مهاجرت کاری

چطور ویزای کار کانادا را بگیریم؟

در شرایط فعلی کشورمان بسیاری از مردم تصمیم به مهاجرت گرفته‌اند و طی سالیان اخیر، آمارها نشان داده که کانادا یکی از مهم‌ترین مقاصد ایرانی‌ها برای مهاجرت بوده است. کانادا را می‌توان مقصد اصلی بسیاری از مردم در سراسر جهان دانست که به دنبال فرصت‌های شغلی مناسب هستند. این کشور از یک اقتصاد قوی و متنوع با استانداردهای بالا در زمینه فرصت‌های شغلی، دستمزد، پیشرفت و ایمنی محل کار است. برای اینکه بتوانید به صورت قانونی در این کشور کار کنید باید ویزای کار کانادا را به دست آورید. در ادامه، انواع ویزای کاری کانادا مورد بررسی قرار گرفته است.

مجوز کار (work permit) کانادا چیست؟

مجوز کار کانادا که به عنوان ویزای کار کانادا هم شناخته می‌شود، مجوزی است که از سمت دولت کانادا برای اتباع خارجی واجد شرایط صادر می‌شود تا بتوانند برای مدت زمان مشخصی در این کشور کار کنند. کانادا یک کشور وسیع اما کم جمعیت است که برای تامین نیروی کار مورد نیاز خود در بخش‌های مختلف، چشم به نیروهای متخصص سایر کشورها دوخته است. بر همین اساس، نیروهای کار ماهری که از الزامات مورد نیاز برای کار در در این کشور برخوردار باشند می‌توانند مجوز کار کانادا را دریافت کرده و به صورت موقت یا دائمی در این کشور اقامت داشته باشند.

انواع ویزای کار کانادا
دولت کانادا طرح‌ها و برنامه‌های مختلفی را برای جذب نیروی کار خارجی در نظر گرفته که هر یک از آنها شرایط و الزامات خاص خود را دارند. متقاضیان مجوز کار کانادا می‌توانند بر اساس شرایط خود یکی از این برنامه‌ها را انتخاب و درخواست خود را برای اخذ ویزای کار کانادا ارائه کنند. در ادامه مهم‌ترین برنامه‌های ویزای کاری کانادا بررسی شده است.

ویزای کار موقت کانادا
مجوز کار موقت کانادا به اتباع خارجی واجد شرایط اجازه می‌دهد تا برای مدت مشخصی در این کشور کار و زندگی کنند. اگر خارج از کانادا زندگی می‌کنید، برای گرفتن مجوز کار موقت کانادا باید درخواست خود را به اداره مهاجرت این کشور ارائه کنید. اما قبل از ارائه درخواست باید یک پیشنهاد کاری را از کارفرماهای این کشور دریافت کرده باشید. بعد از دریافت پیشنهاد شغلی رسمی، کارفرما باید درخواست خود را برای ارزیابی تاثیر بازار کار (LMIA) به اداره کار و توسعه اجتماعی کانادا (ESDC) ارائه نماید. در نهایت، این نهاد تصمیم خواهد گرفت که شما برای کار در کانادا واجد شرایط لازم هستید یا خیر.

اگر در حال حاضر اقامت موقت کشور کانادا را دارید، ممکن است گزینه‌های دیگری هم برای اخذ مجوز کار موقت این کشور داشته باشید. به عنوان مثال اگر ویزای تحصیلی کانادا را داشته باشید و یا همسر شما مجوز تحصیل در کانادا را داشته باشد می‌توانید برای انواع خاصی از ویزای کار کانادا درخواست دهید. افرادی که مجوز کار موقت کانادا را دارند می‌توانند بعد از مدتی از طریق برنامه‌های مختلف از جمله برنامه نامزدی استانی و کلاس تجربه کانادایی برای اخذ اقامت دائم کانادا اقدام نمایند.

ویزای کار دائم کانادا
افرادی که شرایط لازم برای کار کردن در کانادا را داشته باشند می‌توانند از طریق برنامه‌های مهاجرت کاری کانادا، شانس خود را برای گرفتن ویزا و اقامت دائم این کشور امتحان کنند. روش‌هایی که در ادامه توضیح داده می‌شود، متداول‌ترین شیوه‌های اخذ اقامت دائم کانادا از طریق مهاجرت کاری به این کشور محسوب می‌شوند.

اخذ ویزای کار کانادا از طریق برنامه اسکیل ورکر
برنامه اسکیل ورکر کانادا مهم‌ترین برنامه مهاجرت کاری این کشور است که از طریق آن می‌توانید ویزای کار کانادا و مجوز اقامت دائم این کشور را به دست آورید. این برنامه به چند دسته مختلف تقسیم می‌شود که در ادامه به صورت جداگانه بررسی می‌شوند.

1- برنامه اسکیل ورکر فدرال کانادا
بر اساس برنامه اسکیل ورکر فدرال کانادا، نیروی کار ماهر خارجی که در مشاغل مورد نیاز بازار کار کانادا دارای تخصص و تجربه هستند می‌توانند درخواست خود را برای گرفتن ویزای کار کانادا ارائه دهند. ارائه درخواست در این برنامه از طریق سیستم اکسپرس اینتری (Express Entry) انجام می‌شود. این سیستم توسط دولت کانادا ایجاد شده و تمامی نیروهای کار خارجی می‌توانند در این سیستم یک پروفایل ایجاد کرده و رزومه و مدارک خود را بارگذاری کنند. برای گرفتن ویزای کاری و اقامت دائم کانادا از طریق این برنامه باید واجد شرایط زیر باشید:

حداقل یک سال سابقه کار
مهارت در زبان انگلیسی یا فرانسوی
داشتن حداقل مدرک دیپلم دبیرستان
تمکن مالی جهت ساکن شدن در کانادا
کسب حداقل 67 امتیاز از 100 امتیاز ممکن سیستم اکسپرس اینتری
امتیازبندی سیستم اکسپرس اینتری بر اساس معیارهای مختلفی از جمله سن، تحصیلات، سابقه کار، مهارت در زبان و… انجام می‌شود. در نهایت، افرادی که بیشترین امتیاز را در این سیستم به دست آورده باشند می‌توانند اقامت دائم کانادا را بگیرند.

2- برنامه نامزدی استانی کانادا (PNP)
تفاوت اساسی بین برنامه نامزدی استانی با برنامه فدرال در این است که برنامه نامزدی استانی مختص استان‌های مختلف کانادا است و در صورت موفقیت در این برنامه فقط در همان استانی که درخواست داده‌اید امکان کار کردن خواهید داشت. بنابراین قبل از اقدام برای این برنامه به خوبی در مورد استان مورد نظرتان تحقیق کنید. هر یک از استان‌ها برنامه PNP خاص خود را دارند ولی اکثر آنها حداقل یکی از برنامه‌های خود را به اکسپرس اینتری اختصاص داده‌اند. متقاضیان می‌توانند درخواست خود را برای برنامه نامزدی استانی از طریق سیستم اکسپرس اینتری ثبت کنند و یا از طریق سایر برنامه‌های استان مورد نظر خود اقدام نمایند.

برای شرکت در این برنامه باید در ابتدا استان مورد نظرتان را انتخاب کرده و درخواست خود را ارائه کنید. در صورتی که گواهی تایید نامزدی استانی را دریافت نمایید، می‌توانید فرآیند اخذ اقامت دائم کانادا را از طریق دولت فدرال این کشور دنبال کنید. این برنامه هم یک سیستم امتیازبندی دارد که کسب 600 امتیاز از 1200 امتیاز ممکن می‌تواند کمک زیادی در راه گرفتن ویزای کار کانادا محسوب شود.

3- اسکیل ورکر کبک
استان کبک تنها استان کشور کانادا است که سیستم جداگانه‌ای تحت عنوان Arrima را برای برنامه اسکیل ورکر خود طراحی کرده است. بنابراین اگر قصد دارید در استان کبک مشغول به کار شوید باید درخواست خود را در این سیستم ثبت کنید. متقاضیانی که واجد شرایط باشند و به عنوان نامزدهای برتر انتخاب شوند می‌توانند گواهی انتخابی کبک تحت عنوان CSQ را اخذ کنند و سپس برای گرفتن اقامت دائم کانادا از طریق دولت فدرال اقدام نمایند.

اخذ ویزای کار کانادا از طریق کلاس تجربه کانادایی
این برنامه برای آن دسته از افرادی طراحی شده که سابقه کار در کشور کانادا را دارند. به عنوان مثال، دانشجویانی که در طول مدت حضور خود در کانادا مشغول به کار پاره وقت بوده‌اند می‌توانند از طریق این برنامه برای گرفتن ویزای کار کانادا و اقامت این کشور اقدام کنند. شخص متقاضی باید واجد شرایط زیر باشد:

تجربه کار در کانادا در یکی از سه سطح صفر (مدیریتی) یا A (حرفه‌ای) یا B (فنی)
داشتن حداقل یک سال سابقه کار در 3 سال منتهی به درخواست
مدرک زبان انگلیسی یا فرانسوی
در صورتی که واجد این شرایط هستید می‌توانید درخواست خود را از طریق سیستم اکسپرس اینتری ثبت کنید. در صورت کسب امتیازات لازم می‌توانید اقامت دائم کانادا را بگییرید.

کدام برنامه مهاجرتی را انتخاب کنیم؟
اینکه کدام یک از برنامه‌های مهاجرت کاری کانادا را انتخاب کنید تا حد زیادی بستگی به شرایط و موقعیت خودتان دارد. اما برخی نکات مانند مدت زمان فرآیند رسیدگی به درخواست نیز حائز اهمیت هستند. به عنوان مثال، مدت زمان رسیدگی به درخواست‌های برنامه نامزدی استانی به طور معمول کوتاه‌تر و سریع‌تر از برنامه اسکیل ورکر فدرال است. همچنین در هنگام درخواست بسیار مهم است که به نوع مجوز کار مورد نظرتان هم دقت داشته باشید. به طور کلی دو نوع ویزای کار کانادا وجود دارد:

مجوز کار آزاد (Open Work Permit): به شما اجازه می‌دهد که بدون محدودیت، برای کارفرماهای مختلف کار کنید.

مجوز کارفرمای خاص (Employer-specific Work Permit): بر اساس این نوع ویزای کار، تنها قادر به کار کردن برای کارفرمایی هستید که نام او در مشخصات مندرج در مجوز کاری شما آمده است.

افرادی که از طریق برنامه فدرال به کانادا مهاجرت کنند، مجوز کاری آزاد داشته و می‌توانند در هر نقطه‌ای از کانادا به کار و زندگی مشغول شوند. اما اگر از طریق برنامه‌های نامزدی استانی اقدام کنید، فقط می‌توانید در یک استان یا قلمروی خاص مشغول به کار شوید. بنابراین بهتر است پیش از اقدام برای اخذ ویزای کار کانادا، ابتدا با در مورد برنامه‌های مهاجرتی این کشور مطالعه کنید و سپس بر اساس شرایط خودتان تصمیم بگیرید که کدام برنامه را انتخاب کنید.

امکان پرداخت هزینه خدمات با ارز دیجیتال امکان پذیر است. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

75237 – 021 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *