تور, ویزا

معرفی سفارت بلغارستان و شرایط دریافت وقت سفارت

بلغارستان در جنوب شرقی اروپا و در بخش شرقی شبه جزیره بالکان قرار گرفته است. این کشور از شمال با رومانی، از غرب با صربستان و مقدونیه شمالی، از جنوب با یونان و ترکیه و از شرق با دریای سیاه هم‌مرز است. بلغارستان به واسطه داشتن سواحلی کم‌نظیر، تاریخچه‌ای کهن، کلیساهای دوست‌داشتنی، انواع ورزش‌های زمستانی، مناظر بدیع طبیعی و مسیرهای پیاده‌روی عالی، یکی از جذاب‌ترین کشورهای اروپا محسوب می‌شود.

شاید این سوال برای متقاضیان سفر به این کشور اروپایی و جذاب پیش بیاید که آیا ویزای بلغارستان همان ویزای شنگن است و این که شهروندان ایرانی برای ورود به آن نیاز به دریافت ویزا دارند؟ در حال حاضر ۲۶ کشور اروپایی از جمله آلمان، ایتالیا، فرانسه و پرتغال توافقی به نام شنگن دارند که آن‌ها را به شکل سرزمینی یکپارچه و بدون مرز درآورده است، اما در این میان بلغارستان در کنار کشورهایی نظیر کرواسی، قبرس و رومانی همچنان در حال تلاش برای پیوستن به این حوزه ارزشمند هستند. از این رو ویزای بلغارستان، ویزای شنگن محسوب نشده و با دریافت آن نمی‌توان به سایر کشورهای این حوزه سفر کرد، اما در عوض با دریافت ویزای شینگن مولتی امکان ورود به بلغارستان و اقامت کوتاه‌مدت در این کشور، بدون نیاز به ویزا میسر خواهد بود.

اطلاعات سفارت بلغارستان

چنانچه قصد سفر به کشور کوچک اما زیبای بلغارستان را داشته باشید، ملزم به دریافت یکی از انوع ویزای بلغارستان هستید. در حال حاضر سفارت بلغارستان در تهران، خیابان ولیعصر، خیابان توانیر، کوچه نظامی گنجوی، پلاک ۴۰ قرار دارد و متقاضیان می‌توانند در ایام هفته به استثنای روزهای شنبه، یکشنبه و تعطیلات رسمی از ساعت ۹:۳۰ تا ۱۲ ظهر و از ساعت ۱۴ تا ۱۶ به این سفارت مراجعه کرده و از خدمات آن استفاده کنند. متقاضیان این امکان را دارند تا در ساعات اداری از طریق شماره تماس‌های ۸۸۷۷۵۶۶۲ و ۸۸۷۷۵۰۳۷ ، شماره فکس ۸۸۷۷۹۶۸۰ و آدرس ایمیل  Embassy.Tehran@mfa.bg با این کنسولگری ارتباط داشته باشند. همچنین در خارج از ساعات اداری و مواقع اضطراری، امکان برقراری تماس با سفارت بلغارستان از طریق شماره ۹۳۰۵۶۸۳۴۰۹ وجود دارد.

تعطیلات رسمی سفارت بلغارستان

متاسفانه سفارت بلغارستان در تهران اطلاعاتی در این مورد ارائه نکرده است، اما در حالت کلی با در نظر گرفتن تعطیلات عمومی در ایران، تعطیلات رسمی بلغارستان شامل روزهای زیر می‌شود: از این رو متقاضیان ایرانی باید با توجه به ایام تعطیل رسمی داخلی نظیر عاشورا و تاسوعا و تعطیلات رسمی سفارت بلغارستان برای حضور در کنسولگری و پیگیری پروسه ویزای خود برنامه‌ریزی کنند.

وقت سفارت بلغارستان

وقت سفارت بلغارستان هم‌چون سایر کارگزاری‌ها و سفارت‌های اروپایی از طریق اینترنت و وب‌سایت میسر نبوده و تنها می‌توان با استفاده از شماره تلفن ۸۸۷۷۵۰۳۷  برای دریافت وقت سفارت این کشور اقدام کرد. از این رو متقاضیان این امکان را دارند تا از یکشنبه تا پنج‌شنبه از ۱۰ صبح تا ۲ بعد از ظهر تماس گرفته و برای اخذ وقت سفارت اقدام نمایند. به دلیل برخی ملاحظات، پیشنهاد می‌شود تا حداقل یکماه قبل از زمان سفر امور ویزا و وقت سفارت خود را از طریق سفارت بلغارستان پیگیری کنید.

مدارک موردنیاز ویزای بلغارستان

به طور کلی هر یک از انواع ویزای بلغارستان نظیر ویزای تجاری و ویزای تحصیلی نیازمند مدارک اضافه‌ای نظیر دعوت‌نامه کاری، شرکت در نمایشگاه، مدارک تحصیلی و موارد اینچنینی است. اما در این بخش قصد داریم تا به حالت عمومی و متداول مدارک ویزای بلغارستان یعنی ویزای توریستی آن اشاره کنیم:

  • فرم درخواست ویزای کامل و امضا شده
  • اصل و کپی پاسپورت با حداقل ۶ماه اعتبار و حداقل ۲ صفحه خالی
  • کپی صفحات شناسنامه و کارت ملی
  • کپی پاسپورت‌های قبلی در صورت داشتن مهر و ویزای کشورهای معتبری نظیر استرالیا، ژاپن و کانادا
  • رسید پرداخت هزینه سفارت
  • دو قطعه عکس رنگی جدید قطع پاسپورت با پس‌زمینه سفید
  • رزرو بلیط پرواز رفت و برگشت
  • رزرو معتبر و واچر هتل برای مدت زمان اقامت در بلغارستان
  • بیمه مسافرتی معتبر و بین‌المللی با حداقل پوشش هزینه‌های درمانی تا سقف ۳۰ هزار یورو در سراسر اروپا
  • نامه تمکن مالی بانک
  • پرینت گردش حساب بانکی ۳ماهه اخیر متقاضی
  • برنامه سفر موجه و مطابق با زمان رفت و برگشت
  • برخورداری از دعوت‌نامه برای ویزای توریستی (از طریق آژانس‌های گردشگری معتبر)
  • اسناد ملکی و مالی
  • مدارک ازدواج در صورت تاهل
  • گواهی اشتغال به کار ، قرارداد رسمی کار
  • فیش حقوقی
  • برگه مرخصی رسمی و سربرگ‌دار
  • گواهی اشتغال به تحصیل در صورت وجود

تمامی این مدارک باید به تأیید دادگستری رسیده و دارای مهر وزارت امور خارجه باشد و در عین حال پیش از تحویل به سفارت بلغارستان توسط یک دارالترجمه رسمی و معتبر به یکی از زبان‌های انگلیسی یا بلغاری ترجمه شده باشد.

مراحل درخواست ویزا

برای درخواست ویزای بلغارستان شما باید پیش از هر چیز به صورت تلفنی برای رزرو وقت سفارت اقدام نمایید و تا زمان حضور در مرکز سفارت مدارک موردنیاز سفر از جمله مدارک مالی، هویتی و غیره را ترجمه و آماده نمایید. به طور معمول دریافت ویزای بلغارستان برای شهروندان ایرانی منوط به داشتن دعوت‌نامه معتبر است. بدین منظور باید از طریق یک آژانس گردشگری معتبر که امکان صدور دعوت‌نامه و تضمین مسافر را دارد نسبت به دریافت ویزای کوتاه‌مدت توریستی این کشور اقدام کرد.

بنابر اطلاعات وب‌سایت رسمی سفارت بلغارستان در تهران، صدور ویزای این کشور برای متقاضیان ایرانی همانند پروسه ویزای شنگن نیازمند گذراندن مراحل تشخیص هویت است. به همین دلیل حضور متقاضیان در سفارت بلغارستان و انجام مراحل انگشت‎‌نگاری و عکس بیومتریک امری الزامی محسوب می‌شود. با گذراندن مراحل احراز هویت بیومتریک، پرداخت هزینه سفارت و ارائه مدارک سفر به آفیسر پرونده، تنها مرحله باقیمانده انتظار برای تصمیم‌گیری سفارت و دریافت جواب ویزا از کنسولگری این کشور است.

ارزیابی انواع ویزای کوتاه‌مدت توریستی و ترانزیت بلغارستان از ۳ هفته تا ۱ ماه کاری زمان خواهد برد. این در حالی است که تصمیم‌گیری سفارت برای درخواست‌های ویزای بلندمدت این کشور یا همان ویزای نوع D زمان بیشتری برده و حداقل ۳۵ روز کاری به طول می‌انجامد.

البته بروز مواردی نظیر نقص در پرونده، شلوغی سفارت، نزدیکی به ایام تعطیلات و مواردی از این قبیل ممکن است موجب طولانی‌شدن زمان رسیدگی به پرونده‌های درخواست ویزای بلغارستان شده و حتی تا ۶۰ روز کاری به طول بیانجامد.

هزینه‌های ویزا

هزینه ویزای ترانزیت و کوتاه‌مدت بلغارستان برای بزرگسالان ۶۰ یورو و برای متقاضیان رده سنی ۶ تا ۱۲ ساله ۳۵ یورو است. همچنین هزینه ویزای بلندمدت نوع D بلغارستان با حداکثر ۶ماه اعتبار برای هر نفر ۱۰۰ یورو هزینه دارد. چنانچه ویزای بلندمدت فرد بنابر ماده۱۵ بند ۲ متقاضیان خارجی در قانون جمهوری بلغارستان صادر شود (یعنی حداکثر یکسال اعتبار)، هزینه ویزای متقاضی ۲۰۰ یورو محاسبه خواهد شد. همانند سایر سفارت‌ها و کنسولگری‌ها، در صورتی که به هر دلیلی درخواست ویزای فرد از سوی سفارت بلغارستان ریجکت شود، هزینه‌های پرداختی ویزا به وی مسترد نخواهد شد.

آیا تمام افراد ملزم به گذراندن مرحله بیومتریک سفارت بلغارستان هستند؟

خیر. بنابر قوانین دولتی این کشور، کودکان زیر ۱۲ سال، افراد دارای معلولیت جسمی که انگشت‌نگاری برای آنها غیرممکن باشد، سران دولتی و همسران آنها و اعضای خانواده سلطنتی ملزم به گذراندن مرحله اطلاعات بیومتریک در محل سفارت بلغارستان نیستند.

آیا برای دریافت ویزای بلغارستان نیاز به مصاحبه با آفیسر و حضور در سفارت است؟

حضور در سفارت و انجام مراحل بیومتریک و تحویل مدارک از طریق متقاضی ویزا امری الزامی محسوب می‌شود، اما تنها برای درخواست ویزای بلندمدت نوع D بلغارستان مصاحبه حضوری و اجباری برای متقاضی ویزا وجود خواهد داشت و در سایر موارد لزومی به انجام مصاحبه نیست.

آیا شهروندان ایرانی امکان تمدید ویزای توریستی بلغارستان در داخل این کشور را دارند؟

از لحاظ قانونی منعی برای این موضوع پیش از اتمام مهلت ویزا وجود ندارد. اما در اکثر مواقع به دلیل نبود توجیه منطقی و دلایل قانع‌کننده و نداشتن مهلت کافی برای دریافت نتیجه ویزا، درخواست تمدید اعتبار ویزای کوتاه‌مدت این افراد ریجکت شده و ممکن است برای صدور ویزای بلغارستان و سایر کشورهای اروپایی در آینده، فرد را با مشکلات متعددی روبرو کند. از این رو تنها روش منطقی برای شهروندان ایرانی در این حالت، بازگشت به کشور مبدا پیش از اتمام اعتبار ویزای بلغارستان و اقدام جدید برای پروسه درخواست ویزا و وقت سفارت بلغارستان است.

امکان پرداخت هزینه خدمات با ارز دیجیتال امکان پذیر است. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

75237 – 0

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *