ویزا

سیستم ویزای دانشجویی استرالیا

تحصیل در کشورهای خارجی مزایای زیادی داشته و به همین دلیل است که مردم کشورمان همواره به دنبال فرصت‌هایی جهت ادامه تحصیل در کشورهای دیگر هستند. کشور استرالیا نیز با توجه به سیستم آموزشی قدرتمند، دانشگاه‌های شناخته‌شده با مدارک معتبر و برخورداری از انواع امکانات به عنوان یکی از کشورهای جذاب برای ادامه تحصیل مطرح است. اخذ ویزای دانشجویی استرالیا نیاز به برخی الزامات داشته و مقررات خاص خود را دارد که در این مطلب در رابطه با تمامی این موارد صحبت خواهد شد.

مراحل گرفتن ویزای تحصیلی استرالیا

در صورتی که برای گذراندن یک دوره آموزشی و تحصیلی کوتاه مدت قصد رفتن به استرالیا را داشته باشید می‌توانید از ویزای توریستی استرالیا استفاده کنید. اما اگر هدف شما تحصیل بلندمدت در استرالیا باشد باید حتما یک ویزای تحصیلی را بگیرید. اخذ ویزای دانشجویی استرالیا دارای شرایط و مراحل مختلفی است که به صورت گام‌به‌گام بررسی خواهد شد.

۱- گرفتن پذیرش از دانشگاه‌های استرالیا

اولین کاری که باید انجام دهید این است که مشخص کنید قصد تحصیل در چه رشته و مقطعی را دارید. سپس دنبال دانشگاه‌هایی در استرالیا بگردید که آن رشته تحصیلی را در مقطع تحصیلی مورد نظر شما ارائه کنند. بعد از این که شرایط مختلف این دانشگاه‌ها از جمله شهریه دانشگاه را بررسی کردید باید یک یا چند دانشگاه را به عنوان انتخاب نهایی خود در نظر بگیرید. از اینجا به بعد وارد پروسه گرفتن پذیرش از دانشگاه های استرالیا خواهید شد. برای این که بتوانید پذیرش دانشگاه استرالیا را بگیرید باید به سایت دانشگاه مذکور مراجعه کرده و فرم درخواست را دانلود نمایید. سپس باید فرم درخواست را پر کرده و برای دانشگاه مورد نظر ارسال کنید.

در صورتی که درخواست شما قبول شود یک نامه پذیرش تحت عنوان Letter of Offer برای شما ارسال خواهد شد. برای قبول کردن نامه پذیرش باید آن را امضا کرده و مجددا برای دانشگاه ارسال نمایید. برای گرفتن پذیرش باید شرایطی مانند مهارت در زبان انگلیسی، بودجه کافی برای تحصیل و… را داشته باشید.

بعد از قبول کردن شرایط پذیرش دانشگاه مورد نظر باید کل شهریه یک ترم یا بخشی از آن را پرداخت کنید. پس از پرداخت هزینه یک تاییدیه ثبت نام COE برای شما ارسال خواهد شد که اطلاعاتی نظیر زمان شروع دوره تحصیلی در آن آمده است. دقت داشته باشید COE در واقع کدی است که در فرآیند درخواست آنلاین ویزای دانشجویی استرالیا بدان نیاز خواهید داشت.

۲- ثبت نام در سایت اداره مهاجرت استرالیا

با توجه به این که امکان درخواست ویزای استرالیا به صورت آنلاین وجود دارد ابتدا باید یک اکانت را در سایت اداره مهاجرت این کشور ایجاد کنید. برای ایجاد حساب ImmiAccount باید برخی اطلاعات نظیر نام، شماره تلفن، آدرس ایمیل و… را در صفحه مربوطه وارد نمایید. البته این کار را می‌توانید در زمان ارسال درخواست ویزا نیز انجام دهید.

۳- گردآوری مدارک مورد نیاز

قبل از اقدام برای ویزا باید مطمئن شوید که تمامی مدارک مورد نیاز برای گرفتن ویزا را دارید تا در صورت ناقص بودن مدارک نسبت به تکمیل آن‌ها اقدام نمایید. همچنین بسیاری از مدارک باید به صورت رسمی ترجمه شوند. مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای دانشجویی استرالیا شامل موارد زیر می‌شود:

  • پاسپورت معتبر و پاسپورت‌های قبلی در صورت وجود
  • ترجمه شناسنامه و کارت ملی
  • نامه پذیرش دانشگاه
  • تاییدیه ثبت نام COE
  • ترجمه مدارک شغلی از جمله سابقه بیمه
  • ترجمه سند ازدواج
  • ترجمه کارت پایان خدمت
  • مدارک زبان انگلیسی
  • بیمه دانشجویی
  • ترجمه مدارک تحصیلی
  • ترجمه گواهی عدم سوءپیشینه
  • یک قطعه عکس
  • حساب بانکی شخص متقاضی یا حامی مالی او

۴- درخواست ویزای دانشجویی استرالیا

درخواست ویزای دانشجویی استرالیا به صورت آنلاین انجام می‌شود. در زمان ارسال درخواست ممکن است شخص متقاضی در داخل یا خارج کشور استرالیا باشد. ویزای تحصیلی استرالیا شامل چندین زیرکلاس مختلف می‌شود که رایج‌ترین آن‌ها ویزای تحصیلی زیرکلاس ۵۰۰ است. دانشجویان ایرانی نیز برای همین نوع ویزای تحصیلی اقدام می‌کنند.

برای ارسال درخواست ویزای دانشجویی استرالیا به صورت آنلاین ابتدا باید وارد حساب کاربری ImmiAccount خود شوید. بعد از تکمیل اطلاعات و پیوست کردن مدارک مورد نیاز می‌توانید اقدام به ارسال درخواست کنید. البته دقت داشته باشید که پیش از اقدام به ارسال درخواست باید هزینه آن را پرداخت کرده باشید.

در حال حاضر، حداقل هزینه درخواست ویزای دانشجویی استرالیا در زیرکلاس ۵۰۰ برابر با ۶۲۰ دلار استرالیا تعیین شده است.

بعد از پرداخت این هزینه می‌توانید درخواست ویزای خود را ارسال کنید. در تکمیل درخواست ویزا دقت زیادی داشته باشید زیرا وجود اشتباه در درخواست ممکن است باعث رد شدن ویزای شما شود.

۵- اقدامات بعد از ارسال درخواست ویزا

بعد از ارسال درخواست ویزا بر حسب شرایط شما ممکن است لازم باشد که برخی اقدامات را انجام دهید. از جمله این اقدامات باید به انجام معاینات پزشکی اشاره کرد. همچنین در برخی موارد ممکن است از شما خواسته شود که انگشت‌نگاری را نیز انجام دهید. البته دقت داشته باشید که حتما در رابطه با این موارد اطلاعات لازم را کسب کنید زیرا انجام این اقدامات برای اساس شرایط متقاضی متغیر خواهد بود.

۶- تعیین نتیجه درخواست ویزا

مرحله نهایی در فرآیند اخذ ویزای دانشجویی استرالیا مربوط به انجام بررسی و تعیین نتیجه آن می‌شود. در صورتی که درخواست شما مورد تایید قرار گرفته باشد یک نامه را دریافت خواهید کرد که در آن اطلاعاتی نظیر شماره ویزا، تاریخ اتمام اعتبار آن و شرایط ویزا درج شده است. در صورتی که درخواست ویزای شما رد شده باشد نامه‌ای را دریافت می‌کنید که در آن دلیل رد شدن ویزا اعلام می‌شود. دقت داشته باشید که در صورت رد شدن ویزا هزینه انجام شده قابل بازگشت نخواهد بود.

زمان رسیدگی به درخواست و اعلام نتیجه قطعی نبوده و بسته به شرایط شما متغیر خواهد بود. در صورتی که موفق به اخذ ویزای دانشجویی استرالیا شوید حداکثر تا ۵ سال می‌توانید در این کشور اقامت داشته باشید. با داشتن این ویزا می‌توانید برای آوردن اعضای خانواده خود به استرالیا نیز اقدام نمایید. ضمن این که این امکان را خواهید داشت تا به صورت محدود در استرالیا کار کنید. در صورتی که تصمیم به تحصیل در استرالیا گرفته‌اید پیش از اقدام برای گرفتن ویزای این کشور در رابطه با شرایط پذیرش دانشگاه‌های این کشور و همچنین شرایط اخذ ویزا اطلاعات بیشتری را به دست آورید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *