تور

7 اشتباه خطرناک در سفرهای خارجی!

تا امروز بدترین اتفاقی که در سفر تجربه کرده‌اید چه بوده؟ به نظر شما بدترین اشتباه خطرناک در سفرهای خارجی چیست؟ آیا تا به حال در روزهای آخر سفر، کفگیرتان به ته دیگ خورده؟ آیا شده که حساب دخل و خرج سفر را از دست بدهید؟ آیا از آن دسته افرادی هستید که پیش از سفر، حسابی تحقیق و برنامه‌ریزی می‌کنند؟ یا با تاکتیک هرچه پیش آید خوش آید پیش می‌روید؟ در هرصورت با این مطلب همراه باشید تا با هفت اشتباه خطرناک در سفرهای خارجی آشنا بشویم.

هفت اشتباه خطرناک در سفرهای خارجی

از خرید بلیت با قیمت‌های دولا پهنا در دقیقهٔ نود، تا رزرو عجولانهٔ هتل، تا فراموش کردن مدارک مهم و یا بی‌توجهی به آداب و رسوم کشور مقصد، اشتباهات و گاف‌های زیادی هستند که می‌توانند لذت سفر را به کاممان تلخ کنند. اما ببینیم مرسوم‌ترین این اشتباهات چه هستند و چطور می‌شود از بروزشان جلوگیری کرد؟

۱) خرید بلیت در لحظه آخر

یکی از مهمترین کارها که در برنامه‌ریزی سفرهای خارجی انجام ‌می‌دهیم، پیدا کردن بلیت پرواز با قیمت و زمان مناسب است. همین کار نه چندان دشوار و پیچیده، هرچقدر با تأخیر بیشتری انجام شود، سخت‌تر می‌شود و قیمت‌ بلیت‌ با نزدیک شدن به تاریخ سفر، بالا می‌رود و آن همه چرتکه‌‌ای که برای خرج و مخارج سفر انداختیم، به هم می‌ریزد.

پس برای اینکه مجبور نشویم همان بلیت را با نرخ تخیلی بخریم، فقط کافیست سه چهار هفته پیش از سفر، به آژانس‌ها یا پلتفرمهای فروش بلیت مراجعه کنیم و کار را به دقیقهٔ نود حواله ندهیم. همکاران ما در موسسه مهاجرتی نیلگام سفر، علاوه بر سر و سامان دادن به تمامی کارهای مربوط به دریافت ویزا، در خصوص خرید بلیت هواپیما و حتی رزرو هتل هم هوای شما را دارند.

۲) بی توجهی به اعتبار گذرنامه

مشکل تاریخ پاسپورت یکی از پیش‌ پا افتاده‌ترین مشکلاتیست که در سفرهای خارجی دامنگیر مسافران می‌شود. خصوصا آنهایی که قصد سفر به چند مقصد مختلف را دارند، بی‌خبر از اینکه برخی کشورها نسبت به تاریخ باقیمانده از اعتبار گذرنامه، حساسیت بیشتری دارند و ممکن است به کل از ورود فرد جلوگیری کنند.

به همین دلیل، بی‌توجهی به تمدید به موقع پاسپورت یکی از هفت اشتباه خطرناک در سفرهای خارجی است. مثلاً برای سفر به کشورهایی مثل بلژیک، تایلند، چین، اکوادور و غیره، باید ۳ تا ۶ ماه از اعتبار پاسپورت باقی مانده باشد، وگرنه با وجود معتبر بودن پاسپورت، ورود فرد به خاک کشور منتفی می‌شود. برای دریافت ویزای شینگن یا سایر ویزاها و مشاوره درخصوص آخرین قوانین مرتبط با اعتبار پاسپورت با ما تماس بگیرید.

۳) ولخرجی در رفت و آمد

یکی از مواردی که در سفرهای خارجی، جیب مسافر را به سرعت تخلیه می‌کند، رفت و آمد بی‌حساب و کتاب با تاکسی و اوبر و غفلت از سرویس‌های حمل و نقل عمومی و ارزان‌قیمت است. خصوصاً در شهرهای بزرگ که به ترافیک قابل توجهشان شهرت دارند و اگر تمایلی به مترو و اتوبوس و تراموا نداشته باشیم، ممکن است مجبور شویم تا ده برابر هزینهٔ بیشتری بکنیم.

به عنوان مثال، در شهرهای اروپایی کرایهٔ مترو در حوالی ۱۰ یورو تمام می‌شود. در حالیکه کرایهٔ اولیهٔ تاکسی، فقط برای یک کورس، بیش از اینها می‌شود و کیلومترشمار هم نرخ را بالاتر می‌برد (معمولا ۱ یورو به ازای هر کیلومتر) و اگر شهرهایی مثل لندن، پاریس یا میلان را مبنا بگیریم، به ترافیکِ ساعات شلوغی هم باید توجه داشت.

در خصوص برخی شهرهای آسیا و خاورمیانه و مقاصد گردشگری کمتر توسعه‌یافته، گزینه‌های دیگری هم هستند که با هزینهٔ کمی گرانتر، از وسایل حمل و نقل عمومی بهترند. مثلا در هندوستان کالسکه‌ها یا سه‌چرخه‌های سریع و مقرون‌به‌صرفه‌ای هستند که به شدت توصیه می‌شوند و به اتوبوس‌های در حال انفجار از مسافر ترجیح دارند.

۴) ولخرجی در خرید مواد غذایی

شاید شما هم جزو افرادی باشید که حال و حوصلهٔ آشپزی را در هر حالتی دارند و برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها، در هر نقطه‌ای از زمین که باشید، آستین‌ بالا می‌زنید و از منوی گرانقیمت رستوران‌ها و در کل غذای بیرون دوری می‌کنید. البته که این عادت هوشمندانه‌ایست و تقریباً در اکثر مواقع، باعث کاهش هزینه‌های سفر می‌شود.

مشکل اینجاست که راهکار شما در تمام شهرها جواب نمی‌دهد و شهرهایی که که جزو مناطق پر گردشگر به حساب می‌آیند، رستوران‌ها، کافه‌ها و غذا فروشی‌های ارزان‌قیمت هم دارند که با کمی جستجو و زیر و رو کردن وبسایت‌هایی مثل Trip Advisor پیدا می‌شوند. در بسیاری از شهرها، اقلام غذایی گرانتر از حد مطلوب در می‌آیند و علاوه بر دردسر پخت و پز، مقادیری اسراف و دورریز هم دارند.

با این حال، اگر اصرار به دوری از غذای بیرون داشتید، بهتر است کمی حوصله کنید و به جای خرید از سوپرمارکت‌‌های دم دست، از بازارها و میادین شبیه به میوه و تره بار خودمان خرید کنید. چون با این کار هم به فروشندگان محلی و هم به جیب خودتان خدمت کرده‌اید، و هم با گشت و گذار در بازارهای اصلی، از فرهنگ خوراکی کشور مقصد بیشتر سر در آورده‌اید.

۵) عدم مطالعه و تحقیق دربارهٔ کشور مقصد

در بین هفت اشتباه خطرناک در سفرهای خارجی، یکی از بدترین موارد، عدم تحقیق کافی دربارهٔ مقصد سفر است. حتی اگر برنامهٔ سفر را با یک تور معتبر و درست و درمان چیده باشید،‌ باز هم لازم است که یک پیش‌مطالعه‌ٔ مختصر داشته باشید و همه چیز را به راهنمای تور یا بروشوری که در دست دارید حواله ندهید.

مثلاً بد نیست با آشنایانی که تجربهٔ سفر به کشور مورد نظر را داشته‌‌اند صحبت کنید تا اگر مورد خاصی هست گوشزد کنند. یا وبسایت‌های گردشگری را مطالعه و یا حتی با مسافران دیگر (در صورتی که با تور سفر می‌کنید) معاشرت کنید. چون برخی نکته‌ها زیادی زیرپوستی هستند و در هیچ بروشور و کتاب راهنمایی پیدا نمی‌شوند. توصیه می‌کنیم مطلب قوانین عجیب کانادا را مطالعه بفرمایید.

۶) بی‌توجهی به مدیریت زمان

برخی از شهرها و کشورهای توریستی، آنقدر از زیبایی‌های طبیعی و جاذبه‌های گردشگری‌ سرشارند که نمی‌توان در یک فرصت کوتاه، سر و ته داستان را هم آورد. این وسط برخی از افراد از کیفیت سفرشان می‌زنند و فقط به کمیت ماجرا اضافه کنند. مثلاً ترجیح می‌دهند به جای بازدید با طمأنینه و سرفرصت از ۷ مکان تفریحی و گردشگری، خیلی سرسری و با عجله از ۱۴ مکان بازدید کنند و در زیبایی و تاریخ و حس و حال هیچکدام، آنطور که باید غرق نشوند.

یا عده‌ای که ۹۰ درصد زمانشان را به خرید لباس و سوغاتی و غیره می‌گذرانند و در زمان باقیمانده، عملاً هیچ مجالی برای کسب تجربه و درک سرزمین مقصد باقی نمی‌گذارند. ما قبول داریم که سلایق و ترجیحات افراد متفاوت است، اما به شدت توصیه می‌کنیم که برای ته‌نشین شدن لذت سفر و داشتن یک تجربهٔ خاطره‌انگیز و ماندگار، کیفیت را با کمیت جایگزین، زمانبندی سفر را مدیریت، و از گردش‌های هول‌هولکی و سطحی بپرهیزید. خصوصاً برای گردشگری در پاریس و شهرهایی اینچنین، که هزارتویی از جذابیت‌ و تنوع فرهنگی و تاریخی هستند.

۷) نداشتن کپی از اسناد و مدارک مهم

اگر پای صحبت گردشگران حرفه‌ای و پرسابقه بنشینیم، در بین خاطرات و تجربیات آنها هیچ چیز را بدتر از گم و گور شدن، جا گذاشتن یا به هر دلیلی از دست دادن اسناد و مدارک مهم پیدا نمی‌کنیم. برخی به دلیل حواسپرتی خود مسافر و برخی به واسطهٔ مقادیری بدشانسی و اتفاقاتی مثل دزدی و کیف‌قاپی و غیره. مواردی که می‌توانند مطلوب‌ترین سفرمان را به یکی از بدترین و پرتنش‌‌ترین خاطراتمان تبدیل کنند.

شاید هیچکدام از اتفاقات بالا، به طور صد درصد قابل پیش‌بینی یا جلوگیری نباشند و در این شرایط بهتر است که احتمالشان را در نظر بگیریم و برای محکم‌کاری، از تمام کارت‌ها و اوراق و مدارکی مثل پاسپورت، شناسنامه، بیمه سفر و کارت‌های اعتباری، و در کل از همه چیز یک یا چند کپی تهیه کنیم. تا اگر خدای ناکرده قربانی یکی از این اتفاقات شدیم، بتوانیم با همراه داشتن کپی مدارک، مراحل احراز هویت را سریعتر طی کنیم و بار مراحل اداری و دردسرهای بعدی را کمی خفیف‌تر نماییم.

در این مورد خاص، می‌توانیم روی کپی‌های دیجیتال و سرویس‌ها یا فضاهای ابری مثل Google Drive و Dropbox و iCloud هم حساب کنیم و از تصویر یا پی‌دی‌اف اوراق و مدارکمان، در آنها نسخهٔ پشتیبان داشته باشیم. حتی از ویدیوها و عکس‌های سفر هم، بهتر است که روی فضاهای ابری بک‌آپ بگیریم. چون اگر تلفن همراه یا دوربینمان دزدیده یا گم شود، تلخی از دست دادن آن خاطرات ارزشمند، تا ابد از یادمان نمی‌رود.

موارد بالا تنها ۷ اشتباه خطرناک در سفرهای خارجی بودند. اما خوب می‌دانیم که تعداد این گاف‌ها و اشتباهات ناجور، بسیار بیش از این حرفها هستند و ممکن است اشاره به تمامی آنها، از وقت و حوصلهٔ خوانندگان خارج باشد. اما با این حال، علاوه بر موارد ذکر شده، نکات دیگری هم هستند که اشاره به آنها خالی از لطف نیست.

سایر اشتباهات خطرناک در سفرهای خارجی

اگر ریش و قیچی، دست آژانس‌ها و کمپانی‌های پرسابقه و معتبری مثل نیلگام سفر باشد که هیچ. اما اگر برای مسیرهای طولانی و پروازهای ناپیوسته، شخصاً برای خرید بلیت هواپیما اقدام می‌کنیم، حواسمان باشد که از تأخیر احتمالی بین پروازها غافل نشویم و فاصلهٔ زمانی مناسبی برای اتفاقات غیرمترقبه قائل شویم. چرا که ممکن است با تأخیر غیرمنتظره در پرواز اول، به پرواز دوم نرسیم و متحمل ضرر مالی سنگینی بشویم.

برای مصونیت از اشتباهات خطرناک در سفرهای خارجی، یکی از عاقلانه‌ترین و ساده‌ترین کارها، عادت به بررسی و مرور چندبارهٔ اسناد و مدارک و بلیت‌ها و تاریخ‌های مهم است. از زمان و ساعت بلیت پرواز گرفته تا رزرو هتل، بهتر است که همه چیز را بارها بررسی کنیم و هیچ جایی برای شک و تردید و غافلگیری باقی نگذاریم.

یکی دیگر از اشتباهات خطرناک در سفرهای خارجی، عدم توجه به بیمه مسافرتی است. هرچند که دریافت برخی از ویزاها از جمله ویزای شینگن یا سوپر ویزای کانادا بدون داشتن بیمه‌نامه امکانپذیر نیست، اما در باقی موارد، بیمهٔ سفر یک آیتم اختیاری است. آیتمی که با مقادیری هزینهٔ اضافه، خیالمان را از بابت گم شدن چمدان‌ها، لغو سفر یا فوریت‌های پزشکی راحت می‌کند و هرطور که حساب کنیم ارزشش را دارد.

بی‌توجهی به اختلاف ساعت کشورها و مناطق زمانی مختلف هم یکی دیگر از اشتباهات پیش‌ پا افتاده اما رایج در سفرهای خارجی است. بنابراین توصیه می‌کنیم از ساعت و منطقهٔ زمانی کشور مقصد مطلع باشید و برای اطلاعات بیشتر و سر درآوردن از نحوهٔ محاسبهٔ ساعت کشورها، مطلب اختلاف ساعت ایران و کانادا را مطالعه بفرمایید.

صمیمانه امیدواریم که بی‌شمار مسافرت کنید و بی‌نهایت لذت ببرید و در جریان تمام سفرها، همه چیز باب میلتان پیش برود. همکاران و مشاورین موسسه مهاجرتی نیلگام سفر، گوش به زنگ و آماده‌اند تا به سوالات شما در خصوص انواع و اقسام ویزا پاسخ بدهند، یا در کوتاهترین زمان، شرایط شما را برای سفر تفریحی، پذیرش تحصیلی، مهاجرت و سایر موارد ارزیابی کنند.

امکان پرداخت هزینه خدمات با ارز دیجیتال امکان پذیر است. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

75237 – 021 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *