تحصیلی

بورسیه‌های تحصیلی فرانسه در سال تحصیلی ۲۰۱۹ – ۲۰۲۰

یکی از دغدغه‌های اصلی متقاضیان تحصیل در خارج از کشور، برآورد هزینه‌های تحصیلی و زندگی در کشور مقصد است. هزینه تحصیل در کشور فرانسه به نسبت دیگر کشورهای مطرح اروپایی ارزان‌تر است، اما یکی از دلایل محبوبیت تحصیل در فرانسه میان متقاضیان تحصیل در خارج از کشور، کمک‌هزینه‌های تحصیلی متنوعی است که به دانشجویان داخلی و خارجی ارائه می‌شود. بسیاری از این بورسیه‌ها توسط دولت و خیریه‌ها و برخی از سوی دانشگاه‌ها تامین می‌شود. در ادامه به معرفی شماری از مشهورترین بورس‌های تحصیلی کشور فرانسه می‌پردازیم که در سال تحصیلی ۲۰۱۹-۲۰۲۰ ارائه می‌شوند.

بورسیه تحصیلی دولت برای دانشجویان بین‌المللی

دولت فرانسه هر ساله مبلغ مشخصی برای کمک‌هزینه تحصیلی اختصاص می‌دهد که متعلق به دانشجویان بین‌المللی خواهد بود. بخش اعظمی از این برنامه‌ها بستگی به برنامه تحصیلی دانشجو دارد؛ به عبارت دیگر، بسته به رشته و مقطع تحصیلی دانشجو، شهریه مرکز آموزشی مقصد و سوابق تحصیلی ارائه شده توسط دانشجو میزان این مبلغ مشخص می‌شود. نمرات تحصیلی دانشجو در حین تحصیل در فرانسه و پژوهش‌های ارائه شده در این بازه زمانی بر مبلغ بورس تحصیلی تاثیرگذار است. به همین دلیل، دانشجویان باهوش و سخت‌کوش در اولویت این طرح هستند.

کمک‌هزینه تحصیلی فرانسه (CAF)

تمامی دانشجویان داخلی یا دانشجویان بین‌المللی که موفق به دریافت ویزای تحصیلی شده‌اند، با توجه به شرایط متقاضی اعم از سن، نمره مدرک زبان، معدل آخرین مدرک تحصیلی و … می‌توانند شانس خود را برای دریافت کمک‌هزینه تحصیلی کَف Caisses d’Allocations Familiales (CAF) محک بزنند. برای این منظور با مراجعه به سایت CAF و ایجاد حساب کاربری، متقاضی می‌تواند شرایط خود را برای دریافت بورسیه تحصیلی بسنجد.

این طرح با هدف تسهیل در اقامت دانشجو ایجاد شده و برای محل سکونت بیش از سه‌ماه دانشجو در فرانسه کمک‌هزینه‌ای مشخص می‌پردازد. مبلغ دقیق کمک‌هزینه CAF به درآمد، نوع، مکان و میزان کرایه محل اقامت بستگی دارد. برای مثال در صورتی که یک آپارتمان مشترک محل اقامت چند دانشجو باشد، تمامی اعضا دانشجوی ساکن در آن آپارتمان می‌توانند از CAF استفاده کنند. علاوه‌بر CAF، برنامه‌های دیگری همچون ALS (Allocation de Logement Sociale) و APL (Aide Personnalisée au Logement)  به‌عنوان کمک‌هزینه برای محل اقامت نیز ارائه می‌شود.

برنامه ایفل اِکسِلِنس

یکی از برنامه‌های کمک‌هزینه تحصیلی مختص مقطع کارشناسی ارشد و دکترا، برنامه ایفل اکسلنس Programme Eiffel است که توسط وزارت خارجه فرانسه تامین می‌شود و بر روی سه رشته تحصیلی متمرکز است؛ علوم، اقتصاد و مدیریت، حقوق و علوم سیاسی. این برنامه ابزاری برای جذب بهترین دانشجویان خارجی است تا استادانی برجسته و پژوهش‌گرانی کوشا در مقطع دکترا تربیت کند. علاوه‌بر کمک‌هزینه‌های تحصیلی، این برنامه برای امور جانبی در فرانسه از جمله فعالیت‌های فرهنگی، بیمه درمانی و سفرهای تفریحی، مبلغی را در نظر گرفته است. شرایط سنی برای متقاضیان مقطع کارشناسی تا ۳۰ سال و برای مقطع دکترا تا ۳۵ سال است.

بورس مدرسه مدیریت IÉSEG

طرح بورس‌های تحصیلی برای رشته مذاکرات تجاری بین المللی در مقطع کارشناسی ارشد در مرکز آموزشی IÉSEG برای متقاضیانی ارائه می‌شود که در مقطع کارشناسی در هر رشته‌ای تحصیلات خود را به اتمام رسانده‌اند و مشتاق یادگیری روابط تجاری و بین‌المللی در مقطع کارشناسی ارشد هستند. متقاضی دریافت این بورسیه باید سوابق تحصیلی و پژوهشی چشمگیری داشته باشد و بتواند مدرکی معتبر از دانش زبان انگلیسی ارائه دهد (IELTS 6.5, TOEFL IBT 85, TOEIC 800, Cambridge C1, Duolingo 61).

لازم به ذکر است که برای دریافت این بورس تحصیلی، نیازی به ارائه مدرکی مبنی بر دانش زبان فرانسوی نیست. بورسیه IÉSEG تا ۵۰ درصد شهریه دانشجو را پوشش می‌دهد و برای دریافت آن نیازی به ارسال درخواست جداگانه نیست؛ بررسی مدارک و شرایط دانشجو در حین پروسه پذیرش اتفاق می‌افتد. مزایای این برنامه شامل همه دانشجویان شده و در این طرح، تمایزی میان دانشجویان داخلی و بین‌المللی وجود ندارد.

طرح کمک‌هزینه دانشجویی هاست IDEXLYON

دانشگاه لیون برای متقاضیان یکی از بیست رشته تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد بورس‌های تحصیلی با عنوان (Initiatives d’excellence) IDEXLYON ارائه می‌دهد. این طرح که روی دانشجویان بین‌المللی متمرکز شده است، توسط چندین موسسه آموزشی تحصیلات تکمیلی ارائه می‌شود. بر اساس این طرح، ماهانه حدود ۸۰۰یورو کمک‌هزینه تحصیلی در ده‌ماه به دانشجو پرداخت می‌شود. رشته‌های مشمول این برنامه، با عنوان IDEXLYON نامیده می‌شوند و عبارتند از: زیست‌شناسی، سرطان‌شناسی، نانو تکنولوژی، فیزیک و شیمی، مذاکرات بین‌الملل، ریاضی کاربردی و آمار، مدیریت، انفورماتیک، زمین‌شناسی و علوم محیط زیستی.

طرح کمک‌هزینه تحصیلی پاریس-ساکلی

برای متقاضیان تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد طرح کمک‌هزینه تحصیلی دیگری با عنوان Université Paris-Saclay International Master’s Scholarship Programme در سال تحصیلی ۲۰۱۹ – ۲۰۲۰ ارائه می‌شود. این طرح همزمان با طرح IDEX بنیان نهاده شد و بر اساس دستاوردهای علمی دانشجو به متقاضیان تحصیل در مقطع ارشد دانشگاه پاریس-ساکلی (Université Paris-Saclay) ارائه می‌شود. این طرح علاوه‌بر دانشگاه پاریس-ساکلی، دیگر مراکز آموزش عالی همچون آگروپاریس‌تک، سنترال سوپُلِک، دانشگاه پاریس-سود و … را نیز شامل می‌شود.

در صورت داشتن شرایط لازم، مبلغ ۱۰هزار یورو به مدت یک یا دو سال (بسته به طول دوره کارشناسی ارشد) به دانشجو تعلق می‌یابد. با توجه به کشور مبدا، دانشگاه هزینه‌ای برای سفر و ویزای دانشجو نیز پرداخت می‌کند که حدود هزار یورو برآورد می‌شود. این طرح تنها شامل تمامی رشته‌های معتبر (از نظر دانشگاه‌ پاریس-ساکلی) می‌شود.

طرح OFID برای کشورهای پیشرفته

دانشجویان جوانی که از یک کشور پیشرفته قصد تحصیل در فرانسه را دارند، می‌توانند از طرح OFID استفاده کنند. این طرح که تمامی هزینه‌های تحصیلی دانشجو را تقبل می‌کند، قدمتی ۱۳ ساله دارد و بیش از ۵۰ دانشجو را در سال تحصیلی ۲۰۱۹-۲۰۲۰ حمایت کرده است. این طرح برای دانشجویان ۲۳ تا ۳۲ سال ( از مقطع کارشناسی تا کارشناسی ارشد) ارائه می‌شود.

طرح کمک‌هزینه تحصیلی دانشگاه پاریس-دوفین

دانشگاه پاریس-دوفین یکی از اعضای دانشگاه علوم ارتباطات است که برای دانشجویان کارشناسی ارشد طرح ویژه‌ای ارائه می‌دهد. این طرح کمک‌هزینه تحصیلی به دانشجویانی ارائه می‌شود که قصد ادامه تحصیل در مقطع دکترا را نیز دارند و در رشته‌های اقتصاد، مدیریت، علوم اجتماعی یا علوم سیاسی، وکالت، ریاضیات یا علوم کامپیوتر و … مشغول به تحصیل هستند. این طرح سالانه ۱۵هزار یورو برای هر دانشجوی متقاضی در نظر گرفته است، البته این مبلغ می‌تواند بسته به عملکرد دانشجو افزایش یابد.

طرح کمک‌هزینه تحصیلی WU

برای حمایت از دانشجویان جوان برنامه‌ای تحت عنوان «طرح کمک‌هزینه تحصیلی اتحادیه‌های غربی بنیاد جهانی» راه‌اندازی شده تا دانشجویان کوشا، برای ادامه تحصیل و پژوهش دغدغه‌های مالی نداشته باشند. این طرح شامل رشته‌های زیر مجموعه علوم پایه، فناوری، مهندسی، ریاضیات و بازرگانی یا کارآفرینی می‌شود. متقاضی این طرح باید ۱۸ تا ۲۶ ساله بوده و آمادگی پرداخت اپلیکیشن فی را داشته باشد. این طرح برای متقاضیان واجد شرایط در سال تحصیلی ۲۰۱۹ – ۲۰۲۰ حدود ۲۵۰۰ دلار امریکا پرداخت می‌کند.

افزون بر موارد گفته شده، نظام آموزشی کشور فرانسه برای اقامت دانشجویان داخلی و بین‌المللی مزایا و کمک‌هزینه‌های متنوعی در نظر گرفته تا دانشجویان کوشا بتوانند از پس هزینه‌های زندگی و تحصیل بر بیایند. علاوه‌بر اقامتگاه، برای عبورومرور در سطح شهر، کارت‌های دانشجویی بسیاری از دانشگاه‌ها به دانشجو این اجازه را می‌دهد تا از وسایل حمل‌ونقل عمومی به‌صورت رایگان استفاده کنند. جالب است بدانید، درصورت دریافت پذیرش از دانشگاه‌های فرانسه در مقطع دکترا، ویزای کار صادر می‌شود و در حین تحصیل مبلغ قابل‌توجهی به عنوان حقوق برای دانشجو در نظر گرفته می‌شود.

امکان پرداخت هزینه خدمات با ارز دیجیتال امکان پذیر است. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

75237 – 021 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *