تحصیلی, ویزا

معرفی دانشگاه فنی خاورمیانه ترکیه و شرایط تحصیل در آن

در سال‌های اخیر ترکیه تبدیل به یکی از میزبانان مطرح دانشجویان بین‌المللی شده و تعداد دانشگاه‌های این کشور که به زبان انگلیسی تدریس می‌کنند سیر صعودی گرفته است. به دلیل اعتبار جهانی و کیفیت سیستم آموزشی، بسیاری از ایرانیان این کشور همسایه را برای ادامه تحصیل و زندگی برگزیده‌اند. استقبال از تحصیل در ترکیه، موجب شده که علاوه بر دانشگاه‌های ملی انگلیسی زبان، دانشگاه‌های خارجی معتبر بسیاری نیز در این کشور شعبه‌هایی دایر کنند. یکی از دانشگاه‌های مشهور ترکیه دانشگاه فنی خاورمیانه Orta Doğu Teknik Üniversitesi (ODTÜ) نام دارد که در این فرصت به شرح آن می‌پردازیم.

دانشگاه فنی خاورمیانه

یکی از مراکز تحقیقاتی آموزشی برجسته در ترکیه دانشگاه فنی خاورمیانه نام دارد که در پایتخت این کشور واقع شده است. حیطه تخصصی این دانشگاه در زمینه‌های مهندسی و علوم پایه است و در ۴۰ رشته تخصصیِ مقطع کارشناسی در ۵ دانشکده، ۹۷ رشته در مقطع کارشناسی ارشد و ۶۲ رشته در مقطع دکترا دانشجو می‌پذیرد. دانشگاه دولتی خاورمیانه واقع در آنکارا، یکی از پرطرفدارترین دانشگاه‌های ترکیه برشمرده می‌شود و آزمون ورودی به نسبت دشواری دارد؛

به‌طوری‌که از یک میلیون و پانصد هزار  داوطلب کنکور، تنها یک صدم درصد از شرکت‌کنندگان مجوز ورود و تحصیل در این دانشگاه را دریافت می‌کنند. طرح درس در تمامی مقاطع و دوره‌‌های دانشگاه فنی خاورمیانه به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند؛ چراکه بیش از ۱.۷۰۰ دانشجوی بین‌الملل از ۱۰۰ کشور مختلف جهان در این دانشگاه مشغول به تحصیل شده‌اند. علاوه‌بر دانشگاه خاورمیانه در آنکارا، دانشگاه فنی خاورمیانه در سال ۲۰۰۳، شعبه دیگری با عنوان پردیس بین‌المللی در قبرس شمالی تاسیس کرد. کمپوس قبرس این دانشگاه به عنوان اولین پردیس خارج از کشور دانشگاه‌های ترکیه شناخته می‌شود.

تاریخچه دانشگاه خاورمیانه ترکیه

دانشگاه فنی خاورمیانه با نام موسسه فنی خاورمیانه Orta Doğu Teknoloji Enstitüsü در نوامبر سال ۱۹۵۶ با هدف کمک به توسعه جمهوری ترکیه و کشورهای اطراف خاورمیانه هم‌چون بالکان و قفقاز تاسیس شد و پرورش نیروی کار ورزیده در رشته‌های علوم فنی مهندسی و علوم پایه در اولویت این موسسه قرار گرفت. در ابتدا این موسسه در ساختمان سابق دفتر تأمین اجتماعی بازنشستگان واقع در چهارراه کیزیلای پایه‌گذاری شد و به مرور زمان شعبه‌های این موسسه در تمام شهر پراکنده شدند.

مرکز این دانشگاه در شرق آنکارا شکل گرفت و دیگر کمپوس‌های دانشگاهی که دانشکده معماری پیشتاز آن‌ها بود، ایجاد شدند؛ به ترتیب دانشکده مهندسی مکانیک و دانشکده علوم انسانی دایر شدند و در سال ۱۹۸۲ دانشکده تربیت معلم این دانشگاه تکمیل و راه‌اندازی شد. مشاوره رایگان خرید ملک در ترکیه۰۲۱-۷۵۲۳۷ کمپوس آنکارا یا همان پردیس اصلی این دانشگاه به وسعت حدود ۱۱.۰۰۰ هکتار در آنکارا قرار گرفته‌است. طراحی این دانشگاه آن‌ را شبیه به جنگلی سرسبز کرده که به دریاچه ایمیر محدود می‌شود. طراحی زیبای فضای دانشگاه باعث شده به کانون فعالیت‌های تفریحی دانشجویان تبدیل شود و اولین پارک علمی و تحقیقاتی ترکیه را در قلب خود ایجاد کند. هدف از احداث این پارک که به تکنوپلیس (METU Technopolis) مشهور است، ایجاد کانونی فعال برای استارت آپ‌های پیشرفته بوده است.

دانشکده‌های دانشگاه فنی خاورمیانه ترکیه

همان‌طور که گفته شد، دانشگاه خاورمیانه بیشتر رشته‌های تخصصی را در مقاطع مختلف پوشش می‌دهد؛ این دانشگاه ۴۲ بخش آکادمیک دارد که در ۵ دانشکده تقسیم شده‌اند. این دانشگاه ۵بخش ویژه را برای پژوهش و تحقیق تحصیلات تکمیلی اختصاص داده است. جالب است بدانید که در کنار برنامه‌های تخصصی این دپارتمان، بخش آموزش پایه زبان و بخش آموزش پیشرفته زبان انگلیسی نیز به‌طور مجزا به دانشجویان مقاطع کارشناسی دروسی ارائه می‌دهند. دانشکده‌های این مرکز آموزشی به همراه رشته‌های ارائه شده در ادامه آمده است.

دانشکده معماری: دپارتمان معماری این دانشگاه در سال ۱۹۵۶ تاسیس شد و تا به امروز معمارانی ممتاز را به جامعه تقدیم کرده است. همان‌طور که از عنوان این دانشکده پیداست، رشته‌های زیرمجموعه معماری، شهرسازی و طراحی صنعتی در این دانشکده ارائه می‌شوند.

دانشکده علوم پایه: این دانشکده در دپارتمان‌های مختلف علوم بیولوژی، شیمی، ریاضی، فلسفه، روانشناسی، جامعه‌شناسی و آمار فعالیت می‌کند. مجله علمی تخصصی METU’s 60. Year متعلق به این دانشکده است.

دانشکده اقتصاد و علوم مدیریتی: در این دانشکده در دپارتمان‌های مدیریت بازرگانی، اقتصاد، روابط‌بین‌الملل، علوم سیاسی و مدیریت جامعه فعال است که هر دپارتمان رشته‌های زیرمجموعه خود را پوشش می‌دهد.

دانشکده علوم آموزشی: این دانشکده در سال ۱۹۸۲ تاسیس شد. دپارتمان‌های فعال این دانشکده علوم کامپیوتری، علوم آموزشی، آموزش و پرورش در دوره ابتدایی، آموزش زبان‌های خارجی، آموزش تربیت بدنی، آموزش و پرورش در مقطع راهنمایی و آموزش علوم ریاضی هستند که سالانه پذیرای ۶۹۸ دانشجو می‌شوند.

دانشکده فنی مهندسی: دپارتمان‌های مهندسی هوافضا، شیمی، مکانیک، متالورژی، عمران، صنایع غذایی، معدن و نفت برنامه‌های تخصصی به‌روزی را در سطح کارشناسی ارائه می‌دهد. مقالات و دستاوردهای این دانشکده هر ساله آوازه آن را در سطح بین‌المللی طنین‌انداز می‌کند.

رنکینگ دانشگاه خاورمیانه

براساس اعلام سایت معتبر رنکینگ دانشگاه‌های جهان The Center for World University Rankings CWUR، دانشگاه فنی خاورمیانه در کشور ترکیه رتبه اول را در سال تحصیلی ۲۰۱۹-۲۰۲۰ از آن خود کرده است. این دانشگاه در رنکینگ جهانی در جایگاه ۵۸۲ قرار گرفته و در زمینه ایجاد اشتغال برای فارغ‌التحصیلان رتبه جهانی ۳۰۴ را به‌دست آورده است. در میان دیگر دانشگاه‌های جهان، خاورمیانه ترکیه در زمینه پژوهش‌های علمی رنکینگ ۵۸۳ را دارد. در کل امتیاز جهانی این دانشگاه در میان دیگر دانشگاه‌های جهان ۷۳٫۴ است.

کمپوس‌های دانشگاهی در دانشگاه خاورمیانه ترکیه

بخش اعظمی از دانشگاه بزرگ خاورمیانه به خوابگاه‌های دانشجویی اختصاص یافته است. اقامت در این خوابگاه‌ها که گنجایش ۶هزار نفری دارند، باعث صرفه‌جویی در هزینه و وقت دانشجویان می‌شود. دانشجویان از امکانات رفاهی متعددی نظیر سوپر مارکت‌، بانک‌، دفاتر پستی و رستوران‌های متنوع درون دانشگاه برخوردار می‌شوند.

افزون بر این موارد، تجهیرات و امکانات کامل برای رشته‌های مختلف ورزشی هم‌چون سالن‌های بدنسازی، زمین‌های تنیس، زمین‌های فوتبال، بسکتبال و والیبال، و زمین دوومیدانی مهیا شده است. در کمپوس دانشگاه دولتی خاورمیانه استخرهای سرپوشیده‌ای در استاندارد و سایز المپیک نیز دیده می‌شود. کمپوس این دانشگاه اقامتگاه و مراکز متعددی در کوه‌های المداغی و اولوداغ ایجاد کرده و به علاقه‌مندان کوهنوردی ارائه می‌گردد. برنامه‌های تفریحی بسیاری در کمپوس‌های این دانشگاه است که پرطرفدارین آن‌ها فستیوال بهاره نام دارد.

در این برنامه کنسرت‌های شادی نیز برگزار می‌شود که بسیار مورد توجه دانشجویان قرار گرفته است. این برنامه‌های پر مخاطب فرصت مناسبی برای تعامل بیشتر بین مقامات دانشگاه و دانشجویان را ایجاد کرده است.

تحصیل در دانشگاه دولتی خاورمیانه ترکیه

همانند دیگر دانشگاه‌های دولتی ترکیه، در دانشگاه فنی خاورمیانه نیز سال تحصیلی به دو نیمسال یا ترم تقسیم می‌شود. معمولا نیم سال اول در هفته آخر ماه سپتامبر شروع می‌شود و تا اواسط ماه ژانویه و پیش از تعطیلات کریسمس طول می‌کشد. نیمسال دوم نیز از اواسط ماه فوریه آغاز شده و در اواسط ماه ژوئن پایان می‌یابد. در خصوص ترم‌های تابستانی نیز می‌توان گفت دانشگاه خاورمیانه در دو شکل عمومی و بین‌الملل واحدهایی را برای جلب توجه دانشجوان خارجی ارائه می‌دهد. این دانشگاه در برنامه تحصیلی  اراسموس نیز عضویت دارد. سالانه بسیاری از دانشجویان بین‌المللی از طریق برنامه اراسموس به دیگر دانشگاه‌های جهان نقل مکان می‌کنند.

برنامه اراسموس در دانشگاه خاورمیانه ترکیه

اراسموس ماندوس نام برنامه‌ای تحصیلی است که در سال ۱۹۸۷ در اتحادیه اروپا تدوین شد. طبق این برنامه تحصیلی دانشگاه‌های اروپایی با اعطای بورس‌های تحصیلی، نیروی انسانی جوان را از کشورهای غیراروپایی جذب کنند و فرصت‌های شغلی مناسبی را در اروپا و حتی کشورهای آمریکا و کانادا ایجاد می‌کنند. برنامه اراسموس در دانشگاه خاورمیانه نیز با عناوین مختلفی همچون Erasmus+ و  Erasmus+ ICMامکانات تحصیلی مناسبی را برای دانشجویان اروپایی و غیراروپایی طراحی کرده است.

دانشگاه خاورمیانه تاکنون ۱۶۸ تفاهم‌نامه در برنامه اراسموس و ۱۸۲ توافقنامه دوجانبه با دیگر کشورهای جهان به امضا رسانده است که در نتیجه آن سالانه میزبان ۳۵۰ دانشجوی بین‌المللی شده است. جالب است بدانید که در این دانشگاه، دانشجویان ورودی در برنامه اراسموس در طول دوره تحصیل از پرداخت شهریه معاف هستند و تنها هزینه‌های زندگی و اقامت را باید بپردازند. برای شرکت‌کنندگان در این دوره نیز امکان استفاده از خوابگاه دانشجویی وجود دارد. با وجود برنامه اراسموس دانشگاه خاورمیانه می‌تواند سکوی پرتابی به دیگر دانشگاه‌های جهان باشد.

زیرمجموعه‌های دانشگاه خاورمیانه ترکیه

دانشگاه خاورمیانه دانشکده‌ها، موسسه‌ها و مکاتب علمی بسیاری ایجاد کرده است که در شهر آنکارا پراکنده شده‌‌اند. علاوه‌بر دانشکده‌های این دانشگاه که پیشتر نام برده شد، مدرسه زبان‌های خارجه و مدرسه زبان ترکی این دانشگاه نیز ماطبان بسیاری را میان دانشجویان بین‌المللی پبدا کرده است. تحصیل در مقطع لیسانس در دانشگاه خاورمیانه صرفه‌نظر از رشته تحصیلی ۴ سال طول می‌کشد. تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد نیز ۲ سال زمان می‌برد که به نوع با پایان‌نامه و بدون نیاز به ارائه پایان‌نامه تقسیم می‌شوند. بسیاری از رشته‌های ارائه شده در مقطع ارشد، برای دوره تخصصی دکترا نیز ارائه می‌شوند.

شرایط تحصیل در دانشگاه خاورمیانه

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، زبان اصلی در دانشگاه اورمیانه ترکیه زبان انگلیسی است؛ به همین دلیل، متقاضیان دریافت پذیرش از این دانشگاه نیاز به ارائه مدرک زبان انگلیسی معتبر مانند IELTS یا TOEFL دارند. در صورت پایین بودن نمره این مدارک یا نداشتن آن‌ها، متقاضی موظف است نمره مناسبی را از امتحان تعیین سطح زبان دانشگاه فنی خاورمیانه آنکارا ترکیه کسب کند. همانند دیگر دانشگاه‌های دولتی ترکیه پذیرش از دانشگاه خاورمیانه نیز از طریق آزمون ورودی صورت می‌گیرد. پذیرش دانشجویان بین‌المللی از سال ۲۰۱۱ تنها از طریق آزمون ورودی این دانشگاه ممکن است و نمره قبولی آزمون ورودی دانشگاه‌های دیگر اعتباری ندارد.

بر اساس اطلاعیه این دانشگاه در سال ۲۰۱۹ که برای هر دو کمپوس آنکارا و قبرس مطرح شد، نمره قبولی از آزمون ورودی American College Testing (ACT) حداقل ۲۷ از ۳۶ اعلام شده است. برای آزمون ورودی SAT نیز نمره اعلام شده برای درس ریاضی ۱۲۰۰ از ۱۶۰۰ است. متقاضیان تحصیل در دوره لیسانس در دانشگاه خاورمیانه باید مدرک دیپلم با حداقل نمره ۱۸ را ارائه دهند. البته در کمپوس قبرس شرط معدل دیپلم یا پیش‌دانشگاهی ۱۴ اعلام شده است. باید توجه داشت که کارنامه آزمون‌های ورودی نظیر SAT ،QUDURAT ، TQDK تنها دو سال معتبر است.

هزینه تحصیل در دانشگاه خاورمیانه

در سال تحصیلی ۲۰۱۸-۲۰۱۹ اطلاعیه‌ای درمورد شهریه‌های این دانشگاه اعلام شد. بر اساس آن شهریه‌های این دانشگاه از ترمی ۷۶۸ تا ۱٫۶۰۰ لیر اعلام شد؛ البته شهریه‌های مربوط به برنامه‌های تحصیلی مشترک با دانشگاه‌های امریکایی Binghamton و New Paltz در این دانشگاه حدود ۴٫۶۲۰ اعلام شده است. ناگفته نماند که کمک‌هزینه‌های تحصیلی این دانشگاه هزینه‌های شهریه‌ها را تا حدودی جبران می‌کند. دانشگاه خاورمیانه برای دانشجویان خود خوابگاه‌هایی در نظر گرفته که بسته به نوع و امکانات آن‌ها ماهانه هزینه ۲۵۰ تا ۱۱۵۰ لیر را دربر دارد. این مبلغ باید به‌طور یکجا پرداخت شود. توجه داشته باشید که کارت‌های اعتباری بین‌المللی مورد قبول این دانشگاه نیست و باید نقدی پرداخت شود.

هزینه‌های زندگی دانشجویی در آنکارا

هزینه‌های زندگی در حین تحصیل بستگی به سبک زندگی دانشجو دارد؛ از نوع محل اقامت گرفته تا نوع تفریحات دانشجو در این امر تاثیر گذار هستند اما به‌طور میانگین هزینه زندگی در دانشجویی در پایتت ترکیه را می‌توان ماهانه ۴۰۰ تا ۷۰۰ یورو تخمین زد. دانشگاه خاورمیانه هزینه ثبت‌نام و تهیه کتاب‌های مورد نیاز در هر ترم ۱۰۰ تا ۱۵۰ یورو برآورد کرده است. اگر دانشجو خارج از کمپوس دانشگاهی اقامت داشته باشد، هزینه محل اقامت نیز به دیگر موارد افزوده می‌شود؛ اجاره ماهانه آپارتمان در آنکارا به‌طور میانگین ۲۰۰ تا ۳۰۰ یورو است و هزینه حمل‌ونقل ۲۰ تا ۵۰ یورویی را نیز در کنار دیگر مارج ماهانه زندگی در خارج از کمپوس باید در نظر گرفت.

کمپوس قبرس دانشگاه فنی خاورمیانه ترکیه

در سال ۲۰۰۰ اولین کمپوس دانشگاهی خارجی ترکیه ایجاد شد. این کمپوس که متعلق به دانشگاه خاورمیانه بود با حضور دولتمردان ترکیه و قبرس افتتاح شد. این دانشگاه در منطقه گوزِل‌یورت Güzelyurt در جمهوری ترک قبرس شمالی واقع شده و ۱۵ رشته تحصیلی در مقطع کارشناسی و ۵ رشته تخصصی در مقطع کارشناسی ارشد را با امکانات عالی پژوهشی تحقیقاتی ارائه می‌کند. کمپوس قبرس که به تجربه ۶۰ ساله دانشگاه خاورمیانه تکیه کرده است، سالانه میزبان ۳,۱۵۰ دانشجو می‌شود.

با اینکه زمان زیادی از افتتاح این کمپوس دانشگاهی نگذشته است، ۱,۶۰۰ فارغ‌التحصیل از کمپوس قبرس دانشگاه خاورمیانه وارد بازار کار شده‌اند. معماری ساختمان‌های این دانشگاه بسیار مورد توجه قرار گرفته است. موقعیت جغرافیایی این دانشگاه در میان درختان انبوه جنگلی گستردهدر دامنه کوه‌های توروس، چشم‌اندازهای جذابی را رقم زده و فضای دلچسبی را برای زندگی دانشجویی ایجاد کرده است. سازه‌های این دانشگاه که در میان طبیعت بی‌نظیر قبرس به چشم می‌خورد به لحاظ زیبایی‌شناسی از ارزش و اهمیت بسیاری برخوردار است.

هزینه زندگی و تحصیل در کمپوس قبرس تفاوت قابل توجهی با کمپوس آنکارا دارد. درهنگان ثبت‌نام در این دانشگاه شهریه یکسال تحصیلی یکجا باید پردات شود که به‌طور میانگین ۶۳۰۰ تا ۹۴۵۰ دلار است. برای کاهش هزینه‌های تحصیل بورس‎های متنوعی برای دانشجویان تمام مقاطع طرح شده است که ۲۵ تا ۱۰۰ درصد هزینه را شامل می‌شود. هزینه خوابگاه‌های دانشجویی در قبرس نیز بستگی به نوع اقامتگاه دارد؛ این خوابگاه‌ها در سه‌نوع متفاوت هستند که هزینه سالانه آن‌ها از ۱۷۸۵ دلار امریکا تا ۳۶۲۲ دلار است. در هنگام رزرو خوابگاه موردنظر  باید ۲۰۰ دلار پرداخت شود.

امکان پرداخت هزینه خدمات با ارز دیجیتال امکان پذیر است. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

75237 – 021 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *