ویزا

بهترین نکات برای مصاحبه موفق ویزای آمریکا

به خوبی آشکار است که هیچ تضمینی در دریافت ویزای آمریکا، ویزای شینگن، ویزای انگلیس و استرالیا وجود ندارد. دلایل رد شدن یا ریجکت ویزا تا حدودی مشخص هستند اما نمی‌توان دلایل برشمرده را به تمامی پرونده‌ها تعمیم داد. در برخی موارد و برای دریافت ویزای آمریکا پیش آمده که فردی با شایستگی و پشتوانه مالی کمتر توانسته ویزای آمریکا را در روز مصاحبه کسب نماید حال آنکه فردی با پشتوانه مالی بسیار قوی موفق به دریافت ویزای آمریکا نشده است.

بنابراین نمی‌توان تاثیرات روز مصاحبه و ویژگی‌های فردی را از نظر دور نگه داشت اگرچه که نمی‌توان آن را تنها دلیل موفقیت در مصاحبه دانست. آنچه در این نوشتار بدان پرداخته می شود، برخی از ویژگی‌های فردی موثر در روز مصاحبه و مروری اجمالی بر مدارک مورد نیاز در روز مصاحبه برای دریافت ویزای آمریکا است. بنابراین اگر شما نیز در حال آماده کردن مدارک خود برای روز مصاحبه هستید، این نوشتار را با دقت مطالعه کنید.

چه فاکتورهای فردی بر مصاحبه موفق ویزا تاثیر دارد؟

بهتر است به خوبی از این قضیه آگاه باشیم که مصاحبه ویزا برای دریافت ویزای آمریکا با پرسیدن سئوال اول آغاز نمی‌شود بلکه درست در زمان روبرو شدن شما با آفیسر پرونده‌تان آغاز شده است. بنابراین برخورد اول از اهمیت فراوانی برخوردار است و شما هیچ ایده‌ای در مورد چگونگی آن ندارید. موارد زیر به شما کمک خواهند کرد که در روز مصاحبه برای دریافت ویزای آمریکا و در یکی از سفارت‌های این کشور آمادگی بیشتری داشته باشید.

۱. به محل زندگی خود وابستگی‌های توجیه پذیری داشته باشید زمانی که فردی تحت قانون ایالت متحده آمریکا درخواست ویزای non-immigrant می‌کند تا زمانی که نتواند آفیسر پرونده‌اش را راضی کند که به کشور خود باز خواهد گشت، به او به عنوان درخواست کننده مهاجرت به آمریکا نگریسته خواهد شد. بنابراین باید دلایل منطقی و توجیه‌پذیری را ارائه دهید که عدم تمایل به ماندن در آمریکا را به آفیسر پرونده نشان دهید.

وابستگی‌های شما به محل زندگی تان از قبیل، شغل، خانواده، چشم‌اندازهای مالی و آنچه که مالک آن هستید یا بر روی آن سرمایه‌گذاری کرده‌اید می‌توانند بخشی از وابستگی‌های شما را تشکیل دهند. به عنوان مثال اگر دانشجو باشید، آفیسر پرونده اهداف شغلی آینده‌تان، وضعیت خانواده و سایر روابط، اهداف تحصیلی، نمرات، برنامه‌های طولانی‌مدت زندگی و چشم‌اندازهای شغلی آینده در کشور محل زندگی‌تان را نشانه می‌رود و در مورد آن‌ها از شما سئوالاتی خواهد پرسید. بی‌شک شرایط هر فرد کاملا متفاوت با دیگری است و هیچ توضیح سحرآمیز، مدرک یا اسناد و نامه‌ای وجود ندارد که دریافت ویزای آمریکا را برای شما صد در صد تضمین کند.

۲. تسلط خود به زبان انگلیسی را نشان دهید توصیه می‌شود که پیش از مصاحبه اندکی تمرین در مورد وضعیت زبان خود داشته باشید. اگر قصد مهاجرت به آمریکا را دارید باید به صورت فشرده زبان بخوانید. آماده باشید تا در مورد کاربردی بودن زبان انگلیسی در کشور محل زندگی خود توضیحاتی دهید.

۳. از طرف خودتان صحبت کنید در روز مصاحبه والدین یا سایر اعضای خانواده‌تان را با خود همراه نبرید. آفیسر پرونده شما فقط می‌خواهد با شما مصاحبه کند نه با اعضای خانواده‌تان. زمانی که نتوانید از طرف خودتان صحبت کنید نخستین تاثیر منفی بر آفیسر پرونده‌تان را خواهید گذاشت. اگر دانش آموز هستید و در مواردی والدین شما باید به برخی از سئوالات از جمله مسائل مالی پاسخ دهند، حتما باید در اتاق انتظار منتظر بمانند.

۴. بدانید که برنامه تحصیلی‌تان دقیقا چیست و چگونه در ارتباط با اهداف کاری‌تان قرار می‌گیرد اگر ندانید که به چه علتی می‌خواهید رشته خاصی را در آمریکا بخوانید در این صورت، نخواهید توانست آفیسر پرونده را متقاعد کنید که قصد شما تحصیل و نه مهاجرت به آمریکاست. همچنین باید بتوانید توضیح دهید که چگونه تحصیل در آمریکا با آینده شغلی شما در کشوری که زندگی می‌کنید مرتبط است.

۵. مختصر و مفید پاسخ دهید از آن جایی که حجم رسیدگی به پرونده ها توسط آفیسر پرونده‌های مختلف زیاد و فشار برای انجام سریع و موثر پرونده‌ها بالا است، بهتر است شما هم پاسخ‌های مفید و مختصر ارائه دهید. آفیسر پرونده احتمالا در همان دقایق نخست تصمیم خود را می‌گیرد که ویزا را به فرد موردنظر بدهد یا خیر. بنابراین آن‌چه از خود و کلام خود در همان ابتدا ارائه می‌دهید، تاثیر به سزایی در نتیجه پرونده شما خواهد داشت. در نتیجه دقیق و کوتاه به هر کدام از سئوال ها پاسخ دهید.

۶. مدارک خود را کامل و درست ارائه دهید تنها با نگاه کردن اجمالی به مدارک شما که در دستان آفیسر پرونده است وی به خوبی متوجه خواهد شد که این اسناد کتبی در چه وضعیتی قرار دارند. توضیحات کتبی طولانی نمی‌توانند به سرعت مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرند. به خاطر داشته باشید که اگر خیلی خوش شانس باشید بین ۲ تا ۳ دقیقه زمان به مصاحبه‌تان تعلق خواهد گرفت.

۷. بدانید که به عنوان یک ایرانی به صورت پیش‌فرض بیشتر مورد سوال قرار می‌گیرید در میان متقاضیان، کسانی که مشکلات اقتصادی بیشتری در کشور خود دارند، بسیاری از دانشجویان آن‌ها پس از اتمام تحصیل به کشور خود باز نمی‌گردند. این گروه بیشترین مشکل برای دریافت ویزای آمریکا را دارند. این افراد در مقایسه با سایرین بیشتر در معرض پرسش‌هایی در مورد آینده شغلی خود در کشور محل زندگی‌شان هستند.

۸. اولویت شما مسائل مرتبط با استخدام و کار نباشد دلیل اصلی شما برای رفتن به کشور آمریکا باید تحصیل در آنجا باشد و شانس یافتن شغل پس از فارغ‌التحصیلی نمی‌تواند توجیه خوبی برای وضعیت‌تان باشد. از آن جایی که بسیاری از دانشجویان در طول دوره تحصیل خود در جایی مشغول به کار می‌شوند، چنین انگیزه‌ای می‌تواند آن‌ها را از روند ادامه تحصیل‌شان باز دارد. بنابراین باید قادر باشید که برنامه بازگشت خود به کشور محل زندگی‌تان را به خوبی بیان کنید.

اگر همسر شما نیز برای ویزای همراه F2 اقدام می‌کند در نظر داشته باشید که با این نوع ویزا، وی به هیچ عنوان اجازه کار کردن در ایالت متحده آمریکا را پیدا نخواهد کرد. بنابراین آمادگی این را داشته باشید که در مورد این که همسرتان قرار است چگونه وقت خود را در آمریکا بگذراند از شما سئوالاتی پرسیده شود. کارهای داوطلبانه و یا گذراندن دوره‌های تحصیلی کوتاه مدت می‌توانند در میان این برنامه‌ها باشند.

۹. تعیین تکلیف وضعیت مالی همراهانی که در کشور محل زندگی باقی می مانند اگر همسر و فرزندتان قرار است با رفتن شما در داخل کشور محل زندگی‌تان باقی بمانند، آمادگی این پرسش را داشته باشید که آن‌ها قرار است چگونه از خودشان حمایت (خصوصا مالی) کنند. این پرسش در صورتی که شما حامی مالی آن‌ها باشید می‌تواند بسیار کلیدی و گول‌زننده باشد. اگر آفیسر پرونده شما این احساس را داشته باشد که اعضای خانواده‌تان برای گذران زندگی‌شان به پولی وابسته هستند که شما قرار است از آمریکا برای آن‌ها بفرستید در این صورت بی‌شک ویزای آمریکای شما ریجکت خواهد شد. اگر هم قرار باشد که اعضای خانواده‌تان بعدها به شما ملحق شوند، بهتر است در زمانیکه شما برای ویزای خودتان اقدام می‌کنید برای آنها هم اقدام شود.

۱۰. رفتار مثبت خود را حفظ کنید وارد بحث و مشاجره با آفیسر پرونده‌تان نشوید. اگر ویزای دانشجویی شما از طرف آفیسر پرونده ریجکت گردید از وی فهرست مدارکی را که به شما کمک می‌کند تا رفع ریجکتی کنید را بخواهید و تلاش کنید که این دلایل را به صورت کتبی دریافت کنید.

مدارک مورد نیاز روز مصاحبه

پی دی اف اپلیکیشن فرم DS-260 را پر کنید. بدین ترتیب می‌توانید پاسخ‌ها را پیش از حضور در سفارت آماده کرده باشید. تمام پاسخ‌ها باید به زبان انگلیسی و با حروف انگلیسی باشند. پاسخ به بیشتر سوالات اجباری است اما برخی از آنها نیز اختیاری هستند. در پایان اپلیکیشن بخشی به نام Sign Application وجود دارد که باید آن را کلیک کنید. در صورت عدم کلیک کردن این بخش درخواست شما توسط سفارت آمریکا رد خواهد شد. پس از پر کردن فرم از آن کپی بگیرید و در روز مصاحبه سفارت آن را به همراه داشته باشید.

پاسپورت باید پاسپورت خود را با اعتبار ۶ ماه اعتبار بیش از زمان حضورتان در آمریکا به همراه داشته باشید. توجه داشته باشید که پاسپورت‌تان حداقل یک صفحه خالی داشته باشد تا ویزای جدید در آن صادر شود.

دو قطعه عکس عکس ویزای آمریکا یکی از موارد لازم برای اپلای کردن هر نوع ویزایی است. عکس را در زمان اپلای آنلاین فرم DS-160 آپلود کنید. در صورتیکه موفق به آپلود کردن آنلاین عکس نشدید در روز مصاحبه آن را به همراه داشته باشید. البته توصیه می شود حتی اگر موفق به آپلود عکس شدید در روز مصاحبه عکس‌ها را به همراه داشته باشید.

هزینه ویزا این هزینه بستگی به نوع ویزایی دارد که برای آن اپلای کرده‌اید. به خاطر داشته باشید که این هزینه قابل استرداد نیست حتی اگر قرار ملاقات خود را کنسل کنید یا اینکه ویزای شما ریجکت شود. ویزاهای قبلی آمریکا اگر در گذشته ویزای آمریکا را دریافت کرده‌اید، پاسپورت مورد نظر را برای اثبات ورود قبلی‌تان به این کشور را به همراه داشته باشید.

برنامه سفر باید حتما برنامه سفر مشخصی مانند برنامه پروازها را آماده و رزروهای بلیط‌ها، هتل یا اقامت در منزل اقوام را انجام داده باشید. یا اینکه به اثبات برسانید که قادر به پرداخت هزینه‌های هتل در آمریکا و در طول اقامت‌تان را دارید.

مدارک اسپانسرشیپ اگر یکی از شهروندان آمریکا اسپانسرشیپ یا حمایت مالی شما را پذیرفته در این صورت باید مدارک اثبات این حمایت مالی را به همراه داشته باشید. فرد اسپانسر باید مدارک ذیل را ارائه داده باشد:

  • نامه تائیدیه یا Letter of Affidavit که نامه‌ای است که تایید می کند فرد مورد نظر توانایی مالی لازم برای حمایت از شما در طول اقامت‌تان را دارد.
  • نامه استخدام که نشان می‌دهد فرد حمایت کننده مالی در جایی مشغول به کار است و مبلغ مشخصی را بابت آن کار دریافت می کند.
  • پرینت حقوق سه یا چها ماه اخیر حامی مالی
  • نامه بانک که تاریخ گشایش حساب را نشان می‌دهد و کلیه حساب های سال اخیر و اکنون فرد حمایت کننده مالی در آن مشخص است.

مدارک مالکیت اگر در کشور محل زندگی‌تان یا هر جایی دیگری ملکی به نام خودتان دارید باید آن را به اثبات برسانید. این مالکیت می‌تواند یکی از بهترین دلایل بازگشت شما به کشورتان باشد. اگر مالک چنین ملکی هستید در روز مصاحبه مدارک ذیل را آماده نمایید.

  • اوراق اصلی ملک
  • عکس ملک مورد نظر
  • تائیدیه مالکیت شما بر آن ملک

استخدام / مدارک

  • نامه‌ای را با خود به همراه داشته باشید جزئیات موقعیت شغلی، حقوق، طول مدت استخدام‌تان و زمانی که می توانید از آن کار برای سفر به آمریکا مرخصی بگیرید را نشان دهد.
  • مدارک مربوط به حقوق بازنشتگی در صورتیکه بازنشسته شده باشید
  • اگر برای کمپانی خودتان کار می کنید، جزئیات درآمد را به همراه داشته باشید

اسناد خانوادگی مدارکی همچون تاریخ تولد، مدارک مربوط به ازدواج، عکس‌های خانوادگی، مدارک فرزند خوانده‌تان (در صورت داشتن فرزند خوانده)، مدارک مربوط به طلاق، مدارک مربوط به مرگ همسر و اسنادی این چنینی. برای اطلاعات بیشتر از مدارک لازم در روز مصاحبه به این لینک مراجعه نمایید. مجموعه نیلگام با بیش از یک دهه سابقه در دریافت و پیکاپ ویزا، به همراه مشاوران خبره خود همواره در کنارتان خواهد بود. به خاطر داشته باشید که تماس با مشاوران ما، مطمئن‌ترین راهکار برای اخذ ویزاست.

امکان پرداخت هزینه خدمات با ارز دیجیتال امکان پذیر است. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

75237 – 021 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *