تحصیلی

انواع پوشش های بیمه ای قابل استفاده دانشجویان در کانادا

انواع پوشش های بیمه ای قابل استفاده دانشجویان در کانادا

دانشجویان مشغول به تحصیل در کانادا پوشش بیمه دانشجویی قرار میگیرند.انواع پوشش های بیمه ای قابل استفاده دانشجویان در کانادا را در نیلگام بخوانید.

بر اساس قوانین آموزش و پرورش کشور کانادا، تمامی دانش‌آموزان و دانشجویان بین‌المللی مشغول به تحصیل در این کشور باید تحت پوشش بیمه‌های دانشجویی قرار گیرند. به همین دلیل، بسیاری از متقاضیان تحصیل در کانادا در حین تکمیل مدارک برای ثبت‌نام، باید برای این موضوع نیز اقدام کنند. آگاهی از انواع بیمه‌های دانشجویی و آگاهی از شرایط دریافت آن‌ها، می‌تواند پروسه دستیابی به بیمه تحصیلی در کانادا را آسان‌تر کند.

بیمه دانشجویی در کانادا

همه دانشجویان بین‌المللی که کشور کانادا را برای ادامه تحصیل برگزیده‌اند، تحت پوشش بیمه دانشجویی قرار می‌گیرند. بیمه‌های دانشجویی متنوعی حین تحصیل در کانادا به دانشجویان اعطا می‌شود که به‌طورکلی از دو ارگان جداگانه بیمه دانشجویی خصوصی و بیمه دانشجویی دولتی تامین می‌شود. اهمیت بیمه دانشجویی برای سیستم آموزشی کانادا تا حدی است که تقریبا تمامی موسسات آموزشی عالی در میان مدارک لازم برای ثبت‌نام، بیمه دانشجویی را نیز مطالبه می‌کنند. به دلیل بالا بودن مخارج درمان اقدام برای پوشش بیمه‌های دانشجویی در ابتدا به سود دانشجو خواهد بود؛ چراکه برخی خدمات درمانی در کانادا، نیاز به پرداخت هزینه‌ای بسیار بیش از کل هزینه دوره تحصیل دارد!

سیستم بیمه درمانی برای دانشجویان بین‌المللی در کانادا

نوع این بیمه‌ها و سطح خدمات آن‌ها به افراد تحت پوشش، به ایالت محل تحصیل و طول دوره تحصیلی و مدت‌زمان اقامت دانشجو در کانادا بستگی دارد. به‌طوری‌که دانشجویان با اقامت شش‌ماهه، تحت پوشش بیمه درمانی اورژانسی قرار می‌گیرند و در صورت طولانی بودن دوره تحصیل، تحت پوشش بیمه‌های کامل‌تری قرار می‌گیرند. لازم به ذکر است که به دلیل مدیریت متفاوت استانی در سیستم آموزش و پرورش و تحصیلات تکمیلی، بیمه دانشجویی تنها در ایالت محل تحصیل اعتبار دارند و در دیگر استان‌های کانادا پوشش‌دهی ندارد.

بنابراین کارت عضویت بیمه دانشجویی تنها در همان استان محل تحصیل قابل استفاده است. درصورت تداوم سفرهای بین استانی در طول دوره تحصیل، پیشنهاد می‌شود خدمات بیمه سلامت خصوصی مورد استفاده قرار گیرد.

خدمات بیمه درمانی برای دانشجویان تحت پوشش بیمه دانشجویی در کانادا

به دلیل بالا بودن هزینه‌های درمانی در کانادا، قرار گرفتن تحت پوشش بیمه‌های دانشجویی اهمیت ویژه‌ای دارد؛ به همین خاطر، بیشتر دانشگاه‌های این کشور در حین پذیرش دانشجوی بین‌المللی امور مربوط به بیمه دانشجویی را نیز بر عهده می‌گیرند. در این صورت، هزینه قابل پرداخت برای بیمه دانشجویی همزمان با شهریه سالانه دانشگاه محل تحصیل اعلام و پرداخت می‌شود. بیشتر دانشگاه‌های کانادا که در رشته پزشکی نیز پذیرش دارند، اقدام به ایجاد مراکز درمانی کرده‌اند.

در این مراکز درمانی دانشجویانی که سال‌های پایانی تحصیل خود را در رشته‌های تخصصی علوم پزشکی می‌گذرانند، مراحل عملی را تحت نظر استادان خود طی می‌کنند. اما نکته جالب‌توجه برای دانشجویان دیگر رشته‌های دانشگاه موردنظر این است که مراجعه به این مراکز درمانی برای آن‌ها رایگان است.

بیمه‌های دانشجویی که توسط دانشگاه‌های کانادایی به دانشجویان بین المللی اعطا می‌شود، با توجه به قراردادی که با شرکت بیمه منعقد شده ارائه می‌شود؛ برخی از این شرکت‌ها خدمات بیمه تکمیلی را در لیست خدمات خود دارند. دانشجویان بین‌المللی با پرداخت حق بیمه بیشتر می‌توانند تحت پوشش خدمات بیمه تکمیلی نیز قرار بگیرند.

بیمه درمانی دولتی

در سراسر کشور کانادا سرویس‌های استاندارد درمانی تبیین شده که بیشتر مراقبت‌های اولیه و اورژانسی را در بر می‌گیرند و در تمام استان‌ها نیز ارائه می‌شوند.

 در این میان بیمه‌های دولتی برای دانشجویان بین‌المللی در ایالت‌های نیوبرانزویک، نواسکوشیا، آنتاریو، کبک، پرنس ادوارد و یوکان ارائه نمی‌شود.

در بعضی ایالت‌ها، بیمه خاصی برای دانشجویان بین‌المللی طراحی شده است؛ برای مثال در ایالت کبک تنها برای دانشجویان ۹ کشور (بلژیک، دانمارک، فنلاند، یونان، پرتغال، سوئد، لوکزامبورگ و نروژ) خدمات بیمه درمانی ارائه می‌شود. البته برخی کمک‌هزینه‌های تحصیلی در دانشگاه‌های کبک، خدمات درمانی دانشجو را نیز پوشش می‌دهند. در برخی ایالت‌های کانادا سرویس‌های فیزیوتراپی، دهان‌ودندان و داروهای تجویزی نیز در پوشش بیمه خدمات درمانی دولتی قرار گرفته است.

برخی خدمات درمانی همچون مراقبت‌های چشم و درمان‌های تجویز شده بینایی‌سنجی در سیاست‌های خدمات درمانی دولتی قرار نمی‌گیرد.

بیمه درمانی خصوصی

با رشد شمار دانشجویان بین‌المللی در کانادا و گسترش پذیرش دانشجو در این کشور، بیمه‌های خصوصی برای پوشش ورودی‌های جدید شروع به کار کردند. همان‌طور که از عنوان این قبیل بیمه‌ها درک می‌شود، بیمه‌های خصوصی گران‌تر هستند. البته ناگفته نماند که خدمات درمانی این بیمه‌ها به نسبت پوششِ وسیع‌تری دارند. در بیمه‌های خصوصی مراقبت‌های دهان‌ودندان و بینایی نیز پوشش داده می‌شود. بیمه‌های دولتی در مراکز درمانی دولتی ارائه می‌شود و هزینه کلینیک‌های خصوصی معمولا به‌عهده بیمه‌های درمانی خصوصی است. شرکت‌های خصوصی معمولا ۸۰% از کل هزینه درمان را پرداخت می‌کنند.

شرایط دریافت بیمه دانشجویی در کانادا برای دانشجویان بین‌المللی

بسته به ایالت و دانشگاه محل تحصیل شرایط متفاوتی برای دریافت بیمه دانشجویی وجود دارد اما به‌طور کلی ارائه نامه پذیرش تحصیلی و پرداخت مبلغ حق بیمه به‌صورت مشترک در مراکز تحصیلی الزامی است. برخی دانشگاه‌ها مبلغ بیمه دانشجویی را به‌صورت ماهانه دریافت می‌کنند و برخی دیگر همراه با شهریه سالانه یا ترمی. در صورت آشنایی با شرایط و ضوابط شرکت‌های خصوصی ارائه‌‎دهنده بیمه دانشجویی، خرید بیمه ارزان‌تر از بیمه دانشگاه خواهد بود، اما برای دانشجویانی که از داخل کشور ایران اقدام به دریافت پذیرش از دانشگاه می‌کنند، بیمه خصوصی دانشگاه به‌صرفه‌تر و سریع‌تر مهیا می‌شود.

بیمه دانشجویی در ایالت‌های پذیرنده دانشجوهای بین‌المللی

همانند سیستم آموزشی مقاطع مختلف تحصیلی در کشور کانادا، هزینه، شرایط و خدمات بیمه دانشجویی نیز ایالت با ایالتی دیگر متفاوت است؛ هزینه سالانه بیمه دانشجویی در کانادا از ۴۰۰ دلار تا ۹۰۰ دلار کانادا متفاوت است و به همین میزان خدمات درمانی متفاوتی نیز ارائه می‌شود. برای درک بهتر شرایط و هزینه‌های بیمه دانشجویی در کنار خدمات آن‌ها، در ادامه به تفکیک ایالت‌های کانادا به توضیح و بررسی می‌پردازیم.

ایالت بریتیش کلمبیا

یکی از شهرهای مورد علاقه ایرانیان برای تحصیل ونکوور در ایالت بریتیش کلمبیاست. مسئولیت بنیادی برای اطمینان از کیفیت خدمات بهداشتی به عهده وزارت بهداشت ایالت بریتیش کلمبیا است تا این خدمات به موقع و با هزینه‌ای مقرون به صرفه در اختیار دانشجویان قرار بگیرد. عملکرد شرکت‌های خصوصی بیمه نیز تحت نظارت وزارت بهداشت این ایالت است. یکی از خدمات قابل توجه بیمه دانشجویی در این ایالت، سفرهای درمانی است؛ اگر دانشجو در طول دوره تحصیل برای درمان نیاز به سفر داشت، بیمه دانشجویی هزینه سفر و درمان را بر عهده خواهد گرفت. شبکه بیمه ایالت بریتیش کلمبیا در ۲۴ ساعت از شبانه‌روز و ۷روز در هفته از طریق تلفن، وب‌سایت، اپلیکیشن موبایل و … در دسترس است.

باید توجه داشت که پوشش بیمه دانشجویی در ایالت بریتیش کلمبیا سه‌ماه پس از ورود دانشجو آغاز می‌شود اما دانشجو موظف است به محض ورود برای آن اقدام کند. برای مثال اگر دانشجویی در ۲۵ آگوست وارد خاک کانادا شود، از اول نوامبر تحت پوشش بیمه دانشجویی قرار خواهد گرفت. بیمه دانشجویی در ایالت بریتیش کلمبیا برای اقامت تحصیلیِ حداقل شش‌ماه صادر می‌شود؛ به‌عبارت دیگر، اگر طول دوره تحصیل و اقامت دانشجو کمتر از شش‌ماه باشد، در این ایالت تحت پوشش بیمه دانشجویی قرار نمی‌گیرد. در طول این مدت می‌توان از بیمه‌های ماهانه شرکت‌های خصوصی بهره جست؛ این بیمه‌ها ماهانه حدود ۳۶ دلار هزینه دارد.

ایالت آنتاریو

بسیاری از دانشگاه‌های مطرح کانادا در ایالت آنتاریو مستقر شده‌اند. دانشجویان بین‌المللی در آنتاریو تحت پوشش بیمه دولتی قرار نمی‌گیرند اما قریب به اتفاق دانشگاه‌های این ایالت به عضویت بیمه سلامت دانشگاه UHIP درآمده‌اند. پس از دریافت پذیرش از دانشگاه‌های واقع در آنتاریو باید برای بیمه دانشجویی اقدام کرد. فرم بیمه‌های دانشجویی توسط دانشگاه محل تحصیل در آنتاریو برای دانشجو ارسال می‎شود و سالانه ۴۵۰ دلار کانادا در شهریه دانشجو به عنوان حق بیمه لحاظ می‌شود. خدمات این نوع بیمه دانشجویی ابتدایی است اما عضویت آن برای تمامی دانشجویان بین‌المللی الزامی است.

ایالت آلبرتا

بیمه درمانی در ایالت آلبرتا کانادا برای دانشجویان بین‌المللی صادر می‌شود که اقامت حداقل ۱۲ماهه داشته باشند. در این صورت، در ماه سوم حضور در کانادا دانشجو تحت پوشش بیمه دانشجویی قرار می‌گیرد. به همین دلیل توصیه می‌شود در بدو ورود به خاک کانادا برای پوشش بیمه دانشجویی اقدام شود. اگر طول دوره تحصیل در این ایالت کمتر از یک‌سال باشد، دانشجو باید قصد اقامت ۱۲ ماهه خود را به اثبات برساند. دانشجویانی که بیش از سه ماه و کمتر از ۱۲ ماه در موسسات آموزش عالی آلبرتا مشغول به تحصیل می‌شوند نیز امکان قرار گرفتن در پوشش بیمه دانشجویی را نیز دارند. دانش‌آموزان زیر ۱۸ سال که در این ایالت به تحصیل می‌پردازند، باید به بیمه مادر خود ملحق شوند.

ایالت مانیتوبا

بیمه‌های دانشجویی در ایالت مانیتوبا برای دانشجویانی طراحی شده که شش‌ماه و بیشتر در دانشگاه‌های مستقر در این ایالت به تحصیل می‌پردازند. بیمه دانشجویان بین‌المللی در این ایالت خدمات گسترده‌ای را پوشش می‌دهد و در ازای آن تنها سالانه ۴۵۰ دلار به شهریه دانشجو منظور می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *