تحصیلی

مزایای برتر تحصیل در ترکیه

امروزه تحصیل در ترکیه به یکی از گزینه‌های جذاب دانشجویان ایرانی برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌های معتبر و بین‌المللی تبدیل شده است؛ طی چند دهه گذشته ایرانیان زیادی به قصد ادامه تحصیل به کانادا، آلمان، انگلیس و سایر کشورهای پیشرفته و برتر دنیا مهاجرت کرده‌اند. اما در حال حاضر با توجه به سختی‌های متعدد دریافت پذیرش و ویزای تحصیلی و هزینه‌های بالای تحصیل در این کشورها، تحصیل در ترکیه انتخابی منطقی، اقتصادی و قابل اطمینان است. پیش از این در مطلب راهنمای هزینه تحصیل و زندگی در ترکیه اشاره کوتاهی به مزایای بی‌شمار تحصیل در این کشور کردیم، و اکنون قصد داریم به طور مفصل به جوانب و مزایای مختلف تحصیل در کشور دوست و همسایه یعنی ترکیه بپردازیم.

کیفیت آموزشی در ترکیه

طی چند دهه گذشته با افزایش تعداد دانشگاه‌های معتبر و بین‌المللی در شهرهای مختلف ترکیه نظیر آنکارا، استانبول و همچنین ارائه رشته‌های تحصیلی متنوع در این دانشگاه‌ها، کشور ترکیه با رشد چشمگیری در مقوله سطح کیفی آموزش عالی روبرو شده و علاوه بر آن استقبال بی‌سابقه دانشجویان خارجی برای ادامه تحصیل در ترکیه، این کشور را به یکی از ده قطب‌ برتر تحصیلی در دنیا بدل کرده است. کیفیت آموزش در ترکیه در ارتقای رنکینگ جهانی دانشگاه‌های این کشور نیز تاثیر فراوانی گذاشته است.

بر اساس آخرین آمار رنکینگ  QS EECAوبسایت TOPUNIVERSITIES در سال ۲۰۱۹، در حال حاضر قریب به ۲۲ دانشگاه ترکیه‌ای در لیست ۵۰ دانشگاه برتر اروپا و آسیای مرکزی و بنابر رنکینگ Quacquarelli Symonds (QS) ، ۹ موسسه آموزشی عالی این کشور در لیست ۸۰۰ دانشگاه برتر دنیا قرار گرفته‌اند و همچنین طبق رنکینگ METU، در حال حاضر ۱۹ دانشگاه ترکیه‌ای در بین ۱۰۰۰ دانشگاه برتر دنیا قرار گرفته است.

انواع مختلف کالج‌ها و دانشگاه‌های دولتی و خصوصی در این کشور رشته‌های متنوعی نظیر مهندسی، پزشکی، تجارت، امور مالی را به هر دو زبان ترکی استانبولی و انگلیسی به دانشجویان بومی و متقاضیان خارجی ادامه تحصیل در ترکیه ارائه می‌دهند.

لازم به ذکر است که کشور ترکیه یکی از اعضای پلتفرم‌های تحصیلی مرتبط بین‌المللی و همچنین جریان بولونیا از سال ۲۰۰۱ بوده است . این بدین معنی است که تمامی دانشجویان در حال تحصیل در ترکیه امکان ادامه تحصیل در سایر کشورهای تحت قرارداد ECTS ( سیستم انتقال اعتباری اروپا) را دارند و همچنین مدارک دانشگاهی آنها بدون نیاز به معادل سازی در سایر کشورهای اروپا و آمریکا قابل شناسایی و پذیرش است.

مطالب مرتبط: شرایط کار حین تحصیل در ترکیه

اعتبار بالای مدارک دانشگاهی در ترکیه

با وجود دانشگاه‌های خوش نام و معروفی مانند دانشگاه Middle East Technical ، دانشگاه بیلکنت و حاجت‌تپه در پایتخت ترکیه یعنی شهر آنکارا و دانشگاه‌های معروف شهر پر محبوب و بین‎‌المللی استانبول نظیر دانشگاه‌های بغازیچی، کوچ، سابانچی و دانشگاه فنی استانبول، ادامه تحصیل در ترکیه درب‌ها و فرصت‌های جدیدی را به روی دانشجویان خارجی می‌گشاید.

بدون شک یکی از مزایای قابل اشاره و مهم تحصیل درترکیه، اعتبار بالای مدارک دانشگاهی این کشور است. یکی از مشکلاتی که همواره دانشجویان ایرانی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، مشکل نداشتن اعتبار کافی مدارک تحصیلی‌ اغلب دانشگاه‌های ایرانی در سایر کشورهاست. اما خوشبختانه مدارک دانشگاهی کشور ترکیه این چنین نبوده و مورد تائید کشورهای مختلف سراسر دنیا است؛ از همین رو دانشجویان ایرانی با ادامه تحصیل در ترکیه و فارغ‌التحصیلی از هر یک از دانشگاه‌های معتبر این کشور با شانس بیشتری برای ورود به بازار کار بین‌المللی و رویارویی با فرصت‌های طلایی شغلی در اقصی نقاط دنیا روبرو خواهند شد.

بورسیه تحصیلی ترکیه

یکی از مزایای تحصیل در ترکیه که می‌تواند در روند تحصیلی دانشجویان بین‌المللی واجد شرایط تاثیر به سزایی بگذارد، امکان دریافت بورسیه تحصیلی ترکیه است. بورسیه تحصیلی این کشور دارای انواع تمام‌وقت، پاره‌وقت، تحقیقاتی و پژوهشی و طرح‌های مشارکتی است و در عین اینکه خود مزیتی فوق‌العاده برای متقاضیان بین‌المللی ادامه تحصیل در ترکیه محسوب می‌شود، مزایای مضاعفی را برای دانشجو به همراه دارد که به شرح زیر است:

  • اقامتگاه رایگان
  • عدم نیاز به پرداخت شهریه
  • پوشش هزینه‌های خدمات درمانی
  • پوشش هزینه‌های سفر
  • حقوق ماهانه دانشجویی
  • دوره‌های آماده‌سازی رایگان زبان ترکی

با توجه به امکان دریافت بورسیه تحصیلی و کیفیت بالای آموزشی دانشگاه‌های ترکیه می‌توان به وضوح دلیل تبدیل شدن این کشور به یکی از برترین مقاصد تحصیلی را درک کرد، اما باید این موضوع را نیز در نظر داشت که تنها برخی از دانشجویان بین‌المللی که دارای شرایط زیر باشند، امکان استفاده از این امکانات رایگان را خواهند داشت:

  • از مدارک معتبر و بین‌المللی نظیر GRE، GMAT و یا SAT برخوردار باشند.
  • نیازمند داشتن مهارت کافی زبان ترکی و مدرک زبان بین‌المللی تومر هستند.
  • متقاضیان تحصیل در ترکیه و دریافت بورسیه تحصیلی این کشور دارای مشکل شرط سنی و گپ تحصیلی نباشند.
  • دارای شرایط اقامت دائم و یا حقوق شهروندی ترکیه نباشند.
  • از شرط معدل، نمرات و رزومه تحصیلی خوب و قابل قبولی برخوردار باشند.

مطالب مرتبط: شرایط بورسیه تحصیلی کانادا در سال ۲۰۱۹

امکان کار دانشجویی در ترکیه

یکی دیگر از مواهب و مزایای مهم تحصیل در ترکیه، داشتن اجازه کار دانشجویی برای دانشجویان بین‌المللی است تا از این طریق علاوه بر پوشش بخشی از هزینه‌های تحصیل و زندگی، تجربه کاری مفیدی در بازار کار ترکیه کسب نمایند و همچنین با تعامل و آشنایی با اجتماع فعال این کشور، خود را برای اقامت پس از تحصیل در ترکیه آماده کنند. اما استفاده از امتیاز کار دانشجویی در حین تحصیل در ترکیه، شامل قوانینی می‌شود که در ادامه به آن می‌پردازیم:

  • دانشجویان خارجی حق کار در ادارات دولتی و خصوصی در ترکیه را ندارند.
  • دانشجویان خارجی تنها در مقاطع ارشد و دکترا، با داشتن مجوز کار مجاز به انجام کار دانشجویی در ترکیه هستند و دانشجویان بین‌المللی مقاطع کاردانی و کارشناسی، اجازه انجام کار دانشجویی در سال اول تحصیلی خود را ندارند.

لازم به ذکر است که ساعات کار مجاز دانشجویان خارجی در حال تحصیل در ترکیه ۳۰ ساعت در هفته بوده و دانشجویان واجد شرایط میبایست از طریق وزارت کار و امور اجتماعی کشور ترکیه برای دریافت مجوز کار اقدام کنند. همچنین دانشجویان بین‌المللی در حال تحصیل در ترکیه همچون سایر کشورهای دنیا مجاز به انجام کار تمام وقت در خلال تعطیلات رسمی و تابستان هستند.

امکان اقامت پس از تحصیل در ترکیه

همانطور که پیش از این در مطلب شرایط اخذ اقامت پس از تحصیل در ترکیه به توضیح جوانب مختلف این موضوع پرداختیم، اغلب دانشجویان خارجی پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه‌های ترکیه تمایل به اقامت و فعالیت تمام وقت در بازار کار رو به رشد، فعال و بین‌المللی کشور ترکیه را دارند. از این رو بنابر قوانین دولت ترکیه، دانشجویان بین‌المللی مجاز هستند تا پس از اتمام تحصیل در ترکیه به مدت یکسال اقامت خود را به منظور یافتن کار مناسب در این کشور تمدید نمایند.

البته باید این مطلب را یادآوری کنیم که متقاضیان اقامت پس از تحصیل در ترکیه باید از مجوز کار قانونی از وزارت کار و امور اجتماعی، تسلط به زبان ترکی، مدارک تحصیلی مناسب و رزومه کاری موجه برای موفقیت در این امر برخوردار باشند. دپارتمان پذیرش تحصیلی گروه شرکت‌های نیلگام (نیلگام مهاجر) با سالها تجربه در زمینه ارائه خدمات تخصصی تحصیلی کالج‌ها و دانشگاه‌های برتر دنیا، آماده ارائه مشاوره رایگان و پاسخگویی به سوالات شما عزیزان است. مشاوره رایگان تحصیل در ترکیه۰۲۱-۷۵۲۳۷

فرصت‌های کاری کم‌نظیر در ترکیه

بسیاری از افراد به امید یافتن کاری مناسب و پردرآمد، ادامه تحصیل و کسب مدارک معتبر از دانشگاه‌های ترکیه را هدف قرار می‌دهند. در یک نگاه، دانشجویان بین‌المللی پس از فارغ‌التحصیلی چند گزینه پیش روی خود خواهند داشت:

  • اینکه با ادامه تحصیل در ترکیه در مقاطع بالاتر آموزشی به فکر اخذ مدارک تکمیلی و عالی باشند
  • با در دست داشتن مدرک معتبر و بین‌المللی دانشگاه‌های ترکیه به کشور خود بازگشته و به کار در سمتی در خور توجه مشغول گردند
  • و یا این که در داخل و یا خارج از کشور ترکیه، در بازارهای کاری بین‌المللی به جستجوی کار مناسب بپردازند.

ترکیه طی چند دهه گذشته همواره از لحاظ صنعت توریسم، وضعیت اقتصادی و تحصیلی کشوری در حال رشد و پیشرفت بوده و هر ساله شرکت‌ها و برندهای بین‌المللی بیشتری تمایل به همکاری و تعامل با این کشور دارند. بنابر گزارشی در ماه جون سال ۲۰۱۳، قریب به ۳۴٫۰۰۰ شرکت خارجی در حال فعالیت در کشور ترکیه هستند که از این میان ۵۰ درصد آنها را کمپانی‌های اروپایی حوزه شینگن تشکیل می‌دهند. از آنجایی که کشور ترکیه مکان جذابی برای سرمایه‌گذاری و فعالیت اقتصادی در کل دنیا محسوب می‌شود، دانشجویان بین‌المللی پس از اتمام تحصیل در ترکیه این شانس را دارند تا به تعامل با کارفرمایان خارجی برندهای معروف دنیا پرداخته و علاوه بر کسب درآمد فوق‌العاده، رزومه کاری ایده‌آلی برای مشاغل آینده خود ایجاد کنند.

هزینه‌های تحصیل و زندگی در ترکیه

بدون شک یکی از مزایای شاخص و برتر تحصیل در ترکیه هزینه‌های مناسب تحصیلی و زندگی در این کشور در قیاس با سایرکشورها و دانشگاه‌های برتر دنیا نظیر دانشگاه‌های کانادا و یا دانشگاه‌های آلمان است. همانطور که می‌دانید شما می‌توانید با گذراندن دوره کالج، آزمون زبان ترکی تومر و کنکور سراسری این کشور، به ادامه تحصیل در دانشگاه‌های دولتی و ترکی زبان کشور ترکیه بپردازید که از شهریه‌های تحصیلی بسیار مناسبی برخوردار است. البته در صورت تمایل می‌توانید با انتخاب دانشگاه‌های خصوصی کشور ترکیه بدون نیاز به گذراندن دوره آماده‌سازی کالج، آزمون تومر و امتحان کنکور، به زبان انگلیسی و البته با شهریه بیشتر از معمول به تحصیل در ترکیه بپردازید.

شهریه دانشگاه‌های دولتی ترکیه برای دانشجویان خارجی به طور میانگین در حدود ۳۰۰ تا ۶۰۰ دلار در هر ترم است. از طرفی میانگین هزینه ماهانه زندگی برای یک دانشجوی خارجی در حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ دلار است که شامل هزینه‌های محل اقامت، لباس، سرگرمی، غذا، حمل و نقل و تلفن می‌شود.

با در نظر گرفتن مزایایی نظیر بورسیه تحصیلی و امکان کار حین تحصیل در ترکیه، تحصیل و زندگی در ترکیه برای دانشجویان ایرانی گزینه‌ای منطقی، مقرون به صرفه و ایده‌آل تلقی می‌شود.

عدم نیاز به دریافت ویزا برای تحصیل در ترکیه

خوشبختانه روابط دیپلماتیک خوب ایران و ترکیه موجب شده تا برخلاف بسیاری از کشورهای دنیا، برای ادامه تحصیل در ترکیه نیازی به دریافت ویزای تحصیلی نباشد. بد نیست بدانید که به طور معمول در حالت عادی شهروندان ایرانی می‌توانند برای ۳ ماه به طور قانونی در این کشور اقامت داشته باشند.

افرادی که قصد ادامه تحصیل در ترکیه را دارند می‌توانند با در دست داشتن پذیرش تحصیلی یکی از دانشگاه‌های معتبر ترکیه، برای دریافت کارت اقامت یکساله این کشور اقدام کنند.

نبود سدی به نام ویزا بر سر راه متقاضیان ایرانی ادامه تحصیل در ترکیه خود به تنهایی موجب تسریع امور مهاجرت تحصیلی فرد شده و علاوه بر نبود نیاز به پرداخت هزینه‌های پروسه دریافت ویزا، موجب صرفه‌جویی در وقت و زمان وی نیز می‌شود. سهولت ادامه تحصیل در ترکیه به واسطه نبود نیاز به دریافت ویزای تحصیلی بدین معنا نیست که مدارک دانشگاهی این کشور هم طراز با دانشگاه‌های برتر دنیا نبوده و فاقد کیفیت و اعتبار لازم است، بلکه برعکس، کشور ترکیه تعمدا کیفیت آموزشی را همچون سیستم آموزشی دانشگاه‌های اروپا و آمریکا در این کشور بالا برده و با ارائه مدارک معتبر و مورد تائید دانشگاهی و برداشتن موانع پیش روی دانشجو، سعی در جذب هر چه بیشتر متقاضی خارجی ادامه تحصیل در دانشگاه‌های این کشور دارد.

عدم نیاز به داشتن مدرک زبان انگلیسی برای  تحصیل در ترکیه

یکی از دغدغه‌های همیشگی و مشکلاتی که دانشجویان متقاضی ادامه تحصیل در خارج با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، دریافت مدارک معتبر تافل و آیلتس و نمرات قابل قبول زبان برای دریافت پذیرش تحصیلی است.

در ترکیه برخلاف بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا، دانشجو ملزم به ارائه مدرک آکادمیک زبان انگلیسی نیست و می‌تواند با حضور در کالج و گذراندن دوره‌های آماده‌سازی یک‌ساله زبان ترکی استانبولی تومر، به راحتی به ادامه تحصیل در دانشگاه‌های این کشور بپردازد.

از دیرباز، همواره برخورداری از مهارت زبان پرکاربرد انگلیسی در هر جای دنیا به عنوان مزیتی مهم و مشکل‌گشا محسوب شده است، اما آن دسته از متقاضیان ایرانی که قصد ادامه تحصیل در ترکیه را دارند می‌توانند حتی بدون دانستن هیچگونه دانش زبان بین‌المللی، با گذراندن کلاس‌های زبان ترکی تومر و آماده‌سازی کالج، پس از قبولی در کنکور سراسری این کشور، بدون نیاز به دانش زبان انگلیسی به ادامه تحصیل در دانشگاه‌های دولتی کشور ترکیه بپردازند.

بد نیست بدانید که زبان ترکی استانبولی دارای لغات مشابه و فراوانی است که ریشه در زبان فارسی دارند؛ به همین خاطر آن دسته از متقاضیان ادامه تحصیل در ترکیه با ورود به این کشور و شرکت‌ در کلاسهای تومر، می‌توانند به دلیل قرارگیری در اجتماع پر جنب و جوش ترکیه، نزدیکی فرهنگ و تعامل با مردم خونگرم ترک، با سرعتی بالا زبان بومی این کشور را آموخته و خود را برای تحصیل در برترین دانشگاه‌های این کشور آماده کنند. برای جمع‌بندی نهایی بد نیست به این نکته نیز اشاره کنیم که ما در این مطلب تنها به مزایای برتر تحصیل در ترکیه اشاره کردیم، اما براساس نقطه نظرات مختلف و تجربه دانشجویان ایرانی در حال تحصیل در ترکیه، نزدیکی مسافت ترکیه با ایران، غذاهای خوش طعم و دلچسب، جاذبه‌های فراوان فرهنگی و توریستی، وجود تنوع فرهنگی، شباهت آب و هوا و شرایط اقلیمی به کشورمان ایران، از دیگر مزایایی است که هر ساله دانشجویان ایرانی زیادی را به قصد ادامه تحصیل به سمت کشور ترکیه می‌کشاند.

دپارتمان پذیرش تحصیلی گروه شرکت‌های نیلگام با اشراف بر جدیدترین قوانین آموزشی و تحصیلی کشور ترکیه، گام به گام شما را در راه ادامه تحصیل در این کشور دوست داشتنی همراهی می‌کند.

امکان پرداخت هزینه خدمات با ارز دیجیتال امکان پذیر است. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

75237 – 021 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *