ویزا

معرفی سفارت فنلاند و شرایط دریافت وقت سفارت

اگرچه سفارت‌خانه‌ها در هر کشوری امور دیپلماتیک مختلفی را بر عهده دارند اما متداول‌ترین خدمات کنسولی که توسط این سفارت‌خانه‌ها ارائه می‌شود خدمات مربوط به ویزا و اقامت است. کشور فنلاند یکی از کشورهایی محسوب می‌شود که دارای سفارت‌خانه فعال در کشورمان است. با توجه به قرار گرفتن فنلاند در حوزه شینگن، اخذ ویزای این کشور ارزش زیادی پیدا می‌کند. به این نکته توجه داشته باشید که در حال حاضر فقط برای اخذ آن دسته از ویزاهایی که مجوز اقامت بیش از ۹۰ روز را به شخص دارنده می‌دهند لازم است به سفارت فنلاند مراجعه نمایید.

معرفی کشور فنلاند و سابقه روابط با ایران

فنلاند از جمله کشورهای حوزه اسکاندیناوی است که در شمال اروپا واقع شده و بیش از ۵ میلیون نفر جمعیت دارد. شهر هلسینکی به عنوان پایتخت این کشور و بزرگ‌ترین شهر آن شناخته می‌شود. کشور فنلاند از جمله کشورهایی است که عضو حوزه شینگن و همچنین اتحادیه اروپا است. روابط دیپلماتیک بین ایران و فنلاند از سال ۱۹۳۱ میلادی آغاز شده است. در حال حاضر، ایران و فنلاند دارای سفارت‌خانه فعال در پایتخت یکدیگر بوده و امور کنسولی همانند صدور ویزا از این طریق انجام می‌شود.

خدمات ویزای سفارت فنلاند در ایران

فنلاند یکی از ۲۶ کشور عضو حوزه شینگن است و افرادی که شهروند یکی از این کشورها بوده یا اقامت این کشورها را داشته باشند قادر خواهند بود تا بدون نیاز به ویزا در تمامی کشورهای مذکور رفت‌وآمد داشته باشند. اما در غیر این صورت برای ورود به کشور فنلاند و سایر کشورهای عضو شینگن نیاز به ویزای شینگن خواهید داشت. ویزای شینگن را می‌توان به دو دسته کلی ویزاهای کوتاه‌مدت با مجوز اقامت حداکثر ۹۰ روز و ویزاهای بلندمدت شینگن تقسیم کرد. اخذ هر یک از این دو نوع ویزای فنلاند دارای فرآیند خاص خود بوده که در ادامه به آن می‌پردازیم.

فرآیند اخذ ویزای بلندمدت فنلاند

ویزای بلندمدت فنلاند شامل تمامی ویزاهایی می‌شود که به دارنده اجازه اقامت بیش از ۹۰ روز را در این کشور می‌دهد. بنابراین برای اخذ چنین ویزایی نیاز دارید که برای اقامت فنلاند درخواست دهید. متداول‌ترین نوع ویزاهای بلندمدت شامل ویزای تحصیلی و ویزای کار فنلاند می‌شود. فرآیند اخذ ویزاهای بلندمدت شینگن فنلاند به طور کامل از طریق سفارت فنلاند در تهران انجام می‌گیرد. برای ارائه درخواست خود در ابتدا باید وقت سفارت فنلاند را رزرو کنید.

گرفتن وقت سفارت فنلاند

ارائه درخواست ویزاهای بلندمدت به سفارت فنلاند تنها از طریق گرفتن وقت قبلی امکان‌پذیر است. برای گرفتن وقت سفارت فنلاند می‌توانید یک ایمیل را به آدرس consulate.teh@formin.fi ارسال کرده و یا به صورت تلفنی اقدام به دریافت نوبت سفارت فنلاند نمایید. دقت داشته باشید که سفارت فنلاند تنها درخواست آن دسته از متقاضیانی را می‌پذیرد که شهروند ایران بوده یا اقامت دائم ایران را داشته باشند. فرآیند نوبت‌دهی سفارت فنلاند تنها از طریق همین سفارت انجام شده و گرفتن وقت از طریق واسطه‌ها یا منابع ناشناس قابل قبول نخواهد بود.

حضور در سفارت فنلاند

بعد از گرفتن وقت سفارت فنلاند باید در زمان تعیین‌شده در محل سفارت حضور پیدا کرده و درخواست خود را ارائه نمایید. علاوه بر درخواست باید کلیه مدارک مورد نیاز را نیز بر اساس نوع ویزای مورد نظرتان به سفارت تحویل دهید. کلیه مدارک باید به یکی از زبان‌های فنلاندی یا سوئدی یا انگلیسی بوده و مدارک فارسی باید به زبان انگلیسی ترجمه شده باشند. دقت داشته باشید که تمامی مدارک خود را باید یکجا به سفارت تحویل دهید و در صورت کامل نبودن مدارک با عدم پذیرش درخواست خود از سوی سفارت مواجه خواهید شد.

متقاضیان در زمان حضور در سفارت باید نسبت به انجام انگشت‌نگاری نیز اقدام نمایند. افراد زیر ۱۲ سال از انجام انگشت‌نگاری معاف هستند.

انتظار برای بررسی درخواست

بعد از ارائه مدارک به سفارت، درخواست شما وارد فرآیند بررسی خواهد شد. با توجه به این که برای تحصیل و کار در فنلاند نیاز به مجوز اقامت فنلاند دارید درخواست شما توسط اداره مهاجرت این کشور بررسی شده و نتیجه به سفارت این کشور در تهران اعلام خواهد شد. اعلام نتیجه بررسی توسط اداره مهاجرت فنلاند حداقل یک ماه به طول خواهد انجامید. بعد از رسیدن نتیجه بررسی به تهران، سفارت با شخص متقاضی تماس گرفته و از وی می‌خواهد تا برای تحویل گرفتن پاسپورت خود به محل این سفارت مراجعه نماید.

فرآیند اخذ ویزاهای کوتاه‌مدت فنلاند

ویزاهای کوتاه‌مدت فنلاند شامل تمامی ویزاهایی می‌شود که به شخص دارنده حداکثر ۹۰ روز اجازه اقامت در این کشور را می‌دهد. این نوع ویزا شامل انواع مختلفی از جمله ویزای توریستی فنلاند، ویزای تجاری فنلاند، ویزای شرکت در کنفرانس و… می‌شود. فرآیند اخذ این نوع ویزاها با ویزاهای بلندمدت از این جهت تفاوت دارد که اقدامات مربوط به درخواست این نوع ویزاها به طور مستقیم توسط سفارت انجام نمی‌شود. برای درخواست ویزاهای کوتاه‌مدت فنلاند باید درخواست خود را به کارگزاری وی اف اس گلوبال VFS Global به عنوان نماینده سفارت فنلاند ارائه نمایید.

Scenic summer panorama of the Market Square (Kauppatori) at the Old Town pier in Helsinki, Finland

گرفتن وقت ملاقات وی اف اس گلوبال

برای گرفتن وقت از وی اف اس گلوبال باید یک ایمیل شامل اطلاعاتی نظیر نام و نام خانوادگی، شماره پاسپورت، نوع ویزا، تاریخ سفر و برخی اطلاعات دیگر به آدرس appointmentfinland@vfshelpline.com ارسال نمایید. در صورت تایید اطلاعات مندرج در ایمیل یک وقت ملاقات به شما اختصاص داده خواهد شد.

حضور در کارگزاری وی اف اس گلوبال

بعد از گرفتن وقت باید در زمان مقرر در محل کارگزاری مذکور حضور یافته و درخواست و مدارک خود را ارائه دهید. در همین زمان اقدامات مربوط به بیومتریک شامل انگشت‌نگاری و ثبت عکس نیز انجام خواهد گرفت.

انتظار برای تصمیم‌گیری سفارت

تا اینجا تمامی مراحل از طریق کارگزاری وی اف اس گلوبال انجام می‌شود اما از اینجا به بعد پرونده شما به سفارت ارسال خواهد شد تا افسر مربوطه در رابطه با تایید یا رد درخواست شما تصمیم‌گیری نهایی را انجام دهد. بنابراین نقش سفارت فنلاند در ارتباط با ویزاهایی از جمله ویزای توریستی به تصمیم‌گیری نهایی در مورد رد یا تایید درخواست محدود خواهد شد.

مدارک مورد نیاز برای ویزای فنلاند

مدارک مورد نیاز ویزای فنلاند بر اساس نوع ویزای درخواستی متفاوت خواهد بود. دقت داشته باشید که حتما مدارک خود را به طور کامل گردآوری کرده و به کارگزاری یا سفارت ارائه کنید زیرا در صورت وجود نقص در مدارک احتمال رد شدن درخواست شما زیاد خواهد بود.

 مدارک مورد نیاز ویزای توریستی فنلاند

  • فرم درخواست تکمیل شده
  • پاسپورت با حداقل ۳ الی ۶ ماه اعتبار
  • مدارک شغلی
  • شناسنامه
  • مدارک تمکن مالی
  • اسناد ملکی
  • دو قطعه عکس بیومتریک
  • بیمه مسافرتی بین‌المللی
  • بلیط رفت ‌و برگشت هواپیما
  • تاییدیه رزرو هتل

مدارک مورد نیاز ویزای تحصیلی فنلاند

  • فرم درخواست تکمیل‌شده
  • پاسپورت معتبر
  • دو قطعه عکس
  • فرم OLE_OPI
  • مدارک تحصیلی به زبان انگلیسی
  • گواهی پذیرش از دانشگاه‌های فنلاند
  • مدرک زبان انگلیسی
  • سپرده حداقل ۶هزار یورویی در حساب بانکی متقاضی
  • بیمه‌نامه

مدارک مورد نیاز ویزای کاری فنلاند

  • فرم درخواست تکمیل‌شده
  • پاسپورت معتبر
  • عکس
  • شناسنامه
  • پیشنهاد شغلی معتبر
  • فرم OLE_TY1 و TEM054
  • سوابق کاری در زمینه مربوطه به زبان انگلیسی

آدرس و روزهای کاری سفارت فنلاند

سفارت فنلاند در تهران، قیطریه، خیابان شریعتی، خیابان میرزاپور، کوچه حدادیان و پلاک ۲ واقع شده است. این سفارت روزهای یکشنبه تا پنج‌شنبه از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۶:۱۵ فعالیت دارد. سفارت فنلاند در برخی تعطیلات رسمی ایران و فنلاند از جمله روز عاشورا، روز کریسمس، عید فطر و اولین و چهارمین روز از عید نوروز تعطیل است. برای تماس با سفارت فنلاند می‌توانید از شماره تلفن ۲۳۵۱۲۲۵۰ استفاده کنید.

 

تعطیلات سفارت فنلاند

سفارت فنلاند در برخی روزهای سال از جمله روز عاشورا، روز کریسمس و… تعطیل است. در زیر لیست روزهای تعطیل سفارت فنلاند در تهران آمده است:

  • روزهای اول و چهارم عید نورورز
  • روز طبیعت
  • روز عید پاک
  • روز عروج حضرت عیسی
  • روز عید فطر
  • جشن مذهبی Whit Sunday
  • روز عاشورا
  • روز وفات پیامبر اسلام
  • روز کریسمس
  • Boxing Day

سوالات متداول سفارت فنلاند

متقاضیان ویزای فنلاند برخی سوالات را در رابطه با نحوه اخذ ویزا، هزینه ویزا و گرفتن وقت سفارت مطرح کرده‌اند که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها پاسخ داده خواهد شد.

امکان مراجعه مستقیم به سفارت فنلاند برای گرفتن ویزای توریستی وجود دارد؟

خیر. برای درخواست ویزای توریستی فنلاند باید از طریق کارگزاری وی اف اس گلوبال اقدام کنید.

چه زمانی درخواست خود را برای ویزای فنلاند ارائه کنیم؟

باید درخواست ویزای خود را بسته به نوع ویزا حداکثر ۳ ماه قبل از سفر و حداقل ۱۵ روز قبل از سفر به سفارت فنلاند یا کارگزاری ارائه نمایید.

امکان گرفتن وقت سفارت فنلاند به صورت حضوری وجود دارد؟

خیر. اخذ وقت سفارت فنلاند تنها از طریق ایمیل یا تماس تلفنی امکان‌پذیر خواهد بود.

در صورتی که در وقت تعیین‌شده از سوی سفارت فنلاند در محل این سفارت حاضر نشویم چه اتفاقی می‌افتد؟

در این شرایط مجبور هستید مجددا اقدام به گرفتن یک وقت جدید از سفارت نمایید.

آیا این امکان وجود دارد که شخص دیگری درخواست شخص متقاضی را برای ویزای فنلاند ارائه دهد؟

خیر. شخص متقاضی باید شخصا در محل کارگزاری یا سفارت حضور پیدا کرده و درخواست خود را ارائه نماید.

هزینه درخواست ویزای فنلاند چقدر است؟

هزینه درخواست ویزا با توجه به نوع ویزا متفاوت است. در حال حاضر برای ویزاهای کوتاه‌مدت باید مبلغ ۶۰ یورو برای افراد بزرگسال و ۳۵ یورو برای افراد بین ۶ تا ۱۲ سال بپردازید. علاوه بر این باید هزینه ۲۵ یورویی خدمات کارگزاری وی اف اس گلوبال را نیز پرداخت کنید. برای ویزاهای بلندمدت فنلاند علاوه بر هزینه درخواست باید هزینه اقامت را نیز بپردازید که این هزینه برای اقامت تحصیلی ۳۶۰ یورو و برای اقامت کاری ۶۰۰ یورو است.

نحوه پرداخت هزینه درخواست ویزا به چه صورت است؟

در زمان حضور در کارگزاری یا سفارت فنلاند جهت تحویل مدارک باید هزینه درخواست را نیز به صورت نقدی و به ارز یورو پرداخت نمایید.

در صورت ریجکت شدن درخواست آیا هزینه پرداختی قابل برگشت خواهد بود؟

خیر. هزینه پرداختی برای درخواست ویزا ارتباطی با نتیجه بررسی نداشته و قابل برگشت نخواهد بود.

بررسی درخواست ویزا چه مدت طول می‌کشد؟

مدت زمان بررسی درخواست ویزا بسته به نوع ویزا متغیر است. بررسی درخواست ویزاهای کوتاه مدت از جمله ویزای توریستی فنلاند به طور معمول چند هفته طول می‌کشد. بررسی درخواست اقامت کاری و تحصیلی به طور معمول حدود دو ماه طول خواهد کشید.

امکان پرداخت هزینه خدمات با ارز دیجیتال امکان پذیر است. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

75237 – 021 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *