مهاجرت کاری

طرح اعزام نیروی کار به کشورهای اروپایی

در این مطلب قصد داریم تا جزئیات طرح اعزام نیروی کار به کشورهای اروپایی را مورد بررسی قرار داده و در مورد شرایط و قوانین فعالیت نیروی کار خارجی در قاره اروپا و حوزه شینگن صحبت کنیم، اینکه فعالیت تمام وقت در بازار کار اروپا چه مزایایی را برای شما به همراه دارد و حداقل چه میزان درآمدی را برای شما در پی خواهد داشت.

زمانی که حرف از مهاجرت کاری و طرح اعزام نیروی کار به کشورهای اروپایی می شود، باید این نکته را بخاطر داشته باشید که اولویت جذب نیروی کار در بازارهای بین المللی قاره اروپا و کشورهای حوزه شینگن با شهروندان بومی، افراد دارای کارت اقامت اروپا و شهروندان اروپایی سایر کشورهای همسایه است.

البته در این میان استثنایی برای نیروی کار خارجی متخصص و دارای مهارت ویژه وجود داشته و این سیستم اولویت بندی چندان برای این افراد صدق نمی کند. اما اگر کسب و کار و مهارت کاری شما جزو مشاغل عمومی در اروپا باشد، پروسه مهاجرت کاری شما به شرح زیر خواهد بود.

ویزای کار شینگن

مهاجرت کاری و فعالیت در یک موقعیت شغلی تمام وقت در بازار کار اروپا، به معنی بستن یک قرارداد بلند مدت حداقل یک ساله و زندگی در کشور مورد نظر از جمله فرانسه، آلمان، جمهوری چک و یا لهستان است.

از این رو، شما باید برای مهاجرت طولانی مدت خود به اروپا و حوزه شینگن، به خوبی خود را آماده کرده و اطلاعات کامل در مورد جزئیات پروسه کار در خارج از کشور کسب کنید.

به عنوان یک ایرانی، اگر قصد انجام کار قانونی در بازار کار اروپا و مهاجرت کاری داشته باشید، باید به فکر دریافت مجوز ورود بلند مدت و یا همان ویزای کار اروپا باشید. اگر کشور مورد نظر شما جزو 26 کشور حوزه شینگن از جمله اسپانیا، پرتغال، سوئد، سوئیس، بلژیک و یا آلمان باشد، قوانین کار و مهاجرت کاری از قوانین حوزه شینگن تبعیت کرده و تقریباً دارای شکل و فرمی یکسان است.

یعنی، شما باید پیش از اقدام برای ویزای کار شینگن، به فکر دریافت دعوتنامه کاری و یا همان جاب آفر از یک کارفرما و یا شرکت اروپایی باشید.

باید در همین ابتدا به این موضوع توجه داشته باشید که نمی توان با هر نوع ویزای شینگن اجازه کار دریافت کرد، برای مثال، ویزای توریستی شینگن از نوع کوتاه مدت با حداکثر اعتبار 90 روزه است و تنها برای اهدافی نظیر گردشگری، دید و بازدید و یا شرکت در یک رویداد صادر می شود.

اگر ویزای شینگن شما از نوع ویزای تحصیلی باشد، اجازه دریافت ورک پرمیت و مجوز کار را خواهید داشت، اما نوع کار شما در زمان تحصیل به صورت پاره وقت بوده و تنها در زمان تعطیلات سال و دانشگاه، اجازه کار تمام وقت در بازار کار اروپا را دارید.

از این رو، شما باید برای ویزای بلندمدت تایپ D شینگن و یا همان ویزای کار درخواست دهید. اگر یک شهروند اروپایی عضو اتحادیه اروپا و یا دارای کارت اقامت دائم شنگن باشید، نیازی به دعوت نامه کاری نداشته و می توانید به راحتی رزومه کاری خود را فرستاده، مصاحبه حضوری و یا اینترنتی انجام دهید و در صورت توافق دو طرفه، استخدام شوید.

اما این موضوع برای شهروندان خارجی و خصوصاً آسیایی صدق نمی کند. شما ملزم هستید تا در پروسه مهاجرت کاری به کشورهای اروپایی، اول از همه با یک کارفرما و یا شرکت خارجی مرتبط با زمینه کاری خود ارتباط برقرار کرده و سوابق و رزومه کاری خود را جهت ارزیابی و استخدام، برای ایشان ارسال کنید.

ممکن است، پیدا کردن موقعیت کاری مناسب با حقوق مدنظر شما از فاصله دور و خارج از کشور سخت باشد و نتوانید به راحتی با کارفرمای مورد نظر خود ارتباط بگیرید، از این رو، امکان استفاده از خدمات شرکت های واسط را برای اعزام نیروی کار به اروپا خواهید داشت.

در واقع یا باید به خوبی در مورد روند اخذ جاب آفر و ویزای کار اروپا تحقیق کرده و خودتان را برای دریافت و آماده سازی مدارک هویتی، مالی، کاری و تحصیلی آماده کنید و یا اینکه انجام این امور را به یک شرکت واسط اعزام نیروی کار به اروپا بسپارید تا با سختی و در زمان کمتری جاب آفر خود را دریافت کرده و برای ویزای کار شینگن اقدام کنید.

خوشبختانه در حال حاضر گروه شرکت های نیلگام خدمات طرح اعزام نیروی کار به دو کشور اروپایی لهستان و جمهوری چک را در دستور کار خود قرار داده و تحت شرایط زیر، این خدمات را به متقاضیان واجد شرایط ارائه می دهد.

اعزام نیروی کار به جمهوری چک

در برنامه اعزام نیروی کار به اروپا و جمهوری چک، نیروی مورد نیاز خارجی برای مشاغلی نظیر خدمات بسته بندی، نظافتی و مشاغل ساختمانی بوده و برای نیروی کار واجد شرایط، میانگین حقوق 900 تا 1200 در ماه در نظر گرفته شده است.

همچنین، هزینه محل اسکان نیروی کار خارجی در جمهوری چک نیز کاملاٌ به عهده کارفرما است.

عموماً زمانی که یک موقعیت کاری در بازار کار این کشور به وجود می آید، آگهی استخدام برای حداقل 30 روز کاری در دسترس شهروندان بومی، افراد دارای کارت اقامت و شهروندان اروپایی سایر کشورها قرار می گیرد.

در صورتی که طی زمان آگهی، نیروی لازم برای موقعیت شغلی مورد نظر جذب و استخدام نشود، اداره کار برای رفع مشکل کمبود نیرو از جذب نیروی خارجی غیر اروپایی استفاده می کند.

بر همین اساس، به کارفرماها و شرکت های جمهوری چک این اجازه داده می شود تا در برخی از موقعیت های شغلی که با کمبود نیروی شدید روبرو شده، از گزینه جاب آفر و جذب نیروی خارجی غیراروپایی استفاده شود.

از این رو، فرد باید به صورت شخصی و یا از طریق شرکت واسط، برای ارسال انواع مدارک و سوابق کاری، مالی و هویتی به کارفرمای اروپایی اقدام کند.

عموماً ارزیابی پرونده توسط کارفرمای اروپایی در حدود 1 تا 2 ماه کاری زمان می برد، در صورتی که کارفرما با شرایط کلی نیروی کار خارجی موافقت داشته باشد، نامه جاب آفر را برای وی ارسال خواهد کرد.

اما تنها دریافت جاب آفر از کارفرمای جمهوری چک کفایت نکرده و باید برای اخذ ویزای شینگن بلند مدت تایپ D یا همان ویزای کار اروپا اقدام کنید. از این رو باید یک وقت سفارت چک رزرو کرده و برای ارائه مدارک، پاسپورت و درخواست ویزای چک، در موعد مقرر در محل سفارت چک حضور پیدا کنید.

به طور معمول، بررسی و ارزیابی پرونده درخواست ویزای کار شینگن بین 2 تا 3 ماه کاری زمان می برد و در صورت موافقت با شرایط کلی متقاضی، ویزای شینگن ملی با حداکثر یک سال اعتبار برای وی صادر می شود.

سپس فرد باید با استفاده از ویزای کار جمهوری چک و نامه جاب آفر، به کشور مقصد سفر کرده و با عقد قرارداد کار، برای دریافت مجوز کار work permit و کارت اقامت قابل تمدید شینگن اقدام کند.

کارت اقامت شنگن به شما این امکان را می دهد تا بدون نیاز به اخذ ویزای مجدد، آزادانه به 34 کشور عضو اتحادیه اروپا و حوزه شینگن سفر کنید. به طور معمول، شما می توانید با تمدید قرارداد کاری خود در کشور جمهوری چک، مجوز کار و کارت اقامت خود را برای یک سال دیگر تمدید نمایید.

با گذشت 5 سال از تمدید کارت اقامت، مجوز کار و پرداخت به موقع مالیات بر درآمد، این امکان را دارید تا برای کارت اقامت دائم و یا همان ویزای شینگن دائم درخواست دهید. البته در صورتی که در حین کار در جمهوری چک، قصد ازدواج با یک شهروند و یا فرد دارای اقامت دائم این کشور را داشته باشید، پروسه دریافت کارت اقامت دائم شما به 2 سال کاهش پیدا خواهد کرد.

لازم به ذکر است که میانگین هزینه زندگی در جمهوری چک، بنابر سبک زندگی فرد بین 300 تا 600 یورو در ماه متغیر است، از این رو با احتساب رایگان بودن محل اسکان نیروی کار خارجی در این کشور، می توان بخشی از درآمد خود را پس انداز کرده و به فکر ارتقاء وضعیت زندگی و شغلی خود در اروپا باشید.

همچنین بد نیست از این موضوع باخبر باشید که با دریافت کارت اقامت دائم جمهوری چک، مجوز کار شما به صورت آزاد صادر می شود و این اجازه را به شما می دهد تا در هر شغل و با هر کارفرمایی، حتی خارج از کشور جمهوری چک، به کار و زندگی بپردازید.

اگر مایل به شرکت در طرح اعزام نیروی کار به اروپا هستید، می توانید از طریق گروه شرکت های نیلگام، در این برنامه مهاجرتی شرکت کنید.

بر همین اساس، هزینه مورد نیاز برای شرکت در طرح اعزام نیروی کار به اروپا در مجموع 2200 یورو است که در 3 مرحله و قسط از متقاضی دریافت می شود.

در مرحله اول، شرایط کلی متقاضی و رزومه تحصیلی و کاری وی توسط کارشناسان نیلگام بررسی شده و در صورت تائید اولیه با عقد قرارداد، مبلغ 500 یورو دریافت می شود، سپس رزومه کاری و پرونده متقاضی برای کارفرمای اروپایی ارسال می گردد.

در مرحله دوم، با دریافت جاب آفر از کارفرمای جمهوری چک، 500 یورو دیگر از متقاضی دریافت شده و انواع مدارک هویتی، مالی، سوابق کاری و تحصیلی فرد برای ویزای کار شینگن آماده می گردد.

در نهایت پیش از اقدام برای ویزای کار اروپا، مبلغ نهایی 1200 یورویی از فرد دریافت می شود. مدارک مورد نیاز برای شرکت در طرح مهاجرت کاری به اروپا شامل موارد زیر می شود:

  • اصل و کپی پاسپورت
  • گواهی سلامت پزشکی
  • رزومه و سوابق کاری متقاضی
  • گواهی های مهارتی مرتبط با زمینه کاری
  • ترجمه مدرک تحصیلی (حداقل کاردانی)
  • سوابق بیمه تامین اجتماعی
  • ترجمه سایر مدارک هویتی متقاضی

برای شرکت در این طرح، ابتدا باید نسبت به رزرو وقت مشاوره اقدام کرده و مدارک خود را جهت بررسی های بیشتر به کارشناسان نیلگام ارائه دهید، در صورتی که دارای شرایط لازم اولیه از نگاه کارشناسان امور مهاجرت نیلگام باشید، درخواست شما برای عقد قرارداد و ادامه روند مهاجرت به اروپا پیگیری خواهد شد.

باید به این موضوع اشاره کنیم که اولویت انتخاب متقاضیان این طرح مهاجرتی با افرادی است که دارای مهارت زبان و مدرک زبان معتبر آیلتس و یا تافل هستند.

اعزام نیروی کار به لهستان

یکی دیگر از طرح های اعزام نیروی کار به قاره اروپا و حوزه شینگن، طرح مهاجرت کاری به کشور لهستان است.

سیستم جذب نیروی کار خارجی در این کشور نیز دقیقاً مشابه با جمهوری چک بوده و نیازمند دریافت جاب آفر و مجوز کار از کارفرما و یا شرکت اروپایی است. از این رو، رصد موقعیت های کاری در دسترس، مکاتبه و تعامل با کارفرماهای خارجی و ارسال رزومه و سوابق کاری جزو ملزومات این برنامه مهاجرتی بوده که باید به صورت شخصی و یا از طریق یک شرکت واسط انجام شود.

حوزه کاری مورد نیاز در کشور لهستان جزو مشاغل عمومی بوده و در زمینه خیاطی صنعتی است. از این رو، تنها متقاضیان دارای سابقه کار و مهارت خیاطی و البته گواهی معتبر امکان شرکت در این طرح مهاجرتی را دارند.

به طور معمول، ارسال مدارک کاری به کارفرما، ارزیابی پرونده و ارسال جاب آفر از سوی کارفرما بین 30 تا 60 روز کاری زمان می برد. سپس نوبت به دریافت ویزای کار شینگن از سفارت این کشور می رسد.

در حال حاضر، وقت سفارت شینگن و پیگیری امور ویزای لهستان توسط کارگزاری وی اف اس انجام می پذیرد، از این رو، شما باید یک وقت سفارت رزرو کرده و مدارک کاری، تحصیلی، مالی و هویتی خود را جهت ارائه به کنسولگری آماده کنید.

عمده مدارک مورد نیاز جهت ارائه به کارفرما و اقدام برای ویزای کار لهستان شامل موارد زیر می شود:

  • اصل و کپی پاسپورت
  • گواهی سلامت پزشکی
  • عکس بیومتریک جدید و رنگی
  • ترجمه مدرک و گواهی مهارت خیاطی
  • سوابق بیمه مرتبط با زمینه کاری
  • ترجمه مدرک تحصیلی (حداقل دیپلم)
  • گواهی عدم سوءپیشینه
  • نامه تمکن مالی (در صورت درخواست سفارت)
  • فرم تکمیل شده درخواست ویزای کار
  • رسید پرداخت هزینه ویزای شینگن و انگشت نگاری بیومتریک

حقوق در نظر گرفته شده برای این موقعیت شغلی تمام وقت در اروپا، به طور میانگین بین 700 تا 1300 یورو در ماه است و هزینه اسکان نیروی کار نیز به عهده کارفرما خواهد بود.

به طور معمول، روند ارزیابی پرونده توسط کارفرما، صدور جاب آفر و اخذ ویزای کار شینگن در ایران در حدود 6 ماه کاری زمان می برد.

از این رو در صورتی که تمایل به شرکت در برنامه اعزام نیروی کار به لهستان دارید، می توانید یک وقت مشاوره از گروه شرکت های نیلگام گرفته و مراحل بعدی این طرح را پیگیری کنید.

هزینه شرکت در طرح مهاجرت کاری به لهستان در مجموع 2700 یورو است که در 3 مرحله از متقاضی دریافت می شود، در مرحله اول، مشاوره کامل به فرد ارائه شده و شرایط کاری متقاضی توسط کارشناسان نیلگام مورد ارزیابی اولیه  قرار می گیرد.

در صورتی که فرد دارای شرایط لازم برای شرکت در این طرح مهاجرتی اروپا باشد، مبلغ 700 یورو در زمان عقد قرارداد از وی دریافت شده و رزومه و سوابق کاری فرد برای کارفرمای اروپایی ارسال می گردد.

با موافقت کارفرما و صدور مدرک جاب آفر، نوبت به قسط دوم و پرداخت هزینه 800 یورویی می رسد. در نهایت پیش از آماده سازی انواع مدارک ویزای شینگن و اقدام برای ویزای کار اروپا، هزینه نهایی 1200 یورویی از متقاضی دریافت شده و مقدمات اخذ این ویزای ارزشمند و بلند مدت اروپا فراهم می شود.

با دریافت ویزای کار لهستان و جاب آفر این کشور، فرد می تواند به راحتی به کشور مقصد سفر کرده و با عقد قرارداد نهایی با شرکت اروپایی، برای کارت اقامت یکساله اروپا و مجوز کار قانونی و تمام وقت اقدام نماید.

در صورتی که کارفرما از نحوه کار شما راضی باشد و درخواست تمدید قرارداد کاری به شما ارائه دهد، امکان تمدید کارت اقامت و زندگی بلند مدت در حوزه شینگن و اروپا برای شما وجود دارد.

از آنجایی که لهستان جزو اتحادیه اروپا و حوزه شینگن است، شما قادر هستید تا بدون نیاز به ویزای شینگن به تمامی کشورهای این حوزه از جمله فرانسه و اسپانیا سفر کرده و کارت خود را در هر سال تمدید کنید.

با دریافت کارت اقامت شینگن، امکان همراهی فرزندان زیر 18 سال و همسر متقاضی در اروپا وجود داشته و فرد می تواند از مزیت تحصیل رایگان فرزندان در این کشور استفاده کند.

در نهایت با گذشت 5 سال از تمدید کارت اقامت شینگن، امکان درخواست کارت اقامت دائمی برای نیروی کار خارجی وجود دارد و با گذشت 5 سال از دریافت کارت اقامت دائمی شنگن، شرایط برای درخواست حق شهروندی و پاسپورت ارزشمند لهستان فراهم خواهد شد.

در واقع شما می توانید با کسب درآمد ارزی و زندگی در اروپا، از شرایط اقامت دائم و دریافت تابعیت کشور لهستان در کنار ایران برخوردار شوید.

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با انواع مهاجرت کاری به اروپا با کارشناسان ما در نیلگام تماس گرفته و در صورت تمایل از سایر طرح های مهاجرتی موجود از جمله اسکیل ورکر فدرال کانادا استفاده کنید.

امکان پرداخت هزینه خدمات با ارز دیجیتال امکان پذیر است. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

75237 – 021 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *