مهاجرت, مهاجرت با کارآفرینی

مهاجرت سرمایه گذاری کانادا چیست؟

آیا شرایط مهاجرت سرمایه گذاری کانادا را دارم؟ آیا تمکن مالی یا سطح زبان لازم را برای مهاجرت سرمایه گذاری کانادا دارم؟ آیا دریافت ویزای سرمایه گذاری کانادا با خرید ملک و املاک امکانپذیر است؟ آیا از روش سرمایه گذاری می‌توانم اقامت دائم کانادا را دریافت کنم؟ آیا مدارک تحصیلی یا سابقهٔ کارم برای مهاجرت سرمایه کذاری کانادا جوابگوست؟

اینها و بیشمار سوال دیگر، بخشی از دغدغه‌های شاغلین حرفه‌ای، کارآفرینان، سرمایه‌گذاران و صاحبان کسب و کار است که می‌خواهند از مرسوم‌ترین روش های مهاجرت به کانادا سر در آورده و شرایط خود را با دید بهتری سبک سنگین کنند. اگر فکر می‌کنید شما هم جزو واجدین شرایط هستید، دقایقی را با موسسه مهاجرتی نیلگام سفر همراه باشید تا از چند و چون مهاجرت سرمایه گذاری کانادا پرده برداریم. در پایان هرگونه ابهام و یا سوالی را با کارشناسان ما در میان گذاشته و یا در صورت تمایل فرم ارزیابی بالای صفحه را پر نمایید.

مهاجرت سرمایه گذاری کانادا 

با وجودی که مهاجرت سرمایه‌گذاری کانادا، مقولهٔ گسترده و پر شاخ و برگیست، اما به مرور به یکی از شیوه‌های سرراست و مرسومِ دریافت ویزای کانادا و اقامت دائم این کشور تبدیل شده است. البته این سرراست بودن، به معنای دست کم گرفتن پیچیدگی‌های این فرایند نبوده و ضرورت ایجاد یک پروندهٔ قوی در شیوهٔ مهاجرت سرماه گذاری بسیار پر اهمیت است.

و از آنجایی که تعداد متقاضیان بالاست و سال به سال بیشتر می‌شود، پیشنهاد می‌کنیم که علاوه بر فراهم آوردن مدارک و مستندات لازم، از مشورت با یک وکیل مهاجرت به کانادا غافل نشوید و با واقع‌بینیِ کامل، از هر شیوه‌ای برای موفقیت پرونده و قرار نگرفتن در لیست کم و بیش چهل درصدی پرونده‌های ریجکت شده استفاده کنید.

انواع مهاجرت سرمایه گذاری کانادا

کانادا اگر بهترین و راحت‌ترین کشور برای سرمایه گذاران و صاحبان کسب و کارنباشد، به طور قطع یکی از بهترین‌هاست. این کشور از بالاترین شاخص‌های شفافیت سازمانی و مالی برخوردار بوده و از نظر فساد اقتصادی و سیستماتیک، سلامت بیشتری نسبت به بسیاری از کشورهای مهاجرپذیر دارد.

پس پیش درآمد را کوتاه کنیم و ببینیم روش های مهاجرت سرمایه گذاری کانادا چه هستند، به درد چه کسانی می‌خورند و آیا پیچیدگی‌ها و بدقلقی‌های سرمایه‌گذاری در سایر کشورها را دارند یا خیر؟ این روش‌های شش‌گانه عبارتند از:

  • مهاجرت سرمایه گذاری کانادا از مسیر استانی
  • مهاجرت سرمایه گذاری کانادا از طریق خوداشتغالی
  • مهاجرت سرمایه گذاری کانادا از طریق کارآفرینی
  • مهاجرت سرمایه گذاری کانادا از طریق استارتاپ
  • مهاجرت سرمایه گذاری کانادا از طریق ثبت شرکت
  • مهاجرت سرمایه گذاری کانادا از طریق خرید کسب و کار

مهاجرت سرمایه گذاری کانادا استانی 

مسیر استانی یا با طور کاملتر برنامهٔ نامزدی استانی یا PNP، جزو راه‌های به نسبت زودبازده مهاجرت به کاناداست. در این بخش به گزیده‌ای از شرایط و مقتضیات هر استان اشاره و برای جزئیات بیشتر، شما را به مطالعهٔ مطلب راحت ترین برنامه استانی کانادا و باقی مطالب مربوطه در وبلاگ نیلگام سفر دعوت می‌کنیم. اما مهاجرت سرمایه گذاری کانادا از مسیر استانی چیست؟

سرمایه گذاری در کبک

استان فرانسه‌زبان کبک، جزو استان‌های ثروتمند و مرفه کانادا و از نظر قوانین و مقررات تا حدودی تافتهٔ جدا بافته است. زندگی در شهرهای ایده‌آل و توسعه‌یافته‌‌ای مثل کبک‌سیتی و مونترال و گاتینو، بسیاری از مهاجران را به اقدام از طریق برنامه استانی کبک ترغیب می‌کند و از آن طرف هزینه‌های سنگینی که دارد، درصد زیادی از علاقمندان را به تردید می‌اندازد.

برای اقدام از طریق برنامه سرمایه گذاری در استان کبک یا به قولی QIIP دست کم نیازمند ۲ میلیون دلار کانادا ارزش دارایی‌های خالص است که می‌تواند شامل املاک و پول نقد و سپرده‌های بانکی و سهام بوده و بین متقاضی و همسرش مشترک باشد. ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار کانادا از این مبلغ، توسط یک موسسه مالی رسمی – به عنوان رابط متقاضی و دولت کبک – دریافت شده و در نزد دولت کبک محفوظ می‌ماند و بعد از گذشت ۵ سال (بدون سود) به متقاضی بازگردانده می‌شود.

شاید تأمین این میزان سرمایه، سخت‌ترین بخش از مهاجرت سرمایه گذاری به استان کبک باشد، و از اینجای کار به بعد، بر اساس میزان سرمایه و سطح زبان یا داشتن خویشاوند در کبک، امتیازات بیشتری برای متقاضی فراهم می‌شود. اما اصل ماجرا داشتن یک سابقهٔ مدیریتی ۲ ساله است که باید در بازهٔ ۵ سال پیش از ثبت درخواست اتفاق افتاده باشد و توانایی فرد برای مدیریت و هدایت کسب و کار را ثابت کند. در این شیوه محدودیت سنی و ارائه مدرک زبان الزامی نیست و اقامت دائم کانادا از همان ابتدا فراهم می‌شود.

  • داشتن مدرک دانشگاهی ضرورتی ندارد
  • داشتن مدرک زبان فرانسه یا انگلیسی الزامی نیست
  • الزامی در تأسیس کسب و کار در بدو ورود نیست
  • الزامی در اقامت متقاضی در کبک وجود ندارد
  • استفاده از امکانات درمانی رایگان برای متقاضی و خانواده فراهم است
  • تحصیل فرزندان در کانادا بلامانع است
  • محدودیت سنی برای متقاضی وجود ندارد (برخلاف نیوبرانزویک)
  • دقت شود که طرح مهاجرت سرمایه‌گذاری در کبک (QIIP) تا آوریل ۲۰۲۳ معلق است

سرمایه گذاری در نیوبرانزویک

استان نیوبرانزویک، یکی از استان‌های خوب کانادا برای کارآفرینی و راه‌اندازی کسب و کار بوده و اخیراً محبوبیت دوچندانی بین سرمایه‌گذاران مهاجر پیدا کرده است. شهرهای سینت جان، فردریکتون و مونکتون رشد اقتصادی خوبی دارند و موقعیت مکانی استان در جنوب شرقی کانادا، آب و هوای متعادل‌تری نسبت به سایر نقاط کشور فراهم آورده است.

برای سرمایه گذاری در نیوبرانزویک به ۱۰۰ هزار دلار ودیعهٔ اولیه در حساب بانکی فرد نیاز داشته که فقط حکم محکم‌کاری را دارد. اما از آن مهمتر، سابقهٔ کارآفرینی و تجربهٔ مدیریتی فرد است که نقش تعیین‌کننده‌‌ای در موفقیت پرونده‌ ایفا می‌کند. در این مسیر بعد از تأیید طرح کسب و کار یا به قولی بیزنس‌پلن و دریافت ویزای کارآفرینی، متقاضی می‌تواند مبلغ ودیعه را بعد از یک سال نگه داشتن کسب و کار پس بگیرد. توجه کنیم که ویزای کارآفرینی نیوبرانزویک، تنها ویزای کارآفرینی کاناداست که اقامت دائم فرد را از همان ابتدا فراهم می‌کند.

برای سرمایه‌گذاری در نیوبرانزویک محدودیت سنی ۲۲ تا ۵۵ سال وجود دارد و ارائه یک بیزنس‌پلن قوی ضروری است. زبان متقاضی باید در حد CLB 5 به بالا باشد و از نظر تحصیلات دانشگاهی، مدرک فوق‌دیپلم یا معادل را داشته باشد. یعنی علاوه بر دریافت دیپلم دورهٔ متوسطه، دو سال هم سابقهٔ تحصیل در مقطع بالاتر در کارنامه‌اش باشد. از شرایط دیگر کارآفرینی در این استان، داشتن ۳ سال سابقهٔ مدیریت یک کسب و کار شخصی و یا ۵ سال مدیریت سطح بالا در یک بیزنس دیگر است. مزایای سرمایه گذاری در نیوبرانزویک به صورت زیر قابل جمع‌بندی است:

  • دریافت اقامت دائم کانادا برای متقاضی، همسر و فرزندان زیر ۲۲ سال
  • سیستم امیتازدهی ساده‌تر نسبت به باقی استان‌ها
  • کمترین مبلغ ودیعه نسبت به باقی استان‌ها
  • امکان دریافت ودیعه بعد از ۱ سال
  • امکان زندگی در سایر استان‌های کانادا

سرمایه گذاری در نوا اسکوشیا

استان نوا اسکوشیا در همسایگی نیوبرانزویک و پرینس ادوارد، یکی دیگر از استان‌های سه گانهٔ به اصطلاح دریایی کاناداست که در سال‌های اخیر به تکاپو افتاده و به دنبال جذب سرمایه‌گذاران و مدیران باتجربه است. سرمایه‌گذاری در این استان تقریباً یک میلیون نفری، به صورت کارآفرینی بوده و به ۶۰۰ هزار دلار کانادا دارایی‌ خالص شخصی و بیزنسی در کانادا نیاز دارد.

شرط دیگر برای سرمایه‌گذاری در نوا اسکوشیا، برخورداری از یک سابقهٔ ۳ ساله در مدیریت و مالکیت کسب و کار در طی ۱۰ سال اخیر و لازم است که سهم مالکیت فرد، بیش از یک سوم کمپانی یا ۳۳ درصد بوده باشد. متقاضی باید ۱۵۰ هزار دلار کانادا در نوا اسکوشیا سرمایه‌گذاری کند، سطح زبان CLB 5 به بالا در انگلیسی یا فرانسه داشته و از حداقل مدرک دیپلم – که در پنج سال گذشته مورد تأیید یکی از نهادهای رسمی کانادا شده – برخوردار باشد.

سرمایه گذاری در پرینس ادوارد

جزیره پرینس ادوارد هم از طریق طرح استانی، عرصهٔ‌ فعالیت را برای کارآفرینان و مدیران با تجربه فراهم و با تسهیلات و امتیازات خاص، این جزیرهٔ صد و شصت هزارنفری را به مقصد جذابی برای تأسیس کسب و کار تبدیل کرده است. متقاضی کارآفرینی در پرینس ادوارد باید  تجربه و مهارت‌ لازم را در راستای بیزنسی که مد نظر گرفته داشته و دست کم یک بار به جزیره سفر کرده باشد.

کارآفرینی در پرینس ادوارد از دو مسیر مالکیت ۱۰۰ درصدی و مالکیت جزئی کسب و کار قابل اقدام بوده و هر کدام از این مسیرها پیش‌نیازهای خاص خود را دارد. در این قسمت و برای جلوگیری از طولانی شدن مطلب به برخی از شرایط لازم برای کارآفرینی با مالکیت صددرصدی اشاره می‌کنیم.

  • سن متقاضی بین ۲۱ تا ۵۹ سال باشد
  • دست کم ۶۰۰ هزار دلار کانادا دارایی خالص داشته باشد
  • دوره دبیرستان را تمام کرده باشد
  • سطح زبان IELTS با امتیاز ۴ به بالا داشته باشد
  • برای مالکیت کامل و پیشبرد کسب و کار یک بیزنس‌پلن قوی ارائه کند
  • ۲۰۰ هزار دلار کانادا را به عنوان ودیعه به دولت استان واگذار کند
  • سرمایه‌ای به ارزش ۱۵۰ هزار دلار کانادا به یک کسب و کار جدید یا فعال در جزیره تزریق کند

سرمایه گذاری در بریتیش کلمبیا

استان بریتیش کلمبیا با پنج میلیون و دویست‌هزار نفر جمعیت، در غربی‌ترین نقطهٔ کانادا و دورترین منطقهٔ زمانی کشور قرار گرفته است. اختلاف ساعت ایران و کانادا در این استان یازده و نیم ساعت است و ویکتوریا و ونکوور معروفترین شهرهای آن هستند. اما بریتیش کلمبیا استان پهناوری است و برای توسعهٔ سایر شهرها و نقاطش طرح‌های مختلفی را پیاده‌سازی کرده که یکی از آنها برنامهٔ سرمایه‌گذاری و کارآفرینی بریتیش کلمبیا برای شهرهای کوچک و زیر ۷۵ هزار نفر استان است.

کارآفرینی در شهرهای خلوت بریتیش کلمبیا یا به قولی کارآفرینی منطقه‌ای در این استان، شرایط به نسبت ساده‌ای دارد و با مبلغ ۱۰۰ هزار دلار هم امکانپذیر است. فقط کافیست که کسب و کار مورد نظر جزو نیازمندی‌ها و بیزنس‌های مورد تأیید باشد، دارایی خالص متقاضی در کانادا دست کم ۳۰۰ هزار دلار کانادا باشد، بتواند ۵۱ درصد مالکیت کسب و کار را بر عهده بگیرد، و لااقل برای یک شهروند کانادایی اشتغال‌زایی کند. سایر شروط هم به سابقهٔ فرد در مدیریت کسب و کار و داشتن حداقل مدرک زبان CLB 4 محدود می‌شود.

این شیوه از کارآفرینی در بریتیش کلمبیا محدودیت سنی و نیاز به سطح زبان بالا ندارد و جلسهٔ مصاحبهٔ آن با کمک مترجم هم قابل انجام است. یکی از تفاوت‌های آن عدم نیاز به مالکیت کامل کسب و کار است و به جریان انداختن پرونده احتیاجی به ویزای توریستی کانادا نخواهد داشت.

مهاجرت سرمایه گذاری کانادا با خوداشتغالی

کسانی که تجربهٔ فعالیت به عنوان خویش‌فرما یا فری‌لنس را در زمینه‌های هنری و فرهنگی داشته و یا سابقهٔ فعالیت جدی ورزشی در کارنامه دارند، می‌تواند مهاجرت از طریق خود اشتغالی را مد نظر قرار دهند. دریافت ویزای خوداشتغالی کانادا، نیازمند دو سال سابقهٔ فعالیت حرفه‌ای در پنج سال گذشته و جمع آوری دست کم ۳۵ امتیاز از ۱۰۰ امتیاز تعیین شده برای این نوع ویزاست. فاکتورهای موثر در این سیستم امتیازدهی عبارتند از:

  • سن – ۱۰ امتیاز
  • تحصیلات – ۲۵ امتیاز
  • سابقه کار – ۳۵
  • مدرک زبان – ۲۴ امتیاز
  • تطبیق با محیط جدید – ۶ امتیاز

همانطور که ملاحظه می‌کنید، مدرک زبان و تحصیلات و بیش از همه، تجربه و سابقهٔ کاری متقاضی، بیشترین وزن را در جمع آوری امتیاز دارند. ورزشکاران و فعالان حوزه فرهنگ و هنر با کسب ۳۵ امتیاز واجد شرایط این ویزا بوده و در صورت اشغال ظرفیت‌های پذیرش، اولویت با متقاضیانی با امتیاز بالاتر است. ویزای سرمایه گذاری کانادا از مسیر خوداشتغالی برای مشاغل زیر تعریف شده است:

  • هنرمندان رشته‌های تجسمی (نقاش، مجسمه‌ساز و …)
  • نوازندگان، خوانندگان و موسیقیدانان
  • بازیگران تئاتر، سینما، کمدین‌ها و رقصندگان
  • کارگردان، تهیه‌کننده و سایر مشاغل حوزه تولید سرگرمی
  • خبرنگار و ژورنالیست و نویسنده
  • مترجم و ویراستار
  • عکاس و فیلمبردار و صدابردار
  • مسئول موزه یا گالری‌های هنری
  • تدوینگر
  • گرافیست و تصویرساز
  • طراح صحنه، طراح مد و لباس، طراح داخلی
  • متخصص چرم و طراح پوشاک و وسایل چرمی
  • هنرمند صنایع دستی
  • کتابدار و مسئول بایگانی

در حوزهٔ رشته‌ها و فعالیت‌های ورزشی

  • ورزشکار حرفه‌ای
  • مربی ورزشی
  • داور مسابقات
  • سایر مشاغل مرتبط به حوزهٔ ورزش‌

بدیهیست که ویزای خوداشتغالی کانادا به یک پروسهٔ مهارت‌سنجی نیاز دارد که علاوه بر ارائهٔ مدارک و مستندات لازم، از طریق یک محاسبهٔ فردی و یا آزمون مهارت‌سنجی عملی توسط نهادهای مربوطه انجام می‌پذیرد. در ادامه با مکانیزم سیستم امتیازدهی و تأثیر هر یک از فاکتورها بیشتر آشنا می‌شویم.

محاسبه امتیاز سن با سقف ۱۰

  • ۱۶ سال و کمتر صفر امتیاز
  • ۱۷ سال ۲ امتیاز
  • ۱۸ سال ۴ امتیاز
  • ۱۹ سال ۶ امتیاز
  • ۲۰ سال ۸ امتیاز
  • ۲۱ تا ۴۹ سال ۱۰ امتیاز
  • ۵۰ سال ۸ امتیاز
  • ۵۱ سال ۶ امتیاز
  • ۵۲ سال ۴ امتیاز
  • ۵۳ سال ۲ امتیاز
  • ۵۴ به بالا صفر امتیاز

امتیاز تحصیلات با سقف ۲۵

  • مدرک کارشناسی ارشد یا دکترا و سابقه ۱۷ سال تحصیل تمام وقت یا معادل آن ۲۵ امتیاز
  • بیش از یک مدرک کارشناسی و ۱۵ سال تحصیل تمام وقت یا معادل آن ۲۲ امتیاز
  • دیپلم یا گواهی حرفه‌ای یا کارآموزی تمام وقت ۳ ساله و دست‌کم ۱۵ سال تحصیل تمام وقت یا معادل آن ۲۲ امتیاز
  • تحصیل دانشگاهی ۲ ساله (فوق‌دیپلم) و دست کم ۱۴ سال تحصیل تمام وقت ۲۰ امتیاز
  • دیپلم یا گواهی حرفه‌ای یا کارآموزی تمام وقت ۲ ساله و دست‌کم ۱۴ سال تحصیل تمام وقت یا معادل آن ۲۰ امتیاز
  • تحصیل دانشگاهی ۱ ساله در سطح لیسانس و دست کم ۱۳ سال تحصیل تمام وقت ۱۵ امتیاز
  • دیپلم یا گواهی حرفه‌ای ۱ ساله یا سابقه ۱۳ سال تحصیل تمام وقت ۱۵ امتیاز
  • دیپلم یا گواهی حرفه‌ای یا کارآموزی تمام وقت ۱ ساله یا سابقه ۱۲ سال تحصیل تمام وقت ۱۲ امتیاز
  • پایان دوره دبیرستان ۵ امتیاز

سابقه کار با سقف ۳۵ امتیاز

همانطور که اشاره کردیم، امتیاز سابقهٔ کار اهمیت زیادی در جمع آوری امتیاز دارد و برای محاسبهٔ آن، یک بازهٔ پنج ساله از فعالیت متقاضی لحاظ می‌شود. شروع این بازه پنج سال پیش از ثبت درخواست و پایان این پنج سال در موعد تصمیم در خصوص درخواست وی محسوب می‌گردد.

  • دو سال سابقه کار در حوزه مرتبط ۲۰ امتیاز
  • سه سال سابقه کار در حوزه مرتبط ۲۵ امتیاز
  • چهار سال سابقه کار در حوزه مرتبط ۳۰ امتیاز
  • پنج سال سابقه کار در حوزه مرتبط ۳۵ امتیاز

سطح زبان با سقف ۲۴ امتیاز

دقت شود که مدارک IELTS و CELPIP (هر دو از نوع آزمون general) برای انگلیسی و TEF‌ و TCF برای زبان فرانسه تنها مدارک مورد قبول برای ویزای خوداشتغالی کانادا هستند و امتیاز متقاضیان بر اساس نمره‌ای که در چهار مهارت نوشتن، خواندن، شنیدن و مکالمه آورده‌اند تعیین می‌گردد. اگر متقاضی با هر دو زبان انگلیسی و فرانسه آشنایی داشته باشد، باید در فرم درخواست یکی از آنها را به عنوان زبان اصلی و دیگری را به عنوان ثانویه انتخاب کند. و در صورتیکه بخواهد امتیاز زبانش هم در سیستم امتیازدهی لحاظ گردد باید یکی از مدارک بالا را ارائه کند. در ضمن اعتبار نتیجهٔ آزمون زبان تا ۲ سال بوده و در زمان درخواست ویزا باید دارای اعتبار باشد.

تطبیق با محیط جدید با سقف ۶ امتیاز

امتیاز تطبیق با محیط جدید موارد مثل شرایط همسر و سابقهٔ کار در کانادا و داشتن فامیل در کانادا را شامل شده و حتی با داشتن جمیع شرایط مثبت، از سقف ۶ امتیاز بالاتر نمی‌رود. این موارد به صورت زیر قابل تفکیک هستند:

امتیاز تحصیلات همسر یا شریک زندگی:

  • دبیرستان یا پایین‌تر صفر امتیاز
  • ۳ امتیاز – دیپلم یا گواهی حرفه‌ای یا کارآموزی یا تحصیلات دانشگاهی ۱ ساله و سابقهٔ  ۱۲ سال تحصیل تمام وقت
  • ۴ امتیاز – دیپلم یا گواهی حرفه‌ای یا کارآموزی یا مدرک دانشگاهی ۲ تا ۳ ساله و سابقهٔ ۱۴ سال تحصیل تمام وقت
  • ۵ امتیاز –  مدرک کارشناسی ارشد یا دکترا و سابقهٔ تحصیل ۱۷ ساله به صورت تمام وقت

سابقهٔ کار در خاک کانادا ۵ امتیاز

  • در صورتی که متقاضی یا همسرش سابقهٔ یک سال کار تمام وقت و قانونی را با مجوز کار در کانادا داشته باشند از این قسمت ۵ امتیاز دریافت می‌کنند.

سابقه تحصیل در کانادا ۵ امتیاز

  • در صورتی که متقاضی یا همسرش سابقهٔ دو سال تحصیل در یکی از کالج‌ها یا دانشکده‌های کانادا را به صورت تمام وقت داشته باشند، ۵ امتیاز از این بخش دریافت خواهند کرد. برای کسب این امتیاز، دریافت مدرک تحصیلی لازم نبوده و فقط مدت دو سالهٔ تحصیل کفایت می‌کند.

داشتن فامیل در کانادا ۵ امتیاز

  • در صورتی که متقاضی/همسر/شریک زندگی دارای یک خویشاند سیتی‌زن یا مقیم کانادا باشد.

 

مهاجرت سرمایه گذاری کانادا با کارآفرینی

یکی دیگر از راه‌های مهاجرت سرمایه گذاری کانادا که برای کسانی که تجربهٔ راه اندازی کسب و کار و هدایت یک بیزنس مستقل را داشته‌اند بسیار ایده‌آل است. از آنجایی که این افراد ظرفیت بالقوه اشتغال‌زایی و کمک به اقتصاد کانادا را دارند از اولویت بالایی برای دولت برخوردار بوده و اگر کسب و کار درست و درمانی برپا کنند، دولت کانادا با انواع طرح‌های حمایتی هوایشان را خواهد داشت.

سختی ماجرا وقتی خودش را نشان می‌دهد که بدانیم، مهلت سودآوری و اثبات اعتبار کسب و کار تنها دو سال است و با اتمام این مهلت و عدم ایجاد یک تغییر مثبت و معنادار در رشد کسب و کار و کمک به اقتصاد کشور، ویزای طرف باطل و در شرایط خاص اموالش هم مصادره خواهد شد.

برای این مدل سرمایه‌ گذاری در کانادا به ۱۰۰ هزار دلار سرمایهٔ اولیه  و سابقه راه‌اندازی کسب و کار نیاز هست و در صورتی که محقق شود، اقامت دائم کانادا را به همراه می‌آورد. بسیاری بر این باورند که راه کارآفرینی از خیلی جهات به راه جاب آفر و دریافت ویزای کار کانادا ارجحیت دارد. اما هر کس باید شرایط خاص خودش را در نظر گرفته و حواسش به آن مهلت ۲ ساله‌ای که در ابتدا عنوان کردیم باشد. برای اطلاعات دقیق و جزئیات بیشتر به مطلب خرید بیزنس در کانادا و برنامه های استارتاپی مراجعه بفرمایید.

مهاجرت سرمایه گذاری کانادا با استارتاپ

روش سرمایه گذاری در کانادا از طریق استارتاپ با تمام چالش‌هایش در حال تبدیل به یکی از روش‌های محبوب بوده و در صورتی که یک ایدهٔ نوآورانه و دارای پتانسیل‌ – ترجیحاً در حوزهٔ‌ فناوری – در بین باشد، حمایت‌های بی‌شائبه و همه‌جانبه‌ای از طرف دولت کانادا و نهادهای استارتاپی اتفاق می‌افتد.

مهاجرت به کانادا از این روش، نیازمند به امتیاز مناسب زبان فرانسه یا انگلیسی (CLB 5) و تمکن مالی برای ۶ ماه زندگی در این کشور و همچنین به نتیجه رسیده با یکی از شتاب‌دهنده‌ها یا انکوباتورهای استارتاپی رسمی در کاناداست.

به این ترتیب که متقاضی یک بیزنس پلن یا طرح کسب و کار قوی فراهم کرده و با یکی از نهادهای استارتاپی کانادا تماس می‌گیرد. این نهادها طرح را از نظر سودآوری و پتانسیل‌های نوآورانه و اشتغال‌زایی در کانادا مورد بررسی قرار می‌دهند و در صورت پذیرش، پروسهٔ دریافت ویزا به جریان می‌افتد. برای اطلاعات جامعتر در خصوص این شیوه به مطلب ویزای استارتاپ کانادا مراجعه بفرمایید.

مهاجرت سرمایه گذاری کانادا از طریق ثبت شرکت

ثبت شرکت در کانادا از جهاتی با شیوهٔ کارآفرینی همپوشانی دارد و به درد افراد با تجربه‌ای می‌خورد که در مسیر راه‌اندازی و هدایت کسب و کار پوست‌‌ انداخته و با زیر و بم گرداندن یک بیزنس موفق آشنایی دارند. این گروه افراد اگر ایده‌ٔ نابی در آستین داشته و از سایر شرایط برخوردار باشند، ادارهٔ مهاجرت کانادا با آغوش باز از آنها استقبال خواهد کرد.

از الزامات ثبت شرکت در کانادا داشتن یک بیزنس پلن قوی است که وقتی مورد بررسی قرار می‌گیرد،‌ شورای تصمیم‌گیرنده را بی چون و چرا قانع کند. در مرحلهٔ بعدی نام شرکت و ماهیت کمپانی تعیین می‌شود. در انتخاب مدل و ماهیت شرکت، آشنایی با سیستم مالیاتی کانادا شرط اساسی بوده و انواع شرکت در کانادا به قرار زیر هستند.

شرکت مالکیت انحصاری

در شرکت خصوصی یا مالکیت انحصاری یا Sole Proprietorship تمامی عملیات کسب و کار در حیطهٔ اختیارت یک فرد و صاحب کمپانی بوده و از این بابت با شرایط برخی از متقاضیان ثبت شرکت در کانادا جفت و جورتر است. تأسیس یک شرکت با ماهیت خصوصی، علاوه بر هزینهٔ بسیار پایین‌تر نسبت به سایر انواع، پیچ و خم‌های مالیاتی کمتری دارد.

شرکت مشارکتی

در این نوع کسب و کار سود و زیان و مسئولیت‌ها بین چند شریک و بسته به نوع مشارکت تقسیم می‌شود و از جهاتی، مزایای خاص خود را دارد. اما منظورمان از نوع مشارکت چیست؟ شرکت مشارکتی یا به قولی Partnership می‌تواند در قالب سه مدل متفاوت تأسیس شود.

  • مشارکت عمومی – همهٔ افراد در سود و زیان شرکت سهیم هستند.
  • مشارکت محدود – اختیارات تام تنها در اختیار یک یا دو نفر از اعضای هیئت مدیره است.
  • مسئولیت محدود – یکی از شرکا در ازای امتیازات خاص مسئولیت ضرر و زیان کمپانی را برعهده می‌گیرد.

شرکت سهامی

همانطور که از اسمش پیداست، میزان اختیارات و سود و زیان سهامداران بر اساس میزان سهمی که دارند تعیین شده و امکان جذب سرمایه‌گذار به راحتی و با فروش سهام به شرکت‌ها،‌ موسسات یا سرمایه‌گذاران خُرد فراهم است.

شرکت تعاونی

این مدل کمپانی در مالکیت اعضای محدود خودش قرار دارد و تمامی اعضا در نحوهٔ‌ اداره شرکت و انواع تصمیم‌گیری‌ها دخیل هستند. درست مانند یک فروشگاه که سهامداران آن مدیران و کارکنان فروشگاه هستند و همگی در سود و زیان شرکت سهیم خواهند بود.

ثبت شرکت در کانادا بحث بسیار مفصلی بوده و برای هر یک از استان‌ها شرایط ویژه و متفاوتی وجود دارد که یک مطلب جداگانه می‌طلبد. اما در این حد اشاره کنیم که برای مهاجرت از این شیوه، یک سابقهٔ کار ۳ ساله و یک سرمایهٔ اولیه متناسب با نوع شرکت احتیاج است.

مهاجرت سرمایه گذاری کانادا از طریق خرید کسب و کار

خرید بیزنس در کانادا به این معناست که یک کسب و کار کوچک یا به اصطلاح small business‌ را که تعداد کارکنانش از ۱۰ نفر تجاوز نمی‌کند خریداری کرده و ثابت کنید که حضورتان برای ادارهٔ این واحد تجاری ضروری است. قدم بعدی دریافت نامه‌ای موسوم به LMIA است که چیزی در مایه‌های ارزیابی تاثیر بر بازار کار بوده و برای هر فرد خارجی غیرمقیم که می‌خواهد در بازار کار کانادا مشغول به کار شود ضرورت دارد. با خرید یک کسب و کار و اثبات نیاز به حضور فیزیکی مالک، نامهٔ مذکور صادر شده و در نهایت دریافت ویزای کار بلامانع می‌شود.

مالک کسب و کار می‌تواند برای همان بیزنسی که خریداری کرده کار کند و همسر و خانواده‌ٔ او قید خاصی ندارند و می‌توانند برای ویزای کار آزاد یا به قولی Open Work Visa درخواست دهند. بدیهیست که این شیوه از سرمایه‌گذاری علاوه بر تجربهٔ هدایت کسب و کار و مدیریت، به سرمایهٔ قابل توجهی نیاز دارد و می‌تواند نسبت به اقدام از مسیر استارتاپ، از جهاتی دشوارتر و از جهاتی هم ساده‌تر باشد.

در انتها تأکید می‌کنیم که مطلب حاضر، به هیچ عنوان جایگزین یک مشاوره و ارزیابی دقیق و موشکافانه نبوده و تنها با هدف اطلاع‌رسانی و ارائه یک شمای کلی از ویزای سرمایه‌گذاری کانادا تهیه شده است. کارشناسان موسسه مهاجرتی نیلگام سفر برای توضیح جزئیات و پاسخ به هرگونه سوال یا ابهام همراه شما هستند و استفاده از فرم ارزیابی بالای صفحه، تنها چند دقیقه زمان می‌برد.

امکان پرداخت هزینه خدمات با ارز دیجیتال امکان پذیر است. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

75237 – 021 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *