مهاجرت, مهاجرت با کارآفرینی, مهاجرت کاری

با پر درآمدترین شرکت های جهان آشنا شوید

در این مطلب به لیست پردرآمدترین شرکت های جهان یا به قولی ابرکمپانی‌های امروز دنیا سری می‌زنیم تا ببینم اهرم‌های تجارت و سودآوری در اختیار چه صنایعی بوده و بازیکنان اصلی در این رقابت تنگاتنگ ثروت، چه کسانی هستند. پس دقایقی با موسسه مهاجرتی نیلگام سفر همراه باشید تا سر از کار این شرکت‌ها در بیاوریم.

پر درآمدترین شرکت های جهان 

بزرگترین کمپانی‌های دنیا را می‌توان از چند زاویه بررسی کرد، اما دو مورد که موفقیت و ثروت کمپانی را به خوبی به تصویر می‌کشند عبارتند از، ارزش کل سرمایه و بیشترین درآمد کمپانی در یک بازهٔ زمانی خاص. در این مطلب مورد دوم را مبنای مقایسه قرار داده و درآمد سال قبل این کمپانی‌ها تا ژانویه ۲۰۲۲ را مستقل از میزان دارایی، مقایسه خواهیم کرد. اگر به راه اندازی استارتاپ در یک کشور خارجی فکر میکنید بهتر است مطلب ویزای استارتاپ را نیز مطالعه نمایید.

۱) والمارت، پس‌انداز بیشتر، زندگی بهتر

طبیعی است که نام فروشگاه‌های زنجیره‌ای والمارت Walmart برای مردمی که خارج از قارهٔ آمریکا زندگی می‌کنند چندان آشنا نباشد. اما این غول فروشگاه‌گردانی یا خرده فروشی یا به قولی صنعت Retail با درآمد خیره‌کنندهٔ ۵۷۱ میلیارد و ۹۶۰ میلیون دلار، در جایگاه نخست این لیست قرار داشته و عنوان پردرآمدترین شرکت جهان را با اقتدار به خود اختصاص داده است.

والمارت چیزی شبیه به همین فروشگاه‌های زنجیره‌ای یا هایپرمارکت‌های خودمان و به نوعی الهام بخش تمام برندها و بیزنس‌مدلهای این چنینی در سرتاسر جهان بوده است. این فروشگاه توسط شخصی به نام سَم والتُن در آرکانزاس ایالات متحده و در سال ۱۹۶۲ تأسیس شده و از همان ابتدا، مبنای بیزنسش را بر ارائه اجناس با قیمت ارزانتر از بازار و ایجاد تجربه خرید به صرفه برای مشتریان گذاشته است.

هرچند که والمارت آن زیرساخت‌های تکنولوژیکی و سیستم حمل و نقل پیچیدهٔ کمپانی آمازون Amazon را ندارد، اما بهرحال برترین خرده فروش جهان است و آنقدرها هم بدون ایده و نوآوری نیست. مثلا همین چند سال پیش، یک طرح به ظاهر ساده و بسیار نوآورانه را پیاده کرد که برای بسیاری از خانوارها و مشتریانش جذابیت داشت.

به موجب این طرح، مشتریانی که علاوه بر خرید حضوری خودشان در فروشگاه، زحمت حمل و نقل خرید آنلاین همسایه را تقبل می‌کردند، تخفیف‌های درشتی تعلق می‌گرفت. والمارت به عنوان یک کسب و کار به نسبت سنتی، علاوه بر قیمت‌های پایین‌تر، با همین شگردها و تقلای همیشگی‌اش در مشتری‌مداری، شصت سال دوام آورده و امپراطوری‌اش را در سرتاسر آمریکا و کانادا برقرار نگه داشته است.

عده‌ای از کارشناسان بر این باورند که والمارت هم مثل بسیاری از بیزنس‌های عظیم‌الجثه، دیر یا زود نوبتش فرا می‌رسد و زیر وزن غول‌آسای خودش فرو می‌ریزد. اما والمارت به لطف سابقهٔ طولانی و مشتری مداری و تجربه‌اش در راضی نگه داشتن تولید‌کننده و مصرف‌کننده، کماکان در قلهٔ این صنعت قرار دارد و با همین بیزنس‌مدل سنتی، در برابر رقبای بزرگی مثل آمازون، خم به ابرو نیاورده است. در صورت تمایل مطلب راه اندازی رستوران و کافی شاپ در کانادا را مطالعه بفرمایید.

۲) آمازون و جاه طلبی‌های بی‌پایان

وقتی در ۱۹۹۴ یک آمریکایی بی‌نام و نشانی با چند کامپیوتر و تعدادی میز و تیر و تخته، کتابفروشی آنلاینش را سرپا کرد،‌ کسی به ذهنش نمی‌رسید که روزی به یکی از مشهورترین و پردرآمدترین شرکت های جهان تبدیل می‌شود و صاحبش یعنی جف بزوس، با نزدیک به ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه، لقب ثروتمندترین مرد جهان را بدست می‌آورد.

البته آمازون با ۴۵۷ میلیارد و ۹۶۰ میلیون دلار، فقط از لحاظ درآمد نیست که در رتبهٔ دوم و جزو برترین‌هاست. این شرکت آمریکایی، از نظر ارزش بازار یا همان Market cap و همچنین تعداد نیروی کار هم، جزو رکوردداران دنیا بوده و در سال‌های اخیر، خودش هم آستین بالا زده و با تولید انواع تبلت‌های مخصوص کتابخوانی‌ و اسپیکر‌های هوشمند و سایر محصولات و گجت‌های الکترونیک،  به عرصهٔ تولید هم قدم گذاشته است.

این کمپانی جاه‌طلب با سرعت در حال نزدیک شدن به والمارت است و قصد دارد در صنعت خرده فروشی هم شمارهٔ یک باشد. اما فروشگاه‌گردانی و تولید محصولات الکترونیک برایش کافی نبوده و در تعقیب بزرگترین سرویس استریم ویدیویی جهان یعنی نت‌فلیکس Netflix‌ با شتاب زیادی در حال رشد و سرمایه‌گذاری است. نشان به نشان که کمپانی فیلم‌سازی اختصاصی خودش را برپا کرده و در این مسیر، غول صنعت سرگرمی یعنی استودیوی فیلمسازی متروگلدن‌مایر را خریداری کرده است.

اگر عده‌ای سقوط و فروپاشی والمارتِ سنتی و محافظه‌کار را محتمل می‌دانند، آمازون به کلی ماجرای دیگریست و از این حدس و گمان‌ها مبراست. مثلاً در حالیکه همه‌گیری کرونا جهانی را خانه‌نشین کرد و به بسیاری از کسب وکارها ضررهای هنگفتی وارد کرد، آمازون تافتهٔ جدا بافته بود و ارزش کمپانی‌اش به اتکای تکنولوژی و استقبال مشتریان از خرید آنلاین، رکورد یک تریلیون دلار (هزار میلیارد دلار) را شکست. قبل از ادامهٔ صحبت، آیا تا به حال چیزی به اسم نامه هدف از سفر به کانادا به گوشتان خورده؟

۳) اِستیت گرید و مونوپولی برق

مقام سوم این لیست در اختیار کمپانی چینی استیت گرید State Grid است که در حوزهٔ انرژی فعالیت می‌کند و در طراحی و ساخت نیروگاه‌های برق، بزرگترین شرکت جهان محسوب می‌شود. این کمپانی در سال گذشته درآمدی به میزان ۳۸۶ میلیارد و ۶۱۷ میلیون دلار به جیب زده و خودش را در لیست پردرآمدترین شرکت های جهان قرار داده است.

استیت گرید در سال ۲۰۰۲ و در ادامهٔ یک سری اصلاحات و تغییرات بنیادی در بخش انرژی چین تأسیس شده و در واقع  شکل‌گیری آن از ۱۹۸۶ کلید خورده‌ و به مرور از بدنهٔ وزارت نیروی چین جدا شده تا به طور مطلق در سایهٔ دولت نباشد و بتواند به عنوان یکم کمپانی نیمه‌خصوصی و با حفظ حمایت‌های دولتی، به پیشرفت و انبساطش ادامه دهد.

در حال حاضر تأمین انرژی برق در کشور چین، توسط وزرات نیروی کشور و همین کمپانی بزرگ استیت گرید تأمین می‌‌شود. اما فعالیت استیت گرید به مرزهای چین محدود نیست و جدا از تسلط بر بخش عمده‌ای از بازار داخلی، پروژه‌های برون‌مرزی سنگینی را در کشورهایی مثل فیلیپین و برزیل انجام داده است.

۴) اپل، سرشناس‌ترین برند جهان

کمپانی اپل با درآمد ۳۶۵ میلیارد و ۸۲۰ میلیون دلار در جایگاه چهارم پردرآمدترین شرکت های جهان قرار دارد و از لحاظ ارزش برند یا به قول غربی‌ها Brand Value با ارزش‌ترین برند جهان محسوب می‌شود. این کمپانی نام‌آشنا که در حوزهٔ فناوری اطلاعات و تولید محصولات الکترونیک فعالیت دارد در ۱۹۷۶ توسط استیو وُزنیاک، استیو جابز و رونالد وِین تأسیس شد و در رقابت تنگاتنگی با مایکروسافت، کارش را با تولید کامپیوترهای کاربرپسند و با کیفیت آغاز کرد.

اما چیزی که اپل را به برند پرآوازهٔ امروز تبدیل کرد، تولیدات جاه‌طلبانه و خلاقانه‌ای مثل آی‌پاد و آیپد و آیفون بود که مسیر کل صنعت را تغییر داد و بازار الکترونیک را به سمت تازه‌ای برد. در حال حاضر محصولات اپل از پرفروش‌ترین‌ و کارامدترین محصولات الکترونیکی بازارند و این کمپانی با دارایی ۲۹۴۸ میلیارد دلار ارزش خالص، ثروتمندترین کمپانی جهان است.

ارزش سهام اپل به تنهایی از درآمد ناخالص ملی ۲۵ کشور جهان بیشتر است و طبق داده‌های سال ۲۰۲۰ ۱۴۰ هزار پرسنل را در سرتاسر دنیا در استخدام دارد. امروز بازار تلفن‌های هوشمند دستخوش تغییرات زیادی شده و بازیگران متعددی وارد گود شده‌اند، اما حدود ۱۰ سال پیش، اپل بی‌رقیب و شتابان در این بازار می‌تاخت و روزانه بیش از ۸۰۰ هزار اسمارت‌فون می‌فروخت.

۵) فولکس واگن، قافله‌سالار صنعت

فولکس واگن غول خودروسازی آلمان و جهان با ۳۰۲ میلیارد و ۷۲۰ میلیون دلار، جایگاه پنجم لیست پر درآمدترین شرکت های جهان را به خود اختصاص داده است. شرکتی که سال‌هاست از مرزهای آلمان فراتر رفته و در حال حاضر ۴۸ کمپانی خودرو سازی را در ۱۵ کشور اروپایی و ۶ کشور در قاره‌های آمریکا و آسیا و آفریقا در زیر چترش دارد.

روزانه بین ۲۶ تا ۴۰ هزار خودرو در کارخانه‌های فولکس واگن در سرتاسر جهان تولید می‌شوند و خدمات پس از فروشش در بیش از ۱۵۰ کشور دنیا فعالیت دارد. غیر از خودروهایی که با نام خود کمپانی تولید می‌شوند، برندهای دانه درشتی مثل آئودی، سِئات، اِشکودا، بنتلی، بوگاتی، لامبورگینی، اسکانیا اِی‌بی، مَن اِی‌جی، دوکاتی و پورشه، تنها تعدادی از زیرمجموعه‌های این اَبَرکمپانی بین‌المللی هستند.

مقر مرکزی فولکس‌واگن در ۱۹۳۷ توسط شخص آدولف هیتلر و در شهر ولفزبورگ آلمان واقع شده که در آن زمان به طور دربست و اختصاصی، محل سکونت کارگران و کارمندان این خودروساز بوده است. فولکس‌واگن یکی از مشهورترین و پرفروش‌ترین خودروهای قرن بیستم یعنی فولکس بیتل (بیتل به معنی سوسک) یا به قول خودمان فولکس قورباغه‌ای را تولید کرد و در همان سال‌ها نزدیک به ۲۲ میلیون عدد از آن را فروخت.

۶) تویوتا و اعتبار خدشه ناپذیر

مقام بعدی باز هم در اختیار یک کمپانی خودروساز و این بار از کشور ژاپن قرار دارد. کمپانی تویوتا با ۲۹۱ میلیارد و ۵۶۰ میلیون دلار درآمد، در جایگاه ششم پر درآمدترین شرکت های جهان ایستاده و قدمتش به ۱۹۲۴ میلادی برمی‌گردد. کلنگ این کارخانه توسط شخصی به نام ساکیچی تویودا به زمین خورده و جالب اینکه آقای تویودا هیچ صنم و سنخیتی با صنعت خودرو نداشته و کارش تولید دستگاه‌های ریسندگی و بافندگی و نساجی بوده است.

اما پسرش کیشیرو تویودا که یک عشق ماشین‌ تمام عیار بوده، بخشی از سود فروش دستگاه‌های نساجی را صرف تولید اتومبیل می‌کند و از دل صنعت پارچه، این غول خودروسازی پرآوازه و پیشگام خلق می‌شود و استانداردهای صنعت خودرو را بارها جابجا می‌کند. اولین نسل‌ از خودروهای تویوتا در ۱۹۳۷ (مصادف با تأسیس فولکس واگن) تولید می‌شود. ماشین‌هایی که خاص منظوره و برای استفاده در میدان جنگ ساخته شده بودند. تا اینکه ماجراهای تلخ جنگ جهانی دوم و تراژدی بمب اتم، باعث پوست‌اندازی ژاپن گردید و در ۱۹۴۷ کارخانهٔ تویوتا به جای ماشین‌های جنگی، نخستین نسل از ماشین‌های شهری ژاپنی را تولید کرد.

لابد می‌پرسیم اگر اسم بنیانگذار کمپانی تویودا بوده، پس این تغییر نام به تویوتا از کجا آب می‌خورد؟ ماجرا اینست که کلمهٔ تویوتا در خط ژاپنی با هشت ضربهٔ قلم قابل نوشتن است و ژاپنی‌ها و سایر کشورهای شرق آسیا، هشت را به عنوان عددی خوش‌یمن و مبارک می‌دانند. کسی چه می‌داند، شاید همین تغییر نام، در تبدیل یک کمپانی بی‌نام و نشان صنعت نساجی، به پردرآمدترین و موفق‌ترین بیزنس ژاپن بی‌تاثیر نبوده است.

موفقیت تویوتا در حدیست که نام شهری در ژاپن به اسم Korona در ۱۹۵۹ به Toyota تغییر پیدا کرده و امروز حدود ۷۰ هزار نفر از اهالی شهر، همگی کارکنان و کارمندان این کمپانی هستند. تویوتا از معدود کسب و کارهای خانوادگی دنیاست که تا امروز دوام آورده و کماکان توسط اعضای خانواده اداره می‌شود. این خودروساز علاوه بر اینکه بازار خودروی آمریکا و اروپا را به کلی تحت شعاع قرار داده، برای ۱۷ سال پیاپی پرفروش‌ترین برند استرالیا و نخستین خودروسازی بوده که رکورد بیش از ۱۰ میلیون ماشین در سال را شکسته است.

۷) سی وی اِس هِلث حکمران توزیع دارو

بعد از صنایع خرده فروشی و الکترونیک و انرژی و خودرو، نوبتی هم که باشد، نوبت به نهنگ صنعت بهداشت و درمان یعنی شرکت آمریکایی CVS Health می‌رسد. شرکتی که با ۲۸۵ میلیارد و ۴۰ میلیون دلار در رتبهٔ هفتم پر درآمدترین شرکتهای جهان قرار داشته و با برخورداری از بالای ۹۹۰۰ داروخانه و ۱۱۰۰ مرکز بهداشتی و درمانی، بزرگترین بازیگر این صنعت به شمار می‌رود.

فعالیت‌های سی‌وی‌اس طیف وسیعی از  خدمات را از فروش داروهای نسخه‌ای و غیرنسخه‌ای تا توزیع کالاهای مصرفی و محصولات آرایشی و بهداشتی پوشش می‌دهند. مقر این کمپانی در رُد آیلند آمریکا بوده و قدمتش به ۱۹۶۳ برمی‌گردد و گفته می‌شود ۷۵ درصد از مردم آمریکا، در هفت کیلومتری یکی از مراکز بهداشتی و درمانی یا داروخانه‌های سی‌وی‌اس هلث قرار دارند.

این کمپانی علاوه بر فروش محصول به مشتریان عادی، سرویس‌های متنوعی را مثل تأسیس و راه‌اندازی داروخانه، مشاوره و ارائه راهکارهای مدیریتی در تأسیس بیمارستان، مشاوره کسب و کارها در صنعت درمان، مدیریت زنجیرهٔ توزیع و خرده فروشی محصولات دارویی ارائه می‌کند.

۸) یونایتد هلث تلاقی صنایع بیمه‌ و درمان

گروه یونایتد هلث United Health Group با ۲۷۹ میلیارد و ۳۲۰ میلیون دلار هشتمین جایگاه را در بین پر درآمدترین شرکت های جهان در اختیار داشته و بزرگترین شرکت آمریکایی در ارائه بیمه‌های درمانی است. این گروه تجاری در قالب دو زیرشاخهٔ مختلف به اسامی UnitedHealthcare و Optum به مشتریان مستقیم و به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی خدمات درمانی ویژه‌ای ارائه می‌کند.

یونایتد هلث به لطف شبکهٔ عریض و طویل شعبات و خدمات و بازاریابی حرفه‌ای، بیش از ۱۰۰ میلیون نفر را در سرتاسر آمریکا تحت پوشش دارد و بعد از سی‌وی‌اس هلث یعنی مقام هفتم این لیست، پردرآمدترین شرکت فعال در حوزهٔ بهداشت و درمان است. مقر کمپانی در شهر مینه‌تونکا واقع در ایالت مینه‌سوتای آمریکاست و با حدود ۳۳۰ هزار پرسنل و ۵۹۰۰ بیمارستان و مرکز درمانی، به صورت توأمان در دو صنعت بیمه و درمان، بازیکنی سنگین‌وزن‌ محسوب می‌شود.

۹) برکشایر هاتاوی و تاجر کهنه‌کار

شهرت کمپانی برکشایر هاتاوی ‌‌Berkshire Hathaway Inc.، تنها از درآمد ۲۶۸ میلیارد دلاری و داشتن مقام نهم در بین پردرآمدترین شرکتهای جهان نشأت نمی‌گیرد. بلکه بخشی از این آوازه‌ مدیون مالک مشهور و کهنه‌کارش یعنی وارن بافت Warren Buffett است. کارآفرین و سرمایه‌گذار خوشنامی که سالها پیش از اینکه خبری از بیل گیتس و جف بزوس و ایلان ماسک باشد، رکورد ثروتمندترین مرد جهان را در اختیار داشته است.

شهرت وارن بافت در وادی کسب و کار و سرمایه‌گذاری، اعتماد بیشمار سهامدار ریز و درشت را جلب کرده و با افزایش تقاضا برای خرید سهام برکشایر هاتاوی، قیمت هر سهم کمپانی را به ۴۸۵ دلار یعنی گران‌ترین سهم در کل بازار بورس رسانده است. این کمپانی آمریکایی چندین زیرمجموعه دارد و در طیف گسترده‌ای از صنایع مثل بیمه، مدیریت مالی، حمل و نقل ریلی، انرژی، محصولات خوراکی و غیرخوراکی فعالیت می‌کند.

مقر این کمپانی در اوماهای ایالات نبراسکاست  و اعتبار مالک کارکشته‌اش به حدی بالاست که در یکی از جلسات سالانه‌، بیش از چهل هزار سهامدار شرکت کردند و توسط مطبوعات، لقب وود استاکِ سرمایه‌گذاران را بر سر زبان‌‌ها انداختند. محض اطلاع، ووداستاک یکی از بزرگترین فستیوال‌های موسیقی در جهان بوده و کماکان هست.

۱۰) سینوپک پرچم‌دار صنایع نفتی

سینوپک گروپ Sinopec Group دومین شرکت چینیِ این لیست و با ۲۶۲ میلیارد و ۸۹۰ میلیون دلار درآمد، دهمین نام در بین پردرآمدرترین شرکت های جهان بوده و شاید یکی از پرحاشیه‌ترین‌هایشان باشد. چون در سال‌های اخیر، سینوپک دو برههٔ تاریک را تجربه کرده و یکی از مدیران سابقش را به جرم رشوه و فساد مالی، اعدام دیگری را به همین جرم به پانزده سال زندان محکوم کرده است.

این کمپانی عظیم‌الجثه و خطرناک چینی در ۱۹۹۸ تأسیس شده و در اصل، امتدادی از کمپانی‌ دولتی China Petroleum & Chemicals بوده است که از ۱۹۸۳ فعال بوده و در کشف و استخراج میادین گازی و نفتی و پالایش و تولید فراورده‌های نفتی فعالیت داشته است. امیدواریم که این مطلب تا حدودی سرگرم‌کننده بوده باشد و با تعدادی از ابرکمپانی‌های جهان آشنا شده باشید. حالا که از معروف‌ترین بیزنس‌های جهان صحبت شد، سری هم به مطلب بهترین شرکت هواپیمایی بزنید.

امکان پرداخت هزینه خدمات با ارز دیجیتال امکان پذیر است. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

75237 – 021 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *