تور, مهاجرت

خطرناک‌ ترین حیوانات استرالیا

پیش از این در وبلاگ نیلگام، به طور مفصل به موضوعاتی مانند ویزای توریستی استرالیا و درخواست آنلاین ویزای استرالیا پرداختیم. اما شاید بد نباشد برای آن دسته از متقاضیانی که با اهداف مختلف تحصیلی، توریستی و یا غیره قصد سفر به کشور زیبا و دوست داشتنی استرالیا را دارند اطلاعاتی در مورد حیوانات استرالیا و طبیعت کم نظیر این کشور دهیم، تا با استفاده از این اطلاعات از هرگونه خطر احتمالی برحذر باشند.

البته باید در همین ابتدا به این موضوع اشاره کنیم که به دلیل پیشرفت علم پزشکی و وجود پادزهرهای مختلف، علیرغم وجود گونه‌های متعدد جانوری در کشور استرالیا، آمار صدمات جانی بسیار کمی طی قرن گذشته در این کشور بخاطر حملات حیوانات استرالیا گزارش شده است؛ بدین جهت این اطمینان را می‌دهیم که استرالیا از هر نظر دارای امنیت فراوانی برای شما خواهد بود. با این حال، دانستن اطلاعات خطرناک‌ترین حیوانات استرالیا خالی از لطف نیست. پس با ما همراه باشید تا در ادامه به معرفی خطرناک‌ترین حیوانات استرالیا بپردازیم:

اختاپوس حلقه آبی (Blue Ringed Octopus)

این هشت‌پا و یا به اصطلاح اختاپوس منحصربه فرد عموما در صخره‌های مرجانی و استخرهای طبیعی  tide pools (که با جزر و مد آب نمایان می‌شوند) آب‌های استرالیا در اقیانوس آرام و هند زندگی می‌کنند و همچنین در آب‌های استرالیا تا ژاپن یافت می‌شوند. براساس گزارشات، هر ساله برخی از مردم استرالیا توسط اختاپوس حلقه آبی گزیده می‌شوند و جالب اینجاست که این گزیدگی بدون درد است! اما پس از گذشت ۵ تا ۱۰ دقیقه، قربانی ماجرا احساس خارش یا سوزش روی پوست، مورمور شدن، بی حسی، ضعف عضلانی، مشکلات تنگی نفس و یا بلعیدن را تجربه خواهد کرد.

متاسفانه در حال حاضر هیچگونه پادزهری برای این گزیدگی کشف نشده است و قربانی گزیدگی یکی از خطرناک ترین حیوانات استرالیا تنها می بایست برای التیام صبور باشد تا اثرات این گزیدگی رفته‌رفته از بین برود.

این حیوان آبزی در حال عادی قهوه‌ای رنگ است و اغلب به دلیل کوچکی آن که در بزرگترین حالت به اندازه یک توپ گلف است، توسط افراد نادیده گرفته می‌شود؛ اگرچه شما می‌توانید هنگام ورود به آبهای استرالیا و انجام فعالیت‌های تفریحی و ورزشی آبی مراقب حلقه‌های آبی رنگ شفاف و درخشان این موجودات باشید. زهر اختاپوس حلقه آبی حاوی نوروتاکسین است و به همین دلیل موجب مختل شدن اندام عصبی بدن می‌شود و حمله و گزیدن این حیوان نیز اغلب بخاطر برداشته شدن و خروج از آب توسط افراد کنجکاو و البته دفاع از خود است. جالب است بدانید که علیرغم نبود دسترسی به پادزهر این اختاپوس بومی که در لیست خطرناک‌ترین حیوانات استرالیا نیز قرار گرفته است، تنها ۳ نفر در تاریخ جهان بخاطر گزیدگی این حیوان آبزی کشته شده‌اند که از این تعداد دو نفر از آنها استرالیایی و یک نفر سنگاپوری گزارش شده است.

عروس دریایی (Box jellyfish)

بنابر اطلاعات وب‌سایت culture trip یکی دیگر از خطرناک‌ترین حیوانات استرالیا باز هم موجودی آبزی و البته زیبا به نام عروس دریایی جعبه‌ای است؛ شاید در کارتون معروف در جستجوی نمو دیده باشید که شخصیت دوری به جست و خیز و تفریح بر روی عروس‌های دریایی می‌پردازد، اما در واقعیت عروس‌های دریایی استرالیا یکی از کشنده‌ترین و خطرناک‌ترین حیوانات استرالیا به شمار می‌روند.

سم قدرتمند این موجود در ۱۵ شاخک وی پنهان شده، شاخک‌هایی که هر کدام دارای ۵۰۰۰ سلول مخصوص گزیدن است و بد نیست بدانید که طول هر کدام از این شاخک‌ها به سه متر نیز خواهد رسید! سم این موجود آبزی ظریف و زیبا اغلب توسط لمس کردن رها نمی‌شود، بلکه بخاطر تغییرات شیمیایی بدن فرد قربانی ترشح می‌شود؛ در حالی که قریب به ۵۰ نوع مختلف عروس دریایی در ماه‌های گرم سال در سواحل شمالی استرالیا به ‌وفور یافت می‌شوند، تنها سم تعداد کمی از آنها می‌تواند برای انسان‌ها کشنده باشد. اما باز هم با توجه به این موضوع، توریست‌هایی که به قصد شنا و انجام تفریحات آبی در فصول گرم سال پا به سواحل استرالیا می‌گذارند، میبایست از عروس دریایی جعبه‌ای به عنوان یکی از خطرناک‌ترین حیوانات استرالیا بر حذر باشند.

عموما افراد در آبهای کدر و گل آلود سواحل استرالیا با این موجود به طور ناخودآگاه برخورد کرده و گرفتار شاخک‌های گزنده و حمله این موجود خطرناک می‌شوند.

این موجود آبزی خاص که به دلیل داشتن شکمی چهارگوش و بازوهای خوشه‌ای با سطحی مستطیلی شکل با این نام شناخته می‌شود طی ۱۰۰ سال گذشته مسئول مرگ ۶۰ نفر در دنیا بوده است؛ قربانیانی که اغلب به دلایل شوکه شدن در آب غرق شده‌اند و یا بخاطر ایست قلبی فوت کرده‌اند.

اما بد نیست بدانید که شدت گزیدگی عروس دریایی استرالیایی به چندین فاکتور نظیر اندازه عروس دریایی و قربانی و همچنین تعداد شاخک‌های درگیر در حمله این موجود بستگی دارد. گزیدگی توسط عروس دریایی جعبه‌ای به طور غیرقابل وصفی دردناک بوده و عموما زهر این حیوان سیستم عصبی، تنفسی و اندام‌های حرکتی را فلج می‌کند و در صورت تاخیر در رسیدن امداد پزشکی، ممکن است فرد با سکته قلبی و مرگ مواجه شود.

پرنده مهاجم کاسواری (Cassowary)

سنگین وزن‌ترین پرنده در استرالیا با قدی بین ۱٫۵ تا ۲ متر، یکی از خطرناک‌ترین حیوانات استرالیا یعنی پرنده مهاجم کاسواری است. در حالی که این پرندگان استرالیایی از میوه‌ها تغذیه کرده و به ندرت حمله می‌کنند، اما خیلی نسبت به قلمرو خود حساس هستند.

براساس گزارشات بدست آمده، عموم حملات پرنده کاسواری به انسانها که شامل لگد زدن، هل دادن و تحت فشار قرار دادن، نوک زدن، تهاجم، پریدن بر روی فرد و با سر ضربه زدن می‌شود، بخاطر اینست که انسانها بدون اطلاع قبلی از خصوصیت‌های این پرنده، قصد دارند تا به او غذا دهند! اگر باز هم دوست دارید که بدانید چرا نباید در صورت مواجه شدن به این پرنده به آن نزدیک شوید و یا غذا دهید، بد نیست بدانید که پنجه وسطی کاسواری به عنوان یکی از مهاجم‌ترین و خطرناک‌ترین حیوانات استرالیا چیزی در حدود ۱۲ سانتیمتر است و همچون یک خنجر تیز و برنده می‌تواند خطرات بسیار جدی را برای انسانها به همراه داشته باشد.

پرنده مهاجم کاسواری که از نسل دایناسورها باقیمانده به عنوان خطرناک‌ترین پرنده بر روی زمین شناخته می‌شود، البته بد نیست بدانید که آخرین مرگ انسانی گزارش شده ناشی از حمله این پرنده به سال ۱۹۲۶ میلادی بر می‌گردد! به یاد داشته باشید که پرنده مهاجم کاسواری اصولا پرنده‌ای خجالتی بوده و جنگجو نیست و در اغلب اوقات از مواجه با انسانها دوری می‌کند.

عنکبوت تار مخروطی سیدنی (Funnel Web Spider)

عموما حومه‌ی شهرهای ساحلی شمال استرالیا به دلیل شرایط جوی و آب و هوای نسبتا گرم خود میزبان انواع مختلف و متعددی از عنکبوت‌های خطرناک و مرگبار است. در حالی که انواع و اقسام عنکبوت‌ها در سراسر دنیا یافت می‌شوند، عنکبوت تار مخروطی به عنوان یکی از خطرناک‌ترین حیوانات استرالیا، شهرت ترسناکی برای خود دست و پا کرده است. به طور کلی حداقل ۴۰ نوع از عنکبوت تار مخروطیfunnel-webs در سراسر دنیا شناسایی شده و اندازه آنها از یک تا ۵ سانتیمتر متغیر است؛ البته لازم به ذکر است که تمامی این عنکبوت‌ها در دسته خطرناک قرار نمی‌گیرند و تنها نیش عنکبوت تار مخروطی نر بسیار کشنده است.

عنکبوت تار مخروطی سیدنی استرالیا به عنوان نماد ترس و شگفتی نام گرفته که یکی از سمی‌ترین زهرها را با خود حمل می‌کند. یک گاز از این عنکبوت سمی و خطرناک دسته mygalomorph  مشابه گاز یک مار سمی است.

شاید بد نباشد بدانید که تابش مستقیم اشعه‌ی فرابنفش باعث مرگ این نوع عنکبوت می‌شود و به همین دلیل آن‌ها مجبورند در طول روز در محل‌های تاریک پنهان شوند و یکی از مکان‌های مورد علاقه آنها برای استتار، فضای داخل کفش است. با اینکه در حالت عادی محل زندگی و فضای مناسب ساخت تارهای خاص و قیفی شکل این موجود در زیر تل‌های آجر یا کنده‌ی درخت است اما باز هم بهتر است برای اطمینان، در صورت مسافرت به استرالیا حواستان به داخل کفشتان نیز باشد.

عنکبوت تار مخروطی سیدنی به عنوان یکی از حیوانات خطرناک استرالیا مسئول کشته شدن ۱۳ نفر در New South Wales بوده است و همچنین عوارض گزیدگی توسط این عنکبوت خطرناک شامل درد غیرقابل‌تحمل، تعرق شدید، خارش موضعی و تشنج می‌شود. اما خوشبختانه از تاریخ معرفی پادزهر این عنکبوت در سال ۱۹۸۱، هیچ آمار مرگ و میری گزارش نشده است.

کروکدیل آب شور (Saltwater Crocodile)

بدون شک کروکودیل آب شور یکی از خطرناک‌ترین حیوانات استرالیا است، این نوع از کروکودیل یک حیوان تندخو، وحشی و دارای قلمرو و بزرگترین خزنده جهان از لحاظ حجم است که به وزن ۱۰۰۰ کیلوگرم نیز می‌رسد! در عین حال لازم به ذکر است که طول جنس نر این حیوان خطرناک تا ۷ متر نیز خواهد رسید، اما در واقعیت طول بیش از ۵ متر برای این حیوان بسیار نادر بوده است.

کروکودیل آب شور به عنوان گونه‌ای محافظت شده در سواحل شمالی استرالیا در محل رسیدن رودخانه به اقیانوس و دهانه رودخانه زندگی می‌کند و عموما خزندگان، لاک پشت‌ها، ماهی‌ها و پرنده‌های دریایی کوچک‌تر را می‌خورد، اما در برخی موارد دیده شده که خوک‌های وحشی و چارپایان اهلی نظیر گاو و اسب را نیز طعمه خود قرار داده است. این موجودات به ندرت حمله می‌کنند، اما بنابر پیشنهاد کارشناسان و شکارچیان، افراد میبایست به هنگام مواجه با یکی از خطرناک‌ترین حیوانات استرالیا یعنی کروکودیل آب شور، بسیار به حرکاتشان دقت کنند و از نزدیکی به آنها برحذر باشند.

این بدین دلیل است که کروکودیل‌ها مهارت بسیار بالایی در استتار و کمین دارند و تا آخرین لحظه فرد را متوجه حضور خود نخواهند کرد. برخلاف سایر حیوانات خطرناک و مرگ آفرین استرالیا، به طور میانگین کمتر از یک کشته در سال بخاطر حملات کروکودیل آب شور گزارش شده است.

کوسه ( Bull shark)

از آنجایی که استرالیا به داشتن آبهایی با کوسه فراوان مشهور است، بسیاری از مردم از رفتن به داخل آب خودداری می‌کنند. این در حالی است که سه گونه خطرناک Great White، Tiger Sharks و Bull Sharks جزء کشنده‌ترین و خطرناک‌ترین حیوانات استرالیا و آبهای اقیانوس آرام و هند محسوب می‌شوند. اما نوع متداول کوسه در آبهای بنادر و رودخانه‌های استرالیا کوسه Bull Sharks است که از زمره شکارچیان لاشه خور و هوشمند این آبها محسوب می‌شود،این کوسه‌های عظیم‌الجثه مسئول اصلی گم شدن سگ‌ها در مناطق ساحلی هستند و طبق تجربه کارشناسان حیوانات آبزی استرالیا، در صورت مواجه و حمله این کوسه خطرناک، احتمال قطع عضو و مرگ قربانی حادثه وجود خواهد داشت.

تاکنون دلیل مشخصی برای حملات این نوع حیوان آبزی تعیین نشده است. اما براساس گزارشی در سال ۲۰۱۴، طی صد سال گذشته، از مجموع ۲۹۸ حمله کوسه‌ای، ۲۰۴ مورد زخمی، ۵۶ مورد سالم و تنها ۳۸ نفر کشته شده‌اند.

اغلب اوقات افرادی که مورد هجوم و حمله‌ کوسه‌ها در آبهای استرالیا قرار می‌گیرند، موج سوار، شناگر و غواص در مناطق غیر اختصاصی هستند. بنابراین چنانچه می‌خواهید در سفر خود به استرالیا به سواحل زیبای آن سری زده و یا در آبهای آن شنا کنید، بخاطر داشته باشید که حتما مابین پرچم‌های مشخص شده در آب شنا کنید و جهت دوری از خطر حمله کوسه‌ها از محدوده تعیین شده فراتر نروید.

AG6N1P Bull Shark (Carcharhinus leucas) photographed in Shark Reef a protected area in Pacific Harbor, Fiji Islands.. Image shot 2007. Exact date unknown.

مار قهوه‌ای و ساحلی (taipan) (Eastern brown snake)

طبق گزارشات بدست آمده، قریب به ۱۴۰ گونه مختلف از مارهای زمینی و ۳۲ گونه آبی در کشور استرالیا شناسایی شده‌اند که از این میان در حدود ۱۰۰ گونه از آنها سمی هستند؛ البته لازم به ذکر است که ۱۲ گونه از این مارها در دسته خطرناک‌ترین حیوانات استرالیا قرا می‌گیرند که گزیدگی آنها موجب مرگ انسانها می‌شود.

ما در این نوشتار قصد داریم به طور مختصر به معرفی دو گونه بسیار خطرناک قهوه‌ای و ساحلی استرالیا بپردازیم، پس در ادامه با ما همراه باشید: مارهای قهوه‌ای شرقی و غربی استرالیا مسئول اکثر گزارشات مرگ و میر انسانها در استرالیا در سالهای اخیر بوده‌اند، مارهایی که معمولا دارای طولی بیش از ۱ متر هستند و خویی تهاجمی دارند و در مناطق مختلف این کشور پراکنده هستند. لازم به ذکر است که زهر این موجود موجب ایجاد فلجی و اختلالات لخته شدن خون می‌گردد. اما خوشبختانه خبر خوب اینست که پادزهر سم این مار در مراکز پزشکی استرالیا موجود بوده و استفاده از آن موجب رهایی از این وضعیت اسفبار می‌شود.

اما پیش از کشف و معرفی این پادزهر مهم در سال ۱۹۵۶، مار ساحلی تایپان استرالیا یکی از ترسناک‌ترین حیوانات این کشور قلمداد میشد که می‌توانست در کمتر از ۳۰ دقیقه موجب مرگ قربانی خود شود. مار تایپان ساحلی نیز با متوسط اندازه ۲ متر رفتاری تهاجمی و محتاطانه داشته و در هنگام دفاع از خود بسیار سریع و دقیق عمل می‌کند. این موجود به مراتب زهری بسیار خطرناک‌تر و کشنده‌تر از مارهای زمینی استرالیا داشته، اما در عین حال احتمال رویارویی با آن بسیار کم است.

زهر این مار برای از کار انداختن سیستم عصبی و گردش خون پستانداران کوچکی نظیر موش طراحی شده و عوارض گزیدگی آن برای انسانها شامل خونریزی داخلی، تهوع و استفراغ و سر درد شدید می‌شود؛ خبر خوب اینست که تاکنون هیچگونه حمله و یا مرگ انسانی بخاطر حمله و گزیدگی این مار گزارش نشده است.

باید خاطرنشان سازیم که به طور میانگین هر ساله دو مرگ توسط مارها رخ می‌دهد و بیشتر آنها بخاطر تلاش انسانها برای کشتن این موجودات و یا خودنمایی در میان گروه‌های دوستانه گزارش شده است.

سفره ماهی (Stingray)

از سال ۲۰۰۶، سفره ماهی‌ها در استرالیا بخاطر مرگ استیو اروین معروف ، شکارچی کروکودیل استرالیایی، شهرت بدی یافته‌اند. البته با این که سفره‌ ماهی‌ها نسبت نزدیکی با کوسه‌ها از لحاظ گونه دارند، به ندرت تهدیدی برای انسانها محسوب می‌شوند. در واقع اروین نیز بخاطر نیش و گزیدگی کشته نشد، بلکه بخاطر جراحتی که در قلبش ایجاد شده بوده و خونریزی بیش از حد فوت کرد. نیش سفره ماهی به عنوان یکی از خطرناکترین حیوانات استرالیا در بخش نیزه مانند دم این حیوان نهفته شده و تنها در صورت نیاز و دفاع از خود، از آن استفاده می‌کند.

بنابر آمار و اطلاعات در انواع مختلف آبهای معدنی، زیر زمینی و اقیانوسی قریب به ۲۰۰ گونه از سفره ماهی‌ها نظیر سفره ماهی صاف  Smooth Stingray ( که به طول ۴ متر نیز می‌رسد)، سفره ماهی Blue Spotted Ray  ( با طول ۷۰ سانتیمتر) وجود دارند.

ازآنجایی که این حیوانات خلق و خویی تهاجمی ندارند و در عین حال موجوداتی کنجکاو و اهل تفریح و بازی هستند، جنبه مرگبار سفره ماهی استرالیا به نوعی همچون رازی باقی مانده است. در مجموع افراد کشته شده توسط حمله سفره ماهی به جز استیو اروین، تنها مرگ یک نفر دیگر از حمله این حیوان استثنایی گزارش شده است.

ماهی سنگی (Stonefish)

اگر چه تا به حال هیچ آمار مرگی از زمان ورود اروپایی‌ها به استرالیا بخاطر حمله این نوع از ماهی گزارش نشده، ماهی سنگی استرالیا به عنوان سمی‌ترین ماهی موجود در سراسر دنیا لقب گرفته است. با توانایی خارق‌العاده استتاری که این نوع از ماهی در استرالیا دارد، تا زمانی که حرکت نکند به سختی می‌توان از حضورش در زیر آب باخبر شد.

سم ماهی سنگی زمانی که فشاری به پشتشان وارد شود از ۱۳ تیغ حیوان رها می‌شود و می‌تواند موجب درد بسیار جدی، سکته قلبی و در صورت رسیدگی نکردن موجب مرگ گردد. با اینکه ماهی سنگی به عنوان یکی از خطرناک‌ترین حیوانات استرالیا به طور طبیعی به آرامی در آب شنا می‌کند، می‌تواند با سرعت باورنکردنی ۰٫۰۱۵ ثانیه به طعمه و یا انسان حمله کند.

لازم به ذکر است که پادزهر سم این حیوان آبزی در سال ۱۹۵۰ کشف شد تا از درد و رنج و مرگ افراد بیشتری جلوگیری گردد، اما بنابر گزارشات، افراد بخاطر غیرقابل مشاهده بودن این حیوان به طور ناخودآگاه پای خود را بر روی آن می‌گذارند و به همین علت متحمل گزیدگی ناگوار و دردناک این ماهی می‌شوند.

حلزون مخروطی (Textile Cone Snail)

تقریبا همه افراد از جمع کردن صدف خوششان می‌آید، اما این یکی جزء استثنائاتی است که باید از آن دوری کنید. حلزون مخروطی به عنوان یکی دیگر از سمی‌ترین و خطرناک‌ترین حیوانات استرالیا با پوسته‌ای بسیار براق و خطوط جذاب قهوه و زرد رنگ روشن و تاریک خود، در نگاه اول بسیار جلب توجه می‌کند.

زادگاه این حیوان در استرالیا است اما می‌توان آنرا در آبهای اقیانوس هند از هاوایی تا آفریقا نیز یافت کرد. این حلزون به خاطر اینکه از سم کنوتوکسین برای کشتن طعمه‌های خود استفاده می‌کند به عنوان پارچه‌ای از طلا شناخته می‌شود. ناگفته نماند که سم این حیوان زیبا به اندازه‌ای است که توانایی کشتن ۶۰ فرد بالغ را دارد. دندان‌های نیزه مانند این حیوان با سوزن‌هایی میکروسکوپی زهر خود را به پوست انسان و حتی فراتر از آن از روی دستکش و یا لباس‌های مقاوم ضد آب غواصی تزریق می‌کند. البته خبر خوب اینست که تاکنون مرگ تعداد انگشت‌شماری از انسانها در سراسر دنیا توسط حلزون مخروطی استرالیا گزارش شده است.

افعی (Common death adder)

آخرین موجود لیست خطرناک‌ترین حیوانات استرالیا افعی بومی کشور استرالیا است. این حیوان عموما در میان توده‌های برگ خشک و بوته زارها پنهان شده و با تکان دادن دم به صورت هوشمندانه‌ای شکار را به سمت خود جذب می‌کند. افعی خوش خط و خال استرالیا اغلب در بوته‌زارهای اطراف سیدنی یافت شده و تنها برای دفاع از خود به انسانها حمله می‌کند این حیوان برخلاف سایر مارها تا لحظه آخر نزدیک شدن افراد به آنها به استتار خود ادامه داده و بی حرکت باقی می‌مانند، به همین دلیل توریست‌هایی که برای ماجراجویی و گشت و گذار پا به استرالیا می‌گذارند میبایست حواسشان به خوبی به اطراف و استتار افعی‌های استرالیا باشد تا به طور اتفاقی پایشان را بر روی آن نگذاشته و مورد حمله دردناک این حیوان قرار نگیرند.

دندان‌های نیش افعی بسیار بلند بوده و به‌صورت عمقی در بافت‌های بدن نفوذ می‌کند. سم این حیوان می‌تواند به راحتی فعالیت‌های حرکتی و حواس پنج‌گانه را مختل کرده و فرد را دچار مشکلات تنفسی و بی حسی کلی می‌کند و در صورت مداوا نشدن به فلج کامل و یا مرگ منتهی شود.

امکان پرداخت هزینه خدمات با ارز دیجیتال امکان پذیر است. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

75237 – 021 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *