ویزا

ویزای نروژ و راهنمای دریافت انواع آن

نروژ یکی از کشورهای اسکاندیناوی بوده که در شمال اروپا واقع شده است. این کشور جزو ۲۶ کشوری است که تحت عنوان کشورهای حوزه شینگن شناخته می‌شوند. بر همین اساس شهروندان یا افرادی که اقامت دائم یکی از کشورهای حوزه شینگن را داشته باشند می‌توانند بدون ویزا وارد نروژ شوند. اما شهروندان کشورهای دیگر از جمله ایران برای ورود به خاک نروژ نیاز به اخذ ویزای شینگن خواهند داشت. ویزای نروژ دارای انواع مختلفی بوده که برای دریافت هر یک از آن‌ها باید فرآیند مشخصی را طی نمایید.

معرفی کشور نروژ

نروژ به عنوان یک شبه‌جزیره شناخته می‌شود که توسط دریای بارنتز، دریای شمال و دریای نروژ احاطه شده است. این کشور حوزه اسکاندیناوی تنها از سمت شرق و شمال‌شرق دارای مرز با کشورهای سوئد، فنلاند و روسیه است. نروژ با مساحت ۳۵۸هزار کیلومترمربع نیمه غربی اسکاندیناوی را تشکیل داده است. اسلو به عنوان پایتخت این کشور شناخته می‌شود و بزرگ‌ترین شهر نروژ است. از کل جمعیت ۵٫۳ میلیون نفری نروژ، نزدیک به ۶۰۰هزار نفر در شهر اسلو سکونت دارند. نروژ یکی از سردسیرترین کشورهای عضو شینگن محسوب می‌شود که حدود دو سوم آن را مناطق کوهستانی تشکیل داده است. البته قسمت‌های جنوبی نروژ از جمله اسلو دارای آب‌وهوای معتدل‌تری هستند.

کشور نروژ جزو کشورهایی با بالاترین سطح استاندارد زندگی در جهان بوده و سطح رفاه اجتماعی در آن قابل توجه است. وجود منابع نفت و گاز فراوان در نروژ از مهم‌‎ترین دلایل رشد اقتصادی سریع این کشور در طول قرن بیستم بوده است.

انواع ویزای نروژ

با توجه به عضویت کشور نروژ در بین کشورهای عضو حوزه شینگن قوانین و مقررات اخذ انواع ویزای نروژ منطبق بر قوانین وضع‌شده شینگن است. بنابراین برای ورود به کشور نروژ باید اقدام به اخذ ویزای شینگن نمایید. ویزای شینگن نروژ را می‌توان در دو گروه ویزاهای کوتاه‌مدت و بلندمدت مورد بررسی قرار داد. ویزاهای کوتاه‌‌مدت نروژ شامل ویزاهایی از جمله ویزای توریستی نروژ، ویزای تجاری نروژ و ویزای دیدار با خانواده و دوستان می‌شود. ویزاهای بلندمدت نروژ شامل ویزاهایی از جمله ویزای تحصیلی و ویزای کار نروژ می‌شود. اخذ هر یک از این دو نوع ویزا دارای شرایط و روش مخصوص به خود است که در ادامه به آن پرداخته خواهد شد.

دقت داشته باشید که فرآیند بررسی درخواست شهروندان ایرانی برای انواع ویزای نروژ توسط سفارت پادشاهی نروژ در ابوظبی انجام می‌شود.

مراحل اخذ ویزای توریستی نروژ

ویزای توریستی نروژ جزو ویزاهایی است که مجوز حداکثر ۹۰ روز اقامت را به شخص دارنده می‌دهد. البته در حال حاضر ویزای توریستی که به شهروندان ایرانی برای گردش در حوزه شینگن داده می‌شود دارای اعتبار ۳۰ روزه و مدت اقامت بین ۷ الی ۱۴ روزه است. اما بنا بر شرایط افراد ممکن است مدت اعتبار و اقامت ویزا افزایش پیدا کند. با داشتن ویزای شینگن نروژ می‌توانید به سایر کشورهای این حوزه نیز سفر کنید. برای اخذ ویزای توریستی نروژ یا هر نوع ویزای دیگر این کشور باید درخواست خود را به کارگزاری رسمی سفارت نروژ در ایران تحت عنوان وی اف اس گلوبال VFS Global ارائه نمایید. در واقع سفارت نروژ مانند اکثر سفارت‌های اروپایی دیگر در ایران انجام امور اداری اخذ ویزا را از طریق برون‌سپاری به کارگزاری وی اف اس گلوبال سپرده است.

دریافت وقت ملاقات از وی اف اس گلوبال

متقاضیان ویزای شینگن نروژ در گذشته مجبور بودند که برای گرفتن نوبت به سفارت نروژ مراجعه کرده و وقت مصاحبه رزرو کنند اما بعد از محول شدن امور اداری ویزا به کارگزاری وی اف اس گلوبال دیگر نیازی به مراجعه شخص متقاضی به سفارت نروژ نیست. برای گرفتن وقت ملاقات وی اف اس گلوبال باید ابتدا درخواست خود را در پرتال ویزای نروژ ثبت کرده و هزینه ویزا را به صورت آنلاین واریز نمایید. با انجام این کار یک ایمیل شامل Cover Letter و رسید پرداخت دریافت خواهید کرد که در هنگام مراجعه به مرکز وی اف اس باید آن‌ها را همراه داشته باشید. در نهایت برای درخواست وقت ملاقات باید یک ایمیل به آدرس appointmentnorway@vfshelpline.com ارسال کنید که شامل اطلاعات زیر باشد:

  • نام و نام خانوادگی
  • شماره پاسپورت
  • تاریخ انقضای پاسپورت
  • ملیت
  • جنسیت
  • تاریخ تولد
  • اطلاعات تماس
  • تاریخ سفر
  • نوع ویزای مورد نظر
  • تاییدیه پرداخت در پرتال ویزای نروژ

دقت داشته باشید وقت ملاقات تنها زمانی به شما اختصاص داده خواهد شد که تمامی اطلاعات ذکرشده را در ایمیل خود آورده باشید. تاییدیه درخواست وقت نیز از طریق ایمیل به شما اطلاع داده خواهد شد.

حضور در مرکز درخواست ویزا

بعد از گرفتن وقت و تایید آن، باید در زمان مشخص‌شده در مرکز وی اف اس گلوبال حضور پیدا کرده و درخواست خود را همراه با مدارک مورد نیاز ارائه دهید. در تکمیل فرم درخواست ویزا و گردآوری مدارک، نهایت دقت را داشته باشید زیرا درخواست‌های ناقص مورد بررسی قرار نخواهند گرفت.

پیگیری وضعیت درخواست

بعد از ارائه درخواست و تحویل مدارک، پرونده شما جهت بررسی به سفارت نروژ ارسال خواهد شد. در مدت بررسی پرونده می‌توانید با مراجعه به صفحه پیگیری درخواست ویزا از وضعیت پرونده خود اطلاع پیدا کنید. بعد از پایان بررسی و اعلام نتیجه می‌توانید پاسپورت خود را از کارگزاری تحویل بگیرید.

مراحل اخذ ویزای تحصیلی نروژ

آموزش عالی در نروژ به واسطه استانداردهای دانشگاهی سطح بالا، نوآوری در روش‌های تدریس و روابط نزدیک بین اساتید و دانشجویان شهرت پیدا کرده است. وجود طیف گسترده‌ای از برنامه‌های آموزشی متنوع و امکان تحصیل به زبان انگلیسی از دیگر ویژگی‌های آموزش عالی در نروژ محسوب می‌شود. همین ویژگی‌ها در کنار جامعه امن و پیشرفته نروژ باعث شده تا دانشجویان خارجی به تحصیل در نروژ علاقه‌مند شوند.

اگر قصد ادامه تحصیل در نروژ را دارید باید ابتدا برای گرفتن ویزای تحصیلی نروژ اقدام کنید. با وجود این که اکثر سفارت‌های اروپایی فقط امور مربوط به ویزاهای کوتاه مدت با مدت اقامت حداکثر ۹۰ روز را برون‌سپاری کرده‌اند اما سفارت نروژ انجام امور اداری ویزاهای بلندمدت خود را نیز به کارگزاری وی اف اس گلوبال سپرده است. بنابراین برای گرفتن ویزای تحصیلی نروژ نیز نیازی به مراجعه مستقیم به سفارت نروژ نداشته و می‌توانید درخواست خود را به مرکز درخواست ویزای وی اف اس گلوبال ارائه دهید.

به منظور ارائه درخواست ویزای تحصیلی نروژ نیز باید همان روال گفته شده برای ویزای توریستی را طی کنید با این تفاوت که در زمان تعیین نوع ویزا باید ویزای تحصیلی (اجازه اقامت – بلند مدت) را در ایمیل ارسالی خود درج کنید. ضمن این که برای گرفتن ویزای تحصیلی نروژ باید مدارکی از جمله تاییدیه پذیرش از یک دانشگاه در نروژ را نیز ارائه نمایید. با توجه به این که برای گرفتن ویزای تحصیلی بلندمدت باید حتما اجازه اقامت نروژ را داشته باشید گرفتن پذیرش از دانشگاه‌های نروژ جزو الزامات اخذ ویزای تحصیلی این کشور به حساب می‌آید.

مراحل اخذ ویزای کاری نروژ

با توجه پیشرفته بودن نروژ در حوزه‌های کاری متفاوت و به‌کارگیری جدیدترین فناوری‌ها در زمینه‌های مختلف، این کشور محل خوبی برای کار و زندگی است. کارمندان در این کشور از درجه بالایی در زمینه برابری جنسیتی و تعادل کار و زندگی برخوردار هستند. ضمن این که بخش‌های نفت و گاز، انرژی، حوزه دریایی و غذاهای دریایی در این کشور توسعه قابل توجهی را داشته و نیاز به نیروی متخصص دارند. برای گرفتن ویزای کاری نروژ نیاز به داشتن یک پیشنهاد شغلی معتبر از کارفرماهای این کشور خواهید داشت. ویزای کاری نروژ نیز مانند ویزای تحصیلی جزو ویزاهای بلندمدت بوده و برای اخذ آن نیاز به اخذ مجوز کار در نروژ دارید. با اخذ مجوز کار می‌توانید برای گرفتن ویزای کاری اقدام کرده و اجازه اقامت در نروژ را به دست آورید.

روال درخواست ویزای کاری نروژ نیز مانند سایر ویزاهای این کشور از طریق کارگزاری وی اف اس گلوبال انجام می‌شود. دقت داشته باشید که در زمان ارسال ایمیل تعیین وقت ملاقات باید نوع ویزا را اجازه کار (اجازه اقامت – بلند مدت) قید کنید.

تمامی درخواست‌های دریافت‌شده برای ویزای نروژ، یک روز بعد توسط کارگزاری به سفارت نروژ در ابوظبی ارسال خواهد شد.

مدارک مورد نیاز ویزای نروژ

بر اساس نوع ویزایی که قصد اخذ آن را دارید مدارک مورد نیاز تغییر پیدا خواهد کرد. البته برخی مدارک از جمله پاسپورت معتبر جزو مدارک عمومی تمامی انواع ویزا هستند. به این نکته توجه داشته باشید که در صورت ناقص بودن مدارک به درخواست شما رسیدگی نخواهد شد بنابراین از همان ابتدا مدارک خود را به طور کامل جمع‌آوری کنید.

مدارک مورد نیاز ویزای توریستی نروژ

  • فرم تکمیل ‌شده درخواست ویزا
  • پاسپورت معتبر
  • عکس پاسپورتی مربوط به ۶ ماه اخیر
  • برنامه سفر
  • مدارک تمکن مالی از جمله ریز گردش حساب بانکی
  • بیمه‌نامه مسافرتی با پوشش حداقل ۳۰هزار یورویی
  • تاییدیه رزرو بلیط هواپیما
  • تاییدیه رزرو هتل
  • مدارک شغلی
  • مدارک ازدواج

مدارک مورد نیاز ویزای تحصیلی نروژ

  • فرم تکمیل شده درخواست ویزا
  • پاسپورت معتبر
  • عکس
  • پذیرش تحصیلی
  • مدارک مربوط به تمکن مالی
  • برنامه تحصیلی
  • مدارک تحصیلی
  • مدرک زبان

مدارک مورد نیاز ویزای کاری نروژ

  • فرم درخواست تکمیل شده
  • پاسپورت معتبر
  • دو قطعه عکس
  • مدارک تحصیلی
  • سوابق کاری
  • پشنهاد کاری همراه با قرارداد
  • مدارک اثبات کننده در رابطه با محل اقامت متقاضی در نروژ

هزینه اخذ ویزای نروژ

هزینه اخذ ویزاهای کوتاه‌مدت نروژ از جمله ویزای توریستی، ویزای تجاری و دیدار با خانواده و دوستان ۶۰ یورو برای هر متقاضی است که برای کودکان بین ۶ تا ۱۲ سال به ۳۵ یورو کاهش پیدا می‌کند. علاوه بر این برای گرفتن مجوز اقامت نروژ جهت اخذ ویزاهای بلندمدت نیز باید هزینه‌ای را بپردازید که این مبلغ برای مجوز کار ۶۱۲ دلار و برای مجوز تحصیل ۶۰۰ دلار است. همچنین باید هزینه خدمات مرکز درخواست ویزای وی اف اس گلوبال را نیز به صورت جداگانه بپردازید که در حال حاضر ۲۸ یورو است.

سوالات متداول اخذ ویزای نروژ

با توجه به این که برخی ابهامات در رابطه با اخذ ویزای نروژ وجود دارد در ادامه به سوالات متداول در این زمینه پاسخ داده خواهد شد.

در صورتی که به صورت خانوادگی قصد سفر به نروژ را داشته باشیم باید یک وقت ملاقات بگیریم؟

خیر. هر یک از متقاضیان باید به صورت جداگانه اقدام به تعیین وقت ملاقات نماید.

چه زمانی باید برای گرفتن وقت ملاقات اقدام کنیم؟

حداکثر سه ماه قبل از زمان سفر می‌توانید نسبت به گرفتن وقت ملاقات و ارائه درخواست خود اقدام کنید.

آیا امکان کنسل کردن یا تغییر وقت ملاقات وجود دراد؟

خیر. در صورتی که در موعد مقرر در مرکز وی اف اس حاضر نشوید باید دوباره اقدام به گرفتن وقت جدید نمایید.

در صورتی که قصد سفر به کشورهای دیگر شینگن را داشته باشیم باید از سفارت کدام کشور اقدام کنیم؟

در این شرایط باید از طریق سفارت کشوری اقدام کنید که مدت بیشتری در آن اقامت خواهید داشت. در صورتی که تعداد روزهای اقامت شما برابر باشد باید از طریق سفارت اولین کشوری که قصد ورود به آن را دارید اقدام کنید.

آیا برای رفتن به نروژ نیازی به انجام انگشت نگاری خواهد بود؟

در صورتی که برای بار اول قصد سفر به شینگن را دارید باید حتما انگشت‌نگاری را انجام دهید. کودکان زیر ۱۲ سال نیاز به انجام انگشت‌نگاری ندارند.

انگشت‌نگاری در کجا انجام می‌شود؟

در زمان حضور در کارگزاری برای ارائه درخواست و تحویل مدارک باید نسبت به انجام فرآیند بیومتریک نیز اقدام نمایید. رسیدگی به پرونده ویزا چه مدت طول می‌کشد؟ بسته به نوع ویزای درخواستی ممکن است این زمان از چند هفته تا چند ماه طول بکشد.

بعد از پایان بررسی و اعلام نتیجه چطور باید پاسپورت خود را تحویل بگیریم؟

با حضور در کارگزاری و ارائه مدرک شناسایی و رسید می‌توانید پاسپورت خود را تحویل بگیرید. همچنین در صورت استفاده از خدمات پیک و پست کارگزاری، پاسپورت برای شما ارسال خواهد شد.

در صورت ریجک شدن ویزای نروژ می‌توانیم هزینه خود را پس بگیریم؟

خیر. هزینه‌های پرداخت شده بابت رسیدگی به درخواست بوده و قابل برگشت نخواهد بود.

 

امکان پرداخت هزینه خدمات با ارز دیجیتال امکان پذیر است. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

75237 – 021 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *