مهاجرت, مهاجرت کاری

کار در بریزبین استرالیا

شاید شما هم جزو آن دسته از افرادی باشید که به کار در یک کشور دیگر فکر می‌کنید. با توجه به وضعیت حال حاضر کشور و کاهش ارزش پول ملی، بسیاری از ایرانیان علاقه دارند تا در یک کشور خارجی کار کنند. اما موارد و ابهامات مختلفی در رابطه با کار در کشورهای دیگر وجود دارد که قبل از تصمیم به اشتغال در هر کشوری باید آن‌ها را بررسی کرده باشید. استرالیا یکی از کشورهایی است که به دلیل سبک زندگی و فرصت‌های شغلی که ارائه می‌کند هر ساله صدها هزار خارجی را برای کار و زندگی به سمت خود می‌کشاند.

مهاجرت به استرالیا با هدف پیدا کردن کار مناسب

استرالیا از جنبه‌های مختلفی از جمله سفر، کار و تحصیل یکی از کشورهای مورد علاقه ایرانی‌ها به حساب می‌آید. کار در استرالیا برای ایرانیان گزینه‌ای جذاب بوده و به همین دلیل سالانه تعدادی از مردم ایران رفتن به استرالیا برای کار را در دستور کار خود قرار می‌دهند. اما حتما قبل از تصمیم به مهاجرت به استرالیا برای کار، باید از موارد گوناگونی نظیر وضعیت کار در استرالیا، قوانین کار در استرالیا، شرایط گرفتن ویزای کار و مواردی از این دست اطلاعات کافی به دست آورده باشید. با توجه به این که بریزبین از جمله شهرهای موردتوجه ایرانیان جهت کار محسوب می‌شود، در این مطلب شرایط کار در این شهر استرالیا را مورد بررسی قرار دهیم.

شرایط کار در کوئینزلند استرالیا

بریزبین به عنوان مرکز ایالت کوئینزلند شناخته می‌شود که یکی از ایالات مهم کشور استرالیا به حساب می‌آید. شهر بریزبین در سالیان اخیر رشد بسیار سریعی را در زمینه اشتغال تجربه کرده و در این زمینه جزو برترین شهرهای کشور استرالیا محسوب می‌شود. رشد بازار کار در بریزبین در چند سال گذشته بیش از دو برابر نرخ رشد جمعیت بوده و ۴۷ درصد از کل رشد شغلی ایالت کوئینزلند را تشکیل داده است.

نرخ بیکاری بریزبین در فوریه سال ۲۰۱۶ میلادی ۵٫۷ درصد بوده که نسبت به آمار نرخ بیکاری ملی در استرالیا پایین‌تر بوده است.

این عدد در ژانویه سال ۲۰۱۹ به ۵٫۹ درصد رسیده است که نشان دهنده افزایش اندک نرخ بیکاری طی سه سال میلادی است. بنابراین بر اساس آمار می‌توان گفت که به طور کلی وضعیت کار در بریزبین استرالیا دارای چشم انداز مناسبی است. مشاغل در این ایالت در دسته‌های گوناگونی قرار می‌گیرد که شامل خرده فروشی، انرژی، منابع، تولید، ساخت و ساز، مراقبت‌های بهداشتی و اجتماعی و آموزش و پرورش می‌شود. برخی از بخش‌ها مانند خرده فروشی نیروی کار خود را از بین متقاضیان محلی انتخاب می‌کنند اما برخی دیگر از بخش‌ها به ویژه تولید پیشرفته و مراقبت‌های بهداشتی و اجتماعی به طور ثابت تقاضای نیروی کار از خارج کشور را دارند.

در صورتی که پیشنهاد کار در بریزبین به شما رسیده، ابتدا باید ببینید که آیا موقعیت کاری شما شامل یک قرارداد خاص می‌شود یا خیر. از جمله این موارد می‌توان به قراردادهای حوزه صنعت اشاره داشت. در این نوع قراردادها اکثر شرایط کاری شما همراه با جزئیات مختلف توضیح داده شده است. اما اگر موقعیت شغلی شما شامل این مورد نیست باید شرایط کار عمومی را که به وسیله دولت استرالیا تنظیم شده مطالعه کنید. مهم‌ترین حقوقی که برای یک کارمند در کشور استرالیا در نظر گرفته شده شامل موارد زیر می‌شود:

  • پرداخت حداقل دستمزد تعیین شده از سوی دولت
  • محافظت از کارمند در برابر رفتار ناعادلانه یا اخراج
  • پیش‌بینی زمان استراحت در طول ساعات کاری طولانی‌تر
  • ایجاد محیط کاری سالم و ایمن

حداقل دستمزدی که در سال ۲۰۱۹ در کشور استرالیا تعیین شده ۱۸٫۹۳ دلار در ساعت است. کارکنان تمام وقت باید ۳۸ ساعت در هفته کار کنند اما این مورد در رابطه با پست‌های مدیریتی و هم‌چنین مشاغل اجرایی که در آن‌ها مسائلی نظیر برگزاری جلسات، تکمیل پروژه و… وجود دارد اعمال نمی‌گردد. هم‌چنین بر مبنای ضرورت سازمانی و البته شرایط مناسب برای کارمندان ممکن است از کارکنان خواسته شود که ساعات اضافی را سر کار باقی بمانند که برای این زمان هم اضافه کار پرداخت خواهد شد.

زمانی که مشغول کار در بریزبین هستید به طور قانونی ۴ هفته مرخصی سالیانه داشته و هم‌چنین می‌توانید ۱۰ روز هم به دلایل مختلفی همچون بیماری مرخصی بگیرید.

ضمن این که بسیاری از شرکت‌های استرالیایی به کارکنان خود ۲۵ روز off می‌دهند. علاوه بر این‌ها باید به ۸ روز تعطیلی ملی و هم‌چنین تعطیلی‌های مربوط به هر ایالت هم اشاره کرد. به عنوان مثال روز کارگر در کل ایالت کوئینزلند به عنوان تعطیل رسمی شناخته می‌شود و هم‌چنین در خود بریزبین هم یک روز تعطیلی اضافی به مناسبت نمایش سلطنتی کوئینزلند وجود دارد.

چطور در بریزبین کار پیدا کنیم؟

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که در مورد کار در بریزبین و به طور کلی کار در استرالیا مطرح می‌شود این است که چگونه در استرالیا کار پیدا کنیم. به منظور پیدا کردن کار در بریزبن و هر یک از نقاط دیگر استرالیا باید یک سری اقدامات را انجام دهید که در ادامه می‌آید.

اهمیت رزومه برای پیدا کردن کار در استرالیا

پیش از آن که برای یافتن کار و ارسال تقاضا اقدام کنید باید رزومه‌ای مناسب را آماده کرده باشید. اگر خودتان مهارت کافی را در نوشتن یک رزومه حرفه‌ای ندارید می‌توانید از موسساتی که در این زمینه فعال هستند کمک بگیرید تا به شکل مناسبی تحصیلات، مهارت، علایق و تجارب کاری شما را لیست کنند. بسیار مهم است که رزومه شما هیچ ایرادی را نداشته باشد بنابراین بهتر است قبل از جست و جو برای پیدا کردن کار از یک نفر که زبان انگلیسی خوبی دارد بخواهید تا رزومه شما را بررسی کند.

جستجوی آگهی‌های استخدام استرالیا

کارفرمایان مختلف در شهر بریزبین اقدام به انتشار آگهی‌های استخدام از روش‌های مختلف از جمله روزنامه، شرکت‌های استخدام خصوصی، وب‌سایت‌های کاریابی و هم‌چنین ارتباط مستقیم با افراد می‌نمایند. برای کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با پیدا کردن کار در بریزبین و مشاهده فرصت‌های شغلی در استرالیا می‌توانید به سایت‌های زیر مراجعه کنید:

صلاحیت و مهارت شغلی موردنیاز در بریزبین استرالیا

اگر در مشاغلی دارای تجربه و مهارت باشید که در آن مشاغل کمبود نیروی ماهر وجود داشته باشد شانس شما برای پیدا کردن شغل بیشتر خواهد شد. به عنوان مثال مهاجرانی که قصد کار در بریزبن را دارند در صورت برخورداری از تجربه حرفه‌ای و واجد شرایط بودن در زمینه‌هایی نظیر خدمات مالی، تولید انرژی (به ویژه فناوری‌های پاک)، فناوری اطلاعات و ارتباطات، فرآوری مواد غذایی و هم‌چنین علوم زیستی از جمله داروسازی و بیوتکنولوژی می‌توانند شغل مناسبی را برای خود دست و پا کنند.

ارسال تقاضای کار در استرالیا

شما این امکان را دارید که به وب سایت خدمات استخدام دولت استرالیا که به منظور ارائه خدمات به جویندگان کار ایجاد شده مراجعه نمایید. در این سایت فرصت‌هایی برای آموزش، توسعه مهارت، تجربه کاری و برخی کمک‌های ویژه ارائه می‌شود.

نحوه دریافت ویزای کار استرالیا

برای کار در استرالیا و شهر بریزبین در ابتدا نیاز به یک ویزا خواهید داشت که تحت عنوان ویزای کار استرالیا شناخته می‌شود. اما ویزای کاری استرالیا به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟ این ویزا برای افراد زیر در نظر گرفته شده است:

  • کارگران ماهر
  • افراد شرکت‌کننده در فعالیت‌های خاص
  • افرادی که در تعطیلات دور از خانه کار می‌کنند
  • نیروهای متخصص
  • کارآموزان به صورت کوتاه مدت
  • افراد حرفه‌ای و با تجربه
  • سرمایه گذاران
  • صنعت نفت و گاز دریایی استرالیا

انواع ویزای کار استرالیا

ویزای کار استرالیا به طور عمده به دو گروه تقسیم می‌شود:

1.ویزای مهاجران دارای مهارت GSM

ویزاهای GSM چندین نوع مختلف داشته و مخصوص نیروهای خارجی ماهری است که دارای مهارت‌های مورد نیاز بازار کار استرالیا بوده و واجد شرایط لازم باشند.

2.ویزای حمایتی کارفرمایان

این نوع ویزای کار استرالیا مخصوص افرادی است که واجد شرایط خاصی بوده و به وسیله یکی از افراد یا نهادهای زیر حمایت شده باشند:

  • یک کارفرمای استرالیایی شناخته شده
  • یک مسئول کشوری یا ایالتی
  • یک نهاد دولتی

البته ویزاهای کار استرالیا دارای چندین subclass مختلف هستند که برای آگاهی از جزئیات آن‌ها می‌توانید به سایت دپارتمان امور داخلی دولت استرالیا و قسمت مهاجرت و ویزای آن مراجعه کنید.

شرایط مورد نیاز برای اخذ ویزای کار استرالیا

برای گرفتن ویزای کار استرالیا باید واجد یک سری شرایط باشید که بسته به نوع ویزای مورد درخواست متغیر خواهد بود. در ادامه تعدادی از الزامات عمومی موردنیاز جهت اخذ ویزای کار استرالیا آورده می‌شود:

  • اثبات مهارت در زبان انگلیسی از طریق ارائه گواهی‌های مرتبط نظیر نمره آزمون IELTS
  • قرار داشتن شغل موردنظر در لیست مشاغل مورد نیاز استرالیا
  • برخورداری از تجربه و مهارت در زمینه موردنظر
  • ارزیابی مهارت‌های شما در زمینه شغلی موردتقاضا
  • برخورداری از معیارهای سلامت جسمی و شخصیتی

درخواست ویزای کار استرالیا

بعد از حصول اطمینان از بابت واجد شرایط بودن، نوبت به ارسال درخواست ویزای کار در استرالیا می‌رسد. برای ثبت درخواست ویزای کار استرالیا نیز باید بر اساس نوع ویزای مدنظرتان اقدام نمایید که در ادامه توضیح داده خواهد شد.

ثبت درخواست ویزای مهارت استرالیا

اگر قصد دارید ویزای مهاجران دارای مهارت را برای کار در بریزبین بگیرید باید ابتدا یک فرم ابراز علاقه آنلاین EOI را از طریق بخش SkillSelect سایت مهاجرت استرالیا ارسال کنید. دقت داشته باشید که ارسال EOI به معنی درخواست ویزا نبوده و کاملا رایگان است. در سیستم آنلاین SkillSelect می‌توانید یک پروفایل ایجاد کرده و مشخصات و مهارت‌های خودتان را ارائه کنید. پس از طی این مرحله باید منتظر باشید تا مهارت‌های شما ارزیابی شده و به وسیله یکی از نهادهای دولتی انتخاب شود. در صورتی که به وسیله یکی از این نهادها انتخاب شوید دعوتنامه‌ای را دریافت خواهید کرد که از زمان دریافت آن تنها ۶۰ روز زمان دارید تا درخواست ویزای خود را ارسال کنید. در صورتی که درخواست ویزای کار شما بیش از این مدت طول بکشد اعتبار خود را از دست داده و باید منتظر باشید تا دعوتنامه دیگری برای شما ارسال گردد.

ثبت درخواست ویزای مورد حمایت استرالیا

برای این که بتوانید درخواست یک ویزای حمایتی را بدهید باید از طرف یک کسب و کار یا مسئول و نهاد دولتی در کشور استرالیا حمایت شده باشید. تنها زمانی می‌توانید درخواست ویزای حمایت شده را ارسال کنید که کارفرمای شما درخواستی را مبنی بر حمایت از شما ارائه داده باشد. در این حالت باید در درخواست آنلاین خود برای اخذ ویزای کاری استرالیا حتما شماره یا ID درخواست کارفرما را ذکر کنید. البته دقت داشته باشید که در این شرایط باید مدارک و مهارت‌های شما توسط مسئولان مربوط مورد ارزیابی و تایید قرار بگیرد.

مدت زمان موردنیاز برای اخذ ویزای کار استرالیا

همان‌طور که گفته شد کشور استرالیا و شهر بریزبین از اقتصاد توسعه یافته و فرصت‌های شغلی مناسبی برخوردار هستند. با این حال، این که چه مدت طول بکشد تا بتوانید در استرالیا کار پیدا کنید بستگی به موارد مختلفی دارد. از مهم‌ترین این موارد باید به عوامل اقتصادی، صلاحیت کاری و مهارت‌ها، نوع کاری که به دنبال آن هستید و هم‌چنین شرایط خاص اثرگذار روی دسترسی به برخی مشاغل خاص اشاره داشت. اما به طور معمول مدت زمان اخذ ویزای کار استرالیا بین ۶ ماه تا یک سال خواهد بود و بعد از آن می‌توانید مشغول کار در بریزبن شوید.

امکان پرداخت هزینه خدمات با ارز دیجیتال امکان پذیر است. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

75237 – 021 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *