مهاجرت کاری

مراحل بعد از برنده شدن در لاتاری گرین کارت آمریکا

مراحل بعد از برنده شدن در لاتاری گرین کارت آمریکا

برندگان لاتاری مراحل دیگری هم پیش رو دارند که باید در زمان مناسب طی کنند. مراحل بعد از برنده شدن در لاتاری گرین کارت آمریکا را مطالعه کنید.

شاید الان که در حال خواندن این مطلب هستید یکی از برندگان خوش شانس لاتاری باشید و در این صورت باید به شما تبریک بگوییم زیرا افراد زیادی در تمام دنیا تلاش می‌کنند تا بتوانند گرین‌کارت آمریکا را بگیرند و برخی از آن‌ها هرگز موفق به انجام این کار نمی‌شوند.

این در حالی است که یک برنده لاتاری می‌تواند در مدت زمان کوتاهی گرین کارت خود را دریافت کرده و وارد خاک آمریکا شود. در رابطه با نحوه ثبت‌نام و قرعه‌کشی لاتاری اطلاعات زیادی وجود دارد اما در این مطلب قصد داریم تا به مراحل بعد از برنده شدن در لاتاری گرین‌کارت آمریکا بپردازیم.

مراحل بعد از برنده شدن لاتاری گرین کارت

بعد از این که از برنده‌شدن در لاتاری مطمئن شدید، پیش از دریافت گرین‌کارت خود باید چندین مرحله را در سریع‌ترین زمان ممکن طی کنید. در ادامه، مراحل بعد از برنده شدن در لاتاری گرین کارت مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

مرحله اول: پرکردن فرم درخواست ویزای آمریکا

اولین کاری که باید انجام دهید این است که فرم درخواست ویزای مهاجرت Form DS-260 را پر کنید. در این فرم که به زبان انگلیسی پر خواهد شد موارد مختلفی از جمله اطلاعات شخصی، وضعیت تأهل، محل کار یا تحصیل و سوابق کیفری سوال پرسیده می‌شود.

در صورتی که از زمان ثبت‌نام در قرعه‌کشی لاتاری تغییری در ترکیب خانواده شما به وجود آمده است، مثلا ازدواج کرده‌اید یا صاحب فرزند شده‌اید، حتما باید این موارد را در فرم مذکور اعلام کنید زیرا در غیر این‌صورت ممکن است رد صلاحیت شوید. دقت داشته باشید که برای هر یک از اعضای خانواده باید یک فرم DS-260 جداگانه پر شود.

این یک نکته بسیار ظریف است و در صورتی که برای کل اعضای خانواده فقط یک فرم را تکمیل کنید خیلی زود از ماراتن اخذ گرین کارت آمریکا حذف خواهید شد. پس از این که فرم درخواست ویزای آمریکا را پر کردید صفحه مربوطه را روی کامپیوتر خود ذخیره کرده و از آن پرینت بگیرید.

برای حضور در مصاحبه، علاوه بر مدارک دیگر باید این فرم را هم همراه خود داشته باشید. تاریخ مصاحبه پس از پر کردن فرم DS-260 برای شما ارسال خواهد شد. بهتر است که اطلاعات مربوط به فرم را خودتان پر کنید و تا جای ممکن به واسطه‌ها اعتماد نکنید زیرا موارد متعددی پیش آمده که برخی برندگان لاتاری به دلیل ارتباط با شرکت‌های واسطه دچار مشکلات زیادی شده و حتی شانس گرفتن گرین کارت را از دست داده‌اند.

حتی توصیه می‌شود که پر کردن فرم را به دوستان و آشنایان هم نسپارید، زیرا مواردی هم‌چون تفاوت امضای موجود در فرم و امضای فرم‌های زمان مصاحبه باعث حذف شدن نام فرد از فرآیند اخذ گرین‌کارت شده است. در همین رابطه بد نیست تا نگاهی به مطلب راهنمای تکمیل اپلیکیشن فرم DS-160 و تعیین وقت مصاحبه بیاندازید.

مرحله دوم: انتظار برای جواب لاتاری گرین کارت امریکا

در ابتدا نامه‌ای را با متن زیر دریافت می‌کنید: «Has been received and routed to the appropriate group» این یک نامه استاندارد است که نشان می‌دهد درخواست ویزای آمریکا شما دریافت شده است. سپس در طی ۷ الی ۱۰ روز کاری نامه دیگری به شما خواهد رسید که ممکن است موارد زیر در آن نوشته شده باشد:

  • Your forms have been processed: این بدان معناست که پرسش‌نامه‌های شما در مرحله پردازش قرار دارد که ممکن است تا ۴ ماه ادامه داشته باشد.
  • It will not affect the processing of your case: این بدان معناست که در زمان پرکردن پرسش‌نامه مواردی را مشخص نکرده‌اید اما با این وجود درخواست شما وارد مرحله پردازش شده است.
  • KCC to begin the processing of your case: این متن نشان می‌دهد که سیستم پردازش متمرکز ویزا در انتظار پرسش‌نامه‌های شماست اما هنوز آن‌ها را دریافت نکرده است.
  • The information: این متن حاکی از آن است که اطلاعات ارائه شده توسط شما با آن‌چه هنگام پرکردن فرم شرکت در لاتاری عنوان کرده‌اید، متفاوت است.
  • The DS 230 Part 1 You submitted for the principal was incomplete: این متن نشان می‌دهد که در پرسش‌نامه‌های شما موارد نادرستی وجود دارد که باید اصلاح شوند.
  • It received a copy of the amount of mail processed at a time
  • It is acceptable for your visa processing

اگر نامه‌ای را دریافت کرده‌اید که یکی از دو عبارت بالا در آن آمده می‌توانید خودتان را برای مصاحبه آماده کنید. این عبارات نشان می‌دهد که پرسش‌نامه‌های شما دریافت و بررسی شده و طی چند هفته تاریخ مصاحبه به شما داده خواهد شد.

مرحله سوم: جمع کردن مدارک لازم برای دریافت گرین کارت

توصیه ما این است که به هیچ عنوان وقت را تلف نکرده و پیش از تعیین تاریخ مصاحبه اقدام به جمع کردن مدارک لازم برای گرین کارت و ترجمه آن‌ها به انگلیسی نمایید. کلیه اسناد و مدارکی که به زبان انگلیسی نیستند باید همراه با یک ترجمه معتبر و رسمی باشند. مدارک لازم جهت مصاحبه گرین کارت که باید آن‌ها را آماده کنید شامل موارد زیر می‌شود:

  • پاسپورت
  • شناسنامه
  • مدرک تحصیلی
  • سابقه کار
  • مدارک عدم سوءپیشینه (در صورتی که در چند کشور زندگی کرده باشید باید از هر کدام آن‌ها مدرک جداگانه بگیرید. در صورتی که دارای سوءپیشینه و سوابق کیفری باشید هنوز هم شانس گرفتن گرین کارت را خواهید داشت اما حتما گواهی را ارائه کنید که نشان دهد قبلا بابت جرمی که کرده‌اید مجازات شده‌اید)
  • مدارک ازدواج یا طلاق
  • مدارک و شناسه نظامی برای کسانی که در ارگان‌های نظامی هم‌چون ارتش خدمت کرده‌اند
  • اسناد مالی مانند صورت حساب بانکی
  • اسناد مربوط به ارزیابی املاک و مستغلات
  • مدارکی که نشان دهد شما کارمند یا صاحب یک شرکت هستید

مرحله چهارم: معاینات پزشکی گرین کارت

بعد از این که زمان مصاحبه سفارت آمریکا برای شما تعیین شد، باید معاینه پزشکی انجام گردد. دقت داشته باشید که انجام معاینات پزشکی گرین کارت فقط در برخی مراکز خاص و معتبر امکان‌پذیر خواهد بود. هزینه انجام معاینات به طور متوسط برای هر یک از اعضای خانواده که قصد مهاجرت را دارند ۲۱۵ دلار است.

البته ممکن است این عدد در برخی کشورها کمی متفاوت باشد و در ضمن هزینه واکسیناسیون به طور جداگانه پرداخت خواهد شد. گذراندن کمیسیون پزشکی از این بابت ضروری است که مشخص شود شما یا هر یک از اعضای خانواده‌تان مبتلا به یکی از بیماری‌هایی که ورود به کشور آمریکا را محدود می‌کند، نیستید.

این بیماری‌ها شامل مواردی هم‌چون بیماری‌های روانی، شکل فعال بیماری سل، جذام و برخی موارد دیگر می‌شود. تا قبل از سال ۲۰۱۰ بیماری ایدز هم در این لیست قرار می‌گرفت، اما در حال حاضر این ویروس تاثیری را در فرآیند اخذ ویزای آمریکا ندارد. بعد از گذراندن معاینات پزشکی گرین کارت یک پاکت مهر و موم شده دریافت خواهید کرد که باید آن را در موعد وقت سفارت آمریکا و زمان مصاحبه به کنسولگری تحویل بدهید.

مرحله پنجم: مصاحبه گرین کارت امریکا

بعد از گذراندن تمامی مراحل یاد شده، اکنون زمان مصاحبه گرین کارت رسیده است. در هنگام مصاحبه همراه داشتن تمام مدارک گرین کارت به صورت اصل و ترجمه انگلیسی، نتایج کمیسیون پزشکی و هم‌چنین دعوت‌نامه شما برای مصاحبه لازم است. در محل سفارتخانه باید هزینه ویزا را که برای هر نفر ۳۳۰ دلار است پرداخت کنید. اما این بدان معنا نخواهد بود که به طور قطعی ویزای آمریکا را گرفته‌اید زیرا اهمیت مرحله مصاحبه گرین کارت کمتر از آماده‌سازی مدارک و انجام معاینات پزشکی نیست.

البته نیازی هم نیست که برای مصاحبه کار ویژه‌ای مثل خواندن مقالات علمی و غیره را انجام دهید، زیرا سوالات مصاحبه گرین کارت یک سری سوال استاندارد شخصی و خانوادگی خواهد بود. به عنوان مثال از برخی زوج‌های جوان سوالاتی نظیر این که چه زمانی همدیگر را دیده‌اند، پرسیده می‌شود تا تأیید شود که یک رابطه صوری وجود نداشته است. به طور کلی اهداف اصلی مصاحبه گرین کارت آمریکا این است که افراد مراجعه‌کننده برای مصاحبه با اطلاعات ثبت شده مطابقت داده شوند و از آن‌ها اثر انگشت گرفته شود.

اما بهتر است برای اجرای هر چه بهتر این مرحله، با بهترین نکات برای مصاحبه موفق ویزای آمریکا آشنا شوید.

هم‌چنین نتایج مربوط به کمیسیون پزشکی و سایر مدارک بررسی خواهند شد. توصیه ما این است که چند روز قبل از وقت سفارت، برای انجام مصاحبه به کشور مورد نظر سفر کرده و طوری برنامه‌ریزی کنید که تا چند روز بعد در آن کشور بمانید. دلیل این موضوع هم به فرآیند گرفتن ویزای لاتاری آمریکا مربوط می‌شود که بعد از طی شدن مراحل و انجام مصاحبه، معمولا چند روزی طول خواهد کشید تا در پاسپورت شما ثبت شود. در این مدت هم پاسپورت شما در سفارت‌خانه مربوطه باقی خواهد ماند.

بعد از انجام مصاحبه یک ویزای semi-annual به شما داده می‌شود که بر اساس آن ۶ ماه زمان دارید تا وارد خاک آمریکا شوید؛ در غیر این صورت با رد درخواست ویزای آمریکا روبرو خواهید شد. هم‌چنین پس از مصاحبه یک پاکت مهر و موم شده به شما داده می‌شود که باید آن را در فرودگاه تحویل افسر مهاجرت بدهید.

نکته بسیار مهم این است که اگر متقاضی اصلی قادر نباشد که طی مدت تعیین شده به آمریکا سفر کند، اعضای خانواده او هم نمی‌توانند بدون حضورش وارد آمریکا شوند.

این که برنده لاتاری گرین کارت شده‌اید نشان دهنده خوش شانس بودن شماست، اما حتما به این موضوع توجه داشته باشید که فقط برنده شدن در لاتاری تضمین‌کننده گرفتن گرین کارت آمریکا نیست و در صورتی که نتوانید بر اساس یک برنامه درست عمل کنید، ممکن است شانس خود را برای مهاجرت به آمریکا از دست بدهید. بنابراین از زمان اعلام برندگان لاتاری گرین کارت آمریکا، حتی نباید یک دقیقه را هم از دست بدهید و بهتر است که از تمام گزینه های ممکن مثل پیکاپ ویزا و مشاوره مهاجرت در این زمینه استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *