تور, ویزا

بهترین زمان و شرایط سفر به ژاپن برای ایرانیان


چه موقعی از سال بهترین زمان سفر به ژاپن است؟
 این شاید سوال خیلی از افرادی باشد که قصد گرفتن ویزای توریستی ژاپن و سفر به کشور آفتاب تابان و جنگجویان سامورایی‌ را دارند. واقعیت این است که کشور ژاپن مقصدی برای تمام فصول سال است. گشت و گذار در روزهای برفی هوکایدو، تجربه تعطیلات ساحلی در اوکیناوا و ثبت لحظه‌های زیبای شکوفه‌های گیلاس توکیو، تنها بخشی از این تنوع را نشان می‌دهد.

از آن جایی که تنوع رویدادها، فستیوال‌ها، فعالیت‌های فرهنگی و اماکن توریستی ژاپن زیاد است این مطلب را تا انتها دنبال کنید تا از جنبه‌های مختلف به بررسی سفر به ژاپن در فصول شلوغ و یا همان High season و هم‌چنین ما‌ه‌های نسبتا ارزان بپردازیم و از طرفی آب و هوا، جشن‌های ملی و اطلاعات کاربردی و مفید سفر به شرق دور را مرور کنیم.

کی بریم ژاپن؟

  • زمستان: سفر به ژاپن در این فصل به شما فرصت چشیدن غذاهای دریایی فوق‌العاده، تجربه آبگرم طبیعی آنسن onsen و از همه مهم‌تر لذت اسکی در یکی از بهترین پیست‌های اسکی جهان را می‌دهد.
  • بهار: با سفر به ژاپن در بهار که به فصل شکوفه‌های گیلاس نیز شهرت دارد، می‌توانید از مناظر بدیع و زیبایی‌های طبیعی این کشور لذت فراوانی ببرید و صرف نظر از خیل فراوان توریست‌ها، از نزدیک hanami (منظره باشکوه شکوفه‌های زیبای گیلاس ژاپن) را تجربه کنید.
  • تابستان: بیشترین رویدادها و جشن‌ها در تابستان برگزار می‌شود و با سفر به ژاپن در این فصل از سال می‌توانید در فستیوال‌های رنگارنگ مختلف matsuri شرکت کرده و به پیاده‌روی در کوه‌های ژاپن و خطوط ساحلی زیبای این کشور بپردازید.
  • پاییز: سفر به ژاپن در این فصل از سال نیز مزایای خاص خودش را دارد. فصلی جادویی و محبوب با مناظری استثنایی و آب و هوایی معتدل که سفری عالی را برای شما رقم می‌زند.

مطلب پیشنهادی: معرفی سفارت ژاپن در تهران و نکات دریافت ویزای توریستی ژاپن

همان‌طور که اشاره شد سفر به ژاپن در هر زمان از سال جذابیت‌های فراوانی را برای مسافر به همراه خواهد داشت اما چنانچه می‌خواهید با اطلاع قبلی برای سفر خود برنامه‌ریزی کنید و یا جزء آن دسته از افراد هستید که طاقت سرما و یا هوای شرجی و بسیار گرم را ندارند و یا این که از شلوغی و هجوم جمعیت گریزان هستید، با ما همراه باشید تا در ادامه راهکارهایی را با شما به اشتراک بگذاریم.

آب و هوای ژاپن و بهترین زمان سفر

در حالی که شاید بسیار شنیده باشید که ژاپن کشور بزرگی نیست، اما میبایست خاطرنشان کنیم که ژاپن بر روی نقشه و در مقایسه با کشوری نظیر چین ممکن است کوچک به نظر برسد، اما در واقعیت و به هنگام سفر به ژاپن متوجه این موضوع خواهید شد که ژاپن کشور بسیار پهناوری است. به دلیل اینکه در فصول مختلف سال آب و هوا در هر شهر و منطقه از ژاپن کمی با یکدیگر متفاوت است، این موضوع همیشه یکی از مسائل مهم توریست‌ها برای سفر به ژاپن بوده است. کشور ژاپن از جزیره بسیار سرد هوکایدو در شمالی‌ترین نقطه از کشور تا جزیره‌هایی با آب و هوای معتدل و نسبتا گرم نظیر مجمع‌الجزایر اوکیناوا در دوردست‌ترین منطقه جنوب غربی کشور کشیده شده است.

زمستان‌های هوکایدو نسبت به سایر مناطق ژاپن طولانی‌تر و سخت‌تر است؛ در مقابل اوکیناوا از تابستان‌های طولانی‌تر بهره برده و در تمام فصول سال آب و هوای گرم‌تری دارد.

اما در عین حال با سفر به ژاپن و مناطقی نظیر توکیو، کیوتو و جزیره اصلی هونشو، شما تفاوت آب و هوایی و جوی فراوانی را تجربه خواهید کرد. به خاطر داشته باشید که مناطق غربی و جنوبی ژاپن نسبتا گرم‌تر بوده و مناطق شمالی کمی سردتر هستند. اما حتی در مرکز هونشو نیز مناطق کوهستانی نظیر کوههای آلپ ژاپن، بسیار سرد خواهند بود. با تمام این اوصاف قصد داریم تا در ادامه به توضیح آب و هوا در فصول مختلف سال در مناطقی نظیر هونشو  Honshu، توکیو و کیوتو بپردازیم.

زمستان‌های سرد و خلوت ژاپن

چنانچه قصد سفر به ژاپن در زمستان را دارید باید این موضوع را به شما عرض کنیم که زمستان در ژاپن بنابر موقعیت شهر و منطقه عموما از ماه دسامبر (آذر) تا اواسط مارچ (اسفند) ادامه دارد. زمستان‌های ژاپن سرد بوده و دمای هوا به طور معمول بین (-۱ تا ۷ ) درجه سانتیگراد است. این درجه دما برای برخی از توریست‌ها هوایی بسیار سرد تلقی می‌شود، اما اگر بتوانید با این شرایط بسازید، فصل زمستان یکی از بهترین زمان‌ها برای سفر به ژاپن خواهد بود.

ژاپن هم‌چون خیلی از کشورهای دنیا، بازدیدکنندگان و توریست‌های کمتری را در فصول سرد سال به خود می‌بیند. این بدین خاطر است که اکثر توریست‌ها تمایل دارند تا در فصل شکوفه‌های گیلاس به کشور ژاپن سفر کنند و در برخی از موارد نیز آنها امکان استفاده از تعطیلات در فصول زمستان را نخواهند داشت.

اگر واقعا تنها به دلیل نداشتن روزهای تعطیل و یا مرخصی مکفی امکان سفر به ژاپن در فصل زمستان را ندارید، کمی بدشانسی آورده‌اید، چون می‌توانستید با تعداد کم توریست‌ها از سفر خود لذت فراوان برده و مناظر بدیعی را تجربه کنید. در زمستان و کوههای ژاپن برف فراوانی میبارد و بستر مناسبی را برای انجام ورزش‌های محبوب اسکی و اسنوبورد فراهم می‌کند. یکی از شناخته شده‌ترین مکان‌ها برای لذت بردن از ورزش‌های برفی در ژاپن، منطقه هوکایدو و کوه‌های آلپ ژاپنی است که میزبان المپیک زمستانی سال ۱۹۹۸ بوده است.

اما یکی از بهترین موارد سفر به ژاپن در زمستان، تجربه Japanese onsen و یا همان حوضچه‌های آبگرم معدنی و استثنایی این کشور است.

البته می‌توان در دیگر فصول سال نیز از آبگرم onsen ژاپن لذت برد ولی هیچ چیزی قابل مقایسه با نشستن در میان کوه‌های onsen ، احاطه شدن با منظره کاملا سفید طبیعت و تماشای بارش برف بر روی سرتان زمانی که در آبگرم طبیعی غوطه ور هستید، نخواهد بود. این یکی از اصلی‌ترین و لذت‌بخش‌ترین تجربه‌های سفر به ژاپن است که به هیچ عنوان نباید آنرا از دست بدهید.

سفر به ژاپن در زمستان

در کل می‌توان این طور گفت که با سفر به ژاپن در زمستان، عموما با تعداد کمی از توریست‌ها و مسافرین روبرو خواهید شد، اما در این فصل نیز برخی از استثنائات وجود دارد که لازم است از نظر بگذرانید. از آنجایی که فصل زمستان در بسیاری از نقاط دنیا مصادف با تعطیلات شروع سال جدید میلادی و کریسمس می‌شود، میبایست به چند نکته مهم سفر به ژاپن در این فصل توجه کنید.

عموما روزهای قبل از شروع سال نوی میلادی، شروع تعطیلات زمستانی و روزهای بعد از New Year’s Day با در نظر گرفتن تعطیلات داخلی ژاپنی‌ها، دید و بازدید خانواده و حضور توریست‌ها از اقصی نقاط دنیا، روزهای بسیار شلوغی در ژاپن خواهد بود.

این بدین معنی است که برای مثال، خیابان قدیمی و جذاب کیوتو Kyoto  در این روزها بسیار شلوغ بوده و از مردم بومی ژاپن و توریست‌ها پر خواهد بود. البته برای برخی از افرادی که در این زمان به ژاپن سفر می‌کنند، شلوغی و همهمه مردم اتمسفری جادویی و سرشار از سبک‌های مختلف ژاپنی تلقی شده و برایشان بسیار جذاب و دلپذیر است. اما در عین حال آن دسته از افرادی که ترجیح می‌دهند تا به دور از شلوغی و حضور زیاد مردم، سفر به ژاپن را تجربه کنند، باید حواسشان به این روزهای خاص در زمستان باشد.

مشاوره رایگان اخذ ویزای ژاپن۰۲۱-۷۵۲۳۷

البته از آن‌جایی که ژاپنی‌ها تعطیلات زمستانی بیشتری نسبت به کشورهای اروپا و آمریکا دارند، اکثر اقامتگاه‌های کشور مملو از جمعیت بوده و کرایه آنها نیز متعاقبا بالاتر از زمان‌های دیگر است. از همین رو چنانچه قصد سفر به ژاپن در این موقع از سال را دارید، باید بدانید که عموما اقامتگاه‌های سنتی و لوکس ژاپنی که به ریوکان ryokans معروف هستند از دسترس خارج بوده و حتی از یکسال قبل توسط توریست‌های حرفه‌ای رزرو شده‌اند.

در کنار اهمیت نکات مهم روزهای سال جدید در ژاپن، بد نیست به این موضوع نیز اشاره کنیم که از پایان ماه دسامبر ( آذر ماه- عموما پس از کریسمس) تا چند روز اول ماه ژانویه یا همان دی ماه ( معمولا تا روزهای سوم، چهارم و یا کمی بعدتر در ژانویه) بسیاری از اماکن بسته و یا تعطیل هستند. این موضوع شامل تعطیلی برخی از رستوران‌ها، موزه‌ها، فروشگاه‌ها و موارد بیشتر می‌گردد. بسته بودن اغلب رستوران‌ها از ۳۱ دسامبر یعنی ۱۰ دی تا دوم و یا سوم ژانویه (۱۳ دی) به جز رستوران‌های گران‌قیمت، رستوران‌های واقع در فروشگاه‌های بزرگ، هتل‌ها و کترینگ‌های مخصوص مسافران، امری منطقی و قابل پیش‌بینی است که باید به هنگام سفر به ژاپن آنرا در نظر گرفت.

اما از جنبه مثبت قضیه، این روزهای تعطیل فرصت مناسبی برای رفتن به عمق طبیعت و بازدید از مناطق دوردست و البته فوق‌العاده جذاب حومه شهر خواهد بود. خوشبختانه اکثر معابد و اماکن مقدس در نقاط مختلف کیوتو و جاهای دیگر ژاپن در تعطیلات سال نو باز هستند و بازدید آنها در این موقع از سال می‌تواند به تجربه‌ای بسیار آرامش‌بخش و خاص برای شما مبدل گردد. لازم به ذکر است که عموما در حول و حوش ماه مارچ (اسفند)، آب و هوا و طبیعت ژاپن رفته رفته رو به بهاری شدن می‌رود.

ژاپن در بهار

به طور معمول بهار در ژاپن بنابر منطقه و شهر از اواسط ماه مارچ (اسفند) تا ماه می (اردیبهشت) ادامه دارد و با تغییر درجه دما از ۴ تا ۱۸ درجه سانتیگراد، می‌توان گفت که آب و هوای بهاری در ژاپن از ثبات خاصی برخوردار نیست. بدین خاطر، بنابر تجربه آن دسته از افرادی که در بهار به ژاپن سفر کرده‌اند، در بعضی از روزها شدیدا به پوشیدن کت زمستانی نیاز پیدا کرده و در عین حال در روزهای دیگر، پوشیدن سوئی‌شرت هم برای شما زیادی خواهد بود!

بهار محبوب‌ترین فصل کشور ژاپن از نگاه توریست‌ها بوده و سمبل معروف آن sakura و یا همان شکوفه‌های گیلاس است که عموما در نیمه دوم ماه مارچ (اسفند) و نیمه نخست ماه آپریل (فروردین) در اقصی نقاط ژاپن پدیدار می‌گردد.

بدون شک تعداد درخواست‌های ویزای توریستی ژاپن و متقاضیان سفر به ژاپن در فصل بهار و شکوفه‌های گیلاس به طور فزاینده‌ای افزایش می‌یابد و افراد از چند ماه قبل برای سفر به ژاپن و تجربه بهار این کشور برنامه‌ریزی می‌کنند. اما با اینکه نمی‌توان زیبایی‌های سفر به ژاپن در فصل شکوفه‌های گیلاس را انکار کرد، انتخاب این فصل دارای جنبه‌های منفی نیز هست. عموم مسافرانی که قصد سفر به ژاپن را دارند سعی می‌کنند تا برنامه سفرشان با فصل محبوب hanami مصادف شود، اما طبیعت غیرقابل پیش‌بینی بوده و نمی‌توان کاملا بر مبنای آن برنامه‌ریزی کرد.

از این رو در برخی از سالها در ژاپن شکوفه‌های sakura زودتر پدیدار می‌شوند و در بعضی مواقع دیرتر به گل می‌نشینند؛ بعضی از سالها شانس به توریست‌ها روی آورده و شکوفه‌ها برای مدت زمان بیشتری بر روی درختان می‌مانند و در عین حال در برخی اوقات باران و یا باد سختی موجب پراکندگی و ریزش آنها زودتر از موعد مقرر می‌گردد.

سفر به ژاپن در فصل بهار

می‌توان با قاطعیت این را گفت که سفر به ژاپن در فصل شکوفه‌های گیلاس تجربه‌ای بی‌نظیر خواهد بود؛ اما سوال اینجاست که آیا با توجه به مشکلاتی نظیر هزینه سفر بیشتر و حجم بالای جمعیت، ارزشش را دارد؟ در کنار تغییرات آب و هوا که در بالا به آن اشاره شد، بهار همیشه فصل جذابی برای سفر به ژاپن بوده است، اما طی چند سال اخیر و با نزدیکی به المپیک ۲۰۲۰ توکیو- ژاپن، تعداد توریست‌های متقاضی سفر به ژاپن در فصل بهار به طور فزاینده‌ای افزایش یافته است.

اوج شلوغی فصل شکوفه‌های گیلاس ژاپن، در بدترین حالت ممکن از اواسط ماه مارچ (اسفند) تا اواسط آپریل (فروردین) است و از لحاظ محبوبیت و حجم جمعیت با تعطیلات تابستانی اروپا قیاس می‌شود.

به طور کلی وجود چندین فاکتور مشکل‌ساز می‌تواند موجب صرف نظر توریست‌ها از سفر به ژاپن در فصل بهار گردد:

  • تعداد بسیار زیاد توریست‌ها از سراسر دنیا
  • در دسترس نبودن مکان‌های اقامتی و پر شدن ظرفیت هتل‌ها
  • قیمت‌های بالاتر اجاره هتل، خانه و سایر هزینه‌های سفر
  • لزوم برنامه‌ریزی سفر برای دریافت ویزا و رزرو هتل، بسیار قبل‌تر از زمان سفر

کمبود اقامتگا‌ه‌های توریستی ژاپن در فصل بهار

همانطور که پیش‌تر به این موضوع اشاره کردیم، درخواست‌‌های ویزا و سفر به ژاپن برای فصل بهار به شدت افزایش یافته و بسیاری از افراد از حدود یکسال قبل برای این موضوع اقدام می‌کنند، به همین خاطر بسیاری از هتل‌ها و اقامتگاه‌های سنتی ryokans به طور تعجب آوری، خیلی سریع رزرو و پر می‌شوند (خوشبختانه برخی از اقامتگاه‌های مسافرتی در ژاپن رزرو‌های طولانی را مورد پذیرش قرار نمی‌دهند، بدین خاطر باز هم امیدی برای برخی از توریست‌ها باقی خواهد ماند).

رشد چشمگیر تعداد توریست‌های ژاپن طی سالهای اخیر مقامات مربوطه این کشور را متعجب ساخته است. در حالی که تا چند سال پیش چالش اصلی سازمان ملی صنعت توریسم ژاپن، JNTO جذب مسافر به این کشور بود، چالش فعلی آنها به مدیریت حجم عظیم جمعیت مشتاق سفر به ژاپن تبدیل شده است.

متاسفانه اتاق‌های هتل کفاف خیل جمعیت توریست‌ها در فصل بهار را نمی‌دهد. لازم به ذکر است که این کمبود ظرفیت، بیشتر در شهرهای شلوغی نظیر کیوتو خودنمایی می‌کند. علاوه بر موارد ذکر شده، تعداد راهنماهای مجرب سفر به ژاپن در این فصل نسبت به تعداد مسافران بسیار کم بوده و عموما پیدا کردن و استفاده از خدمات این دسته از افراد در فصل بهار به چالشی جدی مبدل می‌شود.

هفته طلایی در ژاپن

علیرغم موارد منفی ذکر شده، با برنامه‌ریزی دقیق، همچنان فصل شکوفه‌های گیلاس یکی از زیباترین زمان‌ها برای سفر به ژاپن خواهد بود. اگرچه پیشنهاد می‌شود تا در صورت امکان از سفر در بازه زمانی Golden Week ژاپن اجتناب کنید. در کنار تعطیلات سال نو و تعطیلات Obon  در ماه آگوست، هفته طلایی ژاپن یکی از شلوغ‌ترین زمانها برای سفر به ژاپن محسوب می‌شود.

این هفته پر ازدحام معمولا از اواخر ماه آپریل (اردیبهشت) شروع شده و تا هفته اول ماه می ادامه دارد ( این بازه نسبت به تقویم هر سال کمی متغیر خواهد بود). طی این بازه زمانی، حجم سفرهای درون شهری مردم ژاپن بسیار بالا بوده و موجب می‌شود تا گشت و گذار در ژاپن برای توریست‌ها بسیار زمان‌بر و گران تمام شود.

اما بد نیست بدانید که چیز خاصی در مورد هفته طلایی ژاپن وجود ندارد و به جز چندین تعطیلی عمومی، ترافیک و ازدحام جمعیت، سفر به ژاپن در این بازه زمانی لطف چندانی نخواهد داشت.

نکات بازدید از ژاپن در بهار

  • اواخر ماه آپریل (اردیبهشت) با ریختن شکوفه‌ها و کم شدن جمعیت بازدیدکنندگان، زمان خوبی برای سفر به ژاپن در فصل بهار خواهد بود. البته باید این نکته را یادآوری کنیم که چنانچه قصد سفر در این بازه زمانی را دارید، باید از هفته طلایی ژاپن برحذر باشید.
  • بدون شک اواسط تا اواخر ماه می (اردیبهشت و خرداد) با کم شدن تعداد توریست‌ها  و گرم‌تر شدن هوا، بهترین زمان در فصل بهار برای سفر به ژاپن خواهد بود. ( البته محبوبیت این ماه نیز به تدریج نزد متقاضیان سفر به ژاپن در حال افزایش است)
  • با پایان ماه می و رسیدن ماه جون (خرداد و تیر)، آب و هوای بهاری ژاپن به یکباره به هوای گرم و شرجی تابستان تغییر حالت می‌دهد.

ژاپن در تابستان

عموما تابستان در ژاپن بنابر شهر و منطقه سفر از ماه جون (خرداد) تا اواسط سپتامبر (شهریور) ادامه دارد؛ هوای تابستان‌های ژاپن گرم و مرطوب بوده و به طور میانگین بین ۲۱ تا ۳۲ درجه سانتی‌گراد است.

چنانچه قصد سفر به ژاپن در فصل تابستان را دارید، بد نیست بدانید که ماه‌های جولای (تیر) و آگوست (مرداد) عموما گرم‌ترین و شرجی‌ترین زمان در ژاپن بوده و برای آن دسته از بازدیدکنندگانی که با هوای مرطوب و شرجی مخالف هستند مشکل‌ساز خواهد بود.

اما در عین حال آفتاب سوزان و حاره‌ای ژاپن در تابستان، این فصل را به یکی از زنده‌ترین و پر جنب و جوش‌ترین فصل‌های این کشور تبدیل کرده است.

می‌توان گفت که کشور ژاپن تقریبا نسبت به هر کشوری در دنیا از فستیوال‌های متنوع (matsuri) رنگارنگ، سنتی و استثنایی بیشتری برخوردار است.

عموما جشن‌ها و فستیوال‌ها در تمام طول سال در ژاپن برگزار می‌شوند، اما فصل تابستان ژاپن زمانی است که برخی از بهترین فستیوال‌ها نظیر کیوتو گیون  Kyoto’s Gion Matsuri ، اوساکا تنجین Osaka’s Tenjin Matsuri، آموری نبوتا Aomori’s Nebuta Matsuri و فستیوال آوا اودوری  Awa Odoriدر توکوشیما، جزیره شیکوکو، در آن برگزار می‌شود.

البته در کنار این جشن‌ها، تعداد زیادی از فسیوال‌های زنده و خوشمزه محلی نیز طی سال در ژاپن به اجرا در می‌آید. علاوه بر فستیوال‌های جذاب و متنوع ژاپنی که به ماتسوری معروف هستند، با سفر به ژاپن در فصل تابستان، به احتمال زیاد با آتش‌بازی عجیب و غریب و مشهور این کشور روبرو خواهید شد. آتش‌بازی که در زبان عامیانه ژاپنی به آن هانابی Hanabi  گفته می‌شود به طور جدی مورد توجه مردم بومی ژاپن است.

از این رو سفر به ژاپن در فصل تابستان و تجربه یک مراسم hanabi taikai  ، شما را از لحاظ فرهنگی و سرگرمی کاملا تحت تاثیر قرار خواهد داد. برای مثال آتش‌بازی رودخانه سومیدا Sumida River بسیار در ژاپن معروف است، اما بد نیست بدانید که با سفر به ژاپن در خلال تابستان، آتش‌بازی در نقاط مختلف کشور به اشکال متنوعی برگزار می‌گردد.

آب و هوای تابستان در ژاپن

با توجه به جمعیت قابل قبول توریست‌های ژاپن در تابستان، هوای داغ و شرجی برای بسیاری از بازدیدکنندگان نامطلوب بوده و یکی از موارد منفی سفر به ژاپن در تابستان محسوب می‌شود. البته درست است که هوا در توکیو همچون نیویورک گرم بوده و دارای رطوبت فراوان است، اما با توجه به طولانی‌تر بودن روزها، مردم در همه جای شهر در حال تفریح و لذت بردن هستند؛ از این رو در صورتی که جزء افراد گرمایی نباشید، تجربه سفر به ژاپن در این فصل بسیار ارزشمند خواهد بود.

در جاهای دیگر ژاپن نظیر کیوتو، آب و هوا همچون واشنگتن گرم‌تر است و می‌تواند برای آن دسته از افرادی که به تابش زیاد آفتاب عادت ندارند، سخت و طاقت‌فرسا باشد. البته در اکثر اوقات، سفر به ژاپن در تابستان برای افرادی که تنها به آب و هوای معتدل عادت دارند سخت و چالش برانگیز بوده و برای ساکنین مناطقی با فصول مختلف نظیر ایران، آب و هوای این کشور در فصل تابستان موردی عادی تلقی می‌شود.

 نکات سفر به ژاپن در تابستان

همانطور که پیش‌تر به این موضوع اشاره کردیم، کشور ژاپن از شمالی‌ترین نقطه در هوکایدو تا مناطق نسبتا گرمسیری اوکیناوا گسترده شده است. این موضوع منجر به تفاوت‌های آب و هوایی در نقاط مختلف کشور ژاپن می‌شود. این بدین معنی است که شما می‌توانید با سفر به ژاپن آب و هوای دلخواه خود را در هر یک از شهرهای این کشور انتخاب کنید. از این رو در مکان‌های مرکزی ژاپن نظیر مناطق کوهستانی Japan Alps، درجه دما در فصل تابستان به نسبت شهرهای کیوتو و توکیو به مراتب خنک‌تر است.

بنابراین در صورت تمایل می‌توانید جهت اجتناب از آب و هوای گرم و شرجی ژاپن در تابستان، بیشتر اوقات خود را به هنگام سفر در ژاپن در مکان‌هایی نظیر کوه‌های آلپ ژاپنی، توهوکو ( در شمال ژاپن) و هوکایدو بگذرانید.

فصل طوفان و باران در ژاپن

خوشبختانه در قیاس با اکثر کشورهای آسیایی، کشور ژاپن از فصل بارانی ملایمی برخوردار است. فصل باران که به tsuyu در ژاپن شناخته می‌شود، بنابر منطقه و موقعیت شهری از اوایل تا اواسط ماه جون (خرداد) تا اواسط جولای (تیر) ادامه دارد. با این که این ماه‌ها به زمان بارندگی در ژاپن معروف هستند، نمی‌توان توقع بارندگی برای هر روز را داشت. بارش باران در ژاپن اغلب پیوسته بوده ولی آنچنان شدید و سیلابی نیست.

طوفان‌ها در ژاپن که به Typhoons  شناخته می‌شوند عموما بین ماه‌های می (اردیبهشت) و اکتبر (مهر) و اواخر تابستان رخ می‌دهد. لازم به ذکر است که مناطق اوکیناوا و جنوب غربی ژاپن نسبت به سایر بخش‌های این کشور، بیشتر در معرض طوفان قرار دارند.

از این رو با سفر به ژاپن در اواخر تابستان چندان بعید نیست که با پدیده طوفان که در بعضی مواقع در برنامه‌های سفر همچون کنسل شدن پرواز تاثیر می‌گذارد، روبرو شوید، این موضوع در مناطقی نظیر اوکیناوا محتمل بوده و در سایر مناطق ژاپن احتمال وقوع آن کم‌تر است.

ژاپن در پاییز

پاییز در ژاپن بنابر موقعیت شهر و منطقه از اواسط ماه سپتامبر (شهریور) تا اوایل ماه دسامبر (آذر) ادامه دارد. بنابر تجربه بسیاری از بازدیدکنندگان ژاپن، فصل پاییز از لحاظ آب و هوایی با میانگین دمای ۱۰ تا ۲۱ درجه سانتیگراد، بهترین زمان برای سفر به ژاپن محسوب می‌شود. در کنار آب و هوای مطبوع و پاک ژاپن ( خصوصا در اواخر پاییز)، این فصل بیشتر برای حس طراوت و سرزندگی و تغییرات ظاهری رنگ شاخ و برگ درختان (koyo) از شهرت زیادی برخوردار است. در حالی که عملا فصل پاییز در ژاپن از اواخر ماه سپتامبر (شهریور) شروع می‌شود، آب و هوا عموما در این موقع از سال گرم (در برخی موارد بسیار گرم) است، اما با آمدن ماه اکتبر (مهر) می‌توان گفت که دیگر پاییز در ژاپن شروع شده است.

مطلب پیشنهادی: معرفی دیدنی ترین جاذبه های توریستی ژاپن

با شروع پاییز، توریست‌ها به بهانه لذت بردن از هوا در کنار فعالیت‌های گردشگری، به به سمت ژاپن سرازیر می‌شوند و به همین دلیل، ماه اکتبر به یکی از محبوب‌ترین زمان‌ها برای سفر به ژاپن تبدیل شده است. اما از لحاظ محبوبیت، این ماه با ماه نوامبر زمانی که فصل توریست‌ها به اوج خود می‌رسد، قابل مقایسه نیست. در ماه نوامبر، فصل پاییز ژاپن در بهترین حالت خود قرار دارد و شما می‌توانید در کنار فعالیت‌های مختلف توریستی، نظاره‌گر رنگین‌کمان طبیعت و برگ‌های درختان باشید.

اما چنانچه دوست دارید تا حد ممکن از جمعیت زیاد توریست‌ها به دور باشید، بهتر است به جای ماه اکتبر و نوامبر، اوایل ماه دسامبر را برای سفر به ژاپن انتخاب کنید. در این ماه، هنوز هم می‌توانید از koyo دیدنی در کنار تعداد کمتری از توریست‌ها لذت ببرید.

در عین حال می‌توانید، زمانی که در آبگرم و اسپای معروف onsen  نشسته و ریلکس کرده‌اید از مناظر زیبای طبیعی ژاپن بهره‌مند شوید.

نکات سفر به ژاپن در پاییز

فصل پاییز ژاپن از جهاتی دارای شباهتهایی با فصل شکوفه‌های گیلاس این کشور است، این بدین معنی است که همچون فصل پرمخاطب hanami ، فصل شروع koyo نیز به معنی رقابت با توریست‌های بیشتر بر سر مسائل مختلف، نبود اقامتگاه‌های کافی، بالا بودن هزینه‌های اقامت و نیاز به آماده‌سازی برنامه سفر، بسیار پیش‌تر از شروع سفر است.

ارزان‌ترین و منطقی‌ترین زمان سفر به ژاپن چه موقع از سال است؟

می‌توان اینطور گفت که فصول کم بازدید (low) و پربازدید(high season) این کشور همچون کشورهایی نظیر هند، تایلند و یا کاستاریکا، مسئله‌ای تعریف شده و مشخص نیست. اما به طور تقریبی فصول پاییز تا اواسط زمستان در ژاپن، ارزان‌ترین و منطقی‌ترین زمان سفر به این کشور محسوب می‌شوند. همچنین گران‌ترین زمان برای مسافرت به ژاپن، بازه تعطیلات ملی و رسمی این کشور است.

تعطیلات ملی کشور ژاپن

هم‌چون خیلی از کشورهای دنیا، ژاپنی‌ها عاشق مسافرت هستند و از تعطیلات آخر هفته و تعطیلات رسمی، حداکثر استفاده را می‌برند. از این‌رو گران‌ترین بازه‌های زمانی برای سفر به ژاپن از این قرار هستند:

  • هفته طلایی Golden Week
  • تعطیلات Obon که در اواسط ماه آگوست رخ می‌دهد و تاریخ آن سال به سال کمی تغییر می‌کند
  • تعطیلات سال نوی میلادی

در حالی که برخی از خدمات‌ شهری نظیر مترو و قطار سریع‌السیر حتی در تعطیلات نیز با تغییرات قیمتی روبرو نمی‌شوند، هزینه هتل و اقامتگاه‌هایی نظیر ryokans  در خلال تعطیلات ملی (که شامل ۳ روز تعطیلی آخر هفته می‌شود) به طور سرسام آوری افزایش می‌یابد. همچنین هزینه پروازهای داخلی هم در این بازه زمانی دچار نوسان قیمتی فراوانی می‌شود.

در ادامه نظر شما را به لیست تعطیلات ملی کشور ژاپن جلب می‌کنیم:

تعطیلات باقیمانده ژاپن در سال ۲۰۱۹
۱۵ جولای: روز اقیانوس (umi no hi)
۱۰ تا ۱۸ آگوست: روزهای سفر Obon Peak
۱۱ آگوست: روز کوه (yama no hi)
۱۶ سپتامبر: روز احترام به سالمندان (keiro no hi)
۲۳ سپتامبر: روز تعادل پاییز (shubun no hi)
۱۳ اکتبر: روز ورزش و سلامت (taiiku no hi)
۲۲ اکتبر: روز جشن استقرار امپراطوری
۳ نوامبر: روز فرهنگ (bunka no hi)
۲۳ نوامبر: روز شکرگزاری نیروی کار (kinro kansha no hi)
۳۱ دسامبر تا ۳ ژانویه: نعطیلات سال نو میلادی

تعطیلات ملی ژاپن در سال ۲۰۲۰
۱ ژانویه: اولین روز سال نو (shogatsu)
۱۳ ژانویه: جشن بزرگسالی Coming of Age Day  (seijin no hi)
۱۱ فوریه: روز بنیاد ملی  (kenkoku kinenbi)
۲۳ فوریه: تولد امپراطور (tenno no tanjobi) مشاهده در ۲۴ فوریه
۲۰ مارچ: روز اعتدال بهار (shunbun no hi)
۲۹ آپریل تا ۶ می: روزهای سفر هفته طلایی
۲۹ آپریل: روز تولد امپراطور (showa no hi)
۳ می: یادبود قانون اساسی(kenpo kinenbi)- مشاهده در ۶ می
۴ می: روز سبز (midori no hi)
۵ می: روز کودکان(kodomo no hi)
۲۳ جولای: روز اقیانوس (umi no hi)
۲۴ جولای: روز سلامت و ورزش (taiiku no hi)
۱۰ تا ۱۹ آگوست: روزهای سفر Obon Peak Travel Days
۱۰ آگوست: روز کوه (yama no hi)
۲۱ سپتامبر: روز احترام به سالمندان(keiro no hi)
۲۲ سپتامبر: روز اعتدال پاییز (shubun no hi)
۳ نوامبر: روز فرهنگ (bunka no hi)
۲۳ نوامبر: روز شکرگزاری نیروی کار (kinro kansha no hi)
۳۱ دسامبر تا ۳ ژانویه: نعطیلات سال نو میلادی

زمان پرواز به ژاپن

همانطور که پیش‌تر به این موضوع اشاره کردیم هزینه‌های سفر و بالطبع پروازها به ژاپن از اواسط ماه دسامبر (آذر) تا اوایل و یا اواسط ماه ژانویه (دی) و به طور تقریبی از ماه جون تا آگوست (خرداد تا مرداد) بسیار گران‌تر از سایر ماه‌ها برای سفر به ژاپن خواهد بود. از این رو چنانچه بخواهید در بازه زمانی خلوت‌تر و کم بازدید ژاپن به این کشور سفر کنید، می‌توانید بازه زمانی پاییز و زمستان را انتخاب نموده و با توجه به تعطیلات ملی این کشور برنامه سفر خود به ژاپن را بچینید.

گروه شرکت‌های نیلگام با سالها تجربه موفق در زمینه اخذ انواع ویزای توریستی کشورهای مختلف دنیا از جمله ژاپن، آماده ارائه خدمات مشاوره رایگان، وقت سفارت و اخذ ویزای این کشور دوست داشتنی به شما عزیزان است.

مشاوره رایگان اخذ ویزای ژاپن۰۲۱-۷۵۲۳۷

امکان پرداخت هزینه خدمات با ارز دیجیتال امکان پذیر است. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

75237 – 021 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *