تور, ویزا

ویزای پرتغال ،شرایط گرفتن و مدارک آن

پرتغال کشوری اروپایی در جنوب غربی اروپا است که به همراه تنها همسایه خود یعنی کشور اسپانیا، شبه جزیره ایبری را به وجود می آورند. جمهوری پرتغال جزو اتحادیه اروپا و حوزه شینگن بوده و پایتخت آن کلان شهر لیسبون است.

اگر تمایل داشته باشید تا برای اهداف مختلفی از جمله توریستی، تجاری، تحصیلی و غیره به این کشور سفر کنید، نیازمند دریافت ویزای پرتغال و یا همان ویزای شینگن از سفارت و کنسولگری پرتغال در ایران هستید.

بنابر بر قوانین حوزه شنگن، اگر ویزای پرتغال به صورت سینگل برای شما صادر شود، تنها مجاز هستید در یک بازه معین به کشور پرتغال سفر کرده و دوباره به کشور مبدا بازگردید، اما اگر بنابر صلاحدید افسر پرونده ویزای مولتی شینگن پرتغال برای شما صادر گردد، می توانید تا پایان اعتبار ویزا، علاوه بر پرتغال به سایر کشورهای حوزه شنگن از جمله اسپانیا، آلمان و فرانسه سفر کنید.

پیش از این در مطلب بررسی شرایط و هزینه های زندگی در پرتغال در مورد روش های مهاجرت به این کشور با شما صحبت کردیم، اما این بار قصد داریم تا به بررسی انواع ویزای پرتغال، شرایط گرفتن و مدارک آن در ایران پرداخته و شما را در این زمینه راهنمایی کنیم.

سفارت پرتغال در ایران

خوشبختانه سفارت پرتغال در ایران فعال بوده و خدمات ویزا را به شهروندان ایرانی ارائه می دهد. در حال حاضر متقاضیان ایرانی می توانند با استفاده از خدمات کارگزاری وی اف اس گلوبال واقع در خیابان موسوی، گلستان پنجم، میدان هروی، مرکز خرید هروی سنتر تهران درخواست خود را ارائه داده و امور ویزای پرتغال خود را از داخل ایران پیگیری کنند.

از این رو شما باید با مراجعه به وب سایت وی اف اس پرتغال ایران اقدام به رزرو وقت سفارت شینگن کرده و در زمان مقرر در مرکز کارگزاری حضور پیدا کنید تا با انجام انگشت نگاری و عکس بیومتریک، تحویل مدارک مورد نیاز سفارت و پرداخت هزینه های ویزای شینگن کار را به انجام برسانید.

بنابر اعلام کارگزاری وی اف اس، روزهای کاری ثبت درخواست کارگزاری خدمات ویزای پرتغال از یکشنبه تا پنج شنبه از ساعت 8 صبح تا 3 بعد از ظهر است، این در حالی است که از ساعت 3 تا 5 بعد از ظهر روزهای یکشنبه تا پنج شنبه به دریافت و جمع آوری گذرنامه اختصاص دارد.

به طور معمول زمان رسیدگی به درخواست انواع ویزای پرتغال حداقل 30 روز کاری است و متقاضیان باید حداقل یک فاصله 30 روزه بین تاریخ درخواست ویزای پرتغال و تاریخ سفر خود قرار دهند. البته بنابر قوانین وضع شده در حوزه شنگن، متقاضیان این امکان را دارند تا از 6 ماه قبل از زمان سفر برای ویزای پرتغال درخواست دهند.

چنانچه در هنگام درخواست ویزای پرتغال دارای ویزای معتبر شینگن کشور دیگری باشید، به درخواست شما رسیدگی نمی شود و باید تا پایان اعتبار برچسب ویزای شینگن فعلی خود صبر کنید.

اما پیش از پرداختن به موضوغ انواع ویزای پرتغال و روند درخواست این ویزا از کنسولگری این کشور، بهتر است به وب سایت سفارت و یا کارگزاری وی اف اس پرتغال مراجعه کرده و از آخرین اخبار و اطلاعات شرایط اخذ ویزای شینگن در دوران کرونا مطلع گردید.

هزینه ویزای پرتغال

در حال حاضر هزینه ویزای شینگن پرتغال برای متقاضیان 12 سال به بالا 80 یورو، برای متقاضیان 6 تا 11 سال 40 یورو و برای متقاضیان نوزاد تا 5 سال رایگان است. در حال حاضر شهروندان دارای تابعیت کشورهای روسیه، آلبانی، ارمنستان، آذربایجان، بوسنی، هرزگووین، گرجستان، مقدونیه، مولداوی، مونته نگرو، صربستان و اوکراین تحت قرارداد فی مابین با کشور پرتغال بوده و ملزم به پرداخت 35 یورو برای درخواست ویزای پرتغال هستند.

لازم به ذکر است که هزینه کارگزاری وی اف اس و ارائه خدمات انگشت نگاری و عکس بیومتریک برای هر متقاضی برابر با 32 یورو است.

همچنین باید به این موضوع توجه داشته باشید که از تاریخ 19 جولای 2020، برگرداندن پاسپورت و دریافت برچسب ویزا از سفارت پرتغال به صورت پیک و پست از سوی سفارت و کارگزاری ویزا انجام می شود و هزینه آن برای متقاضیان داخل تهران، 9.5 یورو و برای متقاضیان خارج از تهران 13 یورو خواهد بود.

استفاده از این سرویس تا اطلاع ثانوی از جانب سفارت پرتغال الزامی بوده و برای جلوگیری از شیوع بیشتر بیماری اپیدمی وضع شده است.

البته این موضوع تنها در مرحله نهایی ارسال پاسپورت به دست متقاضی صدق کرده و در مرحله اولیه درخواست ویزای پرتغال، امکان استفاده از خدمات پیک و پست برای متقاضی وجود ندارد. از این رو به درخواست های ویزا و مدارک ارسالی از طریق پست و پیک رسیدگی نشده و حضور متقاضیان دارای وقت سفارت در محل کارگزاری وی اف اس الزامی است.

شایان ذکر است که در کنار خدمات پیک، سایر خدمات مضاغف توسط کارگزاری وی اف اس به متقاضیان ارائه می شود که هزینه آنها به شرح زیر است:

خدمات اطلاع رسانی از طریق پیامک: 3 یورو به ازای هر درخواست

خدمات عکاسی برای پرونده ویزای پرتغال: 9 یورو برای 4 عکس رنگی و پاسپورتی

خدمات فتوکپی: 0.50 یورو به ازای کپی هر صفحه

خدمات تکمیل فرم درخواست ویزای پرتغال: 15 یورو به ازای هر فرم درخواست ویزا

نکات وقت سفارت پرتغال

عموما رزرو وقت کارگزاری خدمات ویزای پرتغال به صورت آنلاین و از طریق وب سایت وی اف اس انجام می شود. شما باید به هنگام حضور در مرکز وی اف اس یک نسخه از برگه رزرو وقت سفارت شینگن را کپی کرده و به همراه مدارک ترجمه شده درخواست ویزا و مدارک پشتیبان به افسر پرونده ارائه دهید. توصیه می شود که حداقل بین 15 تا 30 دقیقه قبل از موعد مقرر شده در محل کارگزاری حضور داشته باشید. در صورت از دست دادن زمان وقت سفارت باید مجدداً از طریق وب سایت اینترنتی نسبت به رزرو وقتی جدید اقدام کنید.

انجام انگشت نگاری و عکاسی بیومتریک برای تمام متقاضیان الزامی است و شرکت نکردن در این پروسه به منزله رد خودکار درخواست ویزای پرتغال فرد خواهد بود. تنها در صورتی که طی 59 ماه گذشته برای ویزای شنگن درخواست داده باشید و اطلاعات بیومتریک شما در سامانه شنگن ثبت شده باشد، نیازی به انجام مجدد آن نخواهید داشت.

برای حضور در مرکز کارگزاری مجاز به آوردن همراه نیستید و تنها در صورتی که دارای فرزند زیر 18 سال یا همراه ناتوان دارید، امکان آوردن وی را به محل کارگزاری وی اف اس خواهید داشت.

چنانچه به صورت خانوادگی قصد اقدام برای ویزای پرتغال داشته باشید، باید به صورت جداگانه 4 قرار ملاقات سفارت و کارگزاری رزرو کنید. شما می توانید از طریق این لینک برای رزرو وقت کارگزاری پرتغال اقدام کنید. اطلاعات وقت تعیین شده به ایمیل فرد ارسال می شود و متقاضی باید از آن پرینت گرفته و در مرکز کارگزاری آن را ارائه دهد.

شما این امکان را دارید تا حداکثر 2 روز کاری قبل از موعد تعیین شده برای حداکثر دو بار زمان ملاقات خود در کارگزاری را تنظیم مجدد کنید، در غیر این صورت ملزم به تعیین وقت سفارت جدید هستید.

لازم به ذکر است که از متقاضیان زیر 12 سال ویزای پرتغال تنها عکس بیومتریک گرفته می شود و اسکن اثرانگشت برای کودکان زیر 12 سال و افراد دارای معلولیت جدی الزامی نیست. از آنجایی که سفر متقاضیان زیر 18 سال به کشور پرتغال نیازمند رضایت والدین فرد است، حضور والدین و یا قیم قانونی در هنگام ارائه مشخصات بیومتریک متقاضی مورد نیاز است.

انواع ویزای پرتغال

بنابر اطلاعات ارائه شده در وب سایت وی اف اس، انواع ویزای پرتغال قابل ارائه در این مرکز خدمات شامل ویزای توریستی، ویزای تجاری، ویزای کار، ویزای تحصیلی، ویزای بازدید خانواده و بازدید خصوصی، ویزای حضور در نمایشگاه تجاری، ویزای مسابقات ورزشی و ویزای ماموریت رسمی می شود.

ویزای توریستی پرتغال

همانطور که از اسم این ویزا پیداست، ویزای توریستی پرتغال از نوع ویزای شینگن کوتاه مدت تایپ سی بوده و با حداکثر اعتبار 90 روزه در یک بازه 180 روزه صادر می شود. البته در اغلب موارد ویزای توریستی پرتغال برای متقاضیان ایرانی مطابق با برنامه سفر وی صادر می شود که حداکثر بین 7 تا 14 روز متغیر است.

ویزای تجاری پرتغال

این نوع از ویزای کوتاه مدت پرتغال برای انجام امور تجاری نظیر عقد قرارداد و یا شرکت در جلسه کاری و تجاری طراحی شده و اجازه کار و کسب درآمد در کشور پرتغال را به فرد نمی دهد، از این رو نباید آن را با ویزای کار پرتغال اشتباه گرفت.

ویزای بازدید خانواده و بازدید خصوصی

نوع دیگری از ویزای پرتغال که همان ویزای کوتاه مدت تایپ سی شینگن است و برای منظور بازدید محدود دوستان نزدیک و یا اقوام برای حداکثر 90 روز در یک بازه 180 روزه تنظیم شده است.

ویزای حضور در نمایشگاه تجاری

همان طور که از نام این ویزای پرتغال پیداست، هدف از سفر به حوزه شینگن و کشور پرتغال، شرکت در یک رویداد و یا نمایشگاه تجاری برای یک بازه زمانی مشخص و محدود است. از این رو، ویزای شینگن صادر شده برای فرد از نوع ویزای تایپ C کوتاه مدت خواهد بود.

ویزای مسابقات ورزشی

این نوع از ویزای پرتغال نیز دارای ماهیت مشابهی بوده و جزو ویزاهای کوتاه مدت شنگن محسوب می شود. به طور معمول ویزای مسابقات ورزشی پرتغال برای شرکت در مسابقات و رویدادهای ورزشی صادر شده و دارای اعتبار محدودی است.

ویزای ماموریت رسمی

در صورتی که متقاضی در یک ارگان رسمی و دولتی مشغول به کار باشد و دارای ماموریتی رسمی و قابل توضیح در کشور پرتغال باشد، می تواند با ارائه نامه تائیدیه سربرگ دار شرکت کشور مبدا و هماهنگی با شرکت مرتبط در کشور مقصد، امور رسمی و یا دیپلماتیک خود را از طریق این ویزای پرتغال انجام دهد.

ویزای بلند مدت پرتغال

به طور کلی، اگر برای اهداف تحصیل تمام وقت، کارآموزی، کار و یا پیوستن به خانواده قصد حضور بیش از 3 ماه (90 روز) را در خاک پرتغال و قاره اروپا داشته باشید، باید برای ویزای ملی تایپ D کشور پرتغال درخواست دهید. بررسی درخواست ویزای ملی بر عهده سفارت پرتغال در ابوظبی بوده، ممکن است نیاز به حضور شما و انجام مصاحبه ویزای شینگن داشته باشد و ارزیابی آن بین 60 تا 90 روز کاری زمان می برد.

در زمینه بررسی شرایط کار در پرتغال باید به این موضوع توجه داشته باشید که درخواست ویزای کار پرتغال منوط به داشتن مهارت زبان انگلیسی و یا پرتغالی و برخورداری از دعوتنامه معتبر کارفرمای پرتغالی است. در واقع به استثنای کار داوطلبانه در پرتغال، کارهای تمام وقت در بازار کار این کشور برای شهروندان خارجی دارای پروسه پیچیده و سختی بوده و نیازمند گذراندن مراحل زمان بر و اخذ مجوز کار در این کشور است.

عموماً اولویت جذب نیروی کار خارجی در پرتغال با شهروندان بومی و افراد مقیم کشورهای اتحادیه اروپا و حوزه شینگن است و در صورت نبود نیروی مورد نیاز به درخواست ویزای کار متقاضیان کشورهای آسیایی رسیدگی می شود. بر همین اساس بهتر است به خوبی در مورد شرایط تحصیل و یا کار تمام وقت در کشور پرتغال تحقیق کرده و بعد از آن نسبت به اخد ویزای پرتغال اقدام کنید.

مدارک مورد نیاز ویزای پرتغال

به طور کلی مدارک ویزای شینگن شامل موارد زیر می شود:

  • فرم درخواست ویزای پرتغال تکمیل و امضا شده ( به زبان پرتغالی و یا انگلیسی)
  • یک قطعه عکس جدید رنگی در سایز 3.5 در 4.5 سانتیمتر
  • اصل و کپی ترجمه شده پاسپورت با حداقل اعتبار 6 ماهه و دارای حداقل دو صفحه خالی
  • ارائه اصل و کپی پاسپورت ها ویزاهای قبلی متقاضی
  • رزرو بلیط رفت و برگشت هواپیما
  • رزرو و واچر هتل مطابق با برنامه سفر متقاضی
  • برنامه سفر دقیق متقاضی (به زبان انگلیسی)
  • بیمه خدمات درمانی بین المللی با پوشش تمام کشورهای عضو شینگن و حداقل پوشش 30 هزار یورویی هزینه های درمانی متقاضی در طول سفر
  • ترجمه نامه سربرگ دار و دارای معر اشتغال به کار متقاضی (برای حداکثر یک ماه گذشته) و توضیح موقعیت شغلی، مدت زمان قرارداد، میزان حقوق و سایر جزئیات کاری متقاضی
  • ترجمه رسمی مدارک بیمه تامین اجتماعی
  • ترجمه فیش حقوقی متقاضی
  • نامه تمکن مالی بانکی 3 ماهه اخیر
  • مدارک دریافت حقوق بازنشستگی (در صورت وجود)
  • رسید پرداخت هزینه ویزای شینگن، انگشت نگاری بیومتریک و هزینه کارگزاری
  • ترجمه رسمی سایر مدارک مالی، ملکی و هویتی متقاضی
  • رضایت نامه والدین برای متقاضی زیر 18 سال
  • ترجمه مدارک داشتن عضویت در باشگاه و تیم ورزشی (برای ویزای ورزشی)
  • دعوتنامه ویزای شینگن (برای انواع ویزای کار، ویزای تحصیلی، ویزای بازدید از خانواده و غیره)

در نهایت در صورتی که در مورد دلایل ریجکت ویزای شینگن سوال دارید، قصد دارید از روشهای اخذ جاب آفر مطلع شوید، می خواهید برای درخواست ویزای پرتغال، وقت سفارت و یا پیکاپ ویزا اقدام کنید و نیازمند راهنمایی و همراهی در زمینه آماده سازی مدارک هویتی، مالی، ملکی و تحصیلی هستید، می توانید از خدمات کامل ویزای شینگن گروه نیلگام در این زمینه استفاده کرده و از مشاوره تخصصی کارشناسان ما بهره مند شوید.

امکان پرداخت هزینه خدمات با ارز دیجیتال امکان پذیر است. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

75237 – 021 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *