تحصیلی

هزینه های تحصیل در فرانسه در مقاطع مختلف

فرانسه با برخورداری از موسسات آموزشی درجه یک و سیستم پیشرفته آموزشی توانسته به یکی از قطب‌های تحصیلی در سطح جهان تبدیل شود. به همین دلیل است که درصد قابل توجهی از دانشجویان کشور فرانسه را دانشجوهای بین‌المللی تشکیل می‌دهند. اما سوال مهمی که در رابطه با تحصیل در فرانسه وجود دارد این است که هزینه تحصیل در فرانسه در مقاطع مختلف به چه میزان بوده و شامل چه مواردی می‌شود؟

آیا تحصیل رایگان در فرانسه ممکن است؟

جواب این سوال بستگی به شرایط فرد متقاضی دارد. در صورتی که وی شهروند یا مقیم دائم یکی از کشورهای حوزه اقتصادی اروپا EEA باشد امکان تحصیل رایگان در دانشگاه های دولتی فرانسه را خواهد داشت. البته دقت داشته باشید که تحصیل در فرانسه برای این افراد هم به طور کامل رایگان نخواهد بود و برخی هزینه‌های اندک را شامل خواهد شد. اما در صورتی که شخص متقاضی شهروند یا مقیم دائم کشورهای مذکور نباشد باید هزینه‌های بیشتری را برای تحصیل در فرانسه بپردازد. ضمن این که هزینه تحصیل در دانشگاه های خصوصی فرانسه بالاتر نیز خواهد بود.

شهریه دانشگاه های فرانسه برای مقاطع تحصیلی مختلف چقدر است؟

شهریه دانشگاه های فرانسه بستگی به موارد مختلفی دارد که از جمله این موارد باید به دولتی یا خصوصی بودن دانشگاه اشاره داشت. به طور کلی، شهریه دانشگاه‌های دولتی فرانسه توسط دولت این کشور تنظیم شده و در سراسر کشور یکسان است. همان‌طور که گفته شد اگر شهروند یا مقیم دائم یکی از کشورهای حوزه اقتصادی اروپا باشید هزینه‌های تحصیل در فرانسه برای شما بسیار پایین خواهد بود. این هزینه‌ها با توجه به مقاطع تحصیلی و رشته‌های مختلف دارای تفاوت است:

  • شهریه مقطع کارشناسی: سالیانه به طور متوسط ۱۷۰ یورو
  • شهریه مقطع کارشناسی ارشد: سالیانه به طور متوسط ۲۴۳ یورو
  • شهریه مقطع دکتری: سالیانه به طور متوسط ۳۸۰ یورو
  • شهریه رشته‌های مهندسی در موسسات آموزشی خاص: سالیانه به طور متوسط ۶۰۱ یورو
  • شهریه رشته‌های پزشکی: سالیانه به طور متوسط ۴۵۰ یورو

اما در صورتی که شهروند یا مقیم کشورهای حوزه اقتصادی اروپا نباشید باید هزینه‌های بیشتری را به عنوان شهریه بپردازید. جدیدترین شهریه‌های تعیین شده (سپتامبر ۲۰۱۹) برای سایر دانشجویان بین‌المللی از جمله دانشجویان آسیایی به شرح زیر است:

  • شهریه تحصیل در فرانسه در مقطع کارشناسی: سالیانه به طور متوسط ۲۷۷۰ یورو
  • شهریه تحصیل در فرانسه در مقطع کارشناسی ارشد: سالیانه به طور متوسط ۳۷۷۰ یورو
  • شهریه تحصیل در فرانسه در مقطع دکتری: سالیانه به طور متوسط ۳۸۰ یورو

به این نکته توجه داشته باشید که تمام اعداد و ارقام گفته شده مربوط به دانشگاه های دولتی فرانسه است. هزینه تحصیل در فرانسه برای دانشگاه‌های خصوصی بالاتر بوده و بین ۳ تا ۲۰ هزار یورو متغیر است. با توجه به این موارد توصیه می‌کنیم که قبل از محاسبه هزینه شهریه حتما رشته و دانشگاه موردنظر خود را مشخص کنید. همچنین لازم به ذکر است که کل شهریه سالانه را باید در همان ابتدای سال تحصیلی بپردازید. تحصیل در مقطع دکتری به عنوان یک شغل در کشور فرانسه محسوب شده و در نتیجه افرادی که در این مقطع تحصیل می‌‎کنند مبلغی را به عنوان حقوق ماهانه دریافت خواهند کرد.

مبلغ حقوق ماهانه دانشجویان مقطع دکتری در فرانسه به طور معمول ۱۷۰۰ یورو بوده و می‌تواند بخش مهمی از هزینه‌ تحصیل در فرانسه را پوشش دهد.

امکان گرفتن بورسیه تحصیلی در فرانسه وجود دارد؟

خوشبختانه امکان گرفتن بورسیه تحصیلی برای دانشجویان بین‌المللی در دانشگاه های فرانسه وجود دارد. از طریق گرفتن بورسیه تحصیلی قادر خواهید بود که هزینه تحصیل در فرانسه را تا حد قابل توجهی کاهش دهید. البته باید دقت داشته باشید که برای گرفتن بورسیه تحصیلی فرانسه لازم است که واجد برخی شرایط باشید. هم‌چنین دولت فرانسه اعلام کرده هم‌زمان با افزایش شهریه دانشگاه‌ها میزان بورس‌های تحصیلی را نیز بالا خواهد برد. برای اطلاع دقیق و بررسی بورس‌های تحصیلی فرانسه می‌توانید از وب‌سایت CampusBourses کمک بگیرید. اگر در حال برنامه‌ریزی مالی و تنظیم بودجه لازم برای تحصیل در فرانسه هستید باید به این نکته دقت داشته باشید که هزینه تحصیل در فرانسه تنها محدود به شهریه دانشگاه نیست. هزینه‌های دیگری از جمله هزینه اخذ ویزای تحصیلی فرانسه و هزینه زندگی در فرانسه را نیز باید به آن اضافه کنید. همچنین با توجه به اهمیت زبان فرانسه برای تحصیل در این کشور باید هزینه یادگیری این زبان را نیز مد نظر قرار دهید.

هزینه اخذ ویزای تحصیلی فرانسه

برای ورود به کشور فرانسه نیاز به یک ویزای VLS-TS خواهید داشت که به عنوان یک ویزای دانش‌آموزی بلندمدت شناخته می‌شود. با داشتن این ویزا ضمن اجازه تحصیل در فرانسه می‌توانید سالانه ۹۶۴ ساعت (هفته‌ای ۲۰ ساعت) در این کشور کار کنید. همین مجوز کار به شما این امکان را خواهد داد تا بخشی از هزینه تحصیل در فرانسه را از طریق کار هفتگی تامین نمایید. همچنین با داشتن این ویزا قادر خواهید بود تا در کلیه کشورهای حوزه شینگن تردد داشته باشید. اخذ ویزای تحصیلی فرانسه شامل هزینه‌هایی می‌شود که در مجموع چیزی بیش از ۳۰۰ یورو خواهد بود.

هزینه زندگی دانشجویی در فرانسه

بخش مهمی از هزینه‌ تحصیل در فرانسه مربوط به هزینه زندگی در این کشور است که شامل هزینه‌هایی مانند مسکن، خورد و خوراک، حمل‌و‌نقل و غیره می‌شود. به طور کلی هزینه زندگی در فرانسه بستگی به موارد مختلفی مانند شهر محل تحصیل، سبک زندگی و… دارد. با توجه به هزینه‌ها بهتر است سبک زندگی اقتصادی را در پیش بگیرید. همان‌طور که گفته شد شهر محل تحصیل تاثیر زیادی را در هزینه‌های زندگی در فرانسه خواهد گذاشت. به عنوان مثال در شهرهایی مانند بوردو و لیون هزینه زندگی ماهانه شما چیزی بین ۸۵۰ تا ۱۰۰۰ یورو خواهد بود.

این میزان هزینه در سطح اروپا هزینه متوسطی محسوب می‌شود. در شهرهای کوچک‌تر فرانسه ممکن است هزینه شما از این هم کمتر شود. اما قضیه پاریس به عنوان پایتخت فرانسه متفاوت است و هزینه زندگی در این شهر حداقل بین ۱۲۵۰ تا ۱۴۰۰ یورو خواهد بود. البته این درصورتی است که خوش‌شانس بوده و بتوانید در خوابگاه‌های دانشجویی اقامت داشته باشید. میزان بودجه‌ای که برای زندگی در برخی شهرهای فرانسه باید در اختیار داشته باشید به شرح زیر است:

  • پاریس: بین ۱۲۰۰ تا ۱۸۰۰ یورو در ماه
  • نیس: بین ۹۰۰ تا ۱۴۰۰ یورو در ماه
  • لیون، نانتس، بوردو و تولوز: ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ یورو
  • برای سایر شهرهای فرانسه این مبلغ تا ۶۵۰ یورو نیز کاهش پیدا خواهد کرد

همان‌طور که مشخص است کشور فرانسه جزو کشورهای ارزان برای تحصیل محسوب نمی‌شود اما با توجه به کیفیت آموزش، اعتبار مدارک دانشگاهی و مقایسه هزینه‌ها با دیگر کشورهای هم‌سطح فرانسه می‌توان گفت که هزینه تحصیل در فرانسه مقرون‌به‌صرفه است. ضمن این که وجود برخی تخفیف‌ها و کمک‌های مالی در طول دوران تحصیل و امکان گرفتن بورس شرایط تحصیل در فرانسه را بهتر کرده است.

هزینه یادگیری زبان فرانسه برای تحصیل در دانشگاه

فرانسوی‌ها علاقه زیادی به استفاده از زبان خود دارند و به همین علت عدم تسلط به زبان فرانسه به عنوان یک مانع در حوزه تحصیلی و کاری در فرانسه شناخته شده است. در صورتی که بتوانید به زبان فرانسه تسلط پیدا کنید فرصت‌های تحصیلی و کاری بیشتر و مناسب‌تری خواهید داشت. بنابراین در صورتی که قصد تحصیل در کشور فرانسه را دارید بهتر است که یادگیری زبان این کشور را نیز در برنامه‌های خود قرار دهید.

برای این که بتوانید از دانشگاه‌های دولتی فرانسه پذیرش بگیرید لازم است که به زبان فرانسه مسلط باشید. البته برخی دانشگاه‌ها نیز وجود دارند که دوره‌های تحصیلی خود را به زبان انگلیسی ارائه می‌دهند اما اکثر این دوره‌ها مربوط به مقاطع تحصیلات تکمیلی بوده و در دانشگاه‌های خصوصی فرانسه ارائه می‌شود. اما لازم نیست نگران این موضوع باشید زیرا دوره‌های آموزش زبان فرانسه در این کشور برگزار می‌شود و با شرکت در آن‌ها ضمن یادگیری زبان فرانسوی گواهی پایان دوره آن را نیز دریافت خواهید کرد که در اخذ پذیرش از دانشگاه‌های فرانسه تاثیر زیادی دارد. شاید این سوال برای شما پیش بیاید که آیا امکان یادگیری زبان فرانسه در داخل ایران وجود ندارد؟

دوره‌های آموزش زبان فرانسه در ایران نیز وجود دارد اما بهترین روش یادگیری زبان یک کشور این است که در همان کشور به یادگیری زبان بپردازید. قطعا یادگیری زبان فرانسه در محیطی که مردم آن به زبان فرانسه صحبت می‌کنند باعث تسریع روند یادگیری شما خواهد شد. موسسات آموزش زبان در فرانسه این فرصت را برای دانشجویان خارجی به وجود آورده‌اند تا با حضور در همین کشور اقدام به یادگیری زبان فرانسه کنند. اکثر آموزشگاه‌های زبان فرانسه در کشور فرانسه دوره‌های فشرده را ارائه می‌دهند که همین موضوع باعث خواهد شد تا سرعت یادگیری بالا رفته و پیشرفت افراد در مدت کوتاه‌تری اتفاق بیفتد.

بنابراین باید هزینه یادگیری زبان فرانسه را نیز به عنوان بخشی از هزینه تحصیل در فرانسه در نظر داشته باشید. هزینه دوره زبان فرانسه بسته به نوع موسسه، سطح دوره، مدت زمان دوره و… متفاوت خواهد بود. در ادامه تعدادی از موسسات و دوره‌های آموزشی زبان فرانسه معرفی خواهند شد.

موسسه زبان فرانسه Adenet

موسسه Adenet در مون پلیه قرار دارد و دوره‌های استانداردی را ارائه می‌کند. در دوره‌های استاندارد این موسسه دانشجویان، ۲۰ کلاس در طول هفته خواهند داشت. البته این موسسه یک دوره فشرده نیز ارائه می‌دهد که فقط در طول تابستان در دسترس است. برنامه فشرده این موسسه شامل ۳۰ کلاس ۴۵ دقیقه‌ای در طول هفته می‌شود. شاید تصور کنید که این یک برنامه سنگین است اما این موسسه به خوبی توانسته تعادل را در آموزش ایجاد کرده و به یکی از موسسات خاص در این زمینه تبدیل شود. هزینه دوره فشرده این موسسه ۲۲۰ یورو برای هر هفته است که باید هزینه‌های دیگر مانند هزینه مسکن را نیز به آن اضافه کنید.

موسسه زبان فرانسه Accord Ecole de Langues

این موسسه زبان فرانسه در شهر پاریس قرار دارد و پنج برنامه فشرده مختلف را ارائه می‌کند. این برنامه‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

  • دوره A: 26 درس در هفته با شهریه ۳۳۰ یورو
  • دوره B: 30 درس در هفته با شهریه ۳۶۰ یورو در هفته
  • دوره C: 34 درس در هفته با شهریه ۳۹۰ یورو در هفته
  • دوره D: 38 درس در هفته با شهریه ۴۲۰ یورو در هفته
  • دوره E: 42 درس در هفته با شهریه ۴۶۰ یورو در هفته

لازم به ذکر است که هر درس یا جلسه ۴۵ دقیقه طول خواهد کشید. هر کدام از این دوره‌ها در تاریخ مشخصی آغاز خواهد شد که برای اطلاع از آن می‌توانید به وب‌سایت موسسه مراجعه نمایید.

موسسه زبان فرانسه Alliance Française

موسسه Alliance را می‌توان یکی از معروف‌ترین موسسات برگزارکننده دوره‌های زبان فرانسه دانست که شعبه اصلی آن در شهر لیون واقع شده است. این موسسه انواع مختلفی از دوره‌های فشرده را ارائه می‌کند و از بابت تنوع دوره‌ها منحصربه‌فرد است. این دوره‌ها علاوه بر آموزش عمومی زبان فرانسه شامل موارد دیگری مانند زبان فرانسه برای دانشگاه، کارگاه فرهنگی، مهارت نوشتن، دستور زبان و… می‌شود.

بنابراین اگر قصد دارید تا جنبه خاصی از زبان فرانسه خود را تقویت کنید این موسسه بهترین گزینه خواهد بود. با توجه به تنوع دوره‌ها، تفاوت در نحوه آموزش و ساعت آموزش هزینه این دوره‌ها متفاوت است. مقرون‌به صرفه‌ترین دوره این موسسه که یک ماهه بوده و مدت زمان آن ۱۶ ساعت است هزینه ۱۸۰ یورو در ماه را دارد. گران‌ترین دوره نیز برنامه‌ای با ۸۴ ساعت آموزش در طول هفته بوده که هزینه آن ۷۵۰ یورو در ماه است.

موسسه زبان فرانسه Destination Langues

این موسسه نیز از دیگر موسسات باکیفیت در حوزه آموزش زبان فرانسه بوده و در شهر مارسی واقع شده است. موسسه Destination Langues در طول سال دوره‌های مختلفی را ارائه می‌کند اما دوره فشرده آن تنها از ماه جولای تا اواخر سپتامبر در دسترس است. در این موسسه دو گزینه دو هفته‌ای و چهار هفته‌ای ارائه می‌شود که گزینه اول شامل ۱۰۰ ساعت کلاس و گزینه دوم شامل ۵۰ ساعت کلاس می‌شود. این برنامه‌ها به چند بخش مختلف شامل زبان عمومی، کارگاه آموزشی و… تقسیم می‌شود.

بیشتر زمان کلاس‌ها به زبان عمومی فرانسه اختصاص دارد. هزینه این دوره‌ها برای دوره چهار هفته‌ای ۷۰۵ یورو و برای دوره دو هفته‌ای ۴۰۵ یورو تعیین شده است. علاوه بر این برای ثبت‌نام نیز باید مبلغ ۳۵ یورو را پرداخت کنید. به طور کلی موسسات آموزش زبان مختلفی در فرانسه وجود دارند که برنامه‌های متنوعی را ارائه می‌دهند. بنابراین بهتر است قبل از انتخاب یک دوره اطلاعات کاملی را از آن به دست آورده باشید تا مطالب آموزشی دوره کاملا منطبق با نیاز شما باشد. ضمن این که علاوه بر شهریه باید هزینه‌های دیگر از جمله هزینه زندگی در فرانسه را نیز در نظر داشته باشید.

هزینه زندگی در شهرهای کوچک‌تر فرانسه پایین‌تر بوده و صرفه اقتصادی بیشتری را خواهد داشت.

امکان پرداخت هزینه خدمات با ارز دیجیتال امکان پذیر است. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

75237 – 021 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *