تور

فرودگاه های استانبول | استانبول چند فرودگاه دارد؟

هر ساله ایرانیان زیادی برای اهداف گردشگری، تجاری و حتی اقامت دائم و زندگی به کشور ترکیه سفر کرده و از طریق فرودگاه های استانبول و خطوط پرواز بسیار متنوع آن مدام در حال جا به جایی به ترکیه و سایر کشورهای دنیا هستند. یعنی علاوه بر احتساب ترکیه به عنوان مقصد نهایی سفر، فرودگاه های شهر استانبول یک مکان ایده آل موقتی برای جابه جایی پرواز و انتقال به کشورهای معتبر دنیا در قاره اروپا، آمریکا و سایر نقاط دنیا محسوب می شوند.

پیش از این با شما در مورد مقررات سفر به ترکیه صحبت کرده بودیم، اما این بار قصد داریم تا اطلاعات جامعی در مورد فرودگاه های استانبول در اختیار شما قرار دهیم و به مسائل مختلفی از جمله اینکه استانبول چند فرودگاه دارد، Ist کدام فرودگاه ترکیه است، نام فرودگاه جدید استانبول و فرودگاه قدیم شهر زیبای استانبول چیست و موارد این چنینی بپردازیم.

فرودگاه های استانبول

به طور کلی سفر و یا مهاجرت به ترکیه برای شهروندان ایرانی از طریق پرواز و خطوط هوایی کار چندان سختی نبوده و برای حضور در فرودگاه استانبول و شهر پرجنب و جوش و زیبای کشور ترکیه، تنها نیاز به پاسپورت معتبر و بلیط پرواز است.

در حال حاضر، فرودگاه های استانبول شامل 3 فرودگاه بین المللی می شود، فرودگاه جدید استانبول که در بخش اروپایی شهر استانبول واقع شده، فرودگاه صابیها گوکچن که در منطقه کرتکوی Kurtkoy در بخش آسیایی استانبول قرار دارد و در نهایت فرودگاه آتاتورک که برای سالهای متمادی فرودگاه اصلی شهر استانبول بوده است.

شاید با توجه به وسعت، امکانات و جذابیت های شهری و تعداد فرودگاه های استانبول اینطور فکر کنید که این شهر پایتخت کشور ترکیه است، اما در واقع این طور نیست و پایتخت آن شهر آنکارا است، اما با این حال رفت و آمد و محبوبیت استانبول بسیار بیشتر از سایر شهرهای ترکیه بوده و استانبول مرکز تجاری، توریستی و اقتصادی کشور ترکیه به شمار می رود.

بنابر آمار، ساخت و ساز فرودگاه بین المللی جدید استانبول در اواخر سال 2018 پایان یافت و به مرحله اجرا و بهره برداری رسید و اکنون به یکی از بزرگترین فرودگاه های بین المللی قاره اروپا بدل شده است.

این در حالی است که فرودگاه قدیمی استانبول یعنی آتاتورک پس از افتتاح فرودگاه جدید به روی تردد مسافران غیرنظامی بسته شد. البته به غیر این 3 فرودگاه های استانبول چندین فرودگاه نظامی و باندهای هوایی خصوصی نیز در این شهر پرجنب و جوش و توریستی کشور ترکیه وجود دارد.

ساخت و ساز سومین فرودگاه شهر استانبول در سال 2015 شروع شد. گستره ساخت یک فرودگاه بزرگ در کنار سایر فرودگاه های استانبول به منظور رسیدگی کامل و امکان جواب دهی به ترافیک رو به رشد هوایی در شهر استانبول است. شهری که به عنوان یک مرکز مهم تجاری و توریستی مسافران بوده و سالانه پذیرای تعداد زیادی از خطوط هوایی و ایرلاین های بین المللی است.

نخستین فاز پروژه در 29 اکتبر 2018 رونمایی شد و سپس در ماه مارچ 2019 کل ترافیک هوایی و پروازهای مسافربری این شهر از فرودگاه آتاتورک به این فرودگاه جدید انتقال پیدا کرد.

طبق برنامه ریزی ساخت و ساز فرودگاه های شهر استانبول ترکیه، زمانی که تمامی فازهای پروژه کنونی در سال 2027 تکمیل شود، این فرودگاه با برخورداری از 6 باند و ظرفیت 200 میلیون مسافر در سال به بزرگترین فرودگاه کل قاره اروپا تبدیل می شود. این پروژه در حال اجرا توسط کنسرسیومی به نام IGA است که حقوق مدیریت فرودگاه را به مدت 25 سال در اختیار خواهد داشت و سپس آن را بدون هیچ هزینه ای به دولت ترکیه تحویل می دهد.

فرودگاه استانبول در 40 کیلومتری شمال مرکز شهر (میدان تقسیم) و 52 کیلومتری کادیکوی در محدوده آرناووتکوی در سواحل دریای سیاه و بخش اروپایی شهر واقع شده است. از میان فرودگاه های استانبول جدیدترین آنها که مجهزترین و بزرگترین شان نیز محسوب می شود بین دهکده های Tayakadin و Akpinar واقع شده و بیش از 350 مقاصد بومی و بین المللی از 110 کشور دنیا را پوشش می دهد.

در داخل ترمینال های مختلف فرودگاه استانبول هتلی قرار دارد که دارای 451 اتاق برای اقامت شبانه و ساعتی، چندین رستوران بومی و بین المللی، کافه تریا و بار، یک محدوده بزرگ خرید بدون مالیات و اصطلاحاً دیوتی فری، چندین مرکز CIP و VIP و لانژهای مختلف، یک پارکینگ ماشین بزرگ، چندین کیوسک، سالن های کنفرانس، انبار وسایل و چمدان ها، سالن آرایش مو، خدمات عکاسی، خدمات سرویس کفش، استندهای روزنامه فروشی، خواروبار و گل فروشی، شعبات بانکداری، دستگاه های ATM و غیره وجود دارد.

در این بین، تعداد زیادی تاکسی و اتوبوس های شاتل در بیرون از فرودگاه های استانبول منتظر بوده و شما را به مرکز شهر و احیاناً هتل های استانبول در میدان تقسیم می رسانند، این در حالی است که خطوط مترو این فرودگاه نیز در اواخر سال 2020 تکمیل شده است.

سایر امکانات فرودگاه جدید استانبول شامل موارد زیر می شود:

  • سالن وی آی پی
  • برج کنترل ترافیک هوایی
  • 2 باند مستقل فرودگاهی
  • هجده پارکینگ مختلف با ظرفیت 250 هزار خودرو
  • ساختمان ترمینال اصلی با مساحت 1.300.000 متر مربع و گنجایش 90 میلیون نفر
  • ساختمان دوم ترمینال با مساحت 170.000 مترمربع
  • 8 مسیر و راه موازی برای taxiways
  • امکانات باربری و ترمینال های حمل و نقل هوایی عمومی
  • 88 هواپیمای جت پل
  • پارکینگ داخلی با ظرفیت 12 هزار خودرو
  • 4.000.000 مترمربع صحن و فضای ترمینال های فرودگاهی

طبق اطلاعات ارائه شده در وب سایت فرودگاهی بین المللی استانبول، با اینکه ساخت و ساز و توسعه این فرودگاه هنوز به پایان نرسیده، اما از تاریخ 4/6/2019 در حالت اجرایی بوده و در مدت زمان بسیار کمی به یکی از مراکز اصلی حمل و نقل و محل تلاقی قاره های مختلف اروپا، آسیا و آفریقا تبدیل شده است.

Ist کدام فرودگاه ترکیه است

طبق اطلاعات ارائه شده در وب سایت های اینترنتی، کدهای تعیین شده برای فرودگاه های بین المللی کشور ترکیه شامل موارد زیر می شود:

  • فرودگاه بین المللی آتاتورک ISL
  • فرودگاه بین المللی صابیها گوکچن SAW
  • فرودگاه جدید و بین المللی استانبول IST

از این رو می توان این طور گفت که از میان فرودگاه های شهر استانبول ، کد Ist مربوط به جدیدترین و مجهزترین فرودگاه استانبول می شود که این مطلب را به آن اختصاص داده ایم.

استانبول چند فرودگاه دارد؟

همان طور که تا به اینجای کار متوجه شده اید، فرودگاه های استانبول شامل 3 گزینه فرودگاه آتاتوریک، صابیها گوکچن و فرودگاه جدید و بین المللی استانبول می شود.

اکنون که با فرودگاه جدید و بین المللی استانبول IST آشنا شده اید، بد نیست تا کمی در مورد دو فرودگاه بزرگ این شهر دیدنی یعنی صابیها گوکچن و آتاتورک صحبت کنیم.

صابیها گوکچن نخستین خلبان زن کشور ترکیه بوده و اولین خلبان پروازهای جنگی در خلال جنگ های جهانی در اواخر دهه 30 میلادی محسوب میشده و به همین خاطر نام این فرودگاه به افتخار دستاوردها و رشادتهای این فرد صابیها گوکچن گذاشته شده است. البته لازم به ذکر است که این شخصیت یکی از دخترخوانده های آتاتورک بوده و در بازه زمانی 1913 تا 2001 زندگی کرده است.

با در نظر گرفتن رشد مستمر پروازهای هوایی به کشور ترکیه، نیاز به ساخت یک فرودگاه جدید در شهر استانبول حس میشد و به خاطر موارد مرتبط با لوجستیک و نیازهای مردمی، بخش جنوبی استانبول برای این فرودگاه انتخاب شد. طبق برنامه ریزی، ساخت و ساز این فرودگاه در سال 1998 شروع و در سال 2000 با دو باند به بهره برداری رسید.

در حال حاضر، یک شرکت خصوصی خارجی و فرودگاه های مالزی این فرودگاه را تحت مقررات DHMI (سازمان فرودگاه های ایالتی) اداره می کند. فرودگاه صابیها گوکچن در بخش آناتولی استانبول در منطقه کرتیکوی در 12 کیلومتری پندیک، 40 کیلومتری کادیکوی و 50 کیلومتری میدان تکسیم قرار گرفته است.

این فرودگاه تنها 10 دقیقه با پیست مسابقه فرمول 1 پارک استانبول فاصله دارد؛ در حال حاضر این فرودگاه دارای ظرفیت 35 میلیون نفر در سال است. فرودگاه صابیها گوکچن نیز همانند سایر فرودگاه های استانبول دارای لانژهای VIP و CIP، فروشگاه های Duty Free، بارها و کافه تریا، انواع رستوران، یک هتل، دفتر پست، بانک، خدمات اورژانسی درمانی، اجاره خودرو، پارکینگ خودرو و موارد دیگر می شود؛ این در حالی است که تعداد زیادی تاکسی و اتوبوس های شاتل نیز برای سرویس دهی به مسافران و جابه جایی آنها به مرکز شهر وجود دارند.

در حال حاضر این فرودگاه با کد بین المللی SAW شناخته می شود و برخی از خطوط هواپیمایی بومی و بین المللی در این فرودگاه به فعالیت می پردازند.

در نهایت نوبت به معرفی یکی دیگر از فرودگاه های شهر استانبول یعنی فرودگاه آتاتورک می رسد. پیش از ساخت و پیدایش سایر فرودگاه های استانبول که شامل صابیها گوکچن و فرودگاه جدید و بین المللی استانبول می شود، اولین فرودگاه بین المللی این شهر جذاب توریستی و تاریخی در محله یسیلکوی Yesilkoy در سال 1912 و برای اهداف نظامی افتتاح شد.

در بازه زمانی 1949 تا 1953 با همکاری دو شرکت بین المللی وستینگ هاوس الکتریک و شرکت مهندسی IG White، فرودگاه بین المللی غیرنظامی به مرحله ساخت و بهره برداری رسید.

از این رو، فرودگاه یسیلکوی به طور رسمی در اول آگوست سال 1953 افتتاح شد. این فرودگاه نخستین فرودگاه بین المللی شهر استانبول در آن زمان بود که بعدها به احترام موسس جمهوری ترکیه به نام آتاتورک تغییر نام پیدا کرد.

طی گذشت زمان با وسعت یافتن سفرهای بین المللی به شهر استانبول، این نتیجه گیری انجام شد که باند فرودگاهی فعلی برای این شهر کفایت نکرده و یک باند فرودگاهی و ترمینال جدید در سال 1972 میلادی ساخته شد. در اواخر سال 90 میلادی، فرودگاه آتاتورک توانایی پذیرش و رسیدگی به حجم بالای پروازها و مسافران را به هیچ وجه نداشت و نیاز به ساخت یک فرودگاه جدید به طور کامل احساس میشد.

بر همین اساس، مجتمع جدید ترمینال فرودگاه بین المللی آتاتورک طی چندین ماه و با هزینه 306 میلیون دلاری ساخته و به بهره برداری رسید. فرودگاه آتاتورک در 24 کیلومتری غرب مرکز شهر (میدان تکسیم) واقع شده است. این فرودگاه دارای ظرفیت پذیرش 20 میلیون مسافر در طول سال است. کد بین المللی آتاتورک طی سالهای متمادی IST بوده است، اما با ساخت فرودگاه بین المللی جدید و مجهز استانبول ، این کد به فرودگاه جدید انتقال پیدا کرد.

در حال حاضر، تنها هواپیماهای باری و دولتی در فرودگاه آتاتورک فرود می آیند و تمامی پروازهای غیرنظامی شهر استانبول این فرودگاه از مارس 2019 به فرودگاه جدید و بسیار مجهز استانبول انتقال یافته است.

در میان فرودگاه های شهر استانبول که در بالا به تمامی آنها اشاره کردیم یک فرودگاه کوچک تر به نام هزارفن Hezarfen در محدوده کاتالکا در نزدیکی دریاچه Buyukcekmece و 20 کیلومتری غرب فرودگاه بین المللی آتاتورک قرار دارد که دارای یک باند پرواز بوده و برای وسایل نقلیه هوایی بزرگ و کوچک طراحی شده است.

کد این فرودگاه نیز LTBW است که دارای دوره های آموزشی پرواز و خلبانی بوده و مورد کاربری آن مشابه سایر فرودگاه های استانبول نیست.

نام فرودگاه جدید استانبول

در نهایت می توان این طور گفت که کد فرودگاه جدید استانبول یعنی IST همانی است که پیش از افتتاح این فرودگاه به جانشین قبلی یعنی فرودگاه آتاتورک اختصاص داشت، اما اکنون کدهای اختصاری هر یک تغییر یافته و فرودگاه جدید استانبول را با نام IST می شناسند.

چنانچه مایل به رزرو هتل در استانبول 2021 و پرواز به این شهر دیدنی و جذاب هستید، می توانید انجام تمامی امور را به یک تور و آژانس گردشگری بسپارید و یا این که صفر تا صد تمامی کارها از انتخاب فرودگاه و پرواز گرفته تا هتل و برنامه سفر را با سلیقه و انتخاب شخصی خود انجام دهید.

امکان پرداخت هزینه خدمات با ارز دیجیتال امکان پذیر است. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

75237 – 021 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *