مهاجرت

لیتوانی کجاست؟ زندگی در لیتوانی چگونه است؟

زندگی در لیتوانی چگونه است؟


دقایقی همراهمان باشید تا به یکی از سرزمین‌های کم نام و نشان اروپای شرقی یعنی لیتوانی برویم. کشوری پوشیده از جنگل‌های انبوه با نزدیک به دو میلیون و هشتصد هزار نفر جمعیت و تعدادی از بکرترین اکوسیستم‌های گیاهی و جانوری قارهٔ اروپا که در مجاورت روسیه و لهستان و بلاروس و لتونی(لاتْویا) قرار گرفته و از غرب به دریای بالتیک می‌رسد. می‌خواهیم زندگی در لیتوانی را مورد بررسی قرار دهیم.

سؤال اینجاست که با این همه کشور مرفه و توسعه یافتهٔ اروپایی، این کشور کوچک اروپای شرقی چه چیزی برای عرضه دارد و حال و هوای زندگی در لیتوانی چگونه است؟ در ادامه سعی می‌کنیم تا حدودی به این سؤال پاسخ بدهیم.

اما در همین حد اشاره کنیم که شاخص بسیار خوب توسعهٔ انسانی، بازار کار پرظرفیت در حوزه‌های فنی، امکان دریافت ویزای شنگن، هزینه‌‌های پایین زندگی، زیرساخت‌های توسعه‌یافته و رشد جمعیت منفی از جمله مهم‌ترین عوامل مؤثر در جذابیت لیتوانی هستند.

مطلب مشابه:

مزایای زندگی در دومینیکا

زندگی در لیتوانی

در سال‌های اخیر، لیتوانی را با دو خصوصیت اصلی می‌شناسند. یکی طبیعت خیره‌کننده‌ و بکر و دیگری اقتصاد کم و بیش با ثبات و رو به رشد. اقتصادی که با وجود درگیری‌ و گیس و گیس‌کشی بین اوکراین و روسیه، هیچ‌گونه خدشه‌ای پیدا نکرده و به‌عنوان یکی از کشورهای مهم عضو شورای دریای بالتیک یا CBSS بدون حاشیه و در مسیر خودش به حرکت ادامه می‌دهد.

به‌عنوان یک بازار ارزان و پرظرفیت، برای سرمایه‌گذاران و کمپانی‌های خارجی دلبری می‌کند.

عده‌ای لیتوانی را در قیاس با سایر کشورهای توسعه‌یافتهٔ اروپایی، به مثابه یکی از کشور‌های ارزان‌قیمت آمریکای لاتین در برابر ایالات متحده می‌دانند. انگار که مثلاً لیتوانی، می‌تواند حکم مکزیکِ قارهٔ اروپا را داشته باشد.

هرچند این قبیل قیاس‌ها تا حدودی اغراق‌آمیز است، اما جان کلام را در خصوص ارزان بودن زندگی و راه‌اندازی کسب و کار در این کشور سرسبز و در حال توسعه نشان می‌دهد.

وضعیت اقتصادی لیتوانی

اقتصاد لیتوانی در سال‌های اخیر با جدیت به سمت صنایع تجدید پذیر متمایل شده و در حوزه‌هایی مثل فناوری اطلاعات و بیوتکنولوژی و مکاترونیک با قدرت ریشه‌ دوانده است. خصوصاً وادی بیوتکنولوژی با هدف تشخیص و عیب‌یابی در امر درمان، که لیتوانی را به قطب اروپا و منطقهٔ بالتیک تبدیل کرده است.

همین امر بازار کار بزرگ و پویایی به وجود آورده، عرصه را برای رشته‌ها و تخصص‌های حوزهٔ فناوری باز گذاشته و جذب نیروهایی مثل کارشناسان تحقیق و توسعه، متخصصین فناوری‌های صنایع غذایی، محققان و پژوهشگران، تکنسین‌های آزمایشگاهی و مهندسین تولید را یکی از بالاترین اولویت‌های دولت قرار داده است.

مشاغل پردرآمد در لیتوانی

در بازار کار لیتوانی، نیروهای متخصص از ارج و قرب بالایی برخوردارند و داشتن یک دیپلم یا گواهی تخصصی شما را به راحتی در رادار کارفرماها و شرکت‌های اسم و رسم‌دار فعال در این کشور قرار می‌دهد. خصوصاً تخصص‌هایی در حوزهٔ فناوری اطلاعات و علوم کامپیوتر و همچنین حوزهٔ ساخت و تولید که جزو پویاترین بخش‌های بازار کار لیتوانی هستند.

به علاوه دکترها، جراحان و متخصصین بهداشت و درمان هم جایگاه خوبی در بازار کار کشور دارند و قشر پردرآمدی محسوب می‌شوند. در کل چند مورد از مشاغل محبوب و مورد نیاز لیتوانی شامل موارد زیر هستند:

  • دکتر، دندانپزشک و روانشناس
  • متخصص آی‌تی و برنامه نویس
  • مهندس برق و سایر رشته‌های مهندسی
  • مکانیک هواپیما
  • مهندسین و کارکنان حوزهٔ عمران و ساخت و ساز
  • متخصصین و کارکنان صنایع غذایی
  • حسابدار و متخصصین مالی
  • وکیل و حقوقدان

بازار کار لیتوانی و مالیات

علاوه بر ارزان بودن قیمت کالاها و خدمات، نرخ مالیات در کشور لیتوانی هم پایین‌تر از سایر کشورهای اروپاست. خصوصاً برای کسب و کارهای کوچک با ۱۰ نفر پرسنل که تنها ملزم به پرداخت ۱۵ درصد مالیات بر درآمد هستند.

اما مزایای ایجاد کسب و کار در این کشور فقط به بیزنس‌های کوچک محدود نیست و وجود کمپانی‌های اینترنشنال و دانه‌درشت که بسیاری دفتر و دستکشان را در پایتخت کشور یعنی ویلنیوس برپا کرده‌اند، از رونق بازار کار خبر می‌دهد. آیا با طرح اعزام نیروی کار به کشورهای اروپایی آشنایی دارید؟

از تأسیس مرکز فناوری بانک مشهور انگلیس با نام بارکلی تا کمپانی وسترن یونیون تا برندهای شناخته شده‌ای مثل فیلیپ موریس و بِنِتُون، نشان از جذابیت لیتوانی برای کمپانی‌های بین‌المللی، نیروهای متخصص،‌ کارآفرینان و سرمایه‌گذاران خارجی دارد. و هزینه‌های پایین تولید و راه‌اندازی آسان بیزنس از عوامل مهم این جذابیت هستند.

موارد زیر برخی از مزایای لیتوانی برای سرمایه‌گذاری و ثبت شرکت هستند:

  • هزینه‌های پایین برای محیط کار و پرسنل
  • مالیات بر درآمد ۱۵ درصدی برای کسب و کارهای کوچک
  • اتصال به بازار بین‌المللی اتحادیه اروپا
  • رونق چهار زبان لیتوانیایی، روسی، انگلیسی و لهستانی
  • سرعت اینترنت بالا و زیرساخت‌های مطلوب
  • نرخ برگشت سرمایهٔ ایده‌آل
  • نرخ پایین حسابرسی‌های مالیاتی

فاصله طبقاتی در لیتوانی

ارزان بودن لیتوانی، نباید باعث بی‌توجهی به میانگین پایین درآمد خانوار شود. مثلاً در قیاس با اعضای OECD یا کشورهای سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی (با میانگین درآمد ۳۳۶۰۰ دلار در سال)، درآمد یک خانوار لیتوانیایی به میزان محسوسی پایین‌تر و عددی در حوالی ۲۱۶۶۰ دلار است.

مورد دیگر اینکه، شکاف سطح رفاه یا به قولی فاصلهٔ فقیر و غنی در کشور تا حدودی محسوس بوده و درآمد ۲۰ درصد بالای جامعه، هفت برابر بیش از ۲۰ درصد پایینی کشور است.

استانداردهای زندگی در لیتوانی

ارزیابی یک کشور از نظر استانداردهای زندگی، در گروی کیفیت امکانات رفاهی، نرخ‌ هزینه‌ها، تناسب درآمد و دسترسی به ملزومات زندگی است. لیتوانی در بین سایر اعضای اتحادیهٔ اروپا، کشور ارزان‌قیمتی محسوب می‌شود و هزینه‌های به ‌صرفه‌ای برای کالاها و خدمات دارد.

در این کشور یک شهروند عادی با ماهی ۸۴۰ دلار (با احتساب مسکن) می‌تواند زندگی خوب و استانداردی داشته باشد.

سیستم بهداشت و درمان لیتوانی

سیستم بهداشت و درمان لیتوانی در بین کشورهای اروپایی جزو کم‌هزینه‌ترین‌ها بوده و خدمات بهداشتی برای کلیهٔ شهروندان رایگان است. بیمهٔ درمان عمومی طیف گسترده‌ای از خدمات درمانی و سرپایی را پوشش می‌دهد و به رسم سایر کشورهای جهان، مردم در کنار بیمه رایگان، از بیمه‌های خصوصی هم استفاده می‌کنند.

تعدادی از بهترین کلینک‌ها و بیمارستان‌های کشور در شهرهای اصلی لیتوانی مثل کاوناس و پانیوژیس و شیائولیایی و پایتختش یعنی ویلنیوس قرار گرفته‌اند که از جملهٔ آن‌ها می‌توان به بیمارستان پانیوژیس، بیمارستان شیائولیایی، دانشگاه صلیب سرخ کاوناس، دانشگاه علوم پزشکی لیتوانی و دانشگاه تخصصی کودکان و بیمارستان دانشگاه علوم پزشکی ویلنیوس اشاره کرد.

سیستم آموزش لیتوانی

آموزش و پرورش در کشور لیتوانی رایگان و برای سنین ۶ تا ۱۶ سال اجباری است. مدارس این کشور همگی به زبان لیتوانیایی بوده و همین امر برای خانواده‌های مهاجر چاره‌ای جز مدارس اینترنشنال و انگلیسی زبان کشور مثل مدرسهٔ بین‌المللی ویلنیوس در پایتخت و سایر مدارس خارجی کشور باقی نمی‌گذارد.

آموزش عالی در لیتوانی سابقه‌ای طولانی دارد و قدمت قدیمی‌ترین دانشگاه کشور یعنی دانشگاه ویلنیوس به سال ۱۵۷۹ میلادی باز می‌گردد.

در کل استاندارد آموزش لیتوانی بالاست و حتی در مواردی، توسط سایر کشورهای اروپایی الگوبرداری شده است. آموزش و پرورش این کشور به چند مرحلهٔ خودآموزی،‌ تحصیلات رسمی و تحصیلات غیررسمی تفکیک شده و مدارک دانشگاهی در سه مقطع کارشناسی و ارشد و دکتری ارائه می‌شوند.

همان‌طور که اشاره شد آموزش عمدتاً به زبان لیتوانیایی بوده اما برای دانشجویان روسی‌زبان هم یک سری دوره‌های دانشگاهی وجود دارد.

مخارج زندگی در لیتوانی

بر اساس داده‌های پلتفرم numbeo مخارج ماهانهٔ‌ زندگی در کشور لیتوانی برای یک خانوار چهار نفره و بدون لحاظ کردن هزینه اجاره رقمی در حدود ۲۱۶۴ دلار و برای یک فرد مجرد ۶۲۵ دلار در می‌آید و سایر هزینه‌ها به شرح جداول زیر هستند. (قیمت‌ها به دلار)

یک وعده غذا در رستوران معمولی۹
غذای ۲ نفره در رستوران عادی۳۰
یک وعده فست فود۵
یک لیوان کاپوچینو۲/۶
یک قوطی پپسی یا کوکاکولا۱/۶۹
بطری آب ۱ نفره۱/۴۵
شیر عادی ۱ لیتر۱
نان تازه ۵۰۰ گرمی۱
برنج ۱ کیلوگرم۱/۶۳
تخم مرغ عادی شانهٔ ۱۲ عددی۱/۸۳
پنیر تولید داخل یک کیلوگرم۸/۱۵
فیلهٔ مرغ ۱ کیلوگرم۵/۶
گوشت قرمز ۱ کیلوگرم۸/۳۳
سیب ۱ کیلوگرم۱/۱۲
موز ۱ کیلوگرم۱/۱۲
پرتقال ۱ کیلوگرم۱/۴۴
گوجه فرنگی ۱ کیلوگرم۱/۹
سیب زمینی  ۱ کیلوگرم۰/۵۴
پیاز ۱ کیلوگرم۰/۵۲
کاهو ۱ کیلوگرم۱
آب یک و نیم لیتری۰/۷۴
سیگار یک بسته۴/۸

 

بیشتر بخوانید:

چالش های زندگی در کانادا

وضعیت ملک در لیتوانی

خرید ملک در لیتوانی برای خارجی‌ها بلامانع است اما ایراد کار اینجاست که پروسهٔ اداری کار می‌تواند مدت زیادی طول بکشد و خوشبختانه پیدا کردن خانهٔ اجاره‌ای در این کشور کار بسیار آسانی است. قراردادهای اجاره در لیتوانی به دو صورت کوتاه و بلند مدت عقد می‌شوند و برخی از صاحب‌خانه‌ها کرایهٔ شش ماه را جلوتر و به یک‌باره دریافت می‌کنند.

پس در وهلهٔ اول مدت اقامت فرد و در درجهٔ دوم، آمادگی برای یک پیش پرداخت درشت تعیین‌کننده است.

  • هزینه اجاره آپارتمان تک خوابه مرکز شهر ۴۰۰ دلار
  • هزینه اجاره آپارتمان تک خوابه در حومه شهر ۲۷۵ دلار
  • هزینه اجاره آپارتمان سه خوابه مرکز شهر ۷۱۲ دلار
  • هزینه اجاره آپارتمان سه خوابه در حومه شهر ۴۴۶ دلار
  • قیمت هر یک متر مربع خانه در مرکز شهر ۲۳۵۰ دلار

شاخص رضایتمندی از زندگی

شاخص رضایت از زندگی ترکیبی از تجربیات مثبت،‌ آسوده خاطر بودن، دوری از تجربیات منفی و رخدادهای ناگوار است. مردم لیتوانی از این بابت و بر اساس داده‌های رسمی گروه چهل‌گانه کشورهای OECD با امتیاز به نسبت خوب ۵/۹ در رتبهٔ بیست و نهم قرار می‌گیرد.

این در حالی است که رتبه‌های اول تا سوم با ۷/۶ امتیاز در اختیار سه کشور اسکاندیناوی فنلاند و دانمارک و نروژ است و آفریقای جنوبی و یونان و پرتغال در انتهای این لیست چهل‌تایی قرار دارند.

تعادل کار و زندگی مردم لیتوانی

وجود تعادل مناسب بین ساعات کاری، اوقات فراغت و زمان کافی برای رسیدگی به امور شخصی و خانوادگی، یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های استانداردهای زندگی در یک کشور است.

در کشور لیتوانی تنها نیم درصد از کارکنان،‌ ساعات کاری بسیار طولانی و خارج از استاندارد دارند و در حالی که میانگین کشورهای OECD‌ بسیار بدتر و در حدود ۱۱ درصد است.

بنابراین لیتوانی از این بابت کشور ایده‌‌آلی محسوب می‌شود و در جایگاه چهارم پس از روسیه و سوئیس و هلند و بالاتر از کشور سوئد قرار گرفته و کشورهایی مثل ترکیه، مکزیک، کلمبیا و کره در قعر این لیست قرار می‌گیرند و از نظر تعادل کار و زندگی وضعیت چندان روبراهی ندارند.

وضع امنیت زندگی در لیتوانی

لیتوانی هم مانند سایر کشورهای حوزهٔ بالتیک از امنیت مناسب و نرخ جرم و جنایت پایین برخورداری است و به‌عنوان کشور امنی برای مسافرت یا زندگی معرفی می‌شود. با این حال یک سری خرده جرائم و دله‌دزدی در مکان‌های توریستی کشور وجود دارد و مثلاً به افراد توصیه می‌شود خودروی شخصی‌شان را پارکینگ‌های عمومی پارک کنند و وسایل با ارزش را از معرض دید خارج نمایند.

یا اگر به‌عنوان توریست در هتل اقامت می‌کنند، حواسشان به چفت و بست اتاق و مراقبت از وسایل شخصی‌شان باشد.

زندگی در لیتوانی و شرایط جغرافیایی

لیتوانی جنوبی‌ترین و مهم‌ترین کشور حوزهٔ بالتیک بوده و به خاطر موقعیت جغرافیایی ویژه‌ و به خاطر زیستگاه‌های ارزشمند و طبیعت دست‌نخورده و چشم‌نواز آن را به‌عنوان گوهر اروپای شرقی می‌شناسند و جاذبه‌ای مشهوری مثل Curonian Spit که جزو میراث طبیعی یونسکو هم ثبت شده تنها یک نمونه از این زیبایی‌هاست.

وضعیت جغرافیایی لیتوانی

جمهوری لیتوانی یک دشت به نسبت کم ارتفاع و تپه‌ای است که با رفتن به سمت خط الرأس یا برآمدگی اصلی بالتیک در سمت شرق، کم‌کم ارتفاع بیشتری گرفته و کوهستانی می‌شود. جنگل‌های انبوه و بی‌شمار رودخانه و دریاچه لیتوانی را به کشور ایده‌آلی برای طبیعت‌دوستان تبدیل کرده و لقب گوهر اروپای شرقی را برای کشور به همراه آورده.

جنگل‌های که به کاج‌های بالای دویست‌ سالشان معروف‌اند و دریاچه‌هایی که تعدادشان به ۱۲۶ عدد می‌رسد و پارک طبیعی فوق‌العاده‌ای مثل LABAS که در حوالی پایتخت قرار دارد و زندگی در سرزمین لیتوانی را برای طبیعت‌دوستان هیجان‌انگیزتر کرده است.

وضعیت آب و هوای لیتوانی

تابستان‌های معتدل و ملایم و زمستان‌های سرد از خصوصیات آب و هوای بالتیک بوده و هوای تمیز و به نسبت ملایم لیتوانی، آن را در جایگاه بهتری نسبت به سرزمین‌های سردسیر اسکاندیناوی قرار می‌دهد.

دمای لیتوانی می‌تواند از منفی ۱/۶ درجه تا مثبت ۱۷ درجه نوسان کند و هر از گاهی، جای یک روز آفتابی و آسمان صاف، به سرعت با هوای ابری و بارندگی عوض شود. میانگین دمای کشور در تابستان حدود ۱۸ تا ۲۰ درجه است، عین سه ماه زمستانش برف می‌بارد و بهار و پاییز پربارشی را تجربه می‌کند. به طور کل می‌توان گفت که لیتوانی یک کشور کاملاً چهار فصل است.

حتما بخوانید:

ویزای لیتوانی

زندگی در پایتخت لیتوانی

طبیعی است که ویلنیوس به‌عنوان پایتخت و یکی از آبادترین شهرهای منطقهٔ بالتیک، محل پرطرفداری برای زندگی در لیتوانی است. در آن دسترسی به کلیهٔ امکانات شهرهای توسعه‌یافته از ساختمان‌های تجاری و اداری و فروشگاه‌های زنجیره‌ای گرفته تا بارها و رستوران‌ها و پاتوق‌های تفریحی و کلوپ‌های شبانه همه چیز در آن فراهم است.

از خوبی‌های زندگی در لیتوانی بافت تاریخی و یادگارهایی از دوران باروک و رنسانس و رگه‌هایی از جماهیر شوروی در گوشه و کنار شهر دیده می‌شوند و اتمسفر کهن و جالبی در تقابل با ساختمان‌ها و بناهای مدرن شهر به وجود می‌آورند. در لیتوانی می‌توان با ماهی ۴۰۰ یورو یک خانه تک‌خوابه و با ماهی ۷۰۰ یورو یک آپارتمان سه خوابه را در جای مناسب شهر اجاره کرد.

شهر ایده‌آل برای خانواده‌های پرجمعیت

شهرهای لیتوانی روی هم رفته آن‌چنان شلوغ و پرهیاهو نیستند. اما اگر باز هم به دنبال یک محیط به مراتب آرام تر و دنج‌تر باشیم باید به کرانهٔ شرقی کشور و شهر زیبای ویزاژیناس‌ Visaginas برویم که به خاطر تمیزی و هوای فوق‌العاده‌ و محیط بسیار مطلوبش زبانزد است.

خصوصاً برای خانواده‌های دارای فرزند که می‌توانند از پارک‌ها و فضاهای سبز و شهربازی و دریاچه‌های پرشمار شهر نهایت استفاده را ببرند و در تعطیلات آخر هفته، یک گشت و گذار و پیک‌نیک خانوادگی ایده‌آل را تجربه کنند. مضاف بر اینکه هزینه‌های زندگی و اجاره خانه در ویساژیناس پایین‌تر از پایتخت بوده و می‌توان با ۲۰۰ یورو یک تکخوابه و با ۳۵۰ یورو یک آپارتمان سه خوابه را اجاره کرد.

فرهنگ و سبک زندگی در لیتوانی

مردم لیتوانی اهل خانواده و رسم و رسومات قدیمی‌شان هستند و در حالت عادی آدم‌هایی ساکت و کم حرف به شمار می‌روند. این مورد برای برخی از مهاجران چندان جالب نیست و به‌عنوان نچسب بودن و عدم تمایل به معاشرت برداشت می‌شود. حسی که با چند صباح زندگی در لیتوانی و آشنایی بیشتر با چم و خم مردم کاملاً تغییر می‌کند.

خلق و خوی مردم لیتوانی

در کل لیتوانیایی‌ها مردمان مهربان و خوش‌مشربی‌اند، یخشان کمی دیر آب می‌شود و فرهنگ جالب و رنگ و وارنگی دارند. آن‌ها به سنت‌های گذشتگانشان احترام می‌گذارند و برخی از این سنت‌ها مردمانی کمرو و خجالتی از آن‌ها ساخته است.

مثلاً صحبت و حال و احوال با غریبه‌ها و خوش و بش‌های روزمره برای آن‌ها امر نادری بوده و حتی زل زدن به غریبه‌ها را نشانهٔ بی‌ادبی می‌دانند که البته خصوصیت بسیار خوبی است.

تفریحات مردم در لیتوانی

اهالی لیتوانی هم مثل سایر کشورهای بالتیک، فستیوال‌های جالبی دارند که با رقص و آوازخوانی همراه است و از طرفی هم به هنرهای نمایشی و موسیقی اهمیت زیادی می‌دهند.

رویدادها و کنسرت‌های موسیقی از سبک‌های کلاسیک و جَز گرفته تا موسیقی فولکور و سنتی خودشان یا اجرای تئاتر و نمایش در این کشور هواداران زیادی دارد و در خیابان‌های شهرها این هنردوستی آن‌ها دیده می‌شود و محل پرسه زدن اجراکنندگان و هنرمندان خیابانی است.

ذائقه مردم لیتوانی

لیتوانی غذاهای سنتی جالب و پررنگ و لعابی دارد که بسیاری از آن‌ها با سیب‌زمینی طبخ می‌شوند. آن‌ها اهل مصرف نان‌های مرغوب و چاودار هستند، با لبنیات میانهٔ خوبی دارند و تولید پنیر یکی از جدی‌ترین و متنوع‌ترین صنایع غذایی آن‌هاست. از پنیرهای دودی گرفته تا پنیرهای میوه‌ای و مخلوط و همچنین نوشیدنی‌های الکلی بر پایهٔ جو که به نوبهٔ خود جزو تولیدات مهم کشور است و مردم لیتوانی خودشان را بهترین می‌دانند.

رسومات و باور‌های مردم لیتوانی

مردم لیتوانی‌ هم مانند ایرانی‌ها در برخورد با یکدیگر دست می‌دهند اما این کار را به هیچ عنوان در محیط‌های بسته انجام نخواهند داد و این یکی از بی‌شمار باورهای خرافی آنان است. به همین ترتیب سوت زدن در محیط بسته را بدشگون و عامل جلب اجنه و شیاطین می‌دانند یا به کسانی که قصد ازدواج ندارند توصیه می‌شود که در سر میز شام و ناهار، جایشان در گوشهٔ میز انتخاب نکنند.

هدیه دادن هم کار مرسومی در فرهنگ اهالی لیتوانی است. ولی اگر تصمیم به هدیه دادن گل گرفتیم باید حواسمان باشد که دور گل‌‌های داوودی خط بکشیم. چرا که این گل مخصوص مراسم عزاداری آن‌هاست و هدیه دادنش هیچ صورت خوشی ندارد. از آن طرف هم گل سفید مخصوص عروسی است و بهتر است رنگ دیگری را مد نظر قرار دهیم.

مذهب مردم لیتوانی

مذهب رسمی مردمان لیتوانی (۹۰ درصد مردم) مسیحیت و از نوع کاتولیک است و این را از دوران سلطهٔ امپراطوری روم بر اروپا به یادگار دارند و هنوز هم بسیاری از مراسمات و فستیوال‌هایی که در فرهنگشان فرو رفته، نشانه‌های نفوذ کلیسای کاتولیک دیده می‌شود.

برخورد با مهاجران

خوشبختانه لیتوانیایی‌ها نسبت به خارجی‌ها و مهاجران رفتار مناسبی دارند و این مورد هم از لحاظ داده‌های جمعیت‌شناختی و هم از نظر سیاست‌های مهاجرپذیری در این کشور به طور کامل ملموس است. سالانه تعدادی از مردم لیتوانی کشورشان را ترک می‌کنند و نرخ زاد و ولد هم در حد محسوسی پایین است.

این روند باعث شده که بازار کار کشور همواره حفره‌هایی داشته باشد و از آن طرف برای تعادل جمعیت،‌ قوانین و مقررات پذیرش مهاجر چندان سخت‌گیرانه نباشد.

لیتوانی از اوکراین و کشورهای غیراروپایی مهاجرین زیادی می‌پذیرد و سهیم بودنش در برنامهٔ حمایت از پناه‌جویان این مورد را پررنگ‌تر کرده و طبق گزارشات معتبر، ورودی مهاجرین آماده به کار را به دو برابر سال‌های قبل رسانده و بازار کار کشور کشش آن را دارد و تنها در موارد نادری بوده که برخی خطوط قرمز و مقررات زیر پا گذاشته شده و فرد مهاجر به کشورش دیپورت شده است.

ورزش مورد علاقه در لیتوانی

سرنوشت هر کشوری با یک نماد و یا سمبل خاص گره می‌خورد و این نماد و ماهیت پررنگ می‌تواند یک ورزش محبوب هم باشد. در واقع اینطور بگوییم که اگر برزیلی‌ها و انگلیسی‌ها مرید و شیفتهٔ فوتبال هستند، اهالی لیتوانی همین حس را نسبت به ورزش بسکتبال دارند.

چیزی که برای آن‌ها خیلی فراتر از یک ورزش عادی است و به نمادی برای آزادی و استقلالشان در برابر اتحاد جماهیر شوروی و رهایی از دست روس‌ها حکایت می‌کند و داستانش به المپیک ۱۹۸۸ برمی‌گردد که ورزشکاران لیتوانیایی مدال طلا را کسب کردند. اما زیر پرچم شوروی بودند تا اینکه در ۱۹۹۲ و با وجود اوضاع زار و نزار اقتصادی و نداشتن بودجهٔ کافی برای ورزش، تیمشان را به المپیک بارسلون فرستادند.

با کسب مقام سوم جهان، اولین مدال المپیکشان را به‌عنوان یک کشور مستقل به خانه آوردند.

بیخود نیست که لیتوانی یکی از کشورهای مدعی جهان است و تعداد بیشماری از بازیکنانش در لیگ حرفه‌ای بسکتبال آمریکا یا NBA بازی می‌کنند. بنابراین اگر تمایل داشتید با لیتوانیایی جماعت ارتباط بگیرید، حواستان به علاقهٔ شدید آن‌ها به بسکتبال باشد.

 

پیشنهاد مطالعه:

هزینه زندگی در لیتوانی

آیا کشور لیتوانی به درد زندگی می‌خورد؟

به عنوان یک جمع‌بندی کلی از زندگی در لیتوانی می‌توان گفت این کشور برای افرادی که به دنبال یک مهاجرت مقرون به صرفه هستند گزینهٔ مناسبی است. این درست که لیتوانی یک کشور اروپایی به شمار می‌رود اما بهرحال سرزمینی در حال توسعه است و استانداردهایش با آلمان و هلند و فرانسه و کشورهای اسکاندیناوی قابل قیاس نیست.

اما به لطف اقتصاد رو به رشد و بازار کار خوب و هزینه‌های به نسبت پایین زندگی و سیاست‌های نه چندان سخت‌گیرانه‌ای که در امر مهاجرپذیری دارد، مقصد قابل قبولی برای کار و زندگی است. در انتها اگر سوالی داشتید با کارشناسان ما در موسسه مهاجرتی نیلگام سفر تماس بگیرید یا دقایقی کوتاه را صرف تکمیل فرم ارزیابی بالای صفحه بکنید.

برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.


سوالات متداول | FAQs


1. آیا برای مهاجرت به لیتوانی به ویزا نیاز دارم؟

بله، برای مهاجرت به لیتوانی به ویزای معتبر نیاز دارید. نوع ویزای مورد نیاز شما به هدف مهاجرت شما بستگی دارد.

2. پیدا کردن کار در لیتوانی چقدر آسان است؟

بازار کار لیتوانی در حال رشد است و نرخ بیکاری در این کشور پایین است. با داشتن مهارت‌های مورد تقاضا، پیدا کردن کار در لیتوانی می‌تواند نسبتاً آسان باشد.

3. فرصت‌های تحصیل در لیتوانی چگونه است؟

لیتوانی دارای نظام آموزشی باکیفیتی است و دانشگاه‌های این کشور مدارک تحصیلی معتبر ارائه می‌دهند. بسیاری از دوره‌های تحصیلی در لیتوانی به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند.

4. آیا زندگی در لیتوانی امن است؟

لیتوانی یکی از امن‌ترین کشورهای اروپاست. نرخ جرم و جنایت در این کشور بسیار پایین است.

5. چه مشاغلی در لیتوانی پردرآمد هستند؟

الف. مشاغل پردرآمد در لیتوانی شامل موارد زیر هستند:

  • متخصصان فناوری اطلاعات و علوم کامپیوتر
  • مهندسان برق و سایر رشته‌های مهندسی
  • متخصصان پزشکی، از جمله پزشکان، جراحان و دندانپزشکان
  • متخصصان صنایع غذایی
  • کارکنان و مهندسان عمران و ساخت و ساز
  • حسابداران و متخصصان مالی
  • وکلا و حقوقدانان

6. هزینه زندگی در لیتوانی چقدر است؟

الف. لیتوانی کشوری ارزان قیمت محسوب می‌شود و هزینه‌های زندگی در آن به طور قابل توجهی پایین‌تر از سایر کشورهای اروپایی است. به عنوان مثال، یک خانوار چهار نفره می‌تواند با حدود 2164 دلار در ماه بدون احتساب اجاره مسکن زندگی کند. هزینه‌های فردی نیز به طور متوسط حدود 625 دلار در ماه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *