تور, ویزا

ویزای بلغارستان و راهنمای دریافت انواع آن

بلغارستان جزو کشورهای حوزه شنگن محسوب نمی‌شود و به همین دلیل برای سفر به آن باید به صورت مجزا اقدام کرد. البته سفر به این کشور برای دارندگان ویزای مولتی شنگن امکان‌پذیر است.

معرفی کشور بلغارستان

بلغارستان در قاره اروپا واقع شده و مساحتی برابر با ۱۰۸٫۴۸۹ هزار کیلومتر مربع در خشکی و ۲٫۳۹۰ هزار کیلومتر مربع از آب را پوشش داده است، بر همین اساس، با مجموع مساحت ۱۱۰٫۸۷۹ هزار کیلومترمربع صدو پنجمین کشور بزرگ دنیا محسوب می‌شود. این کشور در سال ۱۸۷۸ پس از بازپس‌گیری سلطه و حاکمیت از ترکیه به استقلال رسید.

بنابر آمار، جمعیت بلغارستان در سال ۲۰۱۲ به طور تقریبی ۷ میلیون نفر بوده که معادل تراکم جمعیت ۶۵ نفر به ازای هر کیلومتر مربع است. از این تعداد چیزی بیش از یک میلیون نفر از شهروندان بلغار در پایتخت و بزرگترین شهر بلغارستان یعنی صوفیه زندگی می‌کنند. از لحاظ جغرافیایی، بلغارستان در جنوب شرقی اروپا قرار گرفته و از سمت شرق با دریای سیاه، از سمت غرب با صربستان و جمهوری مقدونیه شمالی، از سمت جنوب با یونان و ترکیه و از سمت شمال با کشور رومانی هم‌مرز است.

در سال ۲۰۰۷ بلغارستان به همراه رومانی به اتحادیه اروپا پیوست و در سال ۲۰۱۱ پارلمان اروپا این دو کشور را تا حد زیادی واجدشرایط برای پیوستن به حوزه شنگن دانست. اگرچه از آن زمان تاکنون، برخی مخالفت‌ها بر سر این موضوع وجود دارد که بلغارستان کماکان از نظر فنی توانایی لازم برای پیوستن به این حوزه محبوب را ندارد.

در حال حاضر، قوانین شنگن فقط تا حدی برای بلغارستان و رومانی اعمال شده و کماکان چک‌کردن پاسپورت‌‌ها در مرزهای این دو کشور وجود دارد. در واقع شورای اروپا هنوز بر سر این مسئله که آیا بلغارستان می‌تواند به صورت کامل به عضویت حوزه شنگن در آید به تصمیم و توافقی جمعی نرسیده است.

از آن جایی که پارلمان اروپا بر این باور است که تسریع گنجاندن این کشورها در این حوزه به قوی‌تر ساختن مرزهای بیرونی اروپا در آینده کمک شایانی خواهد کرد، گمانه‌زنی‌هایی در حال افزایش است که فوریتی برای کشورهای کاندیدای در انتظار پیوستن کامل به حوزه شنگن به وجود آمده است. با در نظر گرفتن این موضوع که بلغارستان دارای خط ساحلی بلند و هم‌مرزی با دریای سیاه است و در حال حاضر یکی از ورودی‌های اصلی مهاجرت غیرقانونی به شمار می‌رود، نسبت به کشورهایی مانند کرواسی شانس کمتری برای پیوستن به حوزه شنگن دارد.

بنابر جدیدترین اخبار وب‌سایت schengenvisainfo به استثنای برخی کشورها نظیر هلند، اکثریت قریب به اتفاق اعضای MEP پارلمان اروپا با قطعنامه پیوست بلغارستان به حوزه شنگن موافقت کرده‌اند، اما بنابر تصمیم دولت بلغارستان، بخاطر امکان قریب‌الوقوع هجوم پناهندگان و مهاجران غیرقانونی به این کشور پروسه پیوستن به این حوزه کمی با تعویق مواجه شده و انجام نهایی آن به آینده نزدیک موکول شده است.

انواع ویزا

بنابر اطلاعات وب‌سایت رسمی سفارت و امور خارجه بلغارستان، این کشور هم‌چون بخش‌بندی ویزای شنگن از ۳ دسته اصلی ویزا برخوردار است:

  • ویزای ترانزیت فرودگاهی Visa A
  • ویزای اقامت کوتاه‌مدت Visa C
  • ویزای بلندمدت Visa D

هر یک از این ویزاها ویژه افراد و شرایطی صادر می‌شوند که در ادامه به توضیح آن‌ها می‌پردازیم.

ویزای ترانزیت فرودگاهی بلغارستان Visa A

این نوع از ویزای بلغارستان همان‌طور که از نامش بر می‌آید به دارنده این اجازه را می‌دهد تا برای مقصدی دیگر در خارج از قلمروی بلغارستان در محوطه فرودگاهی این کشور جا به جا شود. دارنده این نوع از ویزا امکان ترک محوطه فرودگاه و ورود به کشور بلغارستان را نخواهد داشت. ویزای ترانزیت بلغارستان به دو شکل سینگل و یا دوبار ورود صادر می‌شود و در برخی موارد خاص بنابر تصمیم‌گیری آفیسر سفارت ممکن است به صورت مولتی با اعتبار ۳ماهه صادر گردد.

ویزای کوتاه‌مدت بلغارستان Visa C

ویزای کوتاه‌مدت نوع C بلغارستان برای اهدافی نظیر گردشگری، تجارت، بازدید و ملاقات شخصی با اعتبار حداکثر ۹۰ روز در یک بازه ۶ماهه صادر می‌شود. این نوع از ویزای بلغارستان معمولا به طور سینگل و یکبار ورود صادر می‌شود. بنابر شرایط زیر ممکن است ویزای کوتاه‌مدت مولتی چندبار ورود با اعتباری حداکثر یکساله برای فرد صادر شود:

  • برای اهداف تجاری و کاری قصد سفر به بلغارستان را داشته باشید
  • یکی از اعضای خانواده یک شهروند بلغار، اتحادیه اروپا و یا منطقه اقتصادی اروپا باشید
  • یکی از اعضای خانواده یک فرد دارای اقامت دائم در بلغارستان باشید

در عین حال، چنانچه در حال جا به جایی از قلمروی جمهوری بلغارستان به سمت کشور دیگری باشید نیز امکان دریافت ویزای کوتاه‌مدت بلغارستان برای اهداف ترانزیت را خواهید داشت. چنانچه برای اهداف ترانزیت ویزای کوتاه‌مدت بلغارستان را دریافت کرده باشید، تنها برای ۲روز امکان اقامت در بلغارستان را خواهند داشت. عموما در این حالت، این نوع ویزا به صورت سینگل و یا دوبار ورود صادر می‌‎شود و برای ۱۲ ماه اعتبار دارد. در موقعیت‌های خاص، ممکن است قادر به دریافت ویزای مولتیپل کوتاه‌مدت برای اهداف ترانزیت از طریق سفارت و کنسولگری بلغارستان نیز باشید.

ویزای بلندمدت بلغارستان Visa D

این نوع از ویزای بلندمدت بلغارستان که به نوع D معروف است برای آن دسته از متقاضیان خارجی است که می‌خواهند برای اهدافی نظیر کار یا تحصیل به صورت دائم یا طولانی مدت در این کشور اقامت داشته باشند. به طور معمول این نوع ویزا برای حداکثر یکسال صادر می‌شود و شما ملزم هستید به محض ورود به بلغارستان برای مجوز اقامت این کشور اقدام کنید. لازم به ذکر است که این نوع ویزا به دارنده ان این امکان را می‌دهد تا به صورت مالتی یا چندبار ورود به کشور داخل و یا از آن خارج شود.

اطلاعات سفارت بلغارستان در تهران

کنسولگری بلغارستان در خیابان ولیعصر، خیابان توانیر، کوچه نظامی گنجوی پ ۴۰ در تهران واقع شده و می‌توان از طریق ایمیل آدرس  Embassy.Tehran@mfa.bg و شماره تماس‌های ۸۸۷۷۵۶۶۲ و ۸۸۷۷۵۰۳۷ ، شماره فکس ۸۸۷۷۹۶۸۰ برای ساعات اداری و شماره تلفن ضروری ۹۳۰۵۶۸۳۴۰۹ برای خارج از ساعات اداری با سفارت ارتباط برقرار کرد. لازم به ذکر است که به استثنای روزهای شنبه و یکشنبه و ایام تعطیل رسمی، سفارت بلغارستان از دوشنبه تا جمعه در ساعت‌های ۹:۳۰ تا ۱۲ و ۱۴ تا ۱۶ به متقاضیان خدمت‌رسانی می‌کند.

نوبت دهی و دریافت وقت سفارت بلغارستان

برای دریافت وقت سفارت بلغارستان می‌توان در روزهای یکشنبه تا پنج‌شنبه از ساعت ۱۰ صبح تا ۲ بعد از ظهر از طریق شماره تماس ۸۸۷۷۵۰۳۷ اقدام کرد. پیشنهاد می‌شود حداقل یک‌ماه قبل از تاریخ خروج از کشور و سفر به بلغارستان برای انجام امور ویزای خود اقدام نمایید.

شرایط اخذ ویزای توریستی

شما باید برای درخواست هر یک از انواع ویزای بلغارستان به صورت تلفنی وقت سفارت خود را رزرو کرده و تا قبل از فرا رسیدن زمان حضور در سفارت و انجام انگشت‌نگاری، تمامی مدارک مورد نیاز سفر خود را آماده و ترجمه کنید.

بنابر اعلامیه سفارت بلغارستان در تهران، از تاریخ ۱ آپریل ۲۰۱۳ روند صدور ویزا برای متقاضیان به شرح زیر است: صدور ویزای بلغارستان هم‌چون پروسه ویزای شنگن نیازمند تشخیص هویت متقاضی بوده و بر همین اساس حضور افراد در سفارت و انجام مراحل انگشت‌نگاری و عکس بیومتریک برای تمام متقاضیان الزامی است.

انجام این مراحل به معنی تضمین صدور نهایی ویزا نبوده و اصل تاثیرگذار در موفقیت درخواست ویزا، مدارک ارائه‌شده توسط متقاضی پرونده است.

لازم به ذکر است که متقاضیان زیر ۱۲ سال، سران دولتی با اهداف و ماموریت رسمی، اعضای سلطنتی و افرادی که از لحاظ جسمانی دارای معلولیت بوده و انجام انگشت‌نگاری برای آنها غیرممکن و ناشدنی است، معاف از گذراندن مرحله احراز هویت بیومتریک هستند. در نهایت با انجام مراحل بیومتریک، پرداخت هزینه ارزی ویزا و ارائه مدارک سفر به آفیسر پرونده باید منتظر ارزیابی و تصمیم‌گیری نهایی سفارت برای موافقت یا رد درخواست خود باشید.

به طور معمول رسیدگی به درخواست‌های ویزای نوع A و C از سوی سفارت بلغارستان بین ۳ هفته تا یک ماه کاری زمان خواهد برد و برای ویزای بلندمدت نوع D برای حداقل ۳۵ روزکاری طول خواهد کشید. ممکن است در برخی مواقع نظیر ناقص بودن مدارک و یا شلوغی سفارت این زمان تا ۶۰ روز کاری یا بیشتر نیز زمان ببرد.

مدارک ویزای توریستی بلغارستان

متقاضیانی که تمایل به دریافت هر یک از انواع ویزا از جمله ویزای توریستی بلغارستان را دارند باید از مدارک سفر مکفی و شرایط موجه زیر برای ارائه به سفارت این کشور در تهران برخوردار باشند. این مدارک و شرایط به شرح زیر هستند:

  • ارائه دعوت‌نامه معتبر از بلغارستان یا آژانس مسافرتی که مورد تایید سفارت بلغارستان باشد
  • پاسپورت شما از تاریخ برگشت از بلغارستان و یا در صورت صدور ویزای مولتی، بعد از آخرین تاریخ خروج از کشور بلغارستان دارای حداقل ۳ماه اعتبار باشد (به تعریف ساده دارای حداقل ۶ماه اعتبار از زمان سفر)
  • از حداقل ۲ صفحه خالی برخوردار باشد و بنابر نوع پاسپورت، طی ۵ یا ۱۰ سال گذشته صادر شده باشد
  • ارائه فرم درخواست ویزای توریستی تکمیل‌ و امضا شده
  • ارائه کپی صفحات اول و دوم شناسنامه و کارت ملی
  • ارائه کپی صفحات اصلی پاسپورت و صفحات دارای مهر و ویزای کشورهای معتبری نظیر ویزای ژاپن ، ویزای شنگن، ویزای انگلیس، ویزای کانادا و آمریکا
  • همراه داشتن دو قطعه عکس رنگی جدید با پس زمینه سفید و اندازه ۳٫۵×۵
  • رسید پرداخت هزینه ویزای بلغارستان
  • ارائه کپی و اصل و یا رزرو معتبر بلیط پرواز و هتل
  • ارائه بیمه مسافرتی بین‌المللی معتبر در اروپا با حداقل پوشش هزینه‌های درمانی ۳۰ هزار یورویی
  • ارائه ریزگردش مالی حساب بانکی متقاضی برای ۳ ماه گذشته
  • ارائه برنامه سفر موجه و هماهنگ با رزرو هتل و زمان پرواز رفت و برگشت
  • ارائه گواهی عدم سوءپیشینه (در صورت درخواست)
  • برخورداری از گواهی اشتغال به کار، قرارداد، فیش حقوقی
  • ارائه هرگونه اسناد ملکی و مالی
  • ارائه گواهی اشتغال به تحصیل ر صورت وجود
  • ارائه گواهی تاهل در صورت وجود

لازم به ذکر است که مدارک بالا باید دارای مهر وزارت امور خارجه و تائید دادگستری بوده و توسط یک دارالترجمه رسمی و معتبر به زبان انگلیسی یا بلغاری ترجمه شده باشد. فرم درخواست ویزا باید برای حداکثر ۳ماه قبل از زمان سفر به صورت حضوری و یا از طریق یک آژانس گردشگری معتبر به کنسولگری بلغارستان ارائه شود. در مواردی نظیر ناتوانی جسمی شدید متقاضی، سن کم متقاضی (خردسالان و نوزادان)، ارائه درخواست ویزا باید توسط والدین و یا همراهی نماینده قانونی انجام گیرد. همچنین باید به این موضوع اشاره کنیم که برای درخواست ویزای بلندمدت نوع D بلغارستان، مصاحبه حضوری و اجباری برای هر متقاضی با آفیسر پرونده وجود دارد.

هزینه درخواست ویزای بلغارستان

هزینه انواع ویزای ترانزیت و کوتاه‌مدت بلغارستان برای متقاضیان بزرگسال ۶۰ یورو و برای متقاضیان ۶ تا ۱۲ ساله ۳۵ یورو است. در این بین به طور معمول هزینه ویزای بلند‌مدت نوع D بلغارستان (با اعتبار حداکثر ۶ماه) برای هر نفر ۱۰۰ یورو بوده و در صورتی که درخواست متقاضی ویزای بلندمدت این کشور طبق ماده۱۵ بند ۲ متقاضیان خارجی در قانون جمهوری بلغارستان صادر شود(با اعتبار حداکثر یکسال)، هزینه ویزا ۲۰۰ یورو خواهد بود.

همانند سایر سفارت‌ها و کنسولگری‌ها در صورتی که به هر دلیلی با درخواست ویزای متقاضی موافقت نشده و به اصطلاح ریجکت شود، هزینه پرداخت شده به سفارت بابت رسیدگی به درخواست ویزا به هیچ عنوان به متقاضی مسترد نخواهد شد.

عوامل ریجکت ویزای بلغارستان

همانطور که در مطلب دلایل ریجکت ویزای شنگن به طور مفصل به این موضوع پرداختیم، ریجکت ویزای کشور اروپایی بلغارستان نیز از شرایط مشابهی برخوردار بوده و شامل موارد زیر می‌شود:

  • ارائه دعوت‌نامه نامعتبر و بدون امضا
  • قانع نشدن آفیسر پرونده در خصوص دلایل سفر و قطعی بودن بازگشت متقاضی به وطن پیش از اتمام اعتبار ویزا
  • ضعیف بودن دلایل اثبات بازگشت به کشور مبدا نظیر ارائه نکردن سند ملکی، نامه اشتغال به کار، نداشتن پیوند خانوادگی
  • ارائه مدارک جعلی
  • ارائه پاسپورت مخدوش، دارای اعتبار کم و آسیب‌دیده
  • داشتن سوءسابقه
  • عدم ارائه رزرو هتل و بلیط پرواز معتبر و منطبق با برنامه سفر
  • ناکافی بودن مدارک مالی برای اثبات پوشش هزینه‌های سفر و امکان بازگشت به کشور مبدا پیش از اتمام اعتبار ویزا
  • ارائه برنامه سفر ناموجه و مبهم و یا اقدام از طریق کشور و سفارت اشتباه که با برنامه سفر هم‌خوانی نداشته باشد
  • نامعتبر بودن بیمه مسافرتی
  • خالی و یا ناقص بودن اطلاعات فرم درخواست ویزا

ویزای بلغارستان برای چه مدت دارای اعتبار است؟

به طور معمول میزان اعتبار ویزای بلغارستان بنا بر نوع آن متغیر است. بر همین اساس ویزای کوتاه‌مدت نوع C برای حداکثر ۹۰ روز در یک بازه ۶ ماهه یا همان ۱۸۰ روزه دارای اعتبار است. البته بنابر تجربه کارشناسان گروه شرکت‌های نیلگام، معمولا ویزای توریستی و کوتاه‌مدت متقاضیان ایرانی با زمان کمتری متناسب با تاریخ بلیط رفت و برگشت و رزرو هتل برای وی صادر خواهد شد.

(بین ۷ تا ۱۴ روز و کمتر از حداکثر اعتبار ۹۰ روزه) چنانچه به قصد ترانزیت و عبور از محدوده بلغارستان به کشوری دیگر ویزای کوتاه‌مدت دریافت کرده باشید، ویزای شما به ازای هر بار ورود برای حداکثر ۲ روز اعتبار خواهد داشت. در عین حال، ویزای بلند مدت نوع D بلغارستان بنابر شرایط متقاضی و تصمیم‌گیری آفیسر سفارت با اعتبار حداکثر ۶ ماهه تا ۱ ساله برای فرد صادر خواهد شد.

آیا برای تحصیل و یا کار در بلغارستان نیاز به دریافت ویزا وجود دارد؟

بله. هر شهروند خارجی که بخواهد برای یک بازه طولانی‌مدت و اهدافی نظیر تحصیل و کار در این کشور اقامت داشته باشد نیاز به دریافت ویزا و مجوز اقامت بلغارستان خواهد داشت. دریافت مجوز اقامت برای همه متقاضیان خارجی حتی شهروندان اتحادیه اروپا الزامی بوده، با این تفاوت که شهروندان کشورهایی نظیر ایران باید پیش از سفر و دریافت مجوز اقامت برای دریافت ویزای بلندمدت نوع D بلغارستان نیز اقدام کنند. به طور کلی مجوز اقامت بلغارستان شامل ۳نوع زیر می‌شود:

  • مجوز اقامت طولانی Extended که برای شهروندان غیراروپایی و با اعتباری حداکثر یکساله صادر می‌شود.
  • مجوز اقامت طولانی‌مدت اتحادیه اروپا EU که به عنوان residence certificate, نیز شناخته شده و با اعتبار ۵ساله برای شهروندان اروپایی صادر می‌گردد.
  • مجوز اقامت دائمی که برای شهروندان اروپایی که برای حداقل ۵سال در بلغارستان اقامت داشته‌اند صادر می‌شود. این نوع از مجوز اقامت به استثنای حق رای و شرکت در امور سیاسی به دارنده آن حقوقی مشابه یک شهروند بلغاری می‌دهد.

آیا بلغارستان بخشی از حوزه شنگن است؟

خیر، در حال حاضر هنوز این کشور به عضویت این حوزه درنیامده، اما در آینده‌ای بسیار نزدیک این کشور نیز به جمع کشورهای حوزه شنگن پیوسته و می‌توان با دریافت ویزای آن به سایر ۲۶ کشور عضو شنگن سفر کرد.

آیا با ویزای بلغارستان می‌توان به کشورهای عضو شنگن سفر کرد؟

خیر، از آنجایی که این کشور هنوز به عضویت حوزه شنگن در نیامده، امکان استفاده از ویزای بلغارستان برای ورود به حوزه شنگن وجود ندارد و شما تنها می‌توانید برای سفر به بلغارستان و اقامت موقت در این کشور برای ویزای بلغارستان اقدام نمایید. باید خاطرنشان کنیم که در صورت داشتن ویزای شنگن و یا ویزای معتبر کشورهایی نظیر کرواسی، قبرس و رومانی به عنوان سایر مدعیان ملحق شدن به حوزه شنگن، نیاز به دریافت ویزای مجزای بلغارستان نبوده و تا پیش از اتمام مهلت ویزا امکان ورود به بلغارستان نیز برای شما ممکن خواهد بود.

امکان پرداخت هزینه خدمات با ارز دیجیتال امکان پذیر است. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

75237 – 021 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *