تور, مهاجرت, ویزا

چگونگی قوی کردن پاسپورت برای سفر

بنابر جدیدترین اطلاعات خبرگزاری CNN، طی ۲ سال پی در پی کشورهای آسیایی ژاپن و سنگاپور رتبه برترین پاسپورت‌های مسافرتی جهان را با امکان دسترسی به ۱۹۰ کشور دنیا به خود اختصاص داده‌اند. کشورهای کره‌جنوبی، فنلاند و آلمان در رتبه دوم برترین پاسپورت‌های دنیا قرار گرفته و امکان دسترسی به ۱۸۸ کشور را بدون نیاز اولیه به ویزا دارند. کشورهای اروپایی دانمارک، ایتالیا و لوکزامبورگ با دسترسی بدون ویزا و ویزای فرودگاهی به ۱۸۷ کشور دنیا در مکان سوم این رتبه‌بندی قرار گرفته‌اند، این در حالی است که اسپانیا، فرانسه و سوئد با امکان دسترسی به ۱۸۶ کشور در مقام چهارم و کشورهای اتریش، هلند و پرتغال با ۱۸۵ کشور در مقام پنجم قرار دارند.

در عین حال افغانستان با امکان دسترسی بدون ویزا به تنها ۲۵ کشور دنیا، همچنان در انتهای این ‌رتبه‌بندی جهانی قرار دارد. همانطور که پیش از این در مقایسه‌ اعتبار پاسپورت ترکیه با ایران به این موضوع اشاره کردیم، از نگاه وب‌سایت معتبر HANLEY ،در حال حاضر پاسپورت ایران از لحاظ اعتبار و ارزش جهانی در رتبه ۹۹ دنیا قرار دارد.

شهروندان ایرانی بدون نیاز به دریافت ویزا و یا با ویزای فرودگاهی می‌توانند به ۴۱ کشور دنیا از جمله مالزی، آذربایجان، گرجستان، عمان و ترکیه سفر کند.

در عین حال با توجه به وجود مشکلات دیپلماتیک، تحریم‌های سختگیرانه و نبود تعامل موثر با بسیاری از کشورهای دنیا، دارندگان پاسپورت ایرانی برای ورود و سفر به ۱۸۶ کشور در بخش‌های مختلف جهان از جمله آسیا، اروپا، آفریقا، اقیانوسیه، کارائیب، آمریکا و خاورمیانه، نیازمند دریافت مجوز ورود یا همان ویزا هستند. از این رو در حال حاضر گذرنامه ایرانی از لحاظ اعتبار و معیار آزادی در سفر در کنار پاسپورت‌ کشورهای بنگلادش و اریتره قرار گرفته است.

این بدین معنی است که یک ایرانی برای سفر به اکثر کشورهای مطرح دنیا نیازمند دریافت انواع ویزا از قبیل ویزای شینگن، ویزای استرالیا، ویزای کانادا و مانند آن است. اما موضوع تنها به قدرت پاسپورت و نیاز به دریافت ویزا ختم نمی‌شود، بلکه یکی از مسائلی که خیلی از ایرانیان به هنگام درخواست ویزاهای معتبر دنیا با آن روبرو می‌شوند اینست که بدون سابقه سفر کافی و تنها با یک پاسپورت ضعیف و سفید، شانس موفقیت دریافت ویزاهای معروفی نظیر شنگن برای آنها به شدت کاهش یافته و عموما با پدیده ریجکت ویزای شنگن روبرو می‌شوند. اما چگونه می‌توانید پاسپورت ضعیف و سفید خود را به پاسپورتی قوی و معتبر تبدیل کنید؟

ایجاد سابقه سفر مفید در پاسپورت

عموما چنانچه می‌خواهید تا به پاسپورت ایرانی خود وزن و اعتبار دهید و آن را به پاسپورتی قدرتمند تبدیل کنید، بهتر است با برنامه‌ریزی و به صورت حساب شده سراغ کشورهایی بروید که امکان دریافت ویزای آنها بدون سابقه سفر نیز ممکن بوده و در عین حال جزو ویزاهای معتبر و با ارزش در دنیا محسوب می‌شوند. برای مثال، به دلیل اینکه در حال حاضر ژاپن از قدرتمند‌ترین پاسپورت دنیا برخوردار است، ویزای توریستی این کشور سابقه سفر خوبی برای پاسپورت شما به شمار می‌رود.

از این رو در صورت تمایل می‌توانید به مطالب معرفی سفارت ژاپن و ویزای توریستی ژاپن مراجعه کرده و با راه و چاه دریافت این ویزا و سفر به سرزمین آفتاب تابان آشنا شوید.

مشاوره رایگان اخذ ویزای شینگن۰۲۱-۷۵۲۳۷

در عین حال، در صورت امکان نباید از سفر به کشورهای اروپایی نظیر بلغارستان، رومانی، کرواسی، قبرس، روسیه و اوکراین غافل شوید. از آن جایی که که برای سفر به این کشورها نیازمند دعوت‌نامه معتبر هستید، می‌توانید از طریق یک آژانس گردشگری معتبر برای این مهم اقدام نمایید. شاید این سوال برای شما پیش بیاید که آیا سفر به کشورهای آسیایی و محبوب شهروندان ایرانی نظیر تایلند، ارمنستان، گرجستان، مالزی، ترکیه، آذربایجان، چین و امارات سابقه سفر با ارزش یا همان Travel history محسوب می‌شود و این که در اعتبار پاسپورت تاثیری خواهد گذاشت یا خیر؟ در جواب این سوال باید بگوییم که شهروندان ایرانی برای سفر به تقریبا نیمی از کشورهای نامبرده در بالا نیاز به دریافت ویزا نداشته و یا اینکه ویزای الکترونیکی یا فرودگاهی برای آن ها صادر خواهد شد. از همین رو به جز نشان دادن این موضوع که دارنده پاسپورت اهل سفر بوده و دارای سابقه سفر به کشورهای آسیایی است، وزن و اعتبار مضاعف بر روی گذرنامه فرد نخواهد داشت.

 تاثیر سابقه سفر در دریافت ویزای شنگن تا چه اندازه است؟

اصولا دریافت ویزای کشورهای معتبری نظیر کانادا، استرالیا، انگلیس و کشورهای حوزه شینگن برای شهروندان ممالک جهان‌سوم خصوصا شهروندان ایرانی، پروسه‌ای سخت و زمان‌بر است. دلایل متعددی نظیر هجوم پناهندگان غیرقانونی ایرانی به این کشورها، وجود مشکلات سیاسی در حوزه بین‎الملل، نبود تعامل موثر در روابط بین‌الملل، و اعتبار پایین پاسپورت ایرانی ممکن است مسبب سخت‌گیری دوچندان سفارت‌ها و کنسولگری‌های مختلف دنیا با ایرانیان باشد.

از نظر منطقی زمانی که یک ایرانی بخواهد بدون هیچ‌گونه سابقه سفر یا به اصطلاح با پاسپورت سفید به یکباره برای ویزای شنگن اقدام کند، احتمال موفقیت وی برای دریافت ویزا از هر یک از سفارت‌های این حوزه نظیر آلمان، فرانسه، چک و مانند آن بسیار کم خواهد بود.

البته موارد مختلفی در موفقیت دریافت ویزاهایی نظیر شنگن و مولتی کانادا تاثیرگذار است که در ادامه به آن‌ها نیز می‌پردازیم، اما در نگاه آفیسر سفارت، درخواست ویزای توریستی شنگن برای فردی که تا به حال سابقه سفر به هیچ یک از کشورهای اروپایی و یا معتبر آسیایی را نداشته، غیرعادی و غیرمنطقی بوده و به دلیل احتمال اقامت غیرقانونی و بیش از حد متقاضی در کشور مقصد و یا اعلام پناهندگی از سوی وی، درخواست او را رد خواهد کرد. در کنار اهمیت تکمیل بودن مدارک سفر، به مقدار کمی شانس هم در پروسه اخذ ویزاهای معتبری نظیر شنگن تاثیرگذار است و در برخی موارد نادر، دیده شده که متقاضی بدون سابقه سفر مکفی نیز موفق به دریافت ویزا شده است!

با توجه به هزینه‌های ارزی ویزا و پروسه زمان‌بر و پیچیده دریافت وقت‌سفارت، مصاحبه، آماده‌سازی و ترجمه مدارک، انگشت‌نگاری بیومتریک، ریسک کردن در این زمینه جایز نبوده و بهتر است با دقت به جوانب مختلفی نظیر سابقه سفر مناسب، درصد موفقیت اخذ ویزای شنگن را بالا برد.

چه مواردی به غیر از سابقه سفر در موفقیت دریافت ویزای شنگن تاثیرگذار است؟

یک اصل مهم در دریافت ویزاهای معتبری نظیر شنگن و کانادا، ارائه مدارک سفر کامل و متناسب با هدف متقاضی از سفر است. به طور کلی مدارک سفارت شامل موارد زیر می‌شود:

  • فرم درخواست ویزا (تکمیل و امضا شده توسط متقاضی)
  • دو عکس رنگی جدید قطع پاسپورت
  • پاسپورت با حداقل ۳ماه اعتبار از تاریخ سفر و دو صفحه خالی
  • پرینت گردش حساب مالی ۳ماه اخیر
  • نامه رسمی تمکن مالی
  • مدارک شناسایی نظیر کارت ملی و شناسنامه
  • مدارک ملکی در صورت وجود نظیر سند خانه و اجاره‌نامه
  • مدارک ازدواج، در صورت وجود و سایر مدارکی که ارتباط و وابستگی خانوادگی فرد در کشور مبدا را نشان دهد
  • فیش حقوقی و هرگونه مدارک شغلی
  • سوابق بیمه
  • برنامه سفر
  • رزرو بلیط رفت و برگشت هواپیما
  • رزرو هتل یا دعوت‌نامه دوست و اقوام مقیم شنگن برای کل زمان سفر
  • بیمه مسافرتی بین‌المللی
  • رسید پرداخت هزینه‌های ویزا

بنابر تجربه کارشناسان امور گردشگری و مهاجرت، یکی از مهم‌ترین مواردی که در کنار سابقه سفر در تصمیم‌گیری نهایی آفیسر سفارت تاثیر بسزایی دارد، تمکن مالی متقاضی دریافت ویزا است. این موضوع نشان‌دهنده این است که فرد از شرایط مالی خوبی در کشور مبدا برخوردار است و توانایی پوشش هزینه‌های سفر و برگشت به کشور مبدا را به خوبی دارد و در عین حال بخاطر شرایط مناسبش در کشور مبدا، مضنون به پناهندگی و اقامت غیرقانونی در کشور مقصد نخواهد بود.

شغل قابل استناد، حساب بانکی معقول و منطقی، اسناد ملکی و مواردی از این دست می‌تواند مؤید شرایط مالی و اعتباری خوب متقاضی باشد

در کنار این موارد ارائه برنامه سفر دقیق، هماهنگی برنامه با زمان رفت و برگشت هواپیما و رزرو هتل، امکان اثبات داشتن وابستگی عاطفی در کشور مبدا جزو نکاتی هستند که هم‌چون سابقه سفر متقاضی در موفقیت و یا ریجکت ویزا تاثیرگذار خواهند بود.

آیا می‌توان بدون حضور در کشور مقصد، تنها با دریافت ویزا سابقه سفر ارزشمند در پاسپورت ایجاد کرد؟

از لحاظ قانونی تا زمانی که مهر ورود و خروج یک کشور در پاسپورت شما ثبت نشده باشد، دریافت ویزای توریستی هر یک کشورهای دنیا در اعتبار پاسپورت شما بی‌تاثیر بوده و به عنوان سابقه سفر محسوب نمی‌شود. از این رو چنانچه برای مثال به منظور ایجاد سابقه سفر برای ویزای توریستی ژاپن اقدام کرده باشید، باید در زمان مقرر به این کشور سفر کرده و پیش از اتمام اعتبار ویزا به کشور مبدا بازگردید؛ تنها در این صورت با دریافت مهر ورود و خروج پلیس فرودگاه ژاپن، ویزای این کشور به عنوان سابقه سفر ارزشمند در پاسپورت شما لحاظ می‌شود.

بنابر یک قانون تجربی نانوشته و مهم در امر ویزا و گردشگری خارجی، برای دریافت ویزای شنگن سابقه سفر به کشورهای اروپایی خارج از حوزه شنگن و کشورهای آسیایی معتبر نظیر ژاپن، کره‌جنوبی و سنگاپور، در بالا بردن شانس موفقیت درخواست ویزا بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

اما برای دریافت ویزای معتبری نظیر مولتی کانادا ، علاوه بر سوابق سفر به کشورهایی نظیر ژاپن، سابقه سفر به کشورهای شنگن نیز موردنیاز بوده و درصد موفقیت درخواست را بالا خواهد برد. همانطور که گفتیم این موضوع کاملا نسبی است و در صورت تمایل و درخواست متقاضی می‌توان بدون مقدمه و آماده‌سازی جزئیاتی نظیر سابقه سفر به صورت مستقیم به سراغ درخواست هر یک از ویزاهای معتبر دنیا هم‌چون شنگن و یا ویزای کانادا رفت. چنانچه از طریق یک آژانس گردشگری معتبر برای دریافت ویزای شنگن یا کانادا اقدام کنید، در صورتی که از سابقه سفر مکفی و یا الزامات مهمی نظیر تمکن مالی برخوردار نباشید، عموما به دلیل بالا رفتن احتمال ریجکت درخواست ویزا از سوی سفارت، برای شما اقدام نخواهد شد. از این رو با در نظر گرفتن جزئیات زیاد و نسبتا دشوار پروسه اخذ ویزای شنگن یا کانادا، شما این امکان را دارید تا در صورت تمایل از خدمات مشاوره رایگان گروه شرکت‌های نیلگام استفاده کرده و از این طریق با اطمینان بیشتری در این راه قدم بگذارید.

مشاوره رایگان اخذ ویزای کانادا۰۲۱-۷۵۲۳۷

امکان پرداخت هزینه خدمات با ارز دیجیتال امکان پذیر است. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

75237 – 021 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *