مهاجرت کاری

کار در کبک

اگر به فکر کار کردن در خارج از کشور افتاده باشید احتمالا یکی از اولین سوالات شما این خواهد بود که کدام کشور برای کار کردن مناسب‌تر است. البته این که کدام کشور شرایط مطلوب‌تری را برای کار کردن داشته باشد تا حدی بستگی به معیارهای خودتان دارد اما شرایط کلی برخی کشورها برای اشتغال ایرانیان بهتر است. یکی از این کشورها کانادا است که به نیروی خارجی بااستعداد و دارای مهارت نیاز دارد. استان کبک از جمله استان‌های کانادا است که تعداد مهاجران آن رو به افزایش بوده و در حال حاضر دارای بازار کار بسیار خوبی است. در نتیجه اگر پشتکار کافی داشته باشید و مدارک تحصیلی و مهارت شما در زبان مناسب باشد می‌توانید جذب بازار کار در کبک شوید.

وضعیت بازار کار کبک

در حال حاضر مهم‌ترین بخش‌های فعالیت استان کبک مربوط به هوا فضا، فرآوری مواد غذایی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، میکروالکتریک، حمل و نقل، علوم زندگی و معدن می‌شود. از سوی دیگر مشاغلی مانند فروشندگی، خدمات مربوط به غذا، آشپزی، مشاغل اداری، پرستاری، مراقبت از کودکان و هم‌چنین نگهداری معلولان و سالمندان از جمله مشاغلی محسوب می‌شوند که بیشترین موقعیت شغلی را در استان کبک دارند.

نکته مهم این است که اگر در زبان فرانسوی مهارت داشته باشید پیدا کردن کار در کبک برای شما راحت‌تر خواهد بود.

بر اساس اطلاعات سازمان آمار کبک در سال ۲۰۱۸ میلادی تعداد فرصت‌های شغلی در استان کبک ۰٫۹ درصد افزایش داشته در حالی که نرخ بیکاری در حدود ۵٫۵ درصد بوده است. این نرخ پایین بیکاری باعث شده که برخی شرکت‌ها در کبک با کمبود نیروی کار مواجه شوند. این موضوع در برخی مشاغل خاص نظیر علوم کامپیوتری شامل شبکه، برنامه‌نویسی و… مشاهده شده است. موضوع دیگری که در رابطه با بازار کار در کبک وجود دارد این است که هر یک از مناطق این استان دارای ویژگی‌های خاص خود هستند. به عنوان مثال شهر مونترال به عنوان مرکزی برای استقرار کمپانی‌های بازی‌های ویدیویی شناخته می‌شود در حالی که شمال استان بیشتر حول بهره‌برداری از منابع طبیعی توسعه پیدا کرده است.

شرایط کار در کبک

در کبک زمان کار استاندارد برای یک کار تمام وقت ۴۰ ساعت در هفته است. البته این زمان استاندارد در برخی حوزه‌های کاری خاص مانند کشاورزی دارای تفاوت است. همچنین می‌توانید مشاغلی با ۳۵ یا حتی ۳۲ ساعت کار در هفته هم پیدا کنید. اضافه‌ کار در کبک نیز مجاز بوده و در صورتی که بیش از ۴۰ ساعت در هفته کار کنید ساعات اضافی باید با نرخ ساعتی مقرر به اضافه ۵۰ درصد محاسبه شود.

کارفرمایان کبک هیچ‌گونه تعهدی در ارتباط با دادن یک برنامه کاری مشخص از قبل به شما ندارند. مثلا در مشاغلی نظیر کیترینگ یا مامور امنیتی ممکن است در یک هفته ۱۵ ساعت و هفته بعد ۴۰ ساعت کار کنید. همچنین اگر متقاضی مشاغل on-call باشید باید همواره در دسترس بوده و ساعت کاری مشخصی را نخواهید داشت.

حداقل حقوق کار در کبک ساعتی ۱۲ دلار کانادا است البته به جز پیشخدمت‌ها که حداقل حقوق آن‌ها ۹٫۸۰ دلار کانادا بوده و بخشی از درآمد آن‌ها مربوط به انعام مشتریان می‌شود. کارمندان این حق را دارند که بعد از ۵ ساعت کار کردن به مدت ۳۰ دقیقه استراحت نمایند. کارمندان در کبک دو هفته مرخصی سالیانه با حقوق دارند که بعد از سه سال کار در یک شرکت به سه هفته افزایش پیدا می‌کند. کارفرمای شما می‌تواند از شما بخواهد که تمام مرخصی خود را به صورت یک‌جا استفاده نکنید. در رابطه با تعداد روزهای مرخصی استعلاجی نیز باید با کارفرمای خودتان به توافق برسید.

قرارداد کار در کبک

در اکثر مواقع توافقات کاری در رابطه با شرایط کاری و شرح وظایف به صورت شفاهی انجام می‌شود. در واقع در استان کبک بستن قرارداد الزامی نبوده و چندان رایج هم نیست. دوره آزمایشی ممکن است بین چند هفته تا چند ماه طول بکشد بنابراین از همان ابتدا از کارفرمای خود سوال کنید. معمولا کارفرمایان در کبک استخدام و اخراج کارمندان را خیلی سریع و راحت انجام می‌دهند. مدت زمان اطلاع دادن در مورد اخراج و فسخ قرارداد کارمند نیز بسته به سن و موقعیت او دارای تفاوت است.

شرایط ویزای کار کبک

اگر بخواهید برای کار در کبک وارد کشور کانادا شوید باید ویزای کار کانادا را بگیرید. این ویزا به شما اجازه اقامت در کانادا و کار کردن در این کشور را خواهد داد. اما شرایط ویزای کار کبک چیست؟ برای رفتن به کانادا به عنوان یک نیروی کار ماهر skilled worker باید دو مرحله زیر را طی کنید: ۱- درخواست به اداره مهاجرت کبک برای گواهی گزینش کبک Quebec Selection Certificate

  • استان کبک درخواست شما را بر اساس قوانین خود ارزیابی خواهد کرد
  • گواهی نشان‌دهنده این موضوع خواهد بود که استان کبک شما را به عنوان مهاجر پذیرفته است

۲- در صورتی که استان کبک شما را بپذیرد و گواهی گزینش را به شما بدهد باید درخواست مهاجرت یا پناهندگی یا شهروندی کانادا را برای اقامت دائم در کانادا ارائه نمایید

شرایط و مراحل درخواست

در صورتی می‌توانید به عنوان یک نیروی کار ماهر برای کبک اقدام کنید که واجد شرایط زیر باشید:

  • داشتن گواهی گزینش کبک
  • فرستادن یک درخواست اقامت دائم کانادا

مراحل کار برای درخواست کار نیز به ترتیب زیر است:

  • دریافت و تکمیل فرم‌های مورد نیاز
  • پرداخت هزینه‌های مربوط به درخواست
  • ارسال درخواست

اقدامات بعد از درخواست کار

بعد از ارسال درخواست باید منتظر اعلام نتیجه بررسی باشید. در صورتی که بین ۱۴ تا ۷۹ سال سن داشته باشید باید برای انجام انگشت‌نگاری و بیومتریک اقدام کنید. علاوه بر این نیاز به انجام معاینات پزشکی نیز خواهید داشت. مدت زمان رسیدگی به درخواست شما قطعی نبوده و به شرایط مختلفی بستگی دارد. اما برای جلوگیری از ایجاد تاخیر در رسیدگی به درخواست سعی کنید تکمیل فرم‌ها و ارسال مدارک را به دقت و بدون ایراد انجام دهید. در صورتی که درخواست ویزای کانادا مورد تایید قرار بگیرد این موضوع از طریق یک ایمیل به شما اطلاع داده خواهد شد.

پیدا کردن کار در کبک

زمانی که مجوز کار در کبک را گرفتید می‌توانید برای پیدا کردن کار در این استان اقدام نمایید. برای پیدا کردن کار در کبک می‌توانید از مراکز اشتغال محلی کمک بگیرید یا این که خودتان شخصا برای یافتن کار اقدام نمایید. مراجعه به سایت‌های کاریابی می‌تواند در این زمینه کمک زیادی به شما بکند. اما یکی از بهترین راه‌ها برای پیدا کردن کار در کبک شبکه‌سازی است. در واقع شما باید دایره ارتباطات خود را گسترش دهید تا از این طریق بتوانید به فرصت‌های شغلی بیشتری دسترسی داشته باشید.

امکان پرداخت هزینه خدمات با ارز دیجیتال امکان پذیر است. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

75237 – 021 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *