تحصیلی

کار دانشجویی همزمان با تحصیل در فرانسه

کار دانشجویی همزمان با تحصیل در فرانسه

هر دانشجوی بین‌المللی که در فرانسه مشغول به تحصیل است می‌تواند با ویزای دانشجویی در این کشور مشغول به کار شود. همانند دیگر کشورها، در فرانسه نیز کار در حین تحصیل به صورت پاره‌وقت است

هر دانشجوی بین‌المللی که در فرانسه مشغول به تحصیل است می‌تواند با ویزای دانشجویی در این کشور مشغول به کار شود. همانند دیگر کشورها، در فرانسه نیز کار در حین تحصیل به صورت پاره‌وقت است و با دستمزد دریافتی از آن می‌توان بخشی از هزینه‌های زندگی و تحصیل در فرانسه را پوشش داد. دانشجویان بین‌المللی با انجام کار حین تحصیل در فرانسه، افزون بر کسب درآمد و تجربه کار در این کشور، با برقراری ارتباط با مردم، به درک بهتری از فرهنگ حاکم بر جامعه می‌رسند و در حیطه یادگیری زبان فرانسوی، خود را در بوته آزمایش قرار می‌دهد. برای آگاهی از شرایط کار دانشجویی، به بررسی شرایط و انواع کار دانشجویی، میزان مجاز کار حین تحصیل، حداقل دستمزد کار و شرایط کارورزی در فرانسه می‌پردازیم.

شرایط کار دانشجویی در فرانسه

دانشجویان بین‌المللی حق کار پاره‌وقت در حین تحصیل را دارند؛ طبق قانون فرانسه، هر دانشجوی غیراروپایی برای مشغول شدن در کار نیمه‌وقت دانشجویی نیاز به دریافت اجازه اقامت تحصیلی دارد. این مجوز تنها به دانشجویانی داده می‌شود که ویزای آن‌ها از نوع ویزای تحصیلی بلندمدت است.

اگر طول دوره تحصیلی دانشجو بیش از سه‌ماه باشد، مجوز کار دانشجویی در فرانسه را دارد.

دانشجو در طول تحصیل می‌تواند ۲۰ساعت کار دانشجویی داشته باشد؛ توجه داشته باشید که متقاضی تحصیل در دوره آموزش زبان فرانسه نیز شامل این افراد می‌شود. تنها پیش‌شرط کار دانشجویی، داشتن ۱۸ سال تمام و ویزای تحصیلی با اعتبار بیش از سه‌ماه است. کار در حین تحصیل در فرانسه نیازی به اجازه‌نامه کار (Autorisation Provisoire de Travail) ندارد و تنها با ویزای بلندمدت تحصیلی می‌توان جویای کار شد. البته این قانون برای دانشجویانی که از الجزیره وارد فرانسه می‌شوند، صادق نیست.

برای دریافت اجازه کار موقت متقاضی تنها باید حضوری به دفتر DDTEFP یا همان وزارت کار، اشتغال و آموزش حرفه‌ای مراجعه کنند و اجازه استخدام موقت را دریافت کنند. برای درخواست اجازه‌نامه کار موقت باید مدارک مشخصی ارائه داد:

  • پاسپورت به همراه ویزای تحصیلی
  • کارت دانشجویی و اجازه اقامت تحصیلی
  • تأیید وابستگی موسسه آموزشی به سیستم تأمین اجتماعی فرانسه
  • قرارداد کار با درج اطلاعاتی همچون تاریخ شروع و پایان، محل کار و ساعات کاری
  • پاکت تمبر شده با نام و آدرس محل سکونت متقاضی

درآمد حاصل از کار دانشجویی در فرانسه

قوانین فرانسه برای ویزای تحصیلی بلندمدت ۹۴۶ ساعت کار در طول یک‌سال در نظر گرفته است؛ این میزان برابر با ۶۰ درصد از کار دائمی و قانونی این کشور محسوب می‌شود. قانون فرانسه، کمینه دستمزد را به‌عنوان درآمد حاصل از کار نیمه‌وقت تضمین می‌کند که به SMIC (Salaire Minimum Interprofessionnel de Croissance – the minimum wage) مشهور شده است. از تاریخ اول ژوئن ۲۰۱۸ مبلغی که برای هر ساعت کار نیمه‌وقت در فرانسه در نظر گرفته شده است، ۹٫۷۶ یورو اعلام شد. البته این میزان درآمد ناخالص محسوب می‌شود؛ مبلغی از این میزان (حدود ۲۰درصد) صرف هزینه‌های معمول مانند مالیات و بیمه می‌شود. در واقع ۷٫۸ یورو مبلغی است که می‌توان به‌عنوان درآمد هرساعت کار دانشجویی نیمه‌وقت روی آن حساب کرد. برای مثال با احتساب ۱۰ ساعت کار در هفته برای کمینه حقوق، می‌توان انتظار ۷۸ یورو را داشت.

تحصیل و کار هم‌زمان در دانشگاه‌های فرانسه

دانشجویان بین‌المللی امکان یافتن شغل نیمه‌وقت در دانشگاه یا مرکز آموزشی میزبان را نیز دارند. قراردادی که برای این قبیل مشاغل بسته می‌شود، معمولا ۱۲ماهه و از اول سپتامبر تا آخر آگوست است. این شغل‌ها اغلب پس از حضور دانشجویان در دانشگاه در آغاز سال تحصیلی شروع می‌شود و به آموزش، فعالیت‌های فرهنگی یا ورزشی، کمک به دانشجویان معلول و … مرتبط می‌شود. به‌طور کلی، کار در محیط دانشگاه در حین تحصیل مربوط به فعالیت‌هایی می‌شود که به رفاه دانشجویان و روابط اجتماعی آن‌ها در دانشگاه کمک می‌کند.

با کار در دانشگاه، دانشجویان پس از برنامه کلاسی مشغول به کار می‌شوند و کم‌ترین زمانی را برای جابه‌جایی در شهر اتلاف نمی‌کنند. اما با احتساب ساعات کاری، در این صورت دانشجو تنها ۶۷۰ ساعت در سال را کار می‌کند.

کارآموزی حین تحصیل در فرانسه

در برخی طرح‌های درسی مراکز آموزشی فرانسه، دانشجو نیاز به گذراندن دوره‌های کارآموزی یا Internship دارد. کارآموزی در فرانسه شغل محسوب نمی‌شود و نیازی هم به مجوز ندارد. این دوره‌ها که مربوط به کلاس‌های آموزشی می‌شود، با قرارداد کاری همراه است. به‌عبارتی دیگر، دانشجویان برخی رشته‌ها ملزم به گذراندن دوره‌های کارآموزی هستند که برای این دوره‌ها با دانشجو قرارداد بسته می‌شود. براساس این توافقنامه نوع کار و آموزش، طول دوره، محل کار و … مشخص و ثبت می‌شود. طبق قانون فرانسه و آخرین اعلان در اول ژوئن سال ۲۰۱۸، اگر طور دوره کارآموزی بیش از دوماه طول بکشد، باید مبلغ ۵۷۷٫۵۰ یورو برای هر ماه به دانشجو پرداخت شود.

ویزای کار برای تحصیل در مقطع دکترا

مقطع  دکتری در فرانسه ۳ تا ۴ سال طول می‌کشد که فقط شامل پژوهش و کارهای تحقیقاتی می‌شود. جالب است بدانید که تحصیل در مقطع دکتری در فرانسه شغل محسوب می‌شود و برای گذراندن این دوره ویزای کار در نظر گرفته می‌شود! با توجه به قوانین کار در فرانسه در حال حاضر حقوق ماهانه برای این مقطع حدود ۱۷۰۰ یورو است که قسمتی از آن بابت مالیات کسر می‌شود. پس از پایان مقطع دکتری، دانشجو تا ۶ ماه فرصت دارد تا در یک شغل مناسب و تمام‌وقت مشغول به‌کار شود.

برای دانشجویان واجد شرایط، چه دانشجویان خارجی و چه داخلی، در تمامی مقاطع بورس‌های متنوعی اعطا می‌شود که می‎تواند قسمت چشمگیری از هزینه‌های تحصیل را پوشش دهد. بورس‌های تحصیلی دانشگاه‌های فرانسه طرح‌های بسیاری در رابطه با محل اقامت، شهریه مراکز آموزشی، حمل‌ونقل داخل و خارج شهر و … برای دانشجویان واجد شرایط اعطا می‌کند.

راه‌های پیدا کردن کار دانشجویی در فرانسه

از جمله مواردی که پیش از اقدام برای تحصیل در فرانسه باید به آن توجه داشت، دانش زبان فرانسوی است. یکی از پیش‌شرط‌های دریافت پذیرش از دانشگاه‌های فرانسه، ارائه مدرک معتبر بین‌المللی معتبر هم‌چون DELF است. به‌همین دلیل برای سهولت در دریافت پذیرش، بسیاری از متقاضیان برای دوره زبان فرانسوی اقدام به دریافت پذیرش می‌کنند تا با یادگیری این زبان در محیط کشور فرانسه، راه دریافت پذیرش از دانشگاه‌ها و ادامه تحصیل در رشته تخصصی را آسان کنند.

با دانش کافی زبان فرانسوی به آسانی می‌توان کار پاره‌وقت در حین تحصیل یا کار تمام‌وقت پس از این دوره را یافت. با مراجعه به سایت‌های کاریابی می‌توان در مورد نوع شغل و تقاضا در بازار کار فرانسه اطلاعاتی کسب کرد.

مدارک مورد توجه کارفرمایان

برای کار در فرانسه باید نسخه اصلی و کپی موارد زیر را ارائه داد:

  • پاسپورت و ویزا به همراه اجازه‌نامه اقامت
  • کارت دانشجویی معتبر برای سال تحصیلی
  • استعلام بیمه سیستم تأمین اجتماعی فرانسه
  • قرارداد کار با تاریخ مشخص آغاز و پایان کار

مشاغل دانشجویی متداول در فرانسه

از جمله مشاغلی که دانشجویان در حین تحصیل می‌توانند به آن بپردازند، تدریس زبان است. اگر دانشجو به زبان‌های انگلیسی، چینی، اسپانیولی، آلمانی یا ایتالیایی مسلط باشد، به آسانی می‌تواند وارد کار تدریس زبان شود. برای تدریس زبان در فرانسه به عنوان کار دانشجویی باید ۱۸ سال تمام و یک‌سال تجربه تدریس زبان خارجی داشته باشید و هم‌چنین مهارت‌های لازم برای آموزش را ارائه دهید. در این صورت می‌توانید درخواست خود را در سایت اسپیکینگ اِیجنسی وارد کنید. این موسسه با سابقه ۱۰ساله در زمینه آموزش و پرستاری به انجام خدمات و استخدام افراد واجد شرایط می‌پردازد.

این موسسه آموزش را از دوران نوزادی آغاز کرده و به نوعی خدمات پرستاری از نوزاد را نیز پوشش می‌دهد. در این موسسه آموزش زبان نقطه اشتراک دو شغل معلمی و پرستاری قرار می‌گیرد و هدف از آن یادگیری نوزادان فرانسوی از همان سال‌های اولیه زندگی است. ناگفته نماند که این موسسه تنها در پاریس و شهرهای بزرگ فرانسه خدمت‌رسانی می‌کند.

اهمیت داشتن کار دانشجویی در حین تحصیل در فرانسه

دانشجویان هم‌زمان با تحصیل می‌توانند کار کنند و علاوه‌بر کسب درآمد، کسب مهارت و تجربه نیز داشته باشند. دانشجویان در قالب کار دانشجویی که نوعی دوره کارورزی در کشور و فرهنگی غریب است، سابقه کاری برای خود ایجاد می‌کنند که برای کارفرمایان بسیار مهم است. اگر دانشجو موفق به یافتن کار دانشجویی در زمینه تخصص و رشته تحصیلی شود، با یک تیر دو نشان را هدف می‌گیرد و سابقه مفیدی برای دوران پس از تحصیل رقم می‌زند.

چند توصیه کاربردی برای دانشجویان جویای کار در فرانسه

پیش از جستجو برای کار در حین تحصیل، باید موقعیت شغلی مورد نظر را شناسایی کرد و بر اساس آن جایگاه، سوابق شغلی را آماده کرد. برخی از کارفرمایان در کنار رزومه فرد، یک معرفی‌نامه نیز دریافت می‌کنند؛ در این معرفی‌نامه که عنوان دیگرش نامه پوششی است، جویندگان کار معمولا به‌منظور معرفی خودشان به کارفرمایان بالقوه و شرح مناسب بودنشان برای شغل مورد نظر، یک نامه پوششی را نیز ارائه می‌کنند.

جهت پیداکردن شغل مناسب، باید به سایت‌های معرفی مشاغل و نیازمندی‌های نیروی کار توجه ویژه داشت. برای دریافت آخرین اطلاعات می‌توان سیستم اطلاع‌رسانی موتور جستجو را فعال کرد. یکی از سایت‌های مشهور کاریابی Pôle Emploiاست که لیست آگهی‌های درخواست همکاری را از دیگر سایت‌ها جمع‌آوری می‌کند. یکی از مهم‌ترین نکات برای جلب توجه کارفرمایان، ارائه رزومه کامل است؛ دانشجویان جویای کار باید اهمیت ویژه‌ای به نحوه نگارش رزومه قائل شوند؛ چراکه این فرم به نوعی معرفی‌نامه فرد است.

به‌دست آوردن مهارت‌های لازم نیز توصیه می‌شود. دانشجو باید در جهت حفظ اعتبار خود تلاش کند و از اعمالی که موجب خدشه‌دار شدن آن می‌شود، دوری کند. بسیاری از کارفرمایان به شبکه‌های اجتماعی و صفحات مجازی اشخاص توجه می‌کنند؛ این مورد در تصمیم‌گیری آن‌ها بسیار تاثیرگذار است. هر از چندگاهی در کشور فرانسه نمایشگاهایی با موضوعیت استخدام و کاریابی برپا می‌شود که فرصت خوبی برای آشنا شدن با حوزه مشاغل و کارفرمایان است. اگر در رشته تحصیلی دوره کارورزی وجود داشته باشد، کسب نمرات و امتیازات بالا از این دوره می‌تواند در نظر کارفرمایان تاثرگذار باشد. باخبر شدن اطرافیان در وضعیت جویای کار بودن دانشجو نیز موانع بسیاری را هموار می‌کند. شبکه‌های اجتماعی تخصصی همچون لینکدین نیز سوابق تحصیلی و کاری را در دسترس اشخاص و شرکت‌ها قرار می‌دهند و یکی از گزینه‌‎های رساندن متقاضی به تقاضا هستند.

کار پس از دوران تحصیل در فرانسه

دانشجو می‌تواند پس از اتمام دوران تحصیل به جستجوی کار بپردازد. در این صورت نیاز به تمدید ویزا و اجازه اقامت در فرانسه دارد. برای دریافت اجازه اقامت موقت autorisation provisoire de séjour یا به اختصار APS، دانشجو باید مدرک تحصیلی را دریافت کرده باشد، یا حداقل دوران تحصیل به پایان رسیده باشد. فرد متقاضی کار ۱۲ ماه مهلت دارد تا شغل موردنظر که متناسب با شرایط دریافت ویزای کار باشد را پیدا کند. این زمان غیرقابل تمدید است و پس از تاریخ پایان مجوز دانشجویی معتبر است. ارائه شغلی می‌تواند افسر ویزا را قانع کند که میزان درآمد آن ۱٫۵ برابر حداقل دستمزد قانونی فرانسه یا SMIC باشد. ارتباط کار با تخصص و رشته تحصیلی از جمله امتیازات دریافت ویزای کار محسوب می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *