تحصیلی

بهترین شهرهای دانشجویی آلمان برای تحصیل 2022

بهترین شهرهای دانشجویی آلمان برای تحصیل 2022

اگر مایل هستید تا با بهترین شهرهای دانشجویی آلمان، بهترین شهر آلمان برای تحصیل پزشکی و بهترین شهر آلمان برای زندگی آشنا شوید، همراه ما باشید.

هر ساله تعداد زیادی از دانشجویان بین‌المللی از سراسر دنیا برای اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی کشور آلمان تلاش کرده و خواستار ادامه تحصیل، ورود به بازار کار بین‌المللی و ساختن آینده‌ای روشن در کشور قدرتمند و پیشرفته اروپایی آلمان هستند؛ از نگاه اغلب دانشجویان بین‌المللی انتخاب بهترین شهرهای دانشجویی آلمان در اولویت اصلی و اولیه نبوده و بیشتر اخذ پذیرش، ویزای تحصیلی و موفقیت در مهاجرت به این کشور از اهمیت بالایی برخوردار است.

حقیقت ماجرا این است که در روند مهاجرت به آلمان از طریق گزینه تحصیلی، انتخاب دانشگاه و موسسه آموزشی است که موجب انتخاب شهر و محل استقرار دانشجو شده و یک متقاضی تحصیل در آلمان از همان اول به سراغ بهترین شهرهای دانشجویی آلمان نمی‌رود.

یعنی شما باید براساس رزومه و سوابق تحصیلی و کاری خود چندین دانشگاه آلمانی را انتخاب کرده و برای اخذ پذیرش اقدام کنید. چنانچه بیش از یک موسسه آموزشی آلمانی با شرایط و مدارک شما برای تحصیل در آلمان موافقت کند، این امکان را دارید تا با در نظر گرفتن فهرست بهترین شهرهای دانشجویی آلمان، انتخاب نهایی خود را انجام دهید؛ در غیر این صورت، حق انتخاب شما محدود بوده و باید خود را برای مهاجرت به آلمان و سکونت در شهر محل استقرار دانشگاه مورد نظر آماده کنید.

البته تنها وجود دانشگاه و موسسه آموزشی باعث جذابیت یک شهر نشده و موارد دیگری از جمله هزینه زندگی نیز تاثیر زیادی در تصمیم‌گیری نهایی دانشجوی بین‌المللی خواهد داشت؛ چون معمولاً دانشجویان خارجی دارای بودجه محدودی هستند و نمی‌توانند در شهرهای پرخرج و گران‌قیمت به تحصیل بپردازند.

زمانی که قصد انتخاب دانشگاه از میان بهترین شهرهای دانشجویی آلمان را دارید، بد نیست به فاکتورهای دیگری از جمله پیشنهادات فرهنگی و محیط‌های اجتماعی و دانشجویی بین المللی، میزان صمیمیت مردم، زیرساخت مناسب شهری، امنیت و اقتصاد قوی و موارد این چنینی توجه کنید، چون تاثیر زیادی در نحوه و میزان لذت شما از تحصیل در آلمان خواهد داشت.

در ادامه شما را با بهترین شهرهای دانشجویی آلمان آشنا کرده و دلایل و مزایای انتخاب هر یک را در اختیار شما قرار می‌دهیم تا بتوانید به خوبی برای تحصیل در آلمان تصمیم‌گیری نمایید.

مونیخ

بعد از دو شهر برلین و هامبورگ، مونیخ سومین شهر بزرگ آلمان است و یکی از بهترین شهرهای دانشجویی این کشور محسوب می‌شود. شهری که مرکز تجمع دانشجویان بین‌المللی از سراسر دنیا بوده و مرکز اصلی فناوری، هنر، خلاقیت و نوآوری، تجارت و گردشگری به شمار می‌رود.

فستیوال اکتوبرفست Oktoberfest یکی از جذاب‌ترین جشن‌هایی است که هر ساله در شهر مونیخ برگزار می‌شود، همچنین، فعالیت‎‌های مختلف و هیجان انگیزی مثل پیاده‌روی، اسکیت‌سواری، اسکی، پاراگلایدینگ، شنا، کشتیرانی و شیرجه زدن می‌تواند در تمام طول سال سرگرمی متفاوتی را برای دانشجویان بومی و بین‌المللی این شهر فراهم کند.

در کنار وجود انواع امکانات رفاهی شهری و سرگرمی‌های مختلف، غنای بالای آکادمیک دانشگاه‌های مونیخ نیز یکی از دلایلی است که این شهر را به یکی از بهترین شهرهای دانشجویی آلمان تبدیل کرده است.

مونیخ علاوه بر داشتن دانشگاه‌های مشهور و دارای رنکینگ جهانی از اقتصاد قدرتمند و با ثباتی برخوردار بوده و محل استقرار شرکت‌های بزرگ و مشهوری در حوزه فناوری، الکترونیک، ارتباطات و خودروسازی است.

این بدین معنی است که شهر بین‌المللی مونیخ محلی مناسب برای تحصیل و کار دانشجویی و کار بعد از فارغ‌التحصیلی دانشجویان بین‌‎المللی بوده و وجود فرصت‌های فوق‌العاده شغلی، مونیخ را به یکی از بهترین گزینه‌ها تبدیل کرده است.

در حال حاضر 2 موسسه آموزشی از بهترین دانشگاه‌‎های آلمان 2022 یعنی دانشگاه لودویگ مکسیمیلیان و دانشگاه فناوری مونیخ در این شهر قرار گرفته و جذابیت حضور در شهر مونیخ را برای دانشجویان بین‌المللی دوچندان کرده است.

موسسات آموزشی معتبر و مشهوری که ارائه تحصیل با کیفیت و مدارک دانشگاهی شناخته شده و بسیار ارزشمند را برای شما در این شهر تضمین می‌کند.

برلین

به طور حتم برلین به عنوان پایتخت آلمان یکی از بهترین شهرهای دانشجویی این کشور محسوب می‌شود. برلین شهری مناسب و ایده‌ال برای مردمی با سنین مختلف و تاریخچه متفاوت است و با انواع رویدادهای فرهنگی خاص شما را مجذوب خود خواهد کرد. شما این امکان را دارید تا از طریق موزه‌ها و خانه‌های سینمای این شهر با تاریخ و فرهنگ برلین به خوبی آشنا شده و هماهنگی بیشتری با زندگی دانشجویی در برلین پیدا کنید.

برلین تنها از جنبه فرهنگی و تاریخی متمایز و خاص نبوده و با داشتن پارک‌های مختلف، فضاهای بسیار فوق‌العاده و زیبایی را برای استراحت و لذت بردن از طبیعت ایجاد کرده است. با اینکه برلین پایتخت کشور قدرتمند آلمان محسوب می‌شود اما در مقایسه با سایر شهرهای اروپایی، یک انتخاب اقتصادی و مقرون به صرفه به شمار می‌آید.

دانشجویان این امکان را دارند تا علاوه بر برخورداری از کیفیت بالای آموزشی و زندگی در این شهر دیدنی آلمان، از تخفیفات متعدد دانشجویی در موزه‌ها، کتابخانه‌ها، مراکز خرید و غیره بهره‌مند شوند.

این شهر دارای 5 دانشگاه محبوب و مشهور دولتی و 20 موسسه آموزشی فنی و حرفه‌ای و دانشگاه خصوصی است و به همین دلیل یکی از بهترین شهرهای دانشجویی آلمان محسوب می‌‎شود.

این شهر دارای چندین مدرسه تجاری و بیزینس اسکول معروف نیز بوده و رشته‌ها و مقاطع تحصیلی متنوعی برای انتخاب و ادامه تحصیل وجود دارد. لازم به ذکر است که جمعیت دانشجویان بین‌المللی در این شهر بسیار زیاد و محسوس بوده و به همین خاطر امکان تطبیق سریع با شرایط دانشجویی و پیدا کردن دوست از میان دانشجویان بومی و بین‌المللی بسیار راحت خواهد بود.

باید به این نکته توجه داشته باشید که علیرغم فوق‌العاده بودن جوانب مختلف زندگی دانشجویی و تحصیل در شهر برلین، هزینه زندگی در این شهر نسبتاً زیاد بوده و به طور ماهانه در حدود 760 یورو برای هر نفر خواهد بود.

اشتوتگارت

این شهر به عنوان یکی از قدرتمندترین مناطق صنعتی آلمان محسوب می‌شود و برای دانشجویان بین‌المللی (خصوصاً حوزه مهندسی) محیط بسیار مناسبی را برای تحصیل و پیشرفت کاری فراهم می‌کند.

ممکن است تا به حال شما هم در مورد دفتر مرکزی دو شرکت بسیار بزرگ و معروف پورشه و دایملر که در این شهر مستقر هستند چیزهایی شنیده باشید، اما شهرت اشتوتگارت تنها بدین خاطر نبوده و حضور دانشگاه‌های معتبر در کلاس جهانی و توانایی ارائه و آموزش مهارت‌های تئوری و عملی نیز موجب شده تا اشتوتگارت در فهرست بهترین شهرهای دانشجویی آلمان قرار بگیرد.

اشتوتگارت دارای 27 دانشگاه و کالج است و قریب به 50 هزار دانشجو در حال تحصیل و تلاش برای اخذ مدرک دانشگاهی در این شهر هستند.

فاکتور دیگری که موجب متمایز شدن این شهر جنوب غربی آلمان می‌شود، فضای سبز و محیط زیست فوق‌العاده آن است و وجود باغ وحش و باغ گیاه‌شناسی جذابیت این شهر را برای انواع دانشجویان بومی و بین‌المللی دوچندان کرده است.

اگر هم علاقه‌مند به شرکت در رویدادهای فرهنگی در خلال تحصیل باشید، می‌توانید بر روی انواع شوهای فیلارمونیک، اپرا، فستیوال‌های باله و سایر جشن‌ها و نمایشگاه‌های اشتوتگارت حساب باز کرده و از انواع فعالیت‌های هیجان انگیز از جمله اسکی، اسکیت، پیاده روی و کوهنوردی و غیره لذت ببرید.

هزینه زندگی دانشجویی در این شهر به طور ماهانه چیزی در حدود 861 یورو بوده و با حضور چندین دانشگاه و موسسه آموزشی با کیفیت، شرایط بسیار خوبی برای تحصیل و زندگی دانشجویان بین‌المللی در اشتوتگارت فراهم شده است.

فرانکفورت

اگر قصد تحصیل در حوزه خاصی مثل امور مالی و تجاری را در کشور آلمان دارید، می‌توانید به سراغ یکی دیگر از بهترین شهرهای دانشجویی آلمان یعنی فرانکفورت و موسسات آموزشی مستقر در آن بروید.

تمرکز زیادی از مراکز گردشگری و تجاری در این شهر وجود داشته و تاثیر زیادی در اقتصاد ملی کشور دارد، وجود این موارد موجب می‌شود تا به سادگی دانشجویان در کنار تحصیل از مزیت تجربه کاری حقیقی در حوزه‌های تجاری و گردشگری آلمان برخوردار شوند.

این شهر به داشتن آسمان‌ خراش‌ها و ساختمان‌های متمایز و مدرن معروف بوده و ظاهری شبیه به شهرهای آینده دنیا دارد.

فرانکفورت خانه و محل استقرار چندین دانشگاه معتبر و دارای رنکینگ جهانی و اروپایی است و گزینه بسیار مناسبی برای تحصیل دانشجویان بین‌المللی در محیطی فوق‌العاده با کیفیت را فراهم آورده است.

طبیعت مثال زدنی، اساتید درجه یک دانشگاهی، فرصت‌های شغلی متعدد، امکان تطبیق سریع با شرایط تحصیل و زندگی دانشجویی در آلمان و حضور تعداد زیادی از دانشجویان با ملیت‌های مختلف از سراسر دنیا همگی جزو مزایای اصلی انتخاب این شهر به عنوان یکی از بهترین مقاصد تحصیلی در آلمان محسوب می‌شود.

درسدن

درسدن یکی دیگر از بهترین شهرهای دانشجویی آلمان است که موسسات آموزشی پیشرفته و بین‌المللی را در خود جای داده و محل مناسبی برای پیشرفت و تحصیل دانشجویان به شمار می‌آید. شما این امکان را دارید تا انواع مهارت‌های نظری و عملی را در این شهر و موسسات آموزشی درسدن آموخته و با شرکت در انواع دوره‌های کارآموزی شرکت‌های مدرن فناوری، پیشرفت بسیار زیادی را در امور کاری بعد از فارغ‌التحصیلی شاهد باشید.

هزینه‌های زندگی دانشجویی و تنوع اقامت‌ها در این شهر بسیار مناسب و ایده‌آل بوده و دانشجویان می‌توانند از طریق سامانه‌های هوشمندی نظیر Studentenwerk Dresden.، به خواسته خود با هزینه‌ای معقول و حساب شده برسند.

این شهر نیز از غنای فرهنگی و تاریخی بسیار بالایی برخوردار بوده و وجود انواع فعالیت‌های فوق برنامه و پروژه‌های مشترک موجب شده تا دانشجویان بین‌المللی به راحتی با شرایط کار و زندگی در این شهر دیدنی تطبیق یافته و آینده روشنی را برای خود رقم بزنند.

خوشبختانه میانگین ماهانه هزینه زندگی دانشجویی در این شهر در حدود 621 یورو بوده که کمتر از میانگین ملی آلمان است و شرایط مناسبی را برای دانشجویان بین‌المللی فراهم کرده است.

آخن

 آخن یک شهر فرهنگی و کوچک در نزدیکی مرز آلمان با کشورهای بلژیک و هلند است که برخلاف ابعادش، همانند یک آهنربا برای جذب دانشجویان بین‌المللی از سراسر دنیا عمل کرده و یکی از برترین شهرهای دانشجویی آلمان محسوب می‌شود. طبق آمار، در حدود 40 هزار نفر در این شهر مشغول به تحصیل هستند که چیزی در حدود 15 درصد از جمعیت آخن را تشکیل می‌دهند.

در حال حاضر موسسات آموزشی و دانشگاه‌های آخن به داشتن کیفیت تحصیلی بالا و آموزش عالی معروف بوده و این شهر یکی از مراکز مهم تحصیل علم و فناوری در آلمان به شمار می‌رود. برای مثال، دانشگاه مشهور RWTH در شهر آخن مستقر بوده و با داشتن تنوع بالای رشته‌های تحصیلی قابل ارائه، تجهیزات مدرن دانشگاهی و اساتید معروف تحصیلی، یکی از بهترین گزینه‌های آموزشی این شهر آلمان است.

هزینه‌های زندگی در آخن نسبت به بسیاری از شهرهای دیگر آلمان بیشتر بوده و در حدود 850 یورو در ماه است؛ اما نزدیکی به کشورهایی مثل بلژیک و هلند دست شما را برای سفرهای کوتاه و تفریحی در زمان تعطیلات دانشگاه باز می‌گذارد.

هایدلبرگ

هایدلبرگ به طور همزمان تاریخی ترین و یکی از بهترین شهرهای دانشجویی در آلمان است. این بدین خاطر است که قدیمی‌ترین دانشگاه آلمان یعنی The Ruprecht Karls در آن قرار گرفته و به عنوان یکی از قدیمی‌ترین و با کیفیت‌ترین موسسات آموزشی قاره اروپا، اعتبار زیادی به این شهر بخشیده است.

در حال حاضر در حدود 40 هزار دانشجو در این شهر زندگی می‌کنند که چیزی در حدود 31 هزار نفر از آنها دانشجویان دانشگاه Ruprecht-Karls-Universität به شمار می‌روند. اگر این اعداد را در کنار جمعیت کلی 160 هزار نفری هایدلبرگ قرار دهیم متوجه این موضوع می‌شویم که با یک شهر دانشجویی تمام عیار روبرو هستیم.

فهرست موسسات آموزشی و دانشگاه‌های هایدلبرگ تنها به Ruprecht Karls محدود نشده و دانشگاه‌های دیگری از جمله University of Education و موسسه آموزشی علمی کاربردی Fresenius را در خود جای داده است.

طبق آمار ارائه شده در وبسایت finitiba، میانگین هزینه ماهانه زندگی دانشجویی در این شهر آلمانی در حدود 690 یورو است که به طور تقریبی 40 یورو بالاتر از میانگین ملی و کشوری است، اما با این حال جزو موارد بسیار مناسب و منطقی تحصیل در قاره اروپا به شمار می‌رود.

مونستر

اگر هنوز برای انتخاب مقصد مورد نظر خود از میان بهترین شهرهای دانشجویی آلمان تردید دارید، می‌توانید به سراغ شهر Münster که به شهر دوچرخه آلمان معروف است بروید.

شهری که با داشتن جمعیت تقریبی 300 هزار نفری دارای بیشترین ترافیک دوچرخه سواری در کل کشور آلمان است، اما با این حال، شهر بزرگی محسوب نمی‌شود.

مونستر خاستگاه چندین دانشگاه و موسسه آموزشی مشهور و خوش نام از جمله Westfälische Wilhelms ، Philosophisch-Theologische Hochschule ، German Polic، Münster Art Academy و دانشگاه علمی کاربردی مونستر است و انتخاب‌های زیادی را در اختیار دانشجویان بین‌المللی قرار می‌دهد.

این شهر با داشتن انواع موسسات آموزشی بین‌المللی، موزه‌ها و گالری‎‌های هنری و کافه‌ها و پارک‌های زیبا، جای بسیار مناسبی برای ادامه تحصیل شما بوده و برخلاف اندازه کوچکش، شما را به تمام خواسته‌هایتان خواهد رساند. بد نیست به این موضوع اشاره کنیم که هزینه تقریبی زندگی دانشجویی در این شهر در حدود 659 یورو است که با میانگین ملی کشور آلمان مطابقت دارد.

در نهایت از نگاه دو وب سایت معروف finitiba و studying-in-germany سایر گزینه‌های در دسترس بهترین شهرهای دانشجویی آلمان شامل موارد زیر می‌شوند:

  • شهر لایپزیش با داشتن بیش از 16 دانشگاه و موسسه آموزشی معتبر و هزینه تقریبی زندگی دانشجویی 612 یورویی در ماه
  • هامبورگ با جمعیت دو میلیونی و برخورداری از دانشگاه‌های معروفی مثل موسسه تکنیکال هامبورگ – هزینه تقریبی زندگی دانشجویی در این شهر به طور ماهانه چیزی در حدود 400 تا 650 یورو است که دامنه مناسبی محسوب می‌شود
  • فرایبورگ ایم بریسگائو: شهری با جمعیت تقریبی 220 هزار نفری و بیش از 30 هزار دانشجوی بین‌المللی و بومی و دانشگاه‌های معتبری نظیر Albert Ludwig و Pädagogische Hochschule و هزینه تقریبی زندگی 630 یورویی در ماه
  • شهر کلن
  • شهر بن

 

بهترین شهر آلمان برای تحصیل پزشکی

اگر به دنبال بهترین شهر آلمان برای تحصیل پزشکی هستید، باید در مورد برترین موسسات آموزشی این حوزه تحصیلی در آلمان تحقیق کنید و با اخذ پذیرش هر یک از آنها، بهترین شهر آلمان برای شما همانی خواهد بود که دانشگاه با کیفیت پزشکی در آن مستقر است. براساس جدیدترین آمار وب سایت usnews، برترین دانشگاه‌های پزشکی کشور آلمان شامل موارد زیر می‌شوند:

  • دانشگاه هایدلبرگ
  • دانشگاه مونیخ
  • موسسه آموزشی Humboldt-Universität  برلین
  • دانشگاه Freie شهر برلین
  • موسسه فنی مونیخ
  • دانشگاه هامبورگ
  • مدیکال اسکول هانوفر
  • موسسه آموزشی Eberhard Karls  توبینگان
  • دانشگاه Johann Wolfgang Goethe  فرانکفورت
  • موسسه آموزشی Kiel
  • دانشگاه فرایبورگ
  • دانشگاه بن
  • موسسه آموزشی مونستر
  • دانشگاه Ulm
  • دانشگاه Duisburg-Essen اسن
  • دانشکده فنی درسدن
  • دانشگاه Erlangen Nuremberg ارلانگن
  • موسسه آموزشی لایپزیش
  • موسسه آموزشی گوتینگن
  • دانشگاه عالی Johannes Gutenberg مینز
  • موسسه آموزش عالی کلن

چنانچه در مورد انتخاب بهترین موسسه آموزشی و یا بهترین شهرهای دانشجویی آلمان مطمئن نبوده و نمی‌دانید که چگونه برای پذیرش و ویزای تحصیلی آلمان اقدام کنید، می‌توانید از مشاوره، ارزیابی و خدمات تخصصی موسسه مهاجرتی نیلگام در این زمینه استفاده نمایید.

بهترین شهر آلمان برای زندگی

با توجه به اینکه به طور کامل به بررسی بهترین شهرهای دانشجویی آلمان و برترین شهرها برای تحصیل پزشکی در این کشور پرداختیم، بد نیست برای تکمیل هر چه بیشتر این عنوان، نگاهی مختصر به آمار simplegermany در مورد بهترین شهر آلمان برای زندگی بیاندازیم:

  • آخن
  • فرانکفورت
  • هامبورگ

در انتخاب این شهرها، گزینه‌های متعددی نظیر هزینه زندگی، بازار کار، شرایط آب و هوا، دسترسی راحت به سیستم آموزشی و موارد این چنینی لحاظ شده است.

بهترین شهرهای آلمان برای کار

در نهایت اگر به دنبال بهترین شهر آلمان برای مهاجرت کاری هستید، باید به این نکته توجه کنید که شهرهای بزرگ و پرجمعیت این کشور از فرصت‌های شغلی بیشتری برخوردار بوده و به واسطه حضور برندها و شرکت‌های معتبر بین‌المللی، جزو بهترین شهرهای آلمان برای کار و تجارت محسوب می‌شوند. در حال حاضر، این فهرست شامل شهرهای زیر می‌شود:

  • برلین
  • مونیخ
  • دوسلدورف

در یک جمع‌بندی کلی، همواره آمار ارائه شده دستخوش تغییر قرار گرفته و نمی‌توان به طور حتم در مورد این مقاصد صحبت کرد. ولی اگر دارای مشکل کمبود بودجه هستید، می‌خواهید از یک مدرک دانشگاهی معتبر بعد از فارغ‌التحصیلی برخوردار شوید و به واسطه صمیمیت مردم و پیدا کردن دوست‌های فراوان، شرایط تحصیلی ایده‌آلی در کشور آلمان داشته باشید، توصیه می‌کنیم که حتماً پیش از اپلای پذیرش و ویزای تحصیلی از مشاوره و ارزیابی تخصصی یک موسسه مهاجرتی مجرب و متخصص بهره‌‎مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *