تور, ویزا

همه چیز در مورد اسپا و آبگرم طبیعی ژاپنی

بدون شک سفر به ژاپن بدون تجربه اسپا و آبگرم طبیعی تکمیل نمی‌شود. حمام کردن در آبگرم‌های طبیعی ژاپنی خستگی سفر را از تن به در کرده و به یکی از تجارب لذت‌بخش و به یادماندنی سفر شما تبدیل می‌شود. هرچند که آبگرم و اسپا تنها یکی از ده‌ها جاذبه توریستی ژاپن است. براساس تحقیقات علمی حمام آبگرم طبیعی ژاپن به واسطه وجود ترکیب مواد معدنی خاص در آب در کسب سلامتی کامل، بهبود دردها، جراحات، فشار خون بالا و بیماری‌هایی نظیر دیابت و موارد متعدد دیگر بسیار تاثیرگذار است.

اولین نمونه حمام کردن ژاپنی‌ها در آبگرم طبیعی به قرن هفتم میلادی بر می‌گردد و از آن زمان به پایه ثابت اوقات فراغت برای شهروندان ژاپنی تبدیل شده است. در گذشته بسیاری از حمام‌های طبیعی زمانی که حیوانات زخمی جنگل برای التیام خود به آن پا می‌گذاشتند کشف شده، این در حالی است که جنگجویان سامورایی نیز از آن برای بهبود زخم‌ها و جراحات جنگ استفاده می‌کردند.

ژاپنی‌ها عاشق حمام هستند و معمولا در خانه‌های ژاپنی حمام و دوش، دو مفهوم جدا از یکدیگر به حساب می‌آیند. این بدین خاطر است که اغلب افراد به دنبال ریلکس کردن در آب داغ در پایان روز و دوری از استرس روزانه هستند.

ژاپن به واسطه داشتن آتشفشان‌های متعدد، از بیش از هزاران اسپا و آبگرم طبیعی در سراسر کشور برخوردار است که اغلب آنها در حومه شهر قرار دارند. با این حال هیچ یک از آن‌ها با یکدیگر شبیه نبوده و از خصوصیات و ترکیب مواد معدنی منحصر به فردی برخوردار هستند. معمولا اسپا و آبگرم‌های طبیعی ژاپنی با علامت 湯 کانجی، هیراگانا ゆ و یا نشان ♨ بر روی نقشه نمایش داده می‌شوند و برخی از آنها نیز در ضمیمه هتل‌ها و اقامت‌گاه‌های سنتی و لوکس ریوکان ژاپن قرار دارند. در ادامه قصد داریم تا اطلاعات کاملی در مورد اسپا و آبگرم طبیعی ژاپنی به شما ارائه دهیم تا بتوانید نهایت لذت را از سفر خود به ژاپن ببرید.

انواع اسپا و آبگرم طبیعی در ژاپن

حمام‌ها و آبگرم‌های طبیعی در ژاپن دارای انواع و خصوصیات مختلفی هستند که در ادامه به توضیح آن‌ها می‌پردازیم:

  • حمام آنسن Onsen(温泉): به طور معمول گرمای حمام آنسن بیش از ۲۵ درجه سانتیگراد است و از ۱۹ عنصر تعیین‌شده توسط قانون رسمی آنسن ژاپن نظیر لیتیوم، سولفور، سدیم کلراید و آهن تشکیل شده است. عموما به حمام‌های آنسنی که به طور طبیعی دارای چنین مشخصاتی با آبگرم طبیعی از چشمه‌های آب گرم باشند، تنن آنسن tennen onsen (天然温泉) یا آنسن طبیعی می‌گویند، در مقابل، جینکو آنسن jinko-onsen (人工温泉) یا آنسن مصنوعی نیز وجود دارد که ساخته دست انسان است و از منابع طبیعی بهره نمی‌برد. البته به این دو دسته حمام آنسن در ژاپن آتشفشانی و غیرآتشفشانی نیز گفته می‌شود.
  • حمام روتن بورو Roten-buro (露天風呂) : یک آنسن فضای باز است که به شما اجازه می‌دهد تا در پیرامون طبیعت آرام و فوق‌العاده ژاپن حمام کرده و ریلکس کنید. به این نوع حمام نوتن بورو noten-buro (野天風呂) نیز گفته می‌شود.
  • حمام سنتو Sento(銭湯) : یک حمام عمومی و متفاوت از آنسن است و به جای آبگرم معدنی از آب گرم معمولی برخوردار است. این نوع از حمام اغلب توسط افراد بومی استفاده شده و استفاده از آن در شهرهای بزرگ نسبت به حمام آنسن متداول‌تر است.
  • حمام سوپر سنتو Super-sento (スーパー銭湯) : یک پارک عمومی و دارای تم خاص که خانه انواع تجهیزاتی نظیر انواع حمام در سبک‌های مختلف و ترکیبات معدنی متفاوت (اغلب مصنوعی و ساختگی)، انواع سونا، ماساژ، رستوران، فضای استراحت و غیره می‌شود.
  • حمام دای یوکوجو Dai-yokujo(大浴場): اغلب به حمام‌های بزرگ داخل هتل یا ریوکان گفته می‌شود و ممکن است به عنوان یک حمام آنسن یا معمولی باشد (حاوی مواد مدنی تعیین‌شده) به این نوع حمام‌ها یوکوجو نیز گفته می‌شود.
  • حمام آشی یو Ashi-yu (足湯): حمامی مخصوص پا است. معمولا این نوع از حمام‌ها در خیابان‌های مختلف ژاپن پیدا شده و در برخی از دهکده‌های آنسن و شهرهای تفریحی بدون هزینه بوده و روشی راحت و سریع برای گرم‌کردن بدن محسوب می‌شود.
  • حمام یوتاسا یو Utase-yu(打たせ湯): حمام آنسنی است که آب در آن هم‌چون آبشار به پایین سرازیر است؛ از این رو افراد زیر آبشار آبگرم قرار می‌گیرند و علاوه بر حمام از ضربه آب به عنوان ماساژ استفاده می‌کنند.
  • حمام میزو بورو Mizu-buro(水風呂): یک حمام آب سرد که معمولا در کنار حمام اصلی آنسن یا سنتو قرار گرفته است.
  • حمام کاشیکیری بورو Kashikiri-buro(貸し切り風呂): حمام‌‌های خصوصی و رزرو شده‌ای که معمولا در هتل‌های لوکس و اقامتگاه‌های ریوکان در دسترس بوده و به کازوکو بورو و یا حمام خانواده معروف است.

چگونه در آنسن حمام کنیم؟

 

  1. هزینه ورودی و سایر موارد جانبی نظیر صابون و اجاره حوله را بدهید (ممکن است از طریق دستگاه خودکار بلیط فروشی انجام شود)
  2. به اتاق تعویض لباس و حمام مخصوص و مناسب خود وارد شوید، معمولا محوطه مخصوص آقایان دارای پرده سرمه‌ای رنگ و کاراکتر اوتوکو 男 است و محوطه مخصوص بانوان با پرده‌ای قرمز رنگ و کاراکتر اونا 女 مشخص شده است.
  3. لباس و متعلقات خود را درآورده و در سبد یا کمدهای دارای قفل قرار دهید.
  4. فقط حوله را همراه خود به محوطه حمام ببرید.
  5. تقریبا تمام دوش‌ها به چهارپایه برای نشستن و سطل آب مجهز هستند. بر روی چهارپایه چوبی نشسته و با سطل تا ۱۰ بار بر روی خود آب بریزید. بهتر است از پایین و پاهای خود شروع کرده تا به سر برسید.
  6. با استفاده از صابون و حوله دستی خود را بشویید. برای جلوگیری از ریختن آب به درون حمام آنسن بر روی چهارپایه بنشینید. چنانچه دوشی وجود نداشته باشد( در برخی از حمام‌های آبگرم قدیمی)، شما می‌توانید پس از انجام مرحله قبلی وارد حمام اصلی شوید. لازم به ذکر است که پس از پایان کار خود باید حوله دستی را شسته و آب آن را بگیرید.
  7. از حمام آنسن لذت ببرید، اما به هنگام ورود بخاطر اینکه دمای آب چیزی بین ۴۰ تا ۴۴ درجه است بسیار مراقب باشید. از این رو بهتر است به آرامی با پاهای خود وارد آبگرم آنسن شده و به تدریج تا شانه‌ها خود را به داخل آبگرم ببرید. پیش از نشستن بر روی لبه حمام و استراحت برای حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه در داخل آبگرم مانده و حمام کنید. شما می‌توانید این کار را برای ۲ تا ۳ بار انجام دهید. ولی در حالت کلی استفاده بیش از ۳۰ دقیقه از آبگرم آنسن برای شما مضر خواهد بود.
  8. در انتها پیش از ورود به محوطه تعویض لباس، با استفاده از حوله دستی خود را خشک کنید.

آداب و نکات قابل توجه اسپا و آبگرم طبیعی ژاپنی

  • تقریبا تمامی حمام‌های آنسن نیازمند پرداخت هزینه ورودی است که هزینه آن از ۲۰۰ تا ۲۰۰۰ ین متغیر است( اما معمولا بین ۴۰۰ تا ۸۰۰ ین هزینه دارد). حمام‌های سنتو معمولا ارزان‌تر بوده و حمام‌های سوپر سنتو به دلیل برخورداری از تجهیزات بسیار بیشتر گران‌تر هستند.
  • بسیاری از حمام‌های آنسن در قبال پرداخت ۳۰۰ تا ۵۰۰ ین حوله اجاره‌ای برای بدن و دست می‌دهند. در عین حال شما می‌توانید حوله شخصی خود را به همراه بیاورید.
  • معمولا اغلب این حمام‌ها صابون و شامپو در اختیار مشتریان قرار می‌دهند، اما چنانچه این گزینه در دسترس نبود و شما هم این موارد را به همراه نداشتید، ملزم به خریدشان هستید.
  • برخی از اقامتگاه‌‎های سنتی ریوکان و هتل‌ها حمام‌های آنسن خود را به ازای پرداخت هزینه برای دسترس عموم باز می‌گذارند. از این رو چنانچه در این اماکن اقامت نداشته باشید هم می‌توانید در اغلب اوقات از تجهیزات اسپا و آبگرم آنها استفاده کنید.
  • قبل از رفتن به حمام به دستشویی بروید، اغلب اتاق‌های تعویض لباس از دستشویی برخوردار نیستند.
  • اکثر حمام‌های آنسن به صورت مجزا برای خانم‌ها و آقایان اختصاص یافته‌اند؛ از این رو از قبل برای زمان و مکان مناسب آن برنامه‌ریزی کنید.
  • پیشنهاد می‌شود به جهت جلوگیری از کمبود آب بدن، پیش از رفتن به اسپا و آبگرم طبیعی آنسن آب بنوشید. همچنین در صورت نوشیدن الکل و نداشتن حالت عادی امکان ورود به حمام‌های ژاپنی را نخواهید داشت.
  • پیشنهاد می‌شود که قبل از استحمام از خوردن غذا اجتناب کنید.
  • به عنوان یک قانون، برای ورود به حمام‌های آنسن چنانچه دارای تتو بر روی بدن خود باشید، یا باید آنرا بپوشانید و یا اینکه از استفاده از امکانات حمام منع خواهید شد. این بدین خاطر است که تتو در زاپن یادآور گروه‌های مافیا و خلافکاران یاکوزا است. البته در برخی موارد نادر اجازه استفاده از حمام به افراد دارای تتو نیز داده می‌شود.

نکات و قوانین پیش از حمام

  • دوش گرفتن پیش از استفاده از حمام آنسن امری ضروری است، حمام آنسن تنها برای ریلکس کردن و استراحت استفاده شده و به منظور شست و شو نیست.
  • مراقب قدم‌های خود در این گونه حمام‌ها باشید، چون ممکن است بخاطر مواد معدنی آب سطح حمام آنسن لغزنده باشد.
  • بنابر قانون شما مجاز هستید تا در داخل حمام از حوله برای پوشش خود استفاده کنید، اما امکان پوشیدن چیز دیگری در زیر آنرا در محوطه حمام آنسن نخواهید داشت.
  • به غیر از خودتان وسایل دیگری را به داخل اسپا و آبگرم آنسن نبرید، بر همین اساس می‌توانید حوله دستی خود را بر روی سرتان بسته و یا در کناری قرار دهید. چنانچه به صورت اتفاقی حوله شما درون آبگرم افتاد آنرا سریعا درآورده و خشک کنید.
  • شما مجاز هستید تا پیش از ورود به داخل اسپا و آبگرم آنسن از حوله برای پوشش خود استفاده کنید.
  • بسیاری از آنسن‌های ژاپن دارای چندین حمام با ترکیبات معدنی مختلف هستند، در اغلب موارد می‌توانید با یکبار هزینه همگی آنها را امتحان کنید( اما در برخی موارد شامل پرداخت هزینه بیشتر می‌شوید). شما تنها ملزم به دوش گرفتن پیش از ورود به اولین حمام هستید.
  • اغلب افراد به جادارترین قسمت حمام وارد شده و در آنجا استراحت می‌کنند، اگرچه در بیشتر اوقات مشتریان به دلیل داغ بودن منبع خروجی آب در نزدیکی آن نمی‌نشینند.
  • چنانچه قصد استفاده از سونا را دارید، بهتر است بر روی حوله دستی خود بنشینید و پس از سونا حتما یک دوش آب سرد بگیرید.
  • از امکانات حمام آنسن برای مدت زمان زیادی استفاده نکنید؛ چنانچه احساس حالت تهوع و سرگیجه به شما دست داد، سریعا محوطه حمام و آبگرم ژاپنی را ترک کنید. شما مجاز هستید در هر بار استفاده از حمام در فضای حاشیه‌ای نشسته و نفس بگیرید.
  • عکس گرفتن در حمام آنسن غیرمجاز است، حتما برای این کار با مسئولان حمام هماهنگ کنید.
  • صحبت کردن در هنگام استفاده از اسپا و آبگرم طبیعی ژاپنی امری متداول است، اما برای ادای احترام به آرامش دیگران سر و صدای بلند ایجاد نکنید.
  • شیرجه زدن، آب پاشیدن و شنا کردن در فضای حمام آنسن ممنوع است.

رسم و رسومات پس از حمام آنسن

  • پیشنهاد می‌شود که بعد از استفاده از حمام آنسن دوش نگیرید، این بدین خاطر است که شستشوی دوباره بدن موجب تضعیف تاثیر بهبودبخش مواد معدنی حمام می‌شود. اگرچه می‌توانید در صورت تمایل برای سرحال آمدن از یک دوش آب سرد کوتاه استفاده کنید.
  • علاوه بر صابون و شامپو، اغلب حمام‌های آنسن در ژاپن از تجهیزات دیگری نظیر شانه، برس مو و سشوار در اتاق تعویض لباس برخوردار هستند.
  • در ژاپن، یکی از رسوم متداول اینست که بعد از حمام آنسن شیر بنوشید، از این رو در بسیاری از حمام‌های آنسن و سنتو فروشنده‌های شیر را مشاهده خواهید کرد. در صورت تمایل برای استفاده از اینگونه نوشیدنی‌ها، بهتر است ترکیب خوش‌طعم شیر و میوه fruit gyuunyuu و یا شیر و قهوه coffee gyuunyuu را امتحان کنید.
  • یکی دیگر از رسوم متداول حمام و آبگرم طبیعی ژاپن خوردن تخم‌مرغ آنسن (یا آنسن توماگو) است، عموما تخم‌مرغ‌ها با گرما و بخار حمام آنسن به آهستگی پخته می‌شوند. حتی برخی از مراکز بطری‌های مخصوص نوشیدنی آب آنسن را به فروش می‌رسانند.
  • برای جلوگیری از کم‌شدن آب بدن، بعد از حمام انواع نوشیدنی نظیر آب، چای و یا نوشیدنی‌های ورزشی را امتحان کنید.
  • با اینکه استفاده از حمام آنسن می‌تواند بسیار لذت‌بخش و آرامش‌بخش باشید، استفاده بیش از ۳ دفعه در روز توصیه نمی‌شود.

برترین اسپاها و آبگرم‌های طبیعی ژاپن

همانطور که پیش‌تر گفتیم، ژاپن از اسپاها و آبگرم‌های طبیعی زیادی در سراسر کشور برخوردار است که هر یک از آنها دارای خصوصیات منحصر به فردی بوده و شامل موارد زیر می‌شوند:

  • آنسن‌های بزرگ ژاپن: آتامی آنسن (Shizuoka)، نانکی شیراهاما آنسن (واکایاما)، بپو انسن (اویتا)
  • چشمه‌های طبیعی مشهور: آریما آنسن (Hyogo)، تاماتسوکوری آنسن (شیمانه)، ساکاکیبارا آنسن (Mie) یا بشو آنسن (Nagano)، کوساتسو آنسن (Gunma)، گرو آنسن (Gifu)
  • چشمه‌های باستانی: دوگو آنسن (Ehime) ، نانکی شیراهاما آنسن (Wakayama)

در صورت تمایل به بازدید از کشور پیشرفته و در عین حال سنتی ژاپن، پیشنهاد می‌کنیم که پیش از هر چیز نگاهی به مطالب نکات پیش از سفر و بهترین زمان و شرایط سفر به ژاپن بیاندازید. گروه شرکت‌های نیلگام همواره با خدمات مشاوره رایگان ، ویزای توریستی و تورهای متنوع ژاپن در خدمت شماست.

مشاوره رایگان اخذ ویزای ژاپن۰۲۱-۷۵۲۳۷

امکان پرداخت هزینه خدمات با ارز دیجیتال امکان پذیر است. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

75237 – 021 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود

ارسال مجدد رمز عبور یکبار مصرف (00:60)