مهاجرت کاری

پردرآمدترین شغل های جهان برای بانوان

با اینکه طی سالهای متمادی تلاش‌های زیادی برای تحقق مساوات حقوق اجتماعی، مزایای رفاهی و میزان درآمد بین دو جنسیت مرد و زن شده است، اما باز هم هنگامی که می‌خواهید در مورد آماری همچون عناوین شغلی پردرآمد دنیا اطلاعات کسب کنید، می‌بینید که حتی در پیشرفته‌ترین کشورهای دنیا نیز پردرآمدترین شغل های جهان برای بانوان با آقایان متفاوت بوده و خانم‌ها حقوق کمتری در موقعیت‌های شغلی مشابه با آقایان در جوامع مختلف دنیا دریافت می‌کنند.

پیش از این با شما در مورد بهترین شغل ها برای مهاجرت 2022 صحبت کردیم، اما از آنجایی که کماکان تفاوت‌هایی بین میزان حقوق عناوین شغلی بانوان با آقایان در سراسر دنیا وجود دارد، تصمیم گرفتیم تا در این مطلب به فهرست پردرآمدترین شغل‌های جهان برای بانوان پرداخته و اطلاعات مفیدی در این رابطه در اختیار شما قرار دهیم.

اما پیش از پرداختن به جدیدترین لیست پردرآمدترین شغل های جهان برای بانوان در سال جدید میلادی، بد نیست تا کمی در مورد عبارت gender wage gap یا همان شکاف دستمزد بین دو جنسیت زن و مرد صحبت کنیم که در بسیاری از نقاط دنیا با نام سقف شیشه‌ای glass ceiling شناخته می‌شود.

سدی نامرئی در محیط کاری که از رسیدن بانوان به بالاترین حد و میزان درآمد در موقعیت‌های شغلی متفاوت در بازار کار جلوگیری می‌کند. این موضوع تنها محدود به کشور ایران نبوده و در کشورهای پیشرفته دنیا نظیر آمریکا و کانادا نیز کماکان وجود داشته و اجرا می‌گردد.

در گذشته زنان به عناوین شغلی کم درآمدی که تنها برای کمک به هزینه‌های جاری و پشتیبانی از درآمد همسرانشان و دستیابی به استقلالی نسبی بود رضایت داده و با حداقل‌ها کار خود را انجام می‌دادند. در این میان، عوامل مختلفی از جمله پرورش کودک، مرد سالاری، تعصب جنسیتی و محدودیت دسترسی به فرصت‌های آموزشی پیشرفته موجب میشد تا بانوان از عناوین شغلی رده بالا و حرفه‌ای و همچنین پردرآمد جامعه دور مانده و به آن دسترسی نداشته باشند.

اما در طول دهه‌ها، زنان بیشتری راه خود را به عرصه‌هایی که زمانی تحت سلطه مردان بود، پیدا کرده‌اند و به تدریج نحوه نگاه به زنان در عرصه کاری و نیروی کار را تغییر داده‌اند. در واقع، با گذشت دهه‌های متمادی عناوینی مثل پردرآمدترین مشاغل جهان برای بانوان از رویا به حقیقت تبدیل شده و بانوان شانه به شانه آقایان در عرصه‌های مختلف به فعالیت و کار تمام وقت می‌پردازند.

؛کارفرماها نیز از نقش موثر و مشارکت‌هایی که بانوان در حوزه مختلف کاری و جدول اشتغال و بازار کار دارند باخبر بوده و مایل هستند تا نیروی کار مونث را به اندازه نیروی کار مذکر و یا حتی بیشتر جذب و استخدام نمایند.

بنابر آمار سازمان کار BLS آمریکا، در سال 1979 میلادی، مقدار درآمد ماهانه و سالانه بانوان در کشور آمریکا 62 درصد میزان درآمد آقایان در این کشور بوده است. اما طی دهه‌های 80 و 90 میلادی این شکاف به شکل محسوسی کاهش یافته و طی جدیدترین آمار، میزان درآمد بانوان در کشورهای پیشرفته دنیا قریب به 80 تا 83 درصد نیروی کار مذکر رسیده است.

پردرآمدترین شغل های جهان برای بانوان

اگر در فکر دستیابی به پردرآمدترین شغل های جهان برای بانوان هستید، باید بدانید که یکی از علت‌های کسب درآمد کمتر بانوان در دنیا این است که خیلی از بانوان تمایل به تحصیل در رشته‌های دانشگاهی ادبیات، هنر و یا تاریخ دارند که دارای ارزش زیادی در سطح جامعه بوده اما به طور میانگین از درآمد چندان بالایی برخوردار نیست.

از این رو، اگر میخواهید با مهاجرت به خارج از کشور در یکی از پردرآمدترین شغل‌های جهان برای بانوان مشغول به کار شوید، بهتر است که به تحصیل در رشته‌های STEM یعنی علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات پرداخته و کسب تجربه کنید.

یکی دیگر از دلایلی که موجب کاهش درآمد بانوان در مقابل نیروی کار مذکر می‌شود اهمیت دادن به انعطاف پذیری زمان کاری در محیط کار است که به طور خودکار موجب کاهش حقوق فرد در پایان ماه می‌شود و البته ارتباط مستقیمی با تشکیل خانواده، فرزندآوری و یا رسیدگی به امور و کارهای متعدد خانه دارد.

در این بین، آمار ارائه شده در وبسایت collegeconsensus اینطور نشان داده که برخی از پردرامدترین شغل های جهان برای زنان، عناوینی هستند که از لحاظ تاریخی در کنترل و سلطه نیروی کار مونث بوده‌اند، این در حالی است که افزایش جذب نیروی کار مونث در برخی از حوزه‌های کاری تنها نتیجه تغییر رویکرد و نگرش کارفرماها بوده و تعصب بیش از اندازه به استخدام نیروی کار مذکر تا اندازه زیادی کاهش یافته است.

همچنین، رویکرد کارفرماها نسبت به فعالیت و کار کردن بانوان در مشاغل مورد نیاز و پراسترس جامعه مثل پزشکی و پست‌های مدیریتی رده بالای سازمانی تغییر یافته و به همین خاطر مشاغل پردرآمد بیشتری در دسترس نیروی کار خانم در جوامع مختلف وجود دارد.

در ادامه شما را با جدیدترین آمار پردرآمدترین شغل های جهان برای بانوان آشنا کرده و به شما این آگاهی را می‌دهیم تا با انتخاب درست رشته تحصیلی دانشگاهی، در داخل و یا خارج از ایران، برترین و پولسازترین عنوان شغلی را برای زندگی و یا مهاجرت انتخاب نمایید.

دامپزشکی

این حوزه کاری در گذشته در تسلط کامل و اختیار مردان بود، اما با گذشت زمان و به دلیل عوامل مختلف، بانوان بیشتری به سمت کار در زمینه دامپزشکی جذب شدند. مواردی چون عشق به حیوانات و عدم تبعیض جنسیتی در هنگام پذیرش دانشگاه مواردی هستند که بانوان زیادی را به تحصیل علوم حیوانی و پزشکی و ورود به عرصه دامپزشکی ترغیب می‌کند.

در حال حاضر دامپزشکی یکی از پردرآمدترین مشاغل جهان برای بانوان است که جزو عناوین شغلی تخصصی بوده و به طور میانگین، درآمد سالانه 103.220 هزار دلاری را برای فرد در پی دارد. این در حالی است که قریب به 76.39 درصد از بانوان در این حوزه کاری مشغول به فعالیت هستند.

پزشکی و جراحی

با در نظر گرفتن کمبود دکتر متخصص و مجرب در حوزه پزشکی و جراحی در بسیاری از کشورهای دنیا، این عنوان شغلی به یکی از قطب‌های ثابت جذب نیروی متخصص مونث بدل شده است. در گذشته تسلط کامل مردان در این حوزه کاری، تبعیض نژادی و وجود حس ترس برای ورود به این عرصه از جانب بانوان، شروع کار را برای بسیاری از زنان سخت میکرد، اما اکنون چنین چیزی وجود نداشته و صرف نظر از جنسیت، تخصص و مهارت پزشک و جراح در اولویت اصلی قرار دارد.

طبق آمار سال 2019، برای نخستین بار، بانوان با داشتن آمار 50.5 درصدی جمعیت حداکثری دانشجویان پزشکی ایالات متحده آمریکا را تشکیل داده‌اند که به وضوح نشان از تغییر نگرش زنان و بازار کار به توانایی‌های بارز بانوان در تمامی عرصه‌ها دارد.

همچنین آمار اخیر این طور نشان می‌دهد که پزشکی و جراحی جزو پردرآمدترین شغل‌های جهان برای بانوان محسوب می‌شود و میانگین درآمد سالانه آن در حدود 97.656 هزار دلار است. این در حالی است که نسبت زنان شاغل در این حوزه عدد تقریبی 40.72 درصد است.

داروسازی

با در نظر گرفتن این تصور و فرضیه که رشته داروسازی یک حوزه خانواده پسند است و بانوان به طور ذاتی دارای توانایی برقراری ارتباط موثر و همدلی با افرادی هستند که نیاز به دارو و درمان دارند، این رشته تحصیلی و موقعیت شغلی به یکی از موارد محبوب زنان تبدیل شده است.

در حال حاضر، حوزه داروسازی یکی از پردرآمدترین شغل های جهان برای بانوان و همچنین آقایان است که در زمینه رشته‌های STEM جای گرفته و گزینه بسیار مناسبی برای رشد و پیشرفت خانواده، لذت بردن از کار و تامین نیازهای مردم یک جامعه باشد.

فعالیت در این عنوان شغلی دارای شیفت‌های کاری و زمانبندی منعطفی در طول هفته و سال بوده و یکی از گزینه‌های بسیار مطلوب برای بانوان متاهل و دارای فرزند محسوب می‌شود. بنابر آمار، میانگین درآمد سالانه داروسازی در حدود 97.604 هزار دلار است و قریب به 60.78 درصد از بانوان به فعالیت در این عنوان شغلی می‌پردازند.

دستیار پزشک

عموماً دستیاران پزشک تحت نظارت پزشک فعالیت کرده و بسیاری از وظایف مشابه یک دکتر و جراح را انجام می‌دهند. با توجه به اینکه شغل دستیار پزشکی در واقع همان پزشک بدون مدرک M.D است باید گفت که این عنوان شغلی یکی از پردرآمدترین مشاغل جهان برای بانوان است.

به طور معمول خانم‌های زیادی از طریق رشته پرستاری و یا انتخاب این رشته در مقطع کالج به رشته دستیار پزشکی ورود می‌کنند.بنابر آمار، بسیاری از بانوان به دلیل اینکه رشته دستیار پزشکی توانایی بالایی از پزشکی را در ازای هزینه و تحمل فشار کمتر در دانشکده پزشکی به آنها می‌دهد انتخاب می‌نمایند.

بسیاری از دستیاران پزشکی زن به فعالیت در حوزه اطفال و سلامت بانوان مشغول شده و الباقی در سایر تخصص‌ها به فعالیت می‌پردازند. بنابر جدیدترین آمار بدست آمده، درآمد سالانه این موقعیت شغلی چیزی در حدود 91.676 هزار دلار است و در حدود 70.64 درصد از بانوان در این رشته فعالیت می‌کنند.

پرستاری

پرستاری یکی از رشته‎‌هایی است که در تسلط کامل زنان در سراسر دنیا قرار داشته و مردان کمتری به کار در این رشته ترغیب می‌شوند. در بسیاری از کشورها پرستاری گزینه بسیار مناسبی برای انتخاب شغل و ادامه تحصیل بوده و بسیاری از پرستاران بعد از مدتی به registered nurse تبدیل شده و با ادامه تحصیل دانشگاهی، مدارج قابل ملاحظه و مهمی را در این مسیر طی می‌کنند.

پرستاری یکی از پردرآمدترین شغل های جهان برای زنان است که دارای ساعات کاری منعطفی بوده و با فاکتورهای شخصیتی و رفتاری بسیاری از بانوان هماهنگی کامل دارد. به طور میانگین درآمد سالانه پرستاری بانوان در کشورهای خارجی چیزی در حدود 91.156 هزار دلار است و قریب به 87.17 درصد از زنان در این عرصه مشغول به فعالیت هستند.

مدیر منابع انسانی

با در نظر گرفتن ادراک اجتماعی بیشتر زنان نسبت به مردان، مدیریت منابع انسانی جزو مشاغلی بوده که طی سالهای متمادی در کنترل و سلطه بیشتر بانوان قرار گرفته و زنان از اقبال بسیار زیادی برای فعالیت در این حوزه مدیریتی برخوردار هستند.

در واقع، این تفکر که زنان در قضاوت در مورد ویژگی‌های شخصیتی و تطبیق آنها با نقش‌های شغلی بهتر هستند نیز عامل دیگری است تا بانوان بیشتری به فعالیت موثر در نقش مدیریت منابع انسانی شرکت‌ها و سازمان بزرگ دولتی و خصوصی مشغول شوند.

تحقیقات اینطور نشان داده که زنان دارای هوش هیجانی بیشتری به نسبت مردان هستند و این فاکتور مهم در هنگام حل تعارض، مدیریت نیروی کار و رفتارها و انجام مصاحبه و مذاکره خود را به خوبی نشان می‌دهد.

مدیریت منابع انسانی یکی از پردرآمدترین شغل‌های جهان برای بانوان است که میانگین درآمد سالانه 79.976 هزار دلاری را برای افراد در پی داشته و حضور تقریبی 76.92 درصدی بانوان را در این عرصه به خود دیده است.

تحلیلگر و مشاور مدیریت

تحلیل‌گر مدیریت نوعی از مشاور است که به ساختار عملیاتی فعلی یک سازمان نگاه کرده و روش‌هایی را برای بهبود امور پیدا می‌کند که شامل بررسی و تحلیل گزارش‌ها، رویه‌ها، دستورالعمل‌ها، طراحی‌های سیستم و سایر مواردی می‌شود که به کارمندان نشان می‌دهد چگونه وظایف خود را در محل کار انجام دهند.

خوشبختانه به دلیل اینکه تعداد بیشتری از زنان مدارک تحصیلی کارشناسی و تکمیلی مدیریت بازرگانی را دریافت می‌کنند، برابری اشتغال بیشتری در این حوزه کاری ایجاد شده است.

بنابر آمار، تحلیل‌گر مدیریت یکی دیگر از پردرآمدترین شغل های جهان برای بانوان است که علاوه بر دستمزد بالا شرایط کاری ایده آلی را برای بانوان ایجاد می‌کند. این موقعیت شغلی امکان بهره بردن از تفکر انتقادی و ترکیب تفکر منطقی با هوش هیجانی را برای جستجوی راه حل‌های موجود مشکلات مختلف ایجاد می‌کند.

به طور تقریبی میانگین درآمد این موقعیت شغلی در هر سال معادل 78.884 هزار دلار بوده و درصد بانوان فعال در این فیلد شغلی در حدود 43.79 درصد است.

سایر مشاغل پردرآمد بانوان در سراسر جهان شامل موارد زیر می‌شوند:

  • روانشناسی: با میانگین درآمد سالانه 74.932 هزار دلار
  • کاردرمانی: با میانگین درآمد سالانه 74.850 هزار دلار
  • مدیر روابط عمومی و جذب سرمایه: 72.748
  • تحلیلگر مالی: 62.244
  • مدیر ساخت و ساز: 62.504
  • مشاور مالی شخصی: 62.764
  • مدیر خرید: 63.908
  • مدیر آموزش و پرورش: 64.740
  • تحلیلگر سیستم کامپیوتری: 64.792
  • معلم مدرسه: 65.156
  • مدیر مالی: 65.624
  • مهندس معمار: 66.664
  • مدیر تولید صنعتی: 67.392
  • تحلیلگر تحقیق در عملیات: 67.548
  • مدیریت بازاریابی: 70.824
  • برنامه نویس کامپیوتری: 75.140
  • توسعه دهنده نرم افزار: 85.488
  • مدیر اجرایی: 90.272
  • وکالت: 91.624

در نهایت، چنانچه مایل به مهاجرت بوده و می‌خواهید در یکی از پردرآمدترین شغل های جهان برای بانوان مشغول به کار شوید، پیشنهاد می‌کنیم که از مشاوره، ارزیابی و خدمات تخصصی موسسه مهاجرتی نیلگام در این زمینه استفاده کنید.

امکان پرداخت هزینه خدمات با ارز دیجیتال امکان پذیر است. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

75237 – 021 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *