ویزا

ویزای چک و راهنمای دریافت انواع آن

بنابر قوانین دولت چک، به استثنا شهروندان حوزه شنگن، آمریکا، کانادا، استرالیا و ژاپن، شهروندان کشورهایی مانند ایران، افغانستان، ترکیه، آذربایجان و عراق برای ورود و سفر به جمهوری چک نیازمند دریافت یکی از انواع ویزای شنگن خواهند بود.

معرفی مختصر جمهوری چک

جمهوری چک که به نام Czechia نیز شناخته می‌شود با انحلال صلح‌آمیز چک اسلوواکی، در سال ۱۹۹۳ تاسیس شد. این کشور که در مرکز قاره اروپا قرار گرفته از غرب با آلمان، از شرق با اسلوواکی، از جنوب با اتریش و از شمال‌شرقی با لهستان هم‌مرز است. شهر پراگ به عنوان پایتخت جمهوری چک محسوب می‌شود و زبان رسمی این کشور زبان چکوسلواکی است. هم‌چنین لازم به ذکر است که نرخ تولید ناخالص ملی این کشور یا GDP در سال ۲۰۱۵ معادل ۱۶۳٫۹۴۷ یورو به ازای هر نفر بوده است.

واحد ملی پول در جمهوری چک کرون CZK و سیستم سیاسی آن جمهوری پارلمانی است. در تاریخ ۱۶ آپریل ۲۰۰۳ جمهوری چک به پیمان شنگن پیوست و در ۲۱ دسامبر ۲۰۰۷ به طور رسمی فعالیت خود در حوزه شنگن را به اجرا در آورد. بنا بر این توافق‌نامه، جابه‌جایی و سفر از یک کشور به سایر ۲۵ کشور عضو شنگن (اتریش، بلژیک، دانمارک، استونی، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، مجارستان، ایسلند، ایتالیا، لیتوانی، لتونی، لیختن‌اشتاین،لوکزامبورگ، مالت، هلند، نروژ، لهستان، پرتغال، اسلوواکی، اسلوونی، اسپانیا، سوئد و سوئیس) بدون کنترل مرزی و دریافت ویزا برای شهروندان جمهوری چک ممکن بوده و بالعکس این موضوع نیز برای سایر شهروندان این حوزه صدق می‌کند.

انواع ویزای شنگن چک

بنابر اطلاعات وبسایت رسمی سفارت جمهوری چک، ویزای شنگن جمهوری چک مجوزی است که متناسب شرایط و هدف از سفر، برای شهروندان خارجی متقاضی سفر و اقامت کوتاه‌مدت در این کشور صادر می‌گردد. به طور معمول ویزای شنگن صادر شده به صورت برچسب در داخل پاسپورت هر متقاضی زده می‌شود و برای عموم متقاضیان دریافت یکی از انواع ویزای شنگن از جمله کودکان، پروسه و برچسب ویزای مجزایی وجود دارد.

ویزای شنگن کوتاه‌مدت

به استثنای شهروندان لیست کشورهای حوزه شنگن و کشورهایی نظیر برزیل، ژاپن، استرالیا، امارات که برای اقامت کوتاه‌مدت حداکثر ۹۰ روزه در یک بازه ۶ماهه (۱۸۰ روزه) ملزم به دریافت ویزای کوتاه‌مدت شینگن نیستند، شهروندان اغلب کشورهای آفریقایی و آسیایی از جمله ایرانیان برای ورود به جمهوری چک و حوزه شنگن و اقامت کوتاه‌مدت در این کشور ملزم به دریافت یکی از انواع ویزای شنگن کوتاه‌مدت هستند که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

ویزای ترانزیت فرودگاهی

این نوع از ویزای چک در دسته ویزای نوع A شنگن قرار می‌گیرد و مناسب آن دسته از افرادی است که قصد دارند از طریق یکی از فرودگاه‌های بین‌المللی جمهوری چک به کشوری خارج از حوزه شنگن سفر کنند. بنابر اطلاعات وب‌سایت سفارت چک، شهروندان کشورهای زیر برای جا به جایی از قلمروی فرودگاهی این کشور به کشوری خارج از این حوزه ملزم به دریافت ویزای ترانزیت فرودگاهی شنگن هستند:

لبنانافغانستان
لیبیالجزایر
مالیارمنستان
موریتانیبنگلادش
نیجریهچاد
نیجرکنگو
پاکستانکوبا
فلسطینمصر
سومالیاریتره
سودان جنوبیاتیوپی
سریلانکاغنا
سودانهند
سوریهایران
ترکیهعراق
یمن

ویزای توریستی و خدمات درمانی جمهوری چک

این نوع از ویزای چک که در دسته ویزای نوع C شنگن قرار می‌گیرد به صورت کوتاه‌مدت برای اهدافی نظیر گردشگری و خدمات درمانی برای متقاضیان سفر به این کشور اروپایی صادر می‌شود.

ویزای تجاری Business شنگن – فرهنگی و ورزشی

این نوع از ویزای کوتاه‌مدت شنگن چک برای متقاضیانی با اهداف تجارت، شرکت در کنفرانس، رویداد فرهنگی و ورزشی و مواردی از این قبیل صادر می‌شود.

ویزای بازدید از اقوام و دوستان

این نوع از ویزای کوتاه‌مدت شنگن برای آن دسته از افرادی است که از دعوت‌نامه رسمی شناسایی‌شده توسط پلیس جمهوری چک برخوردار هستند. البته این دعوت‌نامه باید توسط یک شهروند و یا مقیم دائم جمهوری چک تنظیم شده باشد و شرایط زیر را پوشش دهد:

  • تضمین پوشش هزینه‌های روزمره مسافر تا زمان برگشت وی به کشور مبدا
  • تضمین و اثبات فراهم نمودن محل اقامت مناسب برای مسافر تا زمان برگشت وی به کشور مبدا
  • تضمین پوشش هزینه‌های درمانی از جمله هزینه نقل و انتقال بیمار تا زمان اقامت مسافر در جمهوری چک
  • تضمین و اثبات برگشت مسافر به کشور مبدا پیش از اتمام اعتبار ویزا

ویزای تحصیلی – کارآموزی و تحقیقات علمی

این نوع از ویزای شنگن برای اقامت و گذراندن دوره‌های کوتاه‌مدت (حداکثر ۳ماهه) تحصیلی، کارآموزی و یا انجام تحقیقات علمی در جمهوری چک صادر می‌شود.

ویزای اشتغال

این نوع از ویزای شنگن کوتاه‌مدت برای متقاضیان واجد شرایطی با اهداف مرتبط با کسب و کار و اشتغال و یا سایر فعالیت‌های ایجادکننده سود صادر می‌گردد. در این بین انواع دیگر ویزای شنگن کوتاه‌مدت چک تحت عناوینی نظیر کار و استخدام فصلی، آموزش و حوزه رسمی و سیاسی صادر می‌گردد.

ویزای بلندمدت شنگن

این نوع از ویزای جمهوری چک در دسته نوع D ویزای شنگن قرار می‌گیرد و مناسب آن دسته از افرادی است که برای اهدافی نظیر خدمات درمانی، فرهنگی، ورزشی، بازدید(از طریق دعوت‌نامه)، اهداف رسمی (سیاسی)، خانوادگی، تحصیل، کارآموزی، کار داوطلبانه، کار در تعطیلات، کار فصلی، آموزش، کارآفرینی و سایر موارد مرتبط قصد اقامت بیش از ۹۰ روز و تا حداکثر یک‌سال را در این کشور دارند.

ویزای بلندمدت شنگن برای دریافت مجوز اقامت طولانی‌مدت جمهوری چک

این نوع از ویزای شنگن چک از نوع شنگن تایپ D بوده و برای ۶۰ روز صادر می‌شود و به دارنده آن این امکان را می‌دهد تا در این مدت زمان برای دریافت مجوز اقامت طولانی‌مدت جمهوری چک اقدام کند. مجوز اقامت دائم به دارنده آن این اجازه را می‌دهد تا برای کوتاه‌مدت و بدون قصد کسب درآمد به سایر کشورهای حوزه شنگن سفر کند.

نوبت دهی و دریافت وقت ملاقات کارگزاری

از پنجم نوامبر سال ۲۰۱۷ کنسولگری جمهوری چک پروسه درخواست ویزای خود را به کارگزاری وی اف اس گلوبال برون‌سپاری کرده است. بدین ترتیب چنانچه بخواهید برای تعیین وقت ملاقات اقدام کنید باید ایمیلی را حاوی اطلاعات و با فرمت زیر و به زبان انگلیسی به آدرس ایمیل کارگزاری وی اف اس appointmentczechrepublic@vfshelpline.com بفرستید.

نام و نام خانوادگی کامل
شماره پاسپورت
تاریخ اتمام اعتبار پاسپورتسال/ماه/روز
ملیت و تابعیت
جنسیت
تاریخ تولدسال/ماه/روز
شماره تماس
زمان سفرسال/ماه/روز
زمان درخواستی قرار ملاقات کارگزاری
مکان درخواستی برای ارائه مدارک

 

 

کارگزاری خدمات ویزا

 

سفارت جمهوری چک

نوع ویزای درخواستی

 

 

بازدید تجاری

 

توریستی

بازدید خصوصی و خانوادگی

به طور معمول به ایمیل متقاضیان ظرف ۷۲ ساعت پاسخ داده خواهد شد.

بر همین اساس برای چندین بار ایمیل خود را برای کارگزاری و یا سفارت جمهوری چک نفرستید. در صورتی که بخواهید درخواست ویزای خود را در بخش ویزای سفارت جمهوری چک پیگیری کنید، باید برای هماهنگی صریحا این موضوع را با کارگزاری وی اف اس در میان بگذارید. این بدین خاطر است که در حال حاضر پیگیری و درخواست تمامی امور خدمات ویزای شنگن کوتاه‌مدت جمهوری چک به عهده کارگزاری وی اف اس گلوبال تهران است.

نوبت‌دهی و دریافت وقت سفارت جمهوری چک

همانطور که گفتیم کارگزاری وی اف اس گلوبال مسئول ارائه خدمات ویزای پرمخاطب و متداول شنگن کوتاه‌مدت جمهوری چک است و پیگیری و ارائه خدمات ویزای بلندمدت شنگن و مجوز اقامت تنها در سفارت جمهوری چک در تهران قابل پیگیری است. از این رو برای دریافت وقت سفارت چک متقاضیان باید ایمیلی با اطلاعات مشابه به این آدرس visa_tehran@mzv.cz ارسال کنند. بنابر قوانین سفارت، هر یک حساب ایمیل مساوی با یک متقاضی درخواست وقت سفارت و ویزا است.

تنها استثنا مخصوص کودکان کم سن و سال است که برای اقامت به همراه یک سرپرست قانونی اعمال می‌شود. تنها در این حالت است که می‌توان با ایمیلی یکسان به عنوان قیم و سرپرست قانونی کودک تقاضای وقت سفارت کرد. در صورتی که متقاضی وقت سفارت بخواهد زمان ملاقات خود را به تعویق بیاندازد، باید از طریق ایمیل درخواست خود را ارسال نماید و چنانچه تحت هر شرایطی در زمان معین شده وقت سفارت در این محل حضور نداشته باشد، باید پروسه درخواست از طریق ارسال ایمیل را مجددا تکرار کند.

ایمیل ارسالی به سفارت جمهوری چک باید به شکل زیر بوده و حاوی اطلاعات اسم و فامیل متقاضی، نوع مجوز اقامتی که فرد مایل به درخواست آن است، اطلاعات تماس فرد نظیر (ایمیل، موبایل، تلفن) و شماره پاسپورت باشد.

APPOINTMENT FORM
Name(نام متقاضی)
Surname(نام خانوادگی متقاضی)
Date of birth(تاریخ تولد)
Number of travel document(شماره پاسپورت)
purpose of stay(هدف از سفر)
contact telephone number(تلفن تماس)
email address(آدرس ایمیل)

همچنین متقاضی باید ضمائم زیر را به ایمیل خود اضافه کند:

  1. کپی اسکن‌شده از صفحات اصلی پاسپورت (فرمت pdf)
  2. کپی اسکن‌شده از مدارک توضیح دهنده هدف از تحصیل/ اقامت (برای مثال مدارک دانشگاهی، ثبت نام تجاری و غیره در فرمت pdf)

لازم به ذکر است که تعداد درگاه‌های آزاد برای ارائه درخواست‌های ویزای بلندمدت یا مجوز اقامت ۶ عدد برای هر هفته است – تعداد ۲ اسلات برای متقاضیانی با مشخصات زیر رزرو شده است:

  • برنامه نیروی کار بسیار ماهر
  • برنامه کارکنان کلیدی و تحقیقاتی
  • دانشجوی سازمانی Regime Student
  • اهداف تجاری و تحقیقاتی

وقت سفارت ویزای بلندمدت برای اهداف تجاری و کسب و کار

بنابر قوانین دولتی No. 220/2019 Co. تاریخ ۲۶ آگوست ۲۰۱۹ سیستم quota برای این نوع از ویزا معرفی شده است. سیستم quota برای تهران در مجموع ۱۲ درخواست و پرونده را در سال در بر می‌گیرد. چهار عدد از این درخواست‌ها برای برنامه کارکنان کلیدی و تحقیقاتی تعیین شده و الباقی (۸ درخواست) به طور مساوری در کل سال توزیع شده است. برنامه‌های مربوط به قرار ملاقات تنها برای پنجره فعلی پذیرفته می‌شود. بدین خاطر، پیش از درخواست باید از طریق سفارت از رزرو نبودن اسلات‌ها و خالی بودن ظرفیت مطمئن گردید.

وقت سفارت کارت‌های استخدام Employee cards

بنابر قوانین دولتی No. 220/2019 Co. تاریخ ۲۶ آگوست ۲۰۱۹ سیستم quota برای این نوع از مجوز اقامت معرفی شده استسیستم quota تهران برای ۶۰ پرونده و درخواست در سال است. ۳۰ عدد از درخواست‌ها برای برنامه کارکنان کلیدی و تحقیقاتی  Key and Research Staff Program و نیروی کار بسیار ماهر و الباقی (۳۰ درخواست باقی مانده) به طور مساوری در کل سال توزیع شده است. برنامه‌های مربوط به قرار ملاقات تنها برای پنجره فعلی پذیرفته می‌شود. بدین خاطر پیش از درخواست باید از طریق سفارت از رزرو نبودن اسلات‌ها و خالی بودن ظرفیت مطمئن گردید.

مراحل اخذ ویزای توریستی جمهوری چک

برای دریافت ویزای توریستی چک شما ملزم به تعیین قرار ملاقات کارگزاری وی اف اس گلوبال و پیگیری پروسه ویزای خود از طریق این موسسه خدمات ویزا هستید. به طور کلی پروسه دریافت ویزای توریستی چک از طریق کارگزاری VFS Global و به ترتیب زیر است:

  • شناسایی نوع ویزا که در اینجا ویزای توریستی جمهوری چک مدنظر است
  • آماده‌سازی فرم درخواست و مدارک
  • تعیین وقت کارگزاری برای ثبت اثرانگشت و عکس بیومتریک در مرکز خدمات ویزا و ارائه مدارک: با رزرو قرار ملاقات کارگزاری یک ایمیل تائید به همراه نامه قرار ملاقات از طرف کارگزاری دریافت خواهید کرد. چنانچه عضوی از یک خانواده یا گروه باشید، باید برای هر یک از اعضا قرار ملاقات مجزا بگیرید.
  • با ایجاد درخواست و آماده‌سازی مدارک سفر شما نیازمند پرداخت هزینه ویزا هستید. چنانچه به صورت آنلاین برای ویزای شنگن درخواست داده باشید، پرداخت هزینه در بخشی از این پروسه گنجانده می‌شود. اما چنانچه فرم درخواست را دانلود و پرینت کرده و به صورت دستی پر کنید و به همراه سایر مدارک خود به مرکز کارگزاری وی اف اس بیاورید، پرداخت هزینه باید به صورت حضوری و وجه نقد یورو در مرکز کارگزاری و زمان قرار ملاقات انجام شود.
  • حضور در مرکز خدمات ویزا (وی اف اس گلوبال): با ارسال اینترنتی فرم درخواست تکمیل شده به مرکز کارگزاری، شما باید در روز ملاقات به موارد پیش رو توجه داشته باشید: حداقل ۱۰ دقیقه قبل از زمان ملاقات در مرکز وی اف اس حضور داشته باشید- باید در زمان قرار ملاقات در کارگزاری حضور داشته باشید و شخص دیگری نمی‌تواند به نیابت از شما بیاید – تنها متقاضیان، مراقبان و همراهان فرزندان زیر ۱۸ سال حق ورود به مرکز کارگزاری را دارند – باید یک کپی از درخواست ویزای خود به همراه پاسپورت معتبر با حداقل ۲ صفحه خالی همراه داشته باشید – اصل و کپی تمامی مدارک پشتیبان و مورد نیاز سفر خود را به همراه بیاورید – چنانچه هزینه ویزا را به صورت آنلاین پرداخت نکرده‌اید، می‌توانید به صورت حضوری پرداخت کنید – پروسه ثبت ۱۰ اثرانگشت دست و عکسبرداری دیجیتال کارگزاری را بگذرانید – چنانچه به نمایندگی کودک زیر ۵ سال برای ویزا درخواست داده‌اید، کودک باید در زمان قرار ملاقات حضور داشته باشد، اما ملزم به ارائه اطلاعات اثرانگشت نیست – افراد زیر ۱۸ سال باید به همراه یک بزرگسال در مرکز کارگزاری حضور پیدا کنند – در صورت از دست رفتن قرار ملاقات کارگزاری وی اف اس، شما می‌توانید پس از گذشت ۲۴ ساعت از زمان تعیین شده قبلی برای یک قرار ملاقات جدید اقدام کنید.
  • پیگیری درخواست: با انجام مراحل بالا و پس از گذشت مدت زمانی معین و رسیدن نتایج تصمیم‌گیری به کارگزاری وی اف اس، شما ایمیلی به‌روز رسانی‌شده دریافت خواهید کرد. شما همچنین می‌توانید از طریق این لینک به صورت آنلاین وضعیت درخواست خود را پیگیری نمایید. تنها کافیست شماره مرجع یا همان Reference Number که در رسید مرکز خدمات ویزا به شما ارائه شده را به همراه فامیلی خود در این بخش وارد کنید تا به این سرویس دسترسی پیدا کنید.
  • دریافت پاسپورت: پس از تصمیم‌گیری سفارت، شما می‌توانید در مرکز خدمات ویزا حضور یافته و با ارائه رسید وی اف اس و مدرک شناسایی معتبر، پاسپورت خود را دریافت کنید. البته نماینده قانونی آژانس‌های گردشگری معتبر نیز مجاز به دریافت پاسپورت شما هستند.

اطلاعات بیومتریک کارگزاری وی اف اس گلوبال

بنابر اطلاعات وبسایت VFS global ، بدون ارائه اطلاعات بیومتریک به درخواست ویزای شما رسیدگی نخواهد شد. نکات مهم و مرتبط با ثبت اطلاعات بیومتریک در کارگزاری وی اف اس شامل موارد زیر می‌شود:

  • در این کارگزاری اسکن صورت و اثر ۱۰ انگشت دست شما توسط اسکنر دیجیتال ثبت می‌شود
  • عکس دیجیتال بیومتریک باید تمام صورت شما را نشان دهد. از این رو شما نباید از عینک آفتابی، رنگی و یا پوشش سر مگر برای دلایل مذهبی استفاده کنید.
  • چنانچه دارای مجروحیتی در دست و انگشتان خود هستید پیشنهاد می‌شود تا بهبود کامل برای گذراندن پروسه کارگزاری صبر کنید.
  • چنانچه طی ۵سال گذشته برای ویزای شنگن درخواست داده باشید، نیازی به ارائه اطلاعات بیومتریک نخواهید داشت.
  • متقاضیان زیر ۱۲سال ویزا نیازی به ارائه کامل اطلاعات بیومتریک نداشته و تنها اسکن صورت برای آنها کفایت می‌کند.
  • برای متقاضیان بین ۱۲ تا ۱۷ سال حضور و رضایت یک والد یا سرپرست قانونی برای اسکن اطلاعات اثرانگشت موردنیاز است.
  • در صورتی که متقاضی با در دست داشتن گواهی معتبر پزشکی از لحاظ جسمی قادر به گذراندن فرآیند ثبت اثرانگشت نباشد، معاف از انجام این مرحله است.

مدارک لازم برای انواع ویزای شنگن چک

به طور کلی مدارک موردنیاز برای درخواست انواع ویزای شنگن چک به شرح زیر است:

  • فرم درخواست تکمیل و امضا‌ شده
  • یک قطعه عکس رنگی و جدید بیومتریک با پس زمینه سفید و اندازه ۳٫۵ در ۴٫۵
  • پاسپورت با حداقل ۳ماه اعتبار از مدت زمان اقامت در حوزه شنگن و دو صفحه خالی
  • رزرو بلیط پرواز رفت و برگشت هواپیما
  • رزرو و یا واچر هتل برای تمام مدت زمان سفر
  • بیمه مسافرتی با حداقل پوشش ۳۰ هزار یورویی خدمات درمانی در تمام کشورهای حوزه شنگن
  • به عنوان کارمند: گواهی اشتغال به کار، فیش حقوقی سه ماهه اخیر، مدارک بیمه تامین اجتماعی
  • به عنوان تاجر: اثبات ثبت نام تجاری، جواز و پروانه کار، مدارک بیمه، اظهارنامه مالیات بر درآمد
  • به عنوان مدیر و سهام‌دار یک شرکت ایرانی: معرفی‌نامه دارای امضا توسط نماینده شرکت برای تائید دفتر و موقعیت متقاضی، مدارک اثبات وجود شرکت در ایران (روزنامه رسمی)، اثبات داشتن قرارداد رسمی
  • به عنوان متقاضی minor زیر ۱۸ سال: گواهی سرپرست قانونی مبنی بر پوشش هزینه‌های سفر متقاضی تائید شده توسط دفتر اسناد رسمی. در صورت سفر به تنهایی یا به همراه یک والد، وجود گواهی رضایت والد دیگر الزامی است.
  • برای ویزای تجاری: دعوت‌نامه تائید‌شده توسط پلیس مهاجرت چک، دعوت‌نامه دارای مهر و امضا از طرف شریک تجاری اهل چک و حاوی اطلاعات شخص دعوت‌شده، زمان سفر، قصد از سفر، اثبات روابط تجاری، تائید رزرو اقامت‌گاه برای تمام طول سفر
  • برای ویزای بازدید خانواده/دوستان: دعوت‌نامه تائید‌شده توسط پلیس مهاجرت چک، دعوت‌نامه معتبر حاوی اطلاعاتی نظیر نام، تاریخ تولد و شماره پاسپورت فرد دعوت‌شده، دلیل بازدید، نوع ارتباط(باید توسط متقاضی ویزا اثبات شود)، مدت زمان سفر
  • برای ویزای فرهنگی-ورزشی: دعوت‌نامه سربرگ‌دارو امضا شده برگزارکننده و تامین‌کننده رویداد، نامه رسمی دارای مهر و امضای تائید اعتبار و ثبت‌نام متقاضی توسط مسئول مربوطه
  • برای ویزای فردی با فرزند/همسر اروپایی یا ملیت جمهوری چک: مدارک اثبات‌کننده رابطه( سند ازدواج، گواهی تولد و شناسنامه)، کپی مدرک اجازه اقامت در ایران
  • برای ویزای شرکت درکنفرانس: دعوت‌نامه سربرگ‌دار و امضا شده برگزارکننده و تامین‌کننده رویداد مقیم چک، خلاصه یا برگه سخنرانی lecture آماده‌شده برای کنفرانس
  • برگه تمکن مالی و گردش حساب ۳ماه اخیر
  • مدارک بازنشستگی ۶ماهه اخیر (در صورت وجود)
  • اثبات برخورداری از دارایی ملکی در صورت امکان
  • ترجمه رسمی شناسنامه
  • مدارک ازدواج در صورت تاهل
  • کپی پاسپورت و ویزاهای قبلی متقاضی
  • رسید پرداخت هزینه ویزا
  • برنامه سفر مطابق با تاریخ رفت و برگشت رزرو پرواز و هتل

تمامی مدارک باید توسط دارالترجمه رسمی به زبان انگلیسی یا چکوسلواکی ترجمه گردد. سفارت و کارگزاری می‌تواند در صورت نیاز از شما درخواست مدارک بیشتر کند. اصل مدارک سفر باید در زمان مصاحبه حضوری با آفیسر پرونده ارائه شده و کپی آنها برای کارگزاری ارسال گردد. درخواست ویزای متقاضیان زیر ۱۸ سال یا به اصطلاح minor باید توسط هر دو سرپرست یا والد قانونی امضا شود. همچنین به همراه درخواست این دسته از افراد کپی پاسپورت والدین به همراه نامه تکمیل‌شده NOC مورد نیاز است.

هزینه ویزای شنگن چک

بنابر اعلام وب‌سایت وی اف اس گلوبال هزینه ویزای شنگن به شرح زیر است:

هزینه ویزای شنگن چک۶۰ یوروبرای هر درخواست
کودکان بین ۶ تا ۱۲۳۵ یوروبرای هر درخواست
کشورهای روسیه، آلبانی، اکراین، مولداوی، صربستان، مونته‌نگرو، مقدونیه، بوسنی و هرزگووین۳۵ یوربرای هر درخواست

باید به این نکته توجه داشته باشید که ۱۲ یورو برای هر درخواست به عنوان هزینه خدمات سرویس وی اف اس گلوبال به هزینه ویزای متقاضی اضافه می‌شود. هزینه‌های ویزا باید به صورت نقدی و به یورو پرداخت شود و غیرقابل برگشت است.

از جانبی دیگر هزینه‌های اجرایی خدمات سفارت چک به شرح زیر است:

۲۵۰۰ کرون (معادل ۹۸ یورو)ویزای بلندمدت (شامل اهداف تحصیلی می‌شود)
۲۵۰۰ کرون (معادل ۹۸ یورو)اقامت طولانی‌مدت
۵۰۰۰ کرون (معادل ۱۹۶ یورو)کارت کارمندی –استخدام employee card
۵۰۰۰ کرون (معادل ۱۹۶ یورو)کارت آبی
۵۰۰۰ کرون (معادل ۱۹۶ یورو)ویزای بلندمدت تجاری

تنها در صورتی که متقاضی از بورسیه و کمک هزینه تحصیلی دولت چک برخوردار باشد، درخواست ویزای بلندمدت تحصیلی وی مشمول پرداخت هزینه اعلام‌شده نمی‌گردد. لازم به ذکر است که زبان‌های مورد استفاده کارکنان سفارت چک در تهران تنها انگلیسی و چکوسلواکی بوده و در صورتی که متقاضی قادر به برقراری ارتباط از طریق این دو زبان نباشد ملزم به داشتن مترجم با هزینه شخصی خود است.

عوامل ریجکت ویزای شنگن چک

به طور کلی هر یک از انواع ویزای جمهوری چک از قوانین حوزه شنگن تبعیت کرده و به همین خاطر از دلایل مشابهی برای ریجکت درخواست ویزای شنگن برخوردار است که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم:

  • ارائه دعوت‌نامه نامعتبر، جعلی، بدون امضا و سربرگ شرکتی
  • ناکافی بودن پوشش خدمات درمانی بیمه مسافرتی و یا نامعتبر بودن آن در حوزه شنگن
  • ناقص بودن اطلاعات ارائه‌شده در فرم درخواست ویزا
  • ناقص بودن مدارک سفر ( مدرک ازدواج، مدرک بیمه، نامه اشتغال به کار و غیره)
  • عدم توانایی برای اثبات تمکن مالی و پوشش هزینه‌های سفر
  • برنامه سفر مبهم که با تاریخ رزرو هتل و بلیط پرواز هماهنگی نداشته باشد
  • نبود رزرو هتل و بلیط پرواز رفت و برگشت معتبر
  • وجود سوءسابقه در پرونده
  • پاسپورت مخدوش و کم‌اعتبار و یا ارائه مدارک جعلی
  • عدم توان در اثبات بازگشت به وطن پیش از اتمام مهلت ویزا ( دلایل سفر ضعیف و غیرموجه، نبود مدارک کاری و روابط خانوادگی)

موارد اشاره‌شده در بالا عمده دلایلی هستند که موجب ریجکت ویزای شنگن از سوی سفارت می‌شوند. اما بنابر اعلامیه وب‌سایت کنسولگری جمهوری چک، در صورت رد درخواست و ریجکت ویزای شینگن چک اطلاعیه‌ای از سوی سفارت با توضیح دلایل رد ویزا و راهنمایی برای مراحل بعدی برای متقاضی ارسال خواهد شد.

به طور معمول درخواست تجدیدنظر و بررسی دوباره پرونده متقاضی که اصطلاحا به آن appeal گفته می‌شود باید ظرف ۱۵ روز بعد از دریافت جواب ریجکت ویزا به صورت حضوری و یا از طریق ایمیل برای کنسولگری ارسال شود.

درخواست تجدیدنظر باید حاوی دلایل قانع‌کننده و اینکه چرا متقاضی فکر می‌کند تصمیم سفارت اشتباه بوده باشد. اطلاعاتی که در درخواست ویزا نیامده باشد، به عنوان دلایل تجدیدنظر قابل استفاده نخواهد بود. عموما درخواست تجدیدنظر متقاضی متعاقبا به وزارت امور خارجه جمهوری چک ارسال شده و ظرف ۶۰ روز کاری بررسی خواهد شد. پس از بررسی نهایی، نتیجه تصمیم‌گیری از طریق سفارت به اطلاع متقاضی ویزا خواهد رسید. باید به این نکته نیز اشاره کنیم که از تاریخ ۳۱ جولای ۲۰۱۹ درخواست تجدیدنظر ریجکت ویزای شنگن چک برای هر فرد ۶۰ یورو هزینه خواهد داشت.

پروسه رسیدگی به درخواست‌های ویزای شنگن چک معمولا چقدر زمان می‌برد؟

معمولا زمان رسیدگی به درخواست‌ها در سفارت جمهوری چک، از زمان دریافت پرونده ۱۵ روز کاری یا کمتر است. عموم درخواست‌های دریافتی در کارگزاری وی اف اس گلوبال در روز کاری بعدی برای سفارت جمهوری چک ارسال می‌شود. از این رو نخستین روز ارزیابی و رسیدگی به درخواست‌ها توسط سفارت چک از روز دریافت مدارک متقاضی از وی اف اس گلوبال محاسبه می‌شود. پیشنهاد می‌شود تا حداکثر ۹۰ روز قبل از برنامه سفر خود به جمهوری چک و حوزه شنگن، برای وقت سفارت و درخواست ویزا اقدام نمایید.

در برخی موارد ممکن است رسیدگی به یک پرونده تا حداکثر ۳۰ روز کاری زمان ببرد. حداقل و حداکثر زمان ارائه‌شده در این بخش کمی متغیر بوده و بهتر است برای اجتناب از بر هم ریختن برنامه‌ریزی سفر، از چند هفته قبل از زمان مقرر پرواز برای پروسه ویزای شنگن چک اقدام کنید.

قانون ۹۰/۱۸۰ حوزه شنگن به چه معنی است؟

بنابر قوانین، اقامت کوتاه‌مدت مسافر در حوزه شنگن نباید در یک بازه ۱۸۰ روزه از ۹۰ روز تجاوز کند. به طور معمول ویزای کوتاه‌مدت شنگن با اعتباری حداکثر ۹۰ روزه برای متقاضی صادر می‌شود، اما این موضوع اغلب اوقات برای متقاضیان ایرانی صدق نکرده و ویزای شنگن آنها مطابق با برنامه سفر و تاریخ رزرو هتل و بلیط پرواز معمولا به صورت سینگل (یکبار ورود) و با اعتبار ۷ تا ۱۴ روزه صادر می‌شود. اما در صورتی که بنابر صلاحدید آفیسر سفارت ویزای شنگن کوتاه‌مدت متقاضی به صورت مولتی(چندبار ورود) و با اعتبار حداکثر ۹۰ روزه صادر گردد، فرد می‌تواند در یک بازه ۱۸۰ روزه از زمان صدور ویزا، به دفعات به این حوزه وارد و از آن خارج شود.

البته مجموع اقامت وی در حوزه شنگن نباید از اعتبار درج شده در ویزا یعنی ۹۰ روز بیشتر شود و فرد باید پیش از اتمام مهلت ویزا حوزه شنگن را ترک کند. از این رو دارندگان ویزای شنگن باید مراقب روزهای قانونی اقامت خود در این حوزه باشند. براساس چندین بار ورود مسافر به این حوزه، تعداد روزهای باقیمانده را می‌توان از طریق روزهای درج‌شده در مهرهای ورود و خروج پاسپورت محاسبه کرد. البته وب‌سایت کمیسیون اروپایی ابزاری را برای محاسبه روزها و رعایت قانون ۹۰/۱۸۰ قرار داده است.

امکان پرداخت هزینه خدمات با ارز دیجیتال امکان پذیر است. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

75237 – 021 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *