مهاجرت

اختلاف ساعت ایران و کانادا چقدر است؟

اگر بپرسیم اختلاف ساعت ایران و کانادا چقدر است، چه عددی به ذهنتان خطور می‌کند؟ اگر پاسخ شما عددی در حوالی هشت یا هشت ساعت و نیم باشد کاملا درست حدس زده‌اید.

اما ماجرا به این سادگی‌ها هم نیست و برای پاسخ دقیق‌‌تر به این سوال، باید بدانیم که اختلاف ساعت ایران با کدام منطقهٔ این کشور مد نظر است. اینکه ساعت به وقت کانادا برحسب تورنتو؟ کالیاری؟ ادمونتون، ونکوور یا ساسکواچوان؟ و یا هر جای دیگر باشد؟

خوشبختانه امروز همگی به یک گوشی یا تبلت هوشمند دسترسی دارند و با یک برنامهٔ ساده مثل World Clock‌ ساعت هر نقطه‌‌ای از دنیا قابل رویت است و نیازی به محاسبه و جمع و تفریق ذهنی نیست. اما اگر کنجکاو هستید تا از فرمول ماجرا سر در آورده و بفهمید در جاهای مختلف کانادا ساعت چنده، این مطلب را دریابید.

اختلاف ساعت ایران و کانادا

بدون دانستن اختلاف ساعت ایران و کانادا، بعید نیست یکی از اقوام و آشنایان مقیم کانادا را با زنگ بی‌موقع از خواب بپرانیم و یا از آن بدتر، وقت اداری یکی از دانشگاه‌ها یا موسسات کانادایی را برای یک تماس واجب از دست بدهیم و یا حتی در تهیهٔ بلیت هواپیما، انتخاب جالبی نداشته باشیم؛ پس دانستن ساعت به وقت کانادا از اهمیت زیادی برخوردار است.

این سرزمین پهناور به سیزده منطقهٔ جغرافیایی تقسیم شده که ده تای آن استان و سه تای باقیمانده نواحی شمالی و تقریباً قطبی کانادا هستند.

بخش‌های سیزده گانهٔ کانادا، در شش منطقهٔ زمانی مختلف یا به اصطلاح Time Zone مختلف گسترده شده‌اند و به همین دلیل است که محاسبهٔ ساعت رسمی این کشور، به سرراستی سایر کشورها نیست. برای صرفه‌جویی در وقت شما، اختلاف ساعت شهرها و بخش‌های مختلف را در این قسمت لیست می‌کنیم و در ادامه به یک سری از اصطلاحات رایج و مهم در تعیین ساعت کشورها می‌پردازیم و روی هر کدام از استان‌ها و مناطق کانادا مروری خواهیم داشت. با این امید که با درس جغرافی میانهٔ خوبی داشته باشید.

  • استان بریتیش کلمبیا (ویکتوریا – ونکوور): ۱۱ ساعت و نیم
  • استان آلبرتا (کلگری – ادمونتون): استاندارد ۱۰ ساعت و نیم
  • استان ساسکاچوان (ساسکاتون – رجاینا): ۹ ساعت و نیم
  • استان منیتوبا (وینیپگ – چرچیل):  ۹ ساعت و نیم
  • استان انتاریو (تورنتو – اتاوا): ۸ ساعت و نیم
  • استان کبک (کبک – مونترال): ۸ ساعت و نیم
  • استان نیوبرانزویک (سِینت جان): ۷ ساعت و نیم
  • استان نوا اسکوشیا (هالیفاکس): ۷ ساعت و نیم
  • استان پرنس ادوارد آیلند (شارلوت‌تاون): ۷ ساعت و نیم
  • استان نیوفاندلند و لابرادور: ۷ ساعت
  • منطقهٔ یوکان: ۱۱ ساعت و نیم
  • مناطق شمال غربی: ۱۰ ساعت و نیم
  • منطقه نوناووت: ۹ ساعت و نیم

در این موعد سال(تا ابتدای نوامبر)، کانادا کماکان مشغول استفاده از ساعت تابستانی یا به اصطلاح DST است.

پس اگر با نگاه به ساعت کنونی شهرهای کانادا در موبایل یا کامپیوتر خود، اختلاف‌ ساعت ایران و کانادا را یک ساعت کمتر از لیست بالا دیدید، تعجب نکنید و خیالتان راحت باشد که هیچ تناقضی در کار نیست. در ادامه علاوه بر پرداختن به سایر جزئیات ساعت به وقت کانادا میفهمیم که ساعت تابستانی چیست و دلیل بروز یک ساعت کم و زیاد از کجا آب می‌خورد.

تفاوت زمان استاندارد و زمان تابستانی چیست؟ 

وقتی به تصویر بالا دقت کنیم، برای برخی از مناطق دو زمان مختلف می‌بینیم که یکی با عنوان Standard و دیگری با DST مشخص شده‌اند و این دو، به اندازهٔ یک ساعت با هم اختلاف دارند. ما در لیست بالا زمان استاندارد را مبنا قرار دادیم، اما برای جلوگیری از هرگونه ابهام، لازم است که به زمان تابستانی یا DST هم اشاره کنیم. این ساعت مخفف عبارت Daylight Saving Time یا همان تغییر یک ساعته و یا جلو کشیدن ساعت است. اقدامی که در برخی کشورهای نیمکرهٔ شمالی (از جمله ایران) در نیمهٔ اول سال و به قصد استفادهٔ بیشتر از زمان روز اعمال می‌شود و در ایران در ابتدای پاییز و در برخی نقاط کانادا در اواسط پاییز به حالت عادی برمی‌گردد.

در مورد لزوم این جابجایی ساعت، حرف و حدیث‌ها و اختلاف نظرهای زیادی وجود داشته و دارد. اما همان‌طور که اشاره کردیم، برخی از کشورها از جمله آمریکا و کانادا و کشورهای اروپایی و ایران، به تاثیرات مثبت تغییر ساعت اعتقاد دارند و کماکان آن را اجرا می‌کنند. در شکل بعدی، کشورهایی که از این مکانیزم پس و پیش کردن ساعت پیروی می‌کنند، با رنگ آبی مشخص شده‌اند.

عبارت UTC‌ در خواندن اختلاف ساعت کشورها چیست؟ 

عبارت UTC که در شکل اول ملاحظه کردید و به احتمال زیاد بارها به چشمتان خورده، مخفف عبارت Coordinated Universal Time و بیانگر زمان هماهنگ جهانی است و هیچ تفاوتی با ساعت گرینویچ که با GMT‌ نمایش داده می‌شود ندارد. نحوهٔ خواندن اعدادی که در کنار این علايم مخفف قرار می‌گیرند بسیار ساده است و در پیدا کردن اختلاف ساعت و ایران و کانادا یا اختلاف ساعت هر دو کشوری که مد نظر داشته باشید به درد می‌خورند.

اگر ساعت مبدأ یا همان گرینویچ یا UTC0 (یو‌تی‌سی صفر) را در مرکز در نظر بگیریم، ایران به عنوان کشوری که در شرق این مبدا قراردادی قرار گرفته، در منطقهٔ زمانی مثبت 3:30 است. یعنی سه ساعت و نیم با مبدأ گرینویچ یا UTC فاصله دارد و از آن جلوتر است یا بگوییم، خورشید را سه ساعت و نیم زودتر می‌بیند. بنابراین، عدد تایم زون (Time Zone) یا همان منطقهٔ زمانی ایران با UTC+3:30 نمایش داده می‌شود.

حالا در مبحث ساعت به وقت کانادا ، شهر تورنتوی کانادا را در نظر بگیریم که طبق قرارداد بین‌المللی و موقعیت جغرافیایی، در منطقهٔ زمانی UTC-5 قرار دارد. ملاحظه می‌کنید که علامت مثبت پشت عدد (که در مورد کد زمانی ایران دیدیم) برای تورنتو به منفی تغییر پیدا کرد. این منفی بیانگر کشورهاییست که در غرب مبدأ زمانی صفر یا گرینویچ قرار دارند و روزشان چند ساعت دیرتر آغاز می‌شود یا به تعبیری، چند ساعت دیرتر خورشید را می‌بینند.

اکنون کافیست از همین اعداد، در محاسبهٔ اختلاف ساعت ایران و کانادا استفاده کنیم و ببینیم با شهری که مثال زدیم (تورنتو) چقدر اختلاف زمانی داریم.

عموماً تورنتو با کد UTC-5 نمایش داده می‌شود و ایران با کد زمانی UTC+3:30 مشخص شده است. یعنی ایران سه ساعت و نیم در شرق گرینویچ و تورنتو پنج ساعت در غرب گرینویچ یا همان زمان هماهنگ جهانی (UTC) قرار دارد.

از مثبت سه و نیم تا منفی پنج، فاصله‌ای به میزان هشت و نیم ساعت قابل محاسبه است و بر همین اساس اختلاف ساعت ایران و کانادا با نقطهٔ مشخصی مثل تورنتو، ۸:۳۰ خواهد بود. یعنی اگر در تهران ۱۲ ظهر باشد، ساکنین تورنتو هشت و نیم ساعت دیرتر به ساعت ۱۲ ظهر می‌رسند و در آن لحظه، ساعت به وقت کانادا سه و نیم بعد از نصف شب را نشان می‌دهد.

پس اگر دوست و آشنایی در تورنتو دارید، نمی‌دانید در کانادا ساعت چنده و سر ظهر یا موقع ناهار به یادش افتادید، لازم است کمی خویشتن‌داری کنید و چند ساعت دیرتر تماس بگیرید!

توجه کنیم که ساعت استاندارد ایران یعنی UTC+3:30 در نیمهٔ اول سال (ابتدای فروردین) یک ساعت بیشتر می‌شود و به ساعت تابستانی یا همان DST تغییر می‌کند.

بنابراین، ساعت تابستانی ایران معادل با UTC+4:30 و یک ساعت بیش از ساعت استاندارد کشور است. یعنی ایران در نیمهٔ اول سال، یک ساعت به سمت شرق (طلوع آفتاب و آغاز روز) نزدیکتر و از مبدأ گرینویچ یک ساعت دورتر است. به همین دلیل، در حال حاضر که در فصل پاییز یا نیمهٔ دوم سال هستیم و ساعت به حالت عادی یعنی UTC+3:30 برگردانده شده و کانادا هنوز مشغول استفاده از ساعت DST است، با شهری که مثال زدیم یعنی تورنتو، هفت ساعت و نیم فاصله داریم. اما به محض اینکه کانادا، در پایان اکتبر و ابتدای ماه نوامبر، ساعتش را از فرمت تابستانی به حالت استاندارد برگرداند، اختلاف ساعت ایران و کانادا و خصوصاً تورنتو همان هشت ساعت و نیمی می‌شود که در جدول بالا آوردیم.

اختلاف ساعت ایران و کانادا در شهرها و استان‌های مختلف

تا اینجای کار به جدول اختلاف ساعت ایران و یک سری از شهرهای مهم کانادا اشاره کردیم و به دنبال آن، چند مفهوم و اصطلاح رایج را معرفی نمودیم. انتظار می‌رود که تا به اینجای کار، به فرمول محاسبهٔ ساعت جهانی کشورها و مناطق پی برده باشید و با داشتن عدد «تایم زون» یا منطقهٔ زمانی هر شهری از دنیا (UTC یا GMT)، ساعت آن شهر را بدون دردسر محاسبه کنید. در ادامه به موازات جزئیات اختلاف ساعت ایران و کانادا و ساعت به وقت کانادا، به اطلاعات کلی راجع به استان‌های ده گانه و مناطق سه گانهٔ کانادا اشاره کرده و سعی‌ می‌کنیم تا مبحث جغرافی امروز، چندان کسل‌کننده نباشد.

استان بریتیش کلمبیا

بریتیش کلمبیا با پنج میلیون جمعیت در منطقهٔ زمانی UTC-8 قرار دارد. بنابراین اختلاف ساعت ایران و کانادا در بریتیش کلمبیا به عنوان غربی‌ترین استان کانادا، ۱۱ ساعت و نیم است؛ یعنی ساعت به وقت کانادا در استان بریتیش کلمبیا یازده و نیم ساعت عقب‌تر از تهران است!

ویکتوریا و ونکوور دو شهر مهم این استانند و به دلیل مجاورت با اقیانوس آرام و نزدیکی به مناطق جنوبی کشور، آب و هوایی معتدل دارند. در واقع اگر از لحاظ آب و هوایی بریتیش کلمبیا را یکی از بهترین شهرهای کانادا بدانیم، اغراق چندانی نکرده‌ایم.

خصوصاً ونکوور که با بیش از ششصد و هفتاد هزار نفر جمعیت، در زمرهٔ زیباترین و توسعه‌یافته‌ترین شهرهای دنیا و جزو بزرگترین بنادر کشتیرانی جهان است. بیخود نیست که این شهر از لحاظ قیمت ملک و زمین، رکورددار کانادا و بعد از هنگ کنگ و سیدنی، از گرانترین شهرهای این کره خاکی است. بنابراین اگر به اقامت کانادا از طریق خرید ملک فکر می‌کنید، گزینه‌های به صرفه‌تر و مناسب‌تر از ونکوور نیز وجود دارد.

استان آلبرتا

آلبرتا در منطقه زمانی UTC-7 قرار دارد. بنابراین روز شما در ایران، ده ساعت و نیم زودتر از اقوام و خویشانی که در ادمونتون یا کلگری دارید آغاز می‌شود. اما اگر در داخل ایران به دنبال فهمیدن این باشید که در آلبرتا کانادا ساعت چنده ؟ باید بگوییم که ساعت 12:30 ظهر تهران معادل 2 صبح این استان خواهد بود.

آلبرتا پر از چمنزار است و از طریق رشته‌کوه‌های راکی، به همسایهٔ‌ غربی‌اش یعنی بریتیش کلمبیا جوش خورده و بهشت طبیعت‌گردان و اسکی‌بازان به شمار می‌رود.

مرکز این استان چهار میلیون و سیصد هزار نفری، شهر ادمونتون است که نزدیک به یک میلیون از جمعیت استان را در خود جای داده است. آلبرتا در روزگاران کهن چراگاه بوفالوها و جولانگاه سرخپوستان بوده و بقایای فرهنگ سرخپوستی در برخی از نقاطش، قدمتی شش هزار ساله دارند و بخشی از میراث جهانی یونسکو محسوب می‌شوند. آلبرتا یکی از استان‌های مهاجرپذیر است و دریافت جاب آفر یا پیشنهاد شغلی برای ویزای کانادا از جمله روش‌های مرسوم و مطمئن برای مهاجرت به این استان محسوب می‌شود.

استان ساسکاچوان

با توجه به قرار گرفتن ساسکاچوان در منطقهٔ زمانی UTC-6، اختلاف ساعت ایران و کانادا در این استان معادل 9 ساعت و نیم است. به بیانی دیگر، اگر ساعت به وقت کانادا در ساسکاچوان معادل 7:30 صبح باشد، در تهران ساعت 6 بعد از ظهر خواهد بود.

ساسکاچوان هم مانند آلبرتا یکی از محورهای مهم کانادا در صنایع نفت و گاز است و مثل هر دو همسایه‌اش یعنی منیتوبا و آلبرتا، صنعت کشاورزی بسیار پر و پیمانی دارند.بیشتر اهالی این استان یک میلیون و دویست هزار نفری در مناطق جنوبی و در سه شهر ساسکاتون و رجاینا و پرنس آلبرت زندگی می‌کنند و بازار شکار و ماهیگیری در این استان، همیشه پررونق است. ساعت ساسکاچوان در طول سال ثابت است و از تفاوت ساعت تابستانی و استاندارد در آن خبری نیست، برای همین محاسبه اختلاف ساعت ایران و کانادا در این استان راحت‌تر است. در ضمن ساسکاچوان یکی از آن استان‌هایی است که به شدت به رانندگان کامیون و یک سری مشاغل خاص نیاز دارد و مهاجرت به کانادا بدون مدرک تحصیلی در مورد آن بسیار جواب می‌دهد.

استان منیتوبا

وینیپگ و چرچیل دو شهر معروف استان منیتوبا هستند و این استان هم مانند ساسکاچوان در تایم زون UTC-6  قرار گرفته است، یعنی اختلاف ساعت ایران و کانادا در این استان برابر با 9 ساعت و نیم است.

وقتی به مناطق شمالی‌ این استان که عملاً در همسایگی قطب شمال جا خوش کرده‌اند نگاه می‌کنیم، می‌فهمیم که چرا منیتوبا را به عنوان پایتخت خرس قطبی در جهان می‌شناسند.

. البته خرس قطبی تنها مشخصهٔ این استان زیبا و پهناور نیست. اگر در زمان درستی از سال گذرتان به شهر چرچیل بخورد و در نقطهٔ مناسبی در برابر پهنهٔ آسمان قرار بگیرید، با یکی از اعجاب‌آورترین صحنه‌های عمرتان یعنی هاله‌های قطبی در آسمان مواجه خواهید شد. و چرچیلِ منیتوبا، یکی از سه نقطهٔ برگزیدهٔ جهان برای مشاهدهٔ این پدیدهٔ طبیعی خارق‌العاده و حیرت‌انگیز است.

استان انتاریو

انتاریو با چهارده و نیم میلیون نفر، پرجمعیت‌ترین استان کانادا و با داشتن شهرهای مهمی مثل تورنتو و اتاوا، یکی از مطلوب‌ترین مقاصد مهاجرت و تحصیل در کانادا برای ایرانیان به شمار می‌رود.

انتاریو در منطقهٔ زمانی UTC-5 قرار دارد و بر همین اساس اختلاف ساعت ایران و کانادا در این استان، هشت ساعت و نیم محاسبه می‌شود. از این رو اگر ساکن یکی از شهرهای ایران هستید و می‌خواهید بدانید که در این استان از کانادا ساعت چنده باید به شما بگوییم که ساعت 10 صبح تورنتو معادل 6:30 بعد از ظهر ایران خواهد بود.

این استان به جنگل‌ها و دریاچه‌های زیبایش معروف است و برج پانصد و پنجاه و سه متری کانادا و مجموعه آبشارهای نیاگارا را که جزو جلوه‌‌های نمادین این کشور محسوب می‌شوند، میزبانی می‌کند.

بر فراز برج سر به فلک کشیده CN Tower‌ یا همان برج ملی کانادا که در شهر تورنتو واقع شده، یک رستوران گردان گرانقیمت جا خوش کرده که منظرهٔ تمام شهر را از میان ابرها آشکار می‌کند.

استان کبک 

استان کبک با هشت و نیم میلیون نفر جمعیت، مقام دوم را بعد از انتاریو و مقام نخست کانادا از نظر مساحت به خود اختصاص می‌دهد و با داشتن دو شهر فرانسه‌زبان پررونق و معروفش یعنی کبک و مونترال، جزو مقاصد مهاجرتی ایده‌آل در کانادا به شمار می‌رود.

از آنجایی که کبک هم مانند همسایهٔ‌ غربی‌ خود، در منطقهٔ زمانی UTC-5 قرار گرفته، اختلاف ساعت ایران و کانادا در این استان هم هشت و نیم ساعت است؛ یعنی اگر ساعت به وقت کانادا در استان کبک 9 شب باشد، در ایران ساعت 5:30 صبح خواهد بود.

بیشتر اهالی کبک در کرانهٔ رودخانهٔ عظیم‌الجثهٔ سِینت لارنس و جایی در میانهٔ دو شهر اصلی استان زندگی می‌کنند و بسیاری از گردشگران، از آثار به جا مانده از قرون گذشته مانند Old Montreal‌ و Old Quebec دیدن کرده و برای ساعاتی خود را در اروپای قدیم احساس می‌کنند.

چنانچه سوالی در خصوص راه‌های دریافت ویزای توریستی کانادا دارید، می‌توانید از مشاوره همکاران ما در نیلگام استفاده کنید.

استان نیوبرانزویک

اختلاف ساعت ایران و کانادا در نیوبرانزویک با توجه به قرار گرفتنش در UTC-4 ،هفت و نیم ساعت است؛ یعنی اگر ساعت یک و نیم ظهر در تهران باشد، ساعت به وقت کانادا و شهر سنت جان معادل 6 صبح خواهد بود.

این استان بیش از هفتصد و هفتاد هزار نفر جمعیت دارد و یکی از سه استان دریایی و یکی از چهار استان آتلانتیک کانادا محسوب می‌شود و بیش از اینکه به خشکی‌های اطرافش متصل باشد، با اقیانوس اطلس و رودخانه‌های اطراف هم مرز است. نیوبرانزویک که به استان فانوس‌های دریایی مشهور است، شهرهایی مثل فردریکتُن و مونکتن و سِینت جان را در خود جای داده و سواحل زیبایش با رشته‌کوه‌های آپالاش که از آمریکا آغاز شده‌اند، در قلب استان پیوند خورده‌ است.

استان نوا اسکوشیا

نوا اسکوشیا یکی از کوچکترین استان‌های کاناداست و با نزدیک به یک میلیون جمعیت جزو متراکم‌ترین مناطق این کشور به شمار می‌رود. این سرزمین جزو استان‌های دریایی کانادا بوده، همسایهٔ دیوار به دیوار نیوبرانزویک است و به این ترتیب، در منطقهٔ زمانی UTC-4 قرار می‌گیرد.

بنابراین اختلاف ساعت کانادا و ایران در این استان و در شهرهای اصلی‌اش هالیفاکس، وُلفزْویل و سیدنی هفت ساعت و نیم است؛ یعنی اگر ساعت در تهران 7 صبح باشد، ساعت به وقت کانادا در نوا اسکوشیا و شهری مثل هلیفکس برابر با 11:30 شب خواهد بود.

نوا اسکوشیا به غذاهای دریایی منحصربه فرد و قلعه‌های تاریخی‌اش معروف است و گونه‌های دریایی جالب و بی‌شماری در سواحلش جولان می‌دهند.

استان پرنس ادوارد آیلند

جزیرهٔ پرنس ادوارد یا اگر بخواهیم دقیق‌تر گفته باشیم، مجمع‌الجزایر پرنس‌ادوارد، همسایهٔ شمالی و کوچکتر دو استان قبلی یعنی نیوبرانزویک و نوا اسکوشیا و سومین استان دریایی کاناداست. این جزیره کمی بیش از صد و پنجاه هزار نفر جمعیت دارد و مثل همسایگانش در منطقهٔ زمانی UTC-4 قرار می‌گیرد.پس اختلاف ساعت ایران و کانادا در پرنس ادوارد که کوچکترین استان کانادا محسوب می‌شود، کماکان هفت ساعت و نیم است.

بر همین اساس اگر ساعت به وقت کانادا در شارلوت تاون 8:30 صبح باشد، زمان در تهران معادل 4 خواهد بود. شارلوت‌تاون و پی ای آی (P.E.I) دو شهر اصلی این استان هستند و به صدف‌های خوشمزه و مرغوبشان شهرت دارند. البته شهر دوم یعنی پی‌ ای آی، یک ماجرای معروف دیگر هم دارد و آن داستان معروف آن شرلی (Ann of Green Gables) است که در این شهر نقل شده و برای آنهایی که سریال یا کارتونش را دیده‌اند کاملا آشناست.

استان نیوفاندلند و لابرادور

نیوفاندلند شرقی‌ترین استان کاناداست که از دو خشکی مجزا از هم تشکیل شده، یکی از‌ آنها جزیرهٔ نیوفاندلند است و دیگری با نام لابرادور شناخته می‌شود و در غرب با کبک و در کرانهٔ شرقی با اقیانوس اطلس هم مرز است. عمدهٔ جمعیت پانصد هزار نفری استان (بالای 90 درصد) در نیوفاندلند و جزایر کوچک اطراف و شهر سِینت جان یعنی مرکز استان زندگی می‌کنند. جالب اینجاست که نیوفاندلند و لابرادور در دو منطقهٔ زمانی مختلف قرار می‌گیرند.

در واقع، لابرادور در UTC-4 و جزیرهٔ نیوفاندلند در UTC-3:30 است. بنابراین با توجه به قرار داشتن کشور ما در منطقهٔ زمانی UTC+3:30، اختلاف ساعت ایران و کانادا در لابرادور برابر با هفت ساعت و نیم و در نیوفاندلند برابر 7 ساعت است.

بنابراین، اگر در ایران باشید و بخواهید بدانید که در نیوفاندلند و لابرادور کانادا ساعت چنده باید بگوییم که ساعت 6:30 صبح سنت جان برابر با 13:30 در ایران است.

منطقهٔ یوکان

یوکان یکی از مناطق شمالی سه گانهٔ کانادا و در واقع کوچکترین آنهاست. این منطقهٔ سردسیر کمی بیش از چهل و دو هزار نفر جمعیت دارد، با آلاسکا هم مرز است و جزو خلوت‌ترین نقاط کانادا به شمار می‌رود.

عدهٔ کسانی که این منطقه را برای زندگی در کانادا انتخاب می‌کنند زیاد نیست، ولی افراد زیادی هستند که برای مشاهدهٔ هاله‌ها یا شفق‌های اسرارآمیز قطبی، یا سورتمه‌سواری یا آثار به جا مانده از دوران جویندگان طلا، پایشان به یوکان باز می‌شود.

یوکان همسایهٔ شمالی بریتیش کلمبیاست و در منطقهٔ زمانی UTC-8 قرار دارد. بنابراین، اختلاف ساعت ایران و کانادا در این منطقه یازده ساعت و نیم است که بیشترین اختلاف ساعت ممکن با کشور کاناداست. یوکان عملاً بخشی از قطب شمال محسوب می‌شود و یکی دیگر از معدود سرزمین‌های سیاره است که در برخی از مواقع سال، خورشیدش نصف شب‌ها هم می‌تابد!

اما از آنجایی که یوکان جزو قلمروهای سرد و کم جمعیت کشور کانادا محسوب می‌شود، جزئیات ساعت به وقت کانادا در این منطقه چندان جذابیتی برای متقاضیان ایرانی ندارد.

سرزمین‌های شمال غربی 

یکی دیگر از مناطق سه گانهٔ شمالی در کانادا با عنوان سرزمین‌های شمال غربی (Northwest Territories) شناخته می‌شود و با وجود وسعت عریض و طویلی که دارد، جمعیتش به زور از مرز چهل و پنج هزار نفر عبور می‌کند. این منطقه همسایهٔ شمالی استان آلبرتاست و در تایم زون UTC-7 قرار می‌گیرد و ده ساعت و نیم با ایران اختلاف زمانی دارد؛ یعنی از منظر اختلاف ساعت ایران و کانادا قلمرو سرزمین‌های شمال غربی 10 و نیم ساعت از ساعت ایران عقب‌تر بوده و تفاوت فاحشی در این زمینه دارد.

در این منطقه هم مشاهدهٔ پدیدهٔ شفق‌‌های قطبی و آفتاب نیمه شب، امری عادی است و طبیعت سردسیر و بکرش در کمتر جایی از سیاره پیدا می‌شود. بومیان و سرخپوستان، یا بگوییم ساکنین کهن کانادا، نیمی از جمعیت سرزمین‌های شمال غربی را تشکیل می‌دهند و در همین جامعهٔ کوچک و جمع و جور، به بیش از یازده زبان کهن و رسمی سرخپوستی، صحبت می‌کنند. زبان‌های زیبا و حیرت‌آوری که آمیختگی غیرقابل تصوری با مادرِ طبیعت دارند و امیدواریم هرگز به فراموشی سپرده نشوند.

منطقه نوناووت 

نوناووت (یا به تلفظ و نوشتار صحیح‌تر نوناوِت) هم جزو مناطق سه گانهٔ شمالی در کانادا و در حقیقت بزرگترین و در عین حال خلو‌ت‌ترین آنهاست. نوناووت با استان منیتوبا در یک منطقهٔ زمانی مشترک یعنی UTC-6 قرار دارد و به این ترتیب، اختلاف ساعت ایران و کانادا در این منطقه ۹ ساعت و نیم است.

نوناووت هم مثل دو منطقهٔ شمالی قبلی، پاره‌ای از قطب است و آب و هوای سرد و پوشیده از برفی دارد. نوناوت تا سال ۱۹۹۹ جزوی از سرزمین‌های شمال غربی محسوب می‌شد، اما از آن سال به بعد مرز جداگانه‌ و تشکیلات  مستقلی پیدا کرد. در این سرزمین منزوی و یخ‌زده کمتر از چهل هزار نفر زندگی می‌کنند و احتمالش کم است که ایرانیان علاقمند به مهاجرت به کانادا، نوناووت را برای زندگی و یا تحصیل انتخاب کنند.  بهر تقدیر اگر از دیو و دد ملول شدید و به دنبال جای خلوتی برای زندگی می‌گشتید، در نوناووت با سرخپوستان و خرس‌های قطبی زیادی همسایه خواهید شد.

امکان پرداخت هزینه خدمات با ارز دیجیتال امکان پذیر است. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

75237 – 021 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *