تحصیلی, مهاجرت

راهنمای تحصیل در دانشگاه‌های سوئد به زبان انگلیسی

راهنمای تحصیل در دانشگاه‌های سوئد به زبان انگلیسی

راهنمای تحصیل در دانشگاه‌های سوئد به زبان انگلیسی را در سایت نیلگام بخوانید.

۴۹ دانشگاه بین‌المللی، ۱۰۰۰ رشته تحصیلی مختلف، جذب چهل هزار دانشجوی بین‌المللی، کیفیت بالای سیستم آموزشی، اعتبار جهانی مدارک دانشگاهی و امکان تحصیل به زبان انگلیسی در دانشگاه‌های سوئد، این کشور را باب میل دانشجویان خارجی برای ادامه تحصیل کرده است. تحصیل در سوئد برای دانشجویان بین‌المللی به دو صورت تمام ‌وقت و یا به عنوان دانشجوی تبادلی-انتقالی برای یک ترم تحصیلی و بازه کوتاه مدت میسر است.

دانشجوی تبادلی-انتقالی به دانشجویانی گفته می‌شود که در دانشگاه‌های خارج از سوئد ثبت‌نام کرده‌اند و دانشگاه آن‌ها با کشور سوئد در ارتباط هستند. اما عموما برای ادامه تحصیل و اخذ مدرک تحصیلی از دانشگاه‌‌های سوئد شما نیازمند این هستید که رشته و مقطع تحصیلی موردنظر خود را در دانشگاه سوئدی انتخاب کرده و سپس از طریق وب‌سایت مرکزی و رسمی پذیرش دانشگاه‌های سوئد اقدام کنید. به این منظور باید درخواست پذیرش و مدارک تحصیلی موردنیاز را به دانشگاه مربوطه ارسال کرده و برای دریافت پذیرش در هر یک از دانشگاه‌های سوئد و دریافت ویزای شینگن تحصیلی سوئد درخواست دهید.

چنان‌چه قصد دارید تا در ترم پاییز (یعنی ماه سپتامبر مقارن با شهریور)، تحصیل در سوئد را شروع کنید باید به این موضوع توجه کنید که معمولا نوبت اول ددلاین و یا همان ضرب‌العجل ارسال درخواست‌ پذیرش دانشگاه‌های سوئد در ماه ژانویه است.

اما پیش از پرداختن به دیگر جزئیات ادامه تحصیل در سوئد به زبان انگلیسی، بد نیست بدانید که آسان‌ترین برنامه تبادل دانشجو در سوئد برای اغلب دانشجویان سراسر دنیا Erasmus+ است که برای تمامی دانشجویان کشورهای اروپایی حوزه EA و EEA و دیگر کشورهای شرکت کننده در این طرح، در دسترس است.

دانشجویان ایرانی باید برای اطلاع از امکان استفاده از طرح exchange programs دانشگاه‌های سوئد، از دپارتمان تحصیلی دانشگاه خود جهت اطمینان از داشتن توافق‌نامه با دانشگاه‌های سوئد، پرس و جو کنند.

الزامات ویزا برای دانشجویان بین‌المللی سوئد

همان‌طور که در مقالات پیشین به این موضوع اشاره کردیم، تحصیل در سوئد برای دانشجویان اروپایی و حوزه شینگن(EU/EEA) بدون ویزای تحصیلی امکان پذیر بوده، اما دانشجویان بین‌المللی کشورهای دیگر نظیر ایران که متقاضی ادامه تحصیل در سوئد هستند، ملزم به گذراندن پروسه وقت سفارت شینگن، پذیرش تحصیلی و دریافت ویزای تحصیلی کشور سوئد هستند.

البته لازم به ذکر است که برای گذراندن دوره‌های آموزشی کوتاه مدت و حداکثر سه ماهه در کشور سوئد، داشتن ویزای توریستی این کشور نیز کفایت کرده و تنها برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌های سوئد برای دوره‌های تمام وقت و دوره‌های آموزشی بیش از سه ماه، نیاز به دریافت ویزای تحصیلی سوئد، پذیرش تحصیلی و مجوز اقامت موقت این کشور است. از این رو دانشجویان متقاضی ادامه تحصیل در سوئد نیازمند داشتن شرایط زیر برای ورود و تحصیل در دانشگاه‌های سوئد هستند:

  • داشتن پذیرش تحصیلی دوره آموزشی تمام‌ وقت از دانشگاهی معتبر در سوئد
  • رسید پرداخت هزینه پذیرش و ثبت‌نام ترم اول تحصیلی در دانشگاه‌ های سوئد
  • برخورداری از مدارک و اسناد معتبر تحصیلی و تکمیلی برای توجیه پذیرش، ویزا و اقامت تحصیلی در سوئد
  • برخورداری از پاسپورت معتبر با حداقل ۶ ماه اعتبار
  • داشتن تمکن مالی و توانایی اثبات پوشش هزینه‌های زندگی و تحصیل در سوئد
  • برخورداری از بیمه درمانی جامع و امکان پوشش هزینه‌های درمانی در سوئد
  • توانایی اثبات و توجیه ترک خاک کشور سوئد پس از تمام تحصیل در سوئد

آیا دانشجویان بین‌المللی ملزم به پرداخت شهریه در دانشگاه‌های سوئد هستند؟

بنابر اطلاعات وب‌سایت Study.eu شهروندان تابع حوزه اروپا و شینگن (EU)، محدوده اقتصادی اروپا (EEA) و سوئیس، چنان‌چه متقاضی ادامه تحصیل در کشور سوئد باشند ملزم به پرداخت شهریه دانشگاه نبوده و در واقع تحصیل در این کشور برای آن‌ها رایگان است.

هم‌چنین دانشجویانی که با استفاده از طرح student exchange programs که قراردادی مشترک بین دانشگاه دانشجو و دانشگاه‌های سوئدی است، پا به این کشور گذاشته و قصد ادامه تحصیل در سوئد را دارند، نیازی به پرداخت شهریه ندارند (مگر اینکه دانشگاه مبدا فرد را ملزم به پرداخت شهریه کند). با توجه به توضیحات مذکور، واضح است که دانشجویان متقاضی ادامه تحصیل در سوئد که شهروند کشورهایی به غیر از حوزه EU/EEA و سوئیس هستند، ملزم به پرداخت شهریه دانشگاه‌های این کشور خواهند بود. شهریه دانشگاه‌های سوئد بر مبنای میزان اعتبار و شهرت دانشگاه و رشته تحصیلی مورد نظر دانشجو کاملا متغیر است. اما به طور معمول شهریه ادامه تحصیل در سوئد، در مقاطع و رشته‌های تحصیلی مختلف به شرح زیر است:

  • شهریه ۸۰ هزار کرونی (۸۰۰۰ یورو) تا ۱۱۰ هزار کرونی(۱۱۰۰۰ یورو) برای رشته‌های علوم اجتماعی
  • شهریه ۱۲۰ هزار کرونی (۱۲۰۰۰ یورو) تا ۱۵۰ هزار کرونی(۱۵۰۰۰ یورو) برای رشته‌های فناوری و مهندسی
  • شهریه ۱۹۰ هزار کرونی (۱۹۰۰۰ یورو) تا ۲۷۰ هزار کرونی(۲۷۰۰۰ یورو) برای رشته‌های معماری و طراحی

حد نصاب نمره زبان آیلتس و تافل برای ادامه تحصیل در سوئد چقدر است؟

داشتن مهارت بالای زبان انگلیسی یکی از شروط مهم برای ادامه تحصیل و اپلای کردن در دانشگاه‌های سوئد است. در صورتی که زبان مادری شما به غیر از زبان انگلیسی است، باید مدرک زبان معتبر و نمرات آزمون زبان انگلیسی را به همراه درخواست پذیرش خود به دپارتمان تحصیلی دانشگاه سوئدی ارسال نمایید.

خوشبختانه پروسه اخذ پذیرش تحصیلی در سوئد، امری کاملا سازماندهی شده بوده و دانشگاه‌های این کشور تمامی مدارک زبان معتبر آیلتس آکادمیک، تافل، کمبریج و مدرک PTE پیرسون را از دانشجویان بین‌المللی قبول می‌کنند. الزامات و شرایط موردنیاز زبان انگلیسی اغلب دانشگاه‌های سوئدی برحسب چندین سطح English 5، English 6 و یا English 7 است که مربوط به سیستم آموزشی مدارس سوئد و چگونگی تدریس زبان انگلیسی در مدارس این کشور می‌شود. متداول‌ترین سطح موردنیاز زبان انگلیسی برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌های سوئد در مقاطع کارشناسی و ارشد و رشته‌های قابل ارائه به زبان انگلیسی، سطح English 6 است که به نام سطح زبان English B نیز معروف است.

برای اخذ پذیرش در دانشگاه‌های سوئد باید از طریق ارتباط با دپارتمان پذیرش تحصیلی دانشگاه، از حداقل شرایط موردنیاز زبان انگلیسی برای ادامه تحصیل در این کشور باخبر شوید، از این رو در ادامه به توضیح نمره معادل سطوح زبان مذکور برای ادامه تحصیل در سوئد می‌پردازیم. سطح زبان English 5 دانشگاه‌ های سوئد با حداقل موارد زیر مطابقت دارد:

  • نمره آیلتس ۵٫۵ (هیچ مهارتی کمتر از ۵ نباشد)
  • نمره تافل PBT 4 در آزمون نوشتن، با مجموع امتیاز ۵۳۰
  • نمره تافل iBT 17 در آزمون نوشتن، با مجموع امتیاز ۷۲
  • مدرک زبان the Cambridge English First Certificate in English (“FCE”) سطوح A، B و یا C
  • نمره زبان ۴۷ در مدرک Person PTE Academic

سطح زبان English 6 دانشگاه‌های سوئد با حداقل موارد زیر مطابقت دارد:

  • نمره آیلتس ۶٫۵ (هیچ مهارتی کمتر از ۵٫۵ نباشد)
  • نمره تافل PBT5 در آزمون نوشتن، با مجموع امتیاز ۵۷۵
  • نمره تافل iBT 20 در آزمون نوشتن، با مجموع امتیاز ۹۰
  • مدرک پیشرفته زبان the Cambridge English Certificate in Advanced English (“CAE”)
  • نمره زبان ۶۲ در مدرک Person PTE Academic (نمره ۶۱ در نوشتار )

سطح زبان English 7 دانشگاه‌های سوئد با حداقل موارد زیر مطابقت دارد:

  • نمره آیلتس ۷ (هیچ مهارتی کمتر از ۶ نباشد)
  • نمره تافل PBT5 در آزمون نوشتن با مجموع امتیاز ۶۰۰
  • تافل iBT 20 در آزمون نوشتن با مجموع امتیاز ۱۰۰
  • مدرک پیشرفته زبان the Cambridge English Certificate of Proficiency in English (“CPE”)
  • نمره زبان ۶۸ در مدرک Person PTE Academic (نمره ۶۱ در نوشتار )

به جز مواردی نادر، اغلب دانشگاه‌های سوئد طبق سطوح زبان ذکر شده در بالا، دانشجویان متقاضی ادامه تحصیل در سوئد را ملزم به داشتن سطح English 6 به عنوان شرط پذیرش و اپلای اعلام می‌کنند. در ادامه نظر شما را به لیست حداقل نمرات مدارک آیلتس آکادمیک و تافل iBT دانشگاه‌های سوئد برای مقاطع تکمیلی ارشد و دکترا جلب می‌کنیم:

نمره زبان مورد نیاز تافلنمره زبان مورد نیاز آیلتسدانشگاه
مجموع ۹۰، با نمره ۲۰ در آزمون نوشتنمجموع ۶٫۵، هیچ بخشی پایین‌تر از ۵٫۵ نباشدChalmers University of technology
مجموع ۹۰، با نمره ۲۰ در آزمون نوشتن
مجموع ۶٫۵، هیچ بخشی پایین‌تر از ۵٫۵ نباشد
Karolinska Institutet
مجموع ۹۰، با نمره ۲۰ در آزمون نوشتن
مجموع ۶٫۵، هیچ بخشی پایین‌تر از ۵٫۵ نباشد
KTH Royal institute
مجموع ۹۰، با نمره ۲۰ در آزمون نوشتن
مجموع ۶٫۵، هیچ بخشی پایین‌تر از ۵٫۵ نباشد
Lund University
مجموع ۹۰، با نمره ۲۰ در آزمون نوشتن
مجموع ۶٫۵، هیچ بخشی پایین‌تر از ۵٫۵ نباشد
Malmö University
مجموع ۹۰، با نمره ۲۰ در آزمون نوشتن
مجموع ۶٫۵، هیچ بخشی پایین‌تر از ۵٫۵ نباشد
Södertörn University
مجموع نمره ۱۰۰مجموع نمره ۷٫۰Stockholm School of Economics
مجموع ۹۰، با نمره ۲۰ در آزمون نوشتنمجموع ۶٫۵، هیچ بخشی پایین‌تر از ۵٫۵ نباشدStockholm University
مجموع ۹۰، با نمره ۲۰ در آزمون نوشتن در برخی رشته‌ها؛ مجموع نمره ۷۲ با نمره ۱۷ در آزمون نوشتن برای سایر رشته‌هامجموع ۶٫۵، هیچ بخشی پایین‌تر از ۵٫۵ نباشد- برای برخی رشته‌ها؛ مجموع ۵٫۵، هیچ بخشی پایین‌تر از ۵٫۰ نباشد برای سایر رشته‌هاUmeå University
مجموع ۹۰، با نمره ۲۰ در آزمون نوشتن
مجموع ۶٫۵، هیچ بخشی پایین‌تر از ۵٫۵ نباشد
University of Gothenburg
مجموع ۹۰، با نمره ۲۰ در آزمون نوشتن
مجموع ۶٫۵، هیچ بخشی پایین‌تر از ۵٫۵ نباشد
Uppsala University

آیا در کل نیازی به دانستن زبان سوئدی برای ادامه تحصیل و زندگی در سوئد هست؟

خوشبختانه، خیر. شهروندان سوئدی دارای مهارت بالایی در مکالمه به زبان انگلیسی در میان کشورهای اروپایی هستند. در صورتی که بخواهید به عنوان متقاضی ادامه تحصیل در دانشگاه‌های سوئد بدون دانش زبان سوئدی و تنها با بسنده کردن به دانش زبان انگلیسی پا به این کشور مدرن و پیشرفته بگذارید، بدون هیچ دردسری می‌توانید با مردم این کشور ارتباط برقرار کنید. در حقیقت اکثر شهروندان سوئدی از این‌که با استفاده از زبان انگلیسی با شما ارتباط برقرار کنند و از این طریق دانش خود را محک بزنند، خوشحال خواهند شد.

شما هم‌چنین می‌توانید پس از فارغ‌التحصیلی و اتمام تحصیل در دانشگاه های سوئد، بدون مهارت زبان سوئدی و تنها از طریق زبان انگلیسی، در شهرهای بزرگ سوئد نظیر استکهلم و گوتنبرگ جویای کار شوید. البته یادگیری زبان سوئدی آن‌چنان هم سخت نیست و می‌توان برای زندگی بهتر و ارتباط بیشتر با شهروندان این کشور، در زمانی در حدود یک سال یا بیشتر، زبان سوئدی را به طور کامل فرا گرفت.

شرایط بازار کار برای فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های سوئد

همان‌طور که می‌دانید کشور سوئد محل استقرار برخی از شرکت‌های موفق و مشهور دنیا نظیر ولوو، ایکیا، H&M و برخی از شرکت‌های فناوری و استارت‌آپی محبوب نظیر اسکایپ و اسپاتیفای است.

 بدین خاطر با در نظر گرفتن حضور کارفرمایان موفق بین‌المللی و متداول بودن استفاده از زبان انگلیسی در میان مردم بومی کشور سوئد، می‌توان اینطور نتیجه‌گیری کرد که دانشجویان بین‌المللی می‌توانند حین تحصیل در دانشگاه‌های سوئد و پس از فارغ‌التحصیلی در این کشور، حتی با برخورداری از دانش محدود زبان سوئدی، جذب بازار کار این کشور شده و به کار دانشجویی و یا تمام‌وقت بپردازند.

آب و هوای سوئد

به عنوان متقاضی ادامه تحصیل در دانشگاه‌های سوئد، شاید بد نباشد بدانید که کشور سوئد همانند دیگر کشورهای همسایه‌ در بخش نوردیک به زمستان سرد و یخبندان و تابستان‌های کوتاه و معتدل معروف است. بدین خاطر بد نیست تا برای ادامه تحصیل در سوئد، خود را به خوبی برای هوای سرد این کشور مجهز کنید. در حالی که زمستان‌های سوئد طولانی‌تر بوده و آسمان تاریک است، در تابستان‌های این کشور اما سیستم جوی تغییر کرده و آسمان تقریبا هیچوقت تاریک نمی‌شود! از این رو در اواسط و اواخر ماه June ، شهروندان سوئدی انقلاب یا تحول تابستان را که به midsummer معروف است جشن می‌گیرند.

حمل و نقل در سوئد

کشور سوئد در شمالی‌ترین نقطه اروپا در میان کشورهای فنلاند و نروژ واقع شده است. بزرگ‌ترین فرودگاه بین‌المللی این کشور، استکهلم آرلاندا Stockholm Arlanda با بیش از ۱۷۰ مقصد جهانی است. در این بین، دیگر شهرهای دانشجویی کوچکتر در سوئد، نزدیک به فرودگاه‌های محلی هستند که از طریق فرودگاه آرلاندا و یا دومین فرودگاه داخلی و متداول استکهلم، بروما  Bromma قابل دسترس است.

به عنوان متقاضی ادامه تحصیل در دانشگاه‌های سوئد، دانستن این موضوع خالی از لطف نیست که هم‌چون دیگر کشورهای اروپایی و پیشرفته، گزینه مترو و اتوبوس برای حمل و نقل روزانه بسیار کاربردی و متداول است، اما در صورتی که قصد دارید تا از تاکسی در خلال تحصیل و زندگی در سوئد استفاده کنید، حواستان به لیست قیمت‌های برچسب روی شیشه ماشین باشد. متاسفانه قیمت‌های تاکسی در سوئد آن‌چنان قانونمند نبوده و می‌تواند در صورت کم توجهی، برای مسافر گران تمام شود. هم‌چنین شما می‌توانید در صورت تمایل، با استفاده از کشتی از خط ساحلی سوئد به دیگر کشورهای دریای بالتیک سفر کنید.

مشاوره رایگان اخذ ویزای شنگن۰۲۱-۷۵۲۳۷

هزینه تحصیل در سوئد

همان‌طور که پیش‌تر در مطلب برترین دانشگاه‌های سوئد به این موضوع اشاره کردیم، هزینه تحصیل در سوئد بنابر نوع دانشگاه مورد نظر متقاضی، رشته و مقطع تحصیلی و همچنین هزینه‌های جانبی تحصیلی فرد متغیر بوده و عدد ثابتی نمی‌توان برای آن تعریف کرد. اما به طور میانگین برحسب اطلاعات وب‌سایت educations از شهریه سالانه ۸۰٫۰۰۰ کرون SEK در سال ( به طور تقریبی ۸٫۳۰۰ یورو و یا ۹۲۰۰ دلار ) شروع شده و به ۱۳۰٫۰۰۰ کرون SEK در سال ( به طور تقریبی ۱۳٫۰۰۰ یورو و یا ۱۴٫۶۰۰ دلار) می‌رسد.

البته لازم به ذکر است که هزینه‌های جانبی دیگری نظیر هزینه پذیرش و خرید مایحتاج تحصیلی نظیر کتب درسی نیز به این مبالغ اضافه می‌گردد که چیزی در حدود ۷۵۰ کرون سوئد در ماه خواهد بود. همچنین دانشجویان بین‌المللی متقاضی ادامه تحصیل در سوئد معمولا با پرداخت حق عضویت کمی (بین ۵۰ تا ۳۵۰ کرون در ماه) به عضویت اتحادیه دانشجویان دانشگاه‌ های سوئد درآمده و از فعالیت‌ها و تخفیف‌های در دسترس دانشجویی بهره‌مند می‌گردند. در این میان نباید هزینه‌های زندگی در سوئد را از خاطر برد.

هزینه‌های زندگی در این کشور برای متقاضیان ادامه تحصیل در سوئد بنابر شهر و محل تحصیل متغیر بوده (شهرهای بزرگتر بالطبع گران‌تر هستند)، اما به طور میانگین با احتساب اجاره خانه، چیزی در حدود ۸۰۰۰ کرون سوئد (معادل ۹۲۵ دلار و یا ۸۳۰ یورو) در ماه برای دانشجو هزینه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *