ویزا

ویزای لیتوانی؛ شرایط گرفتن و مدارک آن

لیتوانی از جمله کشورهای عضو شینگن است که با گرفتن ویزای آن می‌توانید در تمامی کشورهای عضو این حوزه تردد داشته باشید. لیتوانی یکی از کشورهای کمتر شناخته شده حوزه شینگن محسوب می‌شود و در بین کشورهایی قرار می‌گیرد که پایین‌ترین نرخ ریجکت ویزا را داشته‌اند. بنابراین گزینه مناسبی برای درخواست ویزای شینگن محسوب می‌شود. در این مطلب ضمن معرفی کوتاه از لیتوانی در رابطه با شرایط گرفتن ویزای لیتوانی و مدارک آن نیز صحبت خواهیم کرد.

معرفی لیتوانی

جمهوری لیتوانی یکی از ده‌ها کشوری است که بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در دهه 90 میلادی تشکیل شد. این کشور سه میلیون و 600 هزار نفر جمعیت دارد و زبان رسمی آن لیتوانیایی است. لیتوانی جزو آخرین کشورهایی محسوب می‌شود که در سال 2007 میلادی به پیمان شینگن پیوست. ویلنیوس پایتخت و بزرگ‌ترین شهر لیتوانی به حساب می‌آید. اقتصاد مدرن و رو به توسعه در کنار بازار کار گسترده از ویژگی‌های مهم لیتوانی است که باعث شده این کشور به گزینه مناسبی برای مهاجرت کاری تبدیل شود.

انواع ویزای لیتوانی

شهروندان ایرانی برای ورود به کشور لیتوانی نیاز به ویزا دارند. به طور کلی، انواع ویزای لیتوانی را می‌توان به دو گروه ویزای کوتاه مدت یا همان ویزای شینگن و ویزای بلند مدت یا ویزای ملی تقسیم کرد. در ادامه به توضیح هر کدام از این دو نوع ویزا خواهیم پرداخت.
ویزای کوتاه مدت لیتوانی
ویزای کوتاه مدت لیتوانی به شما اجازه می‌دهد که در یک دوره زمانی 180 روزه، برای حداکثر 90 روز در این کشور اقامت داشته باشید. ویزای کوتاه مدت لیتوانی انواع مختلفی دارد که از جمله آنها می‌توانیم به ویزای توریستی لیتوانی، ویزای خانوادگی لیتوانی و ویزای تجاری اشاره داشته باشیم. با داشتن ویزای شینگن لیتوانی می‌توانید در تمامی کشورهای عضو حوزه شینگن از فرانسه و هلند گرفته تا آلمان و سوئیس، رفت و آمد کنید.

ویزای بلند مدت لیتوانی
ویزای بلند مدت لیتوانی که تحت عنوان ویزای ملی یا ویزای نوع D هم شناخته می‌شود، اجازه ورود به این کشور و اقامت بیش از 90 روز را به شما خواهد داد. این ویزا به دو نوع یک بار ورود و چند بار ورود تقسیم می‌شود که بر اساس شرایط متقاضی به او تعلق خواهد گرفت. ویزای تحصیلی و کاری لیتوانی مهم‌ترین انواع ویزای ملی این کشور هستند.

شرایط گرفتن ویزای لیتوانی

اداره مهاجرت لیتوانی شرایطی را تعیین کرده که تمامی متقاضیان ویزای این کشور باید این شرایط را داشته باشند در غیر این صورت امکان اخذ ویزا را نخواهند داشت. در ادامه، الزامات اخذ ویزای لیتوانی را می‌خوانید:
•    برای ورود به شینگن از طریق لیتوانی باید حداقل 3 روز در این کشور اقامت داشته باشید و سپس به کشورهای دیگر بروید.
•    برای گرفتن ویزای تحصیلی لیتوانی باید گواهی پذیرش یکی از موسسات آموزشی این کشور را داشته باشید.
•    برای گرفتن ویزای کاری لیتوانی باید یک پیشنهاد کاری معتبر را از کارفرمایان این کشور داشته باشید.
•    برای اقامت در لیتوانی باید از حداقل تمکن مالی مورد نیاز، برخوردار باشید.

نحوه درخواست ویزای لیتوانی

با توجه به اینکه در حال حاضر کشور لیتوانی در ایران سفارت خانه ندارد، برای گرفتن وقت سفارت این کشور باید از طریق کشورهای همسایه اقدام کنید. در اولین گام باید وقت سفارت لیتوانی را در شهر آنکارا ترکیه رزرو کنید. انجام این کار به صورت آنلاین و از طریق ایمیل، امکان پذیر خواهد بود. بعد از اینکه تاریخ و زمان دقیق وقت ملاقات از طریق ایمیل به شما اعلام شد، باید در زمان مقرر به سفارت لیتوانی در ترکیه مراجعه کنید.

در زمان مراجعه به سفارت لیتوانی باید تمامی مدارک لازم از جمله پاسپورت را همراه داشته باشید. اقدامات مربوط به انگشت نگاری هم در همین زمان انجام خواهد شد. البته به جای سفارت ترکیه می‌توانید به دفاتر کارگزاری وی اف اس گلوبال VFSGlobal در شهرهای مختلف ترکیه از جمله استانبول، ازمیر، آنتالیا و… هم مراجعه کنید. بعد از ارائه درخواست و انجام انگشت نگاری باید منتظر بمانید تا نتیجه بررسی درخواست شما مشخص شود.
معمولا نتیجه درخواست ویزای لیتوانی طی 15 روز اعلام می‌شود، اما در مواردی که نیاز به بررسی بیشتر وجود دارد ممکن است تا 45 روز نیز طول بکشد.

مدارک مورد نیاز برای ویزای لیتوانی

مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای لیتوانی بسته به نوع ویزا متفاوت است اما به طور کلی برای ویزاهای کوتاه مدت باید مدارک زیر را به سفارت لیتوانی ارائه کنید:
•    فرم درخواست تکمیل شده
•    پاسپورت با حداقل دو صفحه خالی
•    پاسپورت‌های پیشین
•    عکس پاسپورتی مربوط به 6 ماه اخیر
•    تاییدیه رزرو بلیط هواپیما
•    مدارک رزرو هتل
•    مدارک تمکن مالی از جمله گردش حساب
•    بیمه مسافرتی

هزینه درخواست ویزای لیتوانی

برای درخواست ویزای شینگن لیتوانی باید مبلغ 80 یورو را بابت بررسی پرونده بپردازید. این مبلغ برای کودکان بین 6 تا 12 سال، 40 یورو است. ضمن اینکه کودکان زیر 6 سال از پرداخت هزینه معاف هستند. متقاضیان ویزای ملی لیتوانی باید مبلغ 120 یورو را پرداخت کنند. در نظر داشته باشید که حتی در صورت رد شدن درخواست ویزا، هزینه پرداخت شده عودت داده نخواهد شد.

75237 – 021 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *