مهاجرت

شهروندی ترکیه از طریق خرید ملک چگونه است؟

ضرب المثل یک تیر و دو نشان را حتما شنیده‌اید! خرید ملک در ترکیه مصداق واقعی همین ضرب المثل است. البته با این تفاوت که به جای دو نشان می‌توانید چندین و چند نشان را بزنید! با خرید ملک در ترکیه از طرفی می‌توانید شهروندی این کشور و امتیازات حاصل از آن را به دست بیاورید و از سوی دیگر یک سرمایه گذاری ایمن و مناسب انجام داده‌اید. اما شرایط اخذ شهروندی ترکیه از طریق خرید ملک چیست و برای انجام این کار باید چه مراحلی طی شود؟ در این مطلب، به تک تک سوالات شما در مورد گرفتن حق شهروندی ترکیه از طریق خرید ملک پاسخ خواهیم داد.

چرا خرید ملک در ترکیه؟

قبل از اینکه شرایط و مراحل اخذ شهروندی ترکیه از طریق خرید ملک را بررسی کنیم، بهتر است کمی در مورد این صحبت کنیم که اصلا خرید ملک در ترکیه چه مزایایی دارد. اول اینکه به محض خرید ملک در ترکیه و اخذ شهروندی این کشور، پاسپورت ترکیه را هم به دست خواهید آورد. پاسپورت ترکیه در رده 23 قدرتمندترین پاسپورت‌های دنیا قرار داد و با داشتن این پاسپورت می‌توانید بدون نیاز به ویزا به 52 کشور دنیا سفر کنید. تاسف برانگیز است که پاسپورت ایران در این رده بندی در رتبه 75 دنیا قرار گرفته و فقط ورود به 5 کشور را بدون داشتن ویزا امکان پذیر کرده است!

از طرف دیگر، خرید ملک در کشوری که ادعای اروپایی بودن داشته و طی دو دهه اخیر بر مدار پیشرفت و توسعه حرکت کرده است، بدون شک سرمایه گذاری عاقلانه‌ای خواهد بود. بازار مسکن کشور ترکیه طی سالیان اخیر از رشد خوبی برخوردار بوده و در ضمن، اجاره دادن خانه نیز به راحتی قابل انجام است. از دیگر مزایای خرید ملک در ترکیه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
مزایای خرید ملک در ترکیه
•    گرفتن حق شهروندی در مدتی کوتاه
•    گرفتن کارت اقامت دائم ترکیه
•    اخذ پاسپورت ترکیه
•    بهره مندی از خدمات درمانی رایگان
•    امکان مشغول شدن به کار تمام وقت
•    امکان تحصیل رایگان در دانشگاه های ترکیه
•    همسایگی با ایران و نزدیکی فرهنگی دو کشور
•    نزدیک بودن فرهنگ مردم ترکیه به ایران
•    امکان اخذ حق شهروندی برای تمامی اعضای خانواده

شرایط اخذ شهروندی ترکیه از طریق خرید ملک

دولت ترکیه قانونی را به تصویب رسانده که بر اساس آن، شهروندان سایر کشورها می‌توانند با خرید ملک در ترکیه با مبلغ مشخصی، حق شهروندی این کشور را به دست آورند. حداقل مبلغ سرمایه گذاری در بخش املاک ترکیه 250هزار دلار تعیین شده است. اگر این عدد به نظرتان زیاد می‌رسد، کافیست همین الان قیمت یک واحد آپارتمانی صد متری را در مناطق متوسط تهران حساب کنید. ضمن اینکه حداقل مبلغ خرید ملک در ترکیه، پیش از این یک میلیون دلار بوده که در سال 2019 میلادی به 250هزار دلار کاهش پیدا کرده است.

شما می‌توانید این مبلغ را در هر نقطه‌ای از کشور ترکیه که تمایل داشته باشید، سرمایه گذاری کنید و در این رابطه محدودیتی وجود ندارد. ضمن اینکه می‌توانید به جای خرید فقط یک ملک به قیمت 25هزار دلار، چندین ملک را بخرید که مجموع قیمت آنها 250هزار دلار باشد. حتما به این نکته توجه داشته باشید که روال خرید ملک در ترکیه باید به صورت کاملا قانونی طی شده باشد؛ در غیر این صورت نه تنها حق شهروندی را دریافت نمی‌کنید بلکه سرمایه خود را نیز از دست خواهید داد.

مراحل خرید ملک در ترکیه و گرفتن حق شهروندی

برای گرفتن حق شهروندی ترکیه با خرید خانه، باید یک سری مراحل از معامله ملک گرفته تا انجام امور اداری مربوط به اخذ حق شهروندی را طی کنید که در ادامه به توضیح مرحله به مرحله آن پرداخته‌ایم.
انتخاب و خرید ملک در ترکیه
در اولین قدم باید یک ملک مناسب با ارزش حداقل 250هزار دلار آمریکا را در یکی از مناطق ترکیه انتخاب کنید. بعد از انتخاب ملک باید روال قانونی مربوط به معامله ملک و عقد قرارداد را انجام دهید. این کار را می‌توانید شخصا انجام دهید یا آن را به وکیل قانونی خود بسپارید.
مراجعه به اداره ثبت زمین و املاک ترکیه
بعد از خرید ملک مورد نظرتان باید به اداره ثبت زمین و املاک ترکیه (Tapu) مراجعه کنید و ضمن تحویل مدارک و اسناد مربوطه، درخواست حق شهروندی ترکیه را ارائه دهید. سپس اداره مذکور به بررسی و ارزیابی مدارک و اسناد شما پرداخته و در صورت تایید نهایی، نامه تاییدیه را به شما خواهد داد. این فرآیند معمولا بین 3 تا 7 روز کاری طول می‌کشد.
مراجعه به اداره مهاجرت ترکیه
نامه تاییدیه‌ای را که در مرحله قبل گرفته بودید به اداره مهاجرت ترکیه برده و درخواست خود را برای مجوز اقامت ترکیه ارائه کنید.
مراجعه به اداره جمعیت و شهروندی ترکیه
بعد از گرفتن مجوز اقامت باید آن را همراه با نامه تاییدیه مرحله قبلی به اداره جمعیت و شهروندی ترکیه ببرید. در این مرحله کار شما به پایان رسیده و باید منتظر انجام بررسی‌های نهایی باشید. این بررسی معمولا یک ماه زمان می‌برد و پس از آن اجازه اقامت در ترکیه برای شما و خانواده‌تان صادر خواهد شد. بعد از مدتی هم کارت شهروندی ترکیه را دریافت می‌کنید.

گزینه ارزان تری هم وجود دارد؟

اگر بخواهید صرفا اقامت کشور ترکیه را بدون داشتن حق شهروندی این کشور دریافت کنید، نیازی به پرداخت 250هزار دلار نخواهید داشت. از طریق خرید ملک در ترکیه با هر قیمتی، می‌توانید اقامت این کشور را به دست آورید و به صورت قانونی در این کشور زندگی کنید. اما در صورتی که گرفتن شهروندی ترکیه و امتیازات مربوط به آن برای شما حائز اهمیت است باید حداقل 250هزار دلار سرمایه گذاری کنید.
در نهایت باید گفت که خرید ملک در ترکیه یک برنامه جذاب برای افرادی است که قصد دارند تابعیت یک کشور دیگر به جز ایران را هم داشته باشند و در عین حال یک سرمایه گذاری کم ریسک را در یک کشور رو به توسعه انجام دهند. اما توصیه می‌کنیم که به هیچ عنوان بی گدار به آب نزنید و حتما پیش از اقدام برای خرید ملک، از یک وکیل یا موسسه معتبر در این حوزه مشاوره بگیرید.

امکان پرداخت هزینه خدمات با ارز دیجیتال امکان پذیر است. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

75237 – 021 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *