تور, ویزا

آشنایی با منطقه شینگن و کشورهای عضو شینگن

کشورهای عضو حوزه شنگن را بشناسید


از زمان تشکیل اتحادیه اروپا در اواخر دهه 1950 میلادی، کشورهای عضو این اتحادیه تلاش‌های زیادی به منظور برداشتن موانع در زمینه جابه‌جایی کالا و مسافر بین یکدیگر انجام دادند. نتیجه تمام این تلاش‌ها منجر به توافق‌نامه شینگن و تشکیل منطقه‌ای به همین نام شد که کشورهای شنگن را در خود جای داده است. بر اساس این توافق‌نامه، کشورهای اروپایی عضو منطقه شینگن به کنترل مرزی بین یکدیگر پایان داده تا اروپا را به سمت ایجاد یک منطقه بدون مرز سوق دهند.

در حال حاضر 29 کشور به‌عنوان کشورهای عضو شینگن مطرح هستند و رفت‌وآمد بین آن‌ها برای شهروندان، افراد مقیم این کشورها و دارندگان ویزای شینگن آزاد است.

شینگن چیست؟

شینگن یک منطقه اروپایی متشکل از 29 کشور است که مرزهای داخلی بین خود را آزاد کرده‌ و بر تقویت مرزهای خارجی خود تمرکز نموده‌اند.

شهروندان و افرادی که اقامت دائم شینگن را داشته باشند امکان تردد بین کشورهای شنگن را به صورت آزادانه خواهند داشت. برای درک بهتر این موضوع می‌توانید منطقه شینگن را به‌عنوان یک قلمرو یا کشور واحد در نظر بگیرید که از 29 استان مختلف (کشورهای عضو شینگن) تشکیل شده و رفت‌ وآمد بین آن‌ها هیچ نیازی به ویزا نخواهد داشت.

پیمان شینگن

در راستای پیمان شنگن، آلمان و فرانسه اولین کشورهایی بودند که در جهت ایجاد یک منطقه یکپارچه بدون نیاز به ویزا برای رفت‌وآمد گام برداشتند.

توافق‌نامه شینگن در سال 1985 در لوکزامبورگ به امضا رسید و در ابتدا فقط 5 کشور اروپایی آلمان، فرانسه، بلژیک، لوکزامبورگ و هلند در توافق‌‎نامه کشورهای حوزه شینگن حضور داشتند.

فرآیند اجرایی این توافق‌نامه 5 سال بعد در سال 1990 آغاز شد و کشورهای مذکور یک بار دیگر به منظور امضای کنوانسیون اجرای پیمان گرد هم آمدند. در این توافق‌نامه موارد زیر مطرح شد:

  • لغو کنترل مرزهای داخلی
  • تدوین رویه یکپارچه برای صدور ویزای شنگن
  • ایجاد یک بانک اطلاعاتی بین‌المللی
  • ایجاد همکاری و تعامل بین افسران داخلی و مهاجرت

چند ماه بعد از این اتفاق، ایتالیا نیز توافق‌نامه کشورهای شنگن را امضا کرد و سپس اسپانیا و پرتغال به جمع این کشورهای شنگن اضافه شدند. پیمان شینگن به مرور گسترش یافت و به یکی از مهم‌ترین توافق‌نامه‌های منطقه‌ای در جهان تبدیل شد.

در نهایت لیختن‌اشتاین آخرین کشوری بود که در سال 2008 میلادی پیمان کشورهای عضو شینگن را امضا کرد و به جمع این حوزه معتبر پیوست.

کشورهای عضو شینگن کدامند؟

در حال حاضر 29 کشور اروپایی عضو پیمان شینگن بوده و تردد بین این کشورها برای شهروندان و افراد مقیم این کشورها آزاد است. ممکن است در آینده لیست کشورهای شنگن دچار تغییر شده و برخی کشورهای دیگر نیز به منطقه شینگن اضافه شوند. به عنوان مثال کشورهایی مانند:

قبرس و حتی ترکیه جزو کشورهایی هستند که احتمالا در آینده به عضویت حوزه شینگن در بیایند. در جدول زیر لیست کشورهای عضو شینگن را مشاهده خواهید کرد:

آلمان

یونانمالتسوئد

اتریش

مجارستانهلندسوئیس
بلژیکایسلندنروژ

جمهوری چک

دانمارک

ایتالیالهستاناسپانیا

استونی

لتونیپرتغال

لیختن اشتاین

فنلاندلوکزامبورگاسلواکی

رومانی

فرانسه

لیتوانیاسلوونی

بلغارستان

کرواسی

کشورهای اروپایی غیر شینگن

طبق اطلاعات ارائه شده در وب‌سایت axa-schengen، کشورهای عضو اتحادیه اروپا که جزو کشورهای شنگن محسوب نمی‌شوند، شامل موارد زیر می‌گردند:

  • قبرس
  • ایرلند
  • انگلستان

در این بین کشورهای در ارتباط با قاره اروپا که جزو کشورهای حوزه شینگن نبوده و در بخش مناطق و کشورهای اروپای شرقی قرار دارند، شامل موارد زیر می‌شوند:

  • اوکراین
  • صربستان
  • مونته‌نگرو
  • مولداوی
  • مقدونیه
  • بوسنی و هرزگووین
  • بلاروس
  • آذربایجان
  • ارمنستان
  • آلبانی

مناطق خاصی مثل آندورا، موناکو و واتیکان سیتی نیز به عنوان ایالت‌های microstates جزئی از کشورهای شنگن محسوب نمی‌شوند، اما به دلیل قرار گرفتن در داخل حوزه شینگن مستثنی بوده و شامل اعمال کنترل مرزی داخلی نمی‌شوند.

ویزای شینگن چیست؟

امکان تردد آزادانه در کشورهای عضو شینگن و سفر به سراسر اروپا بدون ویزا تنها مخصوص شهروندان همین کشورها و یا افرادی است که اقامت این کشورها را داشته باشند.

اما شهروندان سایر کشورها برای ورود به حوزه شینگن و تردد در هر یک از کشورهای شنگن نیاز به اخذ ویزا خواهند داشت.

ویزای شینگن یک برچسب است که در پاسپورت شخص متقاضی زده می‌شود و به او اجازه می‌دهد تا برای مدتی مشخص در 29 کشور عضو شینگن تردد کند.

از این رو، باید به خوبی با تعریف حروف و عبارت های برچسب ویزای شینگن آشنایی داشته باشید. به طور معمول، براساس هدف متقاضی از سفر، نوع ویزای او متفاوت خواهد بود. انواع ویزای شینگن شامل موارد زیر می‌شود:

همچنین بر اساس تعداد دفعات ورود شما به کشورهای عضو شینگن نیز نوع ویزای شما تغییر خواهد کرد:

  • ویزای یک بار ورود شنگن: فقط یک بار اجازه ورود به حوزه شنگن را دارید.
  • ویزای دو بار ورود شینگن: اجازه دو بار ورود به کشورهای شنگن را دارید.
  • ویزای چند بار ورود شینگن: به صورت نامحدود اجازه ورود به حوزه شینگن را دارید.

بررسی شرایط گرفتن ویزای شینگن

برای اخذ ویزای شینگن، لازم است که حداقل 15 روز قبل از تاریخ شروع سفر، درخواست خود را برای اپلای ویزا ارسال کنید.

البته با توجه به اینکه ممکن است مدارک ویزای شنگن شما ناقص باشد، بهتر است درخواست خود را بین 30 تا 60 روز پیش از شروع سفر ارسال کنید.

دقت داشته باشید که امکان ارسال درخواست ویزای شینگن زودتر از 6 ماه قبل از تاریخ سفر به کشورهای شنگن وجود نخواهد داشت. برای گرفتن ویزای شینگن مواردی نظیر مدارک متقاضی، سن و سابقه سفر وی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. مهم‌ترین مدارک مورد نیاز ویزای شنگن شامل موارد زیر می‌شود:

  • فرم درخواست تکمیل شده ویزا شینگن
  • پاسپورت با حداقل 6 ماه اعتبار از زمانی که برای خروج از حوزه شنگن برنامه‌ریزی کرده‌اید
  • دو عکس جدید رنگی بیومتریک
  • شناسنامه
  • مدارک شغلی
  • پرینت گردش حساب بانکی
  • نامه تمکن مالی و موجودی حساب شنگن
  • اسناد ملکی
  • مدارک مربوط به ازدواج
  • هدف و برنامه سفر
  • بلیط رفت‌وبرگشت هواپیما
  • تأییدیه رزرو هتل
  • بیمه مسافرتی بین‌المللی

بعد از تکمیل مدارک مورد نیاز و ارائه آن‌ها، باید هزینه رسیدگی به درخواست را نیز پرداخت کنید که برای کودکان 6 تا 12 ساله برابر با 40 یورو و برای افراد 13 ساله و بزرگ‌تر 80 یورو تعیین شده است. این در حالی است که هزینه ویزای شینگن برای افراد زیر 6 سال رایگان خواهد بود.

زمان رسیدگی به درخواست ویزای شینگن نیز به طور معمول 3 هفته کاری طول می‌کشد. البته ممکن است به دلیل وجود شرایط ویژه نظیر بیماری اپیدمی، نقص در پرونده و یا نبود مدارک پشتیبان کافی، این زمان به بیش از یک تا 3 ماه نیز کشیده شود.

لازم به ذکر است که معمولاً مدت اعتبار ویزای شینگن برای ایرانی‌ها در بار اول یک ماهه بوده و مدت اقامت نیز حداکثر 14 روزه خواهد بود.

از کدام کشور ویزای شینگن بگیریم؟

بر اساس قوانین تعیین شده برای حوزه شینگن باید برای دریافت ویزای شینگن از سفارت کشوری اقدام کنید که مقصد اصلی شما در سفر به منطقه و کشورهای شنگن محسوب می‌شود.

مقصد اصلی در واقع یکی از کشورهای شنگن است که قصد دارید بیشترین تعداد روز را در آنجا بگذرانید. اما اگر قصد سفر به چند کشور حوزه شینگن را داشته و تعداد روزهای اقامت شما در تمام این کشورها به طور مساوی تقسیم شده باشد، باید درخواست ویزای خود را از طریق سفارت کشوری پیگیری کنید که در ابتدا به آنجا وارد خواهید شد.

از جانب دیگر، برخی از کشورهای حوزه شینگن برنامه‌ای برای دادن ویزای توریستی شنگن به ایرانی‌ها ندارند، اما کشورهایی مانند ایتالیا، فرانسه تحت شرایطی ویزای توریستی را برای شهروندان ایرانی صادر خواهند کرد.

شما این امکان را دارید تا برای کسب جزئیات بیشتر در رابطه با اخذ ویزا از کشورهای شنگن با کارشناسان ما در موسسه مهاجرتی نیلگام تماس بگیرید.

نحوه افزایش شانس ویزای شینگن

یکی از مواردی که شانس اخذ ویزای شینگن را افزایش خواهد داد، سابقه سفر مناسب است. هر اندازه تعداد سفرهای خارجی شخص متقاضی دریافت ویزای شینگن بیشتر باشد، شانس وی برای دریافت ویزا بالاتر خواهد رفت. در این میان، گرفتن ویزای برخی کشورها مانند ژاپن تأثیر زیادی در موفقیت پرونده خواهد داشت.

به بیانی دیگر، با توجه به سخت‌گیری زیاد این کشور در صدور ویزا، گرفتن ویزای توریستی ژاپن می‌تواند یک برگ برنده در سوابق سفر شما محسوب شود.

ژاپن تنها نمونه ویزای معتبر و تأثیرگذار در پاسپورت شما نبوده و می‌توان به ویزای کشورهای دیگری از جمله ویزای استرالیا برای وزن دادن به گذرنامه شما اشاره کرد.

همچنین داشتن تمکن مالی مناسب نیز می‌تواند احتمال موفقیت پرونده را بیشتر کرده و شما را به حضور در کشورهای عضو شینگن نزدیک‌تر نماید. این در حالی است که داشتن تمکن مالی مناسب نیز احتمال موفقیت در پرونده را به مراتب بیشتر کرده و یکی از فاکتورهای فوق‌العاده تأثیرگذار است.

تردد در شینگن بدون نیاز به ویزا

برای اینکه بتوانید بدون داشتن ویزا در کشورهای شینگن تردد کنید، لازم است که شهروند یکی از کشورهای عضو شینگن باشید یا اقامت یکی از این کشورها را داشته باشید. راحت‌ترین روش برای گرفتن اقامت کشورهای عضو شینگن شرکت در برنامه ویزای طلایی این کشورها محسوب می‌شود.

بر اساس این برنامه می‌توانید با خرید ملک در چنین کشورهایی اقامت آن‌ها را گرفته و اقامت موقت شینگن را به دائم تبدیل کنید.

البته خرید ملک در هر یک از این کشورها دارای شرایط متفاوتی است. یکی از بهترین گزینه‌ها در ارتباط با خرید ملک و سرمایه‌گذاری در کشورهای حوزه شینگن مربوط به یونان است که تنها نیاز به 250 هزار یورو سرمایه‌گذاری در بخش املاک این کشور دارد. البته روش های متنوع دیگری نیز برای اخذ اقامت یونان برای اپلای شما وجود دارد.

گرفتن اقامت یونان از طریق خرید ملک ممکن است حتی منجر به گرفتن حق شهروندی این کشور نیز بشود.

مهم‌ترین مزیت ویزای شینگن مربوط به تردد آزادانه و راحت در کشورهای عضو شینگن است. علاوه بر این، دریافت ویزای شینگن می‌تواند موجب بهبود سابقه سفر شما شود که همین موضوع تأثیر مثبتی را در اخذ ویزاهایی مانند ویزای کانادا خواهد داشت.

در نهایت، با توجه به اینکه طی سال‌های اخیر آمار ریجکت شدن ویزای شینگن برای ایرانی‌ها بالا رفته، توصیه می‌شود تا در صورت تمایل از خدمات موسسه مهاجرتی نیلگام برای اخذ ویزا و حضور در کشورهای حوزه شینگن استفاده کنید.

برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *