مهاجرت, مهاجرت کاری

شرایط کار در کانادا چگونه است؟

اگر شما هم جزو افراد تازه ‌وارد به کانادا هستید، نگران نباشید، چون این موقعیت تنها برای شما نیست. در حدود دو سوم رشد جمعیت کانادا از سال ۲۰۱۱ مربوط به مهاجران بوده است و این یعنی بیش از یک میلیون شهروند جدید در طول ۵ سال! معمولا تازه‌واردین کانادا با چالش‌های مختلفی روبرو شده و از این‌که مهارت‌های کاری آن‌ها در شرایط و کشور جدید چقدر کارآمد و کاربردی خواهد بود دچار استرس می‌شوند. بر همین اساس طبیعی است که تلاش خواهند کرد یادگیری خود را در موارد مختلف تقویت کنند. به طور کلی ۲ روش اصلی برای جستجوی کار در کانادا وجود دارد. یکی از آن‌ها دریافت ویزای اقامت دائم و دیگری مهاجرت به کانادا از طریق مجوز کار و یا همان ورک‌پرمیت موقت است.

هرساله کانادا به چیزی در حدود ۲۵۰ هزار مهاجر تحت عنوان افراد دارای اقامت دائم، اجازه ورود به این کشور می‌دهد. الباقی مهاجران که در حدود ۱۸۰ هزار نفر جمعیت دارند، به عنوان نیروی کار موقت خارجی و ۷۰ هزار به عنوان دانشجو پا به این کشور می‌گذارند.

به طور معمول اکثر مهاجران اقامت دائم کانادا تحت یکی از عناوین مهاجرت کاری قبول شده‌اند و در عین حال برخی از آن‌ها به عنوان اعضای خانواده و در برخی موارد نادر، از طریق پناهندگی وارد این کشور شده‌اند. بنا بر آمار، بیش از ۶۰ برنامه مهاجرت کاری به کانادا وجود دارد. با این‌که این تعداد زیاد به نظر می‌رسد، باید به خاطر داشته باشید که حجم درخواست‌های دریافتی از مهاجران بالقوه توسط دولت کانادا، چند برابر تعدادی است که مورد موافقت قرار می‌گیرد.

سیستم اکسپرس اینتری کانادا

از سال ۲۰۱۵، سازمان مهاجرت و شهروندی CIC کانادا از یک سیستم جدید الکترونیکی به نام اکسپرس انتری برای مدیریت درخواست متقاضیان دریافت اقامت دائم از طریق برخی از برنامه‌های مشخص مهاجرت کاری رونمایی کرد. سیستم اکسپرس اینتری نخستین مرحله برای مهاجرت کاری به کانادا محسوب می‌شود. از این رو کاندیداهای بالقوه می‌توانند در هر زمانی یک پروفایل اکسپرس اینتری ایجاد کرده و بدون نگرانی در مورد هرگونه ضرب‌العجل، آنرا تکمیل کنند. همچنین باید به این موضوع اشاره کنیم که محدودیت و تعداد مشخصی برای پذیرفته‌شدگان مرحله pool اکسپرس اینتری در نظر گرفته نشده است.

محاسبه امتیاز برنامه استانی ساسکاچوانامتحان کنید

در صورتی که فردی برای درخواست اقامت دائم کانادا دعوت شود، تا حداکثر ۶۰ روز برای ارسال آنلاین یک درخواست کامل اقامت زمان خواهد داشت.

شرایط کار در کانادا چگونه است؟

به طور حتم شناسایی این موضوع که برای مهاجرت کاری به کانادا واجد شرایط بوده و یا این‌که از صلاحیت لازم برای یک ورک پرمیت برخوردار هستید، کار سختی خواهد بود. برای مثال، برخی از برنامه‌های مهاجرتی نیاز به داشتن پیشنهاد شغلی پیش از ورود به کانادا دارند و برخی دیگر دارای انعطاف و گزینه‌های بیشتری هستند.

بعضی از برنامه‌های خاص مهاجرتی در سطح دولت استانی کانادا هم‌چون اسکیل ورکر ساسکاچوان ارائه می‌شوند و مسئولیت و ارزیابی برخی از آن‌ها به عهده دولت فدرال است. اما صرف نظر از مرحله مهم مهاجرت کاری و دریافت اقامت کانادا، موضوعی که بیش از هر چیز برای مهاجران اهمیت پیدا خواهد کرد، مطابقت با بازار کار و فرهنگ این کشور و اطلاع از جزئیات شرایط کار در کانادا است. بنا بر اطلاعات ارائه‌شده توسط وب‌سایت رسمی دولت کانادا، پروسه آماده‌سازی برای فعالیت در بازار کار کانادا شامل موارد متعددی می‌شود که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

دریافت گواهی و ارزیابی اعتبار شغلی قابل شناسایی در کانادا

در صورتی که شامل یکی از موارد زیر شوید نیاز به اعتبارسنجی و ارزیابی در کانادا خواهید داشت:

  • مهاجر کانادا تحت عنوان اسکیل ورکر فدرال
  • سفر به کانادا برای کار در یک حرفه و تجارت خاص
  • تحصیل در کانادا

هم‌چنین هرگونه اعتبار و گواهی‌های زیر که شما در خارج از کانادا کسب کرده‌اید، نیاز به ارزیابی و اعتبارسنجی خواهند داشت:

  • مدارک تحصیلی
  • تجربه کاری
  • گواهی‌نامه‌های تخصصی و حرفه‌ای

ارزیابی و اعتبار سنجی گواهی و مدارک شما در زمینه‌های زیر به شما کمک خواهد کرد:

  • نمایش صلاحیت و مهارت‌های شخصی به کارفرما
  • درک و شناخت از انواع مشاغلی که ممکن است برای آن واجدشرایط باشید
  • متوجه شدن این موضوع که آیا مدارک و گواهی‌های کسب شده توسط شما با استانداردها و قوانین نیروی کار کانادا مطابقت داشته و معادل باشد
  • فهمیدن این‌که نیاز به دوره آموزشی، تحصیلی و یا تجربه کار کانادایی بیشتری پیدا خواهید کرد یا خیر

شما هم‌چنین می‌توانید پروسه ارزیابی، اعتبارسنجی و شناسایی مدارک و گواهی خود را پیش از آمدن به کانادا انجام دهید. لازم به ذکر است که این پروسه زمان‌بر بوده و شامل هزینه می‌شود.

انواع مشاغل در کانادا

به طور کلی مشاغل در کانادا به دو نوع کلی تقسیم می‌شوند:

  • مشاغل تنظیم‌شده و نظام‌مند regulated
  • مشاغل غیر نظام‌مند non-regulated

عموما مشاغل نظام‌مند کانادا توسط استان، قلمرو و قوانین فدرالی کنترل شده و توسط سازمان تنظیم مقررات و یا نیروی کارآموزی اداره می‌شوند. به مشاغل نظام‌مند کانادا Regulated jobs عناوین دیگری نظیر صنایع، کسب و کارهای حرفه‌ای و مشاغل دارای کارآموزی نیز نسبت داده می‌شود و فعالیت‌هایی نظیر معماری، مهندسی و لوله‌کشی را شامل می‌شود. این مشاغل برای اهداف زیر تنظیم شده‌اند:

  • حفاظت از سلامت و امنیت جامعه
  • اطمینان از این‌که افراد شاغل در این عناوین شغلی دارای صلاحیت لازم هستند

در حدود ۲۰درصد از مشاغل در کانادا از نوع طبقه‌بندی‌شده و نظام‌مند (regulated) هستند. در کانادا تنها برخی از استان‌ها و قلمروها، بعضی از مشاغل را طبقه‌بندی و تنظیم کرده‌اند . بر همین اساس مجوز و licence کار در یک استان و قلمرو ممکن است در سایر نقاط این کشور موردقبول واقع نشود.

نهادهای نظارتی

نهادهای نظارتی در کانادا معمولا مسئول تشخیص، ارزیابی و اعتبارسنجی هستند. بر همین اساس شما می‌توانید با مراجعه به این نهادهای مورد تائید دولت کانادا از این موضوع مطمئن شوید که عنوان شغلی شما نیاز به ارزیابی دارد یا خیر. آن‌ها شما را در این زمینه راهنمایی کرده و به شما خواهند گفت که از چه آژانسی برای ارزیابی اعتبار شغلی مناسب خود استفاده کنید. شما هم‌چنین می‌توانید از طریق وب‌سایت و سامانه Job Bank از نحوه ارتباط با نهادهای نظارتی کانادا باخبر شده و با استفاده از این وب‌سایت در مورد مطالب کاربردی و مهمی نظیر هزینه‌ها، دریافت مجوز، شایستگی و پروسه شناخت و اعتبارسنجی گواهی باخبر شوید.

فعالیت در یک شغل نظام‌مند در کانادا

برای این که بتوانید در یک شغل طبقه‌بندی شده در کانادا کار کنید و از یک عنوان نظام‌مند برخوردار شوید باید:

  • دارای یک گواهی یا لایسنس باشید
  • برای شغل خود در استان و قلمروی موردنظر در یک نهاد نظارتی معتبر ثبت‌نام کنید

هر یک از نهادهای نظارتی کانادا برای دریافت گواهی یا لایسنس از الزامات خاصی برخوردار هستند و ممکن است شرایط و الزامات ورود بین استان‌ها و قلمروهای این کشور متفاوت باشد، اما در حالت کلی شامل موارد زیر می‌شود:

  • آموزش‌ها و مهارت‌های خود را براساس استانداردها و معیارهای شغلی ارزیابی کنید (که توسط مقایسه دوره‌های گذرانده شده با دوره‌های ارائه‌شده در کالج‌ها و دانشگاه‌های کانادا انجام می‌پذیرد)
  • شما نیازمند این خواهید بود که ترجمه مدارک اصلی دانشگاهی و سایر مدارک مرتبط را ارائه دهید
  • آزمایش زبان و مهارت‌های اجتماعی
  • امتحان‌های کتبی، مصاحبه و یا هر دوی آن‌ها
  • یک دوره مشخص از تجربه کاری تحت نظارت

شما براساس شایستگی‌های خود ارزیابی می‌شوید. پس بهتر است که تجربه خود را با دیگران مقایسه نکنید و از شرایط و الزامات هر استان و قلمرویی که قصد کارکردن در آن را دارید باخبر شوید.

عناوین تجاری و فنی در کانادا

چنانچه بخواهید به عنوان یک مهاجر برنامه Federal Skilled Trades Program در مشاغل تجاری و بازرگانی فعالیت کنید باید برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با دوره‌های آموزشی، مهارت‌ها و تجارب موردنیاز به وب‌سایت رسمی Red Seal مراجعه کنید. این عناوین شغلی در کانادا شامل موارد زیر می‌شوند:

  • نانوا
  • نجار
  • برقکار

مشاغل غیر نظام‌مند

برخی از کارفرماهای کانادایی نیازمند این هستند که متقاضیان کار از یک انجمن تخصصی گواهی گرفته و یا در آن ثبت‌نام کرده باشند. ارزیابی و اعتبارسنجی گواهی شغلی متقاضی به کارفرماهای کانادایی کمک می‌کند تا بفهمند شما در چه زمینه‌هایی صلاحیت داشته و واجد شرایط هستید. ممکن است الزامات شغلی دارای تفاوت‌های بسیاری بین کارفرماهای کانادایی باشد. بر همین اساس بهتر است برای اثبات اینکه دارای تحصیلات و تجربه کافی برای کار هستید خود را آماده کنید و موارد زیر را نشان دهید:

  • از سطح مشخصی از مهارت و صلاحیت برخوردار هستید
  • دارای سطح مشخصی از تحصیلات هستید
  • دارای فاکتورهای شخصیتی مناسب شغل موردنظر هستید

اهمیت مهارت‌های زبان

کانادا رسما یک کشور دوزبانه است و انگلیسی و فرانسوی دو زبان اصلی این کشور محسوب می‌شود. اگرچه این بدین معنی نیست که برای مهاجرت به کانادا نیاز به داشتن مهارت در هر دوی این زبان‌ها دارید. البته در صورتی که دارای چنین توانایی باشید، فرصت‌های بیشتری پیش روی شما قرار خواهد گرفت و شانس بیشتری برای تضمین استخدام و کار برای شما وجود خواهد داشت. در کنار این موارد، ممکن است زبان مادری شما هم برای برخی از کارفرمایان کانادایی به عنوان یک مزیت محسوب شود.

در حالی که انگلیسی زبان متداول و محاوره‌‎ای اغلب استان‌ها و قلمروهای کانادا است، زبان اصلی استان کبک و برخی مناطق انتاریو، نیوبرانزویک و منیتوبا فرانسوی استد. از این رو داشتن مهارت‌های زبان انگلیسی و فرانسوی کمک بسیار زیادی در استقرار موثر و موفق شما در این کشور خواهد کرد.

به طور کلی مهارت بالای زبان انگلیسی یا فرانسوی در موارد زیر به شما کمک خواهد کرد:

  • پیدا کردن کار
  • ادامه تحصیل
  • دسترسی به خدمات
  • کمک به فرزندان برای انجام کارهای مدرسه
  • برقراری ارتباط با سایر افراد جامعه
  • دریافت حق شهروندی کانادا

بر همین اساس پیشنهاد می‌شود برای موفقیت در مهاجرت و یافتن کار مناسب در بازار کار کانادا، پیش از مهاجرت نسبت به ارتقای مهارت‌های زبانی خود اقدام کنید. در صورتی که در یکی از زبان‌ها از توانایی و مهارت مناسبی برخوردار هستید، برای یادگیری زبان رسمی دوم این کشور اقدام کنید. این بدین خاطر است که در بسیاری از بخش‌های کانادا توانایی مکالمه به هر دو زبان رسمی مزیتی مهم برای پیدا کردن کار  و جذب سریع در اجتماع به شمار می‌رود. شما می‌توانید برای این منظور پیش از مهاجرت کاری به کانادا از ابزارها و منابع مختلف پرتال زبان کانادا برای ازتقای مهارت‌های زبانی خود استفاده کنید.

مهارت‌های زبان در کار

ممکن است در برخی مواقع مهارت‌های زبان انگلیسی و فرانسوی که مورد تایید اداره مهاجرت قرار گرفته، برای عنوان شغلی و محیط کاری شما کافی نباشد. به طور کلی اغلب مشاغل تنظیم‌شده و فنی در این کشور نیازمند موارد زیر هستند:

  • به زبان انگلیسی یا فرانسوی مسلط باشید
  • دانش کاملی از زبان مرتبط با کار خود داشته باشید
  • عبارات و اصطلاحات استفاده شده در این کشور را درک کنید، برخی از این اصطلاحات ممکن است تنها مختص به کانادا باشند

بر همین اساس شما می‌توانید درباره الزامات زبانی موردنیاز محیط کاری خود تحقیق کنید و در صورت نیاز برای فهمیدن اینکه چه آزمون زبانی برای ارزیابی و اعتبارسنجی شما موردنیاز است، با نهاد نظارتی خود ارتباط برقرار کنید. شما همچنین می‌توانید برای شرکت در کلاس‌های زبان مناسب خود اقدام کرده و یا برای برخورداری از آموزش زبان و تجربه کاری به دنبال برنامه‌های bridging باشید.

آزمون و مدارک مورد قبول زبان در کانادا

در مواردی مانند درخواست کار یا ادامه تحصیل در کالج و دانشگاه، نیازمند ارتقای مهارت‌های خود در هر یک از زبان‌های انگلیسی یا فرانسوی خواهید بود. بر همین اساس مدارک آزمون‌های آیلتس، CELPIP و تافل برای زبان انگلیسی و مدارک آزمون‌های TEF و DELF برای زبان فرانسوی مورد قبول سازمان کار و سیستم آموزشی کانادا است.

فرهنگ محیط کار در کانادا

هر محیط کاری دارای یک فرهنگ مختص به خود است و در این بین محیط کار در کانادا ممکن است با آن‌چه در کشور خود تجربه کرده‌اید متفاوت باشد. شاید بتوان گفت که راحت‌ترین روش برای فهمیدن فرهنگ محیط کاری در کشوری جدید، مشاهده و پرسش است.

به طور معمول ساعت کاری در کانادا ۸ ساعت در روز و ۴۰ ساعت در هفته است. مرخصی استحقاقی در کانادا به صورت استاندارد دو هفته در سال است، این در حالی است که در استانی نظیر ساسکاچوان شما امکان دریافت مرخصی استحقاقی برای ۳ هفته را نیز خواهید داشت.

در حالت عمومی اغلب استان‌های کانادا، مرخصی هفته سوم را پس از این‌که کارمند مدت زمان مشخصی را به کار در شرکت مشغول باشد به او می‌دهد. اما در عین حال، کارمندان بنابر استانی که در آن اقامت دارند از ۶ تا ۱۰ روز تعطیلی عمومی در طول سال برخوردار هستند. کانادا دارای دو نوع مالیات فدرالی و استانی است، نرخ مالیات فدرالی کانادا از ۱۵ درصد بر روی اولین درآمد مشمول مالیات (۴۵۹۱۶ دلار) و نرخ استانی کانادا بنابر بر قوانین هر استان متغیر است. در ادامه قصد داریم به توضیح جزئیات یکی از مهم‌ترین مباحث کار در کانادا یعنی مصاحبه و زمان کار بپردازیم.

مصاحبه – برخورد اولیه

برخورد اولیه یا همان first impression شامل مواردی نظیر لبخند، دست دادن، انتخاب لباس، فضای شخص و رایحه می‌شود. اما در بسیاری از محیط‌های کاری بخاطر آلرژی و حساسیت برخی از افراد، به نیروی کار اجازه استفاده از عطر و ادکلن داده نمی‌شود و به طور کلی دوش و حمام روزانه موردقبول بوده و کفایت می‌کند.

داشتن صداقت در معرفی خود

برخورداری از بهترین رزومه ممکن و ارائه یک بازخورد اولیه خوب در حین مصاحبه، مطمئنا برای هر شخصی ایده‌آل خواهد بود. اما استفاده از اطلاعات غلط درباره تجربه کاری و مدارک تحصیلی ممکن است موجب اخراج و غیرقابل اعتماد شدن شما شده و با وجود این‌که موجب بهتر نشان دادن شما بر روی کاغذ باشد، در عمل عزت و اعتماد به نفس شما را افزایش نخواهد داد.

آداب غذاخوری

برخی از مصاحبه‌ها به هنگام زمان ناهار اتفاق می‌افتد. این فرصتی است که در آن فرد مصاحبه‌کننده شما را در فضا و موقعیت دیگری محک می‌زند. این موقعیت زمان خوبی برای سفارش گران‌ترین غذاها و یا ریلکس کردن و نوشیدن چند نوشیدنی نیست. اگر نمی‌دانید در این موقعیت چکار کنید و تماشای دیگران و اجرای مشابه همان اعمال برای شما ممکن نیست، تنها با اعتماد به نفس غذا بخورید. در کانادا رسم بر این است که تا زمان سرو تمامی غذاها منتظر مانده و شروع به غذا خوردن نکنید.

به تماس‌ تلفنی پاسخ ندهید

حتما پیش از ورود به جلسه مصاحبه، تلفن همراه خود را خواموش کنید. چنان‌چه فراموش کرده‌اید که گوشی همراه خود را خاموش کنید، به هنگام زنگ خوردن گوشی آن را خاموش کرده و عذرخواهی کنید. پاسخ دادن به تماس در هنگام مصاحبه عملی بی‌ادبانه محسوب می‌شود.

بر روی کدام صندلی بشینم؟

به طور معمول شما منتظر می‌مانید تا در زمان ورود به اتاق مصاحبه به شما تعارف کنند تا بنشینید. چنانچه این اتفاق نیافتاد، حتما بپرسید که کجا می‌توانید بنشینید و جوری رفتار نکنید که انگار تفاوتی نداشته و از جای نشستن خود خبر دارید. این بدین خاطر است که در برخی موارد ممکن است بر روی صندلی رئیس بنشینید که عملی بی‌ادبانه تلقی می‌شود.

پاسخ به سوالات مصاحبه

زمان مصاحبه فرصتی برای نمایش قابلیت‌های خود و متقاعدسازی کارفرما برای استخدام شماست. از این رو پاسخ ندادن به سوالی خاص در پروسه مصاحبه به شما کمکی نخواهد کرد. به طور معمول به شما زمانی برای پرسیدن سوال و یا اضافه کردن اطلاعات مرتبط با مصاحبه داده می‌شود. سعی کنید تا پاسخ‌هایی منطقی، کوتاه و با تمرکز بر سوال به فرد مصاحبه‌کننده بدهید و در عین حال با نظارت بر زبان بدن فرد، سرنخ‌هایی برای اجرای بهتر مصاحبه به دست آورید.

پیام تشکر برای مصاحبه

انجام اینکار متداول است که پس از انجام مصاحبه یک پیام تشکر کوتاه توسط ایمیل برای فرد مصاحبه‌گر در بخش منابع انسانی بفرستید و حتی از این طریق مواردی که فراموش کردید در مصاحبه عنوان کنید را در پیام خود اضافه نمایید.

پیام‌های تلفنی

داشتن ایمیل صوتی بر روی گوشی ایده بسیار خوبی است تا در زمانی که در دسترس نبودید، همکاران و دوستان در صورت نیاز برای شما پیام بگذارند. هنگامی که برای شخص دیگری پیام می‌گذارید، حتما شماره تماس و نام خود را در پیام ذکر کنید و به صورت شمرده و آرام پیام خود را بگذارید تا فرد زمان کافی برای یادداشت موارد و تماس با شما را پیدا کند.

تماس چشمی

زمانی که در حال صحبت با کسی هستید، برقراری تماس چشمی و نگاه کردن به وی در حین مکالمه عملی مودبانه محسوب می‌شود. چنانچه با انجام این کار مشکلی دارید، چشمی فرضی بر روی پیشانی وی تصور کنید و از این طریق صحبت خود را ادامه دهید. عموما افراد نمی‌توانند متوجه این موضوع شوند.

زمان کار- معرفی مناسب

همیشه اینطور انتظار می‌رود که افرادی که می‌شناسید را به افرادی که در حال صحبت با آنها هستید معرفی کنید. چنانچه در لحظه نام فردی را فراموش کردید، عذرخواهی کرده و برای یادآوری این موضوع درخواست کنید. دانستن این موضوع مهم است که عنوان یک شخص تنها با نام خانوادگی فرد استفاده می‌شود( برای مثال: Joan Smith را به جای Ms. Joan با نام Ms. Smith خطاب کنید.

قرار ملاقات

چنانچه دارای قراری برای ملاقات یک شخص یا گروهی از افراد هستید و قادر به رفتن نیستید، تصور شما این نباشد که جای خالی شما حس نمی‌شود و کسی متوجه نخواهد شد. رفتار مودبانه اینست که در سریع‌ترین حالت به فرد یا افراد جلسه خبر نیامدن خود را بدهید و سعی کنید که هیچوقت برای جلسه‌ای خصوصا برای مصاحبه و یا بررسی عملکردتان دیر نکنید.

سرتان به کار خودتان باشد

در حالی که بهترین شکل محیط کاری دوستی با همکاران است، تا زمانی که همکاران جدید مبحثی را عنوان نکرده‌اند از پرسیدن عناوین حساس نظیر مسائل مربوط به سلامتی شخصی و یا جنسی به صورت مستقیم خودداری کنید و در صورتی که همکار شما وارد جزئیاتی شد که موجب ناراحتی شما می‌شود، سعی کنید تا موضوع صحبت را تغییر دهید.

نحوه برخورد با سایر کارمندان

داشتن روابط خوب و صمیمی با سایر کارمندان در هر سطحی بسیار عالی است. چنانچه یکی از همکاران برای بار اول با شما بد رفتار کرد، آنرا به حساب مشکلات شخصی وی گذاشته و از این موضوع بگذرید. اما چنانچه بار دیگر مسئله‎‌ای مشابه برای شما اتفاق افتاد، باید به صورت مستقیم و آرام موضوع را با وی عنوان کرده و آنرا حل کنید. در صورتی که باز هم این رفتار بد ادامه پیدا کرد، باید برای حل این موضوع با سرپرست بخش و یا دپارتمان منابع انسانی صحبت کرده و برای کسب اطلاعات بیشتر به لینک تبعیض در محل کار مراجعه کنید.

نحوه برخورد با رئیس

به طور معمول باید با رئیس‌ها و مدیران در محیط کار کمی رسمی‌تر از سایر همکاران رفتار کرد. از این رو شما باید برای صحبت با رئیس خود جلسه‌ای را تنظیم کنید، در صورتی که می‌توانید بدون قرار قبلی با همکاران خود صحبت کنید.

نحوه برخورد چندفرهنگی

چنانچه با افرادی با فرهنگ‌های مختلف در محیط کاری خود در ارتباط هستید و فکر می‌کنید که نیازمند مجموعه‌ای از رفتار و قوانین متفاوت هستند، می‌توانید از طریق اینترنت در این رابطه تحقیق کرده و از این طریق از بروز موقعیت‌های غیر عادی جلوگیری کرده و به خوبی رفتار خود را مدیریت کنید.

شماره بیمه اجتماعی SIN در کانادا

عموما برای کار در کانادا شما نیاز به شماره بیمه اجتماعی دارید. این شماره که به SIN معروف است از ۹ رقم تشکیل شده و برای کار در کانادا و دسترسی به برنامه‌ها و مزایای دولتی این کشور نظیر بیمه کار و بیمه بازنشستگی کانادا موردنیاز است. شماره SIN هر فردی مختص به خود اوست و از لحاظ قانونی نباید توسط شخص دیگری استفاده شود.

بر همین اساس شما ملزم به محافظت از شماره SIN خود هستید و باید مدارک و اطلاعات شخصی مرتبط با آنرا در صندوقی محفوظ نگه دارید و هیچگاه مدارک و اطلاعات SIN را به همراه خود نبرید. در حال حاضر سازمان دولتی Service Canada  شماره‌های SIN افراد را در فرمت کاغذی صادر می‌کند (نامه تائید SIN) و تولید کارت پلاستیکی SIN متوقف شده است. اگرچه آن دسته از کارت‌های SIN پلاستیکی دارای اعتبار و در گردش همچنان قابل استفاده هستند. در صورتی که والدین یک فرزند تازه متولد شده هستید می‌توانید از طریق خدمات ثبت‌نام فرزندان، نسبت به دریافت شماره SIN فرزند خود اقدام کنید.

مزایا و مرخصی بیمه کار در کانادا

مزایا و خدمات این بخش مختص کارمندان، خانواده، صیادان ماهی و افراد مریض است و موارد زیر را شامل می‌شود:

  • مزایای متداول
  • مزایای دوران بیماری
  • مزایای زایمان و والدین
  • مزایای دوران مراقبت و مرخصی
  • مزایای خوداشتغالی
  • مزایای مختص شهروندان کانادایی که در خارج زندگی می‌کنند
  • مزایای مختص ماهیگیران

مزایای متداول بیمه کار کانادا

بیمه کار (EI) کانادا از مزایای متداولی برای افرادی برخوردار است که بدون وجود هیچ مشکلی کار خود را از دست داده‌اند (برای مثال، به دلیل کمبود فرصت‌های کاری، فصلی و یا اخراج دسته‌ جمعی) و با اینکه توانایی انجام کار را دارند، نمی‌توانند کاری پیدا کنند. بر همین اساس باید به محض از دست دادن کار خود در کانادا برای مزایای EI درخواست دهید. شما همچنین می‌توانید در حالی که هنوز سوابق کاری (ROE) خود را دریافت نکرده‌اید برای مزایای بیمه خود درخواست دهید.

چنانچه برای درخواست و ادعای مزایای بیمه کار خود بیش از ۴ هفته از روز آخر کاری خود اقدام کنید، ممکن است با درخواست شما موافقت نشود.

مزایای دوران بیماری

بیمه کار کانادا EI به کارگران بیکار کمک مالی موقت ارائه می‌دهد. این کمک شامل مزایای دوران بیماری به افرادی می‌شود که بخاطر بیماری، مصدومیت و یا در قرنطینه قرار گرفتن امکان انجام کار را در حال حاضر ندارند. چنانچه بخاطر مریضی، مصدومیت و یا در قرنطینه قرار گرفتن امکان انجام کار را نداشته باشید، اما پس از گذشت این دوره برای کار در دسترس باشید، بنابر وضعیت خود واجد شرایط دریافت حداکثر ۱۵ هفته مزایای بیماری EI خواهید بود. البته در صورتی که دارای شرایط زیر باشید امکان دریافت مزایای بیماری را خواهید داشت:

  • در شغلی دارای بیمه اشتغال دارید
  • از نگاه شرکت بیمه دارای شرایط لازم برای دریافت مزایای بیماری EI هستید
  • درآمد معمول هفتگی شما به بیش از ۴۰ درصد کاهش یافته است
  • شما از حداقل ۶۰۰ ساعت سابقه بیمه کار در خلال بازه qualifying period برخوردار هستید

مزایای زایمان و والدین

بنابر جدیدترین اطلاعات ارائه شده توسط دولت کانادا، چنانچه فرزند شما از تاریخ ۱۷ مارچ ۲۰۱۹ متولد شده و یا به فرزندخواندگی قبول شده و شما مزایای بیمه کار خود را با والد دیگر به اشتراک گذاشته‌اید، برای یکی از موارد زیر واجد شرایط خواهید بود:

  • ۵ هفته اضافه بر مزایای استاندارد والدین
  • ۸ هفته اضافه بر مزایای استاندارد والدین

بر همین اساس بیمه کار کانادا مزایای زایمان و والدین را تحت عنوان کمک مالی به افراد زیر ارائه می‌دهد:

  • افرادی که بخاطر بارداری و یا زایمان از محیط کاری دور هستند
  • افرادی که بخاطر فرزند تازه متولد شده و یا یک فرزندخوانده جدید از محیط کاری دور هستند

در نهایت شما می‌توانید تا حداکثر ۵۵ درصد از حقوق و حداکثر ۵۶۲ دلار در هفته دریافت کنید. لازم به ذکر است که مزایای زایمان قابلیت اشتراک‌گذاری بین والدین را ندارد و فردی که برای دریافت مزایای زایمان در کانادا واجد شرایط محسوب می‌شود، ممکن است از مزایای والدین نیز برخوردار گردد. عموما مزایای والدین در کانادا شامل دو طرح زیر می‌شود:

  • مزایای استاندارد والدین
  • مزایای مضاعف والدین

انتخاب شما برای هر یک از گزینه‌ها تعداد هفته و مقدار دریافتی را مشخص خواهد کرد و در صورت اشتراک‌گذاری، هر یک از والدین باید گزینه مشابهی را انتخاب کرده و درخواست خود را به صورت مجزا ارسال نماید. لازم به ذکر است که والدین می‌توانند مزایای هفتگی خود را در زمانی مشابه یا یکی پس از دیگری دریافت نمایند و با شروع دریافت این مزایا حق تغییر آن وجود نخواهد داشت. همچنین مزایای زایمان می‌تواند با مزایای والدین بیمه کار در کانادا همراه شود و شما می‌توانید برای هر دوی این مزیت‌ها در یک زمان اقدام کنید.

مزایای دوران مراقبت و مرخصی

از طریق بیمه کار شما می‌توانید از کمک هزینه مالی برای حداکثر ۵۵ درصد از حقوق خود و تا حداکثر ۵۶۲ دلار در هفته برخوردار شوید. این مزایا به شما کمک می‌کند تا در زمان دوری از محیط کار از فردی به شدت مریض و یا صدمه‌دیده مراقبت و پشتیبانی کنید. لازم به ذکر است که از نگاه بیمه کار در کانادا، شما به عنوان مراقب بیمار یا همان caregiver نباید حتما ارتباط خانوادگی داشته و یا با فرد موردنظر زندگی کنید، اما فرد بیما یا صدمه‌دیده باید شما را هم‌چون یک عضو خانواده محسوب کند. سه نوع از مزایای مراقبت بیمه کار مزایای خود اشتغالی شما می‌توانید تحت شرایط زیر از طریق سازمان Service Canada برای مزایای خوداشتغالی بیمه کار ثبت‌نام کنید:

  • کار شخصی خود را داشته باشید و یا برای شرکتی کار ‌کنید که بخاطر داشتن کنترل بیش از ۴۰ درصد از سهام رای‌گیری شرکت نمی‌توانید به مزایای بیمه کار دسترسی داشته باشید
  • شهروند کانادایی و یا دارای اقامت دائم این کشور باشید

مزایای خوداشتغالی بیمه کار شامل تمامی مزایا از قبیل مزایای زایمان، والدین، بیماری، مراقبت دلسوزانه، مراقبت خانواده از فرزندان و بزرگسالان می‌شود.

مزایای مختص شهروندان کانادایی که در خارج زندگی می‌کنند

چنانچه در خارج از کانادا برای یک کمپانی کانادایی و یا دولت کانادا کار کنید، به طور معمول تحت پوشش بیمه کار این کشور خواهید بود. اگرچه در صورتی که کار شما توسط کشوری که در آن مشغول به کار هستید پوشش داده شود، مشول بیمه کار کانادا نخواهید بود. اما در حالت کلی مزایای بیمه کار تحت شرایط زیر به شما تعلق خواهد گرفت:

  • آخرین وضعیت اشتغال شما در کانادا بوده است، اما اکنون در آمریکا اقامت دارید
  • اقامت دائم شما در کشوری به غیر از کانادا و یا آمریکا است، برای مزایای زایمان و والدین و یا مراقبت دلسوزانه درخواست داده‌اید و از شماره بیمه اجتماعی معتبر برخوردار هستید
  • فردی هستید که به عنوان مقیم کانادا یا آمریکا به طور معمول بین محل اقامت و کار از مرز کانادا- آمریکا رد می‌شوید

حقوق بازنشستگی در کانادا

برنامه بازنشستگی کانادا CPP یک مزیت ماهانه مشمول مالیات است که جایگزین بخشی از درآمد شما به هنگام بازنشستگی می‌شود. چنانچه واجد شرایط برای این طرح محسوب شوید، حق بازنشستگی را برای الباقی عمر خود دریافت خواهید کرد. برای همین منظور شما باید:

  • حداقل ۶۰سال داشته باشید
  • حداقل در یک سهم مشارکتی معتبر CPP نقش داشته باشید

این سهم می‌تواند کاری که در کانادا انجام داده‌اید و یا نتیجه دریافت اعتبار از همسر سابق در پایان یک رابطه محسوب شود. پرداختی حق بازنشستگی خودکار نبوده و شما باید برای استفاده از آن درخواست دهید. سن استاندارد شروع بازنشستگی در کانادا ۶۵ سال است. اما با این حال شما می‌توانید از اوایل ۶۰ سالگی و یا حتی ۷۰ سالگی برای دریافت آن اقدام کنید. مقداری که به عنوان حقوق بازنشستگی دریافت می‌کنید میانگینی از متوسط درآمد شما در طول زندگی کاری شماست.

چنانچه دریافت حقوق بازنشستگی را زودتر از موعد شروع کنید، دریافتی ماهانه شما کمتر خواهد شد. اگر تصمیم بگیرید که در زمان دیرتری حقوق بازنشستگی خود را دریافت کنید، دریافتی بیشتری به صوذت ماهانه خواهید داشت، اما هیچ مزیتی برای انتظار بعد از سن ۷۰ سالگی وجود ندارد.

بنابر اطلاعات سال ۲۰۱۹ دولت کانادا، حداکثر حقو ماهانه دریافتی بازنشستگی به عنوان یک متقاضی جدید که از سن ۶۵ سالگی شروع به دریافت حقوق کرده است، ۱٫۱۵۴ هزار دلار خواهد بود. اما به طور میانگین حقوق دریافتی ۶۷۹ دلار است و موقعیت شما تعیین‌کننده مقدار دریافتی ماهانه شما خواهد بود.

Loving, handsome senior couple

 اطلاعات مهم کار در کانادا

شما می‌توانید از منابع زیر برای جستجوی کار در کانادا استفاده کنید:

  • سازمان‌های ارائه خدمات به مهاجرین که مواردی هم‌چون ورک‌شاپ‌های نوشتن رزومه کاری، جلسات آموزشی جستجوی شغل، ارزیابی زبان، ثبت‌نام کلاس‌های زبان، پیدا کردن مکانی برای زندگی، پرکردن فرم‌ها و درخواست‌ها، ثبت‌نام کودکان برای مدارس، یادگیری خدمات اجتماعی را ارائه می‌دهند
  • سازمان Job Bank که اطلاعات شغلی رایگان درباره کار در کانادا نظیر عناوین شغلی، میزان درآمد، وظایف اصلی، روند اشتغال و الزامات تحصیلی را ارائه می‌دهد.
  • دفاتر Service Canada که اطلاعات مهمی درباره نحوه جستجو و درخواست شغل در کانادا ارائه می‌دهد
  • وب‌سایت استان و قلمرو کانادایی برای تازه‌واردان

در عین حال روش‌های متعدد زیر برای جستجوی کار وجود دارد:

  • شرکت‌های تحقیقاتی که می‌خواهید برای آنها کار کنید: وب‌سایت این شرکت‌ها را برای مشاغل در دسترس بررسی کنید و برای پرسش وضعیت استخدام به صورت مستقیم با کارفرمای این شرکت‌ها در تماس باشید
  • به نمایشگاه‌های شغلی داخل شهر بروید تا از این طریق کارفرماهای مختلف را دیده و با آنها درباره کار صحبت کنید
  • در وب‌سایتها و روزنامه‌های استخدام مشاغل به جستجو بپردازید: وب‌سایت Job Bank تا حداکثر ۲۰۰۰ عنوان شغلی را به صورت روزانه پست می‌کند و لینک jobs.gc.ca دارای پست‌های شغلی برای خدمات عمومی فدرال کانادا است
  • از یک آژانس استخدام برای جستجوی کار مناسب استفاده کنید: برای اینکار به نزدیک‌ترین مرکز Service Canada بروید و از لیستی از خدمات اشتغال دولتی و دوره‌های کمکی آموزشی برخوردار شوید
  • درباره عناوین شغلی در دسترس از دوستان و خانواده پرس و جو کنید: چون بسیاری از مشاغل در تبلیغات وجود ندارند و تنها با مکالمه با افراد درباره برخی مشاغل اطلاعات مفیدی کسب خواهید کرد

درخواست شغل در کانادا

هنگامی که شغل مورد نظر خود را پیدا کردید، به طور معمول نیاز است یکی از دو مورد زیر را ارسال کنید:

  • انگیزش‌نامه یا همان cover letter که توضیح کوتاهی از این موضوع است که چرا شما برای این شغل مناسب هستید
  • رزومه که به عنوان curriculum vitae یا V نیز شناخته می‌شود و لیستی از مهارت‌ها و تجارب کاری شماست

مراحل پس از اپلای کار در کانادا

سپس براساس رزومه و کاور لتر شما کارفرما تصمیم می‌گیرد که در صورت تمایل و واجد شرایط بودن، شما را برای مصاحبه کاری دعوت کند. مصاحبه کاری موجب می‌شود:

  • کارفرما فرصتی برای ملاقات و پرسیدن سوال و ارزیابی شخصی برای سنجش شما دارد
  • به شما کمک می‌کند تا درباره شغلی که درخواست داده‌اید بیشتر بیاموزید و پس از ارزیابی جوانب برای فعالیت در سازمان و شرکت موردنظر تصمیم بگیرید

ارسال چندین رزومه و کاور لتر به چندین شرکت، پیش از دعوت برای مصاحبه شغلی امری متداول در کانادا محسوب می‌شود.

کار داوطلبانه برای ساختن رزومه

کار داوطلبانه Volunteering بدین معنی است که شما خدمتی را با تمایل و بدون حقوق انجام دهید. انجام کار داوطلبانه در کانادا به شما کمک می‌کند تا:

  • از تجربه کار کانادایی برخوردار شوید
  • زبان انگلیسی یا فرانسوی را در حین کار تمرین کنید
  • دایراه ارتباطات اجتماعی قوی برای خود بسازید
  • با شهروندان کانادایی ملاقات کرده و دوست‌های جدید پیدا کنید
  • کسی را پیدا کنید که هم‌چون مرجعی برای شما باشد
  • به کارفرماهای بالقوه این موضوع را نشان دهید که برای تلاش و کار مستمر و سخت آماده هستید

برای اینکه بفهمید چه اندازه کار داوطلبانه در کانادا می‌تواند به پیدا کردن شغلی دائم در این کشور کمک کند کافیست:

  • کلمه volunteer را به همراه اسم شهر محل اقامت خود در اینترنت جستجو کنید
  • با یک سازمان خدمت‌رسانی به مهاجران در ارتباط باشید
  • از وب‌سایت Volunteer Canada دیدن کنید

جستجو برای برنامه‌های bridging متناسب با کار شما

برنامه‌های Bridging به افراد متخصص آموزش دیده و تاجران و صاحبان کسب و کارهای مختلف بین‌المللی که خواستار کار در کانادا هستند کمک می‌کند. این برنامه‌ها به شما کمک می‌کنند تا یک لایسنس و یا گواهی را کسب کرده و با محیط کار کانادایی عجین شوید. برنامه‌های Bridging خدمات متفاوتی از جمله موارد زیر را به متقاضیان ارائه می‌دهد:

  • دوره‌ها و کرس‌ها
  • ارزیابی تحصیلات آموزشی و مهارت
  • تجربه عملی یا محل کار
  • آزمون آماده‌سازی برای دریافت مجوز و گواهی
  • دوره‌های آموزشی زبان برای تخصص‌ها و مشاغل مختلف تجاری
  • برنامه‌های یادگیری و عملی برای کمک به شناسایی دوره‌های آموزشی مورد نیاز شما

به طور معمول، خدمات زبان و جستجوی مشاغل برای افراد رایگان است، اما ممکن است برای برخی از دوره‌ها و برنامه‌ها هزینه‌ای در نظر گرفته شده باشد. همچنین عموما کلاس‌های آموزشی و تجربه کاری بخشی از یک برنامه محسوب می‌شود. برای جستجوی برنامه‌های در دسترس محدوده زندگی شما در کانادا کافیست تا با یکی از موارد زیر ارتباط برقرار کنید:

درخواست برای برنامه کارآموزی فدرالی تازه‌واردان Newcomers Program

این برنامه که به FIN معروف است به افراد دارای اقامت دائم واجد شرایط و شهروندان جدید کانادایی تجربه ارزشمند کار موقت و دوره‌های آموزشی کانادایی را اراده می‌دهد. بر همین اساس کارفرما فرصت‌های کارآموزی مختلفی را در زمینه‌های زیر عرضه می‌کنند:

  • مدیریت و زمینه‌های اجرایی
  • پشتیبانی پروژه/ مدیریت
  • سیاست‌گذاری و تحقیق
  • علوم کامپیوتری

از طریق برنامه FIN کاندیداها به عنوان نیروی کار موقت استخدام می‌شوند و قادر به انجام کارهای زیر هستند:

  • از درخواست کار و فرآیند استخدام در کانادا درک کامل بدست بیاورید
  • درباره فرهنگ محیط کار کانادایی بیاموزید
  • از یک شبکه ارتباطی با متخصصان هر حوزه برخوردار شوید
  • در دوره‌های آموزشی شرکت کنید
  • با خواسته‌های یک مربی خدمات عمومی mentor مطابقت پیدا کنید

به دنبال یک مربی خدمات عمومی mentor باشید

بسیاری از افراد متخصص و حرفه‌ای و تاجران کانادایی حاضر به ارائه مشاوره رایگان و مربیگری افراد تازه‌وارد به کانادا هستند. بر همین اساس شما می‌توانید از طریق هر یک از سازمان‌های زیر یک مربی برای خود پیدا کنید:

 استفاده از خدمات مراقبت از فرزند Child Care

چنانچه در حال کار در کانادا بوده و دارای فرزند خردسال باشید، ممکن است به خدمات مراقبت از کودکان نیاز پیدا کنید. در کانادا اغلب خانواده‌ها فرزندان زیر ۱۲ سال خود را در خانه تنها رها نمی‌کنند. بر همین اساس گزینه‌های مختلفی برای مراقبت از کودکان در کانادا وجود دارد:

  • مهدکودک
  • مراکز مراقبت روزانه
  • مراکز مراقبت روزانه دارای مجوز
  • خدمات مراقبت روزانه در منزل

Smiling Asian female worker shaking hand of African American colleague at office business meeting, partners handshaking thanking for successful work negotiations. Concept of cooperation, partnership (Smiling Asian female worker shaking hand of African

نرخ بیکاری در کانادا

بنابر اطلاعات وب‌سایت استان انتاریو آمار ژانویه سال ۲۰۱۹ کانادا به شرح زیر است:

  • در حدود ۱۲ میلیون جمعیت ۱۵ ساله یا بالاتر در استان انتاریو هستند که ۷٫۸ میلیون نفر (یعنی ۶۴ درصد از آنها) یا در حال کار کردن و یا به صورت فعالانه و موثر در جستجوی کار هستند
  • از ۷٫۳ میلیون نفر جمعیت (۶۱ درصد) از وضعیت استخدام و کار برخوردار بوده و ۸۱ درصد از این تعداد دارای کار تمام‌وقت هستند.
  • نرخ بیکاری انتاریو به عنوان پرجمعیت‌ترین استان کانادا در ماه ژانویه ۲۰۱۹ برابر با ۵٫۷ درصد یعنی (۴۴۷٫۴۰۰ هزار نفر) بوده است.

میزان حقوق در کانادا

بر طبق قانون اساسی کانادا، مسئولیت تصویب و اجرای قوانین کار از جمله حداقل حقوق در این کشور به صورت مجزا و تحت اجازه دولت فدرال توسط ۱۰ استان و ۳ قلمرو کانادا تعیین می‌شود. هرساله هر یک از استان‌ها و قلمروها نرخ‌های موجود را بررسی کرده و در نهایت مقام مسئول این امر با در نظر گرفتن فاکتورهایی نظیر تورم، بیکاری و تحولات حوزه‌های قضایی دیگر تصمیم به تغییر حداقل نرخ حقوق می‌گیرند.

بنابر آمار، در اواخر سال ۲۰۱۷ حداقل حقوق تعیین شده در کانادا ساعتی ۱۱٫۴۳ دلار بوده که در مقایسه با سال ۲۰۱۰ و نرخ ۹٫۲۵ دلاری، افزایشی ۲۳ درصدی داشته است. همچنین بر طبق آمار اوایل سال ۲۰۱۷ ، قلمروی نوناووت دارای بالاترین نرخ حداقل یعنی ۱۳ دلار در هر ساعت بوده و در عین حال کمترین میزان حقوق برای استان نیوفاندلند و لابرادور با ۱۰٫۵۰ دلار بوده است. البته این آمار هر ساله در حال تغییر بوده و بر طبق جدیدترین اطلاعات و آمار ارائه‌شده وب‌سایت neuvoo میانگین درآمد سالانه در کانادا در حدود ۳۵٫۰۹۳ هزار دلار و یا ساعتی ۱۸ دلار است. سطوح بالای اغلب عناوین شغلی چیزی در حدود ۲۵٫۹۳۵ هزار دلار و نیروی کار ماهر و متخصص تا حداکثر ۵۹٫۶۵۸ هزار دلار دریافتی خواهند داشت. مشاوره مهاجرت کاری کانادا۰۲۱-۷۵۲۳۷

امکان پرداخت هزینه خدمات با ارز دیجیتال امکان پذیر است. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

75237 – 021

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *