تحصیلی

بررسی سیستم آموزش و پرورش سوئد

همان طور که پیش‌تر در مقاله مزایای تحصیل در سوئد عنوان شد، امروزه کشور سوئد به واسطه برخورداری از دانشگاه‌های برتر و معتبر دنیا، کامل بودن سیستم آموزشی و شرایط تحصیلی عالی برای دانش‌آموزان و دانشجویان بین‌المللی هر ساله متقاضیان زیادی را از سراسر دنیا به سمت خود می‌کشاند. سیستم آموزشی سوئد برای همه افراد سنین ۷ تا ۱۶ سال اجباری بوده و شهروندان و مهاجرین قانونی این مقطع سنی ملزم به تحصیل در این کشور هستند.

هم‌چون بسیاری از مدارس و کالج‌ها در نیمکره شمالی، مدارس از ماه آگوست (مرداد ماه) تا ژوئن (خرداد ماه) فعال بوده و به مدت دو هفته از اواخر ماه دسامبر(آذر) تا اوایل ماه ژانویه(دی) تعطیل هستند. بخش زیادی از سیستم آموزشی سوئد توسط شهرداری که مدارس در آن مستقر هستند اداره و اجرا می‌شود. در این میان مدارسی نیز وجود دارند که بودجه آن‌ها از طریق دولت سوئد تامین می‌شود و به نام مدارس مستقل یا independent schools شناخته می‌شوند. همانند سیستم آموزش و پرورش کانادا، در سیستم آموزشی سوئد نیز برخی از این مدارس مذهبی بوده و برخی دیگر دارای هدف و سمت و سوی مشخصی نظیر مدارس فنی و حرفه‌ای و مانند آن هستند. البته مدارس خصوصی نیز با نام boarding schools در سیستم آموزشی سوئد وجود دارند اما تعداشان کم بوده و با فاصله از یکدیگر قرار دارند و در عین حال تحت نظارت دولت سوئد هستند.

مطالب مرتبط: مدارک لازم برای ویزای شینگن ۲۰۱۹

پیش دبستانی در سوئد (Preschool)

مقطع پیش دبستانی در سیستم آموزشی سوئد از سن ۱ تا ۷ هفت سالگی به منظور توسعه صحیح توانایی‌های کودک در مسیرهای اجتماعی و علمی ارائه می‌شود. این موضوع همچنین برای والدین در حال زندگی در سوئد نیز دارای امتیاز خواهد بود. آن‌ها در مدت تحصیل  فرزندشان در مقطع پیش دبستانی، می‌توانند به کار و تحصیل بپردازند. این مقطع ممکن است توسط یک مدرسه به عنوان دوره‌ای تکمیلی تلقی شود که به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا مستقیم از پیش دبستانی به سطح دبستان منتقل شوند.

دبستان و راهنمایی در سوئد (Primary School)

مقطع دبستان و راهنمایی که در سیستم آموزشی سوئد و زبان سوئدی به نام Grundskola شناخته می‌شود تا سن ۱۶ سالگی الزامی است. این مقطع ۹ ساله تحصیلی به فرزندان شهروندان سوئدی تمامی مواردی را که برای پیشرفت در جامعه نیاز دارند خواهد آموخت. بنابر صلاحدید و قوانین سیستم آموزشی سوئد، به کودکان تا مقطع ششم تحصیلی نمره داده نمی‌شود و پیش از آن نیز والدین به طور مستمر گزارش عملکرد و میزان پیشرفت فرزندشان را در سال تحصیلی دریافت می‌کنند؛

سیستم آموزشی سوئد همچنین منابعی را به منظور مشارکت والدین در امر پیشرفت و توسعه فرزندشان به آنها ارائه می‌دهد. اما زمانی که فرد مقطع تحصیلی ششم را در سیستم آموزشی سوئد شروع می‌کند همه چیز دستخوش تغییر می‌شود. تا پیش از پاییز سالِ ۲۰۱۱، نمره‌دهی سیستم آموزشی سوئد به سه دسته قبولی (godkänd (G، قبولی با تمایز – خوب Väl godkänd VG و قبولی با تمایز ویژه – خیلی خوب (Mycket väl godkänd (MVG تقسیم میشد. در پاییز ۲۰۱۱ اما نمره‌دهی مذکور در سیستم آموزشی سوئد به سیستم متداول دیگر کشورها با حروف الفبای انگلیسی A، B،C ، D و E به عنوان نمرات قبولی و F برای مردودی تغییر یافت.

چنانچه شما از کشوری به سوئد آمده باشید که سیستم نمره دهی در آنجا براساس مثبت و منفی در نمرات بوده، باز هم با نمره‌دهی در سیستم آموزشی سوئد یکسان است؛ این بدین معنی است که A ،C و E نمرات ابتدایی تلقی شده و B و D به عنوان نمرات منفی محسوب می‌شوند. عموما در سیستم آموزشی سوئد، معلمان در مورد میزان پیشرفت دانش‌آموزان بسیار حساس هستند و تا زمانی که مجبور نشوند، دانش‌آموزی را به راحتی مردود نمی‌کنند. چنان چه دانش‌آموزی بخاطر مریضی و یا مشکلی خارج از کنترل در دوره‌ای مردود شود، به جای دریافت F، خط تیره و یا نمره جایگزینی دریافت می‌کند؛ این حالت نشان‌دهنده این موضوع است که نمره مورد نظر قابل تشخیص نبوده و تکالیف مربوط به دوره باید پیش از دریافت نمره در سیستم آموزشی سوئد به انجام برسد.

دبیرستان در سوئد (Secondary School)

مقطع دبیرستان که در سیستم آموزشی سوئد به نام gymnasieskola شناخته می‌شود، اختیاری بوده و از سن ۱۶ سالگی تا پایان دوره تحصیلی مربوطه ادامه دارد. اما برای اینکه دانش‌آموزان بتوانند پا به مقطع Secondary school بگذارند باید دارای چندین معیار مختلف از جمله نمرات قبولی دوره ابتدایی و راهنمایی باشند. لازم به ذکر است که بنا بر نوع مدرسه و رشته تحصیلی مورد نظر شما، حدنصاب نمره موردنیاز برای ثبت‌نام متفاوت خواهد بود.

در مقطع دبیرستان سیستم آموزشی سوئد ، ۱۶ درس اصلی (شامل زبان انگلیسی، سوئدی و ریاضیات) که دانش‌آموز در مقاطع قبلی گذرانده را لحاظ کرده و با سیستم نمره‌دهی امروزی جایی که  E معادل نمره ۱۰، D معادل نمره ۱۲٫۵، C معادل نمره ۱۵، B معادل نمره ۱۷٫۵ و A معادل نمره ۲۰ است، مطابقت می‌دهند.

مقطع Secondary school در سیستم آموزشی سوئد شباهت زیادی با دوره مدرک حرفه‌ای (vocational degree) و یا دوره دو ساله پیش دانشگاهی (associate’s level degree) در کشورهای دیگر دارد. در حالی که این دوره‌های تحصیلی دولتی هستند، اما با این‌حال دوره‌های اختیاری محسوب می‌شوند (که اکثر دانش‌آموزان سوئدی در آن شرکت می‌کنند).

لازم به ذکر است که بنابر آمار وبسایت رسمی آموزش و پرورش دولت سوئد ،۱۷ رشته تحصیلی مختلف برای اقدام در این مقطع تحصیلی وجود دارد که بیشتر آن‌ها بین رشته‌های علوم اجتماعی samhällskunskap و علوم طبیعی naturvetenskap هستند. برخی از رشته‌های قابل انتخاب از نوع دوره‌های آماده‌سازی (preparatory classes) هستند، این بدین معنی است که چنانچه قصد رفتن به دانشگاه و یا دوره‌های فنی و حرفه‌ای را داشته باشید و یا به دنبال جذب مستقیم در بازار کار باشید، این دوره‌ها به شما در امور مربوطه کمک خواهد کرد. البته با این وجود، شما در هر دو صورت قادر به رفتن به دانشگاه هستید، اما دوره‌های preparatory قطعا شما را برای تحصیل و یادگیری در دانشگاه‌های سوئدی آماده‌تر خواهد کرد.

دوره‌های فنی و حرفه‌ای و یا همان Vocational courses در سیستم آموزشی سوئد به منظور کمک به شما برای رفتن مستقیم به مدارس فنی و حرفه‌ای و گذراندن دوره‌های کارآموزی (apprenticeship) برای دریافت مدرک دیپلم فنی خواهد بود.

هر یک از رشته‌ها در این مقطع طبیعتا متفاوت بوده و دروس اصلی توسط تمامی دانش‌آموزان سوئدی به دلیل مورد نیاز بودن برای دریافت دیپلم، اتخاذ می‌شود. در سیستم آموزشی سوئد، الزامات برنامه تحصیلی، مختص هر یک از دوره‌های علوم اجتماعی و طبیعی بوده و براساس تصمیم‌گیری شما برای ثبت‌نام در هر یک از آنها متغیر خواهد بود.

سپس با پیشروی دانش‌آموز در این مقطع تحصیلی، فرد کلاس‌های دارای گرایش و در نهایت کلاس‌های دروس تکمیلی مقطع آموزشی را خواهد گذراند. برای مثال، چنان چه دانش‌آموزی در دوره آماده‌سازی برای تحصیل دوره روانشناسی در دانشگاه مشغول تحصیل باشد، کلاس‌های وی متفاوت خواهد بود. دانش‌آموز در این صورت میبایست دروس اصلی انگلیسی، سوئدی، ریاضیات،ادبیات و دیگر دوره‌های مورد نیاز مقطع خود را بگذراند.

 

مطالب پیشنهادی: گپ تحصیلی چیست و چطور می‌توان آنرا توجیه کرد؟

دوره آماده‌سازی اختصاصی دانش‌آموزان نیز در هر رشته شامل ریاضیات پیشرفته و کلاس‌های روانشناسی خواهد بود و بدین ترتیب گرایش آن‌ها ممکن است در دانشگاه، روانشناسی اجتماعی گردد. این بدین معنی است که دانش‌آموزان سوئدی کلاس‌هایی را اتخاذ خواهند کرد که تمرکز بر روی مبحث روان‌شناسی مورد نظر دارد. آنها سپس می‌توانند برای تکمیل واحدهای خود، دوره‌های مرتبط درسی نظیر جامعه‌شناسی و یا اقتصاد را انتخاب کنند؛ آن‌ها همچنین می‌توانند یک زبان بین‌المللی سوم (آلمانی و فرانسوی به عنوان زبان متداول سوم) و یا کلاس‌های درسی نامرتبط با رشته تحصیلی‌شان را اتخاذ کنند. این موضوع موجب تنوع آموزش شده و به آن‌ها کمک می‌کند تا پیش از ورود به دانشگاه، کمی بیشتر در مورد علایق تحصیلی خود جستجو کنند.

در سیستم آموزشی سوئد، قریب به نیمی از دانش‌آموزان مقطع دبیرستان در کلاس‌های آماده‌سازی و مقدماتی شرکت می‌کنند و سایر دانش‌آموزان به سمت رشته‌های فنی و حرفه‌ای گرایش پیدا می‌کنند. گذراندن این دوره‌ها بنابر شرایط زندگی فرد قریب به سه سال زمان خواهد برد و در نهایت دانش‌آموز، تحصیلات این مقطع را با دریافت مدرک دانش‌آموزی کشور سوئد (معادل دیپلم دبیرستان در دیگر کشورها) به پایان می‌رساند. کارشناسان با تجربه گروه شرکت‌های نیلگام همواره با ارزیابی تحصیلی و ارائه خدمات تخصصی و مشاوره رایگان، در مسیر دریافت پذیرش تحصیلی و ویزای شینگن سوئد همواره همراه شماست. مشاوره رایگان اخذ ویزای شنگن۰۲۱-۷۵۲۳۷

سیستم آموزشی سوئد برای دانش‌آموزان بین‌المللی

چنان چه دانش‌آموزی تابع حوزه شینگن و کشورهای اروپایی EU/EEA، شمال اروپا (Nordic) و یا سوئیس باشد، بنابر قوانین دولت و سیستم آموزشی سوئد، تحصیل برای ایشان کاملا رایگان خواهد بود.

اما این موضوع برای دانش‌آموزان تابع کشورهای دیگر همچون ایران صدق نمی‌کند و شامل هزینه می‌گردد. بنابر قوانین دولت سوئد افراد می‌توانند برای آشنایی با وضعیت و سیستم آموزشی سوئد از طریق اخذ ویزای توریستی این کشور، تا مدت زمان اعتبار ویزای شینگن خود در دوره‌های زبان (انگلیسی، سوئدی، آلمانی…) و یا دوره‌های دارای مدرک تخصصی و دیپلم کوتاه‌مدت کمتر از سه ماه (۹۰ روز) شرکت کنند و در صورت تمایل برای تحصیل در کشور سوئد به صورت تمام وقت به کشور خود بازگشته و همچون سایر متقاضیان ادامه تحصیل در سوئد، نسبت به اخذ پذیرش تحصیلی، وقت سفارت شینگن و ویزای شینگن سوئد اقدام کنند.

امکان پرداخت هزینه خدمات با ارز دیجیتال امکان پذیر است. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

75237 – 021 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *