تور, ویزا

فستیوال‌ها و جشن‌های معروف سوئیس

مطمئنا با سفر به سوئیس و بازدید از دیدنی‌های این کشور اروپایی حوزه شنگن خیلی زود با این حقیقت مواجه می‌شوید که سوئیس چیزی فراتر از قله‌های کوه آلپ و مناظر دیدنی و مراتع سرسبز است. این کشور هر ساله با فستیوال‌ها، جشن‌ها و کارناوال‌های مختلف گردشگران زیادی را از نقاط مختلف دنیا به سمت خود می‌کشاند. علاوه بر شکلات‌های هیجان‌انگیز، ساعت‌های شیک و اصیل، پنیرهای لذیذ و بسیاری از موارد جذاب دیگر، کشور سوئیس مکان مناسبی برای آن دسته از گردشگرانی است که اهل هنر و موسیقی هستند تا در فستیوال‌های مطرح این کشور شرکت کنند. در ادامه فستیوال‌ها و جشن‌های معروف سوئیس را به شما معرفی می‌کنیم:

یک ژانویه: جشن‌های سال نو میلادی

عموما جشن‌های سال نو میلادی در بیشتر نقاط دنیا به یک شکل است، اما این موضوع در منطقه اپنزل Appenzell در شمال‌شرقی سوئیس کاملا متفاوت است. در این منطقه به طور معمول جشن سال نو را با اشاره به شروع تقویم میلادی Gregorian، برای دومین بار در ۱۳ ژانویه برگزار می‌کنند. این یک رسم سنتی برای Silvesterchläuse(خوش‌گذران‌هایی که در سال جدید ماسک به چهره می‌زنند) است و درب به درب زنگ درها را زده و با آواز مخصوص یدل yodel برای همه آرزوی شادی و سعادت در سال جدید می‌کنند و در ازای این کار معمولا نوشیدنی و یا پول دریافت می‌کنند. ۳ نوع ماسک زشت، زیبا و تم درختان و طبیعت در بین شرکت کنندگان جشن ارتفاعات و مناطق کوهستانی آپنزل، و در برخی رویدادها و فستیوال‌های شهرهای بزرگ دیده می‌شود.

اواسط ژانویه: فستیوال برفی و جهانی گریندوالد در اینترلاکن

زمستان سوئیس شرایط ویژه و ایده‌آلی را برای هنرمندان و مجسمه‌سازان متخصص مجسمه‌های یخی فراهم می‌کند. هرساله مجسمه‌سازان حرفه‌ای از سراسر دنیا در در گریندوالد Grindelwald در نزدیکی اینتِرلاکِن دور هم جمع می‌شوند. در خلال این فستیوال برفی ۶روزه، خیابان‌های برفی شهر به موزه‌ای جذاب از مجسمه‌های یخی موقتی تبدیل شده و با خلاقیت مجسمه‌سازان معروف به زیبایی تزئین می‌شوند. این فستیوال تا زمان گرم شدن هوا و آب شدن مجسمه‌های برفی، فرصت خوبی برای گشت و گذار در شهر و ثبت عکس‌هایی دیدنی و فراموش‌ناشدنی خواهد بود.

پایان ژانویه: فستیوال بین‌المللی بالن Château-d’Oex

برای هشت روز رنگارنگ در پایان ژانویه، روستای ناحیه آلپ Château-d’Oex میزبان چیزی در حدود ۱۰۰ بالن از ۲۰ کشور دنیاست. بالن‌هایی در شکل‌ها و اندازه‌های مختلف که بر فراز کوهستان‌های برفی آلپ به پرواز در می‌آیند. این فستیوال یک رویداد خاص و دیدنی در سوئیس است که با استفاده از بالن‌های جذاب و رنگارنگ آسمان خاکستری و برفی زمستان سوئیس را به آسمانی پر جنب و جوش و سرشار از رنگ تبدیل می‌کند.

فوریه: فستیوال مسابقات اسب‌دوانی سنت موریتز

هرساله بهترین سوارکاران و نژادهای برتر اسب از سراسر دنیا به فستیوال St Moritz می‌آیند تا شانس خود را برای بردن بزرگترین جایزه نقدی در کشور سوئیس امتحان کنند. اسب‌ها به اشکال مختلفی نظیر چهارنعل، یورتمه حرکت می‌کنند و در نوعی از این مسابقات به نام skikjöring  (اسکی با اسب بر روی برف)، سوارکاران با سرعتی بیش از ۵۰ کیلومتر بر ساعت به همراه اسب‌های خود بر روی سطح یخی و برفی دریاچه مسابقه می‌دهند.

اواخر فوریه- اوایل مارچ: بازل فاسناخت Basel Fasnacht

برای بیش از ۷۰۰ سال است که هرساله هزاران شهروند بازلی در حدود ساعت ۴ صبح در هوایی سرد دور هم جمع می‌شوند و منتظر چهار حلقه ساعت شهر شده تا شروع کارناوال ۳روزه را اعلام کند. در این کارناوال شرکت‌کنندگان ماسک و لباس مبدل می‌پوشند و به همراه گروه نوازنده فلوت و سایر سازهای بادی و طبلی در راستای خیابان رژه می‌روند.

مارچ: فستیوال بین‌المللی فیلم و انجمن حقوق بشر ژنو

عموما فستیوال جهانی و مشهور فیلم سوئیس در ژنو برگزار می‌شود و میزبان خلاقانه‌ترین آثار و کارهای ساخته شده برای تلویزیون و سینما است. لازم به ذکر است که فستیوال FIFDH از ۲ بخش رقابت بین‌المللی در حوزه داستان و افسانه و همچنین مستند تشکیل شده است.

مارچ و آپریل: فستیوال موسیقی کلاسیک اینترلاکن

این فستیوال یکی از مهم‌ترین رویدادها در تقویم جشنواره موسیقی کلاسیک در سوئیس است که با سمفونی و کنسرت‌های موسیقی مجلسی درون تالار، هوای ماههای مارچ و آپریل را آکنده از ساز و آواز می‌کند. معمولا اجراکنندگان این فستیوال موسیقی را ارکسترها و تک‌نوازهای مطرح و بین‌المللی تشکیل می‌دهند.

عید پاک، تابستان و  نوامبر: فستیوال لوسرن

به طور معمول ۳بار در سال اجراکنندگان مطرح موسیقی از سراسر دنیا، گروه‌ها و رهبران ارکستر و تک‌نوازان دور هم در لوسرن سوئیس جمع می‌شوند تا جشنواره موسیقی سوئیس را جشن بگیرند. هرساله چیزی در حدود ۱۲۰ هزار بازدیدکننده از این ۳ فستیوال موسیقی استقبال می‌کنند که از بین آنها جشنواره تابستانی با ارائه کنسرت‌های کلاسیک و مدرن از همه بزرگ‌تر و باشکوه‌تر است. فستیوال عیدپاک لوسرن نیز برای ۱۰ روز به اجرا در می‌آید و در روز یکشنبه پیش از عید پاک (Palm Sunday) با تاکید بر روی موسیقی مقدس به اوج خود می‌رسد. در عین حال فستیوال پیانو لوسرن هرساله در ماه نوامبر برگزار شده و هنر پیانیست‌های مطرح را به نمایش در می‌آورد. برای مدت یک هفته، پیانیست‌های سبک کلاسیک و جاز که از هنرمندهای جدید و استادان مشهور، نوازندگان ارگ و چنگ تشکیل شده‌اند با بداهه‌نوازی‌ها، اجرای قطعات موسیقی و رسیتال‌های خاص از مهمانان و شرکت‌کنندگان پذیرایی می‌کنند.

سومین دوشنبه اپریل: سنج و سازهای زنگی ساعت ۶ زوریخ

در این فستیوال اعضای تمام انجمن‌ها لباس‌های مبدل پوشیده و با سوزاندن توده‌ای از کاه و آدم برفی به عنوان سمبل زمستان، آمدن بهار را جشن می‌گیرند. در عین حال رژه و جشنی برای کودکان نیز در نظر گرفته شده تا کل خانواده در این فستیوال سنتی Sechseläuten در سوئیس سرگرم باشند.

جون: فستیوال موسیقی آزکونا

جشنواره موسیقی ازکونا Ascona یک فستیوال موسیقی معتبر سوئیسی است که در شهر خوش‌منظره Ascona برگزار می‌شود. این شهر که در کنار دریاچه باشکوه مگیگور قرار گرفته، مکانی ایده‌آل برای اجرای این فستیوال و مجموعه‌ای از برترین موسیقی‌های مجلسی از مشهورترین نوازنده‌های بین‌المللی از سراسر دنیاست.

جون: فستیوال Fête de la Musique ژنو

این فستیوال هر ساله در تابستان در خیابان‌ها و میدان شهر لوزان برگزار می‌شود و بیش از ۵۰ لژ و جایگاه مخصوص اجراهای موسیقی را از سراسر دنیا نمایش می‌دهد؛ اجراهای منحصر به فردی که از ارکسترهای کلاسیک، گروه‌های الکتروجاز و راک، پاپ، موسیقی جهانی و فرانسوی تشکیل شده است. بد نیست در برنامه‌ریزی سفر خود به سوئیس به این نکته نیز توجه داشته باشید که اغلب خیابا‌ن‌ها در خلال برگزاری این فستیوال بسته بوده و بهتر است در این موقع از سال از وسایل نقلیه عمومی نظیر مترو استفاده کنید.

جون: فستیوال جاز لوگانو

برای ۳ روز متوالی در شهر قرون وسطایی لوگانو، ۱۷ کنسرت جاز رایگان طرفداران موسیقی جاز را به وجد می‌‎آورد. در حال حاضر این فستیوال یکی از بزرگترین جشنواره‌های موسیقی جاز در اروپا محسوب می‌شود و در سال ۲۰۱۹ برای چهل و یکمین بار این رویداد محبوب دوباره در سوئیس برگزار شد.

پایان جون: فستیوال Eidgenössisches Jodelfest

اصیل‌ترین آواز و موسیقی سوئیس، آواز یودل yodel است که به احتمال زیاد از زمان عصر حجر برای برقراری ارتباط از کوه به کوه به وجود آمده است؛ بر همین اساس گروه کر و هم‌سرایان در قرن ۱۹ میلادی شروع به خواندن آهنگ‌های یودلی yodeling کردند و در حال حاضر قریب به ۲۰۰۰ آهنگ یودلی در سوئیس وجود دارد. شما می‌توانید با حضور در Eidgenössisches Jodelfest بهترین اجراهای یودل سوئیس را بشنوید. در این فستیوال ۴روزه موسیقی یودل سوئیس، هر سه سال یکبار چیزی در حدود ۱۵۰۰۰ خواننده یودل در این رقابت‌ها شرکت می‌کنند و هر بار در شهری متفاوت کار خود را برای حضار اجرا می‌نمایند.

جولای: فستیوال زوریخ

هر ساله در ماه دوم تابستان، جشنواره زویخ با ترکیبی از اجراهای اپرا، کنسرت، رقص و حرکات موزون، تئاتر و هنر، اجرای نهادهای فرهنگی متنوع شهر را ارائه می‌دهد. در نخستین آخر هفته ماه جولای، بیش از ۲میلیون نفر از خیابان‌ها در راستای رودخانه لیمات و اطراف دریاچه باسین basin دیدن می‌کنند که در سایر اوقات با ماشین، تراموا و اتوبوس اشغال شده است. این فستیوال عظیم از استیج‌های موسیقی و غرفه‌های غذاهای خوش‌طعم و لذیذی از سراسر دنیا تشکیل شده که افراد زیادی را در هر سنی جذب خود می‌نماید.

جون – پایان آگوست: فستیوال ویلیام تل اینترلاکن

در این بازه زمانی به تماشای اجرایی با قدمت ۲۰۰ ساله بنشینید، نمایشی که با بکارگیری ۲۰۰ هنرپیشه آماتور که از نونهالان تا بازنشستگان سرزنده تشکیل شده، بازگوکننده داستان‌های متفاوتی برای شما خواهد بود و در عین حال بهتر است از اجرا و نمایش متفاوت اسب‌ها، گاوها، بزها و در برخی موارد روباه‌ها و سنجاب‌ها در خلال برنامه غافل نشوید.

جولای: فستیوال جاز مونتروکس

فستیوال جهانی و مشهور موسیقی جاز مونتروکس در ساحل شرقی دریاچه ژنو برگزار می‌شود. این برنامه گسترده و وسیع از مواردی نظیر اجرای موسیقی در سبک‌های جاز و بلوز تا راک و پاپ تشکیل می‌شود. از تاریخ شروع این فستیوال در سال ۱۹۶۷، برخی از برترین هنرمندان سبک جاز و بلوز از جمله Nina Simone، Ella Fitzgerald، Stan Getz، Charlie Mingus و Dexter Gordon در فستیوال محبوب موسیقی جاز مونتروکس اجرا داشته‌اند.

اواسط جولای: فستیوال موسیقی گورتن شهر برن

این جشنواره موسیقی رنگارنگ، یک رویداد برجسته در تقویم فستیوال‌های موسیقی برن سوئیس محسوب می‌شود. این رویداد برای ۴ روز ادامه داشته و هزاران جوان و نوجوان را برای جشن و پایکوبی به خود جذب می‌کند. در فستیوال موسیقی گورتن در حدود ۶۰ دی جی در کنار گروه‌های موسیقی از سراسر سوئیس و دنیا انواع و اقسام سبک‌های موسیقی پاپ، راک، الکترو، پانک، سول، هیپ-هاپ و بلوز را با شور و هیجان فراوان برای مخاطبین اجرا می‌کنند.

جولای: فستیوال بین‌المللی آلفورن شهر ننداز

ساز سنتی و چوپانی آلفورن یک ساز بادی است که بسیار بلند بوده و انتهای آن بر روی زمین قرار می‌گیرد و جالب است که هر چقدر کوچکتر باشد، نواختن آن سخت‌تر خواهد بود. هرساله جشنواره بین‌المللی آلفون در Nendaz در بخش و منطقه Valais برگزار شده و برنامه‌های نظیر اجرای کنسرت، مسابقه رسمی، دوره‌های آموزشی و ورک‌شاپ، موسیقی و رقص سنتی را شامل می‌شود.

پایان جولای: فستیوال موسیقی پالئو Paléo ، نیون Nyon

فستیوال پالئو بزرگترین فستیوال موسیقی در فضای باز است که در سال ۱۹۷۶ خلق شده و در بین ژنو و لوزان قرار گرفته است. فستیوال Paléo Arts and Spectacles یک انجمن فرهنگی غیرانتفاعی است که به نام یک مسابقه اسب‌دوانی موفق نامگذاری شده است و از طریق اجرای کنسرت و رویدادهای متنوع به ترویج موسیقی و هنر می‌پردازد.

این جشنواره طی ۶ روز برگزار می‌شود و با اجرای بیش از ۱۰۰ کنسرت در سوئیس، کارهای ستاره‌های موسیقی و استعدادهای جدید عرصه هنر را به نمایش می‌گذارد. عموما ژانر موسیقی این فستیوال برگرفته از سبک‌های راک، French chanson، موسیقی جهانی، رگا، هیپ-هاپ، موسیقی کلاسیک و تئاتر خیابانی است.   این فستیوال سوئیسی با برخورداری از امکاناتی نظیر مهدکودک و محوطه بازی بچه‌ها، مناسب خانواده‌ها نیز بوده و با حضور بیش از ۱۰۰ غرفه غذا، صنایع دستی و رستوران، حجم زیادی از انواع غذا در دسترس عموم قرار خواهد گرفت. همچنین لازم به ذکر است که اردوگاه و اقامتگاه‌های موقتی نیز به صورت مجانی در دسترس است.

جولای: فستیوال توپ‌های آبی لوسرن

این جشنواره یک رویداد هنری و موسیقی جذاب و منحصر به فرد است که در قلب سوئیس برگزار می‌شود. هرساله این فستیوال ساحل فوق‌العاده ایده‌ال دریاچه لوسرن را برای ۹ روز به مرکز فعالیت‌های خلاقانه و الهام‌بخش ۱۰۰ هزار بازدیدکننده مبدل می‌کند. فستیوال بلو بالز Blue Balls در ۱۲۰ رویداد مختلف و در زمینه‌های مختلفی نظیر موسیقی، هنر، عکاسی، ویدیو، فیلم و سخنرانی، اجراهای ملی و بین‌المللی ستاره‌ها و استعدادهای جدید را به نمایش می‌گذارد.

 جولای: فستیوال خیابانی و بین‌المللی هنرمندان اینترلاکن

جشنواره Gauklerfest Interlaken street با اجراهای خیابانی از سرتاسر دنیا شور و حالی متفاوت را به این شهر فرا می‌خواند. در ۳ روز پایانی ماه جولای این فستیوال خانوادگی در سوئیس اجراهای متفاوتی از قبیل نمایش‌های آکروباتیک، کمدی، شعبده‌بازی، اجرای موسیقی و موارد متعدد دیگر را به نمایش در می‌آورد.

جولای – آگوست: فستیوال Fête des Vignerons، Vevey

فستیوال صاحبان تاکستان و انگورداران، یک جشنواره اختصاصی در سوئیس است که در شهر ویوی در منطقه واد Vaud واقع شده است. این فستیوال سوئیسی پر از فعالیت، تاریخچه و سنت‌های قدیمی است که به قرن‌ها قبل یعنی قرن ۱۸ باز می‌گردد. این فستیوال نخستین میراث فرهنگی ناملموس سوئیسی است که از طرف سازمان یونسکو به رسمیت شناخته شده است. همچنین این شهر خانه موزه جدید چارلی چاپلین و مکانی فوق‌العاده برای پرش و گشت و گذار در تاکستان‌های شهر است.

یکم آگوست: روز ملی سوئیس

برای بسیاری از مردم، روز ملی سوئیس در یکم آگوست به معنی آتش‌بازی، درست‌کردن کباب و صبحانه و باربیکیو در باغ است. کودکان می‌توانند رژه‌های خیابانی را با فانوس‌های کاغذی مشاهده کنند و سایر مردم درون پنجره‌های خود شمع روشن کنند. برگزاری فستیوال‌های روستایی، تجمع در اماکن عمومی و آتش‌بازی‌های سراسر از دیگر فعالیت‌های سوئیسی‌ها در این روز است.

آتش‌بازی‌های سازماندهی‌شده شهرداری سوئیس نماد اخراج و تبعید قاضیان و داروغه‌های خارجی در قرن ۱۴ میلادی از این کشور است.

میزان افتخار به سوئیس در میان مردم این کشور بسیار واضح و برجسته بوده و شهروندان سوئیسی با برافراشته کردن پرچم این کشور بر روی ساختمان‌های خصوصی و دولتی و تزئین نان‌ها با پرچم سوئیس، علاقه خود را به وطن نشان می‌دهند. روز ملی سوئیس از آن دسته فستیوال‌هایی است که تجربه آن در کنار شهروندان بومی بسیار لذت‌بخش و جذاب است. هزاران شهروند در شهرهای بزرگی نظیر زوریخ، بازل، ژنو، برن و لوگانو هر ساله در این فستیوال شرکت می‌کنند. اما جشن اصلی در کنار آبشار راین در نزدیکی شف‌هاوزن و مراتع روتلی در راستای دریاچه لوسِرن برگزار می‌شود.

آگوست: فستیوال بین‌المللی فیلم لوکارنو

هر ساله در ماه آگوست، بیش از ۱۶۰ هزار نفر از مشتاقان سینما، ۱۰۰۰ ژورنالیست و روزنامه‌نگار و ۳۰۰۰ دست‌اندرکار حرفه‌ای فیلم در شهر کوچک سوئیسی-ایتالیایی لوکارنو دور هم جمع می‌شوند و برای ۱۱ روز این شهر را به پایتخت جهانی سینما تبدیل می‌کنند. این جشنواره از لحاظ جغرافیایی، موضوع و سبک کار دارای هیچ‌گونه حد و مرزی نبوده و انواع مختلفی از فیلم با فرمت‌های متفاوت را به نمایش می‌گذارد.

سپتامبر/ اکتبر: فستیوال Alpabfahrt یا Désalpe

هر ساله در پاییز، گاوها پس از گذشت تابستان در مراتع کوهستانی در یک راهپیمایی به نام Alpabfahrt یا Désalpe به پایین دره حرکت می‌کنند. در روستاهای کوهستانهای آلپ در سرتاسر سوئیس، گاوها پوششی از گل و زنگوله‌های بزرگ بر سر و گردن دارند و در خیابان‌ها رژه می‌روند. بر همین اساس شما می‌توانید در این بازه زمانی انتظار گل و لای، جمعیت مردم، آوازه‌خوانهای یودل، گروه نوازنده‌های شیپورچی، نمایشگاه‌های خیابانی و بازارها و فروشگاه‌های کشاورزی را در این فستیوال گاو سوئیس داشته باشید.

اوایل اکتبر: فستیوال پاییزی لوگانو

هرساله در اوایل پاییز، شهروندان لوگانو و گردشگران از تابستان خداحافظی کرده و به شروع پاییز خوشامدگویی می‌کنند. بر همین اساس شرکت‌کنندگان می‌توانند با انواع نوشیدنی، موسیقی و غذاهای محلی در این جشن روبرو شوند و نمونه‌های شاه‌ بلوط‌های داغ و برشته لوگانو را بچشند.

اکتبر: فستیوال راک ژنو، ورنیر سور

در این فستیوال شما می‌توانید انتظار ۳ شب موسیقی زنده در Salles des Fetes du Lignon در ژنو را داشته باشید. این جشنواره طیف وسیعی از سبک‌های موسیقی نظیر پانک، رگا و هوی متال را شامل می‌شود و هنرمندان مشهور و پرآوازه‌ای نظیر Skunk Anansie در این فستیوال شرکت کرده‌اند. لازم به ذکر است که این فستیوال نسبت به فستیوال پالئو  Paléo کوچک‌تر و صمیمی‌تر است.

چهارمین دوشنبه ماه نوامبر: فستیوال بازار پیاز در شهر بِرن

جشنواره مردمی و عامیانه‌ای که هرساله مزرعه‌داران و ۵۰ تن سیر و پیاز را که به صورت هنرمندانه‌ای با نوار بافته شده‌اند، در اوایل صبح و حدود ساعت ۵ از اطراف و حومه به شهر برن جذب می‌کند. در این فستیوال غرفه‌ها سفال‌های سنتی، انواع غذا و نوشیدنی گرم را به فروش می‌رسانند و کودکان برای جشن و شادی کاغذهای رنگی را در هوا و داخل خیابان پخش می‌کنند.

اواسط دسامبر: فستیوال Fête de L’Escalade ژنو

این فستیوال بزرگ‌ترین رویداد ژنو محسوب می‌شود و هر ساله به بهانه شکست دوک ساوی Duke of Savoy که قصد تصاحب شهر در شب‌های یازدهم و دوازدهم سال ۱۶۰۲ را داشت، جشن گرفته می‌شود. از این رو بومیان ژنو لباس‌های مبدل و رنگارنگ پوشیده و با نور مشعل و طبل در شهر رژه می‌روند. سوارکارانی با لباس‌های مخصوص، بازارهای بومی و موسیقی محلی با این جشن و ضیافت تلاقی داشته و با رژه فلوت‌زن‌ها و طبل‌زن‌ها و افراد مشعل به دست همراه می‌شوند.

۶ دسامبر: کریسمس در سوئیس

معمولا جشن کریسمس در سوئیس کمی زودتر یعنی در ۶ دسامبر شروع می‌شود. این روز زمانی است که Samichlaus(بابانوئل سوئیسی) به همراه دستیار خبیث خود  Schmutzli هدایا را برای کودکان می‌آورد. در این بین تقویم‌های Advent در میان شهروندان سوئیس محبوب بوده و روشی ایده‌ال برای ملحق شدن به فعالیت‌های جالب و جذاب تعطیلات کریسمس در کنار بازدید از طیف گسترده‌ای از بازارهای سنتی این کشور محسوب می‌شود.

شما می‌توانید با مطالعه دلایل سفر به سوئیس و نکات ضروری پیش از سفر اطلاعات مفیدی در مورد این کشور جذاب اروپایی کسب کرده و در صورت تمایل از خدمات مشاوره، وقت سفارت و ویزای توریستی سوئیس گروه شرکت‌های نیلگام بهره‌مند شوید. مشاوره رایگان اخذ ویزای شینگن۰۲۱-۷۵۲۳۷

امکان پرداخت هزینه خدمات با ارز دیجیتال امکان پذیر است. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

75237 – 021 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *