مهاجرت

چطور شهروندی ترکیه بگیریم؟

افرادی که موفق به دریافت شهروندی ترکیه می‌شوند این امکان را دارند تا به صورت قانونی به کار، زندگی و تحصیل در این کشور بپردازند و از امکانات و خدمات مختلف از جمله آموزش رایگان بهره‌مند شوند. در کنار این‌ها، با داشتن پاسپورت ترکیه می‌توانید بدون نیاز به ویزا به 72 کشور مختلف جهان سفر کنید. ضمن اینکه سفر به کشورهای عضو حوزه شینگن برای شما راحت‌تر خواهد شد. طبیعی است که چنین مزایایی باعث شود بسیاری از ایرانی‌ها طی چند سال اخیر اقدام به دریافت شهروندی ترکیه کنند. در این مطلب، روش های اخذ شهروندی ترکیه را بررسی خواهیم کرد.

روش های اخذ شهروندی ترکیه

برای گرفتن شهروندی ترکیه، روش‌های مختلفی وجود دارد که با توجه به شرایط خودتان می‌توانید بهترین روش را انتخاب کنید. در ادامه، مهم‌ترین روش های گرفتن شهروندی ترکیه را توضیح می‌دهیم.
ازدواج با یک شهروند ترکیه
اگر با یک شهروند کشور ترکیه ازدواج کنید، پس از گذشت سه سال از زمان ازدواج قادر خواهید بود که برای دریافت شهروندی این کشور اقدام کنید. البته دقت داشته باشید که ازدواج شما باید واقعی باشد و در صورتی که مشخص شود ازدواج شما صوری بوده، حتی ممکن است کارتان به دادگاه و زندان بکشد. ضمنا شهروندی که قصد ازدواج با او را دارید نباید دارای سوءپیشینه در این کشور باشد. اداره جمعیت و شهروندی مسئول بررسی درخواست شهروندی ترکیه از طریق ازدواج است.
سپرده بانکی
سپرده بانکی یکی از روش های اخذ شهروندی ترکیه از طریق سرمایه گذاری است. حداقل سپرده‌ای که باید در بانک‌های کشور ترکیه سرمایه‌گذاری کنید 500هزار دلار است. البته این مبلغ را می‌توانید در بیش از یک حساب سپرده گذاری کنید. ضمنا به این نکته هم توجه داشته باشید که تا مدت 3 سال اجازه برداشت این مبلغ را نخواهید داشت و در صورتی که بخواهید برداشت وجه انجام بدهید، شهروندی شما لغو خواهد شد. متقاضی این برنامه باید حداقل 18 سال سن داشته و به طور قانونی وارد ترکیه شده باشد. ضمن اینکه نباید سوابق کیفری داشته باشد.

برای گرفتن شهروندی ترکیه از طریق سپرده بانکی باید ابتدا به وزارت اقتصاد ترکیه مراجعه کنید. پس از تایید درخواست توسط این نهاد، می‌توانید اقدام به سرمایه گذاری نمایید. در گام بعدی باید برای ثبت کد مالیاتی در ترکیه اقدام کنید. سپس می‌توانید به یکی از بانک‌های این کشور مراجعه و اقدام به افتتاح حساب نمایید. برای افتتاح حساب هم به مدارکی مانند سند اقامت در ترکیه (مانند قبض آب و برق) و کد مالیاتی نیاز دارید.
بعد از افتتاح حساب باید تاییدیه سپرده گذاری را دریافت و درخواست اقامت کوتاه مدت کنید، زیرا طبق قانون ترکیه تا قبل از گرفتن اقامت این کشور نمی‌توانید برای شهروندی اقدام کنید. بعد از گرفتن مجوز اقامت ترکیه می‌توانید مدارک خود را به دفتر جمعیت و شهروندی استان مربوطه ببرید و درخواست تابعیت ترکیه را ثبت کنید.
ثبت شرکت در ترکیه
ثبت شرکت یکی دیگر از راه های گرفتن شهروندی ترکیه از طریق سرمایه گذاری است. در صورتی که یک کسب و کار در کشور ترکیه ایجاد کنید، می‌توانید پس از 5 سال شهروندی این کشور را دریافت نمایید. هر چند که روش ثبت شرکت در ابتدا هزینه کمتری دارد اما به مرور هزینه‌های جاری مربوط به اداره شرکت بیشتر خواهد شد. ضمن اینکه باید بتوانید شهروندان ترکیه‌ای را مشغول به کار کنید. از طرف دیگر، روال قانونی و حقوقی ثبت شرکت هم دردسرهای خاص خود را دارد که در صورت عدم آگاهی از آنها ممکن است دچار مشکلات زیادی بشوید.
خرید ملک در ترکیه
اخذ شهروندی ترکیه از طریق خرید ملک یکی از جذاب‌ترین روش‌های دریافت تابعیت و پاسپورت ترکیه محسوب می‌شود. نگاهی به آمار خرید ملک در ترکیه توسط ایرانی‌ها طی 3 سال اخیر، کاملا نشان‌دهنده این موضوع است. خرید ملک در ترکیه توسط ایرانی‌ها در سال 2020 میلادی، تقریبا 8 برابر سال 2017 بوده است. طی 9 ماه اول سال 2020، حدودا 6500 واحد مسکونی در ترکیه توسط شهروندان ایرانی خریداری شده است. این آمار در سال 2017 میلادی حدودا 800 واحد مسکونی بوده است. نگاهی داشته باشیم به مزایای خرید ملک در ترکیه:
•    گرفتن حق شهروندی ترکیه
•    دریافت پاسپورت ترکیه
•    سرمایه گذاری کم ریسک
•    امکان اجاره دادن ملک و ایجاد منبع درآمد دائمی
•    قیمت مناسب مسکن نسبت به بازار مسکن ایران
•    دریافت حق شهروندی برای کلیه اعضای خانواده
مراحل اخذ شهروندی ترکیه از طریق خرید ملک
برای گرفتن شهروندی ترکیه با خرید ملک باید روال قانونی و اداری آن را طی کنید که در ادامه به صورت مرحله به مرحله به آن پرداخته‌ایم.
1- در گام اول باید ملک مورد نظرتان را انتخاب کنید. این ملک باید حداقل 250هزار دلار ارزش داشته باشد.
2- بعد از انتخاب ملک باید برای عقد قرار داد راهی کشور ترکیه شوید یا اینکه وکیل خود را برای انجام امور قراردادی روانه ترکیه کنید.
3- بعد از عقد قرار داد باید به اداره ثبت زمین و املاک ترکیه مراجعه کنید و برای شهروندی ترکیه درخواست دهید. بعد از اینکه مدارک و فرم درخواست خود را ارائه کردید، اسناد و مدارک شما مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در صورتی که همه امور به صورت قانونی انجام شده باشد، اداره ثبت املاک بین 3 تا 7 روز کاری نامه تاییدیه حق شهروندی را به شما خواهد داد.

4- در این مرحله باید نامه تاییدیه را به دفتر مهاجرت ترکیه ببرید و درخواست مجوز اقامت ترکیه را نمایید.
5- بعد از اینکه موفق به گرفتن مجوز اقامت ترکیه شوید، با مراجعه به اداره کل جمعیت و شهروندی ترکیه درخواست خود را نهایی می‌کنید. در مراجعه به این سازمان باید نامه تاییدیه حق شهروندی و مجوز اقامت ترکیه را همراه خود داشته باشید.
فرآیند بررسی درخواست و صدور حق شهروندی ترکیه معمولا طی 30 روز کاری انجام می‌شود و بعد از گذشت این مدت، شما به طور رسمی شهروند کشور ترکیه خواهید بود. در صورت تمایل می‌توانید به جای خرید یک ملک به ارزش 250هزار دلار، چندین ملک مختلف را خریداری کنید که مجموع ارزش آنها همین مبلغ باشد. ضمن اینکه محدودیتی در رابطه با خرید ملک در نقاط مختلف کشور ترکیه نخواهید داشت.
گرفتن شهروندی از طریق کار در ترکیه
اگر به مدت 5 سال در کشور ترکیه کار کنید، می‌توانید برای گرفتن حق شهروندی این کشور اقدام نمایید. البته دقت داشته باشید که انجام این کار مستلزم پرداخت حق بیمه و مالیات طی این 5 سال خواهد بود. برای شروع به کار در ترکیه باید مجوز کار این کشور را دریافت کنید که این موضوع هم در گروی پیدا کردن یک کارفرما در این کشور است. البته خودتان هم می‌توانید با ثبت شرکت و رد کردن بیمه و پرداخت مالیات، تابعیت بگیرید.
همانطور که دیدید، برای گرفتن حق شهروندی و پاسپورت ترکیه روش‌های مختلفی وجود دارد. اینکه کدام روش را انتخاب کنید تا حدود زیادی بستگی به شرایط و موقعیت خودتان دارد. اما به طور کلی، توصیه ما سرمایه گذاری در بخش املاک ترکیه است. با خرید ملک در ترکیه از طرفی یک سرمایه گذاری بین المللی را انجام داده‌اید و از طرف دیگر تبدیل به یک فرد دو تابعیتی خواهید شد. اما به این نکته هم دقت کنید که خرید ملک در یک کشور خارجی، ظرافت‌های قانونی خاص خود را دارد و بهتر است انجام این کار را از طریق یک وکیل قانونی یا موسسه معتبر انجام دهید. مجموعه نیلگام از صفر تا صد فرآیند اخذ شهروندی ترکیه با خرید ملک، شما را همراهی خواهد کرد.
امکان پرداخت هزینه خدمات با ارز دیجیتال امکان پذیر است. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

75237 – 021 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *