تحصیلی, مهاجرت

راهنمای هزینه‌های تحصیل و زندگی در ترکیه

این روزها با توجه به هزینه‌های نسبتا زیاد تحصیل و زندگی در کشورهای معروف دنیا نظیر کانادا، انگلیس، استرالیا و سختی دریافت پذیرش و ویزای تحصیلی این کشورها، عموم متقاضیان ایرانی ادامه تحصیل در دانشگاه‌های معتبر خارجی به فکر استفاده از گزینه‌های مناسب‌تر و مقرون به صرفه‌تری نظیر تحصیل در ترکیه افتاده‌اند. البته به غیر از مورد هزینه تحصیل، داشتن مهارت و دانش زبان انگلیسی نیز همواره به عنوان سدی برای متقاضیان ادامه تحصیل در دانشگاه‌های معتبر خارجی بوده است.

اما خوشبختانه متقاضیان ادامه تحصیل در ترکیه می‌توانند در صورت تمایل، به یادگیری زبان ترکی در هر یک از کالج‌های این کشور پرداخته و پس از گذراندن آزمون کنکور، با هزینه‌ای بسیار کم در دانشگاه‌های دولتی این کشور مشغول به تحصیل شوند. نبود نیاز به دریافت ویزا و گذراندن شرایط سخت پذیرش تحصیلی اکثر دانشگاه‌های دنیا نظیر نمرات بالای زبان تافل و آیلتس و شرط سنی و گپ تحصیلی، در کنار هزینه‌های بسیار مناسب زندگی و تحصیل در ترکیه، این کشور را در لیست برترین مقاصد تحصیلی افراد زیادی در سراسر دنیا قرار داده است.

در مطالب گذشته با عناوین راهنمای کامل تحصیل در ترکیه ، اقامت پس از تحصیل در ترکیه و شرایط کار دانشجویی حین تحصیل در این کشور، جزئیات مختلفی را در مورد شرایط تحصیل در این ترکیه با شما در میان گذاشته‌ایم. اما در این مطلب قصد داریم تا با اشاره به اطلاعات مهم هزینه‌های زندگی و تحصیل در ترکیه، مسیر ادامه تحصیل در این کشور را برای متقاضیان ایرانی بیش از پیش هموار سازیم؛ پس با ما همراه باشید:

شرایط و هزینه‌های تحصیل در ترکیه

شاید بتوان گفت که یکی از متداول‌ترین نوع تحصیل در ترکیه برای دانشجویان بین‌المللی، تحصیل در دانشگاه‌های دولتی این کشور است. بالطبع هزینه کم و تقریبا رایگان تحصیل در دانشگاه‌های دولتی ترکیه عامل موثری برای انتخاب این گزینه از جانب خیل عظیمی از دانشجویان بین‌المللی است. اما باید این موضوع را یادآوری کنیم که تحصیل در دانشگاه‌های دولتی ترکیه همچون دانشگاه‌های برتر و دولتی آلمان تنها به زبان بومی کشور مورد نظر یعنی همان ترکی استانبولی قابل انجام است.

دانشجویان بین‌المللی می‌توانند برای کسب مجوز ورود به دانشگاه‌های دولتی و معتبر ترکیه، دوره‌های دروس پیش نیاز و آماده سازی زبان ترکی را در کالج‌های این کشور گذرانده و با قبولی در کنکور این کشور، به ادامه تحصیل در دانشگاه‌های دولتی ترکیه بپردازند. در عین حال چنانچه پرداخت هزینه و شهریه تحصیلی بیشتر برای شما مسئله‌ای نداشته باشد، می‌توانید بدون نیاز به گذراندن دوره‌های پیش نیاز درسی، کسب مدرک زبان ترکی و شرکت در کنکور، در کمترین زمان ممکن در یکی از دانشگاه‌های خصوصی به زبان انگلیسی، به تحصیل در ترکیه بپردازید.

از نقطه نظر هزینه‌های تحصیل در ترکیه، عموما شهریه دانشگا‌ه‌های دولتی ترکیه به طور تقریبی ۳۰۰ دلار برای هر ترم است، این در حالی است که شهریه دانشگاه‌های خصوصی و انگلیسی زبان این کشور بسیار بیشتر بوده و به هزاران دلار در هر ترم نیز می‌رسد.

اما بنابر تجربه کارشناسان پذیرش تحصیلی، هزینه تحصیل در ترکیه بنابر نوع دانشگاه ( دولتی و خصوصی)، شهر محل استقرار دانشگاه ( نظیر آنکارا، استانبول)، نوع رشته تحصیلی ( پزشکی، مهندسی و..) و مقطع دانشگاهی ( کارشناسی، ارشد و دکترا) کاملا متغیر است. از این رو فرد متقاضی ادامه تحصیل در ترکیه باید با مکاتبه با دپارتمان پذیرش دانشگاه مربوطه، از جدیدترین اطلاعات ثبت‌نام و هزینه‌ها باخبر شده و با توجه به موارد ذکر شده در بالا هزینه‌های تحصیل خود در این کشور را برآورد کند.

Smiling teenager with copybook looking at camera

هزینه‌های تحصیل در کالج‌های ترکیه

همانطور که گفتیم عموم متقاضیان ایرانی ادامه تحصیل در ترکیه، دانشگاه‌های دولتی این کشور را بخاطر شهریه پایین بر می‌گزینند. اما شرط ورود به دانشگاه‌های دولتی ترکیه گذراندن دوره‌‌های کالج، دروس پیش نیاز ،کسب مهارت زبان ترکی و آماده‌سازی دانشجو برای قبول شدن در کنکور ورودی دانشگاه است.

اما به دلیل آشنایی کم متقاضیان ادامه تحصیل در ترکیه با قوانین آموزشی و تحصیلی این کشور، اغلب افراد با مشکلات متعددی در مسیر ثبت‌نام و پرداخت هزینه‌های لازم و موفقیت در آزمون‌ها روبرو می‌شوند. بر همین اساس، دپارتمان پذیرش تحصیلی گروه شرکت‌های نیلگام با برخورداری از نمایندگی برترین کالج‌های کشور ترکیه هماهنگی‌های لازم برای ارسال مدارک، دریافت پذیرش، کارت اقامت و ثبت‌نام در دوره‌های مورد نظر را برای متقاضی ادامه تحصیل در ترکیه انجام داده و با ارائه مشاوره جامع تحصیلی، بهترین گزینه‌ها را در اختیار عزیزان متقاضی ادامه تحصیل در ترکیه قرار می‌دهد.

تماس با نیلگام مهاجر و دریافت مشاوره۰۲۱-۷۵۲۳۷

برترین دانشگاه‌های ترکیه

شاید بد نباشد پیش از پرداختن به موضوع هزینه‌های تحصیل در دانشگاه‌های دولتی ترکیه، برای اطمینان از اعتبار مدارک تحصیلی دانشگاه‌های این کشور، به معرفی برترین دانشگاه‌های خصوصی و دولتی ترکیه بپردازیم. بنابر اطلاعات اخیر وبسایت معتبر top universities ، ده دانشگاه ترکیه در لیست ۱۰۰۰ دانشگاه برتر جهان در سال ۲۰۱۹ قرار گرفته‌اند و در رنکینگ دانشگاه‌های نوظهور اروپا و آسیای مرکزی EECA در سال ۲۰۱۹، نام قریب به ۴۵ دانشگاه کشور ترکیه دیده می‌شود.

عموم این دانشگاه‌ها در شهرهای بزرگ و مهم کشور ترکیه یعنی آنکارا و استانبول قرار دارند و هر ساله دانشجویان بین‌المللی زیادی را از سراسر دنیا برای ادامه تحصیل در ترکیه به سمت خود می‌کشانند. از دانشگاه‌های معروف و معتبر شهر آنکارا می‌توان به دانشگاه Middle East Technical ، دانشگاه بیلکنت و حاجت‌تپه و در استانبول به دانشگاه‌های بغازیچی، کوچ، سابانچی، دانشگاه فنی استانبول اشاره کرد. بنابر آخرین آمار رنکینگ EECA، دانشگاه دولتی METU ترکیه در رتبه ۵۶۰ دنیا و هشتم این لیست قرار گرفته است.

در حال حاضر این دانشگاه برتر و پرمتقاضی کشور ترکیه بخاطر شهرت فراوان از میان ۱٫۵ میلیون متقاضی سالانه خود چیزی در حدود ۱٫۵ درصد را برای ادامه تحصیل در ترکیه مورد پذیرش قرار می‌دهد. عموما دروس در این دانشگاه دولتی به انگلیسی تدریس شده و تخصص ویژه‌ آن در رشته‌های علوم طبیعی و اجتماعی است.

یکی دیگر از دانشگاه‌های دولتی و معروف متقاضیان ادامه تحصیل در ترکیه دانشگاه بغازیچی است که در رتبه دهم رنکینگ EECA و ۵۸۰ دانشگاه‌های برتر دنیا قرار دارد. این دانشگاه معروف در سال ۱۸۶۳ به نام روبرت کالج  و به عنوان اولین دانشگاه آمریکایی خارج از خاک آمریکا در شهر استانبول و در نزدیکی تنگه بوسفر و قلعه تاریخی روملی حصار تاسیس شد. لازم به ذکر است که عموم دروس در این دانشگاه ممتاز ترکی به انگلیسی تدریس شده و دانشگاه بغازیچی دارای ارتباطات قوی با موسسات آموزشی آمریکا نیز هست.

دانشگاه کوچ یکی دیگر از دانشگاه‌های خوش نام و خصوصی کشور ترکیه است که در سال ۱۹۹۳ در شهر استانبول تاسیس شده و در حال حاضر در رتبه دوازدهم رنکینگ EECA قرار دارد. این دانشگاه هر ساله دانشجویان بین‌المللی زیادی را از سراسر دنیا برای ادامه تحصیل در ترکیه به این کشور می‌کشاند. دانشگاه کوچ با ۲۲ رشته مقطع کارشناسی، ۳۲ رشته مقطع ارشد و ۱۸ رشته مقطع دکترا ، در سطح جهانی به فعالیت در زمینه آموزشی می‌پردازد و اکنون قریب به ۵۵۰۰ دانشجو در حال تحصیل در این دانشگاه هستند.

خوشبختانه تعداد فراوانی از دانشگاه‌های سطح بالا و بین‌المللی در کشور ترکیه مشغول به فعالیت هستند و حضور آنها موجب می‌شود تا دانشجویان بین‌المللی با فراغ بال به مقایسه و انتخاب هر یک از آنها برای ادامه تحصیل در ترکیه بپردازند. اما هزینه تحصیل در هر یک از این دانشگاه‌های معروف و معتبر ترکیه بنابر رشته و مقطع تحصیلی دانشجو و همچنین نوع خصوصی و دولتی دانشگاه متغیر بوده که در ادامه به توضیح‌شان می‌پردازیم:

 

هزینه‌های تحصیل در دانشگاه‌های دولتی ترکیه

همانطور که گفتیم، به طور معمول هزینه‌های تحصیل در دانشگاه‌های دولتی و ترکی زبان کشور ترکیه به نسبت دانشگاه‌های خصوصی و انگلیسی زبان این کشور به مراتب بسیار کمتر بوده و هزینه تحصیل در مقاطع تکمیلی ارشد و دکترا در کشور ترکیه، نسبت به تحصیل در مقطع کارشناسی بیشتر است. بر همین اساس شهریه تقریبی ترمیک دانشگاه‌های دولتی ترکیه در مقطع کارشناسی ( که دروس به زبان ترکی تدریس می‌شود) به شرح زیر است:

  • دانشجویان ترک: ۸۰ تا ۲۵۰ دلار
  • دانشجویان خارجی: ۲۴۰ تا ۷۵۰ دلار

شهریه دانشگاه‌های دولتی ترکیه در مقطع کارشناسی که دروس به زبان انگلیسی در آنها تدریس می‌شوند به شرح زیر است:

  • دانشجویان ترک: ۱۵۰ تا ۵۰۰ دلار
  • دانشجویان خارجی: ۴۵۰ تا ۱۵۰۰ دلار

همچنین برای ادامه تحصیل در ترکیه در مقطع کارشناسی دانشگاه‌های خصوصی ترکیه مبلغ شهریه به طور میانگین بین ۵۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰ دلار خواهد بود. اما برای ادامه تحصیل در ترکیه در مقاطع ارشد و دکترا شهریه ترمیک دانشگاه‌های دولتی این کشور (که دروس به زبان ترکی تدریس می‌شود) به شرح زیر است:

  • دانشجویان ترک: ۱۰۰ تا ۲۰۰ دلار
  • دانشجویان خارجی: ۳۰۰ تا ۶۰۰ دلار

شهریه دانشگاه‌های دولتی ترکیه در مقاطع تکمیلی که دروس به زبان انگلیسی در آنها تدریس می‌شوند به شرح زیر است:

  • دانشجویان ترک: ۲۰۰ تا ۳۰۰ دلار
  • دانشجویان خارجی: ۶۰۰ تا ۹۰۰ دلار

لازم به ذکر است که شهریه ترمیک دانشگاه‌های خصوصی نیز در این مقاطع به طور تقریبی ۵۰۰۰ تا ۲۰٫۰۰۰ دلار خواهد بود.

هزینه‌های تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی ترکیه

دانشگاه‌های خصوصی از سال ۱۹۸۴ میلادی این اجازه را پیدا کردند تا در کشور ترکیه به فعالیت پرداخته و زمینه‌های کاری خود را هر ساله گسترش دهند. این دسته از موسسات آموزش عالی با هدف تبدیل شدن به قطب آموزش و تحقیقات در کشور ترکیه تاسیس شده و شروع به کار کردند. کیفیت آموزشی دانشگاه‌های خصوصی ترکیه بسیار بالا بوده و اغلب دروس دانشگاهی در آنها به زبان انگلیسی تدریس می‌شود. اما تقریبا در تمامی این دانشگاه‌ها یک دوره هم سطح‌سازی و مهارت زبان انگلیسی برای متقاضیان بین‌المللی ادامه تحصیل در ترکیه و ورود به دانشگاه‌های خصوصی ترکیه وجود دارد.

این دسته از دانشگاه‌های ترکیه نسبت به دانشگاه‌های دولتی این کشور که اغلب به زبان ترکی به تدریس دروس پرداخته، نیازمند امتحان ورودی و کنکور هستند و شهریه نسبتا پایینی دارند، به طور کامل متفاوت بوده و علیرغم سطح بالای آموزشی‌شان نیازمند هیچ یک از موارد بالا نیستند. اما موضوعی که در انتخاب اغلب دانشجویان بین‌المللی متقاضی ادامه تحصیل در ترکیه مهم بوده و موجب می‌شود تا آنها به سمت دانشگاه‌های دولتی این کشور بروند، مسئله شهریه سالانه این نوع از دانشگاه‌های ترکیه است.

بر همین اساس، شهریه ترمیک دانشگاه‌های خصوصی ترکیه براساس نوع رشته، مقطع تحصیلی، مزایا و امکانات دانشگاه، محل و منطقه دانشگاه در ترکیه و سایر موارد از ۶۰۰۰ دلار تا ۲۰۰۰۰ دلار آمریکا متغیر است. بله، می‌توان اینطور گفت که در یک نگاه ساده، میانگین شهریه دانشگاه‌های خصوصی برای ادامه تحصیل در ترکیه بسیار بالاتر از دانشگاه‌های دولتی این کشور بوده و نسبت به وضعیت فعلی ارز، دانشگاه‌های دولتی این کشور گزینه به مراتب مناسب‌تری برای دانشجویان ایرانی است. اما بد نیست به این موضوع نیز اشاره کنیم که در دانشگاه‌های خصوصی ترکیه کیفیت بالای آموزشی تضمین شده بوده و در اغلب این موسسات، کمک هزینه، فاند و یا همان بورسیه تحصیلی، به بیش از ۴۰ درصد دانشجویان بین‌المللی اختصاص می‌یابد.

مطالب پیشنهادی : لیست برترین دانشگاه‌های کانادا در سال ۲۰۱۹

هزینه‌های زندگی در ترکیه

بدون شک تحصیل در ترکیه با توجه به مزایایی نظیر کیفیت آموزشی بالا، شهریه پایین دانشگاه، رفاه اجتماعی مناسب، عدم نیاز به ویزا، مردمانی خونگرم و ویژگی‌های متعدد دیگر در مقایسه با دانشگاه‌های اروپا و آمریکا، مقصد مناسب‌تری برای تحصیل و زندگی تلقی می‌شود. اما چیزی که این کشور را بیش از پیش برای تحصیل در ترکیه مطلوب می‌سازد، هزینه‌های زندگی در ترکیه است. به طور میانگین هزینه یک دانشجوی بین‌المللی برای تحصیل در ترکیه به طور ماهانه ۴۰۰ تا ۵۰۰ دلار است که شامل هزینه‌های محل اقامت، غذا، لباس، سرگرمی، حمل و نقل و تلفن می‌شود.

در کنار این مبلغ باید هزینه ۱۰۰ تا ۱۵۰ دلاری را برای خرید کتاب، مایحتاج درسی و هزینه‌های اداری و اجرایی دانشگاه در نظر گرفت. البته باید این موضوع را یادآوری کنیم که هزینه‌های زندگی دانشجوی در حال تحصیل در ترکیه براساس شهر و محل استقرار، سبک زندگی و مقطع و رشته تحصیلی فرد متغیر است. در ادامه به توضیح تقریبی میانگین هزینه‌های زندگی دانشجویان در حال تحصیل در ترکیه در هر ترم تحصیلی می‌پردازیم:

هزینه‌های کلی دانشجو در هر ترم

خوابگاه، خانه
۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار (شامل رهن اتاق یا خانه)
غذا۱۱۰۰ دلار
حمل و نقل
۳۰۰ دلار
کتاب و مایحتاج تحصیلی
۱۵۰ دلار

غذا

منوی دانشجویی
در حدود ۵ لیر
نان۱٫۲۵ لیر
آب برای هر لیتر
۱٫۵ لیر
میوه و سبزیجات برای هر کیلو
از ۲ تا ۱۰ لیر
برنج و پاستا برای هر کیلو
از ۲ تا ۴ لیر
شکر و نمک برای هر کیلودر حدود ۴ لیر
چای و کافی برای هر فنجان۲ تا ۵ لیر

هزینه‌های متفرقه

بلیط سینما
۱۵ لیر
بلیط کنسرتاز ۲۵ لیر
آرایشگاهاز ۱۵ لیر

حمل و نقل

بلیط اتوبوس دانشجویی
۱٫۵ لیر
بلیط مینی بوس از تسی به کادیکوی۷ لیر
تاکسی از تکسیم به بشیکتاش
۱۳ لیر

در مجموع می‌توان اینطور گفت که با توجه به هزینه‌های بسیار مناسب زندگی و تحصیل در ترکیه در کنار امکان داشتن کار دانشجویی، ادامه تحصیل در این کشور فرصتی عالی برای افرادی است که به دنبال ادامه تحصیل در دانشگاه‌های با کیفیت خارجی، با مدارک معتبر بین‌المللی به همراه هزینه‌های معقول و موجه هستند. دپارتمان پذیرش تحصیلی گروه شرکت‌های نیلگام همواره آماده ارائه مشاوره رایگان و تخصصی و خدمات متنوع دریافت کارت اقامت و پذیرش تحصیلی از برترین کالج‌ها و دانشگاه‌های دولتی و خصوصی کشور ترکیه به شما عزیزان است.

امکان پرداخت هزینه خدمات با ارز دیجیتال امکان پذیر است. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

75237 – 021 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *