ویزا

آشنایی با جمهوری چک و شرایط دریافت ویزای آن

جمهوری چک که به نام Czechia نیز معروف است یک کشور به اصطلاح  landlocked محسوب می شود که در قلب قاره اروپا قرار گرفته و از هر چهار طرف به خشکی و مرزهای زمینی با کشورهای دیگر محدود می شود.

این کشور از سمت جنوب با اتریش، از سمت غرب با کشور آلمان، از سمت شمال شرقی با لهستان و از شرق با اسلوواکی هم مرز است. مساحت آن در حدود 78.866 هزار کیلومتر مربع است و از آب و هوای معتدل قاره ای و اقیانوسی بهره می برد.

از لحاظ مساحت و اندازه، کشور جمهوری چک از همسایه خود یعنی اتریش کوچک تر است و برای درک مقیاس مساحتی باید بگوییم که این کشور کمی از ایالت کارولینای جنوبی آمریکا نیز کوچک تر است.

جمعیت کل آن براساس آمار سال 2016 قریب به 10.5 میلیون نفر است و بزرگترین شهر و پایتخت آن شهر پراگ محسوب می شود. جمهوری چک جزو اتحادیه اروپا و حوزه شینگن است و به طور کامل از قوانین مهاجرتی این حوزه معتبر پیروی می کند.

از این رو شهروندان بومی، افراد دارای اقامت دائم و دارندگان ویزای شینگن معتبر چک این امکان را دارند تا علاوه بر این کشور بدون دریافت ویزا ، به سایر کشورهای حوزه شینگن از جمله فرانسه، آلمان، لهستان، ایتالیا، اسپانیا و پرتغال سفر کنند.

پایتخت این کشور یعنی پراگ در میراث جهانی یونسکو ثبت شده و محل استقرار صدها قلعه و عمارت تاریخی زیبا محسوب می شود.

برندهای معروف جمهوری چک شامل دو برند خودروی اشکودا فابیا و تاترا و برند کفش باتا می شود. همچنین جمهوری چک کشور زادگاه افراد مشهوری از جمله زیگمویند فروید،کافکا، اسکار شیندلر، میلوس فورمن، آنتون واکلاو هاول و جرج مندل بوده است. در ادامه همراه ما باشید تا شما را با شرایط مهاجرت و دریافت ویزای چک آشنا کنیم.

سفارت جمهوری چک

همانطور که در مطلب معرفی سفارت چک و شرایط دریافت وقت سفارت چک، اطلاعات کامل کنسولگری این کشور را به شما توضیح دادیم، سفارت این کشور در تهران، 4 راه فرمانیه، خیابان پاسداران شمالی، خیابان بوستان، کوچه نسترن، پلاک 36 واقع شده و از یکشنبه تا پنج شنبه، از ساعت 8 صبح تا 16:30 عصر پاسخگوی امور ویزای متقاضیان است.

البته باید به این موضوع اشاره کنیم که اغلب خدمات ویزای کوتاه مدت شینگن از جمله ویزای توریستی این کشور به کارگزاری وی اف اس گلوبال واقع در هروی سنتر برون سپاری شده و سفارت جمهوری چک، عهده دار رسیدگی به امور انواع ویزای بلند مدت شینگن تایپ D از جمله ویزای کار اروپا و ویزای تحصیلی در این کشور است.

اگر ویزای چک درخواستی شما از نوع کوتاه مدت مثل ویزای توریستی است، باید ایمیلی به آدرس appointmentczechrepublic@vfshelpline.com ارسال کرده و اطلاعات اولیه خود از جمله نام و نام خانوادگی، شماره پاسپورت، تاریخ اعتبار پاسپورت، ملیت، جنسیت، شماره تماس، تاریخ تولد، زمان سفر و نوع ویزای درخواستی را در آن ارائه دهید.

با گذشت حداکثر 72 ساعت از ارسال ایمیل به کارگزاری یک وقت سفارت برای شما رزرو شده و به ایمیل شما ارسال می گردد. کارگزاری وی اف اس گلوبال در حال حاضر در خیابان موسوی(گلستان پنجم)، میدان هروی، طبقه چهارم هروی سنتر واقع شده است و تمامی امور دریافت مدارک ویزای کوتاه مدت شینگن چک، انگشت نگاری و عکس بیومتریک متقاضیان سفر و مهاجرت به این کشور را به انجام می رساند.

اگر بنابر هدف خود از مهاجرت به کشور چک قصد ادامه تحصیل و یا مهاجرت کاری در این کشور اروپایی حوزه شنگن را دارید، باید جهت رزرو وقت سفارت شینگن، اطلاعات اولیه خود را به همراه کپی اسکن شده صفحات پاسپورت به آدرس ایمیل visa_tehran@mzv.cz ارسال کنید.

ویزای جمهوری چک

کشور جمهوری چک یکی از بهترین مقاصد تحصیلی و کاریابی در خارج از کشور است و هر ساله متقاضیان زیادی را از سراسر دنیا به سوی خود جذب می کند. در حالت کلی توصیه می کنیم که پیش از هر چیز از شرایط اخذ ویزای شینگن در دوران کرونا باخبر شوید، تا بدانید که برای اقدام هر یک از انواع متداول ویزای چک از جمله ویزای توریستی، تحصیلی و یا کاری، چه اقداماتی باید انجام دهید.

اگر تمایل به دریافت ویزای توریستی چک داشته باشید، باید تمامی امور وقت سفارت و درخواست ویزای چندبار ورود خود را از طریق کارگزاری وی اف اس انجام دهید، اما با توجه به وجود مشکلات اپیدمی و قوانین سخت گیرانه مرزی و زمان بر بودن پروسه اخذ ویزا، انجام این کار چندان توصیه نمی شود.

آن دسته از متقاضیانی که خواهان دریافت ویزای تحصیلی جمهوری چک هستند، باید پیش از اقدام برای دریافت ویزای بلند مدت تایپ D شنگن، برای نامه پذیرش تحصیلی از یک دانشگاه اروپایی جمهوری چک اقدام کرده و بعد از آن برای ویزای تحصیلی این کشور درخواست دهند.

به طور معمول اعتبار ویزای تحصیلی یک ساله بوده و موجب دریافت مجوز استادی پرمیت و کارت اقامت دانشجویی قابل تمدید می شود.

اگر قصد دریافت ویزای کار شینگن و مهاجرت کاری به کشور جمهوری چک را داشته باشید، باید قبل از اقدام برای اخذ ویزای کاری این کشور، رزومه و سوابق کاری خود را به یک شرکت اروپایی فرستاده و با جلب نظر کارفرمای مورد نظر خود در جمهوری چک، آنها را مجاب به ارسال دعوت نامه کاری و یا همان جاب آفر برای خود کنید.

در واقع شما به عنوان یک نیروی کار خارجی غیر اروپایی امکان درخواست ویزای کار جمهوری چک را بدون دریافت دعوتنامه کاری نخواهید داشت.

این بدین خاطر است که اولویت جذب نیرو در جمهوری چک به عنوان یک کشور اروپایی عضو حوزه شینگن با شهروندان بومی، افراد دارای اقامت دائم و شهروندان اروپایی سایر کشورها است و در صورتی که برای موقعیت شغلی مورد نظر نیرویی از این افراد پیدا نشود، امکان ارسال جاب آفر و جذب نیروی کار خارجی غیر اروپایی وجود خواهد داشت.

از این رو شما باید به طور شخصی و یا از طریق موسسات معتبر مجری طرح اعزام نیروی کار به کشورهای اروپایی مدارک زیر را برای شرکت ها و کارفرماهای اروپایی مستقر در جمهوری چک ارسال کنید:

  • اسکن صفحات پاسپورت معتبر
  • گواهی سلامت پزشکی
  • گواهی عدم سوءپیشینه
  • ترجمه مدارک تحصیلی (حداقل کاردانی)
  • ترجمه سوابق کاری
  • ترجمه گواهی های مهارتی
  • فرم درخواست تکمیل شده جاب آفر

در حال حاضر، مشاغل عمومی در دسترس کشور جمهوری چک برای نیروی کار خارجی شامل مشاغل ساختمانی، خدمات نظافت و بسته بندی می شود. به طور معمول شما می توانید با اخذ جاب آفر و ویزای کار، از مجوز ورک پرمیت و کارت اقامت یک ساله شنگن برخوردار شده و بدون نیاز به دریافت مجدد ویزا، آزادانه به سایر کشورهای این حوزه از جمله فرانسه، ایتالیا، اسپانیا و آلمان سفر کنید.

مدارک ویزای جمهوری چک

عموماً بنابر نوع ویزای شینگن کوتاه مدت و یا بلند مدت درخواستی شما، مدارک مورد نیاز درخواست متفاوت خواهد بود، اما در حالت کلی، مدارک ویزای جمهوری چک شامل موارد زیر می شود:

  • فرم درخواست تکمیل و امضا شده ویزای شینگن
  • دو قطعه عکس رنگی جدید بیومتریک
  • رزرو بلیط پرواز و هتل
  • بیمه سلامت بین المللی با حداقل پوشش هزینه های درمانی تا سقف 30 هزار یورو
  • مدرک جاب آفر برای ویزای کار
  • پرینت نامه وقت سفارت
  • نامه پذیرش تحصیلی برای ویزای تحصیلی
  • نامه تمکن مالی بانکی 3 ماهه اخیر
  • ترجمه آخرین مدارک تحصیلی
  • مدرک زبان معتبر برای درخواست ویزای تحصیلی
  • ترجمه مدارک هویتی
  • اسکن پاسپورت معتبر متقاضی
  • رسید پرداخت هزینه ویزای شینگن
  • ترجمه مدارک ازدواج (در صورت وجود)
  • ترجمه سوابق بیمه
  • ارائه توصیه نامه کارفرما (در صورت درخواست سفارت)
  • ارائه توصیه نامه اساتید دانشگاهی (برای ویزای تحصیلی و مقاطع تکمیلی دانشگاه)
  • ترجمه رسمی گواهی اشتغال به کار

شما باید اصل و کپی ترجمه شده تمامی مدارک را آماده کرده و در زمان حضور خود در مرکز سفارت و یا کارگزاری جمهوری چک، آنها را به افسر پرونده تحویل دهید.

هزینه درخواست ویزای چک

بنابر اطلاعات ارائه شده در وب سایت سفارت جمهوری چک، هزینه درخواست بنابر نوع آن متغیر است. این بدین معنی است که هزینه درخواست ویزای کوتاه مدت چک برای افراد بزرگسال 80 یورو، برای متقاضیان 6 تا 12 سال، 40 یورو و برای متقاضیان زیر 6 سال رایگان خواهد بود.

این در حالی است که هزینه درخواست ویزای بلند مدت تایپ D معادل 2500 کرون (98.5 یورو) و هزینه مجوز اقامت تایپ D 98.5 یورو اعلام شده است. همچنین لازم به ذکر است که هزینه درخواست کارت آبی و مجوز کار در جمهوری چک بیشتر بوده و معادل 197 یورو هزینه دارد.

این در حالی است که هزینه درخواست ویزای بلند مدت کارآفرینی جمهوری چک نیز معادل 5000 کرون (197 یورو) برای متقاضی هزینه در بر خواهد داشت.

لازم به ذکر است که هزینه انگشت نگاری و عکس بیومتریک نیز جدا از هزینه درخواست ویزا است و بین 25 تا 30 یورو برای هر متقاضی هزینه دارد.

امکان پرداخت هزینه خدمات با ارز دیجیتال امکان پذیر است. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

75237 – 021 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *