مهاجرت

مهاجرت به لهستان | روش های مهاجرت به لهستان

در این مطلب قصد داریم تا شما را با شرایط مهاجرت به لهستان و روش های مهاجرت به لهستان آشنا کرده و در مورد جزئیات مهمی همچون هزینه مهاجرت به این کشور اروپایی حوزه شنگن با شما صحبت کنیم.

از نگاه بسیاری از متقاضیان ایرانی مهاجرت به خارج از کشور، کشورهای اروپایی حوزه شنگن که لهستان نیز شامل آنها می شود، بهترین کشور برای مهاجرت ایرانیان به شمار می روند. معمولاً هزینه های زندگی در این کشورها به نسبت کشورهای آمریکا، انگلیس و یا استرالیا کمتر بوده و از شرایط مناسبی برای تحصیل، کار و زندگی مهاجرین تازه وارد برخوردار است.

اما اگر می خواهید با جزئیات بیشتری از مهاجرت به کشور لهستان و روش های مهاجرت به این کشور آشنا شوید در ادامه این متن همراه ما باشید.

مهاجرت به لهستان

جمهوری لهستان یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا و حوزه شینگن است که در مرکز قاره اروپا قرار گرفته و شامل 16 استان مجزا می شود. این کشور 38.5 میلیون نفری پنجمین کشور پرجمعیت اتحادیه اروپا بوده و پایتخت آن شهر معروف ورشو است.

لهستان از سمت شمال شرقی با لیتوانی و استان کالینگراد روسیه، از شرق با بلاروس و اوکراین، از جنوب با اسلواکی و جمهوری چک و از غرب با کشور آلمان هم مرز است.

اگر خواستار مهاجرت به لهستان هستید، باید از طریق روش هایی که در ادامه به آنها می پردازیم، ویزای بلند مدت تایپ D شنگن را از کنسولگری این کشور دریافت کرده و برای مدتی طولانی و حتی دائمی به این کشور مهاجرت کنید.

یعنی اگر موفق به دریافت ویزای توریستی لهستان شوید، تنها قادر هستید تا برای مدت زمان کم و محدودی (حداکثر 30 روز) در حوزه شنگن و اروپا حضور داشته باشید و باید پیش از اتمام اعتبار ویزا به کشور مبدا برگردید. این در حالی است که امکان تمدید اعتبار ویزا از داخل لهستان برای شما وجود نداشته و محدودیت های زیادی را برای شما به همراه خواهد داشت.

از این رو شما باید هدف خود را برای مهاجرت به کشور لهستان تعیین کرده و با رزرو وقت سفارت و ترجمه و آماده سازی مدارک ویزا، برای اخذ مجوز ورود و حضور بلند مدت در این کشور اروپایی اقدام کنید.

باید به این موضوع توجه داشته باشید که امکان تمدید ویزای توریستی شینگن وجود نداشته و نمی توان آن را به انواع دیگر ویزا از جمله ویزای کاری و یا تحصیلی در کشور لهستان تبدیل کرد؛ این در حالی است که استفاده از روش بسیار پیچیده و زمان بر پناهندگی نیز به شما توصیه نشده و ریسک فراوانی را برای شما و اعضای خانواده به همراه خواهد داشت.

از این رو بهتر است تا در ادامه یکی از روش های مهاجرت به کشور لهستان را انتخاب کرده و با برنامه ریزی دقیق و اینکه چگونه میتوان مهاجرت کرد، به سمت هدف خود یعنی مهاجرت به کشور لهستان قدم بردارید.

روش های مهاجرت به لهستان

به طور کلی روش های مهاجرت به کشور لهستان شامل روش محبوب ادامه تحصیل در دانشگاه های این کشور، مهاجرت کاری و کار در شرکت ها و کارخانه های اروپایی و روش سرمایه گذاری می شود.

البته روش های دیگری مانند اسپانسرشیپ خانوادگی و ویزای استارت آپ و کارآفرینی نیز برای مهاجرت به این کشور اروپایی حوزه شنگن وجود دارد که اشاره کوتاهی نیز به آنها خواهیم داشت.

اما اولویت اصلی ما برای مهاجرت به لهستان ، استفاده از روش های متداول و نه چندان سخت تحصیلی و یا کاری به این کشور است که شامل جزئیات زیر می شود:

مهاجرت به لهستان از طریق تحصیل

همانند بسیاری از کشورهای دنیا، زمانی که قصد تحصیل تمام وقت و بلند مدت (حداقل یکساله) در دانشگاه ها و موسسات آموزشی لهستان را داشته باشید، باید برای ویزای تحصیلی (ویزای بلندمدت شنگن) این کشور درخواست دهید.

اما به عنوان یک متقاضی ادامه تحصیل و مهاجرت به کشور لهستان، تنها داشتن ویزای تحصیلی کفایت نکرده و باید پیش از اقدام برای این مجوز، به دنبال اخذ نامه پذیرش تحصیلی از دانشگاه مورد نظر خود در کشور لهستان باشید.

بر همین اساس، شما باید به وب سایت دانشگاه منتخب خود در لهستان مراجعه کرده و از شرایط پذیرش دانشگاه باخبر شوید. به طور معمول، شرایط پذیرش دانشجویان خارجی شامل موارد زیر می شود:

  • تکمیل و امضا فرم درخواست پذیرش
  • ارائه رزومه تحصیلی
  • ارائه توصیه نامه (برای مقاطع تکمیلی)
  • انگیزه نامه
  • رسید پرداخت هزینه ادمیشن فی
  • مدرک زبان انگلیسی معتبر
  • ترجمه ریزنمرات و آخرین مدارک تحصیلی
  • ارائه کپی ترجمه شده مدارک هویتی
  • سوابق کاری مرتبط با زمینه تحصیل
  • نامه تمکن مالی بانکی
  • مقاله، پژوهش و نمونه کار ( در صورت درخواست)
  • اسکن صفحات پاسپورت
  • عکس رنگی جدید

با ارسال مدارک ذکر شده و پرداخت هزینه ارزیابی ادمیشن فی (بین 100 تا 200 یورو)، پرونده شما توسط پرسنل دانشگاه مورد بررسی قرار می گیرد و طی 1 تا 2 ماه کاری جواب درخواست از طریق ایمیل به شما ارسال می شود.

در صورت موافقت با درخواست شما، نامه پذیرش برای شما ایمیل می شود، شما برای حداکثر 3 تا 6 ماه فرصت دارید تا برای رزو وقت سفارت، درخواست ویزای تحصیلی و انجام امور انگشت نگاری، عکس بیومتریک و مصاحبه ویزا اقدام کنید.

اعتبار ویزای تحصیلی لهستان معمولاً یکساله بوده و با ثبت نام دانشجو در ترم جدید دانشگاه، تمدید می گردد. در واقع شما این امکان را دارید تا برای مثلاً دوره 4 ساله کارشناسی و یا 2 تا 3 ساله ارشد، مهاجرت به کشورلهستان را تجربه کرده و ضمن حضور تمام وقت و تحصیل در این کشور پیشرفته، به کار دانشجویی مشغول شوید.

از میان تمامی روش های مهاجرت به کشور لهستان، روش تحصیلی متداول ترین و آسان ترین روش بوده و نیاز به بودجه تحصیلی و تمکن مالی دانشجو برای پوشش شهریه و هزینه های زندگی در این کشور دارد.

شما می توانید به عنوان یک دانشجوی بین المللی پیش از فارغ التحصیلی برای ویزای جستجوی کار اروپا اقدام کرده و برای حداکثر 6 ماه دیگر در کشور لهستان حضور داشته باشید. در صورتی که در این بازه زمانی موفق به عقد قرارداد کاری با شرکتی اروپایی شوید، می توانید برای ویزای کار و اقامت بلند مدت بعد از فارغ التحصیلی درخواست داده و با گذشت 5 سال از حضور خود در کشور لهستان (مجموع زمان تحصیل و کار) برای کارت اقامت دائم این کشور درخواست دهید.

مهاجرت کاری به لهستان

یکی دیگر از روش های مهاجرت به لهستان، دریافت ویزای کار لهستان و مهاجرت به این کشور است. دقیقاً مشابه ویزای تحصیلی، برای اخذ ویزای کار کشور لهستان، اول نیاز به یک دعوت نامه کاری و یا همان جاب آفر دارید.

شما باید اول به وب سایت های کاریابی این کشور مراجعه کرده و از موقعیت های شغلی در دسترس برای نیروی کار خارجی مطلع شوید. سپس باید بنابر نوع و موقعیت شغلی (تخصصی و یا عمومی) برخی مدارک مورد نیاز را برای کارفرمای اروپایی فرستاده و منتظر جواب شرکت لهستانی باشید. به طور معمول، این مدارک شامل موارد زیر می شود:

  • کپی پاسپورت
  • گواهی سلامت
  • گواهی عدم سوءپیشینه
  • رزومه و سوابق کاری
  • سوابق بیمه مرتبط با کار
  • ارائه مدارک و گواهی های مهارتی
  • ترجمه آخرین مدارک تحصیلی
  • ارائه مدرک زبان (مزیت کاری)
  • توصیه نامه کارفرمای قبلی (مزیت کاری)

با ارسال مدارک ذکر شده، معمولاً بین 30 تا 60 روز کاری زمان می برد تا نتیجه ارزیابی مشخص شود و از طریق اینترنت به اطلاع شما برسد.

لازم به ذکر است که اولویت اول جذب نیروی کار در کشور لهستان با شهروندان بومی، افراد دارای کارت اقامت و یا شهروندان سایر کشورهای اروپایی است و در صورتی که طی آگهی سراسری برای حداقل یک تا دو ماه کاری، نیروی لازم برای موقعیت شغلی پیدا نشود، کارفرما اجازه جذب نیروی کار خارجی غیراروپایی را خواهد داشت.

مهاجرت به کشور لهستان از طریق کار سخت تر و زمان بر تر از روش تحصیلی بوده و برای تمامی مشاغل در دسترس نیست. یعنی شما باید پیش از اقدام برای ارسال رزومه و درخواست جاب آفر از کارفرمای اروپایی، از این موضوع مطمئن شوید که مهارت شغلی شما مورد نیاز شرکت های اروپایی مستقر در لهستان بوده و آمادگی لازم برای جذب نیروی کار خارجی را دارند.

اگر دارای اطلاعات کافی در مورد پروسه درخواست جاب آفر و اخذ ویزای کار لهستان نیستید، بهتر است به جای صرف زمان زیاد و آزمون و خطا در مسیر مهاجرت کاری به لهستان، به سراغ یک شرکت معتبر اعزام نیروی کار نظیر گروه شرکت های نیلگام بروید.

در حال حاضر، جذب نیروی کار عمومی برای مهارت خیاطی صنعتی در دستور کار شرکت های لهستانی قرار گرفته و گروه شرکت های نیلگام، آماده ارائه خدمات اعزام نیرو به عزیزان ایرانی است.

میانگین حقوق در نظر گرفته شده برای این موقعیت شغلی بین 700 تا 1300 یورو بوده و شامل محل اسکان رایگان برای نیروی کار می شود.

شما می توانید در صورت تمایل یک وقت مشاوره رزرو کرده و با انجام مصاحبه با کارشناسان نیلگام، نسبت به عقد قرارداد اعزام نیروی کار و مهاجرت به لهستان اقدام کنید. هزینه این خدمت 2700 یورو بوده که در 3 مرحله از متقاضی دریافت می شود.

در مرحله اول و در زمان عقد قرارداد مبلغ 700 یورو دریافت می گردد، در مرحله دوم رزومه کاری متقاضی بررسی و آماده سازی شده و برای کارفرمای اروپایی ارسال می شود، سپس با اخذ جاب آفر از شرکت لهستانی، مبلغ 800 یورو از متقاضی دریافت شده و پیش از شروع مراحل نهایی یعنی اخذ ویزای کار لهستان، قسط سوم به مبلغ 1200 یورو از فرد اخذ می شود.

به طور معمول، زمان ارزیابی پرونده توسط کارفرما و درخواست ویزای کار توسط کنسولگری در مجموع بین 6 تا 7 ماه کاری زمان می برد. اگر مایل به فعالیت در مشاغل عمومی کشور لهستان باشید، الزامی به ارائه مدرک زبان ندارید، ولی داشتن دانش متوسط مهارت زبان به استمرار وضعیت کاری شما در این کشور کمک کرده، موجب تعامل بهتر با همکاران و کارفرما و موفقیت بیشتر در این کشور می شود.

شاید در میان روش های مهاجرت به کشور لهستان، مهاجرت کاری گزینه ای سخت و زمان بر باشد، اما با توجه به هزینه های پایین زندگی در این کشور و البته رایگان بودن محل اسکان، شرایط خوبی را برای نیروی کار خارجی فراهم خواهد کرد.

در واقع، میانگین هزینه های زندگی در لهستان به صورت ماهانه بین 300 تا یورو است که با احتساب درآمد بالا 1000 یورو در ماه، پس انداز قابل توجهی در طول سال برای فرد ایجاد می شود. همچنین باید به این موضوع توجه داشته باشید که در صورت رضایت کارفرما و تمدید قراردادکاری، ویزای کار و مجوز کار شما در لهستان تمدید شده و اجازه حضور بیشتری در این کشور خواهید داشت.

این در حالی است که داشتن کارت اقامت شنگن لهستان، به معنی اجازه سفر بدون ویزای شما به سایر کشورهای این حوزه از جمله آلمان، فرانسه و ایتالیا خواهد بود. در صورتی که برای مدت 5 سال حضور قانونی در کشور لهستان داشته باشید، می توانید کارت اقامت موقت خود را به کارت اقامت دائم اروپا تبدیل کنید و با گذشت 3 سال از اخذ این کارت، برای حق شهروندی و پاسپورت معتبر لهستان اقدام نمایید.

البته این تنها فرصت کاری در اروپا نبوده و شما می توانید از طریق گروه شرکت های نیلگام برای سایر مشاغل در دسترس از جمله خدمات بسته بندی، خدمات ساختمانی و یا نظافت جمهوری چک و یا مشاغل تخصصی کشورهای عمان، استرالیا و یا کانادا اقدام کنید.

تنها کافیست تا با مشاوران ما در نیلگام تماس گرفته و از جدیدترین جزئیات مهاجرت به کشور لهستان و سایر کشورهای مطرح دنیا مطلع گردید.

مهاجرت به لهستان از طریق سرمایه گذاری و کارآفرینی

اگر تمایل به استفاده از سایر روش های مهاجرت لهستان دارید، می توانید به سراغ روش سرمایه گذاری در این کشور بروید. بنابر آخرین اطلاعات بدست آمده، روش سرمایه گذاری در بخش تجارت به نوعی با کارآفرینی و شرایط استارت آپ در لهستان عجین بوده و شامل شرایط زیر می شود:

آن دسته از متقاضیانی که قصد دارند از طریق سرمایه گذاری مهاجرت به کشور لهستان را تجربه کنند و از کارت اقامت و حق شهروندی این کشور برخوردار شوند، باید توانایی حداقل سرمایه گذاری 100 هزار یورویی را در یکی از کسب و کارهای تعیین شده در این کشور داشته باشند.

البته سرمایه گذاری در یک کسب و کار معتبر در لهستان به تنهایی کفایت نکرده و فرد باید با مدیریت صحیح آن به حداقل گردش مالی سالانه 15 هزار یورویی برسد. اگر فردی بخواهد از طریق سرمایه گذاری در امور تجاری لهستان حق شهروندی و پاسپورت این کشور را دریافت کند، باید حداقل برای مدت 3 سال در این کشور زندگی کرده و مالیات خود را به طور مستمر پرداخت کند.

این بدین معنی است که شهروند خارجی باید در هر سال برای حداقل 10 ماه در کشور لهستان حضور داشته باشد. در صورتی که متقاضی سرمایه گذاری در لهستان قصد دریافت حق شهروندی این کشور را داشته باشد، باید داشتن درآمد ثابت و قابل قبول از منابعی نظیر قراردادهای کاری، سود سهام و سایر منابع مالی را اثبات نماید.

این در حالی است که داشتن یک اجاره نامه بلند مدت و یا سند ملک خریداری شده در کشور لهستان  و حداقل مهارت زبان B1 لهستانی برای درخواست حق شهروندی از طریق سرمایه گذاری در این کشور لازم است.

فرد می تواند طبق قوانین کار در کشور لهستان، شرکت با مسئولیت محدود، شرکت سهامی و یا انواع مشارکت را برای کسب و کار تجارت خود در این کشور ثبت و استفاده نماید.

اگر بخواهید تا از طریق کارآفرینی و ویزای استارت آپ مهاجرت به لهستان را تجربه کنید، باید یک ایده تجاری و یا همان بیزینس پلن قابل قبول را به دولت لهستان ارائه کرده، دارای حداقل موجودی حساب اولیه 1200 یورویی باشید، توانایی ثبت یک شرکت تجاری با مسئولیت محدود در کشور لهستان را داشته و موجب ایجاد حداقل 3 تا 5 موقعیت شغلی جدید در این کشور شوید.

البته این روش نیاز به داشتن حداقل تحصیلات کارشناسی و اثبات توانایی مدیریت یک کسب و کار جدید در کشور لهستان را دارد و فرد باید با ارائه مدرک زبان معتبر انگلیسی، داشتن مهارت بالای زبانی خود برای کار در این کشور را نشان دهد.

در صورتی که با ایده تجاری و وضعیت تمکن مالی شما برای اخذ ویزای استارت آپ موافقت شود، می توانید به این کشور مهاجرت کرده و با استمرار فعالیت تجاری در لهستان، کارت اقامت خود را تمدید کنید. شما همچنین می توانید از همراهی همسر و فرزندان وابسته زیر 21 سال خود در این کشور برخوردار شوید.

در صورتی که ایده تجاری شما مورد پذیرش دولت لهستان قرار نگیرد و از سوابق مدیریتی و کسب و کار مناسبی برای کارآفرینی برخوردار نباشید، احتمال ریجکت درخواست مهاجرت به لهستان و ویزای این کشور بسیار زیاد خواهد بود.

در واقع، از میان روش های مهاجرت کشور لهستان، روش سرمایه گذاری تجاری و کارآفرینی دارای جزئیات و پیچیدگی های زیادی بوده و انجام شخصی آن بدون استفاده از مشاوره و همراهی تخصصی، سخت و دور از دسترس خواهد بود.

مهاجرت خانوادگی به لهستان

در نهایت، اگر دارای یک اقوام نزدیک خانوادگی( مثل فرزند، همسر و یا پدر و مادر) در کشور لهستان باشید که دارای اقامت دائم و یا شهروندی این کشور است، می توانید برای اسپانسرشیپ مالی و دعوتنامه خانوادگی کشور لهستان اقدام کرده و مهاجرت به کشور لهستان را از این طریق تجربه کنید.

در این روش، فرد دعوت کننده باید دارای شغل و تمکن مالی قابل قبول باشد و برای اسکان و حمایت مالی متقاضی برای حداقل 3 تا 5 سال در کشور لهستان تعهد دهد، تا در این بازه زمانی، فرد استقلال مالی و آمادگی لازم برای زندگی مستقل در کشور لهستان را پیدا کند.

مهاجرت خانوادگی یکی از ساده ترین روش های مهاجرت لهستان و اخذ کارت اقامت این کشور است و وجود اقوام دارای اقامت دائم لهستان نقشی اساسی در موفقیت آن ایفا می کند.

باید به این موضوع توجه داشته باشید که اسپانسر ملزم به حمایت مالی فرد دعوت شده به کشور لهستان برای همیشه نبوده و در صورت رسیدن متقاضی به سن قانونی و توانایی انجام کار تمام وقت، فرد ملزم به رسیدن به استقلال مالی و شغلی در این کشور خواهد بود.

هزینه مهاجرت به لهستان

در حال حاضر، هزینه های مهاجرت به لهستان شامل هزینه کارگزاری خدمات ویزا (28 یورو) برای انجام خدمات انگشت نگاری و عکس بیومتریک، هزینه ویزای تایپ D شنگن(80 یورو) می شود.

البته برای اخذ مجوز کار و کارت اقامت قابل تمدید در کشور لهستان نیز هزینه مجزا و معادل 96 یورو از فرد دریافت می شود. این در حالی است که هزینه 11 یورویی نیز برای صدور کارت اقامت از فرد دریافت می گردد.

در کنار این موارد، می توانید هزینه ترجمه مدارک، خرید بلیط پرواز و هتل و همچنین استفاده از خدمات تخصصی اعزام نیروی کار به اروپا را نیز به هزینه های مهاجرت به کشور لهستان اضافه کنید.

در نهایت پیشنهاد می کنیم که پیش از اقدام برای مهاجرت به اروپا و کشور لهستان، به خوبی در مورد روش های مهاجرت لهستان تحقیق کرده و از طریق مشاوره تخصصی، در مورد تمامی راهکارها و جزئیات مهاجرتی مطلع شوید.

امکان پرداخت هزینه خدمات با ارز دیجیتال امکان پذیر است. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

75237 – 021 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *