تحصیلی

دانشگاه بریتیش کلمبیا – کانادا

دانشگاه بریتیش کلمبیا که معمولا به آن UBC هم می گویند، یک دانشگاه دولتی پژوهشی است که محوطه ها و امکانات آن در بریتیش کلمبیای کانادا قرار دارد. این دانشگاه در سال ۱۹۰۸ با عنوان دانشکده بریتیش کلمبیای دانشگاه مک گیل (McGill University) تاسیس شد و در سال ۱۹۱۵ مستقل و نام کنونی را گرفت. این دانشگاه، قدیمی ترین نهاد آموزش دانشگاهی بریتیش کلمبیا است و در محوطه های ونکوور و اوکاناگان ولی (Okanagan Valley)، بیش از ۶۰ هزار دانشجو دارد. بیشتر دانشجویان جذب پنج دانشکده بزرگتر: هنر، علوم، طب، علوم کاربردی و مدرسه سودر تجارت (Sauder School of Business) می شوند. محوطه ونکوور دانشگاه بریتیش کلمبیا با وسعت ۴٫۰۲ کیلومتر مربع در زمین های اهدایی دانشگاه قرار دارد که در حدود ۱۰ کیلومتری غرب مرکز شهر ونکوور واقع است. محوطه ۲٫۰۹ کیلومتر مربعی اوکاناگان نیز که در سال ۲۰۰۵ تهیه شد، در کلونا (Kelowna) قرار دارد. هر دو محوطه در زمین هایی قرار دارند که هرگز به دولت کانادا یا بریتیش کلمبیا واگذار نشده است. قلمرو بومیانی که محوطه های دانشگاه بریتیش کلمبیا بر روی آن ها واقع هستند، در ونکوور متعلق به قبیله xʷməθkʷəy̓əm (خومثکویام)، قبیله Sḵwx̱wú۷mesh Úxwumixw (سکوخوومش اوخوومیخو) و قبیله Səl̓ilw̓ətaɁɬ (سلیلوتعه) و در اوکانانگان متعلق به قبیله اوتاناگان هستند.

استانداردهای پذیرش دانشگاه بریتیش کلمبیا جزو سخت گیرانه ترین استانداردهای کانادا هستند و برطبق رتبه بندی سالیانه مک لین و U.S. News and World Report این دانشگاه پیوسته جزو سه دانشگاه برتر کانادا قرار می گیرد.

در سال ۲۰۱۵، U.S. News and World Report و Times Higher Education دانشگاه بریتیش کلمبیا را جزو ۲۰ دانشگاه دولتی جهان قرار دادند. دانشگاه بریتیش کلمبیا با بودجه پژوهشی سالیانه به ارزش ۵۶۴ میلیون دلار، تامین کننده بودجه ۸۴۴۲ پروژه در سال ۲۰۱۴ بود. هیات علمی، دانشجویان سابق و پژوهشگران این دانشگاه، ۷ جایزه نوبل، ۶۹ بورسیه رادز، ۶۵ مدل المپیک، ۸ عضویت در آکادمی هنر و علوم آمریکا و ۲۰۸ بورسیه انجمن سلطنتی کانادا را کسب کرده اند. این دانشگاه همچنین تا کنون سه نخست وزیر را تحویل کانادا داده است که آخرین آن ها جاستین ترودو است.

سیستم کتابخانه دانشگاه بریتیش کلمبیا، یکی از بزرگترین کتابخانه های پژوهشی کانادا است که بیش از ۷ میلیون جلد کتاب را در ۲۱ شعبه خود دارد. دانشگاه بریتیش کلمبیا دارای چندین بورسیه می باشد که از جمله آن ها، بورسیه شولیک در رشته های مفرع (STEM fields) (مهندسی، فناوری، ریاضیات، علوم)، جایزه بین المللی دانشجویی دونالد اِی. ورونگ به اندیشمندان کشورهای جنگ زده، و جایزه بین المللی رهبر فردا به اندیشمندان سرتاسر جهان است. دانشگاه بریتیش کلمبیا از سال ۱۹۶۸ جایگاه TRIUMF، آزمایشگاه ملی کانادا برای فیزیک هسته ای و ذرات بوده است که بزرگترین شتاب دهنده حلقوی جهان را در دل خود جای داده است. امکانات دیگر آن شامل مرکز هنرهای نمایشی چان؛ موزه تنوع زیستی بیتی است که مجموعه ای با بیش از ۲ میلیون آیتم در خود دارد؛ و موزه انسان شناسی که دارای بیش از ۵۳۵۰۰۰ دست ساخته است.

وضعیت سازمانی و آکادمیک دانشگاه بریتیش کلمبیای کانادا

اداره دانشگاه بریتیش کلمبیا طبق نص قانون دانشگاه متشکل از رئیس دانشگاه، همفکری ها، هیات ها، سنا، و اعضای هیات علمی دانشگاه است. هیات مدیره، مدیر دارایی و درآمدهای دانشگاه است در حالیکه سنا، مدیر عملیات آکادمیک دانشگاه است. هر دو از هیات علمی و دانشجویانی تشکیل شده اند که به این پست انتخاب شده اند. مدارک و گواهینامه ها توسط همفکری هایی اعطا می شوند که متشکل از دانشجویان سابق، مدیران اجرایی و هیات علمی هستند و ۲۲ عضو دارند. دانشگاه بریتیش کلمبیا دارای رئیس نیز هست که مسوول اصلی اجرایی دانشگاه و عضو سنا، هیات مدیره، همفکری و همچنین رئیس اصلی است. رئیس دانشگاه، مسوول مدیریت عملیات آکادمیک دانشگاه از جمله انتصاب های پیشنهادی، دعوت به جلسه هیات علمی و تاسیس کمیته ها است.

دانشکده ها و مدارس دانشگاه بریتیش کلمبیای کانادا

فعالیت آکادمیک دانشگاه بریتیش کلمبیا به دو دسته «دانشکده» و «مدرسه» تقسیم می شود. دانشگاه بریتیش کلمبیا دارای ۱۲ دانشکده در محوطه ونکوور و ۷ دانشکده در محوطه اوکاناگان می باشد. محوطه ونکوور دانشگاه بریتیش کلمبیا دارای دو کالج آکادمیک است: مطالعات میان رشته ای و آموزش بهداشت. محوطه اوکاناگان دارای مطالعات تحصیلات تکمیلی است. در محوطه ونکوور، دانکشده هنر، که به محوطه فیرویو (Fairview) سال ۱۹۱۵ بازمی گردد، بزرگترین محوطه با ۲۰ بخش و مدرسه است. با دوشاخه شدن دانشکده های هنر و علوم در سال ۱۹۶۴، حالا دانشکده علوم، دومین دانشکده بزرگ از بین ۹ بخش محسوب می شود. مدرسه تجارت ساودر (Sauder School of Business) دانشکده مدیریت تجارت و بازرگانی دانشگاه بریتیش کلمبیا است. مدرسه معماری نیز برنامه هایی را ارائه می کند که به تایید هیات اعطای مجوز معماری کانادا در سطح کارشناسی و کارشناسی ارشد رسیده است. از ماه دسامبر سال ۲۰۱۲، مدرسه جدیدی تحت عنوان مدرسه اقتصاد ونکوور دانشگاه بریتیش کلمبیا در کنار مدرسه تجارت ساودر تاسیس شده است.

دانشگاه بریتیش کلمبیا در سال ۲۰۱۴ یک «برنامه بین المللی» مجزا از تعریف سنتی دانشکده را افتتاح کرد. دانشگاه برای همراهی با این تصمیم، دانشکده ونتیج (Vantage College) را ایجاد کرد تا دانشجویان بین المللی که دارای شرایط زبان انگلیسی و پذیرش در دانشگاه نیستند بتوانند از آن برنامه ها بهره ببرند.

مدرک دوگانه کارشناسی با Sciences Po: برنامه دو مدرکی یک برنامه بسیار پر طرفدار است که در آن دانشجویان کارشناسی، دو مدرک را از دانشگاه بریتیش کلمبیا و ساینس پو می گیرند، یا یک مدرک لیسانس و یک کارشناسی بازرگانی می گیرند (از مدرسه تجارت ساودر) که چهار سال طول می کشد. دانشجویان، دو سال تحصیل را در یکی از سه محوطه دانشگاهی ساینس پو در فرانسه (لو هاور، منتون یا ریمز) سپری می کنند که هر یک به منطقه مختلفی از دنیا متعلق است. بعد از دو سال، دانشجویان به بریتیش کلمبیا می روند. پذیرش دانشجویان در برنامه ساینس پو، تضمین شده است. دانش آموزان دبیرستانی نیز می توانند برای آن درخواست بدهند.

پذیرش در دانشگاه بریتیش کلمبیای کانادا

میانگین پذیرش سال ۲۰۱۳ دانشجویان هارساله داخل کانادا، ۸۹٫۵ درصد بود. نرخ پذیرش درخواست های داخل کانادا در سال ۲۰۱۳ نیز ۵۰٫۴ درصد بود که ۵۷٫۱ درصد آن ها جذب شدند. در سال تحصیلی ۲۰۱۵/۲۰۱۴ نیز دانشگاه بریتیش کلمبیا، ۳۲۷۰ عضو هیات علمی تمام وقت، ۱۰۹۴۲ عضو غیر هیات علمی و ۸۰۳۱ دانشجو داشت. همچنین ۸۷۱ کارمند بدون حقوق در آن فعالیت می کردند. این دانشگاه دارای بیش از ۵۱۰۰۰ دانشجو است (۴۱۳۶۵ دانشجوی لیسانس و ۱۰۰۷۶ دانشجوی تحصیلات تکمیلی).

امکان پرداخت هزینه خدمات با ارز دیجیتال امکان پذیر است. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

75237 – 021 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *