مهاجرت

مزایا و معایب خرید ملک در خارج از کشور چیست؟

این روزها شاهد این هستیم که بازار خرید ملک در خارج از کشور حسابی داغ است و تبلیغات زیادی هم در این ارتباط انجام می‌شود. جذابیت سرمایه گذاری خارجی و امتیازات مختلف مربوط به آن مانند اخذ اقامت و شهروندی باعث شده که طی یکی دو سال اخیر، روند خرید ملک در خارج از کشور توسط شهروندان ایرانی به شکل خیره‌کننده‌ای، صعودی باشد. اما در کنار تمام مزایای خرید ملک در خارج از کشور باید به هشدارهایی که در این رابطه وجود دارد هم توجه کنید. در این مطلب ضمن بررسی مزایا و معایب خرید ملک در خارج از کشور، بهترین کشورها برای خرید ملک را نیز معرفی خواهیم کرد.

خرید ملک در خارج؛ یک تیر و چند نشان

اگر اطلاعات زیادی در مورد خرید ملک در خارج از ایران نداشته باشید، احتمالا تصور شما از این کار صرفا یک سرمایه گذاری اقتصادی است. اما امتیازاتی که در پی خرید ملک در خارج به دست می‌آورید، فراتر از این‌هاست و می‌توانید با یک تیر چند نشان بزنید. مزایای خرید ملک در خارج، در کشورهای مختلف با هم فرق دارد. در واقع، این کشورها دارای برنامه‌‌ها و قوانین متفاوتی در ارتباط با خرید ملک توسط اتباع خارجی هستند. اما به طور کلی، مهم‌ترین مزایای خرید ملک در خارج کشور شامل موارد زیر می‌شود:

  •  سرمایه گذاری خارجی و به صرفه
  • دریافت اقامت کشور مورد نظر
  • گرفتن حق شهروندی کشور مورد نظر
  • دریافت پاسپورت آن کشور
  • امکان کار و تحصیل به صورت قانونی در آن کشور
  • برخورداری از خدمات مختلف از جمله خدمات درمانی رایگان
  • ایجاد یک منبع درآمد دائمی از طریق اجاره ملک

خرید ملک در خارج ارزان تر است!

متاسفانه افسار گسیختگی بازار مسکن در ایران و به ویژه پایتخت، باعث شده تا قیمت ملک در کشورمان نجومی شود. در حال حاضر، می‌توان تهران را در لیست شهرهایی قرار داد که بیشترین قیمت زمین و ملک را در جهان دارد. به عنوان مثال با پول خرید یک ملک در مناطق متوسط تهران مثل مجیدیه، می‌توانید یک خانه با همان مشخصات و حتی بهتر را در مرکز شهر شیکاگو بخرید! باورکردنی نیست اما طی دو دهه اخیر، قیمت ملک در آمریکا دو برابر شده در حالی که این افزایش قیمت در شهر تهران حدودا 78 برابر بوده است!
با این تفاسیر باید به شهروندان کشورمان حق بدهیم که به جای خرید خانه در داخل کشور، ترجیح بدهند در بخش املاک و مستغلات کشورهای دیگر از ترکیه گرفته تا کشورهای حوزه شنگن روی بیاورند. ترکیه یکی از کشورهایی است که ایرانی‌ها طی سالیان اخیر بیشترین سرمایه گذاری را در بخش املاک آن انجام داده‌اند. قیمت متوسط هر مترمربع خانه در استانبول 4600 لیر برآورد شده است. فقط کافیست یک حساب سرانگشتی انجام دهید تا متوجه اختلاف قیمت فاحش ملک در تهران و استانبول شوید.

خانه بخرید، اقامت بگیرید

دلیل اصلی بسیاری از افرادی که اقدام به خرید ملک در خارج از کشور می‌کنند، دریافت اقامت کشور مورد نظرشان است. با گرفتن اقامت یک کشور حق زندگی، کار و تحصیل به صورت قانونی را به دست خواهید آورد و می‌توانید از امکانات و خدمات کشور مربوطه بهره مند شوید. در حال حاضر، کشورهای مختلفی وجود دارند که برنامه اعطای اقامت به شهروندان خارجی در ازای خرید ملک را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

این کشورها با هدف جذب سرمایه خارجی در بخش املاک و مستغلات، برنامه اخذ اقامت از طریق خرید ملک را طراحی کرده‌اند. این برنامه که در کشورهای اروپایی با نام ویزای طلایی شناخته می‌شود، این امکان را به شهروندان سایر کشورها داده تا با خرید ملک تحت شرایط تعیین شده، بتوانند اقامت کشور مربوطه را بگیرند. از جمله کشورهایی که برنامه گلدن ویزا را ارائه می‌دهند می‌توانیم به یونان، اسپانیا و پرتغال اشاره کنیم.

با خرید ملک، دو تابعیتی شوید

برخی کشورها از جمله ترکیه، یک قدم جلوتر رفته و به اتباع کشورهای دیگر این فرصت را داده تا با خرید ملک بتوانند شهروندی آن کشور را بگیرند. زمانی که به عنوان شهروند یک کشور شناخته شوید، از تمامی حقوق شهروندی آن کشور به طور یکسان با سایر شهروندان برخوردار خواهید شد. ضمن اینکه می‌توانید پاسپورت آن کشور را نیز دریافت کنید. به عنوان مثال با دریافت حق شهروندی ترکیه از طریق خرید ملک، پاسپورت این کشور هم به شما داده خواهد شد که با داشتن آن می‌توانید به بیش از 70 کشور دنیا بدون نیاز به ویزا سفر کنید.
اعتبار پاسپورت ترکیه به شکل قابل توجهی بالاتر از پاسپورت ایران است و سفر به کشورهایی مانند آمریکا، کانادا و حوزه شینگن را به مراتب راحت‌تر خواهد کرد

درآمد بالا می خواهید؟ ملک خود را اجاره دهید

یکی دیگر از مزایای خرید ملک در خارج از کشور، ایجاد یک منبع درآمد دائمی از طریق اجاره دادن ملک است. برخلاف قیمت خرید ملک که در ایران گران‌تر از بسیاری کشورهاست، این موضوع در مورد مبلغ اجاره ملک صدق نمی‌کند. اجاره دادن ملک در کشورهای دیگر درآمد بالاتری نسبت به مبلغ اجاره ملک در کشورمان دارد. به عنوان مثال با اجاره دادن ملک در فرانسه، می‌توانید ماهیانه حداقل 10 الی 15 میلیون تومان درآمد داشته باشید. همچنین کمترین هزینه اجاره خانه در مرکز شهر آتن چیزی در حدود 300 یورو است. بنابراین، اجاره دادن ملک می‌تواند یک گزینه جذاب برای کسب درآمد باشد.

مشکلات خرید ملک در خارج از ایران

هر نوع سرمایه گذاری که بخواهید انجام دهید در کنار مزایایی که دارد، یک سری مشکلات و تهدیدات نیز در پی خواهد داشت. عدم آشنایی با قوانین سایر کشورها و فرآیند خرید ملک در آنها، نا آشنایی با زبان مردم کشورهای دیگر، عدم اطلاع از هزینه‌های جانبی خرید ملک در خارج از کشور، تبلیغات دروغین، مشکلات مالیاتی و… از جمله خطراتی هستند که ممکن است باعث ایجاد مشکلات و تبعات بعدی برای خریداران ملک در خارج از کشور شود. در ادامه مهم‌ترین و متداول‌ترین مشکلات خرید ملک در خارج از ایران را توضیح می‌دهیم.

مراقب باشید در دام کلاهبرداران نیفتید

وقتی پای معامله وسط باشد، همیشه احتمال کلاهبرداری هم وجود خواهد داشت. حالا اگر این معامله مربوط به خرید ملک در یک کشور خارجی باشد، احتمال کلاهبرداری بیشتر هم می‌شود. نا آشنایی با قوانین و روال اداری سایر کشورها، فرصت بسیار خوبی برای کلاهبرداران است تا از عدم آگاهی افراد سوءاستفاده کرده و به سودهای کلان برسند. موارد زیر، نمونه‌‌ای از این نوع کلاهبرداری‌ها محسوب می‌شوند:

  • فروش ملک با اسناد جعلی
  • فروش املاک و مستغلات ممنوعه مانند املاک نزدیک به مناطق نظامی
  • فروش املاکی که وام آنها پرداخت نشده
  • فروش املاکی با بدهی مالیاتی یا مالیات سالیانه سنگین
  • فروش ملکی با مشکلات تاسیساتی، محله‌ای و…

دنبال چند برابر کردن سرمایه خود نباشید

بازار مسکن ایران جزو معدود بازارهای مسکن در دنیاست که از طریق خرید و فروش ملک می‌توان به سودهای بسیار بالا دست پیدا کرد. با توجه به تورم افسار گسیخته کشورمان و رشد نامعقول قیمت مسکن طی سال‌های اخیر، بسیاری از افراد به سوداگری و دلالی در این حوزه روی آورده‌اند. اگر هدف شما از خرید ملک صرفا کسب سودهای آنچنانی است، قید خرید ملک در خارج از ایران را بزنید زیرا بازار مسکن در سایر کشورهای دنیا دارای حساب و کتاب است. افزایش قیمت مسکن در کشورهای خارجی نسبت به ایران سرعت بسیار پایین‌تری دارد و گزینه مناسبی برای کسب سود از طریق خرید و فروش محسوب نمی‌شود.

خرید ملک در کدام کشور بهتر است؟

همانطور که گفتیم، شرایط کشورهای مختلف برای خرید ملک توسط اتباع خارجی متفاوت است. بنابراین، شرایط و هدف شخص شماست که مشخص می‌کند کدام کشور برای خرید ملک بهتر است. به عنوان مثال اگر هدف شما گرفتن شهروندی یک کشور خارجی از طریق خرید ملک باشد، بهترین گزینه خرید آپارتمان در ترکیه است که بلافاصله بعد از خرید ملک، شهروندی و پاسپورت آن را دریافت می‌کنید. البته حداقل مبلغ سرمایه گذاری در بخش املاک ترکیه باید 250هزار دلار باشد. با خرید املاکی که ارزش آنها کمتر از این مبلغ باشد، فقط می‌توانید اقامت ترکیه را بگیرید.

اگر می‌خواهید با خرید ملک در خارج از کشور، اقامت یک کشور اروپایی عضو حوزه شینگن را به دست آورید، یونان گزینه مناسبی خواهد بود. در بین تمامی برنامه‌های ویزای طلایی اروپا، یونان ارزان‌ترین برنامه را ارائه می‌کند. با خرید یک یا چندین ملک به ارزش حداقل 250هزار یورو می‌توانید اقامت یونان را برای خودتان و اعضای خانواده‌تان بگیرید. ضمن اینکه نیازی به حضور در کشور یونان نخواهید داشت و بعد از 5 سال هم تحت شرایط مشخصی، می‌توانید برای گرفتن شهروندی این کشور اقدام کنید.
اگر دنبال گزینه ارزان‌تری هستید که از طریق آن، اقامت یک کشور اروپایی مطرح را بگیرید، فرانسه یک انتخاب عالی است. شاید باورش سخت باشد اما تنها با پرداخت 70 هزار یورو می‌توانید ضمن خرید ملک در فرانسه، اقامت این کشور را نیز بگیرید. البته این به شرطی است که حداقل درآمد ماهیانه شما 1300 یورو باشد. ضمن اینکه خانه مورد نظرتان نیز باید حداقل متراژ تعیین شده را داشته باشد که این به تعداد نفرات خانواده شما بستگی دارد. مثلا برای یک خانواده 4 نفری، مساحت خانه باید حداقل 41 متر باشد.

چطور با خیال راحت در خارج از کشور ملک بخریم؟

با توجه به خطراتی که در ارتباط با کلاهبرداری در زمینه خرید ملک در خارج از کشور وجود دارد، بهترین راه برای یک خرید مطمئن، کمک گرفتن از وکیل قانونی یا موسسات معتبر فعال در این حوزه است. با مشاوره گرفتن از وکلای قانونی و موسسات معتبری که در حوزه خرید ملک در خارج از کشور دارای تجربه و سابقه مناسب هستند، می‌توانید با خیال راحت اقدام به خرید ملک در کشور مورد نظرتان کنید. مجموعه نیلگام در تمامی مراحل خرید ملک در خارج، از انتخاب ملک گرفته تا امور مربوط به قرارداد و اخذ اقامت، شما را همراهی می‌کند.
امکان پرداخت هزینه خدمات با ارز دیجیتال امکان پذیر است. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

75237 – 021 

شر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *