تور, مهاجرت, ویزا

امن ترین شهرهای جهان در سال 2022

امن ترین شهرهای جهان در سال 2022

به بهانه معرفی امن ترین شهرهای جهان در سال ۲۰۲۲ به سراغ تعدادی از محبوبترین مقاصد توریستی می‌رویم. این پُست نیلگام را مطالعه نمایید.

به بهانه معرفی امن ترین شهرهای جهان در سال ۲۰۲۲ به سراغ تعدادی از محبوبترین مقاصد توریستی می‌رویم و آنها را از بابت امنیت چه برای مسافرت و چه به جهت زندگی مقایسه می‌کنیم. فقط مد نظر داشته باشیم که در باب امن ترین شهرهای جهان، گزارشات و تحلیل‌های مختلفی وجود دارد که هر کدام از یک متدولوژی یا روش متفاوت استفاده می‌کنند. با این حال در این مطلب از همپوشانی مجموعه‌ای از این داده‌ها استفاده می‌کنیم و با یک تقریب خوب، امن ترین شهرهای جهان را معرفی خواهیم کرد.

امن ترین شهرهای جهان 

با مشاهدهٔ گزارشات و تحلیل‌ها، می‌بینم که در برخی از منابع پایتخت سنگاپور در مقام اول است و در برخی دیگر توکیو و اوساکا از امن ترین شهرهای جهان هستند، منبع دیگری مونترال کانادا را امن ترین شهر جهان در سال ۲۰۲۲ برشمرده و دیگری تورنتو را امن‌تر از مونترال می‌داند. این اختلافات چندان هم عجیب نیستند و مفهوم امن ترین شهر جهان، مفهومی بسیار جامع است که می‌تواند از زوایای زیر قابل بررسی باشد و نتایج کاملاً متفاوتی تولید کند:
امنیت دیجیتالی: سیدنی، سنگاپور، کپنهاگ، لس‌آنجلس، سانفرانسیسکو
امنیت بهداشتی: توکیو، سنگاپور، هونگ‌کونگ، ملبُرن، اُساکا
امنیت زیرساختی: هنگ‌کنگ، سنگاپور، کپنهاگ، تورنتو، توکیو
امنیت فردی: کپنهاگ، آمستردام، فرانکفرت، استکهلم، بروکسل
امنیت محیطی: وِلینگتن، تورنتو، واشنگتن، بوگوتا، میلان

لیست امن ترین شهرهای جهان 

پس بدیهیست که مقایسه امنترین شهرهای جهان، با وجود نیاز به یک برآورد کلی و جمع‌بندی جامع، لزومی به داشتن یک نتیجهٔ قطعی و مطلق ندارد. به این ترتیب و با ذهنی باز به سراغ تعدادی از این شهرها می‌رویم، تا ببینیم آخرین تحلیل‌ها و رتبه‌بندی‌ها چه می‌گویند و امنترین شهرهای جهان در کدام گوشهٔ زمین قرار گرفته‌اند. در صورت کنجکاوی، به بخش ویزا موسسه مهاجرتی نیلگام هم سری بزنید و با خدمات ما بیشتر آشنا شوید.

۱) کپنهاگ در دانمارک

پایتخت دانمارک که سالهاست جزو مرفه‌ترین و بهترین شهرهای جهان بوده، با پشت سر گذاشتن دو رقیب جدی و دیرینه‌اش یعنی توکیو و اُزاکای ژاپن، به جایگاه اول امن ترین شهرهای جهان دست پیدا کرده است. به لطف تمهیدات امنیتی موثر و نبود اختلاف طبقاتی، نرخ جرم در کپنهاگ بسیار پایین است و از همهٔ‌ اینها جالب‌تر و جاه طلبانه‌تر، با تمرکز مضاعف روی استفاده از انرژی‌های سبز و تجدیددپذیر، قصد دارد که تا ۲۰۲۵ نخستین شهر بدون کربن جهان باشد.

۲) تورنتو در کانادا

شهر مشهور و توسعه‌یافتهٔ تورنتو نه تنها پای ثابت بهترین شهرهای جهان برای زندگی، بلکه جزو امنترین شهرهای جهان هم محسوب می‌شود. گفته می‌شود که کانادایی‌‌ها مردمانی به شدت مؤدب و اهل مراعات هستند، اما این منش آنها باعث نمی‌شود که اگر چیزی را خلاف انسانیت و عدالت ببینند، صدایشان در نیاید و اعتراضی نکنند. تورنتو چند سال است که در لیست بهترین‌هاست و بخشی از آن را مدیون شهردارش جان تروی و رویکرد او به ایجاد یک محیط امن و سرشار از احترام می‌باشد.

۳) سنگاپور در سنگاپور

هیچ می‌دانستید که سنگاپوری‌ها حق جویدن آدامس، رد شدن بی‌مبالات از خیابان، و دوصد گلاب به رویتان، انداختن آب دهان و سایر حرکات ناجور و آلوده کننده را در خیابان ندارند و در صورت تخلف با جریمهٔ سنگینی مواجه می‌شوند؟ پس با این میزان سخت‌گیری و دیسپیلین، عجیب نیست که سنگاپور در لیست امن ترین شهرهای جهان باشد و جزو نخستین شهرهایی به شمار رود که توانست با قدرت کوید را مهار کند و واکسیناسیون را برای مردم به اجرا در بیاورد. مورد جالب دیگر یک طرح مراقبتی جالب به نام Riders on Watch است که توسط خود اهالی و در محلات مختلف اجرا می‌شود و امنیت شهر را به حداکثر ممکن می‌رساند.

۴) سیدنی در استرالیا

شهرت سیدنی فقط از تصاویر کارت پستالی و زیبایی که از سالن اپرای مشهورش دیده‌ایم آب نمی‌خورد. بلکه این شهر زیبا و مشهور هم از لحاظ امنیت دیجیتالی و هم از لحاظ امنیت بهداشت و درمان، یکی از امنترین شهرهای جهان به شمار می‌رود. سیدنی بدون اغراق یکی از چشم‌نوازترین بنادر جهان است و مگر می‌شود شهری در کرانهٔ آب باشد و اهالی‌ را به قدم زدن شبانه در بندرگاه ترغیب نکند. کار مفرحی که خوشبختانه در این شهر پنج میلیون و چهارصدهزار نفری با خیالی آسوده امکان پذیر است.

۵) توکیو در ژاپن

در مطلب معایب و مزایای زندگی در ژاپن به برخی از دلایل امنیت بالا و غافلگیرکنندهٔ این کشور اشاره کرده‌ایم. کشوری که پایتخت شلوغش نه تنها یکی از فشرده‌ترین و پرجمعیت‌ترین شهرهای جهان، بلکه یکی از امن ترین شهرهای جهان هم محسوب می‌شود. در این حد که اگر تلفن همراه یا کیف پولتان در گوشه و کناری از شهر گم شد، کافیست به همان نقطه برگردید و آنرا دقیقاً در همانجا پیدا کنید. اگر هم کسی را در آن حوالی مشاهده کردید که با وسیله‌ای شبیه به وسیلهٔ شما در حال حرکت است، حتم کنید که دارد به نزدیک‌ترین کیوسک پلیس یا ایستگاه اشیای گمشده می‌رود و انگار که در یک کلام، تمایل به دله‌دزدی برای مردم این کشور وجود خارجی ندارد.

۶) آمستردام در هلند

به لطف زمین هموار و بدون شیب و مسیرهای تعبیه شده و فرهنگ جا افتاده، درصد زیادی از اهالی آمستردام و سایر شهرهای هلند، دوچرخه را به تمام وسایل نقلیه ترجیح می‌دهند. اما از تمام این دلایل مهتر، امنیت بسیار بالای آمستردام است که باعث شده در مقام دوم امنیت فردی باشد و از جمیع جهات، در بین امنترین شهرهای جهان قرار داشته باشد. پایتخت زیبای هلند، به خاطر آثار و جاذبه‌های تاریخی و کانال‌های آبی و پل‌های بیشمار و اتمسفر خوش رنگ و آبش شهرت جهانی دارد و امنیت بسیار بالا، محبوبیتش را نزد گردشگران مضاعف کرده است.

۷) ولینگتن در نیوزلند

شاید نام پایتخت ثروتمند و زیبای نیوزلند کمتر به گوشمان خورده، اما این شهر جذاب و بی‌ادعا، جز اینکه از پیشگامان انرژی‌های تجدیدپذیر و داشتن بیشترین فضای سبز به ازای هر شهروند، از امنترین شهرهای جهان هم به شمار می‌رود. امنیتی که بخشی از آن مدیون فناوری‌های پیشرفته کنترلی و تحلیل‌های پیچیده‌ٔ‌ آماری در پیش‌بینی و مهار جرم و جنایت بوده و به لطف این سیستم، پلیس کشور تا سر حد مگس‌ پراندن آسوده خاطر شده است.

۸) ملبورن در استرالیا

این سومین شهریست که از قارهٔ اقیانوسیه در لیست امن ترین شهرهای جهان قرار گرفته است. شهر مشهور و زیبای ملبورن به زیرساخت‌ حمل و نقل فوق‌العاده و سیستم بهداشت و درمان تراز اولش شهرت دارد، از بزرگترین خط تراموای جهان برخوردارست و از نظر دیجیتالی و امنیت سایبری هم جزو امن‌ترین‌هاست. آب و هوای متغیر و مودی ملبورن، تبدیل به یکی از جذابیت‌هایش شده و به قول اهالی، از معدود مناطق دنیاست که می‌توان چهارفصل سال را در طی یک روز تجربه کرد.

۹) هنگ کنگ تحت ادارهٔ چین

استانداردهای زندگی در هنگ‌کنگ به حدی بالاست که اعتراضات و تنش‌های اخیر و درگیری‌های هر از گاه با حکومت چین، این شهر هفت و نیم میلیون نفری و فوق‌العاده پیشرفته، کماکان در زمرهٔ امنترین شهرهای جهان قرار دارد. شهر آسمان‌خراش‌ها و برج‌های بلند، از لحاظ امنیت بهداشتی و درمانی ممتاز و از نظر تصادفات جاده‌ای و حوادث منجر به آسیب‌، یکی از کم‌‌حادثه‌ترین مناطق روی زمین است. راستی حالا که صحبت از برج‌ و آسمان‌خراش شد، آیا می‌دانید که بلندترین برج جهان در کدام کشور است؟

۱۰) استکهلم در سوئد

لیست امنترین شهرهای جهان را با شهری از اسکاندیناوی آغاز کردیم و با شهر دیگری در همین منطقه یعنی استکهلم به پایان می‌رسانیم. شهری که حدود ۳۰ درصد از مساحتش با فضای سبز پوشیده شده و به لطف موزه‌های متعدد و آبراه‌های بی‌شمار و ساختمان‌های خوش رنگ و آب، کاراکتری منحصربفرد دارد. شهر تقریباً یک میلیون نفری استکهلم هم به نوبهٔ خود، از شهرهای سبز جهان محسوب شده و تا جایی که چشم کار می‌کند، دوچرخه‌سوار از سر و کولش بالا می‌روند. اگر شما هم به زندگی در این شهر زیبا و مرفه تمایل داشتید، مطلب شرایط مهاجرت به سوئد را مطالعه بفرمایید.

معیار امن ترین شهرهای جهان

یکی از بهترین و آموزنده‌ترین ابزارهایی که در مقایسه امنترین شهرهای جهان به کارمان می‌آید و داده‌های موشکافانه و دقیقی را در اختیار عموم قرار می‌دهد، پلتفرم مخصوص اکونومیست safecities.economist.com است. در این وبسایت تعدادی از معروفترین شهرهای جهان بر اساس شاخص‌های مختلف امنیت مقایسه شده‌اند و اگر هم شهر مورد نظرمان در لیست نباشد، این امکان فراهم است که با پاسخ به سوالات زیر، آن را با سایر شهرها مقایسه کرد و داده‌های جالب توجهی بدست آورد.

  • چه درصدی از مردم شهر از دسترسی به اینترنت برخوردارند؟
  • آیا برنامهٔ مشخصی برای مقابله با حملات سایبری به زیرساخت‌ها وجود دارد؟
  • آیا برنامهٔ مشخصی برای مدیریت بحران‌ و بلایای طبیعی دارد و میزان بازدهی و اثرگذاری آن چقدر است؟
  • آیا تمهیدات مواجهه و کنترل بحران و اتفاقات غیرمترقبه در مدیریت و ساختار شهری لحاظ شده است؟
  • آیا میزان آلاینده‌های شهری از حد عادی و بی‌آزار پایین‌ترند؟ اگر نیستند در چه حوالی نوسان می‌کنند؟
  • چه درصدی از مساحت شهر را فضای سبز و درختکاری تشکیل داده است؟
  • به ازای هر هزار شهروند چه تعداد دکتر در دسترس هستند؟
  • چه درصدی از درآمد ناخالص شهر یا کشور صرف برنامه‌های رفاهی جامعه می‌شود؟
  • میانگین امید به زندگی ساکنین شهر چقدر است؟
  • نرخ جرم و جنایت در شهر به چه میزان است؟
  • میزان مرگ و میر ناشی از کوید به ازای هر ده هزار نفر چقدر است؟
  • آیا در برنامه‌ توسعهٔ شهری، طرحی برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر وجود دارد؟

امن ترین کشورهای جهان 

با تعدادی از امنترین شهرهای جهان آشنا شدیم و بد نیست مقیاس را کمی بزرگتر کنیم و نگاهی هم به امن ترین کشورهای جهان داشته باشیم. در این ارزیابی، به گزارش شسته و رفتهٔ شاخص صلح جهانی یا Global Peace Index در سال ۲۰۲۲ مراجعه می‌کنیم که یک سازمان کاملاً غیردولتی، بی‌طرف و غیرانتفاعی است و هر ساله امن‌ترین و خطرناک‌ترین کشورهای جهان را بر اساس ۲۳ فاکتور و معیار تحلیلی معرفی می‌کند.

۱) ایسلند، آتفشان‌های آرام و مردم آرامتر

بر اساس داده‌های پلتفرمی که در بالا معرفی کردیم، کشور ایسلند برای سیزدهمین سال پیاپی، امنترین کشور جهان است. در این کشور سردسیر شمالی و ۳۴۰ هزار نفری، به همان اندازه که استاندارد‌های زندگی بالاست، نرخ جرم و جنایت هم به شدت ناچیز  و امنیت کامل حکمفرماست. نیروی پلیس ایسلند، فوق‌العاده کارآمد، آموزش‌دیده و تحصیلکرده است و می‌تواند بدون واکنش‌های ناجور و نابهنجار، از پس انواع موقعیت‌های تنش‌زا بر بیاید. و خوشبختانه، سطح رفاه بالا و جمعیت کم و فرهیختگی مردم، جای چندانی برای ایجاد تنش‌ باقی نمی‌گذارد.

۲) نیوزلند، تکه‌ای از بهشت روی زمین

نیوزلند دومین کشور امن جهان بوده و مانند ایسلند، پایین‌ترین نرخ جرم و جنایت را دارد. شاید تنها موردی که هنوز جای کار داشته باشد، دله‌دزدی‌های معدود و هر از گاهی باشد که بیشتر برای توریست‌ها و گردشگران پیشامد می‌کند. نیوزلند بر خلاف استرالیا، حیوانات کشنده و ناجوری ندارد و این مورد در کشوری با این اقلیم زیبا و محصور در طبیعت، بسیار حائز اهمیت است. در صورتی که در استرالیا، پرسه زدن در جاهای ناجور، می‌تواند آدمیزاد را با نیش یکی از بیشمار عنکبوت‌های مخوفی که دارد آشنا کند. در کل اهالی نیوزلند، مردمان با مراعات و منعطفی هستند، قوانین سفت و سختی بر کشورشان حاکم است و در هنر مراقبت از طبیعت بکر سرزمین، ید طولایی دارند.

۳)  پرتغال، در مسیر دگردیسی کامل

پیشرفت پرتغال در سال‌های اخیر در امر برقراری امنیت به قدری چشمگیر بوده که توانسته از در طی هشت سال، از مقام هجدهم این لیست، خودش را به مقام سومین کشور امن جهان برساند. منتها پلیس پرتغال بر خلاف ایسلند و نیوزلند، سلاح گرم حمل می‌کند و رویکرد متفاوتی برای ایجاد امنیت دارد. اما اصل ماجرای این پیشرفت از آنجا آب می‌خورد که پرتغال در این چند سال از نظر اقتصادی تکان‌های شدیدی داشته و در کمال حیرت جهانیان، نرخ بیکاری را از ۱۷ درصد به زیر ۷ درصد کاهش داده و حتی از نظر بازنشستگی، در ۲۰۲۰ به عنوان بهترین کشور جهان برای بازنشستگی انتخاب شده است.

۴) اتریش، فرهنگ غنی و ثبات بالا

رتبه چهارم لیست امن ترین کشورهای جهان در اختیار کشور اتریش است. اتریش با وجود کش‌مکش‌ها و نا آرامی‌های سیاسی در ادامهٔ انتخابات سال ۲۰۱۷ و رای آوردن یکی از احزاب نه چندان محبوب، باز هم مقامش را در این جایگاه حفظ کرد و به لطف سایر متغیرهای تأثیرگذار در رفاه و امنیت، آن چند صباح دوران تزلزل را پشت سر گذاشت. اتریش روی هم رفته کشور فوق‌العاده امن و آرامی است و در آن از جرایم سخت و پردامنه چندان خبری نیست. در این کشور تا به حال هیچ حرکت تروریستی و اتفاق آنچنانی رخ نداده و شاید جیب‌بری و کیف‌قاپی تنها مشکل ملموس آن باشد.

۵) دانمارک، شادترین و امن‌ترین

دانمارک همیشه پای ثابت‌ مرفه‌ترین و شادترین کشورهای جهان بوده و در سال ۲۰۲۲ هم به عنوان یکی از ده کشور امن جهان شناخته شده است. امنیت در دانمارک شب و روز نمی‌شناسد و پیر و جوان سرش نمی‌شود. نرخ برابری ثروت و امکانات در دانمارک بی‌نظیر است و احساس مسئولیت نسبت به رفاه مردم به شدت بالاست، در وادی کسب و کار هم خبری از فساد اداری و سیستماتیک نیست، مبنا بر اعتماد و صداقت است، تمامی مردم بسته به شرایطشان کمک‌های رفاهی ویژه دریافت می‌کنند، آموزش و بهداشت به طور کامل رایگان است و برای سالمندان خانه‌نشین پرستار فرستاده می‌شود. زندگی در این شرایط، خود ابلیس هم سربراه می‌کند و انگیزه‌ای برای رفتارهای نابهنجار برایش باقی نمی‌گذارد!

۶) کانادا، اقلیم مردمان آرام

کانادا به عنوان ششمین کشور امن جهان از ۲۰۱۹ به این طرف جایگاهش را حفظ کرده و با کمترین اختلافات داخلی و سطح جرم و جنایت و ثبات سیاسی و اقتصادی مطلوب، به مقصد جذابی برای مهاجرت تبدیل شده است. فرصت‌های کاری در این کشور فراوان است، دسترسی به امکانات بهداشتی و آموزشی با کیفیت برای همگان مهیاست، دولت سبک و کارامد است، و مردمانش عده‌ای از خوش‌برخوردترین و آرامترین مردمان جهان هستند. نرخ جرم در کانادا یک سوم همسایهٔ جنوبی‌اش آمریکاست و در یک بررسی انجام گرفته در چند سال اخیر، ۸۴ درصد از مردم کشور، به احساس امنیت خود اذعان داشته‌اند. در صورت تمایل، با بهترین روش مهاجرت به کانادا آشنا شوید.

۷) سنگاپور، خطاهای کوچک، عواقب بزرگ

مقام هفتم در بین امن ترین کشورهای جهان به کشور سنگاپور تعلق می‌گیرد. جالب اینجاست که همان همه‌پرسی اشاره شده در بخش کانادا (گزارش Gallup در سال ۲۰۱۸)، مردم سنگاپور را دارای بیشترین تجربهٔ مثبت و احساس مطلوب نسبت به نیروهای امنیتی و انتظامی کشورشان نشان می‌دهد و امتیاز بالایی را برای احساس امنیت فردی آنها بیان می‌کند. سنگاپور یکی از کم جرم و جنایت‌ترین سرزمین‌های دنیاست و بخشی از ماجرا، به خاطر مجازات‌های بسیار سنگین در قانون این کشور است. اینجا حتی جرایم کوچک هم می‌تواند زندگی فرد را تیره و تار کند و اگر شهروندی چندان هم قانون‌مند نباشد، از روی ترس هم که شده، دست از پا خطا نمی‌کند.

۸) جمهوری چک، سرزمین اختراع حبه قند

هشتمین جایگاه در بین امن ترین کشورهای جهان در اختیار جمهوری چک قرار دارد که به لطف کاهش پرشتاب نرخ جرم از جایگاه دهم دو پله بالاتر آمده است. جالب اینجاست که مردم چک هر وقت اراده کنند می‌توانند به سلاح گرم دسترسی داشته باشند اما با این وجود، جرایم خشونت بار در کشور، عملاً در حال ناپدید شدن هستند. از آن طرف هم مانند اتریش، از رخدادهای تروریستی به دور بوده و شاید میان‌داری در یک سری مسائل و مناقشات بین‌المللی و بالا بودن سرانهٔ تعداد زندانی به کل جمعیت تنها مواردی باشند که باعث شده این سرزمین آرام و مردمان فرهیخته‌، به مقام هشتم این لیست رضایت بدهند.

۹) ژاپن، جزیرهٔ نظم و امنیت

ژاپن سیزده سال است که پای ثابت لیست ده کشور امن جهان بوده و یکی از پایین‌ترین نرخ‌های جرم و جنایت را داشته است. در این کشور از اختلافات داخلی و تزلزل‌های سیاسی خبری نیست اما در خصوص سیاست خارجی و نزدیکی به همسایگانی مثل چین و کرهٔ شمالی، ماجرا کمی فرق دارد. نه اینکه تنش محسوس و آزاردهنده‌ای در بین باشد، اما در این بوده که در سال‌های اخیر، سرمایه‌گذاری ژاپن را روی نیروها و امکانات نظامی مضاعف سازد.

در ژاپن اجازهٔ حمل سلاح جزو حقوق شهروندان محسوب نمی‌شود و پایتخت شلوغش یعنی توکیو، طبق گزارش شاخص صلح جهانی یا GPI، از نظر امنیت سایبری در ردهٔ اول، از لحاظ امنیت بهداشتی و درمانی در مقام دوم و از نظر امنیت فردی و زیرساختی در جایگاه چهارم جهان قرار دارد.

۱۰) سوئیس، صلح با چاشنی صادرات سلاح

لیست امن ترین کشورهای جهان را با سرزمین زیبا و کوهستانی سوئیس به اتمام می‌رسد. کشوری که از قرن‌ها پیش طلایه‌دار بی‌طرفی و عدم دخالت در جنگ‌ها و درگیری‌های بین‌المللی بوده، و از اینکه با خونسردی تمام، پول‌ها و سرمایه‌های طرفین درگیری را در خزانهٔ بانک‌هایش ذخیره کند ابایی نداشته است. سوئیسی‌ها مردمان آرام، با فرهنگ و صلح‌طلبی هستند و جالب اینجاست که بخش قابل توجهی از درآمد کشورشان از تولید و صادرات اسلحه به سایر دنیا تأمین می‌شود!

با این تفاسیر، به پایان لیست امن ترین کشورهای جهان می‌رسیم و امیدواریم که از مطلب حاضر لذت برده باشید. برای هرگونه سوال یا مشاوره در خصوص خدمات ویزا و مهاجرت و یا ارزیابی شرایط خودتان داشتید، با کارشناسان موسسه مهاجرتی نیلگام تماس بگیرید و در صورت تمایل، از فرم ارزیابی بالای صفحه استفاده بفرمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *