مهاجرت

عملکرد سیستم جامع رتبه‌بندی CRS در کانادا

این روزها افراد زیادی در سراسر دنیا به دلایل مختلف در پی یک تغییر جدی و مهم در زندگی و مهاجرت به سرزمینی بهتر برای کار و زندگی هستند و تلاش می‌کنند تا از طریق روش‌هایی نظیر ادامه تحصیل، کار و یا پیوستن به افراد خانواده مقیم در آن کشور، بستر این کار را فراهم نمایند. در این بین، کانادا با برخورداری از مزایای متنوعی هم‌چون امنیت بالا، پذیرش مهاجران قانونی و واجدشرایط، بازار کار فوق‌العاده و فرصت‌های کاری متعدد، آزادی و رفاه اجتماعی، بیمه خدمات درمانی رایگان، سیستم آموزشی عالی و هزینه‌های مناسب تحصیلی، امکان دریافت اقامت، حق شهروندی و پاسپورت، به یکی از ایده‌آل‌ترین مقاصد مهاجرتی تبدیل شده است.

یکی از برنامه‌ها و طرح‌هایی که در کنار ادامه تحصیل در کانادا هرساله متقاضیان زیادی از سراسر دنیا برای آن اقدام می‌کنند، شرکت در برنامه نیروی کار ماهر فدرال یا همان مهاجرت کاری کانادا است. پیش از این در مطالب شرایط کار دانشجویی در کانادا، کاریابی در کانادا چگونه است و شرایط و اجازه کار در کشور کانادا به جوانب تحصیلی و کلی کار در این کشور پرداختیم، اما این بار قصد داریم تا شما را با برنامه مهاجرت کاری اکسپرس اینتری کانادا و نحوه عملکرد سیستم رتبه‌بندی این برنامه پرمخاطب آشنا کنیم.

تعریف کلی سیستم اکسپرس اینتری کانادا

در سال ۲۰۱۵، کانادا سیستم جدید اکسپرس اینتری را برای پردازش و رسیدگی به اغلب درخواست‌های برنامه‌های مهاجرت کاری و اقتصادی فدرال معرفی کرد. رقابت در میان هر ۳ برنامه زیرگروه سیستم اکسپرس اینتری بسیار بالا است و کاندیدای شرکت‌کننده در این برنامه‌ها، درقیاس با یکدیگر رتبه‌بندی شده و تنها برترین کاندیداها برای اقامت دائم کانادا انتخاب و به اصطلاح نامزد می‌شوند.

برای رتبه‌بندی کاندیداها و متقاضیان مهاجرت کاری کانادا، دولت این کشور یک سیستم امتیازدهی مبتنی بر شایستگی را معرفی کرده که به هر یک از کاندیداهای شرکت‌کننده در برنامه اکسپرس اینتری و مرحله pool، امتیازی را اختصاص می‌دهد.

به این سیستم امتیازدهی دولت فدرال، سیستم جامع رتبه‌بندی یا CRS گفته می‌شود و امتیازهای این سیستم به شرکت‌کنندگان ۳ زیرگروه اصلی اکسپرس اینتری زیر تعلق می‌گیرد:

سیستم جامع رتبه‌بندی و امتیاز CRS

براساس قوانین دولت کانادا هر شخصی که یک پروفایل و حساب کاربری به مرحله pool کاندیدای سیستم اکسپرس‌اینتری ارسال کند، براساس شرایط خود از ۱۲۰۰ امتیاز یک نمره CRS کسب می‌کند. به طور تقریبی هر ۲هفته یکبار دولت کانادا یک قرعه‌کشی یا Express Entry draw اجرا می‌کند.

هر قرعه‌کشی از یک حداقل نمره واجد شرایط(CRS cut-off score) برخوردار است که نمایانگر امتیاز CRS  کاندیداهای دارای کمترین رتبه برای دریافت دعوت‌نامه درخواست یا همان (ITA) برای اقامت دائم کانادا است.

زمانی که یک کاندیدا دعوت‌نامه ITA را دریافت می‌کند، ۶۰ روز مهلت دارد تا درخواست رسمی و الکترونیکی خود برای اقامت دائم کانادا (eAPR) را تکمیل و ارسال کند.

Tie-Breaking Rule اکسپرس اینتری چیست؟

سازمان مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا قانون جدیدی به نام tie-breaking rule را در قرعه‌کشی اکسپرس‌اینتری مورد استفاده قرار داده است. این قانون تنها برای آن دسته از کاندیدای pool اکسپرس اینتری اعمال می‌شود که دارای نمره‌ای مشابه از حداقل امتیاز تعیین‌شده در هر قرعه‌کشی باشند.

بر همین اساس، این قانون تاثیری بر روی روند کار کاندیدای دارای امتیاز بالاتر از متقاضیان دارای حداقل نمره انتخابی نخواهد داشت. برای مثال، چنانچه در سیستم اکسپرس اینتری شرکت کرده باشید و نمره CRS شما ۴۴۸ باشد و در عین حال، سازمان مهاجرت کانادا کاندیدای دارای امتیاز ۴۴۴ یا بالاتر را انتخاب کند، شما تحت تاثیر این قانون جدید قرار نخواهید گرفت. مشاوره مهاجرت کاری کانادا۰۲۱-۷۵۲۳۷ چنانچه امتیاز شما برای مثال ۴۴۴ باشد، قانون tie-breaking برای شما اعمال خواهد شد. در حال حاضر هر زمان که قرعه‌کشی اکسپرس اینتری انجام شود، سازمان مهاجرت و پناهندگی کانادا یک تاریخ معین برای اجرای قانون  tie-breaking ارسال می‌کند.

چنانچه درخواست شما در pool اکسپرس اینتری قبل یا همزمان با تاریخ قانون tie-breaking باشد، دعوت‌نامه درخواست ITA را دریافت خواهید کرد اما چنانچه درخواست شما در pool اکسپرس اینتری از قبل از تاریخ تعیین‌شده قانون tie-breaking قرار نداشته باشد، دعوت‌نامه ITA برای شما ارسال نخواهد شد.

اجازه بدهید  با ذکر چند مثال این موضوع را به شما توضیح دهیم:

  • اکبر پروفایل و حساب کاربری آنلاین خود را در تاریخ یک ژانویه ۲۰۱۸ یعنی ۱۱ دی در سیستم اکسپرس اینتری وارد کرده و تائیدیه‌ای مبنی بر این موضوع دریافت کرده که در تاریخ ۱ ژانویه ۲۰۱۸ با امتیاز ۴۴۴ در مرحله pool اکسپرس اینتری کانادا وارد شده است.
  • میترا پروفایل و حساب کاربری آنلاین خود را در تاریخ بیست و یک ژانویه ۲۰۱۸ یعنی ۱ بهمن در سیستم اکسپرس اینتری وارد کرده و تائیدیه‌ای مبنی بر این موضوع دریافت کرده که در تاریخ ۲۱ ژانویه ۲۰۱۸ با امتیاز ۴۴۴ در مرحله pool اکسپرس اینتری کانادا وارد شده است.
  • حامد پروفایل و حساب کاربری آنلاین خود را در تاریخ بیست و سوم ژانویه ۲۰۱۸ یعنی ۳ بهمن در سیستم اکسپرس اینتری وارد کرده و تائیدیه‌ای مبنی بر این موضوع دریافت کرده که در تاریخ ۲۳ ژانویه ۲۰۱۸ با امتیاز ۴۴۵ در مرحله pool اکسپرس اینتری کانادا وارد شده است.
  • در تاریخ ۲۴ ژانویه ۲۰۱۸ سازمان مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا ۲۷۵۰ عدد دعوت‌نامه درخواست ITA را برای کاندیدای دارای امتیاز ۴۴۴ و یا بالاتر در نظر گرفته و قانونtie-breaking را برای تاریخ ۱۷ ژانویه ۲۰۱۸ (۲۷ دی) تعیین کرده است.
  • بر همین اساس، اکبر و حامد واجدشرایط محسوب شده و دعوت‌نامه دریافت می‌کنند.
  • اما میترا براساس قانون tie-breaking مشمول دعوت‌نامه نمی‌شود.

فاکتورهای دریافت امتیاز در سیستم CRS اکسپرس اینتری کانادا

خلاصه حداکثر امتیازات دریافتی برحسب فاکتورهای کاندیدای سیستم اکسپرس اینتری به شرح زیر است: فاکتورهای اصلی نیروی انسانی یا همان Core / Human Capital Factors شامل موارد زیر می‌شود: فاکتورهای همسر متقاضی یا همان Spouse factors نیز در این سیستم شامل امتیازات زیر می‌شود: مجموع حداکثر امتیازات دو فاکتور اصلی نیروی انسانی و همسر متقاضی ۵۰۰ امتیاز می‌شود.

امتیازات فاکتورهای مهارتی قابل انتقال Skill Transferability Factors

امتیازات این بخش نیز شامل موارد زیر می‌شود: مجموع حداکثر امتیازات دو فاکتور اصلی نیروی انسانی و همسر متقاضی و فاکتورهای مهارتی قابل انتقال ۶۰۰ امتیاز می‌شود.

فاکتور امتیازات اضافه سیستم CRS

امتیازات بخش Additional Points اکسپرس اینتری نیز شامل موارد زیر می‌شود: مجموع حداکثر امتیازات دو فاکتور اصلی نیروی انسانی و همسر متقاضی و فاکتورهای مهارتی قابل انتقال و امتیازات اضافه ۱۲۰۰ امتیاز می‌شود.

جزئیات بخش به بخش امتیازات CRS

به طور کلی فاکتور اصلی نیروی انسانی Core / human capital factors شامل جزئیات زیر می‌شود:

  • متقاضی به همراه همسر از حداکثر ۴۶۰ امتیاز برای تمام فاکتورهای این بخش برخوردار خواهد شد.
  • متقاضی بدون همسر از حداکثر ۵۰۰ امتیاز برای تمام فاکتورهای این بخش برخوردار خواهد شد.

جزئیات فاکتور تحصیلات نیز به شرح زیر است:

فاکتور مهارت زبان – اولین زبان رسمی

براساس قوانین سازمان مهاجرت و پناهندگی کانادا حداکثر امتیاز در نظر گرفته شده برای هر مهارت و توانایی (خواندن، نوشتن، مکالمه و شنیدن) شامل موارد زیر می‌شود:

  • ۳۲ امتیاز برای متقاضی دارای همسر
  • ۳۴ امتیاز برای متقاضی بدون همسر

فاکتور مهارت زبان – دومین زبان رسمی

حداکثر امتیاز در نظر گرفته شده برای هر مهارت (نوشتاری، خوانش، مکالمه و شنیداری) شامل موارد زیر می‌شود:

  • امتیاز ۶ برای متقاضی دارای همسر ( تا حداکثر ۲۲ امتیاز ترکیبی)
  • امتیاز ۶ برای متقاضی بدون همسر ( تا حداکثر ۲۴ امتیاز ترکیبی)

فاکتورهای همسر متقاضی در سیستم CRS -تحصیلات

فاکتور زبان همسر متقاضی – اولین زبان رسمی

فاکتور تجربه کار همسر

فاکتورهای مهارتی قابل انتقال – تحصیلات

اما فاکتورهای امتیازبندی برای تجربه کار در کانادا و تحصیلات دانشگاهی دارای تفاوت‌هایی به شرح زیر است:

فاکتور تجربه و سابقه کار خارجی با مهارت زبان رسمی(معیار زبان کانادایی CLB 7 یا بیشتر)

فاکتور تجربه کار در خارج با تجربه کار در کانادا

فاکتور برخورداری از مهارت برای مشاغل تجاری

فاکتور امتیازات مضاعف CRS

شما می‌توانید در صورت تمایل برای شرکت در برنامه‌های مهاجرت کاری اکسپرس اینتری کانادا از فرم محاسبه امتیاز استفاده کرده و جهت دریافت خدمات تخصصی در این رابطه با گروه شرکت‌های نیلگام در تماس باشید.

 

امکان پرداخت هزینه خدمات با ارز دیجیتال امکان پذیر است. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

75237 – 021 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *