تحصیلی

معرفی دانشگاه های کانادایی مورد تایید وزارت علوم

با بررسی کیفیت و امکانات آموزشی، اعتبار مدارک، رتبه‌بندی جهانی دانشگاه‌ها و نظرات دانشجویان می‌توان ادعا کرد که کشور کانادا جزو برترین کشورهای دنیا از لحاظ سیستم آموزشی و آکادمیک است. دقیقا به همین دلیل است که در سال ۲۰۱۸ بیش از ۵۰۰ هزار دانشجوی بین‌المللی در دانشگاه‌های کانادا مشغول به تحصیل بوده‌اند. با توجه به محبوبیتی که تحصیل در کانادا در سال‌های اخیر پیدا کرده است قصد داریم تا تعدادی از دانشگاه های کانادایی مورد تایید وزارت علوم ایران را معرفی کنیم.

اهمیت تایید یک دانشگاه توسط وزارت علوم

وزارت علوم هر سال بر مبنای معیارهای مشخص اقدام به بررسی دانشگاه‌های خارجی در کشورهای مختلف دنیا می‌کند. این وزارت بعد از انجام بررسی‌های لازم اقدام به انتشار فهرستی از دانشگاه‌های مورد تایید خود برای هر کشور خواهد کرد. یکی از دغدغه‌های دانشجویان ایرانی که قصد تحصیل در خارج از کشور را دارند این است که نام دانشگاه مورد نظرشان در فهرست مذکور آمده باشد. اما تایید شدن یک دانشگاه خارجی توسط وزارت علوم چه اهمیتی دارد؟

وزارت علوم بر اساس معیارهایی نظیر سطح علمی، تعداد مقالات، رزومه اساتید، امکانات رفاهی، تعداد دانشجویان بین‌المللی و… اقدام به تایید یا عدم تایید دانشگاه‌های خارجی می‌کند. بنابراین این فهرست می‌تواند راهنمای خوبی برای دانشجویان باشد تا دانشگاه بهتری را برای ادامه تحصیل انتخاب کنند.

موضوع مهم‌تر این است که اگر دانشگاه محل تحصیل شما در فهرست دانشگاه‌های مورد تایید وزارت علوم نباشد و بعد از اتمام تحصیل قصد بازگشت به ایران را داشته باشید مدرک تحصیلی اخذ شده شما در ایران اعتباری نخواهد داشت. در واقع فقط آن دسته از مدارک دانشگاهی که از دانشگاه‌های مورد تایید وزارت علوم اخذ شده باشند توسط این وزارتخانه قابل بررسی و تایید خواهند بود.

با این تفاسیر بهتر است که پیش از انتخاب نهایی یک دانشگاه خارجی برای ادامه تحصیل، لیست دانشگاه‌های مورد تایید وزارت علوم را چک کنید تا در آینده دچار مشکل نشوید. دانشگاه های کانادایی مورد تایید وزارت علوم در سه دسته ممتاز، خوب و متوسط قرار گرفته‌اند و در حال حاضر تعداد آن‌ها بیش از ۷۰ دانشگاه است. با توجه به تعداد بالای این دانشگاه‌ها امکان بررسی تمام آن‌ها در این مطلب وجود ندارد و تنها تعدادی از این دانشگاه‌ها معرفی خواهند شد. سایر دانشگاه های کانادایی مورد تایید وزارت علوم را می‌توانید در وب‌سایت این وزارتخانه مشاهده نمایید.

معرفی دانشگاه مک گیل McGill

دانشگاه مک‌گیل یکی از معروف‌ترین دانشگاه‌ های کانادایی مورد تایید وزارت علوم است که به عنوان یک دانشگاه پیشرو در سطح جهان شناخته می‌شود. این دانشگاه در سال ۱۸۲۱ میلادی تاسیس شده و در استان کبک و شهر مونترئال واقع شده است. با وجود این که زبان مادری ۲۰ درصد دانشجویان این دانشگاه زبان فرانسوی بوده اما زبان اصلی آموزش در این دانشگاه زبان انگلیسی است.

در حال حاضر یک‌ سوم دانشجویان مک گیل دانشجویان بین‌المللی هستند که از ۱۵۰ کشور مختلف دنیا برای تحصیل به کانادا آمده‌اند. وجود ۵۰ مرکز تحقیقاتی و انستیتو، بیش از ۴۰۰ برنامه تحصیلی مختلف، تاریخ پرشکوه و شبکه عظیم فارغ‌التحصیلان از مهم‌ترین دلایل شهرت دانشگاه مک‌گیل به شمار می‌روند. درصد بالایی از فارغ‌التحصیلان این دانشگاه موفق به پیدا کردن شغل مناسب می‌شوند. با وجود این که هزینه تحصیل برای دانشجویان خارجی بالاتر است اما این دانشجویان امکان گرفتن بورسیه تحصیلی را از این دانشگاه خواهند داشت.

دانشگاه مک‌گیل از دانشکده‌های مختلف شامل کشاورزی و محیط زیست، هنر، پزشکی، مهندسی، حقوق، مدیریت، موسیقی و علوم تشکیل شده است. در حال حاضر نزدیک به ۳۰ هزار دانشجو در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند که حدودا ۱۰ هزار نفر آن‌ها را دانشجویان بین‌المللی تشکیل می‌دهند. این دانشگاه بر اساس رتبه‌بندی QS در رتبه ۳۵ برترین دانشگاه‌های دنیا قرار گرفته است. نکته مهم دیگری که در مورد تحصیل در دانشگاه مک‌گیل وجود دارد قرار گرفتن آن در شهر مونترئال است. جالب است بدانید که مونترئال در سال ۲۰۱۷ میلادی رتبه اول شهرهای دانشجومحور جهان را به دست آورده است.

امنیت، مقرون‌به‌صرفه بودن و چندفرهنگی بودن مونترئال از مهم‌ترین دلایل این موضوع بوده‌اند. هزینه مسکن در مونترئال به مراتب کمتر از سایر شهرهای بزرگ کشور کانادا است. از طرف دیگر وجود شرکت‌های بین‌المللی در این شهر فرصت‌های شغلی زیادی را برای دانشجویان فراهم کرده است. هر چند اخذ پذیرش از دانشگاه سطح بالایی مانند مک‌گیل کار ساده‌ای نیست اما در صورتی که بتوانید در این دانشگاه تحصیل کنید آینده روشنی را پیش رو خواهید داشت.

معرفی دانشگاه بریتیش کلمبیا British Columbia

دانشگاه بریتیش کلمبیا یکی از بهترین دانشگاه های کانادایی مورد تایید وزارت علوم محسوب می‌شود که در سال ۱۹۰۸ تاسیس شده است. این دانشگاه در استان بریتیش کلمبیا واقع شده و پردیس اصلی آن در شهر ونکوور قرار دارد. این دانشگاه تمرکز خود را روی نوآوری و ایده‌های تازه قرار داده و دانشجویان را ترغیب به یادگیری مفاهیم تازه می‌کند. در این دانشگاه برنامه‌های آموزشی در رشته‌های تحصیلی گوناگون و مقاطع مختلف تحصیلی ارائه می‌شود.

هزینه این دانشگاه بر اساس مقاطع تحصیلی مختلف دارای تفاوت بوده و برای دانشجویان بین‌المللی بالاتر است. البته امکان گرفتن بورس تحصیلی نیز از این دانشگاه مشهور وجود دارد. همچنین امکانات رفاهی از جمله مسکن در اختیار دانشجویان این دانشگاه قرار می‌گیرد. این دانشگاه در حال حاضر ۵۵ هزار دانشجو داشته که حدودا ۱۵ هزار نفر آن را دانشجویان بین‌المللی تشکیل می‌دهند. دانشگاه بریتیش کلمبیا به عنوان برترین دانشگاه بین‌المللی در آمریکای شمالی شناخته شده و بر اساس رتبه‌بندی QS در رتبه ۵۱ برترین دانشگاه‌های دنیا قرار گرفته است.

معرفی دانشگاه آلبرتا Alberta

دانشگاه آلبرتا یکی از دانشگاه‌های دولتی کشور کانادا به حساب می‌آید که در سال ۱۹۰۸ تاسیس شده است. این دانشگاه در استان آلبرتا واقع شده و دارای ۵ بخش اصلی است. این ۵ بخش شامل پردیس شمالی، پردیس جنوبی، پردیس سن ژان Saint-Jean، پردیس آگوستانا Augustana و Enterprise Square می‌شود. چهار پردیس این دانشگاه در شهر ادمونتون واقع شده‌اند و پردیس آگوستانا در فاصله یک ساعتی از این شهر قرار گرفته است. تمامی پردیس‌های دانشگاه آلبرتا کلیه امکانات رفاهی مورد نیاز دانشجویان را ارائه می‌دهند.

مشاوره ادامه تحصیل در کانادا۰۲۱-۷۵۲۳۷

در حال حاضر دانشگاه آلبرتا برنامه‌های آموزشی خود را در رشته‌های تحصیلی مختلف از جمله هنر، تجارت، مهندسی و پزشکی ارائه می‌کند. زبان آموزش دانشگاه آلبرتا زبان انگلیسی است البته به جز پردیس سن ژان که آموزش در آن به زبان فرانسه انجام می‌شود. در حال حاضر این دانشگاه بیش از ۳۲ هزار دانشجو دارد که نزدیک به ۹۰۰۰ نفر آن را دانشجویان بین‌المللی تشکیل داده‌اند. در رتبه‌بندی QS این دانشگاه در رده ۱۱۳ بهترین دانشگاه‌های دنیا قرار گرفته است.

نکته دیگر در مورد دانشگاه آلبرتا این است که این دانشگاه وابسته به موسسات تحقیقاتی مهم مانند موسسه ملی چندرشته‌ای در حوزه نانوتکنولوژی است. این دانشگاه همچنین توافق‌نامه همکاری با برخی موسسات آموزشی نظیر دانشگاه مونیخ و دانشگاه استرالیای غربی را دارد. یکی از موارد مهم در ارتباط با تسهیلات دانشگاه آلبرتا ارائه بیشترین بورس‌های تحصیلی در بین دانشگاه‌های کانادا است. از طرف دیگر شهر آلبرتا یک شهر پویا و چندفرهنگی محسوب می‌شود که فضای حمایتی مناسبی را برای دانشجویان به وجود آورده است.

معرفی دانشگاه اتاوا Ottawa

دانشگاه اتاوا در سال ۱۸۴۸ تاسیس شده و در حال حاضر یکی از مهم‌ترین دانشگاه‌های دو زبانه این کشور محسوب می‌شود. فرآیند آموزش در این دانشگاه به دو زبان انگلیسی و فرانسوی انجام می‌شود. در حال حاضر دانشگاه اتاوا بیش از ۴۰۰ برنامه آموزشی را برای مقاطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی ارائه می‌کند. این دانشگاه جزو برترین دانشگاه‌ها از لحاظ تحقیقات علمی بوده و عمده تحقیقات آن در حوزه علوم زیست‌محیطی، مولکولی، جامعه الکترونیک و بهداشت است.

دانشگاه اتاوا در حال حاضر ۳۵ هزار دانشجو دارد که ۷۰۰۰ نفر آن‌ها دانشجویان بین‌المللی هستند. این دانشگاه دولتی پایتخت کانادا بورسیه تحصیلی را نیز به برخی دانشجویان خود می‌دهد. بر اساس رتبه‌بندی QS در حال حاضر دانشگاه اتاوا رتبه ۲۸۱ دنیا را به خود اختصاص داده است. بر اساس همین رتبه‌بندی شهر اتاوا در رتبه ۴۵ بهترین شهرهای دانشجویی جهان قرار گرفته است. تنوع و پویایی این شهر در کنار امکانات زندگی باعث شده تا اتاوا به یکی از شهرهای مطلوب برای تحصیل خارجی‌ها تبدیل شود.

معرفی دانشگاه کنکوردیا Concordia

برخلاف دانشگاه‌های قبلی که در دسته‌بندی وزارت علوم ایران جزو دانشگاه‌های ممتاز بودند دانشگاه کنکوردیا از جمله دانشگاه های کانادایی مورد تایید وزارت علوم است که در گروه دانشگاه‌های خوب قرار می‌گیرد. کنکوردیا یک دانشگاه جامع است که در شهر مونترئال به عنوان بزرگ‌ترین شهر استان کبک واقع شده است. این دانشگاه که در سال ۱۹۷۴ تاسیس شده دارای دو پردیس مختلف به نام‌های Loyola و George Williams است.

دانشگاه کنکوردیا بیش از ۳۰۰ برنامه تحصیلی در مقطع کارشناسی و بیش از ۱۰۰ برنامه تحصیلی را در مقاطع تحصیلات تکمیلی ارائه می‌کند. زبان آموزش این دانشگاه زبان انگلیسی است. دانشگاه کنکوردیا دانشکده‌های مختلفی دارد که یکی از معروف‌ترین آن‌ها دانشکده هنرهای زیبا است. مراکز تحقیقاتی، نمایشگاه و گالری، کتابخانه و… از جمله امکانات این دانشگاه به شمار می‌روند. دانشگاه کنکوردیا بیش از ۳۳ هزار دانشجو دارد که حدود ۱۰ هزار نفر از آن‌ها دانشجویان خارجی هستند. این دانشگاه دولتی کشور کانادا در رتبه ۴۶۲ بهترین دانشگاه‌های دنیا قرار گرفته است.

معرفی دانشگاه یورک York

دانشگاه یورک در سال ۱۹۵۹ شکل گرفت و در حال حاضر پردیس اصلی آن تحت عنوان Keele در شهر تورنتو قرار دارد. دانشگاه یورک دارای ۲۸ مرکز تحقیقاتی و ۱۱ دانشکده مختلف از جمله دانشکده علوم، مهندسی، هنر و بازرگانی است. ضمن این که این دانشگاه با ۲۵۰ دانشگاه برجسته در تمام دنیا همکاری می‌کند. دانشگاه یورک ۴۰ هزار دانشجو دارد که نزدیک به ۱۰ هزار نفر آن‌ها دانشجویان بین‌المللی هستند. ۹۰ درصد دانشجویان این دانشگاه در مقطع کارشناسی تحصیل می‌کنند. دانشگاه یورک در رتبه‌بندی QS رتبه ۵۱۱ تا ۵۲۰ جهان را در اختیار دارد.

معرفی دانشگاه مانیتوبا Manitoba

دانشگاه مانیتوبا در سال ۱۸۷۷ به عنوان نخستین دانشگاه غرب کانادا تاسیس شد. این دانشگاه در شهر وینیپگ Winnipeg به عنوان مرکز استان مانیتوبا قرار گرفته است. این دانشگاه در زمینه‌های تحقیقاتی فعالیت‌های گسترده‌ای را داشته و دانشجویان آن موفق به اخذ جوایز مختلفی در حوزه تحقیقات شده‌اند. دانشگاه مانیتوبا در مجموع ۳۱ هزار دانشجو دارد که تنها ۴۷۰۰ نفر آن‌ها دانشجویان خارجی هستند. به همین علت دانشگاه مانیتوبا جزو دانشگاه‌های بزرگ کانادا محسوب می‌شود که بیشترین تعداد دانشجوی بومی را دارند. بر اساس رتبه‌بندی QS دانشگاه مانیتوبا بین رتبه‌‎های ۶۰۰ تا ۶۵۰ جهان قرار ‌می‌گیرد.

معرفی دانشگاه کارلتون Carleton

دانشگاه کارلتون نیز مانند سه دانشگاه قبلی در زمره دانشگاه های کانادایی مورد تایید وزارت علوم قرار دارد که به عنوان دانشگاه‌های خوب در نظر گرفته شده‌اند. دانشگاه کارلتون در سال ۱۹۴۲ تاسیس شده و در حال حاضر در اتاوا قرار دارد. این دانشگاه مجموعه‌ای از برنامه‌های آموزشی مختلف را در رشته‌های تحصیلی گوناگون مانند هنر، زبان، فلسفه، مهندسی، علوم، تجارت و… ارائه می‌دهد. برقراری ارتباط با سایر دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی و همچنین برگزاری کارگاه‌های آموزشی به منظور ایجاد فرصت شغلی برای دانشجویان از جمله از ویژگی‌های دانشگاه کارلتون است. پویایی دانشگاه کارلتون و حمایت مناسب از دانشجویان باعث شده تا این دانشگاه به عنوان یک موسسه آموزشی باکیفیت در سطح کانادا شناخته شود.

تعداد دانشجویان این دانشگاه در حال حاضر ۲۶ هزار نفر است که ۵۳۰۰ نفر آن‌ها دانشجویان بین‌المللی هستند. در آخرین رده‌بندی QS، دانشگاه کارلتون رتبه‌ای بین ۶۵۰ تا ۷۰۰ را به خود اختصاص داده است.

معرفی دانشگاه آکادیا Acadia

دانشگاه آکادیا جزو آن دسته از دانشگاه های کانادایی مورد تایید وزارت علوم محسوب می‌شود که در گروه دانشگاه‌های متوسط قرار گرفته است. با وجود این که آکادیا یک دانشگاه کوچک است اما استانداردهای آموزشی بالایی دارد و محیط مناسبی را برای پیشرفت دانشجویان فراهم کرده است. این دانشگاه در حال حاضر حدودا ۴۰۰۱۰ هزار دانشجو دارد. دانشگاه آکادیا در رتبه ۱۴۷۲ جهان قرار گرفته است.

معرفی دانشگاه بروک Brock

دانشگاه بروک نیز مانند دانشگاه آکادیا در گروه دانشگاه‌های متوسط کشور کانادا قرار دارد. این دانشگاه در منطقه نیاگارا واقع شده و رتبه ۷۷۲ را در رده‌بندی جهانی دانشگاه‌ها به خود اختصاص داده است. این دانشگاه دارای امکانات آموزشی و رفاهی مختلف از جمله آزمایشگاه‌های مدرن، کتابخانه، سالن کنفرانس، سالن بدنسازی و… است. دانشگاه بروک برنامه‌های آموزشی خود را در مقاطع کارشناسی، ارشد و دکتری ارائه می‌دهد. این دانشگاه چیزی حدود ۱۹۰۰۰ دانشجو و هفت دانشکده مختلف دارد.

دانشگاه‌های معرفی شده تنها بخشی از دانشگاه‌ های کانادایی مورد تایید وزارت علوم بودند. اما دقت داشته باشید که حضور یک دانشگاه در فهرست دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم اگرچه شرط لازم برای انتخاب آن دانشگاه است اما شرط کافی نخواهد بود. به جز این مورد باید به نکات دیگری از جمله شهر محل تحصیل نیز دقت داشته باشید. بنابراین قبل از انتخاب یک دانشگاه کانادایی برای ادامه تحصیل حتما در رابطه با بهترین شهرهای دانشجویی کانادا اطلاعاتی را کسب کنید.

امکان پرداخت هزینه خدمات با ارز دیجیتال امکان پذیر است. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

75237 – 021 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *