تحصیلی

شرایط کار دانشجویی در کانادا: کار حین تحصیل و پس از تحصیل

شرایط کار دانشجویی در کانادا: کار حین تحصیل و پس از تحصیل

کار در کانادا دغدغه برخی از متقاضیان تحصیل در کاناداست. شرایط کار دانشجویی در کانادا شامل کار حین تحصیل و پس از تحصیل را در سایت نیلگام بخوانید.

این درست است که نام کشور کانادا با جنگلهای پهناور افرا و بلوط، هاکی روی یخ و زمستان‌های بسیار سرد عجین شده است، اما چیزی که بیش از هر چیز باعث شهرت بی اندازه این کشور پهناور و چند ملیتی شده، وجود تعداد بی‌شماری از برترین دانشگاه‌ها و کالج‌های دنیا در کانادا است که علاوه بر پوشش دادن به تمامی رشته‌های تخصصی و مطرح جهان، امکان کار حین تحصیل در کانادا را برای دانشجویان بین‌المللی فراهم نموده است.

هر ساله دانشجویان بین‌المللی زیادی از سراسر دنیا کشور کانادا را برای ادامه تحصیل انتخاب می‌کنند. استانداردهای بالای زندگی، مزیت کار دانشجویی در کانادا، شهریه‌ و هزینه‌های مناسب زندگی در کنار حضور برترین دانشگاه‌ها و کالج‌های دنیا، این کشور را به یکی از اولین مقاصد تحصیلی دانشجویان بدل کرده است. در ادامه قصد داریم به جوانب مختلف و جزییات کار دانشجویی در کانادا بپردازیم، پس با ما همراه باشید.

شرایط کار حین تحصیل در کانادا

پیش از هر چیز باید به این نکته اشاره کنیم که هر دانشجویی برای دریافت ویزای تحصیلی کانادا و پذیرش دانشگاه ملزم به اثبات تمکن مالی برای پوشش هزینه‌های تحصیلی و زندگی خود در طول سال تحصیلی به دولت و سفارت کانادا است.

حتما بخوانید: هزینه‌های زندگی در کانادا در سال ۲۰۱۹

به طور کلی دانشجویان بین‌المللی میبایست برای برخورداری از شرایط کار حین تحصیل در کانادا به صورت تمام‌وقت در یکی از دانشگاه‌های معتبر این کشور ثبت‌نام کرده باشند و دارای مجوز تحصیلی معتبر باشند.

کار دانشجویی در کانادا به صورت پاره‌وقت بوده و فرد را مجاز به انجام حداکثر ۲۰ ساعت کار در هفته می‌کند؛ اما از آنجایی که شهریه اغلب رشته‌های تحصیلی دانشگاه‌های معتبر کانادا به استثنای رشته‌های علوم اجتماعی و هنر بیش از ۱۰۰۰۰ دلار در سال است، هر دانشجویی با در نظر گرفتن شهریه دانشگاه و دیگر هزینه‌های جانبی زندگی نظیر مسکن، سرگرمی و خورد و خوراک، به این فکر می‌افتد تا از مزیت کار حین تحصیل در کانادا استفاده کند و از این طریق بخشی از هزینه‌های خود را پوشش دهد. با این‌حال اخذ مجوز کار و انجام کار دانشجویی در کانادا تنها بخشی از هزینه‌های دانشجوی خارجی را پوشش می‌دهد، اما در عین حال تجارب ارزشمند کاری مفیدی را در خلال تحصیل در اختیار فرد قرار می‌‌دهد. با این وجود می‌توان اینطور گفت که هزینه‌های تحصیل و زندگی در کانادا در مقایسه با کشورهای آمریکا، انگلیس و استرالیا به مراتب منطقی‌تر و مناسب‌تر است و فرد می‌تواند با کسب اطلاعات لازم و انتخاب مناسب کار دانشجویی در کانادا در هر دو عرصه تحصیلی و کاری در خاک کشور کانادا موفق عمل کند.

انواع کار دانشجویی در کانادا

کشور کانادا به داشتن برترین دانشگاه‌ها و کالج‌های شناخته شده در دنیا افتخار می‌کند، البته همه این موضوع را می‌دانیم که تحصیل در کانادا همچون دانشگاه‌های آلمان و یا فرانسه رایگان نیست، اما با وجود مزیت کار حین تحصیل در کانادا می‌توان بخشی از هزینه‌های زندگی و تحصیلی را پوشش داد و در کنار کسب تجربه و برقراری ارتباط با افراد جدید، با بالاترین استانداردها در معتبرترین دانشگاه‌های این کشور به تحصیل و زندگی پرداخت.

مطلب مرتبط: راهنمای تحصیل در کالج‌های کانادا

به طور کلی کار دانشجویی در کانادا به دو نوع داخل دانشگاه (On-campus) و خارج از دانشگاه (Off-campus) تقسیم می‌شود که در ادامه به توضیح آنها خواهیم پرداخت:

کار دانشجویی داخل دانشگاه (On campus)

چنانچه یک دانشجوی بین‌المللی در کانادا باشید که به صورت تمام وقت در دانشگاه ثبت‌نام کرده و دارای مجوز تحصیل معتبر است، بدون نیاز به داشتن مجوز کار یا همان Work permit می‌توانید به کار دانشجویی در کانادا بپردازید. کار دانشجویی در کانادا از نوع On campus به تمام کارهایی اطلاق می‌شود که در محدوده و فضای داخلی پردیس دانشگاه انجام می‌گیرد. معمولا کالج‌ها و دانشگاه‌ها دارای تابلو اعلانات و یا وب‌سایتی هستند که فرصت‌های کاری On-campus در آنها قرار داده می‌شود.

در کار دانشجویی در کانادا On-campus کارفرما دانشگاه بوده و کارها و فرصت‌هایی نظیر ( کتابخانه، فروشگاه کتاب، دپارتمان تحصیلی، دفتر ثبت‌نام، مرکز ورزشی، اقامتی و مواردی از این قبیل) و یا یک کسب و کار خصوصی واقع در محوطه دانشگاه مثل کافی‌شاپ، رستوران و یا حتی ارائه خدمات پیمان‌کاری به دانشگاه، به شما ارائه می‌شود. براساس مقررات مهاجرت کانادا، یک دانشجوی بین‌المللی از جمله انتقالی، مهمان و دوره‌های زبان ESL، مجاز به انجام کار حین تحصیل در کانادا از نوع On campus و بدون مجوز کار خواهد بود؛ البته کار دانشجویی در کانادا برای دانشجویان بین‌المللی مستلزم داشتن شرایط زیر است:

    1. دارای مجوز تحصیل معتبر باشد (study permit)

    1. به صورت دانشجوی تمام وقت ثبت‌نام کرده باشد

    1. دارای SIN معتبر باشد (شماره بیمه اجتماعی)

در صورت عدم احراز هر یک از شرایط بالا، دانشجوی خارجی مجاز به انجام کار حین تحصیل در کانادا از نوع On-campus نخواهد بود. مادامی که دانشجوی بین‌المللی دارای شرایط قید شده در بالا باشد، مجاز به انجام کار دانشجویی در کانادا (داخل دانشگاه) بدون محدودیت ساعتی و زمانی است.

کار دانشجویی خارج از دانشگاه (Off campus)

کار دانشجویی در کانادا از نوع Off-campus به کارهای خارج از فضای کالج و دانشگاه با کارفرمایان خارج از چارچوب دانشگاه اطلاق می‌شود، دانشجوی بین‎‌المللی در صورتی که دارای شرایط زیر باشد می‌تواند بدون مجوز کار به انجام کار دانشجویی در کانادا از نوع Off-campus بپردازد:

    1. دارای مجوز تحصیل معتبر باشد (study permit)

    1. به صورت دانشجوی تمام وقت برای یک مقطع تحصیلی ثبت‌نام کرده باشد ( در صورتی که دانشجو در آخرین ترم از سال آخر تحصیل خود قرار داشته باشد، می‌تواند حتی در صورت تحصیل پاره‌وقت، به کار حین تحصیل در کانادا بپردازد)

    1. برنامه تحصیلی فرد از لحاظ زمانی حداقل ۶ ماه یا بیشتر طول بکشد و به اتخاذ مدرک معتبر تحصیلی نظیر گواهی‌نامه، دیپلم و غیره منجر شود.

    1. دارای SIN معتبر باشد (شماره بیمه اجتماعی)

بیشتر بدانید: زندگی در کانادا چگونه است؟

اما در صورتی که دانشجوی خارجی شامل هریک از شرایط زیر باشد مجاز به انجام کار دانشجویی در کانادا از نوع Off-campus نخواهد بود :

    1. اگر دانشجوی انتقالی و یا مهمان باشد.

    1. اگر در یک ورک‌شاپ و یا دوره آموزشی عمومی فاقد مدرک ثبت‌نام کرده باشد.

    1. اگر در یک دوره یادگیری ESL/FSL زبان انگلیسی و یا فرانسوی به عنوان زبان دوم ثبت‌نام کرده باشد.

دانشجویان بین‌المللی مشمول کار دانشجویی در کانادا از نوع Off-campus، مجاز به انجام کار دانشجویی در کانادا برای حداکثر ۲۰ ساعت در هفته در خلال سال تحصیلی هستند و در تعطیلات مشخص و برنامه‌ریزی شده نظیر (تعطیلات زمستانی، تابستانی و بهاره) می‌توانند به صورت تمام وقت کار کنند.

لازم به ذکر است که در صورت توانایی فرد برای انجام همزمان کار دانشجویی در کانادا (داخل دانشگاه) و ۲۰ ساعت در هفته (خارج از دانشگاه)، هیچ‌گونه ممانعت قانونی وجود ندارد. با در نظر گرفتن این موضوع که اغلب دانشگاه‌های ممتاز کانادا دارای شهریه سالانه هستند، دانشجوی خارجی میبایست با اطلاعات مکفی و دقت فراوان هزینه‌های خود را در طی سال مدیریت کند تا بتواند بدون سختی تحصیلات عالیه خود را در این کشور به پایان برساند. از این رو پیشنهاد می‌شود تا پیش از اقدام برای گرفتن پذیرش از دانشگاه و ویزای تحصیلی کانادا از مشاوره رایگان کارشناسان مجرب گروه شرکت‌های نیلگام در جهت انتخاب صحیح مسیر تحصیلی و کاری آینده خود در کشور آرزوها، کانادا برخوردار شوید.

مشاوره رایگان اخذ ویزای تحصیلی در کانادا۰۲۱-۷۵۲۳۷

سایر ویژگی‌های کار دانشجویی یا پاره وقت

انجام کار دانشجویی در کانادا علاوه بر مجوز تحصیلی و کاری بنابر کار انتخابی دانشجو از نوع On-campus و یا Off-campus و شرایط و قوانین سازمان کار این کشور دارای ویژگی‌های دیگری است که دانشجو به اقتضای شرایط خود میبایست از آنها پیروی کند. انتخاب منطقی و مناسب کار دانشجویی در کانادا می‌تواند با ایجاد تجربه کاری مرتبط با رشته تحصیلی، آشنایی با محیط کار و رزومه‌سازی، زمینه‌ساز موفقیت‌های بعدی شما در تمامی ابعاد کاری، تحصیلی و زندگی در کانادا باشد. در ادامه به توضیح انواع دیگر مجوزهای کاری، آزمون پزشکی، قوانین مهم سازمان کار کشور کانادا نظیر شماره بیمه تامین اجتماعی و مالیات بر درآمد و مواردی از این قبیل می‌پردازیم:

مجوز کار کارآموزی Co-op

تجربه کاری جزء الزامات و شرط‌های مهم شرکت در برخی از برنامه‌ها، دوره‌های آموزشی و تحصیلی است؛ بدین خاطر، چنانچه در یکی از این دوره‌ها ثبت‌نام کرده باشید، برای دستیابی به این شرط، نیازمند کسب مجوز کار (work permit) خواهید بود. شما می‌توانید به دو صورت داخل و خارج از دانشگاه برای کسب تجارب (گروهی- مشارکتی،کارآموزی، حرفه‌ای) به کار دانشجویی در کانادا مشغول شوید. افراد واجد شرایط کسب این نوع از مجوز کار میبایست دارای شرایط زیر باشند:

    1. از مجوز تحصیلی معتبر برخوردار باشند

    1. دارای نامه‌ای از دانشکده مبنی بر این موضوع باشند که استخدام و بکارگیری‌شان در یک مجموعه جزء موارد مهم و تکمیلی دوره تحصیلی است.

دریافت این نوع مجوز کار شامل هزینه نمی‌شود و تاریخ انقضای آن با تاریخ اتمام اعتبار مجوز تحصیلی دانشجو برابر است؛ البته لازم به ذکر است که مجوز کاری Co-op زمانی که ماه‌ها و ساعتهای مورد نیاز کارآموزی خود را تکمیل کرده باشید به طور خودکار غیرفعال می‌گردد.

آزمون پزشکی

چنانچه قصد داشته باشید به کار دانشجویی در کانادا در زمینه‌هایی نظیر کودکان و یا خدمات سلامت ( که ارتباط نزدیک با مردم وجود دارد) بپردازید، میبایست پیش از ارائه درخواست کار دانشجویی در کانادا یک معاینه پزشکی را تکمیل کرده و در آن قبول شوید. ورود به این پروسه ممکن است برای دانشجویان بین‌المللی کمی زمان‌بر باشد، بدین خاطر دانشجویان متقاضی کار دانشجویی در کانادا ملزم هستند تا قبل از معاینه پزشکی مورد نظر آنرا رزرو کنند. دانشجویان خارجی می‌توانند از طریق مراجعه به لینک وب‌سایت رسمی دولت کانادا IRCC از مشاغل مرتبط و مراکز انجام معاینه پزشکی مطلع شوند. دانشجوی متقاضی این نوع از کار دانشجویی در کانادا میبایست گواهی معاینه پزشکی خود را به هنگام ارسال درخواست مجوز کار به آن پیوست کند تا موفق به دریافت مجوز کار گردد.

مطلب مرتبط: فرآیند معاینات پزشکی برا اخذ ویزای کانادا

 مجوز کار پس از فارغ‌التحصیلی (PGWP)

مجوز کار Post-Graduation به جای کار دانشجویی در کانادا به دانشجویان بین‌المللی فرصت تجربه کردن کسب‎‌ و کارهای مختلف کانادایی را به صورت تمام وقت می‌دهد. اکثر دانشجویان فارغ‌التحصیل از دانشگاه‌های معتبر کانادا بنابر دوره تحصیلی‌شان مجاز به دریافت مجوز کار post-graduation برای حداکثر ۳ سال هستند؛ به نسبت بازه زمانی دوره تحصیلی متقاضیان این نوع مجوز، شرایط مختلفی در نظر گرفته شده که در ادامه به آنها می‌پردازیم:

  • چنانچه دوره تحصیلی شما کمتر از ۸ ماه باشد واجد شرایط برای دریافت این مجوز نخواهید بود.
  • چنانچه بیش از ۸ ماه و تا ۲ سال در کانادا تحصیل کرده باشید، مجاز به دریافت مجوز کار مطابق با مدت زمان دوره تحصیلی‌تان هستید ( برای مثال چنانچه دوره تحصیلی ۹ ماهه‌ای را گذرانده باشید، مجوز کار دقیقا با اعتبار ۹ ماه برای شما صادر خواهد شد).
  • اما برای دوره تحصیلی ۲ سال و یا بیشتر در کانادا، مجوز کار ۳ ساله صادر خواهد شد.

دانشجویان فارغ‌التحصیل مقاطع تحصیلی مختلف در کانادا در صورتی که دارای شرایط زیر باشند می‌توانند از مرحله کار دانشجویی در کانادا گذشته و با دریافت این مجوز، کار تمام وقت را در خاک کانادا تجربه کنند:

  • تکمیل حداقل ۸ ماه دوره تحصیلی به عنوان پیش نیاز مقطع تحصیلی در کانادا
  • به طور مستمر و تمام وقت در کانادا تحصیل کرده باشد
  • در بازه ۹۰ روزه پیش از اعلان دانشگاه مبنی بر به اتمام رسیدن دوره تحصیلی، دانشجو تقاضای مجوز کار خود را داده باشد ( توجه داشته باشید که بازه ۹۰ روزه مورد نظر از تاریخ گردهمایی فارغ‌التحصیلی شروع نمی‌شود، بلکه از تاریخ دریافت نمرات نهایی محاسبه می‌گردد).
  • در زمان درخواست مجوز کار از مجوز تحصیلی دارای اعتبار برخوردار باشد.
  • توانایی ارائه مدرکی دال بر اتمام مقطع تحصیلی را داشته باشد ( نامه تکمیل مقطع از محل ثبت‌نام Registrar ).
  • از قبل مجوز Post-Graduation Work Permit را دریافت نکرده باشد.

چنانچه شامل هر یک از شرایط زیر باشید مجاز به کسب مجوز کار PGWP نبوده و میبایست به کار دانشجویی در کانادا به صورت پاره وقت بسنده کنید:

  • در دوره تحصیلی کمتر از ۸ ماه تحصیل کرده باشید.
  • برای بیش از ۸ ماه با وقفه به تحصیل در دانشگاه کانادا پرداخته باشید ( یک ترم را مرخصی گرفته باشید).
  • در برنامه بورسیه تحصیلی مستقل کانادایی با پشتیبانی مالی GAC شرکت کرده باشید.
  • در برنامه جوایز دولت کانادا با پشتیبانی مالی GAC شرکت کرده باشید.
  • از سازمان GAC پشتیبانی مالی دریافت کرده باشید
  • یک دوره تحصیلی را به صورت از راه دور و خارج از کانادا و یا در خاک کانادا گذرانده باشید.
  • از قبل یک مجوز کار PGWP از یک دوره تحصیلی دیگر دریافت کرده باشد.

لازم به ذکر است که چنانچه هر یک از خانواده نزدیک دانشجوی واجد شرایط دریافت مجوز کار PGWP ( همسر ، فرزند وابسته) تمایل به ماندن در کنار وی در مدت زمان اعتبار مجوز کار داشته باشند، ملزم به دریافت مجوز از دولت کانادا خواهند بود. از این رو دانشجو میبایست همزمان با درخواست مجوز کار PGWP، نسبت به تقاضای تمدید مدت زمان اقامت افراد خانواده و همراه در کانادا اقدام کند.

مالیات بر درآمد

بر طبق مقررات دولت، دانشجویان بین‌المللی دارای کار دانشجویی در کانادا ملزم به پرداخت مالیات سالانه نسبت به میزان درآمد خود هستند. هر دانشجوی خارجی میبایست تا ضرب‌العجل ۳۰ آپریل در هر سال با تکمیل فرم income tax return و ارسال آن به سازمان CRA ، مقدار مالیات نهایی خود را مشخص کند. اطلاعات مورد نیاز برای پر کردن این فرم شامل درآمد، کسورات، محاسبه مالیات بخش فدرال، استان و یا منطقه، بدهی مالیاتی سالیانه و یا  توضیح شرایط استرداد بخشی از مالیات پرداختی به دولت (در صورت واجد شرایط بودن دانشجو) می‌شود. همچنین در صورت تمایل می‌توانید برای آشنایی بیشتر با سیستم مالیاتی دولت کانادا و نحوه پر کردن فرم‌ مالیاتی دانشجویان بین‌المللی از طریق این لینک ویدیوهای مربوطه را مشاهده کنید.

شماره بیمه اجتماعی SIN

برای انجام کار دانشجویی در کانادا نیازمند داشتن Social Insurance Number یا همان شماره بیمه اجتماعی هستید، بدین منظور میبایست برای درخواست شماره ۹ رقمی SIN به صورت حضوری به یکی از دفاتر Service Canada Office در نزدیکی دانشگاه خود در کانادا مراجعه کنید.

متقاضیان کار دانشجویی در کانادا می‌توانند با در دست داشتن پاسپورت از دو طریق مجوز تحصیل و یا مجوز کار نسبت به دریافت شماره بیمه اجتماعی خود اقدام کنند، لازم به ذکر است که درخواست و دریافت شماره SIN رایگان بوده و همزمان با اتمام اعتبار مجوز تحصیل و کار شما منقضی خواهد شد. بر طبق اطلاعات وب‌سایت دولت کانادا، دانشجویان بین‌المللی تنها در صورتی می‌توانند از طریق مجوز تحصیلی و یا کاری خود نسبت به دریافت شماره بیمه اجتماعی اقدام کنند که شامل یکی از شرایط زیر باشند:

  • به صورت دانشجوی تمام وقت در یکی از دانشگاه‌های معتبر کانادا ثبت‌نام کرده باشد.
  • امکان انجام کار دانشجویی در کانادا از نوع Off-campus ( 20 ساعت در هفته) و یا تمام وقت در خلال تعطیلات دانشگاه را داشته باشد.
  • بر طبق مقررات IRPR و اطلاعات این لینک شرایط انجام کار دانشجویی در کانادا به صورت On و OFF-campus را داشته باشد.

درآمد کار دانشجویی در کانادا

کار حین تحصیل در کانادا علاوه بر پوشش بخشی از هزینه‌ها، تجربه کاری خوبی را در کشور کانادا برای شما فراهم می‌کند که در آینده نه چندان دور در گرفتن اقامت دائم یا همان PR نیز تاثیرگذار خواهد بود. همانطور که پیش از این به این موضوع اشاره کردیم، دانشجوی متقاضی کار حین تحصیل در کانادا مجاز به انجام حداکثر ۲۰ ساعت کار با حقوق در هفته است؛ البته در برخی از رشته‌ها به دلیل سختی دروس دانشگاه‌ها پیشنهاد می‌کنند که دانشجویان حداکثر برای ۱۲ ساعت در هفته به انجام کار دانشجویی در کانادا مشغول شوند.

بدین ترتیب حتی با وجود فشردگی برنامه تحصیلی و سنگینی دروس، توان رسیدگی به کار دانشجویی در کانادا در حین تحصیل را خواهید داشت. معمولا برای کار دانشجویی در کانادا به صورت پاره‌وقت، پرداخت حقوق به صورت ساعتی انجام می‌گیرد. به طور میانگین میزان درآمد ساعتی ۱۰ دلار تخمین زده شده است؛ چنانچه هدف شما از انجام کار (نظیر کمک به استاد برای کارهای تحقیقاتی) کسب تجربه است، نیازی به مجوز کار پیدا نخواهید کرد. این نوع از کار دانشجویی در کانادا به عنوان کار On-campus محسوب شده و درآمد کمتری برای دانشجو به همراه دارد، اما در عین حال فاقد محدودیت زمانی / ساعتی در هفته است. چنانچه دانشجوی خارجی تمایل به انجام کار حین تحصیل در کانادا به صورت Off-campus داشته باشد، می‌تواند پس از گذراندن ۶ ماه تحصیلی برای دریافت مجوز کار درخواست دهد. این مجوز به دانشجو این امکان را می‌دهد تا برای حداکثر ۲۰ ساعت در هفته به کار دانشجویی در کانادا و خارج از دانشگاه بپردازد.

در برخی موارد ممکن است کار دانشجویی در کانادا مرتبط با رشته تحصیلی دانشجو نباشد، اما در عین حال درآمد خوبی را عاید فرد کند که بیشتر از میانگین ذکر شده است؛ در ادامه می‌توانید لیست برخی از کارهای پاره‌وقت و محبوب دانشجویان بین‌المللی دانشگاه‌های کانادا به همراه میزان درآمدشان برحسب ساعت را مشاهده کنید:

  • حسابدار : ساعتی ۲۵ دلار در ساعت
  • مترجم همزمان آموزشی برای افراد با مشکل شنیداری: ساعتی ۱۳ دلار
  • مسئول خدمات مشتری: ساعتی ۱۱ دلار
  • مسئول آکواریوم : ساعتی ۱۳ دلار
  • دستیار فروش: ساعتی ۱۲ دلار
  • آشپزی: ساعتی ۱۳ دلار
  • مسئول دفتر: ساعتی ۱۳ تا ۱۵ دلار
  • معاون منابع انسانی: ساعتی ۱۳ دلار
  • نجات غریق: ساعتی ۱۲ دلار

مطالب مرتبط: متوسط درآمد در کانادا چقدر است؟ 

همچنین برای فصل تابستان و تعطیلات تابستانی دانشگاه‌های کانادا کارهای متعدد دیگری وجود دارد که دانشجویان می‌توانند در صورت موفقیت در اخذ عنوان شغلی به صورت تمام وقت به کار دانشجویی در کانادا بپردازند؛ کارهای تابستانی دانشجویان بین‌المللی شامل موارد زیر می‌شود:

  • نقاش ساختمان: ساعتی ۱۳ دلار
  • هماهنگ‌کننده جشنواره: ساعتی ۱۰ دلار
  • مسئول مراقب کمپ دانش‌آموزی: ساعتی ۱۲ دلار
  • مسئول توانبخشی: ساعتی ۱۳ دلار
  • پرستار و مسئول بازپروری: ساعتی ۱۵ دلار
  • مسئول هماهنگی فعالیت‌های سرگرمی: ساعتی ۱۵ دلار
  • نانوا: از ساعتی ۱۱ تا ۲۲ دلار

موارد ذکر شده جزو کارهای متداول و مورد انتخاب دانشجویان بین‌المللی برای انجام کار دانشجویی در کانادا است؛ شما همچنین می توانید با رجوع به مطالب بررسی هزینه‌های زندگی در کانادا و راهنمای جامع زندگی در تورنتو از اطلاعات بیشتری در مورد سطح درآمد، کیفیت زندگی و هزینه‌های جاری در کشور کانادا مطلع شوید.

از چه طریقی می‌توان در کانادا کار پیدا کرد؟

همانطور که پیش‌تر اشاره شد، برای انجام کار دانشجویی در کانادا به صورت پاره وقت و یا تمام وقت نیاز به گذراندن حداقل ۶ ماه دوره تحصیلی و اخذ مجوز تحصیلی و کار است. البته چنانچه تمایل به انجام کار دانشجویی در کانادا دارید میبایست نسبت به دریافت شماره SIN نیز اقدام کنید، سپس می‌توانید با توجه به شرایط و توانایی‌های خود از منابع مورد اطمینان سازمان کار کشور کانادا نظیر immigrant-serving organizations و Job Bank برای اطلاع از انواع مشاغل، حقوق، قوانین و وظایف کشور کانادا استفاده کنید.

همچنین با استفاده از ورک‌شاپ‌های رایگان آماده‌سازی رزومه کاری و جستجوی عنوان شغلی مناسب ارائه شده توسط سازمان کار، در پیدا کردن کار دانشجویی در کانادا مهارت لازم را کسب کنید. همچنین مواردی نظیر Cover letter ( توضیح کوتاهی از دلایل انتخاب شما برای عنوان شغلی) و رزومه حرفه‌ای یا همان C.V ( لیستی از مهارت‌ها و تجربیات کاری) و استفاده از ابزارهای اینترنتی نظیر لینکدین در پیدا کردن کار دانشجویی مرتبط و مناسب در کانادا بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

بررسی شرایط کار همسر دانشجو در کانادا

همانطور که پیش‌تر به این موضوع اشاره کردیم، هر  دانشجوی بین‌المللی در کانادا می‌تواند بسته به شرایطش، در خلال تحصیل به کار دانشجویی در کانادا از نوع On-campus  و یا Off-campus مشغول شود؛ همچنین بنابر قوانین دولت کانادا، همسر دانشجوی بین‌المللی تحصیل در کانادا نیز مجاز به دریافت مجوز کار آزاد خواهد بود.

بیشتر بدانید: ویزای همراه تحصیلی کانادا-دانشجویی و دانش‌آموزی

همسر دانشجو ملزم است مادامی که متقاضی اصلی (دانشجوی بین‎‌المللی) در یک مقطع تحصیلی در دانشگاه ثبت‌نام کرده و دارای مجوز تحصیل معتبر است، با در دست داشتن سند LMIA برای دریافت مجوز کار آزاد (open-work permit) اقدام کند. مجوز کار آزاد محدودیت‌های مجوز کار دانشجویی در کانادا را ندارد اما نیازمند آماده‌سازی شرایطی است که در ادامه به توضیح آنها می‌پردازیم:

LMIA (سازمان ارزیابی تاثیرات بازار کار) مدرکی است که کارفرما میبایست پیش از استخدام کردن یک کارمند خارجی در دست داشته باشد؛ یک LMIA مثبت نشان‌دهنده این موضوع است که هیچ کارگر/کارمند کانادایی برای عنوان شغلی مورد نظر در دسترس نیست و به همین خاطر به یک کارمند خارجی نیاز خواهد بود. لازم به ذکر است که به مدرک مثبت LMIA  نامه موافقت/ تاییدیه نیز گفته می‌شود. در مجموع می‌توان اینطور گفت که تا زمانی که یک دانشجوی بین‌المللی مجاز به انجام کار دانشجویی در کانادا است، همسر وی نیز تا زمان اعتبار مجوز تحصیلی دانشجو، تحت شرایط زیر مجاز به انجام کار آزاد خواهد بود:

  • داشتن نامه پیشنهاد کار از طرف کارفرما ( همراه با توضیحات میزان حقوق و موارد کسر از حقوق، وظایف، شرایط و ساعات کاری)
  • داشتن قرارداد
  • یک کپی از مدرک LMIA
  • شماره LMIA

در آخر باید به این موضوع اشاره کنیم که با توجه به پیچیدگی و جزییات فراوان پروسه دریافت انواع ویزای کشور کانادا از جمله ویزای تحصیلی و کاری از کشور ایران، بسیاری از متقاضیان ایرانی اقامت، تحصیل و کار دانشجویی در کانادا به دلیل اطلاعات و تجربه ناکافی، خواستار انجام اموری نظیر دریافت و تبدیل ویزای توریستی به ویزای کاری و تحصیلی در کانادا هستند! اما می‌توان گفت که با انجام چنین کارهایی تنها وقت و انرژی و سرمایه خود را به هدر می‌دهید و راه به جایی نخواهید برد، چنانچه قصد تحصیل و انجام کار دانشجویی در کانادا و در نهایت گرفتن اقامت این کشور معتبر را دارید تنها کافیست از خدمات ارزیابی و مشاوره رایگان گروه شرکت‌های نیلگام استفاده کنید تا با اشراف بر شرایط و قوانین موجود در کشور کانادا، نسبت به آینده خود در این کشور به راحتی تصمیم‌گیری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *