تحصیلی

هزینه زندگی دانشجویی در شهرهای مختلف فرانسه

هزینه زندگی دانشجویی در شهرهای مختلف فرانسه

هزینه زندگی دانشجویی در شهرهای مختلف فرانسه بسیار متفاوت است. پیش از اخذ پذیرش تحصیلی جزئیات هزینه زندگی در فرانسه را در نیلگام مطالعه کنید.

فرانسه یکی از کشورهای توریستی اتحادیه اروپاست که چرخ اقتصادی آن بر پایه صنعت توریسم استوار است. از سال ۲۰۱۹ به بعد نظام آموزشی این کشور به سوی جذب دانشجوی خارجی گرایش پیدا کرده است؛ از این‌رو، ارزش و اعتبار سیستم آموزشی این کشور نیز بیش از پیش رشد داشته و دانشگاه‌های این کشور را در جایگاه چشمگیری از رنکینگ‌های بین‌المللی جای داده است. به همین دلیل، فرانسه یکی از بهترین گزینه‌های موجود برای متقاضیان ادامه تحصیل در اروپا برشمرده می‌شود. اما اولین سوالی که در این باره در ذهن نقش می‌بندد، در رابطه با هزینه‌های تحصیل و زندگی دانشجویی در شهرهای مختلف فرانسه است.

صرف نظر از پاریس که یکی از گران‌ترین شهرهای جهان برشمرده می‌شود، تحصیل در فرانسه به نسبت دیگر کشورهای اروپایی مقرون به‌صرفه است. هزینه زندگی و تحصیل به نسبت شهرها و دانشگاه‌ها متفاوت است اما به‌طور کلی می‌توان برآورد یک وعده غذایی حدود ۱۲یورو، یک فنجان قهوه ۳ یورو، نوشیدنی حدود ۵ یورو و حمل‌ونقل عمومی ۵۶ یورو را در نظر گرفت. نکته جالب توجه کمک‌هزینه‌های تحصیلی دانشگاه‌های فرانسه است که در کاهش هزینه‌های تحصیل، زندگی و اقامت دانشجو در فرانسه کمک شایانی می‌کند. در ادامه به‌طور دقیق‌تر به هزینه‌های زندگی دانشجویی در فرانسه به تفکیک شهرها می‌پردازیم.

بوردو

ششمین شهر بزرگ فرانسه به لحاظ جمعیت شهر بوردو Bordeaux است. این شهر در کرانه‌های رود گارون گسترده شده و میزبان دانشجویان بسیاری از سراسر جهان است؛ به‌طوری که تنها ۱۰,۷۰۹ نفر از پرتغال وارد این شهر شده‌اند. قدیمی‌ترین دانشگاه بوردو The University Bordeaux در سال ۱۴۴۱ تاسیس شده است. این دانشگاه که مانند دیگر مراکز آموزشی عالی در جریان انقلاب فرانسه به نابودی کشیده شد، توسط ناپلئون با اقتدارتر از گذشته شروع به کار کرد. دانشگاه بوردو که بزرگ‌ترین دانشگاه این شهر است، در حال حاضر در چهار کمپوس دانشگاهی دایر است:

  • دانشگاه بوردو شماره یک: دانشکده‌های ریاضی، علوم طبیعی، تکنولوژی
  • دانشگاه بوردو شماره دو (دانشکده بوردو سِگالِن): علوم پزشکی و علوم زیستی
  • دانشگاه بوردو شماره دو (دانشکده میشل دو مونتنی): هنرهای آزاد، علوم انسانی، زبان‌ها، تاریخ
  • دانشگاه بوردو شماره چهار (دانشکده شارل دو مونتسکیو): حقوق، اقتصاد و مدیریت
  • موسسه علوم سیاسی بوردو: تحت نظر دانشگاه شماره چهار

هزینه تحصیل در این دانشگاه برای دانشجویان بین‌المللی که خارج از اتحادیه اروپا وارد می‌شوند، به‌طور میانگین ۲,۷۷۰ یورو است. در کنار هزینه تحصیل، هزینه‌های زندگی شامل مواد غذایی، هزینه‌های مربوط به حمل‌ونقل، لباس و … نیز وجود دارد؛ غذای مناسب برای هر وعده غذایی ۸ تا ۱۵ یورو، یک لیتر شیر ۱ یورو، ۱۲ عدد تخم‌مرغ ۳ یورو، نان مصرفی روزانه ۱ یورو، اجاره ماهانه برای آپارتمان مبله معمولی ۸۵متری ۸۵۳ یورو و حمل‌ونقل عمومی ماهانه ۳۳ یورو از جمله مواردی است که هزینه‌های آن باید در نظر گرفته شود.

گرونوبل

شهر گرونوبل Grenoble که از پاریس ۳ ساعت و از لیون ۱ ساعت و نیم فاصله دارد، میزبان برجسته‌ترین دانشگاه‌های فرانسه است و یکی از قطب‌های مهم علم و فناوری این کشور برشمرده می‌شود. هزینه‌های زندگی در شهر گرونوبل در سال ۲۰۱۹ بر اساس نوع زندگی دانشجویی حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ یورو اعلام شده است. بیشترین هزینه برای دانشجویان بین‌المللی، هزینه اقامتگاه است؛ بسیاری از دانشگاه‌های فرانسه و به ویژه گرونوبل خوابگاه‌های متفاوتی در اختیار دانشجویان بین‌المللی قرار می‌دهند.

بر اساس نوع خوابگاه‌ها (یک تخته یا چندنفره، با آشپزخانه یا بدون تجهیزات آشپزی و …) هزینه متفاوتی نیز باید پرداخت شود. اگر بخواهیم برای این اقامتگاه‌ها میانگینی در نظر بگیریم، می‌توان گفت مبلغی حدود ۱۴۰ تا ۸۰۰ یورو ماهانه بسته به نوع دانشگاه هزینه دربردارد؛ برای مثال اقامتگاه‌هایی که دانشگاه IUSS Pavia برای دانشجویان مهیا کرده، ماهانه ۴۴۰ تا ۷۷۰ یورو هزینه دارد و کرایه اقامتگاه‌های دانشگاه METU ماهانه ۱۷۵ تا ۵۲۵ یورو است.

در کنار هزینه اقامتگاه، دانشجو برای دیگر هزینه‌های زندگی مانند بلیط تک‌سفره حمل‌ونقل عمومی ۱٫۶۰ یورو، وعده‌های غذایی یک روز برای دو نفر در یک رستوران معمولی ۵۰ یورو، یک فنجان کاپوچینو ۲٫۶۲ یورو، یک بسته تخم‌مرغ ۱۲تایی ۲٫۴۸ یورو و اجاره ماهانه آپارتمان ۳۳۰ تا ۷۵۰ یورو نیز باید برنامه‌ریزی کند.

لیل

چهارمین منطقه شهری در فرانسه شهر لیل Lille است که همجوار با رودخانه دِئول در شمال فرانسه قرار دارد، در ۳۸ دقیقه‌ای بروکسل، یک ساعتی پاریس، دو ساعتی لندن و سه ساعتی کلن جای گرفته است. لیل چهره‌های سرشناسی را در دنیای هنر، علم و ورزش تربیت کرده که موفق به دریافت جایزه‌های ارزنده‌ای در زمینه تخصصان شده‌اند. همانند دیگر کشورهای اروپایی، زندگی در مرکز شهر لیل هزینه‌های بیشتری برای اقامت دارد، اما کمک‌هزینه‌های متنوع این دانشگاه‌ها، هزینه‌ها را کاهش می‌دهند.

برای اجاره سوئیت بدون اتاق ۱۵ تا ۳۰ متری باید حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ یورو در نظر گرفت. هزینه سالانه بیمه سلامتی ۲۱۰ یورو، یک فنجان قهوه ۱٫۵ و یک فنجان کاپوچینو ۲٫۶ یورو، یک ساندویچ معمولی ۳٫۵ یورو، یک وعده غذایی در یک رستوران معمولی ۱۲ یورو، بسته ۱۲ عددی تخم‌مرغ ۲٫۲۶ یورو هزینه در بردارد.

با توجه به آخرین اعلام آمار این کشور در ۲۷ مارس سال ۲۰۱۹، به‌طور میانگین هزینه زندگی دانشجویی برای یک‌نفر در لیل ۷۹۵ دلار یا ۷۲۰ یورو برآورد می‌شود.

هزینه حمل‌ونقل با وسایل عمومی ماهانه ۵۲ تا ۵۸ یورو است. هزینه قبض‌های ماهانه ۱۲۱ یورو و کرایه ماهانه اقامتگاه در صورتی به این موارد افزوده می‌شود که دانشجو خارج از خوابگاه‌ها اقامت داشته باشد. اقامت در خوابگاه دانشگاه‌ها به‌صرفه‌تر است؛ چراکه علاوه‌بر هزینه کمتر برای کرایه، بعد مسافتی کوتاه‌تر باعث می‌شود هزینه حمل‌ونقل کمتری پرداخت شود و زمان کمتری نیز در طول مسیر صرف شود. وجود برخی موسسات خصوصی و دولتی در لیل اقامت دانشجویان را آسان کرده است. متقاضی پیش از رسیدن به خاک فرانسه می‌تواند از طریق مراجعه به سایت این موسسات از هزینه، موقعیت جغرافیایی و امکانات این اقامتگاه‌ها مطلع شود.

لیون

سومین شهر بزرگ فرانسه، لیون Lyon از شرق تا مرکز این کشور را احاطه کرده و در کرانه‌های رود رون گسترده شده است. لیون میزبان بیش از ۱۵۵۰۰۰ دانشجو است و یکی از مهم‌ترین مراکز دانشجویی در فرانسه و اروپا محسوب می‌شود. با این که گفته می‌شود هزینه‌های زندگی در لیون ۲۰درصد از پاریس ارزان‌تر است، اما لیون یکی از شهرهای گران فرانسه به حساب می‌آید.

به‌طور میانگین هزینه زندگی دانشجویی در لیون ماهانه حدود ۱۰۰۰ یورو اعلام شده است.

برای اجاره آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر لیون ماهانه ۶۲۱٫۰۸ یورو باید هزینه کرد؛ در حالی که این آپارتمان در حومه شهر ماهانه ۵۲۹٫۵۸ یورو هزینه برمی‌دارد. البته برای زندگی دانشجویی می‌توان به اقامتگاه‌های کوچک‌تری بسنده کرد. دسترسی به این خوابگاه‌ها که ماهانه از ۴۲۹ تا ۴۹۵ یورو هزینه دارد، به آسانی به‌صورت مجازی امکان‌پذیر است؛ برای کسب اطلاعات مورد نیاز از قبیل هزینه، نوع اتاق، امکانات و دیدن اقامتگاه به‌صورت مجازی سایت‌های بسیاری ایجاد شده است. برای مثال از طریق سایت دانشجو می‌توانید به این اطلاعات دست پیدا کنید.

هزینه‌های زندگی در لیون همانند لیل در مقایسه با شهرهای کوچک‌تر کمی گران است؛ به‌طوری که برای یک وعده غذایی در رستوران باید ۱۲ یورو، بسته ۱۲ عددی تخم‌مرغ ۴٫۸۰ یورو، یک لیتر شیر معمولی ۳٫۸۸ یورو، و بلیط تک‌سفره حمل‌ونقل عمومی ۱٫۹۰ یورو در نظر گرفت.

مارسی

دومین شهر پرجمعیت فرانسه یعنی مارسی Marseille در کرانه‌های دریای مدیترانه جا خوش کرده و یکی از قدیمی‌ترین تمدن‌های این ناحیه را در تاریخ به‌ثبت رسانده است. یکی از مشهورترین دانشگاه‌های دولتی – پژوهشی فرانسه در مارسی واقع شده و دانشگاه اکس‌مارسی (Aix-Marseille Université) نام دارد. این دانشگاه که در اوایل قرن پانزدهم میلادی تاسیس شد، بسیاری از رشته‌های تخصصی را در تمامی مقاطع پوشش می‌دهد. شهریه این دانشگاه از ۱۸۰ تا ۶۱۰ یورو هزینه دارد.

در دیگر مراکز آموزشی تخصصی مارسی که به‌صورت خصوصی اداره می‌شود، میانگین شهریه‌ از ۳۰۰۰ تا ۱۰,۰۰۰ یورو است. در کنار هزینه‌های تحصیلی، هزینه‌های زندگی در شهر مارسی فرانسه از جمله مواردی‌ست که باید در نظر گرفته شود.

اقامت در مارسی حدود ماهانه ۴۸۰ یورو هزینه دربردارد اما با طرح‌های کمک‌هزینه تحصیلی هم‌چون CAF این هزینه به کمتر از ۳۵۰ یورو در ماه تقلیل می‌یابد. این مبلغ نسبت به اجاره بهای شهر پاریس ۱۰۰درصد ارزان‌تر است!

می‌توان با مراجعه به سایت دانشجو برای دریافت اطلاعات دقیق درباره متراژ، امکانات، موقعیت جغرافیایی و دیگر موارد این اقامتگاه‌ها مطلع شد. در تمامی شهرهای فرانسه با خرید بلیط ماهانه حمل‌ونقل عمومی هزینه رفت‌وآمد کاهش چشمگیری خواهد یافت؛ این بلیط‌ها در شهر مارسی ۵۰ یورو عرضه می‌شوند اما کرایه تاکسی برای کوتاه‌ترین مسیر ۳٫۷۵ یورو هزینه دربردارد. کارت‌های مختص حمل‌ونقل برای دانشجویان مشغول به تحصیل در فرانسه در کاهش هزینه‌های وسایل نقلیه در داخل شهر نیز نقش چشمگیری ایفا می‌کند.

ممکن است در یک نگاه اجمالی به هزینه‌های تحصیل و زندگی در شهرهای فرانسه، مبالغ هنگفتی به‌نظر برسد؛ اما با وجود کمک‌هزینه‌های تحصیلی به خصوص برای دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا، تحصیل در فرانسه هزینه سرسام‌آوری ندارد و کاملا به‌صرفه است.

پاریس

بیشترین تعداد دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی فرانسه در پایتخت این کشور، پاریس Paris واقع شده‌اند که بیشتر آن‌ها قدمتی هشتصدساله دارند. این شهر که مهد علم و فرهنگ اروپا محسوب می‌شود، همیشه در رتبه‌های نخست گران‌ترین شهرهای جهان قرار گرفته است. هزینه بسیار بالای زندگی در پاریس موجب شده که بسیاری از متقاضیان تحصیل در فرانسه، شهرهای ارزان‌تر و کوچک‌تر را به عنوان مقصد سفر تحصیلی خود برگزینند.

بر اساس اعلام سایت آماری Time Higher Education شهریه دانشگاه‌های دولتی پاریس به‌طور میانگین برای مقطع کارشناسی سالانه ۱۸۹ یورو، مقطع کارشناسی ارشد ۲۵۹ یورو و برای دکترا ۳۹۳ برآور می‌شود اما در موسسات خصوصی این هزینه‌ها از ۱۰۰۰ تا ۱۰,۰۰۰ یورو نوسان دارد. البته کمک‌هزینه‌های تحصیلی متنوع از این مبالغ به‌میزان قابل‌توجهی می‌کاهد. یکی از بالاترین هزینه‌های زندگی در پاریس، اجاره خانه است؛ برای اقامتگاه ۹ تا ۲۰ متری در پایتخت فرانسه بسته به محله‌ها ۴۵۰ تا ۸۰۰ یورو کرایه ماهانه باید پرداخت کرد و یک آپارتمان تک‌خواب در پاریس ۸۰۰-۱۰۰۰ یورو کرایه ماهانه دارد که هزینه‌های قبض‌های ماهانه نیز به میزان ۱۸۰ یورو به آن اضافه می‌شود.

موسسه معتبر  Campus France هزینه تحصیل و زندگی در پاریس را سالانه ۱۴۰۰۰ یورو اعلام کرده است اما این میزان به‌طور مستقیم به سبک زندگی دانشجویان بستگی دارد.

هزینه هر وعده غذایی در پاریس حداقل ۱۴ یورو است و این مبلغ در ارزان‌ترین رستوران‌ها ۲۷٫۵۰ یورو تخمین زده می‌شود. یک فنجان کاپوچینو در پاریس ۳٫۲۴ یورو هزینه دربردارد و یک لیتر شیر معمولی ۱٫۳۰ یورو است. استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی در پاریس ماهانه ۷۵ یورو می‌شود که می‌توان کارت شارژ سالانه ۳۴۲ یورویی را تهیه کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *