مهاجرت با کارآفرینی

راه اندازی رستوران و کافی شاپ در کانادا چگونه است؟

زمانی که بخواهید به عنوان یک شهروند ایرانی نسبت به راه اندازی رستوران و یا کافی شاپ اقدام کنید، نیاز به انجام کارهای زیادی از جمله اجاره یا خرید یک ملک تجاری، خرید لوازم مورد نیاز کار، دریافت مجوز کار و پروانه بهداشتی، هماهنگی با شهرداری و اطمینان از شرایط مالیاتی و طی کردن مراحل مختلفی داشته و به اصطلاح نیاز به دوندگی و تلاش مستمر چندماهه دارید؛ انجام این کارها در حالتی است که منع قانونی برای شما وجود نداشته و امکان استفاده از مشاوره و تحقیق در این زمینه در محیطی کاملاً فارسی زبان برای شما وجود دارد.

اما اگر مایل باشید تا با تجربه قبلی و موفق کار در حوزه رستوران و یا کافی شاپ در ایران به سمت راه‌اندازی رستوران و کافی شاپ در کانادا بروید، باید ابتدا برای روش مهاجرتی مناسب و اخذ ویزا و مجوز کار در کشور کانادا اقدام کرده و مراحل نسبتاً سخت و زیادی را برای رسیدن به این مقصود پشت سر بگذارید؛ اگر در مورد ویزای سرمایه‌گذاری کانادا 2022 اطلاعات کافی ندارید و هنوز نمی‌دانید که به عنوان یک مهاجر تازه وارد قرار است با چه مراحل و پروسه‌ای برای راه اندازی رستوران و کافی شاپ در کانادا روبرو شوید، در ادامه این مطلب موسسه مهاجرتی نیلگام همراه ما باشید.

راه اندازی رستوران و کافی شاپ در کانادا

برای شروع مبحث راه‌اندازی رستوران و کافی شاپ در کانادا باید از یک تا دو مرحله قبل به این مسئله نگاه کنیم و دید جامع‌تری در این مورد به شما ارائه دهیم.

در حالت کلی، شما یک شهروند خارجی غیرکانادایی هستید که دارای یک کسب و کار غذایی مثل رستوران و کافی شاپ در ایران بوده و قصد راه اندازی این کار را در کشور کانادا دارید (مثل یک شعبه خارجی) و یا اینکه از قبل دارای چنین کاری در کشور مبدا نبوده و مایل به ایجاد یک شغل و کسب و کار جدید شخصی در کشور کانادا هستید.

این پروسه نیازمند مراحل مختلفی مثل ثبت نام برای مالیات بر فروش و دریافت مجوزهای کاری بوده و خواه ناخواه به یک طرح مهاجرتی مثل برنامه کارآفرینی کانادا ارتباط پیدا خواهد کرد.

یعنی پیش از شروع روند راه اندازی رستوران و کافی شاپ در کانادا، شما نیاز به مهاجرت و اقامت در این کشور دارید، به همین خاطر، تنها راهی که به شما اجازه زندگی بلند مدت و کار در کشور در کانادا را می‌دهد استفاده از گزینه مهاجرت کاری و تجاری است.

بر طبق اطلاعات ارائه شده در وب سایت Canada.ca، دو روش مختلف مهاجرتی برای این منظور وجود دارد که یکی ویزای استارت آپ و کارآفرینی و دیگری برنامه خویش فرما است.

برای شرکت در برنامه استارتاپ، شما باید دارای شرایط اولیه زیر باشید:

  • از یک تجارت واجد شرایط برخوردار باشید
  • دارای یک نامه پشتیبانی مالی از یک سازمان مورد تائید کشور کانادا مثل (venture capital groups, angel investors, or business incubators) باشید
  • از مهارت لازم زبان انگلیسی یا فرانسوی برای این طرح برخوردار باشید
  • از بودجه و سرمایه اولیه کافی برای حضور و زندگی در این کشور، پیش از راه‌اندازی رستوران و کافی شاپ در کشور کانادا بهره‌مند باشید

اگر هم بخواهید تا از طریق استریم خویش فرما و یا همان self-employed person اقدام کنید، نیاز به داشتن فاکتور اولیه زیر دارید:

  • تجربه مرتبط در فعالیت‌های فرهنگی و یا ورزشی و داشتن قصد و توانایی انجام یک مشارکت چشمگیر و بزرگ در حوزه زندگی فرهنگی و یا ورزشی در کشور کانادا

البته باید به این نکته توجه کنید که هر یک از این دو روش نیازمند فاکتورهای ریز و درشت زیادی از جمله میزان تحصیلات، سن، میزان تطبیق پذیری، مهارت‌های زبانی و گزینه‌های دیگر است که موجب کسب امتیاز و تبدیل شدن شما به یک متقاضی واجد شرایط و احتمالاً موفقیت در امر اخذ ویزا، مجوز کار و کارت اقامت کانادا می‌شود.

اما از آنجایی که این بخش خود دارای جزئیات فراوان زیادی بوده و پیش نیاز اصلی و مهم راه‌اندازی کافی شاپ و رستوران در کانادا محسوب می‌شود، توصیه می‌کنیم که تحقیق کاملی در مورد این روش‌های مهاجرتی داشته و یا در صورت تمایل، از مشاوره و ارزیابی تخصصی کارشناسان ما در موسسه مهاجرتی نیلگام برخوردار شوید.

با فرض اینکه مرحله مهاجرت کارآفرینی و استارتاپ کشور کانادا را با موفقیت گذرانده و امکان حضور و راه اندازی یک کسب و کار قانونی در این کشور را دارید، می‌خواهیم تا به سراغ جزئیات راه‌اندازی رستوران و کافی شاپ در این کشور به عنوان یک شهروند خارجی برویم.

بنابر اطلاعات وب‌سایت  foodsafety، برای ایجاد و راه اندازی صحیح یک رستوران و یا کافی شاپ در کانادا، کسب و کار شما باید مطابقت کامل با قوانین فدرالی، استانی و شهرداری کانادا داشته باشد. شما همچنین باید از طی کردن کامل تمامی مراحل قانونی و حقوقی در داخل کشور کانادا مطمئن شوید، این شرایط و قوانین در هر استان و قلمرو این کشور متفاوت است، اما مراحل اصلی این پروسه دارای شرایط تقریباً یکسانی است که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم:

مراحل کلیدی راه اندازی رستوران در کانادا

با توجه به زیاد بودن جزئیات راه اندازی رستوران و کافی شاپ در کانادا، اول به طور خلاصه مراحل این پروسه را به شما شرح داده و برای درک بهتر این مطلب، به سراغ قوانین و شرایط انجام این کار در استان معروف بریتیش کلمبیا می‌رویم.

ایجاد یک بیزینس پلن

در قدم اول، شما نیاز به یک ایده کامل تجاری و یا همان بیزینس پلن دارید. با انجام این کار، شما تمرکز کاملی برای اجرایی کردن کسب و کار غذایی جدید خود در کانادا داشته و یک شانس عالی برای موفقیت را برای آن ایجاد می‌کنید.

بیزینس پلن حساب شده به شما کمک می‌کند تا اهداف واقعی و زمان‌بندی کاری خود را تنظیم کرده، منابع مالی خارجی خود را تضمین کنید، میزان موفقیت خود را در بازار کار سنجیده، الزامات عملیاتی خود را مشخص کنید و در این راه، پیش بینی های مالی معقولی ایجاد کنید.

انتخاب یک ساختار تجاری

یکی از نکات مهم در مسیر راه‌اندازی رستوران و کافی شاپ در این کشور این است که ساختار تجاری هدف‌مندی برای خود انتخاب کنید. به طور کلی 3 نوع ساختار تجاری برای انتخاب وجود دارد که شامل گزینه‌های زیر می‌شود:

  • مالکیت یگانه sole proprietorship
  • مشارکت partnership
  • تشکیل یک شرکت incorporation

بر طبق انتخاب هر یک از ساختارهای تجاری بالا، قوانین کاری و شرایط مورد نیاز مالی شما در کشور کانادا متغیر خواهد بود. مطمئناً به دلیل نداشتن آشنایی با قوانین مالی و تجاری کانادا و تجربه کافی در امر راه اندازی رستوران و کافی شاپ در کانادا ، این موضوع مثل غول مرحله آخر، ترسناک و دست نیافتنی بوده و شما را با چالش‌های زیادی روبرو خواهد کرد،ولی اگر از خدمات یک وکیل مهاجرتی و یا خدمات تخصصی موسسه مهاجرتی نیلگام در این زمینه استفاده کنید، استرس و دردسر کمتری را در این مسیر تجربه کرده و با آگاهی کامل و اطمینان خاطر برای این کار اقدام می‌کنید.

انواع مجوزها و پرمیت‌های تحقیقاتی

اگر مایل به برپایی رستوران و کافی شاپ در کانادا باشید، انجام یک تحقیق جامع در مورد مجوزها و پرمیت‌های ضروری صنایع غذایی در هر استان و شهرداری جزو واجبات و امور حیاتی برای شما خواهد بود. چون نسبت به استان و قلمرو مورد نظر شما، جواز و قوانین آن منطقه متفاوت بوده و نمی‌توان بدون تحقیق برای اخذ انواع مجوزهای این کار اقدام کرد.

برای مثال، تمامی کسب و کارهای غذایی در استان آلبرتا همانند کلگری و ادمونتون نیاز به دریافت مجوز حمل غذا یا همان Food Handling permit برای دریافت اجازه کار در داخل این استانها دارند.

البته این تنها مجوز و لایسنس مورد نیاز شما برای فعالیت در صنایع غذایی و راه اندازی رستوران و کافی شاپ در کشور کانادا نیست و در بخش مثال عینی بریتیش کلمبیا به این موضوع بیشتر می‌پردازیم.

تصمیم‌گیری برای انتخاب محل کار

انتخاب یک محل و موقعیت مناسب برای رستوران و تجارت غذایی شما جزو مهم‌ترین مراحلی است که می‌تواند تاثیر بسزایی در میزان موفقیت شما در کشور کانادا بگذارد. در این بین، در نظر گرفتن محدودیت‌های منطقه‌بندی شهرداری بسیار مهم است، زیرا ممکن است الزامات منطقه‌بندی متفاوتی برای انواع مختلف مشاغل مواد غذایی وجود داشته باشد.

از این رو باید از موضوع منطقه‌بندی  zoning محل انتخابی خود مطمئن شوید، (حتی اگر قبلاً آنجا رستورانی در حال فعالیت بوده است). شما همچنین باید هرگونه بازسازی مورد نیاز را انجام دهید تا موقعیت مکانی انتخاب شده توسط شما به مرحله تائید و کد‌دهی برسد.

انتخاب نام تجاری

یکی از موارد مهم دیگر راه اندازی رستوران و کافی شاپ در کانادا، انتخاب نام تجاری است. از این رو، شما باید پیش از ثبت تجاری کسب و کار خود، برای انتخاب یک نام تجاری مناسب تصمیم‌ بگیرید.

بنابر استان کانادایی مورد نظرتان، شرایط و محدودیت‌های مختلفی بر سر انتخاب نام تجاری وجود دارد.

برای مثال، در مونترال کبک، شما باید الزامات منشور زبان فرانسه را رعایت کنید. نام شرکت و کسب و کار شما باید به فرانسوی باشد، البته تحت شرایط خاصی، نسخه‌های دیگری از نام تجاری به زبان‌های دیگر مجاز و قابل استفاده خواهد بود.

ثبت تجاری

در ادامه مسیر راه‌اندازی رستوران و کافی شاپ در کشور کانادا نوبت به ثبت تجارت غذایی شما در بخش‌های زیر می‌‍رسد:

  • استانی که قرار است کسب و کار خود را راه‌اندازی کنید
  • آژانس درآمد کانادا CRA

البته ممکن است بنابر استان مورد نظرتان در کشور کانادا، سازمان‌های دیگری نیز باشند که شما نیاز به ثبت تجاری کسب و کار خود در آنها داشته باشید. برای مثال، در شهرهایی نظیر ونکوور و یا بریتیش کلمبیا، اغلب کسب و کارهای حوزه مواد غذایی ملزم به ثبت در سازمان WorkSafeBC و وزارت امور مالی هستند.

برنامه‌ریزی بازرسی

شما باید بر طبق استان و منطقه شهرداری خود در کانادا هماهنگی‌های لازم را برای بازرسی مامورین بهداشت از محل کار انجام دهید تا با دریافت مجوز مربوطه، اجازه شروع کار و فعالیت به شما داده شود.

در برخی مواقع، بازرسی‌های بهداشتی بیش از یک بار است و هماهنگی‌های لازم باید از سوی شما انجام شود. برای مثال در تورنتو و استان انتاریو یک بازرسی نهایی وجود دارد که به واسطه آن تائیدیه ساختمان و آشپزخانه رستوران که با Ontario Food Premises Regulations تطابق داشته باشد به صاحب کسب و کار داده می‌شود.

استخدام نیروی کار

عموماً نیروی کار و کارمندان مایع حیات هر تجارت غذایی محسوب می‌شوند و استخدام آنها پروسه بسیار جدی و مهمی دارد. چون شما باید بر طبق قوانین استانی و شهرداری و نوع تجارت غذایی که قرار است با راه اندازی رستوران و کافی شاپ در کانادا در پی بگیرید، نیاز به استخدام نیروهای مختلفی با گواهی‌های مهارتی متفاوت دارید. یکی از موارد مهمی که در تمامی استان‌های کانادا یکسان است، داشتن گواهی Food Handler Certification برای اغلب نیروهای کاری رستوران و گردانندگان و توزیع کنندگان غذا به عموم مردم است.

اکنون که به طور مختصر با روند راه‌اندازی رستوران و کافی شاپ در کشور کانادا آشنا شدید، بد نیست تا با اشاره به شرایط راه اندازی یک رستوران در استان محبوب بریتیش کلمبیا، شما را با جزئیات بیشتری در این رابطه آشنا کنیم.

راه اندازی رستوران در بریتیش کلمبیا

با مراجعه به وب سایت استانی و رسمی بریتیش کلمبیا و بخش Starting a restaurant in B.C. با موارد و جزئیات بسیار زیادی روبرو می‌شوید، اما برای اینکه این مطلب خیلی طولانی و خارج از حوصله شما نشود، تنها اشاره‌ای به چک لیست کلی مراحل راه اندازی رستوران و کافی شاپ در این استان کانادایی می‌کنیم و در صورت نیاز به جزئیات بیشتر و یا تصمیم‌گیری برای اپلای، می‎‌توانید از خدمات و مشاوره تخصصی موسسه مهاجرتی نیلگام استفاده کرده و یا به وب‌سایت رسمی هر استان مثل آدرس gov.bc.ca/startingarestaurant بریتیش کلمبیا مراجعه کرده و اطلاعات بیشتری کسب کنید.

در حال حاضر چک لیست کلی استارت آپ رستوران در بریتیش کلمبیا کانادا شامل مراحل و جزئیات زیر می‌شود:

  • ایجاد یک بیزنس پلن: شما باید یک ایده کاری واقعی و قابل اجرا ارائه دهید، برای انجام این کار می‌توانید از منابع و پشتیبانی‌های لینک وب سایت Small business BC استفاده کنید
  • انتخاب یک ساختار تجاری: همان طور که در بالا به آن اشاره کردیم، باید انتخاب کنید که می‌خواهید تجارت شما به صورت انفرادی و شخصی، به صورت مشارکتی و یا شرکتی باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه نیز می‌توانید به لینک مشابه Small business موجود در سایت بریتیش کلمبیا مراجعه کنید
  • طراحی و برنامه‌ریزی منو: خیلی زود و بدون معطلی در مورد نوع غذاهایی که قصد سرو کردن آنها در رستوران را دارید، تصمیم‌گیری کنید؛ چون منوی غذایی رستوران بر روی بخش منطقه بندی zoning و شرایط آن، طراحی آشپزخانه و امکان سرو نوشیدنی الکلی همراه با غذا تاثیرگذار است
  • جستجوی مجوزها و لایسنس‌های مورد نیاز تجاری: شما باید با مراجعه به لینک BizPaL online service موجود در سایت، از پرمیت‌ها و مجوزهای مورد نیازتان مطلع شده و برای پرهیز از هرگونه تاخیر برای دریافت آنها اقدام کنید، در برخی مواقع برقراری ارتباط با شهرداری منطقه مورد نظر شما مورد نیاز خواهد بود.
  • دریافت تائیدیه محدودیت های منطقه بندی شهرداری: شما باید با برقراری ارتباط با دپارتمان شهرداری استان موردنظرتان در کانادا، از دریافت این تائیدیه مطمئن شوید. در واقع، شما باید پیش از شروع تعهد و ادامه روند راه‌اندازی رستوران و کافی شاپ در کانادا، از منطقه‌بندی صحیح محل قرارگیری کسب و کار با نوع رستورانی که قصد افتتاح آن را دارید مطمئن شوید.
  • نیاز به بازسازی ملک را در نظر داشته باشید: شما باید هرگونه هزینه احتمالی، بازه زمانی، تاخیر و مجوزهای لازم برای بازسازی ملک رستوران خود را در نظر داشته و حساب شده قدم بردارید.
  • بررسی اجاره‌نامه: پیش از امضای قرارداد، از حضور یک وکیل مجرب برای این کار بهره برده و بدون هرگونه عجله در راه اندازی رستوران و کافی شاپ در کانادا ، به خوبی به بررسی شرایط و قوانین ذکر شده در اجاره نامه ملک مورد نظر بپردازید.
  • بررسی علائم تجاری موجود: شما این امکان را دارید تا به وب سایت BC Registry Service و بخش آنلاین Canadian Trademarks Registry مراجعه کرده و از این موضوع مطمئن شوید که نام تجاری شما به خاطر تکراری بودن نقض و رد نمی‌شود.
  • اقدام برای نام تجاری: شما می‌توانید با مراجعه به وب سایت BC Registry Service و یا مراجعه حضوری با کانترهای OneStop and ServiceBC درخواست نام تجاری رستوران خود را ارسال کرده و در دسترس و معتبر بودن آن را برای ثبت نام چک کنید.
  • ثبت تجاری: با مراجعه به وب سایت OneStop BC و یا برقراری ارتباط با BC Registry Service ،شما می‌توانید اطلاعات مناسبی در این زمینه کسب کنید. در واقع شما ملزم به ثبت تجارت و کسب و کار خود در سازمان‌های BC Registry Services، WorkSafe BC، سازمان امور مالی و آژانس درآمد کانادا هستید. از این رو، نیاز دارید تا به صفحه PST مالیات بر فروش استانی بریتیش کلمبیا سر زده و از نحوه ثبت‌نام، جمع آوری و ارسال PST مطلع شوید.
  • دریافت گواهی FOODSAFE: تمامی رستوران‌های فعال در کشور کانادا باید این گواهی را دریافت کنند، برای همین مراجعه به وب سایت فودسیف و اقدام برای این سرتیفیکیت الزامی است.
  • ارسال درخواست مجوز عملیات بهداشتی: شما باید برای اجرایی کردن خدمات غذایی رستوران خود برای این مجوز اقدام کنید و پیش از دریافت دستورالعمل و موافقت با اپلای، نقشه‌ها و طرح‌های آشپزخانه شما مورد بررسی قرار گیرد. از این رو، باید به وب سایت سازمان بهداشت منطقه‌ای کانادا مراجعه کرده و از روند کار و چگونگی اپلای و همچنین پروسه نظارت و بازرسی مطلع شوید.
  • ارسال نقشه‌های طبقات و ساختمان: شما ملزم به دریافت تأییدیه کتبی نقشه های طبقات رستوران خود از یک افسر بهداشت محیطی و سلامت هستید
  • تکمیل بازرسی بهداشتی: در این بخش یک افسر و مامور بهداشت محیطی از سازمان بهداشت آمده و بعد از بازرسی و بررسی کامل شرایط آشپزخانه رستوران، تائیدیه را به شما اعطاء می‌کند.
  • اپلای مجوز تجارت: پیش از راه اندازی کافی شاپ و رستوران در کانادا و شروع خدمات غذایی، باید یک مجوز تجاری از شهرداری دریافت کنید.
  • دریافت مجوزهای ساخت و ساز برای بازسازی: پیش از شروع ساخت و ساز و بازسازی ساختمان، از دریافت مجوزهای لازم در کانادا مطمئن شوید.
  • اخذ مجوزها و پرمیت‌های تجاری لازم: شما باید بر طبق مقررات شهرداری مجوزهایی را برای تابلوها، پاسیوهای پیاده رو، دفع زباله و غیره دریافت کنید. برای اطلاع از جزئیات این بخش می‌توانید به بخش BizPal online service مراجعه نمایید.
  • تکمیل بازرسی: این بخش نیز کاملاً به قوانین شهرداری منطقه شما ارتباط دارد و شامل بازرسی ساختمان، بازرسی الکتریکی، بازرسی شرایط لوله کشی و گاز و بازرسی ایمنی آتش نشانی می‌شود.
  • ارسال درخواست مجوز نوشیدنی الکلی: در صورتی که قصد سرو انواع نوشیدنی‌های الکلی را در کنار غذا داشته باشید، باید با سازمان LCLB برای اخذ مجوز ارتباط برقرار کنید، شما نیاز به یکی از مجوزهای Food-Primary و یا Liquor-Primary liquor دارید. البته باید به این نکته توجه کنید که در کنار اخذ جواز، ملزم به ثبت نام و جمع‌آوری مالیات بر فروش استانی PST خواهید بود.
  • تکمیل مصاحبه آموزشی و بازرسی مجموعه: به عنوان بخشی از پروسه درخواست، بازرس محلی نوشیدنی‌های الکلی یک مصاحبه آموزشی را تکمیل کرده و به بررسی مجموعه شما می‌پردازد.
  • دریافت گواهی سرو غذا Serving it Right: بنابر قانون، صاحبان رستوران و کارکنانی که با غذا و سرو غذا و نوشیدنی سر و کار دارند، ملزم به دریافت این گواهی هستند. اطلاعات بیشتر در وب سایت Serving it Right قرار داده شده است.
  • اخذ گواهی پخش موسیقی SOCAN:برای اینکه مجاز به پخش موسیقی ضبط شده در رستوران باشید، نیاز به اخذ این گواهی دارید، از این رو باید به وب سایت SOCAN و Re:Sound برای اخذ و خریداری این لایسنس مراجعه کنید.

تمامی موارد اشاره شده در بالا مربوط به چک لیست کلی راه اندازی رستوران و کافی شاپ در کانادا و استان بریتیش کلمبیا است.

اما بعد از افتتاح رستوران و انجام کارهای اولیه، نکات بسیار زیادی در مورد نحوه اجرا، مدیریت و نگهداری رستوران، طرز برخورد و مدیریت نیروی کار و قوانین پاداش، مالیات بر درآمد ماهانه و سالانه، هزینه‌های سالانه و قوانین مرتبط با تمدید جوازها و گواهی‌های مرتبط با کار در کشور کانادا است که باید یک به یک رعایت شده و توجه ویژه‌ای به هر یک از آنها بشود.

موضوعاتی نظیر حداقل حقوق کارمندان، اضافه کاری، روزهای پرداخت و سوابق حقوقی، روزهای مرخصی، مرخصی با حقوق، قوانین اخطار و یا اخراج کارمند، بازرسی‌های زمان‌بندی شده سالانه، مسائلی مالیاتی و بسیاری از موارد دیگر که از اهمیت بسیار زیادی در استمرار موفقیت شما در این کسب و کار برخوردار است.

در یک نتیجه‌گیری کلی، می‌توان این طور گفت که پروسه راه‌اندازی رستوران و کافی شاپ در کانادا برای یک ایرانی با احتساب زمان لازم برای اپلای ویزا و کارت اقامت و اخذ گواهی‌های لازم و طی کردن مراحل مختلف این پروسه، امری زمان‌بر و نسبتاً سخت بوده و انجام شخصی آن کاری محال به نظر می‌رسد، ولی در صورتی که از مشاوره و خدمات تخصصی در این زمینه استفاده کنید، می‌توانید علاوه بر راه اندازی یک کسب و کار پر سود و موفق در کشور کانادا، از اقامت ارزشمند این کشور در کنار خانواده بهره برده و درآمد ارزی بسیار مطلوبی داشته باشید.

تنها کافیست تا از مشاوره تخصصی موسسه مهاجرتی نیلگام در این زمینه استفاده کنید تا شما را در جریان آخرین اطلاعات و نکات مورد نیاز برای انجام این کار قرار داده و در صورت نداشتن شرایط اولیه و مورد نیاز راه اندازی این کسب و کار، گزینه‌های جذاب و جایگزین دیگری را به شما پیشنهاد نماییم.

امکان پرداخت هزینه خدمات با ارز دیجیتال امکان پذیر است. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

75237 – 021 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *